به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قرآن » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قرآن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • صدیقه صانع زاده*، مهدیه سادات مستقیمی، مرضیه صادقی رشتی

    یکی از دیدگاه های مهم در معناشناسی الفاظ متشابه قرآن، نظریه روح معناست. این نظریه نخستین بار توسط غزالی مطرح شد و اندیشمندانی چون ملاصدرا، فیض کاشانی، امام خمینی و علامه طباطبایی از مدافعان آن بوده اند. این نظریه در آثار جوادی آملی بر اساس زنجیره ای از مبانی به ویژه مبانی قرآن شناختی و تفسیری مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است و در واژه های متشابه و غیرمتشابه کاربست های متعددی یافته است. هدف این مقاله، استنتاج مبانی قرآنی در جایگاه مقدمه ای بر نظریه روح معنا و تحلیل برخی نتایج آن در فهم واژه های قرآنی بر مبنای آثار ایشان است. برخی مبانی اصلی به دست آمده عبارت اند از: نزول تجلی گونه قرآن، ذومراتب بودن قرآن، کلیت و دوام آن و... . بررسی مهم ترین استلزامات این نظریه در مواردی نظیر فهم ذومراتبی قرآن، فهم تفسیری و فهم جری و تطبیقی و نفی مجازگرایی در تبیین صفات خبری از دیگر دستاوردهای این نوشتار است. از نتایج این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی نگاشته شده است، بیان نقش موثری است که پذیرش این قاعده در فهم عمیق تر و حقیقت گرایانه قرآن در مقابل نظریه های رقیب به جای می گذارد.

    کلید واژگان: قرآن, روح معنا, حقیقت و مجاز, صفات خبری, جوادی آملی}
    Sedighe Sanezade *, Mahdieh Sadat Mostaghimi, Marzieh Sadegi Rashti

    A prominent view on the semantics of ambiguous words in the Quran is the spirit of meaning theory. Initially proposed by al-Ghazālī, this theory was further defended by intellectuals such as Mullā Ṣadrā, al-Fayḍ al-Kāshānī, Imam Khomeini, and ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī. Javadi Amoli’s works pay particular attention to this theory, applying a set of Quranic and exegetical principles to both ambiguous and unambiguous words. This article seeks to uncover the Quranic foundations of the spirit of meaning theory and analyze its implications for understanding Quranic words based on Javadi Amoli’s principles. Key principles explored include the manifestation of Quranic revelation, its gradation, universality, and perpetuity. The article examines the theory's implications in areas such as graded understanding, exegetical interpretation, applied understanding, and the rejection of figurative or metaphorical explanations of God's transmitted attributes. Using a descriptive-analytic approach, the article concludes that this theory plays a crucial role in achieving a deeper and more accurate understanding of the Quran compared to rival theories.

    Keywords: Quran, Spirit Of Meaning, Literal, Figurative Speech, Transmitted Divine Attributes, Javadi Amoli}
  • بهروز افشار*، محمدعلی یوسفی، فاطمه السادات منتظری

    جنگ و صلح یکی از مفاهیم بنیادین در زندگی اجتماعی انسان است که مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و تعاریف متعددی از آن بیان شده است؛ اما تعریفی که دین از مفهوم جنگ و صلح ارائه می دهد، بسیار باارزش است و می تواند الگویی برای عملکرد پیروان آن دین قرار گیرد. موضوع این مقاله، تحلیلی بر منطق آیات جنگ و صلح در قرآن و تورات است و نویسندگان کوشیده اند این موضوع را با به کار گیری روش نظری و کتابخانه ای بررسی کنند. هدف اصلی این پژوهش، تبیین منطق آیات جنگ و صلح در قرآن و تورات در نظر گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد تعالیم ده فرمان در تورات اهمیت بنیادین دارد و با آیات قرآن متناظر است؛ برای مثال در فرمان پنجم تاکید شده است: قتل مکن؛ همچنین در آیات قرآن کریم اولویت با جنگ نکردن و برقراری صلح است. با بررسی بیشتر درمی یابیم در بخش های دیگر تورات، منطق جنگ و صلح با آنچه در ده فرمان مشاهده می کنیم، متفاوت است و نشان از فاصله گرفتن آن با منطق قرآن است. درمجموع می توان گفت آیات جنگ در تورات، خشن، مطلق و غیراخلاقی بیان شده است و صلح اغلب بنا بر مصالح قوم یهود لحاظ می شود. در قرآن نیز آیات جنگ بیان شده است که بیشتر به منظور ایجاد آمادگی دفاعی و بیان قدرت بازدارندگی در برابر دشمن مطرح می شود تا دشمن به فکر تهاجم نیفتد و درنهایت اولویت با برقراری صلح است.

    کلید واژگان: قرآن, تورات, منطق صلح, منطق جنگ}
    Behrooz Afshar *, Mohammadali Yousefi, Fatemeal Sadat Montazeri

    War and peace are fundamental concepts within human society that have long captured the interest of scholars and thinkers. Numerous definitions of these concepts exist, but religious perspectives hold particular significance as they can guide the behavior of believers. This article analyzes the logic behind the verses on war and peace in the Quran and the Old Testament, using theoretical and library-based methods to explore the subject. The primary objective of this research is to elucidate the rationale behind the verses on war and peace in the Quran and the Bible. Findings suggest that the Ten Commandments in the Bible, particularly the commandment against murder, hold fundamental significance and closely align with Quranic teachings. Additionally, the Quranic verses emphasize the importance of avoiding conflict and maintaining peace. Further analysis reveals that other parts of the Old Testament present a different perspective on war and peace compared to the Ten Commandments, and this perspective also diverges from the logic found in the Quran. Overall, it can be said that the war verses in the Old Testament tend to be more violent, absolute, and at times, perceived as immoral, with peace often aligned with the interests of the Jewish people. In contrast, the Quran emphasizes war as a means of defensive preparation and deterrence to prevent enemies from initiating conflict against Muslims, with an overarching priority on maintaining peace.

    Keywords: Quran, Old Testament, Logic Of Peace, Logic Of War}
  • علی اسدی*

    ماجرای به آب افکنده شدن و نجات موسای نوزاد از کشته شدن به دست فرعون یکی از درون مایه های مشترک تورات و قرآن است. روایت دو کتاب در کنار پاره ای مشترکات، تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند. پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی، این مشترکات و تفاوت ها، به ویژه نقش توحید ربوبی در نجات موسی (ع) را بررسی می کند. هدف پژوهش نشان دادن تفاوت ها، مشترکات و امتیازات روایت قرآن و تورات، برتری و توحیدی بودن روایت قرآن و بشری بودن روایت تورات از دیدگاه قرآن است. قرآن با برجسته کردن نقش خداوند در نجات موسی (ع)، تصویری عینی و گویا از توحید در ربوبیت الهی و بطلان ادعای ربوبیت فرعون را نشان می دهد، اما صبغه توحیدی روایت تورات در این حادثه بسیار ضعیف است. قرآن برخلاف تورات، افکنده شدن موسی (ع) در آب، نجات وی، شیر نخوردن او از زنان و بازگشت وی به آغوش مادر را با تدبیر خدای یگانه می داند.

    کلید واژگان: توحید ربوبی, قرآن, تورات, نجات موسی (ع)}
    Ali Asadi*

    The story of being thrown into the water and saving the baby Moses (PBUH) from being killed by Pharaoh is one of the common themes of Torah and Quran. The narratives of the two books have some similarities and important differences. Using the descriptive-analytical method, this research examines the commonalities and differences, especially the role of Divine monotheism in the salvation of Moses (PBUH). The purpose of the research is to show the differences, commonalities and advantages of the Quranic and Torah narratives, the superiority and monotheism of the Quranic narratives and the humanity of the Torah narratives from the perspective of the Quran. Highlighting God's role in rescuing Moses (PBUH), the Quran shows an objective and expressive picture of monotheism in God's Lordship and invalidity of Pharaoh's claim of Lordship, but the monotheistic aspect of the Torah narrative is very weak in this incident. Contrary to the Torah, the Quran considers Moses' (PBUH) being thrown into the water, his salvation, his not drinking milk from women and his return to his mother's arms to be the plan of God alone.

    Keywords: God's Monotheism, Quran, Torah, Saving Moses}
  • سید علی مرکبی*

    با توجه به جایگاه محوری متون مقدس در دو دین اسلام و مسیحیت، ضروری است که مطالعاتی همه جانبه درباره متون مقدس این دو دین بزرگ صورت پذیرد. در این راستا، مطالعات تطبیقی جایگاه ویژه ای در تبیین این امر خواهند داشت. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی و انتقادی به بررسی نسخه های خطی عهد جدید و قرآن کریم پرداخته و به دنبال بررسی تطبیقی اعتبار و وثاقت این دو متن از منظر نقد نسخه شناسی است. بررسی قدیمی ترین نسخه های خطی عهد جدید حاکی از آن است که عهد جدید دستخوش تغییراتی توسط نسخه برداران شده و این تغییرات صرفا ناشی از خطای نسخه برداران نبوده است و در برخی موارد، این متون به سبب تاکید بر آموزه های الهیاتی مورد اختلاف مسیحیان نخستین دستخوش تغییراتی شده اند. از طرفی، اختلاف بسیار اندکی در میان نسخه های خطی قرآن کریم به چشم می خورد و اگر بخواهیم عهد جدید و قرآن را صرفا از حیث وثاقت نسخه های خطی آنها بررسی کنیم، نسخه برداران قرآن توجه و اهتمام بسیار بیشتری برای حفظ این کتاب داشته اند؛ حال آنکه نسخه برداران عهد جدید در بسیاری از موارد، متن را آزادانه تغییر داده اند.

    کلید واژگان: قرآن, کتاب مقدس, عهد جدید, نسخه شناسی, تحریف, اعتبار}
    Seyed Ali Morakkabi*

    Considering the central position of the holy texts in the two religions of Islam and Christianity, it is necessary to carry out comprehensive studies about the holy texts of these two great religions. In this regard, comparative studies have a special place in explaining this. Using the analytical-descriptive and critical method, this research examines the manuscripts of the New Testament and the Holy Quran and seeks to compare the validity and reliability of these two texts from the perspective of manuscript criticism. Examining the oldest manuscripts of the New Testament indicates that the New Testament underwent changes by the copyists and these changes were not simply caused by the mistakes of the copyists, and in some cases, these texts underwent changes due to the emphasis on the theological teachings disputed by the first Christians. On the other hand, there is very little difference between the manuscripts of the Holy Quran, and if we want to examine the New Testament and the Quran solely in terms of the reliability of their manuscripts, the copyists of the Quran paid much more attention and effort to preserve this book. However, the copyists of the New Testament have freely changed the text in many cases.

    Keywords: Quran, Bible, New Testament, Manuscripts, Distortion, Validity}
  • زهره السادات موسوی*، هادی بقایی فر
    از دیر باز زیتون در بین ادیان و فرهنگ های گوناگون مورد توجه بوده است که به صورت آیات زیتون در کتب مقدس به کار رفته است. اما مسئله این است که تا کنون در باره ی اهمیت زیتون، بخصوص در بین ادیان و اعتقادات گوناگون، پژوهشی انجام نشده، مگر تحقیقاتی ناکافی و بسیار سطحی که موضوع زیتون در حاشیه ی آن قرار دارد. در این مقاله سعی بر آن بوده تا ادای دینی باشد به جایگاه تاریخی زیتون. در این پژوهش در مورد مفهوم زیتون در متون مقدس قرآن کریم و عهد قدیم مورد بررسی و تحلیل و مقایسه قرار گرفته شده است. هدف از این تحقیق بیان جایگاه زیتون در ادیان مختلف بخصوص یهودیت، و اسلام بوده و از اهداف دیگر این مقاله این بوده است که اهمیت جایگاه زیتون را از دل تاریخ بیرون کشیده و آن را دوباره احیاء کند.این مقاله به روش تحلیلی و توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی تطبیقی مفهوم زیتون در قرآن کریم و عهد قدیم می پردازد؛ بدین صورت که آیات قرآن کریم و عهد قدیم حول مفهوم زیتون استخراج و دسته بندی می شود. برای این منظور، ابتدا مفهوم زیتون در عهد قدیم را بررسی و تحلیل میکنیم. سپس راجع به مفهوم زیتون در قرآن کریم بحث می کنیم. پس از آن مفهوم زیتون در عهد قدیم و قرآن کریم را مقایسه می کنیم.یافته ها نشان داد که که زیتون در عهد قدیم و قرآن کریم که در این مقاله آمده دارای مفاهیم مشترک که برگرفته از اعتقادات مذهبی آن ها بوده، می باشد؛ مفاهیمی مانند نعمت، برکت و صلح. و اینکه می توان ریشه ی تقدس زیتون را به تاریخی ترین تمدن ها و فرهنگ ها گره زد.
    کلید واژگان: زیتون, عهد قدیم, قرآن}
    Zohreh Alsadat Moosavi *, Hadi Bagheifar
    From a long time ago, olive has been of interest among various religions and cultures, which is used in the form of olive verses in the holy books. But the issue is that until now, no research has been done on the importance of olives, especially among different religions and beliefs. except for insufficient and very superficial research that the issue of olives is on the sidelines.In this article, an attempt has been made to pay homage to the historical position of oliveIn this research, the concept of olive in the holy texts of the Holy Quran and the Old Testament has been investigated, analyzed and compared. The purpose of this research was to express the place of olive in different religions, especially Judaism and Islam, And one of the other goals of this article has been to pull out the importance of the Olive position from the heart of history and revive it.This article deals with the comparative analysis of the concept of olive in the Holy Qur'an and the Old Testament using the analytical and descriptive method and using library sources. In this way, the verses of the Holy Quran and the Old Testament are extracted and categorized around the concept of olive. For this purpose, we will first examine and analyze the concept of olive in the Old Testament. Then we discuss about the concept of olive in the Holy Quran. After that, we compare the concept of olive in the Old Testament and the Holy Quran.The findings showed that olive among The Holy Quran and Old Testament mentioned in this article has common concepts derived from their religious beliefs; Concepts such as blessing and peace. And that the roots of olive sanctity can be tied to the most historical civilizations and cultures.
    Keywords: Olives, Old Testament, Quran}
  • جلیل جلیلی*، صفر نصیریان
    با گسترش و پیشرفت علوم تجربی و قطعی تلقی شدن هر نظریه ای در این علوم و توارد این تفکر از سمت دنیای غرب به جهان اسلام، یکی از شبهات امروزی، شبهه تعارض علم و قرآن است به این معنا که گاهی بین گزاره های این دو در موضوع واحد، ناسازگاری ظاهری نه واقعی، وجود دارد؛ از آن جا که اندیشمندان اسلامی از جمله علامه طباطبایی و شیخ محمد عبده، برای رفع تعارض ظاهری علوم تجربی و قرآن راه حل هایی در نظر گرفته اند، پژوهش حاضر در صدد برآمد مبانی و روش این بزرگان را در حل تعارض، با روش توصیفی- تحلیلی، بررسی، نقد و مقایسه نماید. در این راستا، برخی از دیدگاه ها عبارتند از: از نظر علامه، علوم تجربی نمی توانند درباره آیات مرتبط با ماوراء طبیعت قضاوتی داشته باشند و در تطبیق بین علوم تجربی و آیات علمی قرآن نیز، باید تفکیک بین مسلمات و غیر مسلمات علمی مد نظر قرار گیرد. عبده معتقد است قرآن همگام با اندیشه بشری به تکامل می رسد؛ از این رو تغییر برخی احکام به اقتضای علوم تجربی، گریز ناپذیر است؛ چنان که به همین دلیل، تاویل برخی مفاهیم غیبی قرآن مجاز است
    کلید واژگان: قرآن, علم, تعارض, طباطبایی, عبده}
    Jalil Jalili *, Safar Nasirian
    Due to the expansion of experimental sciences and the certainty of these sciences and the influx of this idea from western world to the Islamic world, one of fundamental doubts in new era is the conflict between science and Quran. The conflict between science and the Quran means that there is an apparent inconsistency between the propositions of science and the Qur'an on a single subject, although a real conflict between the Quran and science is inherently impossible. Since Islamic thinkers such as Tabatabayi and Abdoh, have tried to resolve this conflict, the present research aims to to examine, criticize and compare principles and methods of these two thinkers, with a descriptive analytical method to solve problem. In this regard, some of the views of these thinkers are: according to Tabatabai, experimental sciences cannot judge about verses related to supernatural. In the comparison between experimental sciences and the scientific verses of Qur'an, the separation between scientific certainty and non-certainty should be considered. Abdoh believes that Quran evolves in sync with human thought; therefore, it is inevitable to change some rulings due to the necessity of science; for this reason, the interpretation of some occult concepts of the Quran is allowed.
    Keywords: Qur’An, Science, Conflict, Tabatabai, Abduh}
  • مهدیه کشانی، اباذر کافی موسوی*
    اخلاق فرادینی که عقل و وجدان انسان ها را مخاطب قرار می دهد، خطابی است که بیان بسط یافته ی سخن «اگر دین ندارید آزاده باشید» را متذکر می شود. هدف پژوهش حاضر شناخت گونه های این اخلاق انسانی و مشترک بین همه انسان ها در قرآن بوده تا از این طریق، مدل نهایی هر بخش با توصیفاتی که در قرآن از آن شده است استخراج گردد و در گام نهایی مقایسه ای اجمالی با نظرگاه های هفت فیلسوف و متفکر غربی جهت تائید فرادینی بودن این مدل صورت گیرد. به دلیل چندوجهی بودن مقاله حاضر، روش پژوهش نیز ترکیبی از مراحل پدیدارشناسی توصیفی در مرحله رجوع به آیات قرآن، تحلیل و کدگذاری داده ها به شیوه استراتژی داده بنیاد با نرم افزار MAXQDA در سه بخش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و روش کیفی بررسی داده های کتابخانه ای در بخش مقایسه با نظرگاه های اندیشمندان غربی می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پنج گونه اصلی فردی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و سیاسی در اخلاق فرادینی قرآنی در بخش کدگذاری انتخابی مورد توجه است. در بخش مدل یابی توصیفی، بیشترین آیات اخلاق فرادینی مربوط به گونه اجتماعی و سپس فردی اختصاص دارد و کمترین توصیفات مربوط به گونه های سیاسی و اقتصادی است.
    کلید واژگان: گونه شناسی اخلاق, مدل یابی اخلاق, اخلاق فرادینی, قرآن, اندیشمندان غربی}
    Mahdieh Keshani, Abazar Kafimosavi *
    Transreligious ethics, which addresses people's intellect and conscience, is an address that recalls the expanded expression of the saying "if you have no religion, be free". The aim of the present research is to know the types of this human ethics common to all humans in the Qur'an, so that in this way, the final model of each section with the descriptions of it in the Qur'an can be extracted, and in the final step, a brief comparison with the viewpoints of seven Western philosophers and thinkers for To confirm that this model is Faradian. Due to the multifaceted nature of this article, the research method is a combination of descriptive phenomenological steps in the stage of referring to the verses of the Quran, analysis and coding of data according to the foundation's data strategy with MAXQDA software in three parts: open coding, central coding and selective coding, and the qualitative method of data analysis. It is a library in the comparison section with the viewpoints of Western thinkers. The results of the research indicate that the five main types of personal, social, family, economic and political in the Qur'anic multi-religious ethics are of interest in the selective coding section.
    Keywords: Typology Of Ethics, Modeling Of Ethics, Multi-Religious Ethics, Quran, Western Thinkers}
  • مهدی نکوئی سامانی*

    برخی از عالمان اهل سنت، به ویژه وهابیت که مدعی هستند که در قرآن وسنت هیچ دلیلی در مورد وجوب تمسک به اهل بیت (ع) وجود ندارد. (اصول مسائل العقیده عند السلف وعند المبتدعه، سعود بن عبد العزیز الخلف، ج1،ص40) این نوشتار تلاش می کند تا اولا؛ با استناد به قرآن و روایات مورد قبول فریقین ، وجوب تمسک به اهل بیت (ع) را اثبات نماید. وثانیا؛ ادعای کسانی که در فهم معارف دین خود را بی نیاز از اهل بیت (ع) می دانند را با استناد به آموزه های قرآن وسنت، نقد وابطال نماید.

    کلید واژگان: قرآن, سنت, اهل بیت(ع), وجوب تمسک, شیعه, اهل سنت}

    Some Sunni scholars, especially Wahhabis, claim that there is no reason in the Qur'an and Sunnah for the obligation to adhere to the Ahl al-Bayt (AS). (Principles of the issues of belief in the predecessor and in the beginning, Saud bin Abd al-Aziz al-Khalaf, vol. 1, p. 40) This article tries to first; By proving the Qur'an and the narrations accepted by the sects, to prove the necessity of relying on the Ahl al-Bayt (AS). And secondly; Criticize and invalidate the claim of those who consider themselves needless of the Ahl al-Bayt (AS) in understanding the teachings of their religion, citing the teachings of the Qur'an and Sunnah.

    Keywords: Quran, Sunnah, Ahl al-Bayt (AS), obligation to adhere to, Shia, Sunni}
  • زهره نریمانی *

    برخی داستان ها در مواضع متعدد با شباهت ها و تفاوت هایی در قرآن و تورات نقل شده اند. کشف و بررسی تفاوت های نقل های قرآن با یکدیگر و نیز تفاوت نقل قرآن با نقل تورات در ارائه تفسیر صحیح از آیات نقش مهمی دارد. ماجرای مهمانان حضرت ابراهیم چهار بار در قرآن و یک بار در تورات با اختلافاتی (همچون مبهم بودن تقدم و تاخر در بشارت تولد حضرت اسحاق یا خبر عذاب قوم لوط، تعیین مخاطب در بشارت حضرت اسحاق، تبیین واکنش حقیقی ساره در برابر این بشارت، و علت ترس حضرت ابراهیم) ذکر شده است. در این باره تورات در بخش هایی با قرآن همسو و در جهاتی متعارض است. تورات مانند همیشه در نقل داستان، با ارائه مضامینی همچون خدشه دار کردن عصمت و توحید انبیا و شخصیت های مهم و تنقیص ذات خداوند، ماجرا را شرح داده است. قرآن برخلاف تورات با مطرح نمودن اصل ماجرا و شرح آن در سور گوناگون، ضمن داشتن اختلافاتی به ظاهر متعارض در آن سور، حقیقت این ماجرا را به خوبی ترسیم کرده است. این پژوهش با بررسی تطبیقی قرآن و تورات و تفسیر داستان قرآن در چهار سوره، ضمن برشمردن اختلافات و تشابهات میان قرآن و تورات، به تبیین و ارائه تفسیر در باب اختلافات قرآنی در چهار سوره مذکور درباره این داستان پرداخته است.

    کلید واژگان: قرآن, تورات, مهمانان حضرت ابراهیم, بشارت حضرت اسحاق, قوم لوط}

    There are some similarities and differences between the stories variously narrated in the Quran and Torah. Discovering and investigating the differences between Quranic quotes and the differences between Quranic quotes and Torah quotes plays an important role in presenting a correct interpretation of these verses. The story of Abraham's guests is mentioned four times in the Qur'an and once in the Torah with some differences (such as whether the news of Isaac’s birth is prior to the news of the torment of Lot's people or vise versa, who is the audience of Isaac’s bisharah (good news), Sara's real reaction to this good news, and the reason for the fear of Hazrat Ibrahim). The Torah is in agreement with the Qur'an in some parts and contradicts in others in this topic. The Torah connotes matters such as undermining the infallibility and monotheism of the prophet and other important characters and denigrating the essence of God in its narration, as is the case in other Torah stories. Unlike the Torah, the Qur'an has outlined and explained the main story in various surahs, presenting the essence of the story, while having seemingly conflicting differences in those narrations. Comparing the Qur'an and the Torah and the interpretation of Qur’an’s story in the four surahs in this research, and listing the differences and similarities between the Qur'an and the Torah’s narration, I have presented and explained the interpretation of Qur'an’s differences in this story in the four surahs.

    Keywords: Qur'an, Torah, guests of Hazrat Ibrahim, bisharah (good news) of Hazrat Isaac, people of Lot}
  • رضا کهساری *، محمدحسین طاهری آکردی

    یهودیت که از ادیان بزرگ الهی در قرآن کریم است، در طول تاریخ دچار انحرافاتی (از جمله انحرافات اقتصادی) بوده است. شناخت زمینه ها، عوامل انحراف و تاثیرگذاری سلطه یهود بر جوامع بشری از نگاه قرآن کریم ضرورت دارد. این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و رمزگذاری باز و بسته براساس آیات قرآن و دیدگاه های تفسیری معتبر، ابتدا مهم ترین مفاسد اقتصادی (مانند حرص و طمع شدید، احتکار، خیانت مالی، معاملات ممنوع، بخل، مال اندوزی، پیمان شکنی مالی و رواج ربا) در میان یهود را مطمح نظر قرار داده، سپس سه عامل اعتقادی، اخلاقی و عادت های رفتاری را تحلیل و توصیف کرده و آورده های ذیل به مثابه عوامل انحراف اقتصادی یهود شناخته شده است. بدین روی، اولا، اساسی ترین عامل مادیگری و توجه به محسوسات، فقدان ایمان واقعی، شرک و اعتقادات باطل و ثانیا، هوا و هوس اساسی ترین عامل اخلاقی بوده که موجب غرور، خودخواهی، مال دوستی و انحراف مالی یهود شده و ثالثا، عادت های رفتاری متاثر از عوامل یک و دو، به عادت های غیرارادی (مانند دروغگویی، ظلم، دشمنی) و در نتیجه انحرافات اقتصادی انجامیده است.

    کلید واژگان: یهود, انحراف, اقتصاد, قرآن, عوامل}

    Judaism, one of the great divine religions in the Holy Quran, has suffered some deviations (including economic deviations) throughout history. It is necessary to study the contexts, factors of deviation and influence of Jewish rule on human societies from the perspective of the Holy Quran. Using analytical-descriptive methods and open and closed coding based on Quranic verses and valid interpretive viewpoints, this article first discusses the most important economic corruptions (such as extreme greed and avarice, hoarding, financial betrayal, prohibited transactions, stinginess, money-grubbing, breaking financial contracts and the prevalence of usury) among the Jews. Then it analyzes and describes the three factors of beliefs, ethics and behavioral habits and finds the factors of economic deviation of the Jews. Therefore, firstly, the main factor is materialism, paying attention to worldly matters, lack of real faith, polytheism and false beliefs; and secondly, whims and fancies are the most basic moral factors that cause pride, selfishness, materialism, and financial deviation for the Jews; and thirdly, behavioral habits affected by the first two factors has led to involuntary habits (such as lying, cruelty, enmity) and thus economic deviations.

    Keywords: Jews, deviation, economy, Quran, factors}
  • منصور معتمدی*، یاسر آئین، مهدی حسن زاده

    سنت های دینی اغلب دست اندرکار هویت بخشیدن به ایمان در قالب ایجاد میان ذهنیتی راجع به حقیقت و نجات بوده اند. این تمهید، نه تنها به لحاظ الهیاتی از هسته کانونی پیام دین و عنصر مشروعیت بخش آن محافظت می کند، در ساحت اجتماعی نیز باعث تمایز اعضای جامعه دینی با دیگران شده و ملاکی برای داوری درباره انتساب افراد به آن دین پدید می آورد. تا آنجا که به متون مقدس ابراهیمی مربوط می شود، مختصات رابطه مومنان با خدا، بر تصور آنان نسبت به رستگاری و نیز بر کیفیت ارتباط آنان با دیگر گروه های بشری تاثیرگذار بوده و تحول این تصور در طول زمان، باعث پدیدآمدن ایده های متفاوتی درباره هویت و نجات در سنت یکتاپرستی گردیده است. در این مقاله، با استفاده از روش معناشناختی ایزوتسو، میدان معنایی هویت و نجات در کتاب مقدس عبری، عهد جدید و قرآن بررسی شده و برای فهم جهان بینی معنا شناختی حاکم بر آن ها تلاش شده است. همچنین، به تکامل رویکردهای نجات شناختی در هرمنوتیک متون مقدس ادیان ابراهیمی، در قالب بازتفسیر دیالکتیکی میراث معنوی ابراهیم در این سه دین پرداخته شده است.

    کلید واژگان: شمول گرایی, تاریخ رستگاری, قرآن, انحصارگرایی, کتاب مقدس عبری, هرمنوتیک متن مقدس, عهد جدید}
    mansour motamedi*, Yaser Aein, Mahdi Hasanzadeh

    A religious tradition cannot be separated from the identification of faith through the intersubjective seeking of truth and salvation. By establishing a criterion for judging the attribution of people to that religion, this provision not only protects the theological message of religion and legitimizes it, but also distinguishes religious community members from others in the social sphere. Regarding the Abrahamic scriptures, how believers envision God has had an impact on both those who are concerned with salvation and the quality of their relationships with other people. As a result of this dialectic, Abrahamic monotheism has evolved different ideas about identity and salvation over time. To understand the conceptual worldview that governs the Hebrew Bible, the New Testament, and the Qur'an, this article examines the semantic field of identity and salvation using Izutsu's semantic method. We have also discussed how salvational approaches in the hermeneutics of Abrahamic scriptures, such as the reinterpretation of Abraham's spiritual heritage, have advanced.

    Keywords: Exclusivism, Hermeneutics of the Scriptures, Inclusiveness, Quran, Salvation history, Hebrew Bible, New Testament}
  • شیما متین پور*، الهه هادیان رسنانی
    بحث درباره حقیقت وجودی یا سرشت انسان و ویژگی های خاص او به عنوان اشرف مخلوقات همواره موردتوجه و اهتمام اندیشمندان و پژوهشگران اسلامی و غیر اسلامی بوده است. واژه هایی که درباره حقیقت وجود انسان به کاررفته است در متون گوناگون متفاوت است، برای نمونه قرآن کریم برای نخستین مرتبه، واژه ی «فطرت» را به کاربرده است و از آفرینش انسان بر سرشت و نهاد پاک سخن گفته شده است. در عهدین نیز سخن از سرشت و نهاد شده است با این تفاوت که در عهدین دو دیدگاه متفاوت درباره سرشت و نهاد انسان به چشم می خورد و ذهن مخاطب را دچار چالش می کند، درجایی صحبت از گناه آلود بودن سرشت انسان ها است و در جای دیگر از سرشت های پاک و ملکوتی انسان سخن می گوید. همچنین در موضوع میل به جاودانگی انسان نیز در تورات تناقضاتی به چشم می خورد.این پژوهش با مراجعه ی مستقیم به قرآن کریم و روایات معصومین و عهدین درصدد بررسی دیدگاه قرآن کریم و روایات به حقیقت وجودی انسان (فطرت) و مقایسه آن با دیدگاه عهدین به ویژه در این خصوص است. در همین راستا، تعریف لغوی و اصطلاحی «فطرت» در منابع اسلامی و نحوه نگاه عهدین به عنوان یکی از منابع غیر اسلامی به این موضوع مورد بررسی قرارگرفته است.
    کلید واژگان: قرآن, عهدین, سرشت, فطرت, میل به جاودانگی}
    Shima Matin Pour *, Elahe Hadian Rasanani
    The discussion about the existential truth or the nature of man and his special characteristics as the best of creatures has always been the concern of Islamic and non-Islamic thinkers and researchers. The words used about the truth of human existence are different in various texts, for example, the Holy Quran used the word "nature" for the first time and spoke about the creation of man based on pure nature and institution. In Ahadin, there is also talk about nature and institution, with the difference that in Ahadin, two different views about human nature and institution are seen and it challenges the audience's mind, in one place it talks about the sinfulness of human nature and in another place about the pure nature and Malkoti speaks. Also, there are contradictions in the Torah regarding the desire for human immortality.This research, with direct reference to the Holy Qur'an, the hadiths of the Innocents: and Ahedin, aims to examine the view of the Holy Qur'an and the hadiths on the existential truth of man (nature) and compare it with the Ahedin's view in this regard. In this regard, the lexical and terminological definition of "nature" in Islamic sources and the way Ahdin views this issue as one of the non-Islamic sources have been examined.
    Keywords: Qur'an, covenants, nature, desire for immortality}
  • روح الله نجفی*
    در مقام فهم قصه های قرآن، گاه نظرگاهی تفسیری، از یک سو، با پیشینه تاریخی قصه در منابع اهل کتاب تایید می شود اما از دیگر سو، پاره ای از ظواهر قرآنی، آن را تضعیف می کنند. در این حالت، فهمنده قرآن می تواند به مسیری دوم رود؛ یعنی پیشینه تاریخی قصه را نادیده انگارد و روایت قرآن را مستقل و جدا، فهم کند. بدینسان فهمنده قصه های قرآن، گاه با دوگانه مراعات پیشینه یا نادیده انگاری پیشینه مواجه می شود.تحقیق حاضر به تحلیل چهار قضیه تفسیری می پردازد که در آن ها، دوگانه یاد شده، بارز است. این قضایای چهارگانه عبارتند از: اسحاق یا اسماعیل بودن قربانی ابراهیم، شکسته شدن یا شکسته نشدن الواح موسی، قتل یا عدم قتل پرستشگران گوساله و تعلق یا عدم تعلق یونس به قوم عذاب ناشده. این تحقیق، در مقام تحلیل متن، از همه قراین درونی و بیرونی مدد جسته است و مبنای تحقیق، باقی ماندن بر پیشینه ها است، مگر آن که قصد قرآن بر روایت گری متفاوت، احراز گردد. با اعمال این معیار، در دو نمونه نخست، پیشینه گرایی و در دو نمونه اخیر، عدم پیشینه گرایی، راجح جلوه کرده است.
    کلید واژگان: قرآن, قصه قرآن, فهم قرآن, روش فهم, پیشینه قصه}
    Rouhollah Najafi *
    In the process of understanding the stories of the Qur'an, sometimes an interpretive opinion, on one hand, is confirmed by the historical background of the story in Jewish or Christian sources, but on the other hand, certain Quranic expressions weaken it. In this situation, the interpreter of the Qur'an can follow a second path ; that is, to ignore the historical background of the story and to understand the narrative of the Quran independently and separately. Based on this, the interpreter of the Qur'anic stories sometimes faces two paths, i.e. to consider or to disregard background. This research analyzes four interpretation issues in which these two paths are clearly seen. These four issues include:1- Who was Abraham's sacrifice? Isaac or Ishmael?2-Were the tablets of Moses broken or not?3-Were the calf worshipers killed or not?4-Did Jonah belong to the unpunished tribe or not?The basis of the research is to remain on the historical background, unless the intention of the Qur'an is certain on a different narration. Following this rule, in the first two issues, we have preferred to preserve the background and in the next two issues, we have preferred to disregard the background.
    Keywords: Qur'an, Qur'anic story, understanding of the Qur'an, method of understanding, background of the story}
  • سید سعید میری، محمدعلی همتی

    موضوع این پژوهش، بررسی اصطلاح «ایام الله» در دو متن مقدس قرآن و عهدین است. هدف از این جستار درک معنا، مفهوم و مصادیق «ایام الله» در متون ابراهیمی به مثابه اصطلاحی خاص است. روش تحقیق کتابخانه ای و متن محور با تکیه بر خصیصه استنادپژوهی و برون مایه تحلیل است. براساس این پژوهش «یوم الله» در عهدین به معنای «روز قیامت» و در بیشتر موارد در معنای «انتقام» به مثابه تجلی قدرت جبهه حق آمده است؛ یعنی روزهایی که خداوند از کافران و ظالمان انتقام سختی گرفته است؛ مانند روز سقوط اورشلیم. ولی در برخی از تفاسیر قرآن کریم و روایات ذیل آنها، وسعت معنایی بیشتری از انتقام به عنوان مدلول این واژه به نسبت عهدین استفاده می شود، لیکن بیشترین ظهور مفهومی «ایام الله» در آیات قرآن نیز در انتقام سخت از جبهه باطل است. در هر دو رویکرد بر لزوم پاسداشت و تکریم این ایام تاکید شده است.

    کلید واژگان: قرآن, عهدین, ایام الله, انتقام}
  • فاطمه کیائی

    آدم اولین انسان در ادیان ابراهیمی، و در دین اسلام صاحب جایگاهی بلند است. قرآن کریم او را خلیفه خداوند، مسجود فرشتگان و صاحب مقام تعلیم اسما خوانده است. با وجود آنکه تحت وسوسه ابلیس، از شجره ممنوعه چشید و به زمین هبوط کرد، ارزش وجودی او نکاست و به‌واسطه توبه برگزیده شد. در سفر پیدایش کتاب مقدس، داستان آدم به‌عنوان نخستین انسان آمده که در مواردی با قرآن کریم متفاوت است. مکاتب عرفانی با تاویل متون مقدس، معانی باطنی آن را آشکار می‌کنند. در عرفان یهود، کتاب «زوهر» باب‌های مربوط به آدم در سفر پیدایش را به شیوه‌ای درونی تفسیر می‌کند. در عرفان اسلامی نیز «فصوص‌ الحکم» ابن‌عربی تاویلگر باطنی و رمزی داستان‌های انبیاست. مقاله حاضر با بررسی «تطبیقی» و بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های رویکرد عرفانی این دو کتاب، به مقایسه جایگاه آدم در این دو سنت دینی می‌پردازد. در هر دو سنت فکری، آدم نمونه ازلی انسان کامل، مظهر تام و تمام اسما و صفات حق و مهر ختم خلقت است. او محل تلاقی عوالم متعدد وجود است و تنها فارق انسان کامل از حق این است که ممکن است، و خداوند واجب و بی‌نیاز.

    کلید واژگان: قرآن, کتاب مقدس, فصوص الحکم, زوهر, ابن عربی}
  • مرتضی قاسمی حامد*

    در منابع روایی و تفسیری فریقین روایاتی وجود دارد که بر صدور گناه از حضرت یوسف(ع) دلالت دارند: روایات برهان پروردگار، روایات اعتراف به گناه و روایات نسبت دزدی به برادران. در این روایات عقوبتهایی نیز برای یوسف (ع) بیان شده است. نگارنده به روش توصیفی تحلیلی آنها را مورد نقد قرار می دهد. روش نقد این روایات از این قرار است: بررسی سند، بررسی متن، توجه به روایات یک مجموعه در کنار هم، توجه به روایات معارض در جوامع روایی، عرضه روایات بر قرآن، ریشه یابی این روایات در کتاب مقدس، و توجه به راویان اسراییلی. از بررسی منابع روایی و تفسیری فریقین پی می بریم که در رابطه با این روایات باید به روایات متعارض توجه داشت؛ روایات چندی وجود دارند که روایات فوق را مردود اعلام می دارند. توجه به روایات متعارض، نقش والای ایمه(ع) را در رفع شبهه ها و دفاع از ساحت حضرت یوسف (ع) آشکار می نماید. البته در رابطه با همه این روایات، روایت متعارض وجود ندارد که در این صورت باید به راه های دیگر برای نقد آنها پرداخت. برخورد مفسران نیز با این روایات گاه با نقد همراه بوده است. از مفسران تاویلهای بسیاری در جهت رد این روایات وجود دارد، به خصوص در مقابل آن روایاتی که روایت متعارض در رابطه با آنها وجود ندارد. پس با بررسی این روایات، ضعف و سقوط آنها از درجه اعتبار آشکار می شود؛ زیرا با آیات قرآن در تعارض هستند، اسناد آنها ضعیف است و اختلافهای بسیار زیاد و غیر قابل جمع در آنها وجود دارد. همچنین نقش راویان اسراییلی را در نشر اکاذیب نشان می دهند؛ زیرا آنچه در این روایات بیان شده، با آنچه در کتاب مقدس آمده، نیز در تعارض است. بنابراین این روایات جزء اسراییلیاتی هستند که ریشه ای در کتاب مقدس ندارند.

    کلید واژگان: قرآن, یوسف(ع), لغزشهای یوسف(ع), تفسیر اثری, کتاب مقدس, اسرائیلیات}
    Morteza Ghasemi Hamed *

    In the narrative and exegetical sources of the parties, there are narrations that indicate the commission of a sin from Prophet Yusuf (PBUH): the narrations of the Lord's proof, the narrations of the confession of sin, and the narrations of the theft to the brothers. In these hadiths, some punishments have also been mentioned for Yusuf (PBUH). The author criticizes them in a descriptive-analytical way. The method of criticism of these narrations is as follows: examining the document, examining the text, paying attention to the narrations of a collection together, and paying attention to the conflicting narrations in the narration communities, presenting the narrations on the Qur'an, finding the roots of these narrations in the Holy Bible, and paying attention to the Israeli narrators. . From the analysis of the sources of narratives and interpretations of the parties, we realize that in relation to these traditions, we should pay attention to conflicting traditions. There are several traditions that reject the above traditions. Paying attention to conflicting traditions reveals the high role of imams in clearing doubts and defending the authority of Prophet Yusuf (PBUH). Of course, in relation to all these narrations, there are no conflicting narrations, in which case we should look for other ways to criticize them. Commentators' dealings with these narrations have sometimes been accompanied by criticism. There are many interpretations from the commentators to reject these hadiths, especially in front of those hadiths that do not have conflicting narrations in relation to them. So by examining these narrations, their weakness and fall from the level of credibility is revealed; because they are in conflict with the verses of the Qur'an, their documents are weak, and there are many and irreconcilable differences in them. They also show the role of Israeli narrators in spreading lies; because what is stated in these traditions is also in conflict with what is stated in the Bible. Therefore, these traditions are part of the Israelites that do not have roots in the Bible.

    Keywords: Qur'an, Yusuf (PBUH), Yusuf (PBUH) slips, Tafsir Al-’Athari, Bible, Israelite}
  • محمد اعرجی، محمدعلی آذر شب*، اکرم دیانی

    هدف از این  پژوهش، بررسی نقش خودکفایی در عزت اجتماعی از منظر دین وعرفان می باشد. این پژوهش در ردیف پژوهش های بنیادی و نظری بوده و از نوع پژوهش کیفی می باشد. برای این منظور ابتدا به مطالعه و مرور ادبیات موضوع و پژوهش های پیشین پرداخته شد. اسناد و مدارک مرتبط و متون اسلامی مطالعه، تلخیص و واکاوی گردید. پس از تلخیص و واکاوی به کسب شواهد بیشتری مبنی بر نقش خودکفایی در عزت اجتماعی از دیدگاه های دینی و عرفانی پرداخته شد و در ادامه به تحلیل مضمون آیات و احادیث و مکتوبات عرفانی در این زمینه پرداخته شده است. پس از تعریف عزت اجتماعی و تحلیل نظریه ها درباب ارتباط عرفان وسیاست آن را از دین و نظریه های عرفانی بیان کرده و به تبع آن خودکفایی و استقلال و دیدگاه مربوطه در این مورد را مطرح و از عوامل و پیامدهای خودکفایی و استقلال اقتصادی در جهت اهمیت چندجانبه بودن این عناصر و نقش آن ها در عزت اجتماعی بحث شده است. راه دستیابی به خودکفایی که چیزی نیست جز کار و اشتغال زایی برای نیروی جوان و فعال جامعه و در راستای دیگر خودکفایی استقلال نظامی و علمی و یکی از دیگری با اهمیت تر و بانفوذتر است ارایه و این نتیجه حاصل شد که اصولا خودکفایی و استقلال سیاسی منطبق بر نظریه های عرفانی و منابع دینی می باشد.

    کلید واژگان: خودکفایی, استقلال, عزت اجتماعی, عرفان, قرآن, حدیث}
    Mohammad A’Raji, Mohamadali Azarshab *, Akram Dayyani

    The purpose of this study is the role of self-sufficiency in social dignity from the perspective of the Qur'an and mysticism. This research is in the line of fundamental and theoretical researches. It is a qualitative research. For this purpose, first, the literature and other researches were studied and reviewed. Related documents and Islamic texts were studied, summarized and analyzed. After summarizing and analyzing, more evidence was obtained about the role of self-sufficiency in social dignity from the perspective of the Qur'an and mysticism, and then the content of verses and hadiths in this field is analyzed. After defining social dignity from the perspective of the Qur'an and mysticism, we expressed self-sufficiency and independence and the view of the Qur'an and mysticism in this regard, and the factors and consequences of self-sufficiency and economic independence in terms of the multifaceted importance of these elements and role. They were discussed in social dignity. And the way to achieve self-sufficiency is nothing but work and job creation for the young and active force of society, and in the other direction, self-sufficiency of military and scientific independence, which is more important and influential than each other, was examined. In addition to self-sufficiency and independence according to the Qur'an, self-sufficiency mentioned in mysticism in this article is practical and spiritual self-sufficiency and its role in the social dignity of the mystic. The mystic sees his social dignity drowning in spiritual independence by going through divine knowledge and practical mystical journey.

    Keywords: self-sufficiency, Independence, social dignity, Quran, mysticism}
  • محمد صحاف کاشانی*

    در قرآن مجید مسیح (علیه السلام) خود را بنده خدا می داند و هرگونه ادعای الوهیت را از خود نفی می کند؛ ولی مسیحیان تثلیث گرا معتقدند عیسی در عهد جدید ادعای الوهیت کرده که به ظاهر این مسیله تضادی بین قرآن و عهد جدید را می نمایاند. برای حل این مسیله در صدد بررسی آن بر آمدیم که «آیا متون عهد جدید، مدعی الوهیت مسیح (علیه السلام) هستند یا این مسیله را نفی می کنند؟» هدف این پژوهش نشان دادن همسویی قرآن مجید با عهد جدید در نفی الوهیت عیسی مسیح (علیه السلام) و بررسی باور به تثلیث از منظر عهد جدید می باشد. روش تحقیق نیز بر اساس تحلیل متنی و تفسیر متن مقدس به متن مقدس است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که عیسی مسیح (علیه السلام) در انجیل بارها با شیوه های مختلف منکر الوهیت خود شده است تا هرگونه تردید در این باره رفع شود؛ چنانکه در قرآن مجید نیز تاکید شده که عیسی مسیح (علیه السلام) هیچ گاه مدعی الوهیت خود نبوده است.

    کلید واژگان: تثلیث, الوهیت, عیسی مسیح, قرآن, عهد جدید}
    Mohamad Sahaf Kashani *

    According to the Qur'an, Jesus Christ considers himself a servant of God and does not consider himself GodAnd this is while Trinitarian Christians claim that Jesus Christ claimed his divinity in the New Testament.And this issue is considered a contradiction between the Qur'an and the New Testament according to the interpretation of Trinitarian Christians.The question raised in this research is "Do the texts of the New Testament claim the divinity of Christ?" Or do they deny this issue? »The purpose of this research is to show the alignment of the Holy Quran with the New Testament in denying the divinity of Jesus Christ.In the interpretations of the Qur'an, the reference to the verses of the New Testament in the negation of the Christian divinity is clearly evident in the interpretation of the related verses of the Qur'an.The results of this research show that Jesus denied his divinity dozens of times in the Bible in different ways.and removes any doubts about this;The research method in this research is based on textual analysis and interpretation of the holy text to the holy text.

    Keywords: Trinity, Divinity, Jesus Christ, Quran, New Testament}
  • محسن کبیری راد*، نفیسه علی پور، احسان یاربی، سید ابوالقاسم حسینی زیدی

    ازدواج در ادیان الهی، تنها برای تداوم بقای نسل بشر نبوده بلکه این مکاتب از این طریق به دنبال تعالی معنویت و ترقی بشر و اجتماع بشری هستند. زمانی این سخن زیباتر تبیین می شود که بتوان شواهدی از آن را در لابلای متون و صفحات کتبی که از نظر اهل شریعت، آسمانی قلمداد شده اند؛ پیدا کرد. و نیز میتوان به افرادی که امروزه در دهکده جهانی به دنبال لاابالی گری و یا ازدواج سفید و... هستند و به آن دامن می زنند پاسخ قاطعی داد؛ که این احکام کاملا الهی بوده و تحریف شده یا مختص شیعه نیستند. همچنین در تمام ادیان ابراهیمی قوانین ازدواج و کامجویی جنسی بسیار به هم شبیه و در یک سو هستند. مسیله ای که پژوهش حاضر متکفل بررسی آن است واکاوی مقوله نکاح به صورت تطبیقی در دو شریعت یهود و اسلام امامی (شیعه دوازده امامی) است. با توجه به یافته های پژوهش در قوانین و سنت های ادیان ابراهیمی درباره احکام ازدواج شباهت بسیار زیادی وجود دارد مانند صیغه عقد در اسلام و امضا کتوبا در یهودیت که در صورت نبودن و عدم اجرای صحیح، ازدواجی صورت نمی گیرد. این پژوهش با استفاده از  روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای نگاشته شده است.

    کلید واژگان: امامیه, قرآن, کتاب مقدس, نکاح}
    Mohsen Kabiri Rad *, Nafise Alipour, Ehsan Yarabi, Seyed Aboalqasem Hoseini Zeydi

    Marriage in the divine religions is not the only way to continue the survival of the human race, and these schools are looking for the spiritual excellence and progress of human beings and human society in this way. This saying will be explained more beautifully when evidence of it can be found in the texts and written pages that are considered heavenly according to the people of Sharia; found The issue that the current research is devoted to investigating - in a descriptive-analytical way - is the analysis of the category of marriage in a comparative way in the Jewish Shari'a and Imami Islam, and it was observed that there is a great similarity in the laws and traditions of Abrahamic religions regarding the rules of marriage, such as the form of marriage in Islam and the signing of the Ketubah in Judaism, which does not take place if there is no proper implementation of marriage. This research has been written using descriptive analytical method and using library resources.

    Keywords: Jews, Imamia, Bible, Nikah}
  • محمدرضا محمدعلیزده

    تفکر نقدی یا روش نقد اندیشه ، داوری درباره آرا و افکار با بهره گیری از علوم عقلی است که برای آن چهار مرحله روشن کردن معنای واژه ها، کشف مبانی، ارزیابی دلیل پس از مطالبه آن و کشف مغالطات موجود در دلیل را برشمرده‎ اند. در این مراحل بر شناسایی صفات و انگیزه های اهل باطل که نقش مهمی در گرایش آن ها به مغالطات و در کشف مغالطات آنان دارد و نیز بر اسباب و عوامل گرایش آنان به مغالطات، تاکید چندانی نمی شود؛ درحالی که قرآن کریم در رویارویی با اندیشه باطل و نقد آن بر این امور تاکید فراوان دارد و این نشان می دهد که از منظر قرآن برای نقد اندیشه و کشف مغالطات آن، افزون بر توجه به وجوه عقلی و نظری، لازم است وجوه عملی، اخلاقی و انگیزشی نیز مورد توجه قرار گیرد. هدف قرآن از توجه دادن به این وجوه، آشکارسازی شخصیت و افکار و اهداف پوشیده اهل باطل زیر ظواهر زیبا و فریبنده و گوشزد نمودن اسباب گرایش انسان به مغالطات در برابر حق است تا از این طریق، درنهایت نادرستی اندیشه باطل آشکار و از تاثیرگذاری آن بر دیگران پیشگیری شود. در این پژوهش که به صورت توصیفی- تحلیلی ارائه می شود، این روش قرآن در مواجهه با اندیشه باطل و نقد آن بررسی می شود تا بدین سبب روش تفکر نقدی کامل تر گردد.

    کلید واژگان: انگیزه های مغالطه گران, تفکر نقدی, قرآن, صفات مغالطه گران, مغالطات بیرونی, مغالطات لفظی, مغالطات معنوی}
    Muhammad Reza Muhammad Alizadeh

    Critical thinking or the method of criticism of thought is an evaluation about opinions and thoughts using intellectual sciences, for which four stages of clarifying have been listed: the meaning of words, discovering the basics, evaluating the reason after demanding it, and discovering the fallacies in the reason. In these stages, there is no emphasis on identifying the spiritual and psychological traits of people of falsity, as well as there is no emphasis on physical, terrestrial, personal and social motivations of them, however these traits and motivations play an important role in their tendency to fallacies and in discovering their fallacies. But the Holy Qur'an in dealing with false thought emphasizes on these matters, and this shows that from the perspective of the Qur'an, in order to criticize false thought and fight against it, in addition to paying attention to the intellectual and theoretical aspects of false thought, practical, moral and motivational aspects of people of falsity (paralogists) should also be considered. The purpose of the Qur'an in paying attention to these aspects is to reveal the personality of falsity people and their hidden goals which covered by the beautiful and deceptive appearances. So, in this way, the incorrectness of their thinking will be revealed and its influence on others will be prevented. In order to eliminate the defect existing in the rational method of critical thinking and to complete its topics, In this article, which is presented in a descriptive-analytical form, the method of the Qur'an in criticizing the false thought is examined.

    Keywords: Motives Of Fallacious (Paralogist), Critical Thinking, Quran, Characteristics Of Fallacious, External Fallacies, Verbal Fallacies, Spiritual Fallacies}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال