به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "قطع منطقی" در نشریات گروه "فقه و حقوق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «قطع منطقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی قطع منطقی در مقالات مجلات علمی
  • حمید مسجدسرایی*، سید محمدحسن طاهایی، محمدحسن نجاری

    یکی از مسایل اصول ‏فقه که متکفل تحصیل ابزار مناسب به منظور کشف احکام شرعی محسوب می گردد، «حجیت قطع» است. مشهور اصولیان برآنند که قطع اصولی دارای حجیت ذاتی است و به همین لحاظ آن را مبنای شناخت در فقه و اصول دانسته و به اشتباه بر آن اطلاق «علم» می‏کنند. اما بسیاری از اصولیان متاخر، منکر حجیت قطع اصولی شده و مبنای حجیت را وصول به حکم واقعی دانسته اند، نه صرف حالت نفسانی مکلف. از همین رو، لازم است مبنای شناخت را در فقه و اصول، قطع به شرط مطابقت با واقع یا همان قطع منطقی قرار داد که این، همان معنای دقیق و اصطلاحی «علم» است. اما مسئله مهم‏تر آن است که چگونه می‏توان به گزاره‏های شرعی، قطع منطقی یا همان علم پیدا کرد؟ به نظر می‏رسد تنها راه مطمین برای علم به معارف دستوری دین، استماع از شارع مقدس یا مخبر صادق باشد.

    کلید واژگان: اعتبارات وحیانی, علم, قطع, قطع اصولی, قطع منطقی, ادراکات اعتباری
    Hamid Masjed Saraei*, Sayyed MohammadHassan Tahaei, MohammadHassan Najjari

    One of the Usuli issues in charge of acquiring a proper means for discovering the religious percepts is the authority of certitude. The famous Usulis maintain that the Usuli certitude has inherent authority and as a result, consider it as the basis for recognition in Islamic jurisprudence and Usul al-Fiqh and, falsely, refer to it as knowledge; nevertheless, many later Usulis deny the authority of Usuli certitude and believe that the basis of authority is achieving the actual percept, not the mere spiritual condition of the duty-bound. Therefore, it is necessary to consider certitude as the basis of recognition, subject to its correspondence with reality i.e. the logical certitude which is the exact and terminological meaning of knowledge. But the more important question is how to acquire logical certitude i.e. knowledge as to religious propositions. It appears that the only certain way to acquire knowledge as to imperative teachings of religion is hearing them from the Divine Lawgiver or the honest reporter.

    Keywords: revelation conventions, knowledge, certitude, Usuli certitude, logical certitude, conventional perceptions
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال