به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "واقف" در نشریات گروه "فقه و حقوق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «واقف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی واقف در مقالات مجلات علمی
  • سعید تاجیک زاده، سعید علیزاده، سجاد عباسی

    در این تحقیق به بررسی و تبیین حقوقی و فقهی آثار و شرایط وقف،شرایط واقف ، موقوف علیهم در حقوق ایران و فقه امامیه می پردازیم،پس از تحقق عقد وقف، آثار قانونی و شرعی بر این امر بار می‌شود. آن گونه که از تعریف فقهی و قانونی وقف بر می‌آید، «تحبیس عین و تسبیل منفعت»، ماهیت و برخی از آثار آن را بر ملا می‌سازد. اما، این عبارت متواتر، تمام واقعیت را روشن نمی‌سازد. تغییر در اندیشه فقها و تحول اجتماع و ضرورت‌های حفظ اموال موقوفه، به تدریج اثر عمده و مهمی را بر وقف ایجاد کرده است و ما بر آنیم تا برخی از مهمترین آثار وقف و تغییرات مثبت آن از جمله شخصیت حقوقی را مورد برسی عمیق از منظر فقه و حقوق قرار دهیم. این مقاله به صورت کتابخانه ای و توصیفی_تحلیلی با تکیه بر کتب طراز اول فقه شیعه و در بخش هایی نگاه به فقه دیگر مذاهب اسلامی و همچینین استناد به مواد قانونی حقوق موضوعه ایران و تطبیق آن با آرای فقها انجام گرفته و برسی شده است.

    کلید واژگان: وقف, آثار وقف, موقوف علیهم, مال موقوفه, واقف, فقه شیعه
  • محمد حسن قاسمی، غلامرضا یزدانی*، مجید استاد مودب خوشرو

    وقف از اعمال حقوقی ای است که بعد از انشای آن، رابطه واقف با مال موقوفه قطع شده و هیچ حق عینی ای برای واقف نسبت به موقوفه باقی نمی ماند. از این رو، این سوٴال مطرح شده است که آیا واقف می تواند در ضمن وقف، شرط کند که بتواند در آینده افراد جدیدی را به موقوف علیهم اضافه نماید یا خیر؟ در صورتی که عقد مطلق باشد، تقریبا عموم محققان و فقها بر این باورند که به علت گسسته شدن رابطه واقف با مال موقوفه، امکان ادخال و اضافه کردن افراد جدید به موقوف علیهم نیست. ولی در صورت اشتراط امکان ادخال افراد جدید به موقوف علیهم، بین محققان اختلاف نظر وجود دارد. گروهی شرط را باطل دانسته و لذا برای واقف امکان اضافه کردن افراد جدید را ممکن نمی دانند. در مقابل، گروهی شرط را صحیح دانسته و به اقتضای «الموٴمنون عند شروطهم»، برای واقف چنین حقی را قایل هستند. در نوشته حاضر که مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است، این نتیجه به دست آمده است که چنانچه مفاد شرط، تسلط واقف بر تصرف در موقوفه و ادخال هر کسی که اراده کند، در موقوف علیهم باشد، چنین شرطی باطل است.

    کلید واژگان: وقف, موقوف علیهم, واقف, شرط
    Muhammad Hasan Ghasemi, Gholam Reza Yazdani *, Majid Ostad Moadab Khoshrou

    Waqf is of the juridical acts after its establishment, the relation between founder of waqf (Arabic: واقف waqif) with the Waqf asset (Arabic: موقوف mawquf) is dissociated and there is no real right for waqif in relation to the waqf asset. Since there has been stated a question if waqif can stipulate a condition within the waqf that he can add new persons as beneficiaries of waqf or not in future. If the contract is absolute, mostly, most of the researchers and Islamic jurists believe that for the interruption the relation between waqif with the waqf asset (mawquf), there is not the possibility of the inclusion and adding new persons to the beneficiaries of waqf. But there is disagreement between scholars if it is stipulated the inclusions of new persons to the beneficiaries of waqf. Some scholars believes that this clause is void therefore it is impossible to add new persons, in contrast to them, some other scholars believe that this condition is valid and the exigency of the believers must fulfill their conditions ”المومنون عند شروطهم“ makes waqif have this right. In this paper based on the analytic-descriptive method, this outcome has been taken that if the content of the provision is the authority of waqif to possess the waqf asset and to include everyone to the beneficiaries of waqf he desires, this provision is void.

    Keywords: Waqf (Endowment), The beneficiaries of waqf, Founder of waqf, Condition (Provision)
  • محمد اسدی، محمدجواد حیدری خراسانی*

    در جوامع اسلامی، وقف از جایگاه ویژه ای برخوردار است و واقفین در اعتلای شعایر اسلامی و پیشبرد اهداف حکومتی نقش موثری ایفا می کنند. گاه اتفاق می افتد که واقفین عقد وقف را به نحوی منعقد می کنند که بطن اول آن موجود و بطن لاحق آن معدوم است و یا وقف بر بطن لاحق، شرعا مباح و مشروع نیست، نظیر وقف بر زید و کفار. در این صورت میان فقهای امامیه و علمای اهل سنت اختلاف است که وضعیت موقوفه با از بین رفتن صاحبان وقف چگونه خواهد بود؟ فقها در پاسخ به این مسیله، سه دسته هستند: عده ای از فقها، عقد وقف را باطل دانسته و عده دیگر جایز می دانند و کسانی که قایل به عدم بطلان هستند، دو رویکرد دارند: 1. مال موقوفه به سبب شرطیت دوام در ذات عقد وقف، صرف امور خیر و ثواب می شود؛ 2. مال موقوفه به ورثه موقوف علیهم باز می گردد تا وقف هم چنان ادامه یابد. حاصل پژوهش نشان می دهد که عقد وقف با از بین رفتن موقوف علیهم باطل می شود و موقوفه به واقف یا وراث حین الموت او باز می گردد. پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.

    کلید واژگان: واقف, وقف, وقف منقطع الآخر, موقوفه, موقوف علیه
    Mohammad Asadi, MohammadJavad Heydari Khorasani *

    Endowment is of a particular status in Muslim societies and endowers play an effective role in promoting Islamic rituals and furthering the governmental objectives. Sometimes it happens that the endowers conclude the contract of the endowment in a way that the first receivers of the endowment are valid and existent while the next ones are invalid, or in a case where the endowment to the next receivers becomes illegitimate as in endowment to the infidels. If this is the case, there is a disagreement between Imami jurists and Sunni thinkers over the status of the endowed property after the death of the endower or the beneficiary. The jurists who provide response fall into these groups: Some of them consider the contract intrinsically invalid and illegitimate, while some call it valid. The ones who consider it invalid are of two views: 1. the endowed property on the account of the durability of the endowment contract should be devoted to the charity. 2. The endowed property should be returned to the heirs of the beneficiary so that the endowment would find continuation. Results of the study demonstrate that the contract of endowment is abolished by the termination of the ones the property is devoted to and the endowed property is given back to the endowers. The present study has been conducted through a descriptive-analytic method and by means of reliance on the library resources.

    Keywords: Endower, endowments, Terminative Endowment, Endowed Property, Beneficiary
  • ناصر علیدوستی شهرکی، سعید تاجیک زاده*، سعید علیزاده

    وقف را می توان یکی از سنت های حسنه جوامع اسلامی دانست که البته به شکل های دیگر در دیگر جوامع نیز وجود داشته که نشان می دهد این سنت حسنه ریشه در ذات پاک بشریت نیز دارد،وقف از روزگاران قدیم بیشتر به صورت وقف زمین و منزل و دیگر اموال غیرمنقول بوده و این توهم را ایجاد کرده که وقت تنها باید در این اموال صورت گیرد، که این امر باعث شده نهاد وقف از بخش عظیمی از ثروت در جامعه که همان پول های اعتباری امروزی است محروم بماند، موضوع مورد تحقیق در این مقاله، بررسی و امکان سنجی وقف پول های اعتباری که درواقع پول های زمان ما محسوب می شود و جواز آن در فقه اسلامی می باشد،و اهمیت این موضوع به این خاطر می باشد که در قوانین به آن توجهی نشده و به همین دلیل به بررسی آراء و دلایل موافقان و مخالفان این زمینه پرداخته ایم و دیده شد که امکان وقف پول اعتباری در فقه موجود می باشد.

    کلید واژگان: وقف, وقف پول, پول اعتباری, مال موقوفه, واقف
    Naser Alidoostishahraki, Saeed Tajikzadeh *, Saeed Alizadeh

    Waqf can be considered as one of the good traditions of Islamic societies, which of course has existed in other forms in other societies as well, which shows that this good tradition is also rooted in the pure nature of humanity. It has created the illusion that time should be spent only on this property, which has deprived the endowment institution of a large part of the wealth in society, which is the current credit money. Feasibility study of endowment of credit money, which is in fact the money of our time and its license is in Islamic jurisprudence, And the importance of this issue is due to the fact that it is not taken into account in the laws, and for this reason, we have examined the opinions and reasons of the proponents and opponents in this field and it was seen that it is possible to dedicate credit money in jurisprudence.

    Keywords: waqf money, credit money, endowment property, Waqf
  • سید تقی واردی
    فقی هان شیعه درباره جایز نبودن تغییر وقف، جز در مواردی ویژه، اجماع دارند. باوجود این، اتفاق نظری میان آنان درباره علت جایز نبودن آن نیست. برخی معتقدند علت جایز نبودن آن حکم شرعی منع است؛ دسته ای دیگر می گویند ماهیت وقف به گونه ای است که با هرگونه تغییری منافات دارد و روایاتی که دلالت بر منع دارند، جملگی جنبه تایید دارند، نه تشریع و تاسیس؛ دسته سوم معتقدند علت جواز تغییر وقف آن است که بعد از وقف واقف، موقوفه از ملک او خارج می شود و دیگر در ملک کسی قرار نمی گیرد و فک ملک می گردد. از میان سه مبنای مزبور، قول دوم از این جهت پذیرفتنی و قابل دفاع است که وقف حقیقت شرعیه ندارد؛ پیمانی بشری است که فرا تر از دین و مذهب، در تمام دوران ها و در میان همه ملت های عالم ساری و جاری است. افزون بر آن، شواهد و قرائن تاریخی و روایی نیز دارد.
    کلید واژگان: تغییر وقف, اقسام وقف, عین موقوفه, بیع وقف, واقف, موقوف علیهم
    Seyyed Taqi Waredi
    Except in some cases, impermissibility of changing the waqf is a matter of the jurisprudents` consensus. But concerning the reason of its impermissibility, there is no agreement between them. Some believe that its reason is religious ordinance which prohibited it. Some others say that the waqf`s nature is a form conflicting with any change, and all the narrations that imply prohibition, have aspect of approval, not legislation and establishment. The third group says that the cause of impermissibility of transferring the waqf is that after settler endowment, the subject of endowment is removed from its settler`s ownership and no longer, falls into the ownership of anyone and the property is removed from the ownership. Between the mentioned three theories, the second is acceptable and defensible due to which the endowment has no religious nature, and it is a human covenant, which it occurs and is current beyond religion and faith in all the periods and among all the nations of the universe. In addition, it has historical and narrative circumstances of evidence.
    Keywords: transferring the waqf, types of waqf, subject of endowment, its sale, settler, its beneficiaries
  • حمید ابهری *، سمیه ظهوری
    از جمله ویژگی های وقف بر مبنای تعریفی که از آن در فقه و قانون مدنی شده است، مصرف آن در امور خیر و خدمت به دیگران است. از این رو، وقف باید از شائبه خودپرستی و سودجویی مبرا باشد و به انگیزه های نوع دوستی و غیرخواهی اختصاص یابد.
    فقها و به تبع آن ها نویسندگان حقوقی در لابه لای مباحث عقد وقف راجع به بهره مندی واقف از وقف بحث کرده و اصولا به عدم امکان انتفاع واقف از وقف قائل شده اند. این در حالی است که به نظر می رسد منتفع شدن واقف از عین موقوفه با مفهوم تسبیل و صرف منافع برای دیگران چندان تضادی ندارد و حتی می توان در برخی موارد حکم به جواز آن داد. علاوه بر این، پذیرش این موضوع موجب آن خواهد شد که افراد جامعه به دور از بیم و نگرانی ناداری و فقر در آینده به وقف کردن اموال خود اقدام کنند. این پژوهش با رویکرد ترویج و اعتلای فرهنگ وقف در جامعه در پی آن است که به نمونه هایی از وقف هایی که در آن نفعی مستقیم یا غیرمستقیم به واقف می رسد را بیان و بررسی و موارد امکان انتفاع واقف از عین موقوفه را مشخص کند.
    کلید واژگان: انتفاع, منافع موقوفه, موقوف علیهم, وقف, واقف
    Hamid Abhari *, Somayeh Zohuri
    According to Fiqh and Islamic law, Waqf is defined as allocating part of one’s possession for a certain good purpose. In other words, waqf is supposed to be free from narcissism and profiteering and devoted to altruistic activities. In some cases, however, Waqif ( founder ) signs waqf contract so that he benefits from it. Now the question raised here is whether the mentioned waqf is correct or not The present study revealed that self-endowment, paying waqif’s debts and expenses out of Mawqufa’s benefits, waqf for Nafagha and the condition under which al-Mawqufa ( the property given as waqf ) can be given back to waqif are voided while waqf on public beneficiary, waqf on offspring and parents, and waqf allocating the interests for a given period and the interests for waqif’s lifespan is correct.
    Keywords: waqf, waqif, Al-mawqufah benefits, Al-mawghufa alayh, public beneficiary
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال