جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "duty" در نشریات گروه "اخلاق"
تکرار جستجوی کلیدواژه «duty» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
ساحت ارتباطی انسان با دیگر انسانها و سبک زندگی اجتماعی او بخش مهمی از معارف و احکام قرآن کریم را به خود اختصاص دادهاند. قرآن، هم خطوط کلی بسیاری از آموزه های معاشرتی را در قالب «بایدها و نبایدها» و هم برخی مبانی و زیرساختهای این آموزه ها را در قالب «هستها و نیستها» بیان کرده است. درباره آموزه های معاشرت، هم پژوهشها و هم نگاشته ها فراواناند؛ ولی مبناپژوهی معاشرت مورد توجه قرآنپژوهان قرار نگرفته و همین، بایستگی این پژوهش را توجیه میکند، از این رو مسیله اصلی این پژوهش، یافتن مبانی و پایه-های قرآنی آداب معاشرت است و یافته های آن چنین اند: برخی مبانی قرآنی آداب معاشرت، مبنای آموزه های همگانی معاشرت اند و برخی دیگر مبنای آموزه های معاشرت با خصوص مومنان. دسته نخست عبارتاند از: 1. حرمت انسان؛ 2. ملازمه حق و تکلیف در روابط اجتماعی؛ 3. موازنه حق و تکلیف؛ 4. تقدم مصالح اجتماعی بر منافع فردی، و دسته دوم بدین شرحاند:حرمت ایمان؛ 2. برادری دینی؛ 3. ولایت ایمانی مومنان بر یکدیگر.این مقاله، به اجمال، اثرگذاری مبانی یادشده بر آموزه های معاشرتی را نیز بررسی میکند.روش تحقیق در این مقاله، نقلی- وحیانی و روش پردازش اطلاعات آن (داده پردازی) تبیینی و تحلیلی، و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانهای است.
کلید واژگان: معاشرت, مبانی آداب معاشرت, حرمت انسان, ملازمه حق و تکلیف, موازنه حق و تکلیف, تقدم مصالح اجتماعی, حرمت ایمان, برادری دینی, ولایت ایمانیThe field of human communication with other human beings and his social life style are an important part of the teachings and rulings of the Holy Quran. The Qur'an has expressed both the outlines of many social doctrines in the form of "do's and don'ts" and some foundations and infrastructures of these teachings in the form of "beings and non-beings". There are many researches and writings about social teachings; However, the study of the foundations of social behavior has not received the attention of Quranic scholars, and this justifies the necessity of this research, therefore, the main problem of this research is to find the Quranic foundations of social etiquette, and its findings are as follows: some The Quranic principles of social etiquette are the basis of general social teachings, and some others are the basis of the teachings of believers in particular. The first category consists of: 1. Human dignity; 2. Conjunction of right and duty in social relations; 3. Balance of rights and duties; 4. Precedence of social interests over individual interests, and the second category is as follows: 1. Sanctity of faith; 2. Religious brotherhood; 3. Faithful guardianship of believers over each other. This article, in brief, also examines the effect of the mentioned foundations on social teachings. The research method in this article is descriptive-revelation and its information processing method (data processing) is explanatory and analytical, and its information gathering method is library.
Keywords: Socializing, basics of social etiquette, dignity of human being, right, duty, balance of right, priority of social interests, sanctity of faith, religious brotherhood, and religious guardianship -
مسئولیت اخلاقی در قبال انسانهای دیگر از جمله مسایل اساسی است که مکاتب و فیلسوفان اخلاقی به آن پرداختهاند. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی با تکیه بر دیدگاه کانت، در پی پاسخدادن به این پرسشهاست: مفهوم مسئولیت اخلاقی چیست؟ از منظر وظیفهگرایان، دیگران در روابط و مسئولیتهای اخلاقی چه جایگاهی دارند؟ و عامل اخلاقی چرا در قبال دیگران مسئولیت اخلاقی دارد؟ وظیفهگرایی با تاکید بر مسئله شایستگی و استحقاق عامل اخلاقی به نقش حسن فاعلی در کنار حسن فعلی، بر نقش وظایف اخلاقی اهمیت میدهد. در یک منظر کلی، وظیفهگرایی در مقایسه با نظریههای اخلاقی، رویکرد منسجمتری به مفهوم مسئولیت اخلاقی دارد و مسایلی مانند استحقاق، اختیار، عقلگرایی، کرامت و شایستگی را در این مسئله لحاظ میکند. کانت در نظریه اخلاقیاش، به بسیاری از اشکالات وظیفهگرایی از جمله عقلگرایی و نخبهگرایی توجه دارد، اما بهدنبال این است که اخلاق را از احساس و تجربه و حکمت مردمپسند به بنیاد عقلانی برساند و بر این اساس، مسئولیت اخلاقی را بر پایه سزاواری و شایستگی ترسیم کند.
کلید واژگان: مسئولیت اخلاقی, وظیفه گرایی, کانت, تکلیف, دیگران, استحقاق, شایستگیMoral responsibility to other human beings is one of the fundamental issues addressed by moral schools and philosophers. The present study, using a descriptive-analytical method based on Kant's view, addresses the question of what is the concept of moral responsibility and from the perspective of conscientious objectors, what is the position of others in moral relations and responsibilities and why the moral agent has moral responsibility to others. Based on the explanations and evaluations, it became clear that conscientiousness, unlike other theories, has a more coherent approach to the concept of moral responsibility. Conscientiousness emphasizes the role of actual goodness along with the present goodness on the role of moral duties by emphasizing the issue of merit, competence and merit of the moral agent. In a general sense, conscientiousness has a more coherent approach to the concept of moral responsibility than moral theories, and considers issues such as entitlement, authority, rationalism, dignity, and merit. In his moral theory, Kant addresses many forms of conscientiousness, including rationalism and elitism in the field of ethics, but he seeks to bring ethics from popular sentiment, experience, and wisdom to the rational foundation, and accordingly to responsibility. Draw a morality based on merit and merit.
Keywords: Moral responsibility, deontological ethics, Kant, duty, others, entitlement, merit -
از مهم ترین مفاهیم در فلسفه اخلاق، سعادت به عنوان زیربنای ذهنی تمام اعمال آدمی است. با این حال، بنا به اخلاق کانتی، سعادت نمی تواند مبنا یا انگیزه ای برای اخلاق کلی و مطلق باشد. هدف در این نوشتار، بررسی چرایی طرد سعادت از اخلاق کانتی است. مقاله با تعریف سعادت آغاز می شود و در ادامه، انتقادات و اصول اخلاق کانتی که در تضاد با سعادت خواهی هستند، بررسی می شوند؛ و در نهایت، با انتقاداتی پایان می یابد. هدف اخلاق، تنظیم قوانینی مطلق و نامشروط است که اصل تجربی سعادت نمی تواند چنین قانونی را فراهم کند. اخلاق صوری کانت با تکیه بر عینیت قوانین عقل آدمی، هرگونه توجه به ماده و غایت تجربی را زیان بار می داند؛ اما سعادت امری ذهنی و فردی است که احکام آن، نه می توانند کلی باشند و نه ضرورتا سعادت را به عنوان نتیجه در پی داشته باشند؛ چراکه سعادت تا حد زیادی به دست طبیعت فراهم می شود. مهم ترین انتقاد به چنین اخلاقی، در نظر نگرفتن جایگاهی برای سعادت اندیشی در ترغیب به عمل اخلاقی است. عمل اخلاقی، یا به پشتوانه ای همچون خداوند برای اوامر و نواهی خود نیاز دارد یا به لحاظ سعادت شخصی، که اخلاق کانت فاقد آنهاست.کلید واژگان: اخلاق وظیفه گرا, سعادت, تکلیف, قوانین مطلق, کانتAs a subjective basis of all actions, happiness is one of the most important concepts in ethics, .However, according to Kant's ethics, this concept cannot be a foundation or motivation for general and absolute ethics. The aim of this paper is to investigate why happiness is ignored in Kant's ethics. It begins with the definition of happiness and then considers the critiques and the principles of Kant's ethics that are in contrast with seeking happiness .At last, the paper is concluded with some criticisms. The aim of ethics is setting categorical and unconditional rules which the experimental principle of happiness cannot provide. Emphasizing on the objectivity of the rules of mans intellect, Kants formal ethics regards paying attention to experimental end and matter as harmful.. However, happiness is a subjective and personal issue whose provisions can neither be general nor do they necessarily result in happiness, because happiness is often provided by nature. The most important critique to this kind of ethics is denying the role of seeking happiness as a motive for moral action. Moral actions need either the support of God for its obligations and prohibitions or the consideration of personal happiness, both of which Kant's ethics lacks.Keywords: deontological ethics, happiness, duty, categorical rules, Kant
-
مطالعات تطبیقی در حوزه ادیان، افزون بر ارتقای سطح معرفت پیروان ادیان نسبت به یکدیگر، بسیاری از ادراکات ناصحیح را مرتفع می سازد. از دیگر سو، برای اثبات بهره مندی اسلام از حقیقت تام و کامل نیز روشی عالمانه و به دور از تعصب ورزی است. در این میان، خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی در ارتقا و تعالی جامعه، همواره مورد توجه ادیان، پیامبران الاهی و کتب مقدس بوده است؛ چراکه ایجاد هر نوع تغییر اجتماعی در جامعه، مستلزم نظرداشت این نهاد به ظاهر کوچک ولی به جهت کارکرد عظیم و اثربخش است. پژوهش پیش رو با عنایت به اهمیت این مسئله با روشی علمی تطبیقی درصدد است با تکیه بر قرآن مجید و کتاب مقدس (عهدعتیق و عهدجدید)، تکالیف و مسئولیت های اخلاقی فرزندان در مقابل والدین را بررسی و واکاوی کند. مسئولیت های اخلاقی فرزندان در برابر والدین در عهدین در شش مقوله احترام، اطاعت، مراقبت، تکریم، پشتیبانی و احترام در پیری و در قرآن در هفت مقوله احترام، احسان، اطاعت، ادب ورزی، مراقبت در کهنسالی، پشتیبانی و دعا برای آنان طبقه بندی و بررسی شده است. روش پژوهش کتابخانه ای و مبتنی بر کتب مقدس است، ولی برای تبیین موضوع از برخی از شروح و تفاسیر آنها نیز بهره گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد تشابهات بسیاری میان قرآن و عهدین در این باره وجود دارد که می توان به مکلف بودن فرزند در برابر والدین، اطاعت از آنها در همه حال غیر از معصیت خدا، توجه به حقوق آنها حتی پس از مرگ و... اشاره کرد؛ ولی در عین حال، تفاوت هایی هم وجود دارد که از آن جمله می توان به محوریت جامع و تام خداوند در تمام آیات قرآن، توجه ویژه به مادر در قرآن و توجه بیشتر به پدر در عهدین و بیان مجازات های سخت برای فرزندان در عهدین برای مخالفت با فرمان والدین به خلاف قرآن و... اشاره کرد.
کلید واژگان: پدر, مادر, والدین, فرزند, قرآن, عهدین, مسئولیت اخلاقی, تکلیف, وظیفهComparative studies of religions, in addition to its function in enhancing the adherent's knowledge about each other eliminate many false perceptions. On the other hand, it can be applied to prove the ultimate truth of Islam in a scholarly manner and beyond prejudice. Meanwhile, family as a basic social institution with great influence on the promotion of society has always been paid attention to by religions, prophets and divine scriptures. It's because applying any social changes requires special attention towards this seemingly small but practically great and influential social unit. Given the importance of this issue, the present paper, using scientific-comparative approach, seeks to identify the ethical duties of children towards their parents based on the teachings of Quran and Bible (Old and New Testaments). Children's ethical responsibilities towards their parents as reported in the Bible can be summarized in six different concepts: reverence, obedience, care, tribute, and support in senility, while in Quran these duties have been expressed under seven subjects: reverence, benefaction, obedience, courtesy, care in senility and support and prayer. The research has been done based on library method by referring to scriptures, although some of their exegeses for more elaborations have been applied as well. Based on the findings of the research, there are many similarities between the Quran and the Bible in this regard, for instance: children have commitmenttowards their parents, they are required to obey them in all cases except for their invitations to committing sins, parents are entitled to some rights even after death which should be fulfilled by children and …. There are some differences though, such as: in all Quranic verses Allah plays a dominant and pivotal role, special attention has been paid to mother in Quran while in the Bible, father has greater significance, in the Bible, harsh punishments have been mentioned for the children disobeying parents while in the Quran there is no mention of them and ….Keywords: Father, Mother, Parents, Child, Quran, Bible, Ethical Responsibility, Obligation, Duty, Right -
ایمانوئل کانت، فیلسوف تاثیرگذار دوران جدید، به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اندیشه ی مغرب زمین به شمار می آید. اندیشه های انتقادی وی، نشان دهنده ی کوشش های جدی و دقیق یکی از بزرگ ترین اندیشمندان این دوران است. در سال های اخیر شاهد اقبال و توجه روز افزون از سوی اندیشمندان و حوزه های فکری گوناگون به آثار و دستاوردهای کانت هستیم که این خود نشان از اهمیت این فیلسوف دارد.
کانت در هر دو حوزه ی معرفت شناسی و اخلاق، صاحب آثار است و بدین ترتیب توانسته است نظامی منسجم را از خود به یادگار گذارد، به طوری که فهم اندیشه های کانت در حوزه ی اخلاق و دین، ربط مستقیمی به درک ما از نظریات او در حوزه ی علم و شناخت دارد و این دو را باید در کنار هم فهمید.
کانت همان گونه که ایده هایش در اخلاق نشان از آن دارد، فیلسوفی وظیفه گرا است. یعنی به طور خلاصه می توان گفت که از نظر او عملی اخلاقی است که صرفا از روی تکلیف و وظیفه انجام پذیرفته باشد. بنابراین، او اعمالی را که از روی میل یا سود و منفعت انجام شده باشند، اخلاقی نمی داند.
ما در این مقاله سعی داریم سیر تطور اندیشه ی کانت را که منجر به ایده ی فوق الذکر گردیده دنبال نماییم و ببینیم آیا او واقعا ملتزم به رویکرد وظیفه گرایانه هست یا نه، و نیز تا حد امکان ارتباط میان اندیشه های معطوف به شناخت شناسی و اندیشه های مربوط به اخلاق را از نظرگاه وی نشان دهیم.
کلید واژگان: کانت, اخلاق, وظیفه گرایی, تکلیف, اراده ی خیر, امرمطلق, امر مشروط, غایت فی نفسهImmanuel Kant, the influential philosopher of modern time, has been regarded as a turning point in the history of western thought. His critical views indicate his great and precise attempts and make him one of the best thinkers of the modern era. In recent years, there has been increasing attention from thinkers and experts in various fields towards Kant's views which shows the significance of this philosopher.Kant has influential works in both epistemology and ethics and as a result his works are regarded as one of the most coherent and systematic works among scientists. Thus, to appreciate his views in ethics and religion, one should master his other ideas in the field of epistemology and philosophy of science as well.As it is inferred from his views in ethics, Kant supports deontological theory in ethics. In short, he believes that only acts that are done to fulfill a duty and task are counted as moral and the ones done because of the doer's interest or willingness cannot be valuable or ethical. In this essay I will try to explore the development of Kant's views and the way he ended up to this theory in ethics. Also, I will try to clarify the question that whether or not he was really in favor of deontology. At the end the relationship between his ideas regarding epistemology and ethics will be briefly discussed.Keywords: Kant, deontology, duty, good will, categorical imperative, conditional imperative, independent objective
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.