به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حساب احتمالات » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حساب احتمالات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسین صفائی*

    در سال های اخیر و با ورود برخی از شاخه های فلسفه معاصر (مثل معرفت شناسی) به علوم دینی، لزوم بکارگیری این مبانی جدید در علم و معرفت دینی بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته است؛ اگرچه در اصول فقه نیز به عنوان یکی از علوم دینی تا حدودی به توجیه معرفتی پرداخته شده اما این موارد به صورت تفصیلی مورد ارزیابی قرار نگرفته و یا با معرفت شناسی متداول تفاوت هایی اساسی دارد. در این تحقیق پس از طرح مساله حجیت ذاتی قطع به عنوان باور واقع نما و نقش این نظریه در علم اصول فقه، یکی از مشهورترین (و شاید کامل ترین) نظریه های معرفتی اصولی در خصوص شیوه به دست آوردن باور موجه به نام «نظریه توالد ذاتی» شهید صدر آورده شده، و سپس مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است. به نظر می رسد علیرغم تلاش شهید صدر برای تبیین چگونگی توجیه معرفتی در علم اصول فقه، باز هم فضای ذهنیت گرایانه در مساله حجیت ذاتی قطع بر عینیت گرایی نظریه توالد ذاتی و مساله استقراء غلبه دارد؛ از همین رو ضروری است بار دیگر به تبیین های عینیت گرایانه و کاربست لوازم آن در اصول فقه توجه شده و در سازوکار واقع گرایی متافیزیکی در خصوص احکام الهی به وسیله نظریه های اصولی تجدید نظر شود.

    کلید واژگان: قطع, حجیت, واقع نمایی, حساب احتمالات, توالد ذاتی}
    Mohammad Hosein Safaee *

    In recent years and with the entrance of some branches of contemporary philosophy (such as epistemology) into religious knowledge, the necessity of applying these new grounds in religious knowledge take notice of many more than ever. Although in Principles of Islamic jurisprudence (usul al-fiqh) as one of religious knowledges, justification of knowledge is considered to some extent, but the aforementioned factors aren't examined in detail or its way of justification has radical differences with common epistemologies. In this paper, after posing essential validity of certainty as a realistic belief and the role of this theory in usul al-fiqh, one of most famous (and perhaps most perfect) Usuli’s knowledge theories concerning the method of obtaining justified belief, called “production theory” which is introduced by martyr sadr, will be put forth, consider and criticize. It seems that despite martyr sadr’s attempts for explaining the method of knowledge justification in usul al-fiqh, still in essential validity of certainty, the subjectivist theme of essential production theory and induction problem is bolder than objectivism. On account of that, paying attention to objectivist explanations and applying its entailments in usul al-fiqh become necessary again and the mechanisms of metaphysical realism concerning divine orders must be revised by Usuli theories.

    Keywords: certainty, Validity, realisticity, probability calculus, essential production}
  • سید علیرضا تقی زاده سرهنگ آبادی*

    اجماع حدسی به عنوان یکی از اقسام اجماع در استنباطات فقهی مورد استناد فقها قرار گرفته است. در لسان فقهای امامیه چهار مبنای اساسی برای اثبات حجیت این نوع از اجماع بیان شده که صرفا دو مورد آن یعنی مبنای حساب احتمالات و ملازم عادیه مورد پذیرش واقع شده است. همچنین آیت الله خامنه ای نیز اصل اجماع حدسی را به عنوان کاشف پذیرفته اند؛ هرچند متعرض مبنای پذیرش آن نمی شوند.

    کلید واژگان: اجماع حدسی, حساب احتمالات, ملازم عادیه, اطمینان, قاعده لطف, آیت الله خامنه ای}
    Seyed Alireza Taghizadeh Sarhangabadi *

    Conjectural consensus is a type of Ejma’ used in the field of jurisprudential inferences. Fuqaha (Islamic jurists) make use of conjectural consensus in their citations. In words and view of scholars of Imamiya Fiqh, there are four basic criteria to confirm the authenticity of this type of consensus out of which only two criteria have been recognized as bases of evaluating probabilities and general inherence. Ayatollah Khamenei has accepted the principle of Conjectural consensus as Kashef (transparent and explicit) and has no objection over its basis.

    Keywords: Conjectural consensus, probabilities, general inherence, Ayatollah Khamenei, Assurance}
  • محمدعلی اسماعیلی *
    ارتباط علم اصول با منطق، جزء مسائل «فلسفه علم اصول» بوده وشاخه ای از «فلسفه های مضاف» را تشکیل می دهد. فلسفه های مضاف به دسته ای از علوم عقلی درجه دوم اطلاق می شود که با روش توصیفی - تحلیلی به تحلیل و بررسی مبانی، مبادی، روش و به طور کلی، رئوس ثمانیه علوم مضاف الیه خود می پردازند. مسئله استقرا جزء مباحث منطقی بسیار مهم در منظومه فکری شهید صدر قلمداد می شود. ایشان جزء معدود فلاسفه مسلمانی است که به بررسی تفصیلی مسئله استقرا پرداخته و با نقد دیدگاه مکتب عقل گرایی و تجربه گرایی دیدگاه جدیدی بر مبنای حساب احتمالات ارائه کرده است. نوشتار حاضر، پس از تبیین ابعاد مختلف این مسئله، به تبیین کاربرد آن در مسائل اصولی می پردازد. مهم ترین موارد کاربرد دلیل استقرایی درعلم اصول از نگاه شهید صدر از این قرار است: کاربرد اول: تواتر؛ کاربرد دوم و سوم: اجماع و شهرت؛ کاربرد چهارم: سیره متشرعه؛ کاربرد پنجم: سیره عقلایی؛ کاربرد ششم: تعیین واضع الفاظ؛ کاربرد هفتم و هشتم: اشتراک لفظی و ترادف؛ کاربرد نهم: اطراد.
    کلید واژگان: استقرا, توالد موضوعی, توالد ذاتی, حساب احتمالات, علم اصول}
    Muhammad Ali Ismaili *
    The relationship between Ilm al-Usul (Principles of Jurisprudence) and logic is among the issues discussed as part of the philosophy of Usul. It constitutes a branch of added philosophies. Added philosophies refer to a set of secondary rational sciences which, through descriptive – analytical method, seeks to study and analyze the principles, groundwork and method as well as the eight headings of the sciences to which they have been added. The subject of induction is among the important discussion in Shahid Sadr’s intellectual system. He is one of the few Muslim philosophers who study the application of induction at length criticizing rationalism and empiricism and offering a new idea on the basis of probabilities and degree of likelihood. The present writing discussing different aspects of this issue elaborates on the application of induction in various areas of legal theories (Usul). The most important cases of the application of induction in Ilm al-Usul, according to Shahid Sadr, are the following: First application: tawatur (multiplicity of the sources of a certain report) second and third: consensus and reputation (shuhra); fourth: the normative conduct of those who lived in the time of the Prophet (S); fifth: normative conduct of the wise; sixth: determining the minter of words: seventh and eight application: commonality of words and synonymy: ninth application: itterad (constancy).
    Keywords: induction, thematic reproduction, essential reproduction, degree of probability, Ilm al-Usul}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال