به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رشید رضا » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رشید رضا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله میراحمدی*، زهرا پاک روش

    دجال به عنوان یکی از شخصیت‌های آخرالزمانی نمایانگر شر در مقابل منجی عدالت‌گستر، از مفاهیم مشترک و پرچالش در الهیات اسلامی و مسیحی محسوب می‌شود. با این تفاوت که در اناجیل از آن با صراحت سخن به میان آمده در حالی که در قرآن، اشاره ای به آن نشده است؛ شاید همین نخستین دلیل بروز اختلاف‌نظرها و چالش ها پیرامون دجال و مسایل مرتبط با آن باشد. در این میان، در منابع روایی به‌ویژه جوامع حدیثی اهل‌سنت، جزییات فراوانی درباره دجال نقل شده است. اندیشمندان مسلمان با توجه مبانی فقه الحدیثی، پیرامون شخصیت و ویژگی‌های ظاهری دجال، زمان و مکان خروج او و وقایع مرتبط با آن دیدگاه‌های یکسانی ندارند. در این میان، رشید رضا با وجود دلبستگی به مبانی فکری سلفیه، رویکردی انتقادی به حدیث داشته و عقل گرایی را به عنوان مهم ترین مولفه سنجه‌ی روایات مطرح می‌کند. او احادیث دجال را به دلیل تعارض با سایر روایات، مخالفت با قرآن و ادله عقلی، دارای اشکال و در نهایت جعلی می داند. پژوهش پیش رو به شیوه تحلیل محتوا سعی دارد ابتدا یک تصویر کلی از موضوع دجال در میان اندیشمندان امامیه و اهل‌سنت به تصویر کشیده و سپس ضمن انتقال دقیق دیدگاه رشید رضا به نقد آن بپردازد.

    کلید واژگان: دجال, آخرالزمان, شیعه, اهل سنت, رشید رضا}
    Abdollah Mirahmadi *, Zahra Pakravesh

    The Antichrist, as one of the apocalyptic figures representing evil versus the savior of the greatest justice, is one of the common and challenging concepts in Islamic and Christian theology. With the difference that in the Bibles, the Antichrist is explicitly mentioned, while in the Quran, it is not mentioned; This may be the first reason for the differences and challenges surrounding the Antichrist and related issues. In the meantime, many details about the Antichrist have been narrated in narrative sources, especially in Sunni hadith communities. Muslim thinkers do not have the same views about the personality and physical characteristics of the Antichrist, the time and place of his departure and the events related to it, according to the basics of understanding the hadith. In the meantime, Rashid Reza, despite his attachment to the intellectual foundations of Salafism, has a critical approach to hadith and introduces rationalism as the most important component of measuring the narrations. He considers the hadiths of the Antichrist to be flawed and ultimately fake due to their conflict with other narrations, opposition to the Qur'an and rational reasons. The present study tries to paint a general picture of the subject of the Antichrist among Imami and Sunni thinkers using the content analysis method and then critiques it while accurately conveying Rashid Reza's point of view.

    Keywords: Antichrist, Apocalypse, Shiite, Sunni, Rashid Reza}
  • عبدالله میراحمدی*، مونا امانی پور
    المنار یکی از مهم ترین تفسیرهای اهل سنت با گرایش عقلی اجتماعی در سده معاصر به شمار می آید. ریشه تمایل های خردگرایانه صاحبان المنار را می توان در اندیشه های اصلاح گرایانه آنها جست وجو کرد. تاکید عبده و رشید رضا بر بازگشت به قرآن و بازخوانی سنت اسلامی متناسب با نیازهای روز جامعه، سبب توجه بیش از پیش آنها به عقل گرایی شده است؛ امری که افراط در آن به تاویل های دور از ذهن و تفسیر به رای انجامیده است. این پژوهش با بررسی و تحلیل محتوای تفسیر المنار در صدد است ضمن تبیین ماهیت تجربی عقل گرایی عبده و رشید رضا، ارکان خردگرایی تفسیر المنار را استخراج، و اشکال های وارد بر آن را بررسی کند. بر مبنای نتایج پژوهش، صاحبان تفسیر المنار به عقل تجربی گرایش دارند و به شدت با عقل فلسفی مخالف اند. هماهنگی میان قرآن و یافته های تجربی، همچنین نفی نقل گرایی در پی تقلیدگریزی از مهم ترین ارکان گرایش عقلی در تفسیر المنار است. از برجسته ترین اشکال های گرایش عقلی تفسیر المنار نیز می توان به تاویل های مادی و حس گرایانه و رویکرد سلفی گرایانه اشاره کرد. این آسیب ها که بیشتر پس از حیات عبده در المنار رخنه کرده، سبب دوگانگی رویکرد این تفسیر شده است.
    کلید واژگان: عقل گرایی, عبده, رشید رضا, تفسیر المنار, ارکان عقل گرایی, اشکال های عقل گرایی}
    Abdollah Mirahmadi *, Mona Amanipoor
    Al-Minar is considered to be of the most outstanding interpretations of the Sunnis during contemporary century having rational- social orientation. The roots of the authors' rational viewcan be traced back to their reformist ideas. Abdoh and Rashid Reza's emphasis on returning to Quran and rereading the Islamic tradition in conformity with the current needs of the society have culminated in their increasing interest in rationalism- the issue in which extremism has resulted in unreasonable and personal interpretations. Investigating and analyzing the content of Al-Minar interpretation, this study, illustrating  the experimental nature of rationalism of Aboh and Rashid Reza, tends to discover the fpoundations of rationalism in Al-Minar interpretation and inspect its flaws. According to the obtained results, the authors of this interpretation have tendency towards experimental intellect and severely disagree philosophical intellect. Of the most noteworthy principles of rational orientation in Al-Minar, coordination between Quran and the experimental findings as well as denial of traditionalism following imitation avoidance in Al-Minar could be named. In addition, of the most outstanding forms of intellectualism in Al-Minar, one can refer to material and sense-oriented interpretations plus Salafi approach. These flaws which have penetrated Al-Minar following Abdoh's life have given a dual approach to this interpretation.
    Keywords: Intellectualism, Abdoh, Rashid Reza, Al-Minar interpretation, principles of intellectualism, flaws of intellectualism}
  • فهیمه فیضی، سید مهدی علیزاده موسوی
    تکفیر پدیده ای است که از زمان امام علی (ع) و ماجرای حکمیت تا کنون همواره جهان اسلام را به خود مشغول کرده است. در دوران معاصر نیز، گروهی از سلفیان، موسوم به تکفیری، با این دستاویز به ریختن خون مسلمانان مباهات می کنند. آنها با استناد به اندیشه ها و آرای بزرگان خود، این کار را عمل به دستورهای دینی می دانند. یکی از نظریه پردازان سلفیان معاصر، محمد رشید رضا است. او، که به شدت تحت تاثیر عقاید ابن تیمیه است، ابعاد و جوانب مسئله تکفیر را به خوبی بررسی کرده است. این مقاله ملاک و شرایط تکفیر را از دید رشید رضا می کاود. او در مقام مصلح اجتماعی معتقد است باید بین بیان ملاک کلی تکفیر و احکام ارتداد، تکفیر فرد معین و اجرای احکام ارتداد فرق گذاشته شود. ملاک کلی تکفیر را انکار یکی از ضروریات دین می داند، ولی معتقد است جهل و تاویل، مانع اجرای احکام تکفیر در خصوص اشخاص است.
    کلید واژگان: رشید رضا, تکفیر, سلفیه, ایمان, ارتداد}
    F. Feyzi, M. Alizademoosavi
    Takfeer (Excommunication) is a phenomenon with which the Muslim world has been preoccupied since the era of Imām Ali and the event of Hakamiyyat. It is also utilized today as an instrument by some Salafis, called Takfeeris, who take a pride in slaughtering the Muslim, documenting it as legal through the theories of their early scholars.
    Rashid Rida, one of the contemporary Salafi theorists, has well surveyed various aspects of Takfeer, being deeply influenced by the positions of Ibn Taymyyah.
    This article seeks to explore the conditions of Takfeer from the viewpoint of Rashid Rida, who believes there must be distinguition amongst general conditions of Takfeer, excommunication of a definite person and the implementation of Takfeer laws. He defines the general condition of Takfeer as denial of one of the principles of religion but maintains Jahl (Ignorance) and Ta,weel (Interpretation) as two of the barriers on the way of excommunicating a definite person.
    Keywords: Rashid Rida, Takfeer, Salafism, Faith, Apostasy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال