جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نشاط" در نشریات گروه "فقه و حقوق"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نشاط» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
احساس نشاط از جمله عواطف انسانی دارای وجوه و تجلیات متنوع فردی اجتماعی، روانی جسمانی و شناختی-عاطفی است. نشاط، فعالیتهای مفید انسانی را برمی انگیزد، خلاقیت را تقویت، روابط اجتماعی را تسهیل و مشارکت اجتماعی سیاسی را رونق می بخشد و موجبات حفظ سلامتی عاطفی، روانی، جسمانی و امیدواری را فراهم می سازد. شادی و نشاط مقوله ای وابسته به فرهنگ هر جامعه است. بر این اساس لازم است مولفه های نشاط و شادمانی در جامعه ما بر اساس دیدگاه های فرهنگ دینی اسلام رصد و بازخوانی شود. با این هدف، این مقاله به رصد و بازخوانی مولفه های نشاط و شادمانی بر اساس دیدگاه های فرهنگ دینی اسلام پرداخته و با مطالعه تطبیقی آن با نظریه های جامعه شناسی و روانشناسی رجحان و برتری آن را تبیین نموده است. در مجموع از دیدگاه اسلام، نشاط عاملی است که موجب انبساط و باز شدن روح می شود؛ اما معیار این انبساط روحی، بر خلاف نظریه های جامعه شناسی و روانشناسی، استحکام رابطه و حلقه اتصالی انسان با خداوند است. بر این اساس در آموزه های اسلامی نشاط ممدوح از نشاط مذموم متمایز شده است. اسلام به ابعاد مختلف ایجاد نشاط شامل سبک زندگی، معنوی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، و شناختی توجه نموده است. در مجموع از دیدگاه اسلام، نشاط عاملی است که موجب انبساط و باز شدن روح می شود؛ اما معیار این انبساط روحی، بر خلاف نظریه های جامعه شناسی و روانشناسی، استحکام رابطه و حلقه اتصالی انسان با خداوند است. بر این اساس در آموزه های اسلامی نشاط ممدوح از نشاط مذموم متمایز شده است. اسلام به ابعاد مختلف ایجاد نشاط شامل سبک زندگی، معنوی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، و شناختی توجه نموده است.
کلید واژگان: نشاط, شادی, اسلام, جامعه شناسی, روانشناسی, سبک زندگیHappiness is among human emotions with its diverse aspects and manifestations of individual, social, psychological, physical, and cognitive-emotional. The basic problem with research and policymaking in happiness in its individual and social aspects is that happiness in Iran is based on western theories. Therefore, the present research explored and reviewed the elements of happiness from Islamic culture standpoint and, by comparing them with those in social and psychological theories, it explained its primacy and superiority. In general, in Islamic standpoint, happiness is a factor that leads to soul expansion and openness; but, the touchstone for this soul expansion, unlike what is said in schools of thoughts, is fortification of human relationship and connecting ring with God. Therefore, commendable happiness is differentiated from reprehensible happiness in Islamic teachings. Islam has considered different dimensions in developing happiness including life style, spiritual, emotional, social, and cognitive.
Keywords: happiness, joyfulness, Islam, Sociology, psychology, life style -
شادی و فرح از جمله نیازهای روحی و روانی انسان است؛ و میتواند همهی جنبه های شخصیت او را در حال و آینده، دستخوش تغییر و تحول کند. افزون بر این، این عنصر حتی می تواند بر حیات اخروی انسان نیز تاثیر مثبت یا منفی بسیاری داشته باشد.
لذا، مقوله شادی در متون دینی اسلام مطرح شده است. به این معنا که هم قرآن و هم پیامبر اعظم (ص) و معصومان (ع) توجه شایستهای به این مقوله داشتهاند؛ و در ادامه مسیر معصومان عظام (س) عالمان فرهیختهای بودند و هستند که به این مقوله پرداختهاند؛ که از میان این عالمان میتوان در اندیشه امام خمینی (ره) جایگاه شادی و نشاط را تبیین کرد. بدون تردید، حالات و کردار و گفتار ایشان بهترین اسوه و الگو برای رهپویان حقیقت و انسانیت است. این مقاله با هدف آشنایی با دیدگاههای امام خمینی(ره) در زمینهی شادی و ارایه الگوهای اخلاقی و دینی در این زمینه تهیه و تدوین شده است. که ضمن بهرهگیری از کلام و آثار امام خمینی (ره) و با نگاهی به متون اسلامی و دینی، شادی و نشاط را از جنبههای مذهبی اسلامی بررسی و ارزیابی کرده و معنا و مفهوم نشاط را از دیدگاه امام خمینی(ره) بیان کرده ایم و مولفههای نشاط را برشمردهایم. سپس نشاط در مبانی عرفانی امام را ذکر کرده و تاثیر آن بر روند زندگی فرد و نمودهای فکری و عملی آن را شرح دادهایم. همچنین در بخشی دیگر به آسیبشناسی نشاط و شادی در کلام امام خمینی(ره) پرداختهایم.کلید واژگان: شادی, نشاط, شادکامی, عرفان, آسیب شناسی -
توافق مذاهب اسلامی بر همه زمانی- مکانی بودن دین مبین اسلام، مقتضی استعداد پاسخ گویی ایشان در حوزه های مختلف اجتماعی بویژه امور مرتبط با آرامش و آسایش شهروندان است؛ زیرا ویژگی فرا شمولیتی مستلزم توانایی تامین ارایه راه حل و برنامه برای نیازهای طبیعی و فطری انسان ها است که از جمله مهمترین آنها حوزه سلامت روان و نشاط و شادابی روحی است لذا برخورد ایجابی اسلام و دعوت از مسلمانان به زیست شادمانه را می توان در تایید وجود چنین استعدادی به حساب آورد، هرچند ممکن است آیات ذم لهو و لعب موهم نفی رویکرد فوق و رادع نشاط و زیست شادمانه در نگاه ادله استنباط به نظر آید، این در حالی است که برخی ادله شرعی چنین دیدگاهی را تایید نمی کنند، براین اساس انطباق ملاکات عقلی و شرعی پذیرفته شده نزد فقهای مذاهب اسلامی می تواند تبیین کننده موضع مطلوب شارع در این خصوص باشد تا بتوان با تکیه بر آنها میان نشاط مطلوب و مورد تایید شارع با سایر مراتب آن تفاوت قایل شد؛ لذا ضروری است تا روشن گردد، نشاط مطلوب از منظر فقه اسلامی چیست و چه معیار و ملاکاتی دارد؟ بدین رو پژوهش حاضر با بهره گیری از ادله اجتهادی و شیوه های استنباط حکم، ابتدا حق برخورداری از نشاط را به عنوان حق شهروندی اثبات نموده، آنگاه از طریق ارایه ملاکات این حوزه، نوع مطلوب این برخورداری ها را از نگاه شرع مقدس تبیین نموده است.کلید واژگان: نشاط آفرینی, حقوق شهروندی, مسئولیت, نشاط, سرورBi-Quarterly Research Scientific Journal in Educational Jurisprudence studies, Volume:7 Issue: 14, 2021, PP 301 -329The agreement of Muslim denominations on Islam being a religion of the all time and space suggests that the religion of Islam has the potential to respond to challenges in various social areas, especially matters related to the peace and comfort of citizens. Because the transcendent nature of the religion enables it to provide solutions and programs for the natural and innate needs of human beings, one of the most important of which is mental health and vivacity. The positive attitude of Islam and the invitation of Muslims to a happy life can be considered as confirming the existence of such a potential. Although the verses denouncing debauchery and vulgar entertainment may seem to negate the above approach and oppose vivacity and a happy life in the eyes of the reasons extracted from the Quran and Sunnah, some religious proofs do not support such a view. Accordingly, the conformity of the rational and religious criteria accepted by Muslim jurists can explain the favorite position of the Shari'ah in this regard, so that by relying on them, a distinction can be made between the vivacity desired and approved by the Shari'a and its other levels. Therefore, it is necessary to clarify, what is the desired vivacity, cheerfulness and happiness from the point of view of Islamic jurisprudence and what its criteria are. Therefore, the present study, using inferential arguments and methods, first proves the right to enjoy life as a citizenship right, then by presenting the criteria in this area, the enjoyments favored by Sharia has been explained.Keywords: citizenship rights, responsibility, cheerfulness, happiness
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.