کیفیت تحقق «علم» در گزاره های شرعی
یکی از مسایل اصول فقه که متکفل تحصیل ابزار مناسب به منظور کشف احکام شرعی محسوب می گردد، «حجیت قطع» است. مشهور اصولیان برآنند که قطع اصولی دارای حجیت ذاتی است و به همین لحاظ آن را مبنای شناخت در فقه و اصول دانسته و به اشتباه بر آن اطلاق «علم» میکنند. اما بسیاری از اصولیان متاخر، منکر حجیت قطع اصولی شده و مبنای حجیت را وصول به حکم واقعی دانسته اند، نه صرف حالت نفسانی مکلف. از همین رو، لازم است مبنای شناخت را در فقه و اصول، قطع به شرط مطابقت با واقع یا همان قطع منطقی قرار داد که این، همان معنای دقیق و اصطلاحی «علم» است. اما مسئله مهمتر آن است که چگونه میتوان به گزارههای شرعی، قطع منطقی یا همان علم پیدا کرد؟ به نظر میرسد تنها راه مطمین برای علم به معارف دستوری دین، استماع از شارع مقدس یا مخبر صادق باشد.
اعتبارات وحیانی ، علم ، قطع ، قطع اصولی ، قطع منطقی ، ادراکات اعتباری
-
کاوشی در انگاره های تربیتی قاعده احسان
، محمدخالد نبی نیا*
پژوهشنامه حقوق اسلامی، پاییز 1403 -
امکان سنجی رابطه حق حبس و تمکین از منظر فقه فریقین و حقوق مدنی ایران
رضا دهقان نژاد، حمید مسجدسرائی*
پژوهش نامه مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی، بهار و تابستان 1403