به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نبوت" در نشریات گروه "فقه و حقوق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «نبوت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی نبوت در مقالات مجلات علمی
  • نظم و نظام سیاسی مطلوب در فلسفه سیاسی ابن سینا
    محمد مهدی نادری*، شمسی کاظمی، سعید جهانگیری

    مقاله حاضر با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی می کوشد ضمن بازخوانی اندیشه، آرا و تاملات سیاسی ابن سینا به عنوان یکی از نامدارترین اندیشمندان مسلمان ایرانی در سپهر جهانی، به این پرسش اصلی پاسخ دهد که نظم و ساختار نظام سیاسی مطلوب در فلسفه و اندیشه سیاسی وی از چه مقوله هایی تشکیل شده و بر این اساس نظم ایده آل و نظام حکومتی مورد نظر وی چه بوده است؟ و دیگر اینکه ابن سینا چگونه نظم سیاسی مد نظر خود را برپایه نبوت و امامت بنیان نهاده است؟ یافته ها نشان می دهد ابن سینا پس از تبیین انواع نظام سیاسی همچون نظام سیاسی وحدانی یا سیاست تغلبی، نظام سیاسی کرامت، نظام ریاست فکریه، نظام دیموقراطیه (دموکراسی) یا سیاست اجماعیه، در دو اثر «الهیات شفا» و نیز در فن خطابه از «منطق شفا» نظم سیاسی مطلوب خود را در قالب نظام سیاسی سقراطی (سیاست خیر یا سیاست ملک) یا سیاست شریفه مطرح نموده و ضمن تطبیق آن بر نظام نبوت، امامت و در امتداد آن ولایت فقاهت بر همه انواع دیگر نظام سیاسی، ترجیح داده است.

    کلید واژگان: فلسفه سیاسی, نظام سیاسی, نظام سیاسی سقراطی, نبوت, امامت, ولایت فقاهت
  • هناء مدنی
    نبوت یکی از مباحث مهم کلامی است که مباحث و فروع آن همواره دغدغه متکلمان بوده و هست. در این نوشتار دیدگاه های دوتن از صاحب نظران معاصر، علامه طباطبایی و حسن حنفی را درباره وحی به شیوه تطبیقی بررسی کرده ایم. حنفی نبوت را شعور انسان عادی به وجود مشکل و تلاش برای حل آن دانسته و به تبع آن، وحی را وسیعتر از معنای مدنظر علامه می داند؛ بااین حال حکایتگری وحی از واقع مستلزم بازخوانی و تاویل متون است تا معنای مدنظر متن به طور سیال و هرمنوتیکی و براساس تجربه شخصی در متن جامعه برداشت شود. این هندسه معرفتی از نظر علامه تفسیر به رای بوده و ایشان تاویل را حوزه متفاوتی از تفسیر معرفی میکند. علامه وحی را شعوری خاص و متفاوت میداند که درک آن در توان انسان عادی نمیگنجد. وی تفسیر را مرتبط با حوزه الفاظ و مفاهیم دانسته و راه آن را جست وجو در متن قرآن میداند. علامه تاویل را منحصر به افرادی خاص و به نزله روحی دانسته است که در کالبد آیات دمیده شده است.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, حسن حنفی, نبوت, وحی, تجربه دینی, معجزه
    Hana Madani
    Prophethood is an important theological issue that has raised many arguments among theorists. This paper presents a comparative analysis of the ideas of two contemporary theorists, Allamah Tabatbaei and Hassan Hanafi, regarding revelation. Hanafi considers prophethood as an understanding of the problem by an ordinary person, and an attempt to solve it; therefore, his definition of revelation is more general than what Allamah presents. However, the truth narrating aspect of revelation needs to read out and esoteric interpretation (tawīl) of the text, so that the appointed meaning of the text could be extracted from the society, flexibly and based on personal experience. Allamah rejects such a definition, and considers it as a subjective exegesis, and differs between the realm of esoteric interpretation (tawīl) and interpretation (tafsīr). In Allamah's point of view, revelation is an especial kind of understanding that is not comprehensible to an ordinary person. Allamah believes that interpretation (tafsīr) is connected to text and context of the Holy Quran, but esoteric interpretation (tawīl) is exclusive to particular persons, and it is as a soul breathed in the body of the verses.
    Keywords: Allamah Tabatbaei, Hassan Hanafi, prophethood, revelation, religious experience, miracle
  • حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله طاهری

    وحی در اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است; زیرااساس نبوت، زیربنای اعتقادات مسلمانان ومحور اصلی آموزه های دینی و معارف بلند آسمانی است. لذاهر نوع تفسیرو توجیه غلط برخلاف، واقع ازوحی، سبب انحراف افکار و عقاید مسلمانان و باعث تزلزل در مبانی اسلام است،و متاسفانه در طول تاریخ،وحی همواره مورد تهاجم نا اهلان، تفسیرها و توجیه های غلط ونادرست بوده است. در همین جهات، اخیرا کتابی به نام «بسط تجربه نبوی» منتشر شده و در آن، وحی امری بشری و زمینی و برخاسته از درون پیامبر(نه نازل شده از عالم بالا) معرفی شده است. با مطالعه دقیق آن کتاب، آثاری به مضمون آن، ایرادهایی به ذهن آمد که برخی از آن ها در مقاله ای تحت عنوان«بسط تجربه نبوی در بوته نقد» و بعضی دیگر در این مقاله مطرح شده است.

    کلید واژگان: وحی, بسط, تجربه نبوی, رسالت, نبوت, وحی نفسی, تجربه وحیانی, دین بشری و دین الهی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال