به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مهریه » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « مهریه » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مریم سحرخیز، سید محمد موسوی بجنوردی*، جمشید معصومی، سید محمدصادق موسوی
    زمینه و هدف

    انفساخ نکاح یکی از موضوعات مهم عقد نکاح است که دارای آثار و پیامدهای مالی مهمی است. هدف مقاله حاضر بررسی فقهی حقوقی انفساخ نکاح و آثار مالی آن است.

    مواد و روش ها

    روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی بوده و این تحقیق از نوع نظری می‏باشد. روشی که برای جمع‏ آوری اطلاعات استفاده شده است بصورت کتابخانه ‏ای است و با مراجعه به کتب، مقالات و اسناد بین المللی و داخلی صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    از آنجا که شارع مقدس در عدم انقطاع روابط مالی زوجین پس از انحلال نکاح، در صدد تامین منافع ضروری زن بوده است،. بر همین اساس روابط مالی زوجین پس از انفساخ نکاح نه تنها قطع نمی شود بلکه منتفع اصلی این بقاء، زوجه است و شارع مقدس درصدد تامین منافع ضروری زنان بوده است. در حالی که در فسخ نکاح هرگاه عقد قبل از نزدیکی فسخ شود زن مستحق مهریه نبوده مگر در زمانی که نکاح به دلیل عنن فسخ شده باشد که در آن صورت زن مستحق نصف مهریه می باشد.

    نتیجه

    قانون گذار در انفساخ نکاح به جهیزیه، شرط تنصیف دارایی، اجرت المثل و نحله، به طور خاص نپرداخته است درحالی که توجه به این مسائل مهم از طرف قانون گذار، مورد انتظار همگان می باشد

    کلید واژگان: انفساخ نکاح, رضاع, ارتداد, لعان, مهریه, نفقه}
    Maryam Saharkhiz, Seyyed Mohammad Moosavi Bojnoordi *, Jamshid Masoumi, Seyed Mohammadsadegh Mousavi
    Background and Purpose

    annulment of marriage is one of the important issues of marriage contract, which has important financial effects and consequences. The purpose of this article is to examine the legal jurisprudence of marriage dissolution and its economic effects.

    Materials and Methods

    The research method is descriptive and analytical and this research is theoretical. The method that has been used to collect information is library-based and it has been done by referring to international and domestic books, articles and documents.

    Ethical Considerations:

     In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are observed.

    Result

    Since the sacred law in not interrupting the financial relations of the couple after the dissolution of the marriage, has sought to provide the necessary benefits of the woman. Accordingly The financial relations of the couple are not only not interrupted after the dissolution of the marriage, but the main beneficiary of this survival is the wife, and the holy law has tried to ensure the necessary benefits of the women in not interrupting the financial relations of the couple after the dissolution of the marriage. On the other hand, in the case of annulment of marriage, if the marriage is annulled before intimacy, the woman is not entitled to dowry, except when the marriage is annulled due to adultery, in which case the woman is entitled to half of the dowry.

    Conclusion

    The lawgiver has not specifically paid the condition of halving property, almsgiving and alms in the dissolution of marriage with dowry, while attention to these important issues from the lawgiver's side is expected by everyone.

    Keywords: Annulment Of Marriage, Rezaa, Apostasy, Cursing, Dowry, Alimony}
  • سید محمود هل اتایی

    از جمله حقوقی که زوجه بر عهده زوج دارد، حق مطالبه مهریه و نفقه می‏باشد. نفقه در زمره دیون زوج است و مهریه نیز در بیش‏تر موارد، از حقوق مالی دینی است. گاهی زوج افزون بر نفقه و مهریه، دیون دیگری دارد که باید به بستانکاران بپردازد. گذشته از تردیدهایی که نسبت به تقدم نفقه و مهریه بر سایر دیون وجود دارد، باید دید آن دو چه سرنوشتی را برای استطاعت مالی زوج برای حج ایجاد می‏نمایند، زیرا مهم‏ترین شرط وجوب حج، استطاعت مالی است و یکی از موضوعاتی که می‏تواند تحقق این شرط را با چالش مواجه سازد، بدهکاری زوج به زوجه از بابت مهریه و نفقه است. نسبت به مانعیت دین از استطاعت مالی چند فرضیه وجود دارد که عبارتند از: مانعیت دین، تخییر و عدم مانعیت و در صورتی که دین مانع باشد، یا باید گفت مکلف دین خود را ادا نماید و حج بر او واجب نیست و یا این‏که در این تزاحم، آنی مقدم شود که سبب ایجادش جلوتر بوده است. روشی که در این پژوهش اتخاذ شده است شیوه توصیفی تحلیلی است که نتیجه آن عبارت است از این‏که گرچه مشهور فقیهان امامیه دین را مانع از تحقق استطاعت می‏دانند اما نظریه درست این است که مکلف در انتخاب دین و تشرف به حج آزاد است.

    کلید واژگان: دین, حج, استطاعت, مهریه, نفقه, تخییر}
    Seyyed Mahmoud Hal Atai

    Among the rights of the wife on her husband is the right to demand dowry and alimony. Alimony is one of the husband's debts, and dowry is a religious financial debt right in most cases. Sometimes, in addition to alimony and dowry, the husband has other debts that must be paid to creditors. Apart from the doubts that exist regarding the priority of alimony and dowry over other debts, it should be consider what fate do they create for the husband's financial ability for Ḥajj, because the most important condition for Ḥajj is financial ability, and one of the issues that can challenge the realization of this condition is the husband's indebtments to his wife due to dowry and alimony. Regarding the hindrance of debt from financial ability, there are several hypotheses, which are: the hindrance of debt, choice and non-hindrance, and if debt is a hindrance, either it should be said that the obligee must fulfill his debt and Ḥajj is not obligatory on him, or that in this conflict should be preceded by the one that caused it earlier. The method adopted in this research is the descriptive-analytical method, the result of which is that although the famous Imamiyyah jurists consider debt as an obstacle to the realization of one's ability, the correct theory is that one is free to choose one's debt and visit Ḥajj.

    Keywords: Debt, Ḥajj, Affordability, Dowry, Alimony, Choice}
  • مریم خانزاده پور، عباس کریمی*

    تصویب طرحی در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعیین حق ‏الثبت بر مهریه‏ های بالای 14 سکه (24/06/1399) در موقع انعقاد و ثبت عقد نکاح دو طرف هریک به میزان 50 درصد و واریز وجوه حاصل از آن به حساب صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای زوجین نیازمند، حقوق خانواده را در آستانه تحول مهمی قرار داده است. تحولی که به منظور خدمت به نهاد حقوقی و به جهت کاهش میزان مهریه و تسهیل ازدواج صورت پذیرفته، لیکن تردید جدی در کارآمدی آن وجود دارد و حتی تصور می‏ شود که نتایج و آثار منفی آن بیش از اثر مثبت طرح باشد. تصویب طرح هایی که بدون لحاظ حقوق طرفین عقد نکاح بوده و احتمال ایجاد بسترهای سوءاستفاده برای مردان و وضعیت نامساعدی را برای زنان به وجود می‏آورد باعث می‏شود دختران و زنان و همچنین پسران امروز با بی‏محلی و بی‏رغبتی مضاعفی نسبت به گذشته برای ازدواج روبرو شوند. چرا که معتقدند نه تنها با ازدواج آزادیهای آنها محدود می‏شود بلکه تهدیدات مالی و اقتصادی هم برای زندگی ایشان وجود دارد و نه تنها در زندگی مشترک از کمترین منفعت مادی برخوردار نیستند بلکه برای رهایی از ازدواجی اشتباه و نامناسب مجبور به پرداخت مال خود و تحمل هزینه های گزاف و غیر منصفانه می شوند. بنابراین بهتر آن است با نگاهی جامع و با رعایت اصل آزادی و توازن حقوق قراردادی برای طرفین، طرح هایی را پیشنهاد کرد که هم تامین کننده اهداف نظام حقوقی و هم تامین کننده حقوق طرفین به طور عادلانه گردد. بنابراین پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی و با جمع آوری منابع از طریق کتابخانه ای ضمن بررسی مبنایی و حقوقی طرح مذکور با نگاهی به نظام حقوقی زوجین در فرانسهبه ارائه راهکار و پیشنهاد نیز در این زمینه می پردازد.

    کلید واژگان: حق الثبت, مهریه, نکاح, 14 سکه طلا, تحلیل حقوقی}
    Maryam Khanzadehpoor, Abbas Karimi *

    Ratifying a bill in the Judicial Commission of Islamic Consultative Assembly (Majlis) on setting registration fee of Dowry over 14 gold coins in the time of registering marriage contract (Nikah), each spouse 50% , and depositing it into the Fund of Providing Dowry for Needy Couples, has put the family law on the threshold of drastic transformation. Although this change is made to serve the legal institution of marriage and reduce the amount of dowry as well as facilitate the marriage process, but its functionality is under serious doubt and even it appears that its negative consequences far outweigh any positives. Bills ratified without considering the rights of the parties in the marriage contract not only could provide a platform for men to abuse but also create unfavorable situation for women and causes girls and women as well as men be reluctant towards the marriage compared to the past. This is the fact that women may assume that marriage not only limit their freedoms, but also their life could also be faced with financial and economic threats. Thus, they gain fewer financial benefits in their common life and in order to get rid of a wrong and unsuitable marriage, they must sacrifice their ownership and sustainheavy and unfair costs. Therefore, it is highly recommended for new bills, while holding a compressive approach towards liberty and contractual rights, to provide the goals of the legal system and secure the rights of both parties. Consequently, the current study by descriptive- analytic approach and by collecting data from the library sources, while attempts to survey the fundamental and legal aspects of this bill, also provides solutions and suggestions with the view on the couple's legal system of in France.

    Keywords: 14 Gold Coins, Legal Analysis, Dowry, Marriage, Registration Fee Bill}
  • سید علیرضا میرحیدری لنگرودی، علیرضا رجب زاده*، علیرضا مظلوم رهنی
    زمینه و هدف

    یکی از مسائل مهم روابط مالی میان زوجین رجوع زوجه به مابذل به زوج به ویژه رجوع به مهریه است که محل بحث و نظر بوده و از موضوعات مبتلا به جامعه است. هدف مقاله حاضر بررسی بررسی موضوع مورد اشاره از منظر فقه و حقوق است.

    مواد و روش ها

    روش تحقیق در مقاله حاضر توصیفی تحلیلی است. مواد و داده ها نیز کیفی است و از فیش برداری در گردآوری مطالب و داده ها استفاده شده است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متن، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد رجوع زوجه به دو صورت رجوع از مابذل (فدیه) و روجوع از هبه مهریه است. رجوع از مابذل متعلق به طلاق خلع و مبارات است. از منظر فقه و حقوق، در طلاق خلع اگر زوجه نسبت به بذل رجوع کند، طلاق رجعی می شود و زوج می تواند به زوجه رجوع کند، هرچند زوجه راضی به این امر نباشد و اگر راضی به رجوع باشد، زوج می تواند رجوع کند. حتی اگر زوجه نسبت به بذل رجوع نکرده باشد. بر این اساس، چنان چه وضعیت کراهت زوجه از زوج چنان باشد که بخواهد هرگونه رجوعی را نفی و غیرممکن کند، می بایست عدم رجوع از مال البذل در ضمن شرط لازمی بر طلاق خلع حادث شده، بار و فرض شود تا هرگونه رجوع احتمالی به مال بذل شده و درنتیجه رجعی شدن طلاق و امکان رجوع مرد به زوجه را ناممکن سازد.

    نتیجه

    از منظر فقهی، در خصوص بررسی امکان یا عدم امکان رجوع از هبه مهریه بین زوجین سه نظر وجود دارد که عبارت اند از عدم امکان رجوع از هبه بین زوجین، امکان رجوع از هبه بین زوجین و همین طور کراهت رجوع از هبه بین زوجین. ولی نظر عدم امکان رجوع از هبه بین زوجین نظر مشهور فقها امامیه می باشد. حقوق موضوعه نیز نظر مشهور فقها را پذیرفته است..

    کلید واژگان: رجوع, مابذل, طلاق خلع, مهریه, زوجه}
    Sayyed Alireza Mirhedari Langroudi, Alireza Rajabzadeh *, Alireza Mazloum Rahani
    Background and Purpose

    One of the important issues of financial relations between couples is the reference of the wife to the dowry of the husband, especially the reference to the dowry, which is a subject of discussion and opinion and is one of the issues affecting the society. The purpose of this article is to examine the mentioned topic from the point of view of jurisprudence and law.

    Materials and Methods

    The research method in this article is descriptive and analytical. The materials and data are also qualitative and data collection has been used.

    Ethical Considerations:

     In this paper, the originality of the text, honesty, and trustworthiness are respected.

    Results

    The findings showed that the wife's recourse is in two forms: mabhajl (redemption) and roju'a from the dowry gift.Production and employment are not directly mentioned in Islam, but the importance of production and employment can be inferred from numerous verses and traditions. In other words, in the verses and narrations, numerous indications of the basics of production and employment to create prosperity and fight against poverty can be inferred. From this point of view, the use of natural resources (land), labor force and human management are the most important jurisprudential mechanisms of production and employment. Also, the production and application of knowledge, the use of expert staff, double work, proper management of resources, economic jihad and promoting the culture of consumption of domestic goods are among the most important mechanisms for the realization of the knowledge-based economy.

    Conclusion

    Regarding the role of knowledge-based economy in production and employment and therefore economic development, it is necessary to formulate policies in line with the production of knowledge and the use of expert and efficient forces. The subject law has also accepted the opinion of famous jurists.

    Keywords: production, employment, Knowledge-Based Economy, Knowledge, Expert Force}
  • محمد مهدی جنیدی

    همانطور ک می دانیم در نظام حقوقی ایران و قوانین و مقررات شرع و اسلام نقش، اهمیت و جایگاه زنان همواره مورد حمایت قانونگذار قرار داشته و به همین دلیل قوانین حمایتی زنان از گستردگی قابل توجهی در نظام حقوقی ایران برخوردار است. چه بسا با توجه به ترویج و گسترش تفکرات فمینیستی در ایران، همواره این گروه های افراطی حملات شدیدی را به بحث حقوق زنان در اسلام طرح ریزی کرده اند. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی نگارش شده است قصد داریم به بررسی و تحلیل حقوقی حمایت شرع و قانون گذار از زنان در نکاح، مهریه، نفقه و طلاق بپردازیم و به مصادیق و موارد حمایتی شارع و قانون گذار از زنان اشاره داشته باشیم و به بررسی و تحلیل این موضوع مهم و کلیدی بپردازیم. لازم به ذکر است روش تحقیق در این مقاله از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات از کتب و مقالات مربوطه می باشد.

    کلید واژگان: حقوق زن, مهریه, نفقه, نکاح, شرع, فقه امامیه, طلاق}
  • دکتر سید حسن عابدیان کلخوران *، فاطمه موسوی

    در قانون مدنی به طلاقی که توسط دادگاه یا با الزام زوج به اجرای طلاق انجام می پذیرد، طلاق قضایی گفته می شود. مبنای حکم قاضی به طلاق قضایی چهار مورد است و یکی از این موارد، عسر و حرج زوجه است. یعنی اگر قاضی تشخیص دهد ادامه زندگی زناشویی برای زوجه موجب سختی و مشقت فراوان باشد، می تواند زوج را ملزم به اجرای طلاق کند، و یا خود راس ا اقدام به اجرای صیغه طلاق می کند. این نوع طلاق با طلاق خلع تفاوت هایی دارد، مانند صیغه، مجری طلاق، از جمله در موضوع مهریه، که در خلع زوجه باید مالی را بذل نماید تا طلاق جاری شود، به خلاف طلاق قضایی که در آن مهریه به طور کامل به زوجه پرداخت می شود. در این مقاله ادله طرفین در استحقاق زوجه برای دریافت مهریه پس از طلاق قضایی و یا عدم استحقاق وی بررسی شده است که نتیجه آن تایید مستندات استحقاق زوجه و لزوم پرداخت مهریه در طلاق قضایی است.

    کلید واژگان: طلاق قضایی, خلع, مهریه, قاعده, عسر و حرج, قواعد فقهی}
  • رقیه بتول*، فاطمه سیفی

    مهریه که تاسیس آن به منظور کمک به تثبیت و تحکیم پیوند زناشویی بوده، امروزه به عنوان یکی از معضلات بزرگ اجتماعی و وسیله ای برای استفاده ناصحیح عده ای برای رسیدن به مقاصد مالی و نیز مانع تحقق یافتن ازدواج ها گردیده است، این  نوشتار با هدف تبیین راهکارهای فقهی دریافت مهریه در اسلام و آگاهسازی زوجین نسبت به این مسئله به رشته تحریر در آمده است. این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی و در محدوده فقه با استفاده از منابع فقهی گردآوری شده است. نتایج به دست آمدن بیانگر آن است که این عطیه و پیشکش در واقع نشانه ای از صداقت مرد نسبت به زن است. اسلام مهریه را به عنوان پشتوانه محکم حقوق اجتماعی زن که حق مسلم او بوده، تبیین کرده است در حالی که در عصر جاهلیت هیچگونه حقوق مالی و ارزش معنوی برای زنان قائل نبودند؛ لذا قرآن کریم رسوم جاهلیت را درباره مهر منسوخ کرد و آن را به حالت اولی و طبیعی برگردانید

    کلید واژگان: فقه, مهریه, اسلام, حق حبس}
  • خلیل الله احمدوند، لیلا آزادمنش

    بسیاری از حقوق و تکالیف، پیش از اسلام وجود داشته و شارع بر مصلحت وجودی آنها صحه نهاده است. حقوق مالی زن و مرد نیز از جمله مواردی است که آن را شارع امضا کرده و برای هر یک، حد و حدودی تعیین و احکامی صادر نموده است. از آنجایی که احکام تابع مصالح و مفاسد هستند و این موارد نیز بر موضوعات تعلق می گیرند، شرایط زمانی و مکانی و شیوه های زندگی بر تغییرات آنها تاثیرگذارند و امکان تبدل در احکام را ایجاد می نمایند. مواردی از حقوق مالی زن و مرد که در این مقاله بررسی شده اند، عبارت اند از: مباحث دیه، مهریه، نفقه و اذن در تصرفات مالی. در این پژوهش، سعی بر این است تا با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی احکام شرعی مربوط به حقوق مالی زن و مرد پرداخته شود؛ اینکه حقوق مالی زن و مرد تعبدی یا تابع متغیر های عارضی اند، اینکه تاثیر شرایط زمان و مکان در حقوق مالی زنان چگونه است و اینکه آیا حقوق مالی زن و مرد در اسلام با مصلحت امروزه زنان سازگارند، به نحوی که با عدالت سازگارتر و موجب حمایت بیشتر از حقوق زنان گردد. با نتایجی که از این پژوهش حاصل می گردد، می توان احکامی مبنی بر برابری برخورداری از حقوق مالی را برای زنان در نظر گرفت؛ از جمله تساوی در میزان دیه بر نفس و اعضا، برخورداری از نفقه متناسب با شان و منزلت زن با توجه به پیشرفت های زندگی امروزی، عدم پرداخت مازاد بر مهریه در طلاق خلع و همچنین عدم شرط اذن در تصرفات مالی با توجه به استقلال مالی که زنان در عصر امروز دارند.

    کلید واژگان: حقوق مالی زن و مرد, نفقه, مهریه, دیه, فقه پویا}
    khalil allah ahmadvand, leila azadmanesh

    Many rights and duties have been existed before Islam, and the legislator has confirmed them. Financial rights of men and women are also among the things that have been approved by the legislator, and the certain limits have been determined and decrees have been issued for each of them. Since rulings are subject to interest and corruption, and these matters are also assigned to topics; Therefore, the temporal and spatial conditions and lifestyles are affected to their changes and create the possibility of changes in rulings. Some of the financial rights of men and women that have been examined in this article are included: the topics of blood price, dowry, alimony and permission in financial possessions. In this research, an attempt is made to investigate the Shari'a rulings related to the financial rights of men and women with a descriptive-analytical method. That the financial rights of men and women are religious or subject to temporary variables, that the effect of time and place on women's financial rights and that the financial rights of men and women in Islam are compatible with the expediency of women today, in a way that is more compatible with justice and causes more protection for women's rights be made with the results obtained from this research, it is possible to consider rulings on the equal enjoyment of financial rights for women; Including equality in the price of blood on the soul and organs, having alimony commensurate with the dignity of women considering the progress of today's life, not paying excess dowry in divorce`s khol`a and also not requiring permission in financial seizures considering the financial independence that women have at the present time.

    Keywords: financial rights of men, women, alimony, dowry, blood price, dynamic jurisprudence}
  • دکتر رضا بیرانوند*، شیرزاد رامیان

    مهر در لغت به معنای پول یا مالی است که به ذمه شوهر گذاشته می شود تا به زوجه بدهد. مهر در اصطلاح حقوقی عبارت از مالی است که به مناسبت عقد نکاح مرد ملزم به دادن آن به زن می شود. همچنین باید توجه داشت عقد ازدواج یکی از عقودی است که طبق قانون دارای تشریفات و قواعدی است که باید رعایت شود. در حالی که همیشه همه این ضوابط به دلایل مختلف مورد توجه قرار نمی گیرد. گاهی این عدم توجه حاصل ناآگاهی است. از این رو لازم است نسبت به آن ها آگاهی بیشتری داشته باشید. به علاوه قانون نیز راهکارهایی را برای جلوگیری از مشکلات پیش بینی کرده است. یکی از مباحثی که باید در ازدواج رعایت شود، تعیین مهریه است اما گاهی زوجین بدون تعیین مهریه فارغ از نوع آن، اقدام به عقد ازدواج و روابط زناشویی می نمایند. در این موارد قانون مهریه را همچنان برای زن در نظر می گیرد و آن را به عنوان مهرالمثل می شناسد. فلذا باید توجه داشت مهر المثل یکی از انواع مهریه و به معنای ارزیابی زن برای شناخت مقدار مهریه او است که برای تعیین آن به زنان هم شان آن زن مراجعه می شود. یعنی در تعیین مقدار مهر المثل معیارهایی چون جایگاه خانوادگی، زیبایی، سن، بکارت، دارایی و هر ویژگی دیگری که به واسطه آن جایگاه زن متفاوت می شود لحاظ می گردد. باتوجه به اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم به بررسی فقهی و حقوقی اصول و ضوابط مهرالمثل در عقد نکاح بپردازیم.

    کلید واژگان: مهریه, عقد نکاح, مهرالمثل, مهر المتعه, مهرالمسمی, ازدواج}
  • شهره منصوری، حمید ابهری*، سام محمدی
    زمینه و هدف

    یکی از حقوق مالی که در ضمن عقد نکاح برای زن ایجاد می شود، مهریه است. در پژوهش حاضر به بررسی تشریفات و سازوکارهای مطالبه مهریه توسط زوجه در پرتو تحولات قانونی جدید از جمله بخشنامه رییس قوه قضاییه و قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه پرداخته خواهد شد.

    مواد و روش ها

    روش آن به صورت توصیفی تحلیلی می‏باشد؛ و روش جمع ‏آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ‏ای و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که بخشنامه رییس قوه قضاییه در راستای بند ب ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در راستای مراجعه زوجه به اداره ثبت اسناد جهت وصول مهریه با حق زوجه در مراجعه مستقیم به دادگاه در چهارچوب قواعد عام قانون آیین دادرسی مدنی چالش های عملی را ایجاد می نماید.

    ملاحظات اخلاقی:

     در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    نتیجه گیری

    چنانچه مهریه مستند به سندرسمی باشد، زوجه لزوما باید ابتدا برای مطالبه ی مهریه از طریق دفترخانه ی ثبت کننده نکاح و اداره ی ثبت اسناد درخواست صدوراجراییه کند و مستقیما حق مطالبه ی مهریه ازطریق دادگاه ندارد. همچنین درصورت لزوم مراجعه به دادگاه زوجه مکلف به پرداخت هزینه ی دادرسی براساس قیمت روز است که این مقرره با مقررات آیین دادرسی مدنی تعارض دارد.

    کلید واژگان: مهریه, اداره ثبت, دادگاه خانواده, هزینه دادرسی}
    Shohre Mansouri, Hamid Abhari *, Sam Mohammadi
    Background and Aim

    One of the financial rights that is created for a woman in the marriage contract is Mahr. In the present study, the formalities and mechanisms of Mahr demand by the wife will be investigated in the light of new legal developments, including the circular of the head of the judiciary and the law of the third five-year development plan.

    Materials and Methods

    This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Findings

    The findings of the present research show that the circular of the Head of the Judiciary, in accordance with paragraph B of Article 113 of the Law of the Sixth Five-Year Development Plan, in line with the wife's referral to the document registration office to collect Mahr  With the wife's right to go directly to the court within the framework of the general rules of the civil procedure law, it creates practical challenges.

    Ethical Considerations:

     In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Conclusion

    If the Mahr is documented in a document, the wife must first apply for the issuance of a procedure to claim the dowry through the office of the marriage registrar and the registry office, and she does not have the right to directly demand the Mahr through the court. Also, if it is necessary to go to the court, the wife is obliged to pay the court fee based on the daily price, which is in conflict with the rules of civil procedure.

    Keywords: Mahr, Registration office, Family Court, court costs}
  • مجتبی قاسمی*، محمد روشن، محمدرضا فرهنگ

    پژوهشگران در این نوشتار به دنبال ارایه یک تحلیل اقتصادی از وضع حق ثبت بر مازاد مهریه از مهرالسنه بودند. به ‏زعم طراحان این ایده، مهریه بالا مانعی بر سر راه ازدواج مردان است و شکل‏ گیری آن منجر به بروز هزینه‏ های اجتماعی می شود و با اعمال حق ثبت بر مهریه‏ بالا باید مانع از شکل ‏گیری آن و ایجاد نظم عمومی شد. تمرکز بر منفعت زوج در این طرح و نادیده گرفتن زوجه، که پیش از این به دلیل کارکردهای عرفی و اقتصادی و حقوقی مهریه بالا از آن منفعت کسب می‏کرد، در ‏عمل می‏تواند منجر به آشفتگی بازار ازدواج و بر هم خوردن نظم عمومی و افزایش هزینه‏ های اجتماعی نسبت به قبل شود. ساختار انگیزشی ناشی از وضع حق ثبت بر مهریه می‏تواند به افزایش جایگزینی مهریه با شروط ضمن عقد نظیر گرفتن وکالت در طلاق توسط زن، تنصیف دارایی‏ های مکتس به پس از ازدواج، توافقات مهریه‏ای خارج از نکاح که قابل رصد توسط محاکم نباشد، و حتی ورود به بازارهای رقیب ازدواج، مانند هم باشی شود. علاوه بر رسیدگی غیر تخصصی به دعاوی خانواده، به دلیل تبدیل احتمالی مهریه به یک تعهد حقوقی دیگر، همه موارد پیش‏گفته با افزایش هزینه ‏های مبادلاتی ازدواج می‏توانند به افزایش متوسط سن در اولین ازدواج و کاهش احتمال باروری منجر شوند.

    کلید واژگان: باروری, حق ثبت, مهریه, نرخ ازدواج, هزینه‏های مبادله}
    Mojtaba Ghasemi *, Mohammad Roshan, MohammadReza Farhang

    This paper purports to analyze imposing registration fees on that part of Mahr higher than a certain level (Mahr Sunnah) from an economic perspective. The proponents of this plan believe that high Mahr is a main obstacle for young men’s marriage, and in the case occurring, it can lead to various kinds of social costs. So, it should be deterred by imposing a tax on it. This plan only considers the benefits of one part of marriage (men) and ignores the benefits of the other side (women). So, it can disturb the marriage market and leads to other kinds of social costs that might be even relatively higher. The incentive mechanism of this plan encourages the substitution of Mahr by other provisions in the marriage contract such as asking for divorce right by women, marital properties equal division, out-of-formal wedlock arrangements that are non-recognizable by the law as Mahr, and even leaving the marriage market for other counterparts such as cohabitation; all of them rise the transaction costs of marriage and might increase the average age at first marriage and decrease the likelihood of fertility.

    Keywords: fertility, mahr, Marriage rate, registration fee, transaction costs}
  • محمد شکری*
    مهریه به عنوان یک قرارداد در کنار ازدواج با هدف هدیه ای از طرف زوج به زوجه و برای تحکیم روابط عاطفی آن دو در حقوق اسلام مقرر شده است. در دهه های اخیر منبعث از نفوذ تفکرات مادیگرایی، به تدریج به ارقام بالا و بصورت سکه طلا رایج شده است این امر در شرایط نوسان نامتعارف قیمت سکه در فاصله ای کوتاه، تحمیل تعهدی چندین برابری را برای وی به ارمغان می آورد که بدون تردید مغایر با قصد قراردادی است و با قاعده تبعیت عقد از قصد مخالف است، از سوی دیگر به نوعی یک رویداد فرهنگی را رقم زده است، حاصل این پدیده تبعات ناخوشایند فرهنگی و نگاه اقتصادی به ازدواج و به حاشیه رفتن فلسفه ازدواج مبتنی بر نگاه معنوی-عاطفی و فرع شدن شاخص های معنوی بوده است. همچنین در شرایط فعلی اقتصادی کشور، با توجه به آمارهای قضایی موجود و میزان مطالبات، از عوامل تاثیرگذار گرانی طلا، افزایش تقاضای ناشی از اجرای مهریه های سکه است، بعلاوه توقیف بضاعت و سرمایه اقتصادی زوج از سوی زوجه و تعطیلی بخشی از فعالیت اقتصادی برای اجرای مهریه منافی نظم عمومی جامعه است؛ این رخداد اتخاذ راهکارهای قانونی تحدید تعهد زوج حدکثر تا نوسان متعارف، ممنوعیت تعیین سکه به عنوان مهر به عنوان مبانی ضرورت قانونگذاری متناسب در این راستای را روشن می سازد.
    کلید واژگان: مهریه, سکه, قصد قراردادی, نظم عمومی فرهنگی, نظم اقتصادی}
    Mohammad Shokri *
    AbstractDowry is a contract. This contract is set out in Islam as a contract to be considered a gift from a couple to a wife. A large number of gold coins as dowry has become commonplace in Iran in recent years. This, in the event of a sudden fluctuation in the price of the coin in the short run, imposes a multiple equity obligation that is undoubtedly inconsistent with the contractual intention and contrary to the contractual intent. On the other hand, it has somehow triggered a cultural event, resulting from this phenomenon of unpleasant cultural consequences and the economic outlook on marriage and the marginalization of marriage philosophy based on the spiritual-emotional view and the subordination of spiritual attributes. Also, this phenomenon in Iran's current economic situation is one of the factors that increases the price of coins and gold in the Iranian market. In this unfavorable economic situation, the wife seizes the husband's property and economic capital to receive from that her dowry. It causes it to be shut down as part of the economic activity of society and this disrupts the public order of society. Solutions such as paired Commitment to the usual price fluctuation, the prohibition on coins being stamped highlights the need for appropriate legislation in this regard as the basis.
    Keywords: Dowry, Coin, contract intention, cultural public order, Economic Order}
  • زهره ربیعی مهم، عابدین مومنی *، مهدی ذوالفقاری

    یکی از مباحث اختلافی در بحث نکاح، معامله ای بودن آن است. با توجه به آرای مختلف، دو نظریه در رابطه با عقد نکاح مطرح است؛ عده ای قایل به معاوضی بودن آن هستند و عده ای دیگر به غیرمعاوضی بودن آن معتقدند. البته دراین بین، فرضیه شبه معاوضی بودن آن نیز مطرح است. هر یک از قایلان به ادله ای استناد کرده اند. مقاله حاضر درصدد است تا با ماهیت شناسی نکاح، مسیله حق حبس را مورد واکاوی قرار دهد. حق حبس ازجمله حقوقی است که اغلب در معاملات معوض به وجود می آید و در نکاح نیز دلالت بر معامله بودن دارد و علت ایجاد آن تضمین دریافت مهریه از جانب زوجه است. این نوشتار در پایان به این نتیجه می رسد که با آنجایی که اقتضای عقود معاوضی در عقد نکاح وجود دارد، هر یک از متعاوضین حق دارند تا گرفتن معوض از طرف مقابل نسبت به تسلیم عوض خودداری کنند، اما این مسیله هیچ گونه منافاتی با جنبه معنوی نکاح ندارد و نباید تدابیر اتخاذ شده در مباحث فقهی و حقوقی که امکان جبران ضرر و خسارت های مهلک در اختلافات زوجین را ممکن می کند، با مسایل مذکور آمیخته نمود؛ بنابراین، با توجه به معامله ای بودن عقد نکاح و عوض بودن مهریه و هم چنین عوض بودن تمکین در قبال آن، جواز حق حبس به اثبات می رسد.

    کلید واژگان: نکاح, معامله, مهریه, حق حبس}
    Zohreh Rabi’Ei Mohem, Abedin Momeni *, Mahdi Zolfaghari

    One of the controversial issues in marriage is that it is a transaction. According to different viewpoints, there are two theories regarding the marriage contract. Some believe that it is exchangeable and others believe that it is non-exchangeable. Of course, in the meantime, this hypothesis is also raised that it is pseudo-exchangeable. Each of them have cited some evidence. The present article tries to analyze the issue of lien with the nature of marriage. Lien is one of the rights that often arise in exchange transactions and in marriage, it also implies a transaction, and the reason for its creation is the guarantee of receiving the Mahrieh (the obligation, in the form of money or possessions paid by the groom, to the bride at the time of Islamic marriage) for the wife. In the end, this article comes to the conclusion that since there is a requirement for exchange contracts in the marriage contract, each of the parties has the right to refuse to receive compensation from the other party for submitting the exchange but this issue has nothing to do with the spiritual aspect of marriage, and the measures adopted in jurisprudence and legal issues that make it possible to compensate for losses and fatal damages in marital disputes should not be mixed with the aforementioned issues. Therefore, due to the transactional nature of the marriage contract and the exchange of the Mahrieh and also the exchange of compliance with it, the right of lien is proven.

    Keywords: marriage, transaction, Mahrieh, the Right for lien}
  • جمشید دقیق، دکتر رضا بیرانوند *

    مهریه از جمله حقوق مالی است که به موجب عقد نکاح به مالکیت زن درآمده، به نحوی که حتی پس از فوت شوهر از ماترک وی قابل مطالبه می باشد. مهریه انواع و اقسامی دارد که بر اساس شرط استطاعت به مهریه عند الاستطاعه و عند المطالبه تقسیم می شود. طی سالهای اخیر، تاسیس مهر در داخل نظام اسلامی ایران به مشکلی دچار شده است که می رود با توجه به فقدان مانع و حد و سقف و گسترش و بزرگی بیشتر مانع ازدواج یا حداقل کاهش شدید ازدواج شود. در حالی که مهریه هدیه ای است که میزان آن بستگی به توان فرد دارد. گاهی اتفاق می افتد که مردان در هنگام ازدواج، مهریه های سنگین و کلانی را قبول می کنند، در حالی که از عدم توانایی مالی خود مبنی بر پرداخت این مهریه، آگاهی دارند و این موضوع به معنای دادن وعده پرداخت هدیه ای است که توانایی پرداخت آن وجود ندارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت انواع و اقسام مهریه با شناسایی حقوقی آثار و احکام خاص آن ها بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی است و ابزار گردآوری داده ها با استفاده از فیش برداری می باشد.

    کلید واژگان: مهریه, مهرالمثل, زوج و زوجه, حقوق خانواده, مهر المتعه, نحله و عطیه}
  • محمدمهدی الشریف*، سید محمدمهدی منصوری طهرانی

    پس ازآنکه قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب1377 درسیاستی سختگیرانه اصل را برملایت مدیون جز درفرض اثبات اعسار قرار داد وبرای تمامی انواع دیون ضمانت اجرای حبس را درفرض امتناع ازتادیه پیش بینی نمود، ماده22 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 درمقام تعدیل این حکم درخصوص دعوای مطالبه مهریه برآمد وصرفا مطالبه تا110 سکه یا معادل آن را مشمول این نظام عام دانست ومازاد براین میزان را از این قاعده خارج کرد. با تصویب ق.نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 1394 ونسخ صریح ق.ن.ا.م.م مصوب 1377 نظام جدیدی تاسیس شد که با تفکیک بین دیون مسبوق به دریافت مال ودیون ابتدایی، درقسم اخیر بار اثبات را واژگون کرده و اصل را براعسار مدیون قرار داد وضمانت اجرای حبس را منوط به اثبات ملایت مدیون نمود. با تصویب این نظام جدید، بقای حکم خاص مندرج درماده22 ق.حمایت خانواده درهاله ای از ابهام فرورفت و با توجه به شایع بودن دعاوی مهریه رفع این ابهام ضرورت دارد. هرچند رویه معمول محاکم متمایل به حفظ این ماده به دلیل خاص بودن آن نسبت به احکام عام قانون جدید است اما بنظرمی رسد بنا به دلایل متعدد حکم به نسخ این ماده وحکومت نظام جدید درباب محکومیت های مالی درباب مهریه ترجیح دارد. بربنیاد این دیدگاه، دیگر بین مهریه های کمتر یا بیشتر از 110 سکه تفاوتی وجودندارد و اولا درهرمیزان مهریه اصل براعسار زوج است وثانیا بافرض اثبات ملایت، امکان حبس زوج تا پرداخت دین حتی برای بیش از110 سکه وجوددارد.

    کلید واژگان: مهریه, اعسار, ملائت, ماده22 ق.حمایت خانواده, ق. نحوه اجرای محکومیت های مالی}
    MOHAMMADMAHDI ALSHARIF *, SEYED MOHAMMADMAHDI MANSOURI TEHRANI

    The code of “implementation way of monetary convictions enacted in 1377” in a stringent policy imposed the assumption on debtor’s solvency except proving insolvency. In order to that policy, in all kinds of debts, this code sanctioned the detention against the debtor as he refused to pay off the debt. Pursuant to the aforementioned, the code of “family protection enacted in 1391” in its article 22 adjusted that regulation about dowry claim. According to this article only the demand for to amount of 110 golds or the amount of dowries that equals 110 golds was included by the general system of the code of 1377 and the amount of dowry that is upper than what was mentioned was excluded from that general system. Ratification of “I.W.O.M.C enacted in 1394” and the explicit revocation of “I.W.O.M.C enacted in 1377” institutes a new system. This new system consists of the segregation between the debts that are preceded by acquiring property and the preliminary debts. The new system has reversed the burden of proof about the recent kind, in a way that about this kind, it has imposed the assumption on the debtor’s insolvency. Also, about the preliminary debts, according to this code, the sanction of detention is providing the proof of debtor’s solvency. By the ratification of this new system, permanence of the particular provision that is embodied in article 22 of the code of 1377, became vague.

    Keywords: Dowry, Insolvency, solvency, article 22 of family protection code, the code of implementation way of monetary convictions}
  • حمیدرضا نصراللهی*، مهدی محمدی

    مهریه یا صداق، تعهد مالی است که زوج به هنگام وقوع عقد ازدواج ملزم به پرداخت آن می گردد. همچنین مکلف است بعد از وقوع عقد نکاح هر لحظه که زن مطالبه کند آن را بپردازد . مالیت داشتن، قابل تملک بودن مهر به وسیله زن ، معلوم بودن، دارای منفعت عقلایی مشروع بودن و قابل تسلیم بودن از شرایط مهر براساس مواد 1078 تا 1080 و مواد دیگر قانون مدنی می باشد. نگارنده در این مقاله به پنج نوع مهریه رایج (سکه طلا ، وجه نقد، مهرالسنه، سفرهای زیارتی و گل) پرداخته و بیان می دارد که در خصوص سکه طلا ، مقدار آن از طریق استعلام از اتحادیه طلا و جواهر صورت می پذیرد،در مورد وجه نقد،مقدار آن متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی تعیین می گردد محاسبه می گردد ، مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند درخصوص مهرالسنه با ارجاع به کارشناس رسمی مقدار آن تعیین می گردد. در خصوص سفرهای زیارتی (حج و کربلا و...) از سازمان حج و زیارت و درخصوص گل نیز از اتحادیه گل فروشان استعلام می گردد.

    کلید واژگان: مهریه, سندازدواج, اداره اجرا, سکه طلا}
    Hamidreza Nasrollahi *, Mahdi Mohammadi

    Dowry or Sadaq is a financial obligation that a couple is obliged to pay when the marriage contract takes place. He is also obliged to pay it every time the woman demands after the marriage. Having property, being able to acquire the dowry by a woman, being known, having a legitimate rational interest and being surrenderable are the conditions of the dowry based on articles 1078 to 1080 and other articles of the Civil Code. In this article, the author discusses five types of dowry (gold coin, cash, dowry, pilgrimages and flowers) and states that regarding the gold coin, its amount is determined by asking the gold and jewelry union. In the case of cash, its amount is calculated in proportion to the change in the annual price index of the time of payment compared to the year of the contract execution, which is determined by the central bank, unless the couple has agreed otherwise during the execution of the contract, regarding the dowry by referring to an official expert. Its value is determined. In regards to pilgrimages (Hajj and Karbala, etc.), inquiries are made to the organization of Hajj and pilgrimage, and regarding flowers to the florists' union.

    Keywords: Dowry, marriage certificate, execution office, gold coin}
  • پگاه سرمدی*، محمدحسن زارعی زهابی

    فقهای مذاهب اسلامی ضمن شناخت حق حبس برای زوجه در عقد نکاح، بر این باورند که توان زوج در پرداخت مهریه تاثیری در اجرای آن ندارد. نظام حقوقی ایران نیز به پیروی از نظر مشهور فقهای امامیه در ماده 1085 قانون مدنی، این حق را برای زوجه به رسمیت شناخته است. هم چنین دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه شماره 708 مورخ 1387/5/22 با توجه به اطلاق ماده 1085 قانون مدنی و نظرات مشهور فقها، اعسار زوج از پرداخت مهریه و تقسیط آن توسط دادگاه را مانع اجرای حق حبس زوجه ندانسته است؛ بنابراین زوجه می تواند تا پرداخت آخرین قسط از مهریه با استناد به حق حبس از تمکین خودداری نماید. تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی تلاش می کند ضمن بررسی تفاوت مفهوم قبض در عقد نکاح با سایر عقود معاوضی و تحلیل نظرات فقهای امامیه و اهل سنت در خصوص معاوضی و یا شبه معاوضی بودن ماهیت عقد نکاح، مشخص نماید که اجرای حق حبس به صورت کامل و مشابه با سایر عقود معاوضی در عقد نکاح دشوار بوده و این گونه به نظر می رسد در فروضی مانند اعسار زوج و یا حکم تقسیط پرداخت مهریه، می توان با استناد به قواعد فقهی هم چون نفی عسر و حرج و لاضرر قایل به اسقاط آن شد.

    کلید واژگان: حق حبس, مهریه, اعسار, عسر و حرج, لاضرر}
    Pegah Sarmadi *, MohammadHassan Zarei Zehabi

    The jurists of Islamic Denominations, while recognizing the right of lien for the wife in marriage, believe that the husband's ability to pay the marriage portion does not affect it. The Iranian legal system, following the well-known opinion of Imami jurisprudence in Article 1085 of the Civil Code, has recognized this right for the wife. Also, the Supreme Court in its decision of unity of procedure No. 708 dated August 12, 2008 considering the application of Article 1085 of the Civil Code and the well-known opinions of jurists, has not considered the husband’s insolvency in paying the marriage portion and apportionment of the marriage portion by the court as an obstacle to the wife’s right of lien. Therefore, the wife can refuse to obey until the last section of the dowry is paid, citing the right of lien. The following article uses a descriptive-analytical method to examine the difference between the concept of lien in a marriage contract with other reciprocal contracts and analyze the views of  Imami and Sunni jurisprudence regarding the reciprocal or quasi-reciprocal nature of marriage, to determine whether the right of lien is exercised completely and similar to other reciprocal contracts, it is difficult to enter into a marriage, and it seems that in cases such as the  insolvency of couple’s marriage portion or the marriage portion payment installment sentence, it can be considered to be abrogated by invoking jurisprudential rules such as the rule of i‘sar and la dharar.

    Keywords: Right of lien, marriage portion, Insolvency, Rule of I‘sar, Rule of La Dharar}
  • محمدرضا رضوان طلب، داود دره شیری*، سید معین جوادی

    امکان استفاده از ابزارهای کیفری در امور حقوقی محل اختلاف فقها می باشد. چنان چه شخصی متهم به ارتکاب جرم باشد، در بعضی موارد امکان بازداشت وی مورد قبول قرار گرفته است اما استفاده از این اقدامات تامینی کیفرگونه در امور حقوقی نیاز به بررسی جواز یا عدم جواز آن از منظر فقهی و حقوقی دارد. تزاحم حقوق داین و مدیون منجر به اختلاف نظر در این خصوص شده است. با توجه به این که اصل در برخورد اولیه با افراد ،حمل فعل آنها بر احسن و برایت می باشد به نظر می رسد چنان چه فرد مدیون، مدعی اعسار گردد تا زمان تشخیص صحت یا عدم صحت ادعای وی، امکان بازداشت وی وجود ندارد. فقهای امامیه و اهل سنت نیز در این خصوص موضوع را مورد بررسی قرار داده اند. بررسی ادله احکام آنها نیز نشان خواهد داد که نمی توان حکم به بازداشت مدیون مدعی اعسار داد. از طریق مصداق شناسی این مهم در نگاه فقهای فریقین و داوری نظرات مطروحه، حکم صحیح در این مورد مشخص خواهد گردید و با توجه به تبیین نظریه صحیح در فقه به تفسیر قوانین موضوعه مربوط به مدیون مدعی اعسار با توجه به همین نظریه خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: مدیون, اعسار, حبس, جواز, بازداشت, مهریه}
    MohammadReza Rezvan Talab, Davood Darrehshiri *, Seyyed Moein Javadi

    The possibility of using criminal tools in legal affairs is a matter of dispute between jurists. If a person is accused of committing a crime, the possibility of his arrest has been accepted in some cases, but the use of such punitive measures in legal matters requires the examination of its authorization or prohibition from a jurisprudential and legal perspective. The conflict of rights between creditors and debtors has led to disagreements in this regard. Considering that the principle in initial treatment of individuals is that their actions are based on integrity and innocence, it seems that if the debtor claims insolvency, it will not be possible to detain him until the truth or falsity of his claim is proven. Imami and Sunni jurists have also examined this matter- an examination of the evidence of their rulings will also demonstrate that it is not possible to order the arrest of a debtor claiming insolvency. In this article, the correct ruling in this case will be determined through the epistemology of this important point of view from perspectives of the jurists of both sects and judging the proposed opinions. Noting the correct theory in jurisprudence, we will provide a detail interpretation of the relevant laws applicable to the debtor claiming insolvency.

    Keywords: Debtor, Insolvency, imprisonment, Authorization, Detention, Dowry}
  • محبوبه مینا*، هاجر یاسینی نیا

    قانونگذار به موجب مواد 1121، 1122، 1128 قانون مدنی جهت جلوگیری از ضرر زوجه به وی حق فسخ نکاح اعطاء نموده است. به نظر می رسد نبایست به اعطای«حق فسخ» به عنوان تنها ضمانت اجرا بسنده نمود و باید مقارن با آن، حمایت های مالی در جهت جبران زیان های مادی و معنوی ناشی از فسخ نکاح، صورت دارد؛ زیرا در فرضی که علت فسخ منتسب به زوج است (مانند خصاء، جب، تدلیس و تخلف از شرط صفت)، هرچند فسخ از سوی زوجه صورت می گیرد لیکن عدم استحقاق وی به مهریه، در فسخ قبل از مباشرت با توجه به زیان های مادی و معنوی وارد بر وی قابل تامل می باشد، از این رو لزوم توجه به جبران زیان های وارده بر زوجه، بسیار مشهود است.رفع خلا موجود در قوانین و بازنگری ماده 1101 قانون مدنی ضرورت دارد. این پژوهش با بررسی استحقاق زوجه به حداقل نیمی از مهرالمسمی یا مهرالمتعه در سایر موارد انحلال نکاح قبل از نزدیکی، بر این نظر است که از نظر فقهی کل مهریه صرفا در مقابل مقاربت قرار نمی گیرد و مقداری از آن در مقابل عقد است و مهر معیاری برای جبران خسارت است ؛ از اینرو با توجه به بحث مسیولیت مدنی جبران خسارات معنوی وارد بر زوجه حایز اهمیت می باشد.

    کلید واژگان: مهریه, فسخ نکاح قبل از نزدیکی, خصی, جب, جبران خسارت, بضع}
    Mahbobe Mina *, Hajar Yasini Nia

    Under Articles 1121, 1122, and 1128 of the Civil Code, the legislature has granted the wife the right to terminate the marriage. This is to prevent harm to her. Assuming that the reason for the termination is attributable to the husband (such as castration, micropenis, misrepresentation, and violation of the condition of the adjective), although the termination is done by the wife, her ineligibility for dowry on the one hand and non-compensation of material and spiritual losses is unfair. On the other hand, the wife should be compensated for damages, especially in cases where marriage is terminated before consummation. It would seem that granting a "right to termination" should not be sufficient as the only sanction, and at the same time, financial support should also be provided to compensate for the material and moral losses associated with divorce. However, under the law, in case of termination before consummation, no dowry is given to the wife except impotence. Therefore, it is necessary to review Article 1101 of the Civil Code. The current study examines other cases of dissolution of marriage before consummation and the wife's right to at least half of the dowry in them. It is believed that the entire dowry is not just against intercourse and some of it is against the marriage contract. Moreover, according to the discussion of civil liability, the wife is presumed to suffer damages; Therefore, compensation is necessary.

    Keywords: Dowry, termination of marriage before consummation, castration, micropenis, Compensation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال