به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وحدت اسلامی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وحدت اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا باقرزاده اول، مرتضی آقایی پور

    یکی از مسایل مهم کشورهای اسلامی بحث «امنیت» و مشکلات امنیتی موجود در جهان اسلام است. از راه های تامین امنیت و ثبات در حقوق بین الملل، استفاده از ابزار «حق دفاع مشروع»، آن هم در سطح اقدام به دفاع به صورت جمعی است. یکی از نمودهای دفاع جمعی پیمان های امنیت دسته جمعی است. وجود این پیمان با توجه معضلات امنیتی ممالک اسلامی ضروری به نظر می رسد. هدف این تحقیق پاسخ به این سوال است که با توجه به چالش ها در مسیر رسیدن به این پیمان، چه راهکارهایی برای دستیابی به آن وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ باید در عملکرد سازمان های مشابه دقت نمود. «سازمان همکاری اسلامی» بزرگ ترین سازمان بین المللی بعد از «سازمان ملل» است که باید چالش ها و مشکلات آن بررسی گردد. علاوه بر این، روند تاسیس، مشکلات و راه حل های مهم ترین نمونه پیمان امنیت دسته جمعی (یعنی ناتو) بررسی گردد تا از تجربه های این پیمان ها، راهکارهایی برای دستیابی به یک پیمان موفق بیابیم. توجه به ظرفیت جهاد اسلامی و همچنین تقویت مقوله «وحدت اسلامی» دو راهکار مهم دیگر به شمار می آید.

    کلید واژگان: همگرایی, دارالاسلام, وحدت اسلامی, امنیت, دفاع دسته جمعی, پیمان امنیت دسته جمعی}
  • جایگاه وحدت اسلامی در گفت مان نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر امنیت ملی و حقوق کیفری
    کیوان حیدرنژاد*

    امروزه موضوع وحدت اسلامی در کشور به لحاظ امنیت ملی و نیز در نظام حقوق کیفری از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که تحقق یا عدم تحقق این مولفه می تواند آثار مثبت یا منفی را برای امنیت داخلی یا خارجی به همراه داشته باشد. لذا در پژوهش حاضر که از نوع تحقیق کیفی و به روش توصیفی - تحلیلی و به شکل کتابخانه ای انجام یافته است، جلوه های حمایت از مولفه وحدت اسلامی در گفتمان نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امنیت ملی می توان به آزادی کامل ادیان و مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی در مراسمات مذهبی و احوال شخصیه؛ نام گذاری ایام هفته وحدت و روز قدس؛ تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ گناه و حرام شرعی شمردن هرگونه گفتار یا رفتاری که سبب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد (طبق فتاوای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری)؛ و نیز از منظر نظام کیفری به جرم انگاری جرایم «سب النبی»، «توهین به مقدسات اسلامی»، «اهانت به ادیان یا مذاهب اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام یا به نفع گروه های مخالف نظام» اشاره نمود.

    کلید واژگان: وحدت اسلامی, امنیت ملی, نظام کیفری ایران}
    The position of Islamic unity in the discourse of the Islamic Republic of Iran from the perspective of national security and criminal law
    Keyvan Heidarnejad *

    Today, the issue of Islamic unity in the country is important in terms of national security as well as in the criminal law system. Because the realization or failure of this component can have positive or negative effects on domestic or foreign security. Therefore, in the present study, which has been done in a descriptive -analytical and library -based research, the effects of supporting the component of Islamic unity in the discourse of the Islamic Republic of Iran from the perspective of national security can be fully freedom of Islamic religions and religions. Constitutional in the constitution in religious ceremonies and personal situations; Naming the Week of Unity and Quds Day; Establishment of the World Assembly of Approximation of Islamic Religions; The sin and forbidden of any speech or behavior that causes divisions between the Muslims (according to Imam Khomeini's fatwa and the supreme leader); From the perspective of the criminal system, he referred to the criminality of "Saban al -Nabi", "insulting Islamic sanctuaries", "insulting Islamic religions or religions" and "propaganda against the system or in favor of opposition groups".

    Keywords: Islamic unity, National Security, Iranian criminal system}
  • علیرضا احمدی*
    یکی از اندیشمندان و متفکران بزرگ اسلامی سید جمال الدین افغانی در دوسده اخیر است؛ مسافرت او به کشورهای مختلف و محاضرات و مناظرات وی با اندیشمندان معاصرش، از یک سوی زمینه های ظهور جامعیت و شعور نهفته در اندیشه های سیاسی و اجتماعی او را فراهم ساخت و از سوی دیگر، موجبات شکوفایی و پختگی هرچه بیشتر او را مهیا ساخت. به همین خاطر، از همان روزگار تا کنون، آراء و اندیشه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی او مورد توجه صاحب نظران و سیاست مداران کشور های اسلامی و غیر اسلامی قرار گرفته است؛ تا آن جا که از او به عنوان «آغازگر جنبش بیداری اسلامی» یاد شده است. در این نگارش، نگارنده تلاش نموده است به پاره ای از مفاهیم کلیدی و مهمترین سر فصل های اندیشه ی سیاسی-اجتماعی سید جمال «با تاکید بر راهکار ها و چالش های وحدت و عزت جوامع اسلامی» اشاره نماید. در اندیشه ی سیاسی- اجتماعی سید جمال الدین، توجه به انسان، مهمترین عنصر است که مباحث چون دین، فرهنگ و سیاست بر محور آن می چرخد؛ او اقتدار و عزت جوامع اسلامی را در سایه سار وحدت مذاهب اسلامی، تلاش در جهت تعمیم معارف، فراگیری علوم جدید، حضور پررنگ رسانه های جمعی، و مشارکت نخبگان و خبرگان ملت، مسیر می داند؛ چنانکه: غرب زدگی، استعمارزدگی و خودکامگی حاکمان مسلمان را از مهمترین موانع و چالش های توسعه نیافتگی و عقب ماندگی این جوامع می داند.
    کلید واژگان: سیدجمال الدین, جامعه, وحدت اسلامی, راهکارها و موانع}
  • سید ابراهیم معصومی
    در یک بررسی کلی می توان سید جمال الدین اسدآبادی را در ردیف کسانی که برای ایجاد وحدت، دفاع از مبانی و اصول اسلام و بیداری اسلامی که تا آخرین لحظه عمر خود را مبارزه کردند، قرار داد. به طور کلی می توان از میان اصول و مشخصه های اندیشه سیاسی سیدجمال، به آزادی و عدالت، اقتدار، مشروعیت و معنویت، پیوند دین و سیاست، امت، سعادت، نظم و علم، وحدت اسلامی، همبستگی ملی، اجتماعی و دینی، نفی وابستگی، نفی سلطه، استعمار و استثمار، حاکمیت قانون، مشارکت و دخالت سیاسی مردم اشاره کرد. ما در مقاله حاضر سعی بر آن داریم تا مشکلات جهان اسلام را از دیدگاه انسان بزرگی همچون سید جمال الدین اسدآبادی که به اعتراف دوست و دشمن در میان عالمان دینی و روشنفکران به عنوان پیشرو طرح ضرورت اصلاح اندیشه در حوزه کشورداری، دین داری، و پاره ای مسائل اجتماعی مانند آزادی، قانون و عدالت بوده است را طبق چارچوب و نظریه بحران اسپریگنز مورد بررسی قرار دهیم.
    کلید واژگان: سید جمال الدین اسدآبادی, استعمار, استبداد, وحدت اسلامی, بیداری اسلامی}
  • عباس کعبی، سیدحجت الله علم الهدی، علی فتاحی زفرقندی*
    تحقق هر انقلاب سیاسی در دنیای معاصر به معنای عبور مردم از ارزش های مسلط بر نظام حاکم و تحقق مطالبات و خواسته های عمومی در عرصه های فردی و اجتماعی است. انقلاب 25 ژانویه مردم مصر با اهداف آزادیخواهانه و اسلام گرایانه طاغوت مصر را سرنگون نمود و در مسیر استقرار حکومتی بر پایه قسط و عدل الهی و مسلط نمودن ارزشهای انسانی پیشرفت. آنچه برای ماندگار شدن این خواسته ها ضروری به نظر می رسید قرار گرفتن اندیشه های زلال انقلابی در ساختاری حقوقی و سیاسی بود تا از دست اندازی معاندان آزادی ملی در امان باشد و برای همه نسل های مصر جاودان باقی بماند. مهمترین سند حقوقی و سیاسی که می تواند در بردارنده این شاخصه های اساسی باشد قانون اساسی است که به وسیله نمایندگان مردم نگارش می یابد و مطابق با خواست عموم جامعه به تصویب می رسد. قانون اساسی سال 2013 مصر با همه فراز و نشیب ها در همه پرسی با کسب حدود 8/63 درصد آرا به تصویب رسید. بررسی فرآیند تصویب قانون اساسی جدید مصر و ساختار های حقوقی و سیاسی مصر بعد از انقلاب می تواند در فهم صحیح وضعیت حقوقی مصر جدید و حدود تحقق خواسته های مردمی بر اساس آن راهگشا باشد.
    کلید واژگان: قانون اساسی, شریعت, آزادی, ساختار حکومت, وحدت اسلامی}
    Abbas Kabi, Hojjat Allah Alamolhoda, Ali Fattahi Zafarghandi*
    Realize each political revolution in the modern world means passing people from dominant values in Governing system and fulfill the claims and demands of public in the field of individual and social. Egyptians revolution in January 25, with liberalism and Islamist goals was overthrown Egyptian Regime and in the path establishment a government based on divine justice and equity and dominate progression human values. What appeared to be essential for the survival of these demands are being thoughts limpid Revolutionary in the legal structure and political until be safe from manipulation by dissidents of national Freedom and remain immortal for all generations of Egypt. The most important political and legal document that can contain these essential characteristics is the Constitution that written by the representatives of the people and shall be approved according with the demands of public. Constitution 2013 of Egypt With all ups and downs obtain about 68 percent of the vote in the referendum was approved. Investigate process adoption of the new constitution of Egypt and legal and political structure of Egypt after the Revolution can useful in correct understanding of the legal situation of New Egypt and fulfill the people's demands based on.
    Keywords: Constitution, Sharia, freedom, government structure, the Islamic Unity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال