به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سلب حیات" در نشریات گروه "فقه و حقوق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «سلب حیات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی سلب حیات در مقالات مجلات علمی
  • خلیل الله احمدوند *، فرح ناز کاظمی، ربابه خزلی

    مجازات اعدام یکی از مجازات های سنگین مخصوص برخی جرایم خاص می باشد که طرفداران و منتقدانی دارد.کسانی که از مجازات اعدام حمایت می کنند، اساسا برانگیخته شده با زمینه های ایدئولوژیکی یکسان هستند؛اگرچه آنها مطمئنا آنقدر شجاع نیستند که این گفته را که «اگر زندگی را می خواهید برای مرگ آماده شوید»، به وضوح تدوین کنند، اما در عین حال منطقی، دقیقا گویای همین امر دارند. در واقع، از آنجایی که صلح و زندگی می توانند مورد دفاع قرار گیرند، باید با قدرت کاهش جنگ و کاهش مرگ این دفاع صورت گیرد چرا که بین یک جامعه وحشی از یک طرف و یک جامعه بی دفاع از طرف دیگر، گزینه نادرست باید حذف شود. با توجه به رویه های متفاوت قانونگذاری در نظام های مختلف، بسیاری از کشورها مانند فرانسه، آلمان، کانادا، انگلیس و آفریقای جنوبی پیش از آنکه مخالفت با مجازات اعدام در میان شهروندان اکثریت یابد آن را لغو کردند؛ اگرچه نظرسنجی های بعدی رفته رفته نشان از اکثریت یافتن عدم موافقت با اعدام در آن ها داشت. به هرصورت در مقاله حاضر قصد داریم به بررسی مجازات اعدام با مداقه در دیدگاه فقها و حقوقدانان در این راستا بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیل-توصیفی و استفاده از روش کتابخانه ای می باشد.

    کلید واژگان: اعدام, سلب حیات, قصاص, جنایت, جرایم سلب حیات, عفو
  • دکتر خلیل الله احمدوند *، فرح ناز کاظمی، ربابه خزلی

    مجازات اعدام یکی از مجازات های سنگین مخصوص برخی جرایم خاص می باشد که طرفداران و منتقدانی دارد.کسانی که از مجازات اعدام حمایت می کنند، اساسا برانگیخته شده با زمینه های ایدئولوژیکی یکسان هستند؛ اگرچه آنها مطمئنا آنقدر شجاع نیستند که این گفته را که « اگر زندگی را می خواهید برای مرگ آماده شوید » به وضوح تدوین کنند، اما در عین ، حال منطقی، دقیقا گویای همین امر دارند. در واقع، از آنجایی که صلح و زندگی می توانند مورد دفاع قرار گیرند، باید با قدرت کاهش جنگ و کاهش مرگ این دفاع صورت گیرد چرا که بین یک جامعه وحشی از یک طرف و یک جامعه بی دفاع از طرف دیگر، گزینه نادرست باید حذف شود. با توجه به رویه های متفاوت قانونگذار ی در نظام های مختلف، بسیاری از کشورها مانند فرانسه، آلمان، کانادا، انگل یس و آفریقای جنوبی پیش از آنکه مخالفت با مجازات اعدام در میان شهروندان اکثریت یابد آن را لغو کردند؛ اگرچه نظرسنجی های بعد ی رفته رفته نشان از اکثریت یافتن عدم موافقت با اعدام در آن ها داشت. به هرصورت در مقاله حاضر قصد داریم به بررسی مجازات اعدام با مداقه در دیدگاه فقها و حقوقدانان در این راستا بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیل-توصیفی و استفاده از روش کتابخانه ای می باشد.

    کلید واژگان: اعدام, سلب حیات, قصاص, جنایت, جرایم سلب حیات, عفو
  • محمد عربشاهی، محمد امامی، علی نصرتی

    مجازات های سالب حیات، در قصاص نفس، اعدام حدی و تعزیری اجرا می شوند. در برخی موارد پس از اجرای مجازات و تایید مرگ مجرم به وسیله پزشک قانونی، نشانه های حیات در مجرم پدیدار می شود که حاکی از بقاء حیات اوست. اکنون سوال این است که آیا می توان دومرتبه مجازات را اجرا نمود یا خیر ؟ پژوهش حاضر با روش تحلیل متن و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای واسنادی، در صدد پاسخ به این مسیله است. مشهور فقهای امامیه و به تبع آنها ماده 438 قانون مجازات اسلامی، حق قصاص نفس را برای ولی دم محفوظ می دانند از دیدگاه نگارنده ولی دم حق قصاص مجدد دارد دلیل این امر آیات، تصریح و تعمیم روایات می باشد. اما در تمام موارد اعدام تعزیری با توجه به نبود مستندات معتبر برای اصل و تجدید این نوع اعدام، اجرای مجدد آن جایز نیست و در اعدام حدی فقط در فرض ثبوت جرم بوسیله اقرار و  اجرای صحیح مجازات و کشیدن درد آن، تجدید مجازات جایز نیست.

    کلید واژگان: سلب حیات, تجدید مجازات, قصاص نفس, اعدام حدی, اعدام تعزیری, مماثلت در مجازات
    mohammad arabshahe, mohammad imami, Ali Nosrati

    There are three kinds of death Punishments in Islamic law: Retaliation, Hadd or death ascertained execution and Tazir or not- ascertained death execution. Sometime after execution and death ratification by the physician, there appear the signs of life in the offender. The question to which this study, an analytic one is going to answer is that whether it is permissible for the judges to execute the offender in this case or not. The Islamic criminal Law of Iran following the majority of Imami jurists accepts the view that the family of the victim have the right to ask the execution of the offender due to the concept of some verses of the holy Quran and some narrations. The outcome of this study is that in the case of the retaliation it is trough but The outcome of this study is that in the case of the retaliation, it is trough but in the case of Hadd or death, ascertained execution it is not permitted when the offence is proved by his assertion, and the offender suffers the enforcement of the punishment. And Finally in the case of not- ascertained death execution it is not permitted at all due to the lack of proofs.

    Keywords: Death execution, Reinforcement of the punishment, retaliation, Islamic Criminal law, punishment of the offender
  • عطیه وجدانی فخر*، محمدرضا الهی منش
    زمینه

    گاهی شرکت چند نفر در عملیاتی، باعث قتل یک نفر می شود. هر کس که بتوان، فعل کشتن را به او استناد کرد، قاتل است، پس هرگاه فعل قتل به بیش از یک نفر مستند شود، می توان بین ایشان، حکم اشتراک در قتل جاری نمود. بین علما، در جواز قصاص همه ی شرکا، اختلافاتی وجود دارد؛ که در این مقاله سعی در تبیین آن داریم. مسیله اشتراک در قتل، یکی از مسایل مبتلا به باب قصاص است که دادگاه های کشور در حکم چنین مواردی دچار تعدد آراء شده اند. علت این تعدد آراء، عدم تشخیص موضوع است. باید توجه شود که قصاص از احکامی است که به جان و آبروی مردم وابسته است؛ لذا دقت در اجرای آن و شناخت همه ی مسایل و مشکلات آن ضروری است. هدف از اجرای این تحقیق، تشخیص همه ی مواردی است که در آن ها، حکم قصاص بر تمام شرکت کنندگان جاری می شود.حکم ماده 373 قانون مجازات اسلامی که بیانگر قصاص تمام شرکای قتل عمد است با لحاظ آیه ی « النفس بالنفس» و اصل احتیاط در دماء اسراف در قتل است، با لحاظ اهداف مجازات که مصونیت سازی جامعه مقدم بر همه ی آن هاست و دیگر اهداف داخل در آن است، تداخل نکردن مجازات ها در مجازات سلب حیات بر مجرمی که حتی مرتکب چندین جرم و مستحق چندین مجازات است از جهت اسراف در قتل محل تامل است.

    مواد و روش ها

    مقاله حاضر بر مبنای تحلیلی - توصیفی بر مبنای مطالعه قوانین، رویه قضایی، منابع فقهی، کتب و مقالات حقوقی و دیگر منابع و استنتاج و نتیجه گیری از آن هاست.

    یافته ها

    اسراف نکردن در قتل عبارتی برگرفته از آیه 33 سوره اسراء است که در این آیه پس از بیان حرمت قتل انسان و حق ولی دم مقتول نسبت به قاتل، از زیاده روی در قتل منع شده است. ظاهر عبارت آیه با لحاظ عبارت قبلی آن ناظر به زیاده روی نکردن در قصاص نفس است، ولی با لحاظ اطلاق قتل می توان شامل مواردی هم دانست که شخص مستحق اعدام است، از این جهت تطویل اجرای مجازات سلب حیات مثل استفاده از طناب دار که موجب به طول کشیدن ازهاق نفس می شود اسراف در قتل است. لذا هر جا که در این استناد، شک کردیم، نمی توان حکم اشتراک در قتل جاری کرد. این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شده است.

    کلید واژگان: اسراف, مشارکت, سلب حیات, قتل, فقه امامیه, قوانین موضوعه
    Atiyeh Vojdanifakhr *, MohammadReza Elahi Manesh
    Background

     Sometimes the involvement of several people in an operation leads to killing someone else. Anyone who can be charged with murder is a murderer, thus whenever the act of murder is documented to more than one person, a joint sentence can be issued between them. There are differences among the scholars about the retaliation permission of all partners; which is attempted to be illustrated in this article. The issue of complicity in murder is a problem related to retribution by which the courts in the country have received a majority of verdicts. The reason for this pluralism is the lack of issue recognition. It should be noted that retaliation is a ruling that relies on the individuals’ lives and dignity; therefore, it is essential to be careful in its implementation, and to know all its related matters. This investigation tries to identify all cases in which retribution is imposed on all participants. The ruling of Article 373 in the Islamic Penal Code, which stipulates the retribution of all partners in premeditated murder, is in terms of the verse “النفس بالنفس” and the caution principle for extravagance in murder, in terms of the punishment purpose as the non-interference of them in the punishment of killing a criminal who even commits numerous crimes and deserves several punishments is an issue of extravagance in murder. 

    Materials and Methods

     The proposed article is based on analytical-descriptive study of laws, jurisprudence, jurisprudential sources, legal books and articles as well as the other sources, their inference and conclusion. 

    Findings

     Not wasting in murder is an expression taken from verse 33 of Surah Al-Isra′ in which after stating the sanctity of killing someone and the right of the victim's guardian towards the murderer is prohibited from excessive murder. The verse appearance in terms of its previous phrase illustrates not to exaggerate in retaliation, however in terms of the term murder can also include cases where an individual deserves to be executed, so the extension of the death penalty such as the ropes use which cause taking a breather becomes extravagant in murder. Hence, being doubted this citation; we could not order the complicity in the murder. This research has been conducted by library method.

    Keywords: extravagance, Participation, deprivation of life, murder, Imami Jurisprudence, issue laws
  • علی رزمان *
    یکی از اجزاء شرط عنصرمادی قتل ، فعل قاتل است ؛ براساس نظرعلمای حقوق جزا فعل باید مادی باشد یعنی عملی باشد که در عالم ماده واز نظر فیزیکی قادر به سلب حیات از انسان باشد مانند زدن ،بریدن، دریدن ، خورانیدن، سوزاندن وامثال آنها ؛ که در قانون مجازات اسلامی مقررات مربوط به قتل عمدی می باشد وقوع قتل دراثر فعل نوعا کشنده را ولو بدون قصد قتل باشد درزمره قتل عمدی قرارداده است وفقهاء عظام نیزدر کتاب خود به آلت قتاله اشاره نموده اند و در اصل نوعا کشنده بودن را مطرح کرده اند یعنی به صرف قتاله بودن آلت نگاه نکرده اند بلکه به کیفیتی که این آلت در اثر عمل مرتکب و قاتل پیدا می کند توجه نموده اند لذ ا در بحث کوتاه پیش رو به مقررات این مورد در کلام فقهاء و قانون ایران می پردازیم.
    کلید واژگان: ابزار کشنده, سلب حیات, قاتل, سو نیت, فعل نوعا کشنده
  • عبدالجبار زرگوش نسب *، مصطفی بخرد
    زنده شدن فرد اعدامی به ندرت اتفاق می افتد. با وجود این، تکرار حکم اعدام یا عدم آن در مورد چنین فردی امر پیچیده و حساسی است. قتل یک انسان بی گناه برابر قتل نوع انسان محسوب شده و نیز حیات یک انسان، مانند حیات نوع بشریت است. برخی از فقهای عظام در این مورد به بقای حد و قصاص حکم داده اند، زیرا حکم صادره در مورد چنین فردی، اعدام است و مسمای این حکم زمانی محقق می شود که عدم حیات و مرگ او حاصل شود. همچنین در روایت صحیحه ای از امام علی (ع) در مورد حکم سنگسار فردی که هنوز رمقی در او باقی مانده بود، امام (ع) به سنگسار مجدد مجرم حکم کرده اند. در این مورد نیز با باقی ماندن حیات مجرم، اعدام باید مجددا اجرا شود.
    در این مقاله روایت ابان بن عثمان، عدم تکرار حد رجم در صورت فرار، شرط اعتدا به مثل در قصاص و قاعده درء نیز به عنوان ادله منع تکرار حکم اعدام، نقد و بررسی خواهند شد.
    کلید واژگان: اعدام, اعدامی, تکرار حکم, زنده شدن, سلب حیات
    Abduljabar Zargoshnasab*, Mostafa Bekhrad
    Liven executed man rarely occur. However, repeating the sentence or otherwise of such complicated and sensitive person.The murder an innocent person is against murder of humanity and human life, like the life of humanitySome of the Grand Ayatollahs jurisprudents in this case warrant in the the survival and the judgment sentence because of such individual's executed. And butternut this Judgement when he researcher that the lack of life and death for sure.Also Shyhhay story of Imam Ali (AS) in the case of someone who still sit in his stoning remaining, the Imam (AS) stoning warrant to have the offender again. In this case the remaining life of the offender, the death must be againrun.The story of AbanibnUthman, fled to repeat the stoning in a condition to moderation as well as evidence of retribution and Dr’ rule prohibiting the the death sentence repetition, is critically examined. In this paper, the resources collected by library and writers have used the The analytic methodology.
    Keywords: Deprivation of life, survival, death, doubt, repetition sentence
  • علیرضا عابدی سر آسیا، ثمانه علوی
    ماده 438 قانون مجازات اسلامی حکم بازگشت حیات فرد اعدام شده را در بحث قصاص به دلیل رعایت شرط مماثلت و در صورت درخواست ولی دم قابل تجدید دانسته ولی در مورد مجازات های حدی و تعزیری نظیر جرائم مواد مخدر سکوت اختیار کرده است. مقاله حاضر می کوشد ضمن طرح دیدگاه ها و نقد و بررسی ادله موافقان و مخالفان تجدید حکم اعدام، به پرسش اصلی مطرح در این بحث پاسخ دهد که آیا از نظر قانون گذار بین مجازات اعدام که هدف از آن قاعدتا بایستی مرگ یا همان سلب حیات باشد با مفهوم سلب حیات یا مرگ تفاوتی وجود دارد یا خیر؛ و سرانجام نظر مختار این خواهد بود که چنانچه قائل شویم اعدام نیز مانند صلب، قسیم قتل است و قسیم شیء نمی تواند نفس شیء باشد، حکم مذکور را می توان به مورد اعدام نیز تعمیم داد و در حدود و تعزیرات به جز موارد عمدی به عدم اجرای حکم مجدد اعدام قائل شد.
    کلید واژگان: سلب حیات, تجدید اعدام, قصاص, حدود, تعزیرات, سکوت قانون
    Alireza Abedi Sarasia, Samaneh Alavi
    Article 438 of the Islamic penal law considers as renewable the sentence of the executed person coming back to life in case of qiṣāṣ (retaliated punishment) due to observance of the resemblance (mumāthilat) condition and in case demanded by the claimant of blood, but it has kept silent concerning the legal and discretionary punishments like those administered for drugs crimes. The present article, while presenting the viewpoints and critical review of the arguments of the proponents and opponents of renewal of death warrant, tries to answer the main question brought up in this discussion as to whether or not according to the legislator there is a difference between capital punishment, which is regularly intended as death or loss of life, and the concept of disclaiming of life or death. Finally the chosen view will be that in case we believe that execution, like crucifixion (ṣalb), is typical (qasīm) of murder and the typical of an object cannot be the very object itself, then the above-mentioned verdict can be generalized to execution and suspend the re- execution verdict in legal punishments and penalties, except in premeditated instances.
    Keywords: disclaiming life, renewal of execution, retaliated punishment (qiṣāṣ), legal punishment, penalties, silence of law
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال