به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رحم » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رحم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • دکتر رضا بیرانوند *، مهناز سرداری

    بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از 80 میلیون زوج نابارور در سراسر جهان وجود دارد یعنی چیزی در حدود 10-15 درصد از زوجین درجهان با مشکل ناباروری مواجه هستند. با این حال، استفاده نابجا از فناوری تلقیح مصنوعی و از جمله اهدای جنین ممکن است همانند استفاده نابجا از سلاح و انرژی هسته ای برای زندگی بشر و جامعه خطرناک و زیان بار باشد. همین پیشرفت علمی اگر شتاب زده و بدون برنامه ریزی و خارج از چارچوب قانون و مقررات مورد بهره برداری قرار گیرد می تواند دستاویزی برای سوءاستفاده کنندگان جهت ایجاد بازارهای سیاه خرید و فروش گامت و جنین و تخلفاتی از این قبیل، قرار گیرد.اما علیرغم تمامی نگرانی های موجود در مورد استفاده از گامت و یا جنین اهدایی دیگران و آثار و پیامدهای متعدد آن، به محض اینکه زمینه استفاده از این فناوری فراهم شد، خیل عظیمی از قشر نابارور برای درمان خود به سمت بهره برداری از آن روی آوردند. زیرا ناباروری بر مردان و زنان نابارور و حتی خانواده آنها تاثیر منفی گذاشته و افراد نابارور را در معرض انواع مشکلات روحی- روانی قرار می دهد. علت این مساله آن است که نگرانی از ناباروری و عقیم ماندن استرس و اضطراب های شدیدی در افراد نابارور ایجاد می کند که آنان را با آشفتگی های هیجانی و عاطفی مواجه ساخته و به سمت استفاده از گامت و جنین اهدایی دیگران و به جان خریدن آثار و عواقب روحی- روانی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی آن سوق می دهد.

    کلید واژگان: رحم, اجاره, فرانسه, مشروعیت, فقه, مشروعیت تولد}
  • علی احمدپور بخوانی

    سقط جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است. در جرم بودن سقط جنین در هر مرحله از آن شکی نیست واختلاف تضاد نظریات که انگیزه اصلی این بررسی نیز بوده ، تنها در نوع مجازات مرتکب آن است که در تعلق گرفتن دیه بسته به شرایط وسن جنین نیز تقریبا اختلافی به چشم نمی آید و اختلاف در مجازات تعزیری (از حقوق موضوعه) و مهمتر از همه اینکه آیا با تحقق شرایطی امکان اجرای قصاص برای این عمل وجود دارد یا مطلقا قصاص براساس استدلالاتی قابلیت اجرا در این موارد خاص را ندارد می باشد. سقط جنین زمانی مستوجب مجازات است که جرمی رخ داده باشد پس در واقع زمانی که سقط جنین جنبه درمانی داشته باشد یعنی اگر ادامه حاملگی تهدید جانی یا خطر مرگ برای مادر داشته باشد و یا جنین بعد از تولد دچار مشکل یا بیماری مانند عقب افتادگی ذهنی بشود با طی شدن مراحل قانونی مجوز سقط جنین صادر می گردد و مجازاتی اعمال نمی شود.در این مقاله قصد داریم به بررسی کلی جرم سقط جنین بپردازیم و ابعاد جزایی و کیفری جرم سقط جنین را در قالب یک مقاله مورد مداقه قرار دهیم.

    کلید واژگان: سقط جنین, حمل, نطفه, رحم, دیه جنین, بارداری}
  • محمد اسدی*، محمد نوذری فردوسیه، عبدالله امیدی فرد

    حقوق جنین یا فرزند در رحم به عنوان انسان بالقوه ظرافت های دقیقی دارد که به دلیل مستتربودن و استقرار در رحم و بی توجهی اشخاص از نگاه خانواده ها پنهان مانده است. نتیجه غفلت از این حقوق و حمایت نکردن از حملی که در محیط خصوصی خانواده رشد می کند، پایمال شدن حقوق حمل و سقط های عمدی جنینی است که امروزه در بسیاری از جوامع شاهدیم. در نگاه اول چه بسا گفته شود: مگر حمل یا جنین در رحم مادر هم حقوقی دارد؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که حمایت از حقوق انسان از زمان انعقاد نطفه آغاز می شود (نه از زمان تولد) و حمل در دین اسلام بسان انسان بالغ از حقوق مادی و معنوی مختلف، نظیر امنیت و سلامتی، حق حیات، حق نام گذاری و اهلیت تمتع از ارث، وصیت، وقف و هبه برخوردار است، اگرچه وقف و هبه به نحو استقلالی باشد. پژوهش حاضر با استناد به منابع کتاب خانه ای با محوریت منابع فقه امامیه صورت گرفته و به روش توصیفی تحلیلی است.

    کلید واژگان: اسلام, جنین, فرزند, حقوق مدنی, رحم}
    Muḥammad Asadī *, Muḥammad Nuzarī Firdusīyih, ‘Abdullāh Omīdīfard

    The rights of the fetus or child in the womb as a potential human being have delicate subtleties that are hidden from the eyes of families because of inattention and their unseen place in the womb. The result of neglecting these rights and not supporting the fetus that grows in the private environment of the family is the violation of his right and intentional abortions that we observe in many societies today. At first, it may be asked whether the fetus in the mother's womb also has rights. Findings show that the protection of human rights begins from the time of fertilization (not from birth), and in Islam a fetus as a human being enjoys various material and spiritual rights, such as security and health, the right to life, the right to name, the right of inheritance and making a will, the right of endowment and giving a gift even though endowment and giving a gift are independent. Using descriptive-analytical method, the present research is done based on library resources focusing on the Imāmi jurisprudence sources.

    Keywords: Islam, Fetus, Child, civil rights, Womb}
  • حسن حیدری
    لقاح مصنوعی یعنی لقاح خارج از رحم،یا تولید انسان بیرون از رحم ،بدون آمیزش مشروع یا نامشروع وهمچنین تولید درون رحمی انسان ،از طریق کاشتن با تلقیح از مسائل نو خواسته ای است که به اقتضای پیشرفت زمان و دگرگونی های علمی مطرح شده است.از نظر اکثر علما بلکه قریب به اتفاق آنها اشکالی در این نوع تلقیح وجود ندارد ، زیرا هیچ دلیلی بر حرمت آن نداریم ،در این صورت فرزند متولد شده مشروع وفرزند آنها می باشد، فتاوای آیات عظام آیت الله محمد یزدی، سید محمدرضا گلپایگانی ،شیخ یوسف صانعی محمد مومن وسید محمد صادق روحانی این نظر را تائید می کنند اما در این راستا آثار حقوقی و مالی و غیر مالی بسیاری مطرح می شود که در این مقاله قصد داریم آثار تلقیح مصنوعی به وسیله اجاره رحم را از نظر فقهی و حقوقی مورد مداقه و بررسی عمقی و دقیق قرار دهیم.

    کلید واژگان: تلقیح مصنوعی, اجاره رحم, تلقیح, نسب, زوج و زوجه, رحم, طفل}
  • سیدرضا امیری سرارودی، محمدحسن صادقی مقدم*
    روش های جدید در حوزه باروری از قبیل روش باروری داخل رحم یا روش تزریق اسپرماتوزوئید به داخل سیتوپلاسم تخمک سبب شده است تا حقوق دانان و فقها به بررسی و اظهارنظر در مورد ابعاد مختلف حقوقی فرزندانی که از این روش ها متولد می شوند، بپردازند. تابعیت فرزندی که متولد می شود (تابعیت تولدی) یکی از ابعادی است که نیازمند تحلیل حقوقی است. مشخص شدن این مهم، مستلزم مشخص شدن نسب پدری طفلی است که از این روش ها حاصل می شود؛ زیرا قانون گذار ایرانی ملاک تابعیت کشور ایران را نسب پدری طفل به شمار می آورد. درصورتی که جنین حاصل از اسپرم پدر ایرانی و تخمک مادر ایرانی باشد، فرزند ایرانی است و در صورتی که جنین، حاصل از اسپرم پدر ایرانی و تخمک زن غیرایرانی باشد، در این حالت نیز فرزند ایرانی است؛ اما در صورتی که جنین، حاصل از اسپرم مرد غیرایرانی و تخمک زن ایرانی یا غیرایرانی باشد، طبق ملاک بند 2 ماده 976 قانون مدنی فرزند غیرایرانی است.
    کلید واژگان: تابعیت, روش های نوین باروری, رحم, لقاح}
    Seyedreza Amiri Sararoodi, Mohammad Hasan Sadeghi Moghadam *
    Nationality of children which are born by assisted reproduction techniquesAbstract:New methods of fertility such as intrauterine fertility or injection of spermatozoa into the cytoplasm of ovule caused that lawyers and jurisconsults started to survey and claim about various legal dimensions of children which are born by this method. The nationality of the child which is born – citizenship birth – is among the subjects which require legal analysis. Recognizing of this vital fact required to recognize the patrilineal of child which is consequence of such methods like that, because the Iranian legislator accounts the citizenship of Iran as a criterion of patrilineal of child. If the fetus will be the result of the Iranian father’s sperm, and non-Iranian female’s ovule, the child will be Iranian, but if the fetus will be the result of non-Iranian male’s sperm, and Iranian or non- Iranian female’s ovule, the child will be non-Iranian.
    Keywords: Nationality, assisted reproduction techniques, Fertilization, womb}
  • ابراهیم جوانمرد فرخانی
    اینکه جنینهای آزمایشگاهی از چه زمانی موجودی زنده تلقی می شوند و از بین بردن آنها ممنوع است، از موضوعات پراهمیتی است که فقهای اسلامی به آن توجه و دقت ویژه داشته اند. مسئله مشروعیت از بین بردن جنین های آزمایشگاهی مستلزم تعیین این مسئله است که جنین چه زمانی جایگاه انسانی را به دست می آورد. آرای فقهای مذاهب مختلف اهل سنت در این بحث بسیار مختلف و متشتت است. در این پژوهش بر آن هستیم تا با بهره گیری از قواعد اسلامی، در مقایسه ای تطبیقی، حرمت اتلاف جنینهای خارج از رحم را از نظر فقه مذاهب اسلامی مورد واکاوی و تحلیل قرار دهیم. روش تحقیق مقاله حاضر تحلیلی-توصیفی است. اطلاعات تحقیق نیز به صورت کتابخانه ای جمع آوری شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیشتر فقهای مالکی، برخی از حنفی ها، غزالی از فقهای برجسته شافعی، ابن جوزی از علمای حنبلی و بیشتر فقهای معاصر اهل سنت و مشهور فقهای امامیه احترام به جنین را مشروط بر استقرار آن در رحم می دانند؛ ازاین رو از بین بردن جنین های آزمایشگاهی را قبل از لانه گزینی در رحم مجاز می شمارند.
    کلید واژگان: حیات, رحم, جنین, لقاح, آزمایشگاه}
    Ebrahim Javanmard Farakhani
    The question of when in vitro embryos turn to living human beings, and should not therefore be destroyed, has been a matter of significance attracting Muslim jurisprudents special atention. The legitimacy of destroying in vitro embryos depends on when they acquire the status of living human beings. Religious scholars of the Sunni schools of law have very different and diverging opinions concerning this issue. In this comparative study, we aim to examine the prohibition of destruction of human embryos developed via in vitro fertilization from the perspective of Islamic schools and based on Islamic rules. The findings indicate that, according to the majority of Maliki jurisprudents, some Hanafi jurisprudents, Ghazali (a prominent Shafi’i jurisprudent), Ibn al-Jawzi (a prominent Hanbali jurisprudent) and the majority of Shi’ite jurisprudents, the sanctity of human embryos developed via in vitro fertilization depends on their establishment in the uterus. Therefore, it is legitimate to destroy in vitro embryos but only before they are located in the uterus.
    Keywords: life, uterus, embryo, fertilization, laboratory}
  • سید احمد میرخلیلی، حجت عزیزالهی، معین فرزانه وشاره
    در فقه اسلامی هبه به عنوان یکی از روش های تملیک غیر معاوضی اموال معرفی شده است. هبه از جمله عقودی است که در برخی موارد مانند هبه به خویشاوندان، شارع برای واهب، حق رجوع قرار نداده است. در این تحقیق پس از بیان اهمیت روابط خانوادگی در فقه به بررسی تعریف رحم، قرابت و نسب در لغت و قرآن و فقه پرداخته شده است. برای تعیین مصادیق خویشاوند در فقه، سه نظر وجود دارد. مشهور فقها تعیین مصادیق را به عرف واگذار نموده اند. ممنوعیت رجوع از هبه به پدر و مادر حکمی اجماعی و تنها مخالف آن سید مرتضی است. مشهور فقی هان در مورد رجوع از هبه به فرزندان نیز قائل به ممنوعیت هستند. البته نظرات دیگری نیز وجود دارد که بیان شده است. رجوع از هبه به سایر خویشاوندان نیز مورد اختلاف فقی هان است. مشهور فقها رجوع به ایشان را هم ممنوع می دانند که ادله آنها قوی تر به نظر میرسد و در مقابل، متقدمین و قانون مدنی، رجوع را در این مورد جایز میدانند. در این مقاله تلاش شده است که انواع بخشش های به خویشاوندان (همسر و غیر همسر) از دیدگاه تاریخی تحلیلی مورد بررسی فقهی قرار گیرد و در پایان نظر قانونگذار آورده شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: رحم, قرابت, نسب, رجوع از هبه}
    Seyyed Ahmad Mirkhalili*, Hojjat Azizollahi, Moein Farzaneh Vashareh
    In the Islamic jurisprudence, gift is introduced as a method of acquiring non-commutative property. Gift is among contracts in which retaking is not possible in the some cases such as gift to the relatives. In this study, after explaining importance of family relations in jurisprudence, definitions of compassion, imminence and parentage are provided according to vocabulary and jurisprudence. There are opinions about relatives in jurisprudence. Famous Fiqh scholars have left specifying instances to convention. Concerning prohibition of retaking gift to parents, there is a consensus and the only opponent is Sayyid Murtada. Concerning donation to children, famous Fiqh scholars say that it`s a prohibited action. Of course, there are other opinions which will be described. Fiqh scholars have different opinions about donation to relatives. Most of Famous Fiqh scholars explain that it is prohibited to retake donation from relatives as well. In this article, attempt is made to explain species benefaction to relatives historically and analytically. In conclusion, the opinion of the legislator has been described and evaluated.
  • محسن جهانگیری*
    یکی از مهم ترین مسائل طلاق، عده است که بیشتر جنبه تکلیفی دارد. ممکن است عده، امری تعبدی باشد، یعنی زن بعد از انحلال ازدواج باید مدتی صبر کند تا مجاز به ازدواج مجدد باشد. با توجه به روایات اهل بیت و بر اساس شکل پیوند و گسست در امر ازدواج، می توان اقسام هشت گانه ای را برای عده تصور نمود که هر یک نیز ممکن است افراد متفاوتی داشته باشند. در برخی از موارد که امکان آن مربوط به زمان بعد از نزول قرآن و ورود سنت است، در آیات قرآن و سنت صراحتی دیده نمی شود.
    اصل عده، ادله محکم و خدشه ناپذیر فقهی دارد و دارای اقسام متفاوت و احکام ویژه ای است، ولی در صورت دستیابی به فلسفه عده، شاید بتوان از این طریق به برخی پرسش های مطرح شده پاسخ گفت. هرچند درک فلسفه تشریع احکام، فضیلتی است که به افزایش بصیرت انسان نسبت به احکام دین می انجامد و در اصل وجوب عمل به احکام نقشی ندارد.
    توجه به ویژگی مشترک زنانی که عده ندارند یعنی استبرا و پاک بودن رحم از فرزند و توجه به اینکه مرد در مدت عده می تواند به زن رجوع کند و زندگی زناشویی را از سر بگیرد، به خوبی می رساند که هدف مهم آن جلوگیری از جدایی کامل بین زن و شوهر و متلاشی شدن کانون خانواده است.
    نوشته پیش رو با مراجعه به آیات و روایات و بررسی اقوال فقی هان می کوشد تا با کشف ملاک و حکمت تشریع، به پرسش های مرتبط پاسخ گوید.
    کلید واژگان: طلاق, عده, تربص, ازدواج, دستگاه های طبی, رحم, فلسفه عده, حکمت تشریع}
    Mohsen Jahangiri*
    One of the most important issues of divorce is iddah (waiting period) which has mostly the aspect of duty (taklifi). It is possible to be a devotional act. It means after the legal dissolution of a marriage, women should observe for period to permit to remarry. With respect to the words of Ahl al-Bayt and with the form of dissolution and partnership, iddah can be divided to 8 types which each of them can have different parts. In some cases which its possibility relates to the time of descending the Quran and entrance of Sunnah, it is not observed the clearness in the noble Quran and Sunnah. The reality of iddah has undisputed Islamic jurisprudential evidences and has different types and special Islamic verdicts but if it is possible to access the philosophy of iddah, perhaps through this way it is possible to answer some propounded questions. Although understanding the philosophy of the establishment of Islamic ordinances is an advantage which helps to the enhancement of man insight to the Islamic divine decrees and it has no role in the reality of the obligation of carrying out Islamic ordinances. Considering the common features of women who do not have iddah means purification and clearance of their wombs from children (to ensure the woman is not pregnant) and regarding that man (her husband) can return to her divorced wife without a new marriage contract during the period of iddah, it indicates well that the important goal of iddah is to prevent complete separation between man and woman and destruction of family. The following paper with studying the verses of the noble Quran and Islamic traditions and examining the Islamic jurisprudents’ words tries to answer the related questions to it with exploring the criterion and purpose (hikmah) of establishing iddah.
    Keywords: Divorce, The waiting period, Marriage, Medical apparatus, instruments, Womb, The philosophy of the iddah, The purpose of establishing by Shariah}
  • محمد مهدی محمدی، سید کاظم مصطفوی نیا
    استفاده از رحم جایگزین به عنوان یکی از روش های جدید کمک باروری مورد توجه بسیاری از زوجین نابارور در ایران قرار گرفته است. این فن آوری جدید در پزشکی با خود سوال هایی را به همراه آورده است. یکی از مهم ترین پرسش ها پیرامون ماهیت فقهی و حقوقی قرارداد اجاره رحم جایگزین است که آیا اجاره رحم در فقه اسلامی با مبنای مذهب شیعی جایز است. این پژوهش، سه قسم از لقاح را برای اجاره رحم بر شمرده و در بررسی فقهی آنها به این نتیجه رسیده که از میان اقسام مذکور، تنها دو قسم آن (قسم اول و دوم) با مبنای فقه اسلامی شیعی سازگاری دارد و قسم سوم آن باطل می باشد.
    کلید واژگان: اجاره, رحم, فقه, باروری و ناباروری, رحم جایگزین, عقود معین, عقود نامعین}
    Sayyid Kazem Mustafavinia, Muhammad Mahdi Muhammadi
    Surrogacy is when another woman carries and gives birth to a baby for the couple who want to have a child. Surrogacy is a modern method of assisted reproductive technology in Iran that has given rise to a lot ofcomplex issues of law. One of the most important questions revolves around the jurisprudential and legal nature of the surrogacy agreement as to whether or not surrogate motherhood is permissible in Islamic jurisprudence in general and in Shiis in particular. This research focuses and elaborates on three types of insemination in surrogacy and concludes in closing that from among the three types of insemination, only two of them (the first and second) are consistent with Shiite Islamic jurisprudence whereas the third one is void and impermissible.
    Keywords: surrogacy, surrogate motherhood, jurisprudence, fertility, infertility, fixed agreement, unfixed agreement}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال