به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روانشناسی قضایی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روانشناسی قضایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بررسی ارزش اثباتی شهادت در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران و تاثیر پذیری شهادت از عوامل روانشناختی
    حیدر فتاحی*، روح الله سپهری، عباس پهلوان زاده
    شهادت شهود در تمام نظام های حقوقی از جمله نظامی حقوقی اسلامی و ایران  به عنوان یکی از ادله ی اثبات دعاوی حقوقی و کیفری شناخته می شود. چراکه، قرآن کریم در موارد متعدد به شهادت و لزوم اداء و اقامه آن در دعاوی اشاره دارد. در احادیث منقوله از اهل بیت عصمت و طهارت و نیز صحابه رسول خدا (ص) در این باره تاکید بسیار شده است. در باب شرایط شاهد در میان مذاهب اسلامی در برخی از موارد اختلاف نظرهایی وجود دارد. به طور مثال در شهادت طفل ممیز اختلاف است اما در بحث عقل و طهارت مولد میان فقها اجماع حاکم است. از سوی دیگر تاثیرگذاری بر مفهوم حقوقی شهادت نیز امری کتمان ناپذیر است که در دهه های اخیر بدان توجه ویژه ای شده است. البته در نظام تقنینی این مهم آنچنان که شایسته بوده مورد عنایت قرار نگرفته اما ضرورت های روانشناختی موجب گردیده که علمای حقوقی به این امر بپردازند. زیرا تاثیرپذیری شهادت از عواملی چون عادات روانی، سن، نژاد، شخصیت، هیجان و احساسات و عواطف از چنان جایگاهی برخوردار است که می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
    کلید واژگان: شهادت, حجیت شهادت, روانشناسی قضایی, فقه امامیه, نظام حقوقی ایران}
    An Examination of the Evidential Value of Testimony in Imamiya Jurisprudence and Iran's Legal System and the Impact of Psychological Factors on Testimony
    Heidar Fatahi (Corresponding Author) *, Ruhollah Sepehri, Abbas Pahlevanzadeh
    The testimony of witnesses in all legal systems, including the Islamic legal system and Iran, is recognized as one of the proofs of legal and criminal claims, because the Holy Qur'an refers to testimony in many cases and the need to provide it in lawsuits. In the hadiths narrated from the pure and infallible Ahl al-Bayt, as well as the companions of the Prophet Mohammad, there is a lot of emphasis on this. In some cases, there are differences of viewpoints among Islamic denominations regarding the conditions of the witness. For example, there is a difference in the testimony of a child, but there is consensus among jurists in the area of reason and legitimacy of the person. On the other hand, the impact on the legal concept of testimony is also something that cannot be hidden, which has received special attention in recent decades. Of course, in the legislative system, this important issue has not been taken care of as much as it should be, but psychological needs have caused legal scholars to deal with this issue. This is because the impact of some factors such as mental habits, age, race, personality, feelings, and emotions on the testimony is so important that it can cause irreparable damage.
    Keywords: testimony, The validity of testimony, Judicial Psychology, Imamiya jurisprudence, Iran's Legal System}
  • حمید رئوفیان، فهیمه کشاورزیان*
    نگاهی به پژوهش های روانشناختی مبین این حقیقت است که تا چه حد نارسایی هایی در شهادت ها وجود دارند و پذیرش کورکورانه شهادت ها می تواند چه خطراتی را به دنبال داشته باشد. بنابراین شاید بهتر باشد تا ضرورت بررسی صحت اظهارات شهود، جایگزین زودباوری و پذیرش بی چون و چرای آن ها شود. البته نمی توان به علت شایبه تردید و نادرستی، هر شهادت را مورد انکار قرار داد و تنها به انتقاد منفی پرداخت. بلکه مناسب تر آن است که برای کمک به اجرای عدالت، از روش انتقادی مثبت و سازنده استفاده نمود. در واقع می توان گفت، شهادت یک پدیده روانشناختی است که باید بر اساس تحلیل کم و بیش گسترده، صحت شکل گیری آن بررسی گردد و ضروری است قضات جهت هر چه بهتر اجرا شدن عدالت از علم روانشناسی قضایی در دادرسی های خود آگاه بوده و آن را به کار بندند.
    کلید واژگان: شاهد, شهادت, روانشناسی قضایی, تحمل شهادت, ادای شهادت}
  • احمد اختیاری، حامد اختیاری
    مشخصات روانی افراد در مراحل دادرسی موضوعی است که در رشته روانشناسی قضایی مورد بررسی قرار می گیرد. هدف این دانش دستیابی به راه هایی جهت حفظ سلامت روانی فرآیند دادرسی، از آغاز تا پایان، به منظور فراهم آوردن مقدمات صدور احکام عادلانه می باشد. در این میان حالات روانی شاهدان و تاثیر آن بر واقعی بودن شهادت آنان در سالهای اخیر مورد توجه ویژه روانشناسان قرار گرفته است. تئوری حافظه کاذب که در این باب مطرح شده از این جهت حائز اهمیت است که امکان وجود شاهدانی را عنوان می کند که گفتار خلاف واقع آنها نه آگاهانه است و نه ناشی از اشتباه در مشاهدات و نه فراموشی، بلکه در اثر فرآیندی روانی است که منجر به حافظه ای می شود که گرچه نزد فرد قطعی است ولی هرگز به وقوع نپیوسته است.
    کلید واژگان: روانشناسی قضایی, شهادت, حافظه کاذب, شهادت کذب, سلامت روانی شاهد, فرزندخواندگی (niotpoda), کارکرد (niotcnof), نسب ناشی از فرزندخواندگی (noitamitigél (evitpoda}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال