به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روانشناسی جنایی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روانشناسی جنایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمدرضا موسوی فرد
    زمینه و هدف

    پدیده بزهکاری نوجوانان ریشه در عوامل مختلفی می تواند داشته باشد که هر عاملی می تواند به عنوان یک متغیر کنترل بر رویکردهای بزهکارانه شخص نوجوان به عنوان متغیر اصلی در پژوهش های تخصصی جرم شناختی و روان شناختی سنجیده و موردتوجه واقع گردد. با توجه به نسبی بودن مطالعات علوم انسانی که بدان قایل هستیم، به هیچ وجه نتایج در خصوص هر فرد یا گروهی به راحتی و به صورت مطلق قابل تعمیم به دیگر گروه ها نیست. سوال این است که آیا بین رویکردهای شخصیتی نوجوانان بزهکار و راه های مقابله و پیشگیری از جرایم در آن ها در جامعه رابطه علی و معلولی و منطقی برقرار است یا خیر؟

    روش

     باتوجه به ماهیت موضوع، این پژوهش از نوع کاربردی و با روش کیفی، تفسیری و همچنین، رویکرد توصیفی- تحلیلی است. فلذا، با توجه به ماهیت موضوع، گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه و اینترنت صورت پذیرفته است.

    یافته ها

    در زمینه ارتباط بین صفات و ویژگی های شخصیتی عمده و بزهکاری این است که یک انسان صفات و گرایش های مختلفی دارد و لزوما یک صفت واحد و منحصربه فرد نمی تواند پیش بینی کننده بروز رفتار بزهکارانه در فرد باشد، بلکه آنچه مهم است، نحوه ترکیب و تعامل بین این صفات است.

    نتیجه گیری

    با ایجاد نگرش های مثبت در نوجوانان نسبت به قوانین و مقررات و...، مهار گری اعتدال گرایانه نوجوانان در انتخاب دوستان مناسب توسط خانواده و مدرسه، واکنش مناسب نسبت به رفتارهای نادرست نوجوان و تنبیه آن ها از طریق عدم ابراز توجه به آن ها در جهت کاهش رفتارهای بزهکارانه می توان گام برداشت که در نتیجه باعث پیشگیری از بزهکاری جامعه هدف می شود.

    کلید واژگان: بزهکاری, نوجوان, پیشگیری, جرم شناسی, روانشناسی جنایی, عملکرد پلیس}
  • سید محمدرضا موسوی فرد
    زمینه و هدف

    پدیده بزهکاری نوجوانان ریشه در عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد که هر عاملی می‌تواند به‌عنوان یک متغیر کنترل بر رویکردهای بزهکارانه شخص نوجوان به‌عنوان متغیر اصلی در پژوهش‌های تخصصی جرم‌شناختی و روان‌شناختی سنجیده و موردتوجه واقع گردد. با توجه به نسبی بودن مطالعات علوم انسانی که بدان قایل هستیم، به‌هیچ‌وجه نتایج در خصوص هر فرد یا گروهی به‌راحتی و به‌صورت مطلق قابل‌تعمیم به دیگر گروه‌ها نیست. سوال این است که آیا بین رویکردهای شخصیتی نوجوانان بزهکار و راه‌های مقابله و پیشگیری از جرایم در آن‌ها در جامعه رابطه علی و معلولی و منطقی برقرار است یا خیر؟

    روش

    باتوجه به ماهیت موضوع، این پژوهش از نوع کاربردی و با روش کیفی، تفسیری و همچنین، رویکرد توصیفی- تحلیلی است. فلذا، با توجه به ماهیت موضوع، گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه و اینترنت صورت پذیرفته است.

    یافته ها

    در زمینه ارتباط بین صفات و ویژگی‌های شخصیتی عمده و بزهکاری این است که یک انسان صفات و گرایش‌های مختلفی دارد و لزوما یک صفت واحد و منحصربه‌فرد نمی‌تواند پیش‌بینی‌کننده بروز رفتار بزهکارانه در فرد باشد، بلکه آنچه مهم است، نحوه ترکیب و تعامل بین این صفات است.

    نتیجه‌ گیری

     با ایجاد نگرش‌های مثبت در نوجوانان نسبت به قوانین و مقررات و...، مهار گری اعتدال‌گرایانه نوجوانان در انتخاب دوستان مناسب توسط خانواده و مدرسه، واکنش مناسب نسبت به رفتارهای نادرست نوجوان و تنبیه آن‌ها از طریق عدم ابراز توجه به آن‌ها در جهت کاهش رفتارهای بزهکارانه می‌توان گام برداشت که در نتیجه باعث پیشگیری از بزهکاری جامعه هدف می‌شود.

    کلید واژگان: بزهکاری, نوجوان, پیشگیری, جرم شناسی, روانشناسی جنایی, عملکرد پلیس}
  • اسماء السادات هاشمی

    معمولا قاتلین سریالی را به دلیل ترس و وحشتی که برای مردم ایجاد می کنند و تنش های امنیتی که برای اجتماع دارد و محیط را برای همه نا امن می کنند، قتل های مخوف و ترسناکی می دانند. قاتلین سریالی نظم خاصی در زمان و یا نحوه قتل افراد ندارند و به همین دلیل تعقیب و دستگیری این قاتلین نیز روش های خاص خودش را دارد. از آنجا که پیشگیری بهتر است از درمان، دنیا همیشه نیازمند پژوهش هایی است که بتواند با کشف دلایل و یا علل ارتکاب این نوع قتلها، از ارتکاب آنها در جوامع مختلف جلوگیری کند.مطمینا هیچ قاتلی قاتل به دنیا نمی آید و عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا یک قاتل حرفه ای تربیت شود، از مسایل ژنتیکی که بگذریم، خانواده و سپس اجتماع دو عنصر مهم در رشد و تربیت افرادی هستند که کمبودها، عقده ها، لذت ها و حقارت های خودشان را با گرفتن جان مردم جبران می کنند. از آنجا که اجتماع و نقش محیط اجتماعی بسیار پررنگ است در این پژوهش هدف تحقیق را بررسی ارتکاب قتلهای سریالی از منظر روانشناسی جنایی در نظر گرفته ایم. روش این پژوهش به صورت تحلیلی و توصیفی و به روش کتابخانه ای انجام پذیرفته است.در این تحقیق سعی کردیم که تا ارکان جرم قتل سریالی را از منظر روانشناسی جنایی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با تکیه بر اصول حقوقی حاکم بر جرم شناسی علل و عوامل وقوع قتل های سریالی را بررسی کنیم.

    کلید واژگان: قتل سریالی, علت شناسی, تیپ شناسی جنایی, روانشناسی جنایی}
  • سیدعباس خلیل پورچالکیاسری

    پدیده مصرف و اعتیاد به مواد مخدر یک معضل و آسیب اجتماعی است که باعث بوجود آمدن بزهکاری اجتماعی می شود فردمعتاد که در اثرمصرف مکرر ومداوم متکی به مواد مخدریا داروهای مخدر شده که به عبارت دیگر قربانی هر نوع وابستگی دارویی یا روانی به مواد مخدر شناخته می شودودر صورتی که دارو به بدن وی نرسد اختلالات روانی وفیزیکی موسوم به سندرم محرومیت در او ایجاد می شود واجتماع نسبت به آن حساسیت یا واکنش نشان می دهد به طور کلی سیاست گذاری برای مقابله با اعتیاد از سرکوب کیفری و عدم مدارا تا آزادی کامل به همراه تدابیرکنترل ودرمان در سطح کشور بررسی شده است علی رغم نگرش هایی چون بیمار بودن فرد معتاد و لزوم معالجه او رویه غالب برخورد کیفری بوده است و تصور غالب با استناد به قوانین تصویب شده که لزوم برخورد قهر آمیز با معضل اعتیاد بوده است هدف پژوهش حاضر تحلیل روانشناسی جنایی از فرد بزه کار معتاد واثبات نقاط ضعف مقنن در ناکارآمدی قوانین مبارزه با مواد مخدر در جرم انگاری حقوق کیفری ایران است.

    کلید واژگان: نقص قوانین کیفری, شناخت اعتیاد, روانشناسی جنایی, آثار مصرف مخدر, سیاست تقنینی, حقوق کیفری ایران}
  • سیدعباس خلیل پور چالکیاسری

    پدیده مصرف و اعتیاد به مواد مخدر یک معضل و آسیب اجتماعی است که باعث بوجود آمدن بزهکاری  اجتماعی می شود فردمعتاد که در اثرمصرف مکرر ومداوم متکی به مواد مخدریا داروهای مخدر شده که  به عبارت دیگر قربانی هر نوع وابستگی دارویی یا روانی به مواد مخدر شناخته می شودودر صورتی که دارو به بدن وی نرسد اختلالات روانی وفیزیکی موسوم به سندرم محرومیت در او ایجاد می شود واجتماع نسبت به آن حساسیت یا واکنش نشان می دهد به طور کلی سیاست گذاری برای مقابله با اعتیاد  از سرکوب کیفری و عدم مدارا تا آزادی کامل به همراه تدابیرکنترل ودرمان در سطح کشور بررسی شده است علی رغم نگرش هایی چون بیمار بودن فرد معتاد و لزوم معالجه او رویه غالب برخورد کیفری بوده است و تصور غالب با استناد به قوانین تصویب شده که لزوم برخورد قهر آمیز با معضل اعتیاد بوده است هدف مقاله حاضر تحلیل روانشناسی جنایی از فرد بزه کار معتاد واثبات نقاط ضعف مقنن در ناکارآمدی قوانین مبارزه با  مواد مخدر در جرم انگاری حقوق کیفری ایران  است.

    کلید واژگان: شناخت اعتیاد, روانشناسی جنایی, آثار مصرف مخدر, سیاست تقنینی, حقوق کیفری ایران}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال