به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "moral rights" در نشریات گروه "فقه و حقوق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «moral rights» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حسن شبیری زنجانی*، عقیل الغبان
    وضع المشرع العراقی فی قانون حق المولف رقم (3) لسنه 1971م والتشریعات محل المقارنه ضوابط وشروط لتحدید معالم المصنفات الجماعیه والمشترکه،  إلا ان تحدیدها لم یکن کافیا للتفریق بینهما، وقد ادی ذلک إلی تناقض فی المعاییر المعتمده بتلک التشریعات فضلا عن  المعاییر الفقهیه، علی الرغم من ان التمییز بینهما یعد من الامور المهمه نظرا للخلط الذی یمکن ان یحدث بین الاثنین بسبب صعوبه حصر المصنفات التی تدخل فی عداد ای منهما، فضلا عن المنازعات التی تحدث بسبب اعتراض المولفین المشارکین علی انتماء مصنفهم إلی فئه معینه من کلا المصنفین بهدف الاستفاده من الحقوق والمزایا التی تتوفر لکل مصنف، ولاستجلاء تلک الشروط سنقسم البحث الی مبحثین نعقد اولهما لشروط وجود المصنف الجماعی، ونوضح فی ثانیهما شروط وجود المصنف المشترک لنصل بعد ذلک لخاتمه نبرز فیها نتائج المقارنه بین تلک الشروط.
    کلید واژگان: المصنف المشترک, المصنف الجماعی, الحقوق المعنویه, حق المولف, شروط المصنفات
    Seyed Hasan Shobeiri (Zanjani) *, Aqeel Alghabban
    The Iraqi legislator, in the Copyright Law No. (3) of 1971 AD and the legislation subject to comparison, established controls and conditions for defining the features of collective and joint works, but defining them was not sufficient to differentiate between them. It is considered an important matter due to the confusion that may occur between the two due to the difficulty of limiting the works that fall under either of them, in addition to the disputes that occur due to the objection of the co-authors to the belonging of their work to a specific category of both works in order to benefit from the rights and benefits available to each work. In order to clarify these conditions, we will divide the research into two sections, the first of which will discuss the conditions for the existence of the collective work, and in the second, we will clarify the conditions for the existence of the joint work.
    Keywords: Joint Work, Collective Work, Moral Rights, Copyright, Workbook Terms
  • الهام نجفی*
    بی شک لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان دربرابر سوءرفتار» رویکردی مثبت درجهت احقاق حقوق تضییع شده بانوان است؛ چراکه با بازنگری در نسخه اولیه و اصلاح واژه خشونت به «سوءرفتار»، علاوه بر زیان های جسمی، به خسارات و زیان های معنوی هم توجه شده است؛ اما ابهام واژه «سوءرفتار» در این لایحه و عدم ارائه تعریف دقیق ازآن موجب شده، برخی از مصادیق سوءرفتار که ناظربه حقوق معنوی بانوان است، شناسایی و جرم انگاری نشود و همین امر سبب شده است تا اقدامات پیشگیرانه و حمایتی موضوع این لایحه همه موقعیت های آسیب زا را دربر نگیرد. ازاین رو در این مقاله اشکال جدید سوءرفتار شناسایی شده، و نقش حمایتی و پیشگیرانه که در این لایحه مغفول مانده، ارزیابی شده است. طبق یافته های پژوهش برخی از تدابیر پیشگیرانه درخصوص خسارات معنوی واردشده، نیاز به بازنگری مقنن و تقویت بیشتر دارد تا جنبه بازدارندگی افزایش یابد. علاوه براین لازم است برخی دیگر از زیان هایی که حقوق معنوی بانوان را نشانه می رود، جرم انگاری و حمایت شوند.
    کلید واژگان: اقدامات جبرانی, تدابیر حمایتی, حقوق معنوی, خسارت معنوی, سوءرفتار علیه زنان
    Tvytu Hhgh *
    The bill "Preventing women's injuries and improving their security against abuse" which was previously referred to the Social Commission of the Islamic Council under the title of "Ensuring women's security against violence" bill; It was approved in the 20th meeting of April 1402. Undoubtedly, this bill is a positive approach towards the realization of the violated rights of women, because by revising the original version and modifying the word violence to "mistreatment", it caused spiritual damages to be taken into consideration in addition to physical damages. However, since "abuse" is a vague and floating term, not only is it not defined precisely in the bill, but also some examples of abuse, which refer to women's moral rights, have not been identified and criminalized, and this has caused preventive and protective measures. The subject of this bill does not include all traumatic situations. With this article, we are trying to identify new forms of misbehavior and evaluate the protective and preventive role that is neglected in this bill according to experts. In this article, which is written in descriptive and analytical method, new examples of misbehavior based on moral damages have been identified and the support methods specified in the bill have been criticized. However, since "abuse" is a vague and floating term, not only is it not defined precisely in the bill, but also some examples of abuse, which refer to women's moral rights, have not been identified and criminalized, and this has caused preventive and protective measures. The subject of this bill does not include all traumatic situations. With this article, we are trying to identify new forms of misbehavior and evaluate the protective and preventive role that is neglected in this bill according to experts. In this article, which is written in descriptive and analytical method, new examples of misbehavior based on moral damages have been identified and the support methods specified in the bill have been criticized.
    Keywords: Misbehavior Against Women, Moral Damage, Moral Rights, Protective Measures, Compensatory Measures
  • یاسمن جعفرپور*، زهرا شاکری
    درحالی که استثناهای وارد بر حقوق مادی مولف یکی از موضوعات پذیرفته شده در تمامی نظام های حقوقی به شمار می آید و با هدف تثبیت منافع عمومی در نظام حقوقی وضع می شود، اعمال این استثناها و محدودیت ها در حقوق معنوی مولف با تردید مواجه است؛ این درحالی است که دامنه حقوق معنوی به ویژه در کشورهای نظام رومی- ژرمنی بسیار گسترده است و می تواند محل سوءاستفاده باشد. در این میان، دکترین استفاده منصفانه یکی از مهم ترین دکترین های تعدیل کننده حق مولف به شمار می آید که به جهت گستردگی در بسیاری از مسائل حقوق مالکیت فکری قابل طرح است. موضوع پژوهش حاضر این است که چگونه حقوق معنوی با عنایت به دکترین یادشده تحلیل و تفسیر می شود. به همین منظور، نگارندگان این مقاله با روشی تحلیلی- توصیفی و با مطالعه تطبیقی نظام حقوقی امریکا به عنوان منشا دکترین استفاده منصفانه، تلاش دارند تا به مبانی تحدید حقوق معنوی مولف و امکان اعمال این دکترین در حقوق معنوی مولف بپردازند و در پایان نتیجه گیری می کنند که اگرچه از این نظریه به عنوان مفهومی انعطاف پذیر یاد می شود، ولی بایستی درنظر داشت که اعمال آن در هر نظام حقوقی، مناسب و امکان پذیر نخواهد بود؛ گرچه می توان از انعطاف پذیری آن در مورد سیاست گذاری در حوزه استثناها و محدودیت های حقوق مولفان به ویژه در حوزه فناوری های جدید و به روز و جریان های هنری معاصر بهره برد.
    کلید واژگان: استفاده منصفانه, تحدید, حق معنوی, مولفان, نظام حقوقی امریکا
    Yasaman Jafarpour *, Zahra Shakeri
    While the exceptions to the author's economical rights are one of the accepted issues in all legal systems and are established with the aim of public interests in the legal system, the application of these exceptions and limitations to the author's moral rights is doubtful. This is despite the fact that the scope of moral rights is very wide, especially in the countries of the Roman-Germanic system, and it can be abused. In the meantime, the doctrine of fair use is one of the most important doctrines regulating copyright, which can be proposed in many intellectual property rights issues due to its wide scope. The question of this research is how moral rights are analyzed and interpreted with regard to the aforementioned doctrine. For this purpose, this article uses an analytical-descriptive method and a comparative study of the legal systems of America, is trying to address the fundamentals of limiting the author's moral rights and the possibility of applying this doctrine to the author's moral rights. And at the end it is concluded; although this theory is referred to as a flexible concept, it should be kept in mind that it will not be appropriate and possible to apply it in every legal system; Although it is possible to benefit from its flexibility regarding policymaking in the field of exceptions and limitations of authors' rights, especially in the field of new and up-to-date technologies and contemporary artistic trends
    Keywords: moral rights, authors, fair use, limitation, American legal system
  • فائزه تیموری مقدم، سید محمدمهدی قبولی درافشان*، سعید محسنی

    حق انتساب پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری به عنوان یکی از اقسام حقوق معنوی، حقی است با ابعاد ایجابی و سلبی که به سبب آن بایسته است پدیدآورنده به عنوان خالق اثر معرفی شده، از انتساب اثر به دیگران جلوگیری نماید. با توجه به حمایت از این حق در حقوق ایران، انگلستان و ایالات متحده امریکا، نگارندگان پژوهش حاضر در تلاش اند تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه تطبیقی مفهوم، ابعاد و قلمرو حق انتساب در این سه نظام حقوقی بپردازند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که پدیدآورندگان آثار ادبی، هنری، نمایشی و موسیقایی با تفاوت های اندکی که برآمده از ساختارها و اندیشه های حقوقی متفاوت این سه نظام حقوقی است، قابلیت محافظت از نام و هویت خویش را دارند. البته مدت حمایت از این حق یکسان نبوده، برخلاف حقوق داخلی ایران، در انگلستان و امریکا حمایت از نام پدیدآورنده، موقت و محدود به زمان است.

    کلید واژگان: آثار بی نام, انتساب نادرست, حق سرپرستی, حق شناسایی به عنوان پدیدآورنده, حقوق معنوی
    Faezeh Teymourimoghaddam, Stayed MohammadMahdi Qabuli Dorafshan *, Saeed Mohseni

    The attribution right of the authors of literary and artistic works, as one of the types of moral rights, consists of positive and negative aspects. Because of these aspects, the author should be introduced as the creator of the work and the false attribution of the work to a third person should be prevented. Given the protection of this right in the law of Iran, the United Kingdom and the United States of America, the present study attempts to examine the concept, aspects and scope of the right of attribution in these legal systems in a descriptive-analytical and comparative method. The results of this study indicate that although there are differences arising from the different legal structures and ideas of these legal systems, the creators of literary, artistic, dramatic and musical works can protect their name and identity. Of course, the duration of this right is not the same and contrary to Iranian law, in the United Kingdom and the United States of America, the protection of the author’s name is temporary.

    Keywords: Anonymous Works, False Attribution, moral rights, Paternity Right
  • آیدا حیدری*، محمد امامی، هادی صادقی اول
    موضوع اصلی پژوهش حاضر تبیین مفهوم حق اخلاقی و بررسی نسبت میان حق قانونی و اخلاقی با تاکید بر منظومه حقوق شهروندی است. ضمن بررسی مبانی حق اخلاقی از منظر دو ایده اخلاق کانتی و حقوق طبیعی به این پرسش خواهیم پرداخت که چگونه می توان بر مبنای تبیین فلسفه حق به سمت تحقق نوعی اخلاق گرایی در حوزه امورات شهروندی حرکت نمود تا از دل تحقق همین منظومه اخلاق گرایی، امکان اجرای بهینه و موثر رویکردهای قانونی و حقوقی بیشتر فراهم گردد و شهروندان به جای احساس اجبار در اطاعت از قانون، اخلاقا خود را مکلف به تبعیت از قانون بپندارند؟ یافته های این پژوهش که به شیوه توصیفی و تحلیلی جمع آوری شده است، قایل بوجود حق اخلاقی و بر این باور است که اشخاص زمانی رفتار خویش را با قاعده هم سو می کنند که الگوی اخلاقی را بمثابه یک استاندارد رفتاری ببیند، بنابراین فرضیه نوشتار حاضر آن است که با تلقی حقوق شهروندی بمثابه حقوقی اخلاقی و با توجه به ارزش های درونی شکل گرفته و تایید شده در قالب حقوق شهروندی، می توان مشروعیت هنجارهای قانونی را بدلیل برخورداری از این خصیصه یعنی همسو بودن با اخلاق پذیرفت و در اطاعت و وفاداری به قانون عنصر تکلیف را با اجبار و کاربست ضمانت اجراهای خرد و کلان جایگزین کرد که در عمل به ارتباطی دوسویه میان دولت و شهروند می-انجامد. .
    کلید واژگان: حق, حق اخلاقی, حق قانونی, حقوق شهروندی
    Aida Heidary *, Mohammad Imami, Hadi Sadeghi Aval
    The main issue of this research is to explain the moral right and examine the ratio of legal right and moral right with emphasis on the citizenship rights system. While examining the moral foundation of rights from the perspective of Kant and natural right, we take this question into account that How can we move towards the realization of a kind of ethicism in the field of citizenship based on the explanation of jurisprudence and provide more effective implementation of legal approaches so that citizens feel obligated to obey the law not obliged to obey the law. findings of this study, which have been collected in a descriptive and analytical manner, despite emphasizing the existence of a moral right, believes that people align their behavior with the rule only when they consider the moral model as a behavioral standard. Therefor the hypothesis of this research indicates that with considering the citizenship rights as moral rights, according to approved internal values, legal norms will be accepted cause its consistency with ethics which leads to the replacement of obligation concept with compulsion to obey the law and improves the relationship between citizen and government.
    Keywords: rights, moral rights, legal rights, Citizenship Rights
  • محسن اسماعیلی*، ابراهیم تقی زاده، حسین حیدری منور
    در نظام مالکیت فکری، به‌منظور حمایت از خلاقیت‌ها و آثار فکری، برای پدیدآورندگان و صاحبان آنها دو نوع حقوق اقتصادی و معنوی (اخلاقی) درنظر گرفته شده است. در قلمرو این نظام، نوعا حقوق معنوی امتیازاتی غیرمالی‌اند که برای حمایت از شخصیت پدیدآورنده به‌وجود آمده‌اند و برعکس حقوق اقتصادی، محدود به زمان و مکان نیستند. در مالکیت صنعتی و تجاری، برخلاف آثار ادبی و هنری، به لحاظ معطوف شدن توجهات به کارکردها و منافع تجاری، از اهمیت حقوق معنوی کاسته شده است. این امر به‌دلیل طبیعت و نظام حمایتی منحصربه‌فرد اسرار تجاری، در خصوص آنها شدت یافته است؛ چراکه در تحقق آنها، خلاقیت، اصالت و حتی نو بودن اثر فکری حایز اهمیت نیست و اتخاذ تدابیر حفاظتی متعارف برای محرمانه نگه‌داشتنشان کفایت می‌کند. به همین سبب در منابع مکتوب، اثری از مقوله حقوق معنوی صاحبان اسرار تجاری دیده نمی‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اولا، مفهوم «حریم خصوصی» می‌تواند مبنایی برای شکل‌گیری حقوق معنوی دارندگان اسرار تجاری باشد. البته این امر با حقوق معنوی ناشی از سایر اموال فکری تفاوت دارد که می‌توان آن را به‌عنوان عاملی مهم در جهت انشقاق اسرار تجاری از نظام مالکیت فکری تلقی کرد. «حفظ محرمانگی اطلاعات» و «افشای اسرار در قالب اختراع، تالیف و...» دو حقی‌اند که با مفهوم مذکور توجیه‌پذیرند؛ثانیا، با توجه به اینکه منشا پیدایش حقوق یادشده (وقوع اطلاعات در حریم خصوصی دارنده) علت تامه آنها محسوب نمی‌شود و نیز از آنجا که حقوق مذکور از قبیل مقتضی نبوده و اختصاصا برای شخص دارنده اسرار در نظر گرفته نشده است، ازاین‌رو بهتر است حقوق مورد بحث را قابل اسقاط، نقل و انتقال بدانیم.
    کلید واژگان: اسرار تجاری, حقوق معنوی, حقوق ایران, فقه اسلامی, مالکیت فکری
    Mohsen Esmaeili *, Ebrahim Taghizadeh, Hosein Heydari Monavvar
    Abstract In accordance with the opinion of lawyers, the trade secrets are of the intellectual properties. In the intellectual property system, in order to protect creativity and intellectual works, two types of economic and moral rights are devoted to the creators and owners of them. moral rights is typically non-monetary concessions that are created to support the personality of the creators and, unlike economic rights, are not limited to time and place. In industrial properties, unlike literary and artistic works, the importance of moral rights has diminished in terms of focusing on commercial interests. This has intensified due to the unique nature of trade secrets, since the creativity, originality and even the novelty of the intellectual works are not important, and it is enough to take the reasonable safeguards to keep them confidential. Therefore, in written sources, there is no trace of the moral rights of the owners of trade secrets. Our findings suggest that the concept of "privacy" could be the basis for the formation of moral rights for the owners of trade secrets. Accordingly, "maintaining the confidentiality of information" and "disclosing secrets in the form of invention, compilation, and ..." are two rights that can be justified by the mentioned concept. since the source of the emergence of such rights (i.e. the occurrence of information in the owner's privacy) is not their perfect cause and since the said rights are not the main cause of the creation of an object and are not specifically reserved for the person who holds the secrets, it is better to consider the rights in question as voluntaraly and coercively transferable and abandonable.
    Keywords: intellectual property, trade secrets, Moral Rights, Iranian law, Islamic jurisprudence
  • طیبه صاحب*، عباس مرادی

    در برخی نظام های حقوق نوشته، خالقان آثار ادبی، از حق معنوی ویژه ای تحت عنوان حق انصراف از نشر اثر برخوردار هستند. به موجب این حق، چنانچه عقاید خالق بعد از واگذاری حق نشر اثر به دیگری تغییر اساسی کند، وی حق دارد از ادامه انتشار اثر خود جلوگیری کند. همچنین در برخی نظام های حقوقی، این حق بنا به دلایل اقتصادی و عدم بهره برداری ناشر ظرف مدت زمان مشخصی قابل اعمال است. ازآنجاکه مبنای اصلی این حق، به نظریه شخصیت بازمی گردد، مدافعان حق انصراف، آن را ابزار مناسبی برای حفظ شخصیت پدیدآورنده می دانند. در مقابل، نظام های حقوقی مبتنی بر فایده گرایی، به واسطه هزینه های اجرای حق انصراف، از پذیرش آن سرباز می زنند. این حق در نظام حقوقی ایران شناسایی نشده است. باوجوداین، با توجه به اینکه مبنای نظام حقوق ادبی و هنری کشورمان، عمدتا مبتنی بر حفظ شخصیت خالق است و حق انصراف ماهیتا امتداد حق نشر به شمار می رود، در این مقاله حق انصراف از نشر در نظام حقوق داخلی پیشنهادشده است. باوجوداین، به منظور به حداقل رساندن هزینه های اجرا، شرایط و استثنایاتی نیز در نظر گرفته شده است.

    کلید واژگان: حق انصراف, حق افشا, حق نشر, حقوق معنوی, حق مالکیت ادبی و هنری
    Tayebeh Saheb *, Abbas Moradi

    In some civil law countries, creators of literary works are granted a special moral right known as the right to withdraw after publication. By virtue of this right, if the creator's opinions and beliefs change drastically after publication, the author has the right to prevent further publication of the work and stopping its circulation in the market. Also, in some legal systems, this right can be exercised for economic reasons in case of non-exploitation of the work by the publisher.Since the underlying principle of this right rests on the theory of personality, advocates of the right of withdrawal consider it as a suitable tool to preserve the creator's personality. In contrast, utility-based legal systems refuse to accept it because of its huge costs on publishers. This right is not explicitly recognized in the Iranian legal system. However, given that foundation of literary rights in Iran is mainly based on the preservation of creator's personality, and the right to withdraw is essentially a companion to the right to create and to disclose, this article defends the insertion of this right in Iranian Legal system

    Keywords: Right to withdraw, Right to create, Right to disclose, Moral rights, copyright
  • زهرا شاکری*
    سرقت علمی به معنای کپی کردن اثر دیگری و انتساب آن به خود است که همپوشانی نزدیکی با نظام حقوق مالکیت فکری دارد. ازاین رو بسیاری از افراد جامعه دانشگاهی این دو اصطلاح را مترادف تلقی می کنند، اما این تصور نادرست بوده و همه مصادیق سرقت علمی از جمله استفاده از ایده اثر دیگری یا خودسرقتی مشمول نظام حقوق مالکیت فکری نیست. مقاله حاضر تلاش می کند با روش تحلیلی - توصیفی و رویکرد کتابخانه ای و میدانی (بررسی آرای هیات های رسیدگی به تخلفات انتظامی) به بررسی شاخص های سرقت علمی و ضمانت اجراهای آن بپردازد و سرانجام نتیجه گیری می کند که سرقت علمی در بخشی از مقررات تابع نظام حقوق مالکیت فکری است، اما در بخشی دیگر دارای مولفه های اختصاصی خود است که می تواند به مجازات اداری منجر شود.
    کلید واژگان: اصالت اثر, حقوق مالکیت ادبی و هنری, حق معنوی, حق انتساب اثر, سرقت علمی
    Zahra Shakeri *
    Plagiarism means copying intellectual work belongs to another and passing off as one’s own that is overlapping with Intellectual Property Law. Hence, many academics think these two terms as synonyms, but this is a false impression, and all instances of plagiarism, such as the use of the idea of another, or self-plagiarism, are not subject to intellectual property law. The present paper tries to investigate the elements and enforcements of its implementation by analytical-descriptive approach and Library- empirical methodology (reviewing Sentences of Disciplinary Disciplinary Board). Finally, it concludes that plagiarism is just part of intellectual property law, but other part of it is subject to an independent system that can lead to administrative penalties.
    Keywords: Originality, Plagiarism, Copyright Infringement, Moral Rights, right of attribution(paternity right)
  • سید محمدهادی قبولی درافشان*
    پیونددهی به محتوای تارنماهای اینترنتی شیوه رایجی است که موجب می شود کاربران به راحتی به مطالب موردنظر خود دست یابند. در مورد پیونددهی دو مسئله قابل طرح است؛ اصل آزادی پیونددهی که در توجیه آن به ماهیت آزاد وب جهانی و مجوز ضمنی به دیگران برای پیونددهی به صفحات تارنما، به صرف حضور بی قیدوشرط در وب استناد شده است. دلیل عمده مخالفان، حذف درآمدهای تبلیغاتی صفحه نخست تارنمای پیوندشده در برخی پیونددهی هاست. مسئله مهم دیگر احتمال نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری دارنده مطلب پیوندشده است. ازاین رو باید انواع نقض محتمل ناشی از پیونددهی یعنی مستقیم (به مباشرت) و غیرمستقیم (به تسبیب) و حقوق مادی و معنوی را که احتمال نقض آنها به وسیله پیونددهی وجود دارد، بررسی شود. جستار حاضر با روش تحلیلی-توصیفی، مفهوم و انواع مختلف پیوندهای اینترنتی و آزادی یا عدم آزادی پیونددهی و ارتباط پیونددهی با حق مولف را با رویکردی فقهی و حقوقی بررسی کرده و به این دستاورد رسیده است که همه پیوندها لزوما ناقض حقوق مالکیت ادبی و هنری نیستند و درآمدهای تبلیغاتی تارنماها را نیز می توان از آگهی های موجود در صفحات میانی تامین و پیونددهی را با ابزارهای فناورانه محدود کرد.
    کلید واژگان: تسبیب, حقوق مادی مولف, حقوق معنوی, قاعده لاضرر
    Seyed Mohammad Hadi Ghaboliu Dorafshan *
    Linking to other websites content on the internet is a common practice which makes it easy for users to access their desired material. Two issues are raised as to linking. First, freedom of linking principle which has been justified by free nature of worldwide web and implicit authorization to link to all pages of a website by mere unconditioned presence on the web. The main reason raised by opponents is elimination of advertising profits of the front page of the linked website in certain types of linking. Another important issue is the probability of infringing the linked website owner’s copyright. Hence the need to analyze possible types of infringement i.e. direct and indirect infringement and material and moral rights exposed to infringement by linking. This article, through descriptive-analytical method, has studied the concept and different types and freedom or prohibition of linking and the relation between linking and copyright from the perspective of Imamia Jurisprudence and law and concluded that all links are not necessarily infringing and the advertising incomes of websites may be acquired through advertisements on deep pages and linking may be restricted through technological means.
    Keywords: material rights, Moral Rights, La Zarra Rule, Tasbib
  • محمود حکمت نیا، داود خوشنویس، ابراهیم تقی زاده
    حمایت از نام اثر در دو نظام حقوقی کامن لا و رومی ژرمنی با تفاوت هایی مورد توجه قرار گرفته است. اصل اختلافات در رابطه با امکان حمایت از نام اثر از طریق حقوق مولف یا کپی رایت است. اختلافاتمذکور ریشه در شناسایی ماهیت نام اثردارد. تلقی نام اثر به عنوان اثری مستقلیا محسوب نمودن آن به عنوان جزئی از اثر می تواند به عنوان دو نظریه در مورد ماهیت نام اثر مورد نظر قرار گیرند. پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت فعلی ایران و برخی از کشورهای حاضر در دو نظام حقوقی مذکور در حمایت از نام اثر، به مطالعه ی ماهیت نام اثر با محوریت نظریات موصوف می پردازد. احراز شرط اصالت در مورد نام اثر در این مسیر راهگشا است. همچنین امکان حمایت از نام اثر از طریق حقوق معنوی پدیدآورنده با محوریت حق تمامیت اثر و استناد به حق انتساب اثر مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلید واژگان: نام اثر, حق مولف, شرط اصالت, اثر ادبی, حقوق اخلاقی
    Mahmoud Hekmatnia, Davood Khoshnevis, Ebrahim Taqizadeh
    The Protection of the works’ names have been considered with differences in two legal systems of the Common law and the Romani German. The base of this variances is the possibility of protecting the name of the work through copyright or the right of author. The differences are rooted in identifying the nature of the name. considering of the work’s name as an independent work or its inclusion as a part of the work can be considered as two theories about the nature of the work’s name. The present study examines the current status of Iran and some of the countries in the two legal systems in protecting of the work’s name. it also studies the nature of the work’s name, with the base of those theories. The identifying of the originality condition for the name of the work is the solution. It is also possible to protect the work’s name through the author's moral rights, with the focus on the integrity right of the work and the Paternity right of the work.

    Keywords: Name of the work, copyright, prerequisite of originality, literary work, moral rights
  • سید محمد مهدی قبولی درافشان *، سعید محسنی
    با توجه به انعکاس شخصیت هنرمندان مجری در اجراهای ایشان، این سوال مطرح است که «آیا ایشان از حقوق معنوی برخوردارند؟». قانون مالکیت فکری فرانسه، با الهام از قواعد حقوق ادبی و هنری، حق ولایت و حق حرمت را برای هنرمند مجری پذیرفته است. رویه قضایی و دکترین حقوقی این کشور، برای تکمیل حمایت، از راه های دیگری نیز مدد جسته اند. با توجه به عدم تصریح متون قانونی ایران، درباره هنرمندان مجری و حمایت از منافع معنوی ایشان، لاجرم حمایت از این منافع از سایر راه ها شایسته و بایسته است. در این راستا استفاده از ابزار حقوق قراردادها، حقوق عام مربوط به شخصیت و نیز قواعد مسئولیت مدنی تاحدودی راه گشاست؛ البته تامین مناسب حقوق معنوی ایشان نیازمند قانون گذاری ویژه و پیش بینی صریح حق ولایت و حق حرمت و تعیین قلمرو آن هاست. از این رو پیشنهادهای تقنینی در لایحه حمایت از مالکیت فکری در این زمینه با اصلاحاتی قابل تایید است.
    کلید واژگان: حقوق معنوی, حقوق قراردادها, حقوق شخصیت, مالکیت فکری, هنرمندان مجری
    Seyed Mohammad Mahdi Ghaboli Dorafshan *, Saeid Mohseni
    The characteristic of performers reflects in their performances so this question will be arisen that whether performers have copyright in their performances. The Intellectual Property Code of France prescribed the rights of attribution and integrity for them. However, they use other approaches for completing the protection in the practice and doctrine. In respect with Iranian regulations there is no express code or article in the case of performers and the ways of protection of their rights, it is necessary to utilize other proper solutions for protection of their moral rights. For this purpose, it is possible to consider the contract law, general rules related to person characteristic and civil liability law as a solution. Aside it is required to have especial rules for moral rights and determining the rights of attribution and integrity for performers. So the rules which are proposed in the Intellectual Property Bill can be acceptable by some alternations.
    Keywords: Moral Rights, Performers, Intellectual Property, Contract Law, Characteristic
  • زهرا شاکری
    نمودهای فرهنگ عامه ثمره کوشش گروه های مختلف انسانی هستند که از ارزش معنوی و مالی برخوردار بوده و به عنوان دارایی فکری و معنوی اقوام بومی تلقی می شوند. از سویی مردم جامعه نیز تمایل دارند برای گذران حیات خود از این دارایی بهره برده و از آنها در مسیر تعالی خود استفاده کنند. از این رو، بررسی حمایت حقوقی از این دارایی ها و ضوابط بهره برداری آزاد از آنها بسیار مهم است. علمای حقوق کوشش نموده اند سازوکار حمایت و بهره برداری را براساس نظام حقوق مالکیت فکری مورد تحلیل قرار دهند؛ اما این تحلیل با دشواری روبرو است چه نظام حقوق مالکیت فکری دارای عناصری مانند: اصالت، جدید بودن، ابتکاری بودن و تثبیت اثر است که به دشواری در نمودهای فرهنگ عامه تحقق می یابد و از طرفی استفاده از نمودها نیز باید ضوابط و مقررات نظام مندی داشته باشد که این دارایی های معنوی به یغما نرود. لذا پرسش آن است که جامعه چگونه به این نمودها دسترسی خواهد داشت و دامنه انحصار دارندگان نمودها تا کجاست؟ مقاله حاضر تلاش می کند با روش توصیفی – تحلیلی و با رویکرد کتابخانه ای به بررسی مساله تحلیل نمودها در قالب حقوق مالکیت فکری، مالکیت نمودها و قلمرو بهره برداری از نمودها پرداخته و سرانجام نتیجه می گیرد که دامنه استفاده از نمودها به تعیین معیارهایی نیاز دارد و معیارهای مربوطه حقوق مالکیت فکری در این زمینه موثر است.
    کلید واژگان: بهره برداری آزاد, حقوق مالکیت فکری, حق معنوی, مالکیت, محدودیت ها و استثنائات, نمودهای فرهنگ عامه
    Zahra Shakeri
    Folklore is the fruit of the efforts of various human groups that have a moral and financial value and as intellectual property of indigenous peoples are considered. On the one hand, the people of the community tend to use this asset to survive in the course of their excellence. Therefore, the protection of the assets and free utilization criteria from them is very important. Law scholars have tried to analyze the mechanism of protection and exploitation based on the intellectual property rights system. But this analysis is difficult, because the system of intellectual property rights has elements such as originality, novelty, innovation, and fixation of the work, which is difficult to achieve in the manifestations of the folklore and the use of them must also have systematic rules and regulations so that these asset are not lost. So the question is how much society will have access to it and where is the domain of owners monopoly? According to the descriptive- analytical method, this paper attempts for analyzes in the folklore in the intellectual property rights, ownership, and the scope of the exploitation. Finally, it concludes that the scope of the use of folklore requires the determination of criteria and the relevant intellectual property rights standards are effective in this regard.
    Keywords: Folklore, Free exploitation, Intellectual Property Rights, Ownership, Moral Rights, Limitations, Exceptions
  • ناهید جوانمرادی*، وحید نظری
    برابر قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان، مصوب 1348 حمایت از اثر ادبی و هنری و شناسایی حق مالکیت پدیدآورنده بر آن، مشروط به انتشار اثر است. از این زمان به بعد، انتقال این حق از طریق توارث یا وصیتممکن میشود. باوجود این، ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی، مصوب 1365 به وراث پدیدآورنده اجازه میدهد که اثر منتشرنشده مورث خود را بعد از فوت وی منتشر و از حمایت 50 ساله آن بهره مند شوند. به بیان دیگر، یکاثر ادبی و هنری میتواند دو حق مادی ایجاد کند. یکی پس از انتشار اثر تا پایان حیات مولف که تا 50 سال پس از فوت وی، قابل بهرهبرداری توسط ورثه است و دومی، حقی که به شرط انتشار اثر توسط ورثه و پس از فوت پدیدآورنده به وجود میآید و این نتیجه غیرمنطقی را به دنبال دارد که اولا، اثر منتشرنشده در زمان حیات مولفهم قابل حمایت قانونی است! و ثانیا، تصمیم به انتشار اثر که ازجمله حقوق معنوی است نیز میتواند به ارث برسد!
    کلید واژگان: اثر ادبی و هنری, وصیت و ارث, حقوق مادی و حقوق معنوی اثر ادبی و هنری, انتقال ارادی و قهری حق مالکیتبر آثار ادبی و هنری
    Nahid Javanmoradi *, Vahid Nazari
    In accordance with the Law on Protection of Rights of Authors, Composers and artists, Act of 1348, protection of literary and artistic Work and identification of author ownership right, starts after publishing. From this time onward these rights can be transferred through succession or testament. However, Article 65 of the Civil Law Enforcement, Act of 1365; allow the successors of the author to publish the unpublished work of their testator after his death and benefit the 50 years support. In other words, a literary and artistic work can create two materials right: One, after publishing till the author’s death, which is profitable for the successors until 50 years after his death, the other is the right provided after publishing the work by the successors and after author’s death. This creates an unreasonable result, First, ''unpublished (by the Author) works can be protected by law (whit publishing by the successors)'', and second, "The decision to publish the work, one of the moral rights, can also be inherited''!
    Keywords: literary, artistic work, testament, succession, Material, moral rights, voluntary transfer, involuntary transfer
  • زهرا شاکری*
    گروهی از آثار طنز براساس شوخی و مطایبه با آثار ادبی و هنری که پیش تر خلق شده اند، شکل می گیرند. از آنجا که این امر به نسخه برداری و تغییر اثر دیگری منجر می شود، از مصادیق نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری تلقی می شود. ماده 6 مکرر کنوانسیون برن، تغییر اثر دیگری را در صورت لطمه به حیثیت و شهرت مولف برنمی تابد و به موجب بند 1 ماده 9 نیز، تکثیر اثر بدون اجازه مولف امکان پذیر نیست. بنابراین، مقاله حاضر تلاش می کند با روش تحلیلی- توصیفی تعارض استفاده طنزآمیز با حقوق انحصاری ناشی از حقوق مالکیت ادبی و هنری اثر قبلی را بررسی کرده و راه حل های مقتضی را برای برون رفت در دعاوی مرتبط پیشنهاد کند. به طور کلی، آثار طنز با هویت مستقل که دارای درجه ای از اصالتند و قصد تخریب یا استهزاء مولف اثر نخستین را نداشته و بازار اثر اخیر را نیز تضعیف نمی کنند، می توانند از اتهام نقض عبور کنند.
    کلید واژگان: آثار طنز, استفاده های طنزگونه, حق مادی, حق معنوی, نقض حق مالکیت ادبی و هنری
    Zahra Shakeri *
    Some satire works is based on the fun and humor with the work of others that have already been created. Since it would lead to repudiation and change work is an example of copyright infringement. In accordance with Article 6 bis, the author shall have the right to object to any distortion, mutilation or other modification of, or other derogatory action in relation to, the said work, which would be prejudicial to his honor or reputation. Also, the reproduction without permission of the author is not allowed (Art.9 (1)). According to the descriptive- analytical method, this paper attempts for examine this challenge and suggests possible solutions for overcoming a major legal problem. In general, the satire works of independent identity that did not intend to damage or mockery the first author and not undermine the market is also charged to copyright infringement less.
    Keywords: Economic Rights, Infringement of copyright, Moral Rights, Satire works, Uses of satire
  • عباسعلی سلطانی، محمد جواد ولی زاده*
    از شرایط صحت وقف، مالیت شرعی داشتن، عین بودن، قابلیت قبض و اقباض و ابدی بودن شیء موقوفه است؛ بر این اساس، مخالفان صحت وقف حقوق معنوی، در امکان وقف حقوق معنوی (که حسب کارکردهایش، از موضوعات مهم و مبتلی به در حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی به شمار می رود) تردید کرده اند.
    البته موافقانی نیز برای وقف حقوق معنوی وجود دارند که دلایل آنها، اغلب عام، فراگیر و فراوقفی است و با تکیه بر قواعد و اصولی که به باب وقف اختصاص ندارد، وارد نبودن تمام شروط مورد مناقشه را به صورت یکجا، به قضاوت نشسته اند. این ادله از اصل، الزامی بودن شروط مورد مناقشه را با تردید مواجه می کنند.
    در این تحقیق تحلیلی - توصیفی، با نقد و بررسی ادله هر دوی موافقان و مخالفان، این نتیجه حاصل شده است که ادله عام موافقان، صلاحیت بی اثر کردن شروط مورد مناقشه را ندارند و به بیان دیگر، از این طریق امکان اثبات مشروعیت وقف حقوق معنوی وجود نخواهد داشت؛ اما از آنجا که اشکال های مخالفان با مد نظر قرار دادن: الف) فلسفه جعل شروط مورد مناقشه در وقف و ب) بازنگری در مفهوم آنها، وارد شناخته نشده اند، صحت و مشروعیت وقف حقوق معنوی اثبات می شود.
    کلید واژگان: اقتضائات عقد, حقوق معنوی, شرایط موقوفه, وقف
    Abbasali Soltani, Muhammad Jawad Valizadeh*
    One of the conditions for the correctness of endowment is to have a legitimate ownership, objectiveness, ability to possess and eternality of the object of endowment. On this basis, the correctness, the opponents of the correctness of moral rights endowment have cast doubts over the possibility of endowment of moral rights – which according to its functions is one of the important issues in the area of social and economic issues.
    Of course there are also advocates for the endowment of moral rights whose reasons are mainly general, pervasive and beyond endowment and have judged the conditions under dispute as unacceptable fully based on rules and principles which are not aimed at endowment. These evidences basically cast doubt over the obligations of conditions under dispute.
    In this analytical-descriptive research, through criticism and review of the evidences of both pros and cons, this result has been obtained that the general evidences of the pros are unable to neutral the conditions under dispute and in other words, through this way, it is not possible to prove the legitimacy of the endowment of moral rights, but due to the fact that faults made by opponents are not acceptable considering A)the philosophy of forging the disputable conditions in endowment and B) revision in their concepts, so the correctness and legitimacy of the endowment of moral rights are proved.
    Keywords: Endowment, Moral Rights, Endowed Property Conditions, Contract Necessities
  • سعید محسنی، سید محمد مهدی قبولی درافشان
    «حق افشای اثر» از حقوق معنوی پدیدآورنده اثر ادبی و هنری است که براساس آن، پدیدآورنده حق دارد درباره عرضه کردن یا عرضه نکردن اثر خود به عموم تصمیم گیری کند. حق یادشده که برای حمایت از شخصیت پدیدآورنده در نظام حقوقی فرانسه به صراحت پذیرفته شده است، از متون قانونی ایران نیز قابل استنباط است. به منظور گسترش متون حقوقی ایران در زمینه حق افشای اثر، نوشتار حاضر ضمن تبیین مفهوم و قلمرو حق افشا، چگونگی اجرا و پایان یافتن حق افشا و آثار مترتب بر اعمال حق مزبور در دو نظام حقوقی ایران و فرانسه را بررسی کرده است. با توجه به یافته تحقیق حاضر، اعمال حق افشا عمل حقوقی یک جانبه، و مستلزم وجود و ابراز اراده و اصولا نیازمند رضای شخصی پدیدآورنده است. حق افشا که با نخستین اعمال آن پایان می یابد، زمینه ساز پیدایش حقوق مالی پدیدآورنده است، در نتیجه، تا قبل از اعمال آن، امکان توقیف اثر ادبی و هنری به منظور بهره برداری مالی میسر نیست. حق یادشده بر لزوم اجرای تعهدات قراردادی پدیدآورنده تاثیرگذار است. هرچند این امر مسئولیت پدیدآورنده در قبال خسارت های طرف قرارداد را از بین نمی برد.
    کلید واژگان: پدیدآورنده, حق افشا, حقوق ادبی و هنری, حقوق معنوی
    Saeid Mohseni, Seyyed Mohammad Mahdi Ghabuli Dorafshan
    Right of disclosure of artwork is one of the moral rights of author. According to that right، author entitled to decide about whether the artwork be published for public or not. Mentioned right has expressly laid down in French law in order to protect of author rights and character. We can also deduce it from Iranian law. For the purpose of improving Iranian law related to that right، this research has been studying on the ways of execution، termination and influences of the mentioned right in French law in compare with Iranian law while it has explained the definition and dominion of the right of disclosure. In respect of this research’s conclusion، the right of disclosure is a unilateral legal act and it needs to declare the intention and it also requires personal consent of author. The right of disclosure which is terminated by applying once، leads author to his economic rights. Therefore it can’t be seized for economic exploitation before execution of the right. The right of disclosure can affect the author’s contractual obligations، although it isn’t able to discharge the author from adverse party’s loses and remedies.
    Keywords: right of disclosure, moral rights, copyrights, author
  • Sayyid Hasan Shobeyri Zanjani*, Meysam Nemati
    Moral Rights deriving from intellectual creations is to protect noneconomic interests of the creator. As there have been very limited studies on the economic aspects of the intellectual creator's rights in Imami Fiqh, one cannot find deep investigation into the moral rights in Fiqh. The Islamic foundations of disclosure right as the most famous instance of moral rights is the main subject of this research. As introduction, we will have a quick overview on the concept and history of moral rights and disclosure right and its position in the western legal systems (civil law and common law). Then based on a descriptive - analytical approach, arguments from a Fiqh standpoint are presented in order to clarify the legitimacy of disclosure right. Evidences such as verses emphasizing justice (Adl) and equity (Ensaf), the hadith (tradition) of “Almajalesu Bil- Amanah”, rational argument of the freedom of author in the disclosure of his work, Valiyye-Faqih authority and Fiqh general rules such as the rule of social system preservation. All these arguments are followed by of major and minor premise criticizations such as being narrower than the claim and posing reversal answers. Finally, some of these arguments such as verses forbidding the disclosure of mysteries are approved of and their Implications has been analyzed.
    Keywords: Moral Rights, Disclosure Right, Intellectual Property Rights, Islamic Foundations
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال