به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جمع گرایی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جمع گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیرحسین رهگشا*، یوسف نیکنام، مهدی هوشیار

    قاعده بطلان دلیل یکی از قواعد مهم و تاثیرگذار در نظام دادرسی کیفری است که نقش عمده ای در تضمین حقوق دفاعی متهم ایفا می کند و در عین حال موجب فراهم آوردن زمینه های حمایتی بیشتر از حق های مربوط به دادرسی در تحقیقات مقدماتی می شود. این قاعده در نظام های مختلف حقوقی پذیرفته شده و در نظام حقوقی ایران به روشنی مورد پذیرش قرار نگرفته است. این قاعده، هم بر پایه تفکر فردگرایی و هم در پرتو اندیشه جمع گرایی توجیه پذیر است. از دیدگاه نخست، هدف حمایت بیشتر از فرد متهم و تضمین حق های بشری و فردی اوست، اما در نگاه دوم، هدف بهبود کیفیت دادرسی و عملکرد دستگاه قضا و نظام قضایی است. مطالعات نشان می دهند که نگاه غالب در حقوق ایران و نیز بسیاری از نظام های حقوقی دیگر نگاه فردگرایانه به قاعده بطلان دلیل بوده است. اما تحولاتی که در نظام های حقوقی رخ داده باعث شده است که مبانی فکری این قاعده تغییر کند و بیش از آنکه به فرد توجه شود، جامعه در مرکز توجه قرار گیرد. این امر خود به ارتقاء منزلت و شان دستگاه قضایی و به عبارتی افزایش مشروعیت آن در نگاه مردم نیز کمک می کند. این بررسی با مطالعه ای تطبیقی در دو نظام حقوقی ایالات متحده و ایران صورت گرفته و نتیجه آن تایید خیزش هر دو نظام حقوقی به سمت اندیشه جمع گرایانه به عنوان اساس و مبنای قاعده بطلان دلیل و همچنین توجه و تاکید بر بازخوردهای اجتماعی عملکرد دستگاه قضایی است.

    کلید واژگان: دلیل, حق های فردی, دادرسی عادلانه, فردگرایی, جمع گرایی}
    AmirHossein Rahgosha *, Yousef Niknam, Mehdi Hooshyar

    Exclusionary rule has been accepted in different legal systems and has not been clearly accepted in Iranian legal system. this rule can be justified both on the basis of individualism thinking and in the idea of collectivism. In the first approach, the goal is to further protect the accused and guarantee his human and individual rights, in the second approach, the goal is to improve the quality of the trial and the performance of the judicial system. Studies show that the dominant approach in Iranian law, as well as in many other individualistic legal systems, has been the reason for the exclusionary rule. the changes that have taken place in the legal system have caused the ideological foundations of this rule to change and society to thinking be in the center of attention rather than the individual, which in turn raises the status of the judiciary and, in other words, increases legitimacy. This study was conducted with a comparative study in the USA and Iranian legal system and the result is the confirmation of the rise of both legal systems to collectivist thinking as the basis for identifying exclusionary rule and attention to social feedback on the performance of the judiciary.

    Keywords: evidence, Individual Rights, Fair Trial, Individualism, Collectivism}
  • Hossein Rahmatollahi, Zahra Panahi Boroujerdi
    The western schools have tried to explain "interest" based on human reason. Individualists who have put emphasis on individual interest have not adopted a fixed and stable approach to interest and the way that it should be provided. They are regularly in fluctuation between merely focusing on individual interest and paying relative attention to collective interest. There is disagreement among collectivists who attach importance to the public interest to justify the ways that it should be realized. In such approaches, interest is generally taken as material interest; and, since such approaches are consequentialist and without a priori norms and do not take into consideration the permanently changeable conditions, they are not stable as much as it is necessary, and have no fixed definition for interest and the way that it should be provided. Imami jurisprudence, however, enjoys stable standards to define and recognize interest and the ways that it is realized in the society. And though both public and individual interests are of importance, if there is some conflict, the public interest will be preferred.
    Keywords: public interest, individual interest, individualism, collectivism, State}
  • حسین رحمت الهی، سید باسم موالی زاده

    آثار فیلسوفان سیاسی در ادوار مختلف حول محور دو فراروایت فردگرا و جمع‌گرا می‌چرخد. دولت محوری، نظام سلسله‌مراتبی از قدرت، اعتقاد به آزادی مثبت، التزام شدید به سنت‌ها، از خودگذشتگی در راه جمع، دگردوستی و ساده‌زیستی بارزترین خصایص نگرش‌های جمع‌گرا شمرده می‌شود. جمع‌گرایی تاثیراتی را هم از لحاظ ماهوی و هم شکلی بر قوانین اساسی بر جای می‌‌نهد. آرمانشهرگرایی، ملموس‌ترین اثر ماهوی است. آرمانشهرگرایی، خود پیامدهای دیگری را بر قوانین اساسی دارد. گرایش‌های عوام‌فریبانه، رهبری فرهمند، نگرش توده وار به ملت و سیاست حزب واحد یا حزب غالب در زمره بارزترین این پیامدها محسوب می‌شود. از حیث شکلی تاثیرات جمع‌گرایی به‌صورت همکاری قوا به‌عنوان بدیلی برای تفکیک قوا، تضعیف اصل حاکمیت قانون به واسطه سیاسی شدن قضات، کثرت نهادهای حکومتی موازی و گرایش به تمرکزگرایی تجلی می‌‌یابد. به‌علاوه، حقوق و آزادی‌های فردی در پرتو آموزه‌های اصالت جمعی از ماهیت حقیقی خود فاصله می‌‌گیرد. خصیصه بارز فردگرا‌ها، باور به آزادی منفی، قایل شدن به نقشی حداقلی برای دولت در تمام عرصه‌ها و نگرش غایت مدار به فرد می‌‌باشد. فردگرایی سبب طرح آموزه‌هایی شد که در نهایت سبب خلق حرکتی شد که ثمره آن قوانین اساسی مبتنی بر تحدید قدرت سیاسی جهت پاسداشت حقوق و آزادی‌های فردی می‌‌باشد.

    کلید واژگان: فردگرایی, جمع گرایی, آرمانشهر گرایی, قانون اساسی}
    hoseyn rahmatollahi*, seyed basem mavali zadeh

    The history of ideas demonstrates that political philosophy focuses on two individualist and collectivist meta-narratives. Statism, Hierarchical system of power and social discipline, belief in positive liberty, dogmatic commitment to traditions and customs, altruism and living in a simple life are the considerable features of collectivist viewpoints. Moreover, collectivism put considerable impacts on constitutions. The most concrete effect is that collectivist constitutions are usually striven for establishing a Utopia. Populist tendencies, charismatic leadership, and one-party or dominant party system are among the main effects of utopianism. Collectivism has some manipulating impacts on the structure of constitutions such as manipulated system of distribution of power instead of a safe system separation of powers, politicized judiciary and centralist attitudes in the administration of power. The main characteristics of the individualists are conviction in negative liberty, minimal tasks for the government in all areas especially with respect to ethics and considering the individual as an end in it. Individualism has laid doctrines that ultimately resulted in real constitutionalism.

    Keywords: Individualism, Collectivism, Utopianism, Constitution}
  • سعید قماشی
    جرم انگاری عملی سنجیده و برخاسته از خرد جمعیاست و شکل گیری آن نیازمند اصول و ضوابطی است. به طور کلی در این باره می توان از چهار ضابطه یاد کرد: اصل زیان، پدرسالاری، اخلاق گرایی قانونی و کمال گرایی قانونی. بهره گیری از این ضوابط به اندیشه های سیاسیو فرهنگی حکومت ها بستگی دارد و هریک از آنها از دل اندیشه سیاسی و فرهنگی متناسب با خود می روید. از این رو، شناخت هریک ازاین ضوابط، مستلزم شناخت زمینه های آن است.
    اندیشه های سیاسی حاکم بر جهان معاصر را می توان ذیل دو عنوان «لیبرالیسم (فردگرایی)» و «جمع گرایی» شناسایی کرد. «فردگرایی» در جرم انگاری، با اصل زیان و تا حدودی پدرسالاری سنخیت دارد و «جمع گرایی» افزون بر این دو، با اخلاق گرایی و کمال گرایی تناسب دارد. تفاوت دو اندیشه فردگرایی و جمع گرایی، در پدیدآوردن و بهره مندی در این ضوابط چهارگانه ریشه در نوع تفسیر انسان شناسانه دارد. بدین ترتیب، در این پژوهش از انسان شناسی به عنوان بنیاد جرم انگارییاد شده است و هرگونه تفسیری از انسان بر شکل گیری اندیشه های سیاسی و به ویژه ضوابط جرم انگاریموثر است.
    کلید واژگان: جرم انگاری, بنیادها, اندیشه سیاسی, انسان شناسی, فردگرایی, جمع گرایی}
    Saeid Ghomashi
    Defining an act as a crime is a well-studied measure stemmed from collective reason, and needs some principles and rules.Generally speaking, in this regard four principles may be mentioned:the principle of loss (principle of benefit), paternalism, legal moralism,and legal perfectonism. Employment of these principles depends upon government's political and cultural ideas, and each one of them springs out from a proper political and cultural idea. Thus, to know each one of them, its grounds should be known. Politcal ideas governing the contemporary world may be classified under two titles: liberalism (individualism) and collectivism. In defining an act as a crime, individualism tends to the principle of loss and somewhat to paternalism.In addition to the two, collectivism tends to moralism and perfectionism as well. The difference in creating and employing these four principles between individualism and collectivism has its roots in their anthropological interpretations.Thus, in the present study, anthropology has been regarded as a foundation to define an act as a crime; and each and every interpretation of man influences formation of political ideas and in particular the rules and principles for defining an act as a crime.
    Keywords: defining an act as a crime_foundations_political thought_anthropology_individualism_collectivism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال