به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « unity » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «unity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدیه غنی زاده*، علی تولایی، محمدرضا کیخا

    در دوقلوهای سیامی (به هم چسبیده)، اتصال دو بدن به یکدیگر منجر به شبهه تعدد یا وحدت شخصیت می گردد. به عبارت دیگر در ارتباط با این نوع افراد، تردید حاصل می شود که آیا این دو بدن متعلق به دو شخصیت مستقل است یا متعلق به شخصیتی واحد است که بخشی از اعضای زاید در او دیده می شود. این مسیله، یکی از مهم ترین اموری است که می تواند احکام مربوط به این افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ چراکه تعدد شخصیت، منجر به تعدد حکم خواهد شد و بر هر فرد، حکم مستقل به او بار می گردد. در مقابل وحدت شخصیت، حکم واحدی را بر شخص مترتب می سازد؛ به نحوی که بخش زاید بدن، متعلق حکم واقع نمی گردد. از این حیث پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی در پی بررسی ضوابط مختلف در تشخیص وحدت یا تعدد دوقلوهای به هم چسبیده می باشد. مهم ترین یافته ها نشان می دهد ضابطه فقهی در این مسیله اتحاد یا تفارق خواب و بیداری درنظر گرفته شده که خود، ریشه در اماره ای مهم تر چون تعدد یا وحدت مغز یا روح دارد و این امر از مسیله تعدد یا وحدت شخصیت در آنان پرده برمی دارد. از سوی دیگر این ضابطه و ملاک، مطابق با ضوابط طبی مسیله، یعنی وحدت یا تعدد قوای حیاتی بدن می باشد؛ زیرا مطابق قول فقها، علامت مذکور در فقه صرفا یکی از ضوابط این امر بوده و هر آنچه بتواند در تشخیص این امر راهگشا باشد، کفایت می کند. به طور مسلم از مهم ترین امارات در تشخیص این امر، تعدد یا وحدت قوای حیاتی در شخص است؛ زیرا قوای حیاتی و اعضای رییسه در هر شخص به صورت واحد وجود دارد؛ درنتیجه تعدد آنان نشان دهنده تعدد شخصیت است.

    کلید واژگان: دوقلوهای سیامی (به هم چسبیده), ضابطه فقهی, تعدد, وحدت}

    In conjoined twins, the connection of two bodies to each other leads to the suspicion of multiplicity or unity of personality. In other words, in relation to this type of person, it is doubtful whether these two bodies belong to two independent personalities or whether they belong to a single personality in which part of the extra limbs is seen. Taking advantage of descriptive-analytical method of research, the present study seeks to examine the various criteria in determining the unity or multiplicity of conjoined twins. The most important findings show that the fiqhi rule in this issue is the :::::union::::: of sleep and wakefulness or separation of the two, which itself is rooted in more important evidence such as the multiplicity or unity of the brain or soul, and this reveals the issue of multiplicity or unity of personality in the conjoined twins. Conversely, this rule and criterion is in accordance with the medical rules of the issue, that is, the unity or multiplicity of vital organs of the body, since according to the foqaha (Islamic jurists), the sign mentioned in fiqh is only one of the criteria for this matter, and anything that can help in recognizing this matter is sufficient. Indubitably, one of the most important pieces of evidence in recognizing the mentioned issue is the multiplicity or unity of vital organs in the individual, as the vital powers and the leading organs of the body exist in each person as a unit, and thus, their multiplicity indicates the multiplicity of personalities.

    Keywords: Conjoined twins, fiqhi rule, multiplicity, unity}
  • مهدیه ناظریان*، مژگان رامین نیا

    مسئله کثرت حقوق بین الملل در سال های اخیر، توجه حقوقدانان حقوق بین الملل را به خود جلب کرده. تکثر به عنوان یک فرآیند، در نظام حقوق بین الملل، همزمان که خلق هنجارها، تاسیسات و تولد زیر سیستم ها را دامن می زند، می تواند زمینه ای را در جهت بروز تزاحم و تعارض در حقوق بین الملل فراهم کند. این تکثر در قالب سیستم های خودبسنده بیشتر رخ می نماید. آنچه در این راستا جلوه می کند تقابل کثرت و وحدت حقوق بین الملل می باشد. کمیسیون در سال 2006 در گزارشی به این مسئله پرداخت و راهکارهایی برای رفع تعارض تکثر و ایجاد وحدت با بهره گیری از اصول کلی حقوقی ارایه داد؛ و اظهار کرد سیستم های خودبسنده و تنوع قواعد منجر به ناسازگاری قواعد نمی شود و در تایید گزارشات خود به راهکارهای اعمال قواعد خاص و قواعد موخر حاکم بر حقوق معاهدات بین المللی پرداخت. از این رو به زعم کمیسیون، با رجوع به آراء محاکم قضایی می توان استنتاج کرد که وضعیت فعلی حقوق بین المللی دچار تشتت در مواجهه با سیستم های خودبسنده نشده است.مساله کثرت حقوق بین الملل درسال های اخیر،توجه حقوقدانان حقوق بین الملل را به خود جلب کرده.تکثر به عنوان یک فرآیند،در نظام حقوق بین الملل، همزمان که خلق هنجارها،تاسیسات و تولد زیر سیستم ها را دامن می زند،می تواند زمینه ای را در جهت بروز تزاحم و تعارض در حقوق بین الملل فراهم کند.این تکثر در قالب سیستم های خودبسنده بیشتر رخ می نماید.آنچه در این راستا جلوه می کند تقابل کثرت و وحدت حقوق بین الملل می باشد.کمیسیون در سال 2006 در گزارشی به این مساله پرداخت و راهکارهایی برای رفع تعارض تکثر و ایجاد وحدت با بهره گیری از اصول کلی حقوقی ارایه داد؛ و اظهار کرد سیستم های خودبسنده و تنوع قواعد منجر به ناسازگاری قواعد نمی شود و در تایید گزارشات خود به راهکارهای اعمال قواعد خاص و قواعد موخر حاکم بر حقوق معاهدات بین المللی پرداخت.از این رو به زعم کمیسیون، با رجوع به آراء محاکم قضایی می توان استنتاج کرد که وضعیت فعلی حقوق بین المللی دچار تشتت در مواجهه با سیستم های خودبسنده نشده است.

    کلید واژگان: وحدت, کثرت, رژیمهای خودبسنده, سیستم حقوق بین الملل, حقوق بین الملل}
    Mahdieh Nazerian *, Mozhgan Raminnia

     In resent years, Plurality of international law has attracted the attention of international law juirsts. Pluralism as a process in the international legal system, while creating the creation of norms, facilities, and the birth of subsystems , lead to the emergence of antagonism and Conflict in international law. This plurality occurs more in the form of self-sustaining systems. In this regard, contradiction between the plurality and unity of the international law is considerable.Commission in its 2006 report applied some strategies  to resolve disputes in plurality and create unity Using the general legal principles, stated that self-centered systems and the diversity of rules did not lead to inconsistencies in the rules. and for approving it indicated the guidelines impose specific rules and regulations governing the rights of the late international treaties.Hence, according to the Commission and by reference to the judicial court judgments international law's state haven't been dispersed in the face of self-contained system.

    Keywords: Unity, plurality, Self-contained systems, regimes, International Legal System, International Law}
  • سید محمد مهدی قبولی درافشان*، سید محمدهادی قبولی درافشان، محمدتقی نادی

    از نظر حقوق ایران ممکن است در مواردی قرارداد نکاح از سوی وکیل یا نماینده قانونی شخص منعقد شود. در این شرایط، نماینده باید در چارچوب اختیارات قراردادی و قانونی خویش اقدام نماید. طبیعتا در فرض دخالت نماینده در انعقاد نکاح دایم یکی از مسایلی که در قرارداد نکاح ذکر می شود، مهریه است. حال پرسش این است که ضمانت اجرای تخلف نماینده از اختیاراتش در خصوص مهریه چیست؟ این جستار با روشی توصیفی- تحلیلی به بررسی مسئله یادشده از نظر فقهی و حقوقی پرداخته است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که میان فقیهان در این زمینه اختلاف وجود دارد و در نظر اغلب فقیهان، تخلف وکیل از حدود اختیار خود در زمینه مهر موجب عدم نفوذ اصل قرارداد نکاح می شود. در مورد ولی قهری و سایر اولیای عقد نیز نظر واحدی در فقه امامیه وجود ندارد. قانون گذار ایران فقط در مورد تخلف وکیل نسبت به مهریه به عدم نفوذ نکاح در ماده 1073 تصریح و در مورد سایر نمایندگان سکوت اختیار کرده است. با بررسی و نقد ادله نظریه یادشده، به اعتقاد نگارندگان، تخلف نماینده نسبت به مهر نمی تواند عدم نفوذ اصل قرارداد نکاح را به دنبال داشته باشد، بلکه با توجه به رکن نبودن مهریه و ادله دیگری از قبیل رابطه تعدد مطلوب میان نکاح و مهر، صحت اصل نکاح و عدم نفوذ یا بطلان مهر اقوی است. بنابراین پیشنهاد می شود قانون گذار با اصلاح ماده 1073 قانون مدنی نفوذ قرارداد نکاح را در فرض تخلف نماینده از مهریه پذیرفته، در مورد سایر نمایندگان نیز اظهار نظر روشن نماید.

    کلید واژگان: اولیای عقد, تخلف از مهریه, ماده 1073 قانون مدنی, نمایندگی در نکاح, وحدت و تعدد مطلوب}
    Seiyed Mohammad Mehdi Ghaboli Dorafshan *, Seiyed Mohammad Hadi Ghaboli Dorafshan, Mohammad Taghi Nadi

    From the viewpoint of Iranian law, in some cases marriage contracts may be concluded by a lawyer or legal agent, and the agent must act within the framework of his contractual and legal authority. As a rule, in the assumption of the representative's involvement in the conclusion of a permanent marriage, one of the issues mentioned in the marriage contract is dowry. Now the question is what the sanction of misfeasance of the agent of the authorities about the dowry is.  This research has examined the issue from the juridical and legal point of view through an analytical-descriptive method. The results of this research indicate that there is a difference among the jurists in this regard and in the opinion of the majority of jurists, the contract and dowry form an ideal unit and the misfeasance of the dowry leads to the ineffectiveness of the principle of marriage contract. The Iranian legislator has only expressed opinion in the case of a lawyer's misfeasance of the dowry which makes the marriage ineffective in Article 1073, and is silent about other representatives. It is believed that the acceptance of the ideal separation between contract and dowry is stronger. As a result, the agent's misfeasance can’t lead to lack of influence of the principle of the marriage contract. Therefore, it is suggested that the legislator amend article 1073 of the Civil Code and accept the effect of the marriage contract on the assumption of agents' misfeasance of dowry and also make clear comments on other delegates’ agents.

    Keywords: Representation in marriage, Misfeasance of the dowry, Article 1073 of the Civil Code, Contract parents, Unity, multiplicity of demand}
  • ژانت الیزابت بلک، فاطمه رضایی پور*
    حقوق بین الملل به واسطه انعقاد توافقنامه های تخصصی در حوزه های گوناگون همچون حقوق بین الملل محیط زیست و حقوق تجارت بین الملل، گسترش یافته است. لیکن، این توسعه با نگرانی چندپارگی حقوق بین الملل همراه بوده، چراکه در حل وفصل دعاوی میان بخشی تجارت- محیط زیست، ارکان حل وفصل اختلاف ممکن است به واسطه تباین اهداف این دو رژیم جانبدارانه برخورد کنند و با کاربرد متفاوت یک قاعده کلی، دعوا را به نفع حوزه تخصصی خود فیصله دهند. مقاله حاضر درصدد است در جریان بررسی دعاوی زیست محیطی- تجاری، تاثیر کاربرد متفاوت اصل احتیاط در رژیم حقوق تجارت بین الملل را به عنوان چالشی برای یکپارچگی حقوق بین الملل معرفی کند.
    کلید واژگان: اصل احتیاط, تغایر اهداف, چندپارگی, یکپارچگی}
    Janet Elizabeth Blake, Fatemeh Rezaipour *
    International law has developed via conclusion of specialist agreements in diverse fields like international environmental law and international law of trade. However, this development has been accompanied by the worries about fragmentation of international law since in cross-sectoral trade-environment dispute settlement, due to divergent goals of these two regimes, the dispute settlement bodies may be biased and settle the dispute to their own benefit. The present article is to, via the examination of environment-trade disputes, introduce the impact of different application of environmental precautionary principle in international law regime, as a challenge to the unity of international law.
    Keywords: Unity, Fragmentation, Precautionary Principle, Divergent Goals}
  • مهدیه غنی زاده، محمدرضا کیخا *، علی تولایی
    دوقلوهای به هم چسبیده نمونه ای از مکلفان غیر عادی به شمار می روند که در بسیاری موارد احکام آنان متمایز از سایر افراد عادی جامعه می باشد. یکی از این موارد احکام جزایی این دسته از مکلفان است. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی احکام مربوط به قتل عمد در ارتباط با آنان می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که موثرترین مولفه در تعیین احکام مربوط به دوقلوهای به هم چسبیده، تعدد یا وحدت این افراد از حیث شخصیت است. در ارتباط با قتل عمد، دوقلوی واحد در حکم افراد عادی است، در حالی که احکام مربوط به دوقلوی متعدد در بسیار مواقع متمایز از افراد عادی می باشد؛ نسبت به این قسم از دوقلو چنانچه یکی از قل ها مرتکب قتل گردد، با توجه به مرگ قل دیگر به واسطه قصاص او، قصاص متعذر می گردد، مگر در حالتی که جداسازی ممکن باشد و در صورتی که شخصی عمدا دو قلوها را به قتل رساند، تعدد جرم، تعدد مجازات را می طلبد. اما در صورتی که یکی از دو قل، عمدا کشته شود و دیگری به تبع او فوت نماید، در ارتباط با قل اول، قاتل قصاص می گردد و در مورد قل دوم منوط به تعیین عمدی یا غیر عمدی بودن قتل، حکم صادر می گردد.
    کلید واژگان: دو قلوهای به هم چسبیده (سیامی), قتل عمد, قصاص, تعدد, وحدت}
    Mahdiyeh Ghaniz?deh, Muhammad Reza Keikh? *, Ali Tawall?yee
    Murder or injury to the peoples’ physical entirety is considered among crimes which have been attracted the attention of human law - makers, and consequently, the most severe punishments have been leveled against such crimes. The Islamic lawmaker has considered lex talionis as the penalty for murder. Such a crime punishment turns to be so complicated in cases it is associated with people with special physical conditions such as Siamese Twins which needs to be inves - tigated. The findings of this paper report that Siamese Twins reflect either independent or joint personalities. Thus, this issue is effective in the related sentences passed for them. Regarding the murder sen- tence, if one of the twines commits murder, due to the death of the other because of the lex talionis, this sentence would be cancelled, otherwise one of them could be separated from the other, and if the twins are intentionally murdered, due to the multiplicity of crimes, punishments are also multiplied. However, if one of the twins is killed intentionally and the other dies consequently, regarding to the first one, the murderer is sentenced to lex talionis and with respect to the other, given the murder is intentional or unintentional, the relat - ed sentence is passed.
    Keywords: Siamese Twins, intentional murder, lex talionis, multi-plicity, unity}
  • طاهر علی محمدی *، محمد مهدی زارعی، حمزه نظرپور
    تجری به معنای مخالفت کردن با حجت شرعی یا عقلی است بدون آنکه مخالفتی با واقع شده باشد. این مساله از مقولاتی است که بسته به نوع نگاه به آن دارای ماهیت متفاوت می شود؛ اما چون در دانش اصول فقه به آن پرداخته می شود، در حکم آن میان اصولیان اختلاف نظر وجود دارد. در این میان محقق خراسانی قائل به حرمت آن و استحقاق عقاب برای فردی است که این کار را انجام می دهد. وی برای اثبات نظر خود به موارد و ادله ای چند اشاره نموده و به مباحث دخیل در این بحث مانند عدم اختیاری بودن فعل متجری، بررسی اختیاری بودن مقوله اراده یا عدم آن و بررسی قرب و بعد انسان نسبت به ساحت مولا اشاره می کند. در مقابل این دیدگاه، امام خمینی با بررسی دقیق ماهیت تجری، قائل به عدم حرمت و عدم استحقاق عذاب نسبت به متجری است و با این ملاک به نقد دیدگاه های محقق خراسانی پرداخته است. در این نوشتار که به شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته، ضمن پذیرش فقهی بودن ماهیت تجری، صحت و دقت نظر امام خمینی در موارد مورع نزاع مورد تایید قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تجری, قاعده الذاتی لا یعلل, اراده, اختیار, تعدد عقاب, محقق خراسانی, امام خمینی}
    Taher Alimohammadi*, Mohammad mehdi Zarei, Hamzeh Nazarpour
    Murder or injury to the peoples’ physical entirety is considered among crimes which have been attracted the attention of human lawmakers, and consequently, the most severe punishments have been leveled against such crimes. The Islamic lawmaker has considered lex talionis as the penalty for murder. Such a crime punishment turns to be so complicated in cases it is associated with people with special physical conditions such as Siamese Twins which needs to be investigated. The findings of this paper report that Siamese Twins reflect either independent or joint personalities. Thus, this issue is effective in the related sentences passed for them. Regarding the murder sentence, if one of the twines commits murder, due to the death of the other because of the lex talionis, this sentence would be cancelled, otherwise one of them could be separated from the other, and if the twins are intentionally murdered, due to the multiplicity of crimes, punishments are also multiplied. However, if one of the twins is killed intentionally and the other dies consequently, regarding to the first one, the murderer is sentenced to lex talionis and with respect to the other, given the murder is intentional or unintentional, the related sentence is passed.
    Keywords: Siamese Twins, intentional murder, lex talionis, multiplicity, unity}
  • عبدالحمید قنبری
    از بحث های مهمی که در اصول، فقه و حقوق مطرح شده، استصحاب در فرض شک در تاخر بوده است، از آثار دانشمندان پیداست که این شک از سه حال خارج نبوده است: معلوم التاریخ، مجهول التاریخ، یکی معلوم و دیگر مجهول. در صورت معلوم التاریخ در عدم جریان استصحاب اتفاق موجود است، اما در صورت مجهول التاریخ، دو نظریه به ثبت رسید است: عدم جریان استصحاب به دلیل فقدان یقین سابق. عدم جریان استصحاب به جهت نبود اتصال شک با یقین. اما اگر یکی مجهول و دیگر معلوم باشد، در اصول، فقه و حقوق مطالب بسیاری بیان شده است که با نگاه به منابع اصولی سه نظریه از دیر باز وجود داشته است. تنها در مجهول التاریخ استصحاب جاری شده نه در معلوم التاریخ. در هردو مورد استصحاب جاری است. با هردو مورد معاله مجهول شده استصحاب جاری نیست. و در فقه نیز سه نظریه وجود داشته است. جریان استصحاب فقط در معلوم التاریخ. جریان استصحاب فقط در مجهول التاریخ. جریان استصحاب در مجهول و معلوم التاریخ. اما در حقوق به اتفاق حقوقدانان در مجهول تاریخ استصحاب جاری نیست.

    کلید واژگان: مسامحه عرفی, ارکان استصحاب, استصحاب زمانیات, وحدت, تعدد داعی}
    Abdul Hamid Qanbari
    Different views have been expressed with regards to application of Istishāb (lit. presumption of continuity) in temporal or time-bound matters. According to all scholars of Usul (legal theory), and also rationally and philosophically speaking when a meticulous study is conducted, Istishāb is not applicable to time bound matters. Thus, a given doubted subject-matter cannot be presumed as having remained because it does not have previous state to be supposed. Likewise, Istishāb kulli or general presumption of continuity also does not apply because the general existence of something which was taken as a part of a previous individual object has ceased to exist and the same general entity as a part of a succeeding object was doubted in the first place because it is not known for sure whether or not it occurred. Additionally, the basic components of incomplete presumption of continuity do not exist nor is there unison between a definite and certified premise and a doubted one. According to a conventional musamaha (overlooking), despite differences of opinion, most of the scholars of Usul are of the view that the presumption of continuity can be applicable to time-bound matters. That is because, in the eye of custom ('urf), the certainty has been affected by the ensuing doubt, although there are differences in common view. Some have, in an absolute way others in a particular case, considered customary ('urfi) unity as a criterion. In any case, there is nothing to bar the application of Istishāb because certainty exists as a previous mode and the ensuing doubt is also there. Moreover, the purport of "do not break your certainty with a doubt" is true with gradual matters.
    Keywords: conventional compromise, components of Istish?b, presumption of continuity in time-bound matters, unity, multiplicity of motives}
  • سیدعلی حسینی آزاد*، حجه الإسلام مسعود راعی
    به رغم پیدایش قواعد نوشته و عرفی متعدد حقوق بشری، جامعه ی بشری کماکان شاهد تضعیف این حقوق به دست دولتمردان در زیر چتر توجی هات حقوقی و به ظاهر مشروع می باشد که محاکم و دیوان های بین المللی نیز همواره از این نقیصه متاثر گشته اند. از بارزترین عواملی که همیشه و در همه جا منجر به دگرگونی اجتماعی افراد اعم از تحولات خوب و بد شده است، رویکردهای اعتقادی آنان بوده که بیت الغزل آن، «نگرش های دینی» می باشد. نگرشهای دینی به رغم اینکه حداقل در ادیان ابراهیمی در اصل واحد هستند، اما بالطبع در فروعات و عمل از هم قدری دوراند که این تفاوت آنان را به سمت و سویی سوق دهد که ضوابط سیطره ی حکمرانان بر حکمبران نیز وامدار آن نگرش ها شده و جنبه ی اعتقادی و تبعیض آمیز به خود می گیرد. اجتناب از این نقیصه میسر نخواهد شد مگر به یمن تبادل افکار و عقاید میان دینداران و ادیان بزرگ. این تبادل اندیشه ها، به سه نتیجه ختم می شود: وحدت نسبی و احترام متقابل و آگاهی کامل تر (در رابطه با حق ها). این مقاله، با کاوشی در رویه های عملی دولت ها، مدارک موجود و سوابق قضایی محاکم بین المللی، ضمن بررسی نواقصی که در رویه ی بین المللی مشاهده کرده و ریشه ی آنان را دور بودن ادیان از یکدیگر می داند، سعی در ارائه ی طرحی جامع دارد که بنا بر یافته های آن، یکی از راه های تحقق احترام و رعایت جهانی حقوق بشر که در بستر اسناد بین المللی نتوانسته است به نحو اکمل عینیت یابد، گفتگوی میان ادیان الهی و استفاده از اندیشه های متقابل آنان است.
    کلید واژگان: گفتگو, ادیان الهی, حقوق بشر, تبعیض, هم زیستی مسالمت آمیز, وحدت}
    Seyed Ali Hosseini Azad*, Masoud Raei
    Despite the appearance of numerous written and customary human rights rules, the human society still suffers from the inefficiency of these rules, caused by governments, under the legal and apparently legitimate justifications. International courts and tribunals have always been affected by this deficiency.One can find the grounds for such disruptive behavior, most of which are rooted in social backgrounds, and beyond the scope of this article. However, ideological approaches has been the one of most significant factors that always and everywhere has led to public social change, the most prominent of which being “Religious Beliefs”. This factor can, through affecting the behavioral ways and norms of the individuals, lead them (as both subjects and objects of the rules) to ways that rulers domination Criteria on subjects are also affected by those teachings and views that religion has brought for them. It will not be possible except through dialogue and exchange of ideas among great religions and believers to them. That exchange of ideas leads to three
    Results
    relative unity, mutual respect and more complete awareness (about all the rights). This article, by conducting a research in states practices, available documents and international courts case law, and by studying the defects in international practice which are rooted in religions being away from each other, intends to provide a comprehensive plan that based on its findings suggests, one of the ways to reach the universal observance and respecting the human rights, not fully realized in the context of international instruments, would be the interreligious dialogue and mutual use of their thoughts.
    Keywords: Dialogue, Divine religions, Human rights, Discriminiation, Peaceful symbiosis, Unity}
  • علیرضا عبداللهی
    بحث اصالت وجود و ماهیت، از زمان مطرح شدن آن توسط میر داماد (ره) و ملاصدرا (ره)، همواره محل نزاع صاحبان اندیشه بوده است، به تبع این نزاع ها با گذشت زمان تفسیر های مختلف و مباحث جدیدی از اصالت وجود و ماهیت شکل گرفته است. اگر منظور از اصالت عینیت و سنخیت باشد، آیا می توان هم وجود و هم ماهیت را اصیل دانست(؟) و اینکه آیا وجود و ماهیت در مصادیق با هم متحدند(؟) آیا ماهیت خودش از سنخ وجود است، یا این که سنخا به حسب تقرر ماهویش با وجود متفاوت است(؟). در این گفتار سعی شده است، تا به این پرسش ها پاسخ داده شود و به بررسی دو تفسیر ذیل از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت پرداخته شود. 1. «الموجود موجود بالذات و الماهیه موجوده بالعرض»، ماهیت نه مصداق خارجی دارد و نه واقعیت خارجی؛ این همان تفسیری است که بیشتر از فرمایشات علامه طباطبایی و بعضی از شاگردان این بزرگوار مطرح می شود. 2. «الموجود موجود بالذات و الماهیه الموجوده موجوده بالذات»، ماهیت هم مصداق خارجی دارد و هم واقعیت خارجی. به ظاهر می توان گفت که این تفاسیر گوناگون شاید به عبارت خود مرحوم آخوند باز گردد.
    کلید واژگان: وجود, ماهیت, اصالت, اعتباریت, اتحاد, عینیت, مصداق}
    Alireza Abdollahi
    Essence and existence originality have been wrangled by wise persons when Mirdamad and Molasadra explain them so with pasting the time different interpretation and new topics created about essence and existence If mention from originality is concreteness and likeness can we say existence and essence are original? Existence and essence in confirmation is the ally? Is essence of existence bunch or it different? In this article to answer this question and search about two explanation of reality and essence 1. Essence dos not have external confirmation and not external reality; this is Allame Tabatabaei and some of his student explanations 2. Essence has external confirmation Obviously we can tell these different explanations related to that death Akhond
    Keywords: existence, Essence, reality, unity, concreteness, confirmation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال