به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ایجاد » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ایجاد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس قاسمی حامد*

     عمل حقوقی «ایقاع» در صورتی که ضرری برای دیگری نداشته باشد (مگر در موارد مصرح قانونی مانند: طلاق)، با اراده یک طرف اثر حقوقی خواهد داشت. در قانون مدنی، دسته ای از ایقاع ها، همانند «عقود معین» نام گذاری شده و دارای احکام خاص می باشند. لیکن، اعتبار «ایقاع نامعین» در حقوق ایران، محل بحث و مناقشه قرارگرفته است. اختلاف حقوق دانان ایرانی درخصوص اعتبار عام «تعهد یک طرفه» به عنوان منبع ایجاد تعهد نیز، به اختلاف در اعتبار «ایقاع نامعین» باز می گردد. حال این پرسش مطرح است؛ آیا علاوه بر مواردی از «ایقاع معین» که مقررات آن صریحا در قانون پیش بینی شده، دلیل دیگری برای اثبات اعتبار عام «ایقاع نامعین» وجود دارد؟ به عبارت دیگر، همانگونه که برای صحت عقود نامعین به ماده 10 قانون مدنی استناد می گردد، آیا مستندی برای صحت و اعتبار عام «ایقاع نامعین» و «تعهد یک طرفه» به عنوان مصداق آن در حقوق ایران وجود دارد؟ با توجه به مندرجات ماده 30 قانون مدنی به نظر می رسد؛ در نظام حقوقی ایران، «ایقاع نامعین» در حوزه «حقوق مالی»، دارای ارزش و اعتبار حقوقی و قانونی است. براین اساس، «تعهد یک طرفه» راجع به «حقوق مالی» نیز که مصداق «ایقاع نامعین» است، صحیح و دارای اثر حقوقی خواهد بود.

    کلید واژگان: ایقاع, ایجاد, ماده 30 قانون مدنی}
    Abbas Ghasemi Hamed *

    Indefinite Iqa’ and Unilateral Commitment; the Challenge, Evaluation, ResultAbbas GHASEMI HAMED (Professor of Law, Shahid Beheshti University)Abstract:Iqa' has legal effect through intention of one individual without harming any other party (except as explicitly mentioned in legal cases including Divorce). In Iran's civil code one category of Iqa' is nominated with especial names and has specific legal effects similar to the definite contracts, while the validity of indefinite Iqa' is subject to discussions and controversies in Iran's Law. This disagreement regarding the general validity of unilateral commitment to create legal responsibility refers to disagreement about validity of indefinite Iqa'. Now this question is raised: are there any reasons implying the general validity of indefinite Iqa' otherthan those which are explicitly included in law concerning definite Iqa'? In other words, are there any citations relating to accuracy and validity of indefinite Iqa' and unilateral commitment as well as those relying on Art. No 10 of Civil Code infavour of indefinite contracts? It seems that based on Art.30 of Civil Code, indefinite Iqa' has legal validity in the field of Financial Rights. Accordingly unilateral commitment about Financial Rights as an example of indefinite Iqa' is correct and encompasses legal effects.

    Keywords: Absolute Legal Power of the Owner to Exercise Domination over Property, Art. No 30 of Civil Code, creation, Disclaimer, Iqa', Indefinite Iqa', Unilateral Commitment, Waiver}
  • سید محمد صدری*
    رابطه علیت برداشتی از عالم تکوین و کاربرد آن در عالم تشریع است. به نظر می رسد خاستگاه اصلی آن مباحث فقه سنی در زمینه قیاس بوده که پرورش مباحث، نخست به بررسی رابطه علل موجود در احکام شرعی و معلول های آنها سرایت کرده و نحوه فراوری حکم شرعی از ادله عقلی را مورد کنکاش قرار داده وسپس دو عنوان علت و معلول در قیاس اجمالی با سبب و مسبب قرار گرفته است و فقی هان سنی نیم نگاهی به تمایزات آن دو انداخته اند. فقه متقدم شیعه از دیرباز، قیاس و استحصان و مصالح مرسله را در بوته نقد و انکار داشته است؛ بر این اساس رابطه علیت با پیشینه گفته شده در اصل فرآوری حکم شرعی به نزد این دسته از فقی هان به کاری نمی آید. لیکن در فقه متاخر در مباحث فقهی به ویژه در بخش های گوناگون معاملات به معنی الاعم در تولید مفاد عقود و ایقاعات و احکام و چگونگی تولید و ترتب آثار آن، فقی هان متاخر و به ویژه فقی هان هم روزگار ما از رابطه علیت بهره های فراوان برده و مبانی استواری را در حقوق اسلامی بنیان نهاده اند و این اصول مبتنی بر رابطه علیت از راه تقنین قوانین به نظم حقوقی نوین راه یافته و جایگاه بلندی پیدا کرده است، اما به نظر می رسد کم توجهی به نکاتی ظریف، اشتباهاتی در تحلیل رابطه علیت پدید آورده است که عمده این اشتباهت، ناشی از همسنگ پنداشتن رابطه علیت در عالم تشریع با عالم تکوین بوده که این امر نیز به نوبه خود ناشی از غفلت از ماهیت و فرایند اعتبار است و بی توجهی به این که ذهن در عالم اعتباری تشریع از عالم تکوین الگو می گیرد و الگو گرفتن هرگز مستلزم تسلیم به همه ویژگی های عالم تکوین و آوردن جبر تکوین به عالم تشریع نیست. با اصلاح نگاه و توجه به همه جوانب تشریع و قانونگذاری می توان برای بسیاری از معضلات حقوقی راهکارهای مناسب و قیاسی ارائه کرد و از ترجیح بلا مرجح که از نظر عقلی امری ناپسند است دوری جست.
    کلید واژگان: علت, معلول, رابطه یا قانون علیت, سبب, مسبب, وجود, ایجاد, اعتبار}
    S.M. Sadri *
    Casual relationship is a concept related to cosmic world reflected in legal matters. It seems that in Sunni school of fiqh the origins of the concept firstly used when discussing analogy and inferring legal dogmas from their philosophies. The concepts of philosophy of percept (hokm) and percept have been later compared with natural cause and caused. Sunni jurists have slightly tried to distinguish between them. In Shiite school of fiqh from the beginning jurists did not welcome analogy، juristic preference (istihsan) and consideration of public interest as an independent resource for inferring divine percept. Rather they criticized these institutes. According to Shiite jurists، casual relationship in this sense doesn’t work as a base for inferring divine percepts. However، in late Shiite fiqh in different jurisprudential discussions and particularly in social chapters and parts، the idea of causality has been taken into consideration and has helped found strong basis in different Islamic legal issues including making new contracts and unilateral legal acts. Sometimes، however، the precisions of the issue are ignored and casual relationship in legal issues has been assimilated with causality in cosmic beings. The basic problems are coming from the assimilation of casual relationship in cosmic world with casual relationship in legal matters. The problem، in its turn، comes from ignorance of the fact that although human mind takes the concept of causal relationship from the cosmic world، it doesn’t mean that all characteristics of the concept must be precisely and necessarily applied in legal matters. Considering this fact and paying attention to all different aspects of legislation enable us to find suitable and analogical resolutions for legal problems while avoiding the problem of preponderance without a preponderant which is rationally prohibited.
    Keywords: cause, effect, philosophy of precept, causal relationship, real existence, contractual existence}
  • احسان علی اکبری بابوکانی*، محمدحسن حائری یزدی، محمدتقی فخلعی

    " کتب ضلال "از جمله موضوعاتی است که در نگاه فقها از جهت موضوعی و حکمی اختلافات بسیار زیادی را متحمل شده است. تا جایی که بزرگانی از فقها به اتصاف آرای یکدیگر به وصف ضلال پرداخته اند و این حکم را مبنای جلوگیری از نشر افکار دیگران قرار داده اند. نوشتار حاضر در پی آن است تا با تبیین دقیق موضوع، حکم و متعلق آن، رهیافتی ارائه نموده تا اولا؛ در فهم مفهوم ضلال وآثار ضاله نظر به مبانی فقهی و دیدگاه های فقها و ادله به بیراهه نرویم. و ثانیا؛ نحوه برخورد با آثار مضله را در ترازوی عقل و منطق نسبت به آثار ضاله متفاوت مشخص نماید و ثالثا؛ راه را برای اجتهادات نوین و افکار نو هموار ساخته و مانع از این گردد که با تمسک به دیدگاه های فقیهان عالی مقام برخی از کج اندیشان، اسلام را دینی بی منطق و ناتوان از مقابله با افکار مخالف خود که ابزارش از بین بردن افکار مخالف خود است، معرفی نماید

    کلید واژگان: کتب ضلال, متعلق, موضوع, حکم, نشر, مطالعه, ایجاد, نگهداری}
    Ehsan Aliakbari Babookani *, Mohammadhasan Haeri Yazdi, Mohammad Tagi Faklaee

    There are lots of disputes between Shiite Jurists on the subject and sentences of Zalal books. As far as the great Shiite jurists considered each other ideas misleading and unlawful. This thought cause preventing the publication of the others ideas and thoughts. This article is followed up with a detailed explanation of the issue to provide an approach that firstly: understand misleading and its affect according to the juristic bases and thoughts. Secondly: how to deal rational and logical with the affects of misleading books. And thirdly: opening the way for fresh ijtihads and ideas and prevent the introduction of Islam as a religion without reason and incapable of dealing with his opponents thoughts.

    Keywords: Zalal books, Subject, Sentences, Publishing, reading, creating, Maintaining}
  • علیرضا امینی*

    در تحلیل ماهیت انشاء، دیدگاه های متفاوتی ابراز می شود. دو دیدگاه ایجادی و ابرازی بودن انشاء،هر کدام با استناد به نکاتی، سعی در تبیین ماهیت و کارکرد انشاء دارند. این مقاله با طرح تعریف مشهور، چالش های اصلی این نظریه را مورد بحث قرار داده، ضمن بررسی مبانی متفاوت و مطرح دراین باب، با طرح تفسیرهای متفاوت در ایجادی و ابرازی بودن انشاء، به سمت طرح دیدگاهی تلفیقی می رود.

    کلید واژگان: اخبار, انشاء, ایجاد, ابراز}
    Alireza Amini *

    There are different views on analyzing the nature of imperatives. Thecreative and expressive views each seek to explain the nature and functionof imperatives relying on certain points. presenting the generally receiveddefinition, the present article studies the major challenges facing thistheory.Surveying different prevailing foundations on this issue and raisingvarious interpretations concerning the creative of expressive nature ofimperatives, the article seeks to raise a hybrid view.

    Keywords: statement, imperative, creation, expression}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال