به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دین داری » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دین داری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید جواد میرمهدی پور کوه کمر*، شیلان هندوسین آباد، اسماعیل سلیمانی
    هدف

    هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه بین دین داری با سلامت روان دانشجویان دانشگاه ارومیه است.

    روش

    روش پژوهش هم بستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال 1402 بود (13567=N)، که از این میان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 200 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. داده ها به وسیله سه پرسش نامه استاندارد سلامت روان گلدبرگ (1979)، دین داری صافدل (1393) و پرسش نامه هوش معنوی فرهوش و همکاران (1398) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسش نامه ها از روش مدل یابی بر اساس نرم افزار اس پی اس اس 27 و لیزرل 8/8 انجام پذیرفت.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد که مسیر مستقیم دین داری با سلامت روان (73/0=β، 07/8=T) مثبت و معنادار است (001/0<p). هم چنین مسیر مستقیم هوش معنوی با سلامت روان (75/0=β، 32/8=T) مثبت و معنادار است (001/0<p). هم چنین مسیر غیر مستقیم دین داری با سلامت روان از طریق هوش معنوی (51/0) نیز مثبت و معنادار بود (005/0<p).

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که مدل طراحی شده بر اساس داده های پژوهش، برازش مناسب داشته و هوش معنوی، به عنوان یک عامل میانجی، رابطه بین دین داری با سلامت روان را تحت تاثیر قرار می دهد.

    کلید واژگان: دین داری, سلامت روان, هوش معنوی, دانشگاه ارومیه, دانشجویان}
    Seyyed Javad Mirmahdi-Pour Koohkamar*, Shilan Hendusinabad, Esmail Soleimani
    Objectives

    This study investigates the structural model that elucidates the relationship between religiosity and mental health, via the mediating role of spiritual intelligence, among the students of Urmia University.

    Method

    The research method was correlation of the type of structural equation model. From a pool of students at Urmia University in 2023 (N=13,567), 200 students were selected using the available sampling method, and they completed Goldberg's Mental Health Questionnaire (1979), Safdel's Religiosity Questionnaire (2013), and Farhosh et al.'s Spiritual Intelligence Questionnaire (2018). The path analysis modelling method was employed based on the LISREL software (Version 8.8) and SPSS 27 to analyse the results.

    Results

    The research results showed that the direct path of between religiosity and mental health (β=0.73, T=8.07) was positive and significant (P<0.001). Additionally, the direct path between spiritual intelligence and mental health (β=0.75, T=8.32) was positive and significant (P<0.001). Furthermore, the indirect path between religiosity and mental health through spiritual intelligence (0.51) was positive and significant (P<0.005).

    Conclusion

    The results suggest that the proposed model based on research data exhibits a good fit, and the spiritual intelligence mediates the relationship between religiosity and mental health.

    Keywords: Religiosity, Mental Health, Spiritual Intelligence, Urmia University, Students}
  • سید مهدی رفعتی اصل*، صادق رضایی
    هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تمایل دانش آموزان به مسجد بر اساس طرح شهید بهنام محمدی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش آمیخته است که در بخش کیفی از بررسی اسنادی و در بخش کمی از روش پیمایشی مقطعی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مربیان و دانش آموزان شهر تهران است. نمونه نحقیق حاضر بر اساس جدول مورگان تعداد 103 نفر بوده که پرسشنامه محقق ساخته بر روی آنان اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی (T تک نمونهای، طیف مطلوبیت نانلی، T دو گروه مستقل، و آزمون فریدمن) استفاده شد. یافته ها نشان داد که بر اساس دیدگاه مخاطبین طرح شهید بهنام محمدی موانع جدی از لحاظ عوامل تاثیرگذار درونی طرح مبنی بر عدم جذب نوجوانان وجود ندارد. در رابطه با اولویت بندی مقوله ها از منظر میزان تاثیر آن ها بر عدم جذب مخاطبین به مسجد از دیدگاه مخاطبین نیز اولویت بندی مقوله ها در نمونه به ترتیب بدین قرار است: برنامه ریزی و محتوای آموزشی (با میانگین 2.75)، مقوله بی توجهی به نسازها و اقتضایات سنی (با میانگین 2.71)، امکانات و تسهیلات (با میانگین 2.56)و همچنین و در نهایت مقوله نیروی انسانی تاثیرگذار (با میانگین 2.52). همچنین یافته ها نشان داد که در مقوله های امکانات، نیازها و اقتضایات، و نقش خانواده، میانگین امتیاز در بین مربیان بیشتر از مقدار آن در مخاطبین است. به بیان دیگر مربیان طرح در مقایسه با مخاطبین در رابطه با مقوله های ذکر شده معتقدند این عوامل در عدم جذب نوجوانان به مسجد بیشتر تاثیر داشته است. نتایج کل بیانگر آن است که بیشتر عوامل جذب دانش آموز نوجوان به مسجد مربوط به عوامل موثر خارج از مسجد است.
    کلید واژگان: دین داری, نوجونان, دانش آموزان, مساجد, تربیتی}
    Seyed Mahdi Rafati Asl *, Sadegh Rezaei
    The purpose of this research was to identify the factors influencing students' desire to go to the mosque based on the plan of Shahid Behnam Mohammadi. In terms of practical purpose, the present research is a mixed method in which the qualitative part of the document review and the quantitative part of the cross-sectional survey method are used. The statistical population of this research includes teachers and students of Tehran. Based on Morgan's table, the current random sample was 103 people, and the researcher-made questionnaire was implemented on them. Descriptive statistics and inferential statistics (one-sample T, Nunley's utility spectrum, independent two-group T, and Friedman's test) were used to analyze quantitative data. The findings showed that based on the opinion of the audience of Shahid Behnam Mohammadi project, there are no serious obstacles in terms of the internal influencing factors of the project regarding the lack of youth recruitment. Regarding the prioritization of the categories from the point of view of their impact on not attracting the audience to the mosque, from the audience's point of view, the prioritization of the categories in the sample is as follows: planning and educational content (with an average of 2.75), the category of inattention to Constructions and age requirements (with an average of 2.71), facilities and facilities (with an average of 2.56) and finally the category of effective human resources (with an average of 2.52). Also, the findings showed that in the categories of facilities, needs and requirements, and the role of the family, the average score among trainers is higher than its value among the audience. According to other statements, the trainers of the project believe that these factors had a greater impact on not attracting teenagers to the mosque, compared to the contacts regarding the mentioned categories.
    Keywords: Religion, teenagers, students, Mosques, education}
  • بررسی عوامل موثر بر گرایش به تماشای برنامه های دینی در رسانه ملی (مورد مطالعه: دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران)
    قدیر بخشی، محمد سمیعیانی، محمدرضا رفیعی دولت آبادی
    زمینه و هدف

    رسانه به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزار ارتباطی عصر مدرن، بیش از هر ابزار دیگری در تعیین جهت کنش ها، رفتارها و تغییر انگیزه های انسان امروزی اثرگذار است؛ بنابراین ارتباط بین رسانه و دین و تاثیر رسانه بر رفتارهای مذهبی افراد، مسیله ای است که موردتایید متفکران و پژوهشگران نیز قرار گرفته و بر همین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان به تماشای برنامه های دینی در رسانه ملی است.

    روش

    روش این پژوهش کمی و پیمایشی است. به منظور سنجش روایی پرسش نامه محقق ساخته از دو روش اعتبار محتوایی و روایی سازه استفاده شد. برای سنجش پایایی  مقیاس های مورداستفاده در تحقیق، از ضریب آلفای کرونباخ بهره گیری شد. میزان ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده برای همه مفاهیم تحقیق، بزرگ تر از 85/0 است. جامعه آماری، دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران به تعداد 319954 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 379 و روش نمونه گیری تصادفی تعیین شد که با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای انتخاب شدند.

    یافته ها و نتیجه گیری

    یافته های تبیینی پژوهش نشان می دهد که حدود 41 درصد از واریانس متغیر گرایش به تماشای برنامه های دینی در رسانه ملی، توسط مجموع متغیرهای مستقل (سن، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، جایگزین های فراغتی، اعتماد سیاسی و میزان دین داری) تبیین می شود. به طورکلی می توان چنین نتیجه گیری نمود که رسانه ملی می تواند با رویکرد تحول گرایانه و با استفاده از روش ها، ابزارها و تکنیک های نوین و کارآمد، دین را در جلب و جذب بیشتر مخاطبان (به ویژه جوانان و نوجوانان)، تعمیق باورهای مومنان، بسط قلمرو و نفوذ به عرصه ها و ساحت های گوناگون حیات فردی و اجتماعی یاری کند.

    کلید واژگان: جایگزین های فراغتی, برنامه های دینی تلویزیونی, اعتماد سیاسی, دین داری}
  • کمال کوهی*

    پوشش اسلامی و رعایت حجاب ازسوی زنان و مردان در جامعه، یکی از اصول اساسی و بنیادی دین مبین اسلام تلقی می شود؛ چون پوشش به عنوان ابزار موثری در برقراری ارتباطات اجتماعی افراد بوده و در شکل گیری هویت آنان تاثیرگذار است. تنوع و تناسب لباس که نشان دهنده هویت افراد است، امکان دارد در طول زمان همراه با تحولات اقتصادی، جمعیتی و دیگر تغییرات اجتماعی دگرگون شود. در همین راستا، هدف اصلی مقاله تعیین میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری در بین دختران و زنان 15 تا 45 ساله و تبیین تاثیر عواملی مانند هویت ملی، دین داری، قانون گرایی، سن و تحصیلات بر آن است. تحقیق به روش پیمایشی، با تعداد نمونه 542 نفر انجام شده است. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای توام با تصادفی ساده بوده و به وسیله پرسش نامه اطلاعات لازم از دختران و زنان 15تا 45 ساله شهر تبریز گردآوری شده است.یافته ها نشان می دهد که میانگین میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری در میان دختران و زنان شهر تبریز، 2/66 درصد برآورد شده است. این میزان بالاتر از متوسط درصدی طیف یعنی 50 بوده است. نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی نشان داد که هویت ملی، دین داری، سن و تحصیلات، به جز متغیر قانون گرایی با میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری همبستگی معنی داری دارند. در مجموع این متغیرها در مدل معادلات ساختاری برازش شده (Lisrel) 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته یعنی میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری را مورد تبیین قرار می دهند. مدل نهایی تولیدشده در نرم افزار لیزرل نشانگر این است که متغیرهای دین داری، هویت ملی، تحصیلات و سن ازجمله عوامل موثر بر میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری دختران و زنان تلقی می شود.

    کلید واژگان: زنان, حجاب, پوشش هنجاری, هویت ملی, دین داری, قانون گرایی}
    Kamal Koohi *

    One of the Fundamental and basic principles of Islam is considered as the Islamic dress and hijab regard by women and men in society, Also, the dress style as an effective tool in establishing social relationships of people, so dress style is affected in identity formation. Diversity and fitness clothes that show individuals identity, may be changed over time with economic, demographic Change and other social change. In the same way, the main propose of the article, in the first step determining dress style and hejab among women 15 to 45 years and secondly to identify variables impact of national identity, religion, age and education on the style of dress and hejab is considered.Research was done through survey method with 542 samples. Sampling Method was Combination of Multi-Stage Cluster ,Random Sampling. and By questionnaires collected necessary information from women 15 years old age and over. For preliminary analysis of data is Used SPSS version 17 is used and for modeling the causes of dress style and Islamic hejab among women's Lisrel software of version 8/5 is Used.After data analyzing ,findings show that: Average norms regard of Islamic dress among women in Tabriz is located in an appropriate level which is 66.2%. This rate was higher than the average percentage of the spectrum. The results of correlation analysis showed that national, religiosity, age and education identity, except for the legal variable, had a significant correlation with the amount of adherence to normative hijab. Between variables National identity, religion, age and education except for legalism is a significant correlation with dress style and Hejab , this variables explained to 20 percent of the variable variance of dress style and Hejab.Final models produced in the Lisrel software indicate that variables of National identity, religion, age and education are affecting factors on dress style and Hejab among women.

    Keywords: women, hijab, Dress Style, national identity, Religion}
  • اکرم السادات حسینی، مجید ضرغام حاجبی*، نادر منیرپور، عباس حبیب زاده
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی برازش مدل رابطه بین دینداری و تعالی پس از ضربه با نقش میانجی خلاقیت و سبک تفکر در جانبازان بود..

    روش

    پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه 362 جانباز بود که به روش تصادفی ساده از جانبازان (25 تا70 درصد) بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‏های استان تهران در سال (1399) انتخاب شدند. برای جمع ‏آوری داده‏ها از پرسشنامه ‏های تعالی پس از ضربه تدسچی و کالهون (2011)، دینداری آلپورت و راس(1950)، خلاقیت تورنس (1966) و سبک تفکر استرنبرگ و واگنر (1979) استفاده شد.. داده‏ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار SPSS25 و Amos24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ‏ها

     نتایح تحلیل مسیر نشان داد که دینداری بر سبک تفکر، خلاقیت و تعالی پس از ضربه؛ سبک تفکر بر خلاقیت؛ خلاقیت و سبک تفکر بر تعالی پس از ضربه اثرات مستقیم و معنادار داشته است.. همچنین دینداری از طریق نقش واسطه‏ای خلاقیت، اثر غیر مستقیم مثبت و معناداری بر تعالی پس از ضربه جانبازان دارد.

    نتیجه ‏گیری

     دینداری به همراه خلاقیت بر تعالی پس از ضربه در افراد مبتلا به تروما تاثیر زیادی دارد. به عبارتی، افرادی که از دینداری بالاتری برخوردارند، دینداری بر خلاقیت آنها تاثیر می‏گذارد و این افراد برای بازگشت به شرایط ایده آل، به کمک توانایی ها و امکانات خود به بازسازی ذهنی و روانی اقدام می نمایند؛ بنابراین تعالی پس از ضربه قابل پیش‏بینی است.واژه ‏های کلیدی: تروما، تعالی پس از ضربه، دین‏داری، خلاقیت، سبک تفکر.

    کلید واژگان: تروما, تعالی پس از ضربه, دین داری, خلاقیت, سبک تفکر}
    Akram Sadat Hosseini, Majid Zargham Hajebi *, Nader Monirpoor, Abbas Habibzadeh
    Objective

    The aim of this study was to investigate the fit of the model of the relationship between religiosity and excellence after trauma with the mediating role of creativity and thinking style in veterans.

    Method

    The present study is descriptive and correlational. The study sample was 362 veterans who were selected by simple random method from veterans (25 to 70%) of the Martyrs and Veterans Affairs Foundation of the cities of Tehran province in (1399). Data were collected using questionnaires of excellence after Tedچیi and Calhoun (2011), Allport and Ross religiosity (1950), Torrance creativity (1966) and Sternberg and Wagner (1979) thinking style. Data were analyzed using path analysis and SPSS25 and Amos24 software.

    Results

    The results of path analysis showed that religiosity on thinking style, creativity and excellence after trauma; Thinking style on creativity; Creativity and thinking style have had direct and significant effects on post-traumatic excellence.
    Religiosity also has a positive and significant indirect effect on post-traumatic excellence through the mediating role of creativity.

    Conclusion

    Religiosity along with creativity has a great effect on post-traumatic excellence in people with trauma. In other words, people with higher religiosity, religiosity affects their creativity And these people, in order to return to ideal conditions, with the help of their abilities and facilities, undertake mental and psychological reconstruction; Thus excellence is predictable after impact.

    Keywords: Trauma, post-traumatic growth, Religiosity, Creativity, Thinking Style}
  • رضا قدیمی یردوقدی، مریم حافظیان*

    در این پژوهش رابطه ساختاری هوش اجتماعی و خود متمایزسازی با واسطه گری دین داری معلمان در قالب مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه معلمان ابتدایی شهرستان بجنورد به تعداد 1341 نفر بودند. مشارکت کنندگان به تعداد 299 نفر(135 مرد و 157 زن) و با استفاده از روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. و به سه پرسش نامه استاندارد هوش اجتماعی ترومسو (2001)، دین داری گلاک و استارک (1965) و خود متمایزسازی اسکورن و لندر (1986) پاسخ دادند. روایی و پایایی هر سه پرسش نامه  مورد تایید قرارگرفت. تجزیه وتحلیل داده ها با روش تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS22و AMOS16 انجام شد. نتایج نشان داد ضریب مسیر بین متغیر هوش اجتماعی و خودمتمایزسازی در مدل اثر کامل بدون حضور متغیرمیانجی معنی دار است. هم چنین یافته ها اثر مستقیم مولفه های هوش اجتماعی بر مولفه های خود متمایزسازی را تایید می کند اما متغیر دین داری این رابطه را واسطه گری نمی کند. بر این اساس می توان هر دو متغیر دین داری و خودمتمایزسازی را پیامد مستقیم هوش اجتماعی در نظر گرفت و پیشنهاد کرد که به منظور افزایش این دو ویژگی تدابیری در جهت ارتقای مولفه های هوش اجتماعی در معلمان اندیشید.

    کلید واژگان: هوش اجتماعی, خودمتمایز سازی, دین داری, معلمان}
    Reza Ghadimi Yardoghdi, Maryam Hafezian*

    This study, through structural equation modeling, examines the structural relationship between social intelligence and self-differentiation with the mediational role of the teachers’ religiosity. The statistical population of the present study was all 1341 primary school teachers in Bojnourd. The participants, 299 people (135 males and 157 females), were selected through cluster random sampling method; They answered the three standard questionnaires: the Tromsø Social Intelligence Scale (2001), the Model of Religiosity of Glock and Stark (1965), and Skowron and Lander Differentiation of Self Inventory (1986). The validity and reliability of all three questionnaires were confirmed. Data analyzed by path analysis method of structural equation modeling by IBM SPSS STATISTICS 22 software, and SPSS AMOS 16 software. The findings showed that the path coefficient between the social intelligence variable and self-differentiation in the total-effect model without a mediating variable is significant. The findings also confirm the direct effect of the components of social intelligence on the components of self-differentiation, but the religiosity variable does not mediate this relationship. According to these findings, both the religiosity and self-differentiation variables can be considered as a direct consequence of social intelligence, and, so as to increase these two characteristics, it can be suggested that measures should be taken to improve the components of social intelligence in teachers.

    Keywords: social intelligence, self-differentiation, religiosity, teachers}
  • زینب شفیعی، فاطمه حسین پور*، سیف الله فضل الهی قمشی

    هدف بررسی رابطه دین داری با خودباوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 4830 نفر دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و نمونه آماری 328 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان و کرجسی به شیوه ی تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه ی استاندارد خودباوری سیوندی (1392) و دین داری کلارک و استارک (1965)، به ترتیب با پایایی 0/92 و 0/94 بر اساس آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها در حد آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون z فیشر، در قالب نرم افزار spss نشان داد: بین دین داری با خودباوری به میزان (0/822)r = رابطه وجود دارد. بین دین داری با خودباوری دانشجویان ازنظر جنسیت و تاهل تفاوتی وجود ندارد؛ همچنین شدت همبستگی دین داری و خودباوری در بین رشته های مختلف متفاوت نیست. انجام تحلیل رگرسیون نیز نشان می دهد که بین مولفه های دین داری با خودباوری نیز رابطه وجود دارد و مولفه پیامدی و عاطفی بیشترین تاثیر را بر خودباوری دارند؛ بنابراین دین داری پیش بینی کننده مناسبی برای بالا بردن خودباوری دانشجویان است.

    کلید واژگان: دین داری, خودباوری, دانشگاه آزاد اسلامی, دانشجویان}
    Zeinab Shafiee, Fatemeh Hosseinpoor *, Seifollah Fazlollahi

    The purpose of this study was to investigate the relationship between religiosity and students' self-esteem in Islamic Azad University of Qom Branch. The statistical population consisted of 4830 undergraduate students of Islamic Azad University of Qom Branch and 328 students who were selected by stratified random sampling based on Morgan and Krejcie table. To collect data, two standard questionnaires of self-esteem by Sidney (2013) and Clark and Stark Religion Questionnaire (1965) were estimated with Cronbach's alpha reliability of 0.92 and 0.94, respectively. Descriptive and inferential analysis of data at the level of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, multiple regression and Z Fisher test in the form of spss software showed: There is a relationship between religiosity and self-esteem (r = 0.822). . There is no difference between religiosity and students' self-esteem in terms of gender and marriage; also, the intensity of the relationship between religiosity and self-esteem is not different between different disciplines. Regression analysis also shows that there is a relationship between the components of religiosity and self-esteem and the affective and affective factors have the most effect on self-esteem; therefore, religiosity is a good predictor of students' self-esteem.

    Keywords: Religion, Self-esteem, Islamic Azad University, Students}
  • جمال عبدالله پور*، محمدعزیز احمدی، مرتضی سعیدیان، هدایت حاتمی

    پژوهش حاضر عوامل موثر بر گزینش سبک زندگی سالم و ناسالم جوانان شهر کرمانشاه را در چارچوب نظام ارزشی اسلامی-ایرانی و در پرتو یک دیدگاه نظری ترکیبی مشتمل بر آرای گیدنز، بوردیو، رایزمن و دیوید چنی، مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. روش گردآوری داده ها به صورت پیمایش بوده که در جامعه آماری جوانان 15 تا 29 ساله انجام شده و داده ها با استفاده از روش های آماری، تحلیل توصیفی و تبیینی شده است. یافته ها نشان می دهند اگر سبک زندگی را در یک طیف ده نمره ای از سالم به ناسالم در نظر بگیریم، بیشتر افراد در نیمه ی سالم طیف قرار می گیرند. تبیین عوامل موثر بر گزینش نوع سبک زندگی نشان داد که متغیرهای دین داری، سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، گروه مرجع، سن و تاهل بر تغییرات سبک زندگی تاثیرگذار بوده اند. نتایج، بیانگر آسیب های اندکی در سبک زندگی جوانان است که پیشنهاد تئوریک پژوهش مبتنی بر پیشگیری از آسیب های سبک زندگی و ارتقاء جنبه های سالم آن در چارچوب نظام ارزشی جامعه است.

    کلید واژگان: سبک زندگی سالم و ناسالم, تغییر گروه مرجع, دین داری, نظام ارزشی اسلامی-ایرانی}
    Jamal Abdullahpur *, Muhammadaziz Ahmadi, Murtiza Sa’idian, Hidayat Hatami

    In what follows, the author has examined the impressive factors on Kirmanshah youths in choosing the sound or unsound lifestyle in the framework of the Iranian-Islamic system of values and in the light of the jointly theoretical views of Giddens, Bourdieu, Riesman and David Chennai.The method of survey is used for the collection of data in the statistical population of the youths between 15 and 29, and those data are analyzed and described through statistical methods. Findings shows that if we consider the lifestyle within a spectrum of 10 scores from sound to unsound, most of the people fall under the sound half of the spectrum. The analysis demonstrates the role of the impressive factors on the changing of lifestyle such as variables of religiosity, economic capital, social capital, the reference group, age, and marital status. The result shows some harm in the youth lifestyle. It is theoretically suggested that we prevent those harm of lifestyle improving its sound aspects within the framework of the system of social values.

    Keywords: Sound unsound lifestyle, changing of the reference group, Religiosity, the system of Iranian-Islamic values}
  • طیبه محمدی شوره، مهران فرج اللهی*

    هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش روش الگویی کارگزاران نظام آموزشگاهی (مدیران، معاونان پرورشی و دبیران پیام های آسمانی) در پیش بینی دین داری دانش آموزان دختر شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر نفر به روش 280)1970 دوره متوسطه شهر تهران بود که براساس جدول کرجسی و مورگان (خوشه ایچند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه) در سه فرم (مدیر آموزشگاه، معاون 1382 تربیت الگویی کارگزاران نظام آموزشگاهی فضائلی() بود که 1384 پرورشی و دبیر پیام های آسمانی) و پرسش نامه سنجش دین داری شجاعی زند(روایی و پایایی آن توسط ملا کهای روان سنجی مورد تایید قرار گرفت. داده های حاصل توسط ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل گرفت. یافته های پژوهش حاکی از این است که بین روش الگویی مدیران مدارس، دبیران پیام های آسمانی و دین داری دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و روش الگویی مدیران مدارس و دبیران پیام های آسمانی از قدرت پیش بینی دین داری دانش آموزان برخوردارند. دیگر یافته این پژوهش وجود رابطه بین روش الگویی معاون پرورشی مدرسه و دین داری دانش آموزان دختر بود که علی رغم وجود رابطه بین این متغیرها تحلیل رگرسیون نشان داد که روش الگویی معاون پرورشی مدرسه از قدرت پیش بینی دین داری دانش آموزان برخوردار نیست.

    کلید واژگان: دین داری, دانش آموزان دوره متوس, طه, کارگزاران نظام آموزشگاهی (مدیران, معاونان پرورشی و دبیران پیام های آسمانی), روش الگویی}
    Tayyebeh Mohammadi Shoreh, Mehran Farajollahi *

    The present study was carried out to investigate the role of modeling method of school systems’ staff and administrators [principals, vice-principals for extracurricular programs, and heavenly messages (Payamhay-e-Asemani) instructors] in predicting Tehrani female students’ religiosity. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study comprised high school girls in Tehran. The sample size was determined based on Krejcie and Morgan Table (1970) and 280 students were selected through multi-stage cluster sampling method. The instruments included Fazaeli’s Questionnaire on the Modeling Method of School Systems’ Staff and Administrators (2003) in three forms (principals, vice-principals for extracurricular programs, and heavenly messages instructors) as well as Religiosity Questionnaire (Shojaeezand, 2005) whose validity and reliability were confirmed by psychometric criteria. The obtained data were analyzed by using correlation coefficient and multiple regression. Results indicated that there was a significant, positive correlation between the modeling method of principals and heavenly messages instructors and students’ religiosity. Moreover, the modeling method of principals and religious teachings instructors could predict students’ religiosity. Furthermore, there was a relationship between the modeling method of vice-principals for extracurricular programs and students’ religiosity; nevertheless, results of regression analysis showed that the aforementioned modeling method did not have the power of predicting students’ religiosity.

    Keywords: religiosity, high school students, school system's staff, administrators (principals, vice-principals for extracurricular programs, heavenly messages instructors), modeling method}
  • جواد آقامحمدی
    زمینه و هدف
    بررسی آیات مختلف در قرآن کریم حاکی از آن است که در دین مبین اسلام «خانواده» نخستین و مهم ترین نهاد تربیتی است که در شاکله تربیتی انسان تاثیری ماندگار می گذارد؛ بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های خانواده صالح و شایسته و نقش آن در تربیت دینی فرزندان صورت گرفته است.
    روش تحقیق: روش به کار رفته در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. حوزه پژوهش شامل قرآن کریم و نظرات 11 نفر از مدرسان دانشگاه در حوزه آموزش خانواده است که از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته و به شیوه گلوله برفی انجام یافته است. برای بررسی اعتبار داده ها از نظر متخصصان بهره گرفته شد و الگوی استخراج شده در اختیار آنان قرار گرفت و ضمن مشورت های لازم، اقدام های اصلاحی صورت گرفت.
    یافته ها و
    نتایج
    بر اساس مبانی قرآنی و نظرات خبرگان، هشت مولفه اصلی «خانواده شایسته و صالح» که در تربیت دینی فرزندان موثر هستند به شرح زیر شناسایی شد: دین داری، علم و دانش، معرفت و بصیرت، تعهد و مسئولیت پذیری، عدالت محوری و حق طلبی، اعتدال و میانه روی، تعظیم شعائر اخلاقی و الهی، و نیز بهداشت جسمانی و روانی.
    کلید واژگان: خانواده صالح, تربیت دینی, دین داری, اعتدال, علم و دانش}
  • نادر صنعتی شرقی، علیرضا عزیزی، راضیه خاوری
    از جمله موضوعات بحث برانگیز جامعه شناسی دین میزان دین داری مردم جوامع گوناگون است. هریک از تئوری های مطرح شده در این حوزه مطالعاتی چالش های جدی دارد، به نحوی که میزان دین داری و عوامل موثر بر آن در پرده ای از ابهام فرو رفته است. هدف این مقاله ارائه توصیفی روشن تر از میزان دین داری مردم کشورهای جهان و تبیین شفاف تر این پدیده می باشد. در این راستا، از خلال ارزیابی انتقادی تئوری به روز شده مدرنیزاسیون، الگوی نظری تعاملات فرهنگی معرفی می شود. در بخش چارچوب نظری با انتخاب متغیر جهانی شدن فرهنگی به عنوان متغیر مستقل و متغیرهای زمینه ای مرتبط با این مفهوم، فرضیه ها و مدل تحلیلی ارائه می شود. پس از آن برای آزمون این فرضیه ها به داده هایی که از پیمایش های جهانی در اختیار محققان قرار دارد، مراجعه نموده، تا ضمن ترسیم کلی میزان دین داری مردم جوامع، قدرت تبیین کنندگی الگوی نظری تعاملات فرهنگی آزمون شود. یافته های توصیفی این بررسی نشان می دهد که به طور کلی میزان پایبندی مردم کشورها نسبت به جنبه های رفتاری و ارزشی دین داری، کمتر از اعتقادات مذهبی به ویژه باور به خداوند می باشند. یافته های تبیینی تحقیق نیز نشان می دهد که چارچوب نظری تعاملات فرهنگی، الگویی نسبتا توانمند در تبیین واریانس دین داری مردم جهان است. همچنین این مدل نظری تفسیر متفاوتی از نقش و جایگاه متغیرهای توسعه انسانی و تنوع و تکثر مذهبی که مورد توجه تئوری روزآمد شده مدرنیزاسیون و نیز نظریه بازارهای مذهبی است ارائه می کند.
    کلید واژگان: دین داری, مطالعه بین کشوری, تئوری مدرنیزاسیون, جهانی شدن فرهنگی, توسعه اقتصادی, توسعه انسانی}
  • شهلا باقری
    زمینه و هدف
    هدف از پژوهش حاضر، تعیین موقعیت دین داری در انتخاب معیارهای مختلف سبک زندگی زنان دانشجوی دانشگاه خوارزمی است.
    روش
    با روش پیمایش و از طریق تکنیک پرسشنامه(محقق ساخته) و با بهره گیری از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب و تصادفی ساده، نمونه 200 نفری از دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از رگرسیون ضرایب همبستگی تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد معیارهای سبک زندگی دانشجویانی که از میزان دین داری بالاتری برخوردار بوده اند، برحسب «مصرف و اولویت های هزینه ای»، «اوقات فراغت» و «مدیریت بدن»، تبعیت بیشتری از توصیه های دینی دارد و دانشجویانی که از میزان دین داری پایین تری برخوردارند، به لحاظ معیارهای سبک زندگی، وضعیت متفاوت تری را تجربه می کنند.
    نتیجه گیری
    بین دین داری و (معیارهای) سبک زندگی رابطه معناداری وجود داشت(05/0< p).تاثیر دین داری (با مدل سنجش گلاک و استارک) بر سبک زندگی دانشجویان نیز قابل توجه است (480/0=Beta). یافته های تحقیق دلالت بر آن دارد که سنجش دین داری لازم است با مدل های بومی و ایرانی انجام شود.
    کلید واژگان: سبک زندگی, دین داری, اولویت های هزینه ای, اوقات فراغت, مدیریت بدن}
  • طیبه مدنی فر*، کیومرث فرح بخش، محمود گلزاری، مرضیه مدنی فر
    هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک های هویت و دین داری با بلوغ شغلی در میان دانشجویان بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای، 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 93-92 انتخاب شدند و به سه پرسش نامه سبک های هویت (ISI-6G) برزونسکی (1998)، عمل به باورهای دینی (معبد) گلزاری (1379) و بلوغ شغلی ساویکاس و پرفلی (2011) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که بین سبک های هویت و دین داری، با بلوغ شغلی در سطح 01/0p< رابطه مثبت معنادار وجود دارد. تعهد هویت پیش بینی کننده اصلی (به صورت مثبت) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی پیش بینی کننده (به صورت منفی) برای بلوغ شغلی است. دین داری در بعد انجام واجبات، بلوغ شغلی را پیش بینی می کند. علاوه بر این، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت، سهم بالایی در پیش بینی دین داری و ابعاد آن به صورت مثبت دارند. از یافته های این تحقیق می توان راهبردهایی جهت غنابخشی به وضعیت هویتی جوانان از طریق تعمیق باورهای دینی و نیز آموزش و کمک به ارتقای سطح بلوغ شغلی آنان استخراج نمود.
    کلید واژگان: بلوغ شغلی, دین داری, سبک های هویت, دانشجویان}
    Tayyebe Madanyfar*, Kiyoomars Farahbakhsh, Mahmoud Golzari, M. Madani Far
    The aim of this study was to investigate the relationship between identity and religiosity and professional maturity among students. Using multistage cluster sampling, 400 students of Allameh Tabatabaii University were selected in the academic year 93-92. They responded to the three questionnaires of Berzonsky’s identity styles inventory (ISI-6G) (1998), upholding religious beliefs (temple) Golzari (1379), and Savykas and Porfeli’s professional maturity (2011).Results showed that there is a significant positive relationship between identity and religiosity styles and professional maturity at p<0.01. Commitment of identity is the main predictor (positive) and disoriented / avoiding identity styles are the negative predictors of professional maturity. Religiosity in the obligatory duties predicts professional maturity. In addition, the normative identity style and commitment of identity play a significantly positive role in the prediction of religiosity and its dimensions. The results of this study can be used for finding strategies for enrichment of the youth’s identity through deepening their religious beliefs, as well as training and improving their professional maturity.
    Keywords: professional maturity, religiosity, identity styles, university students}
  • علی رحمانی فیروزجاه، فاطمه نیازی اوریمی
    تحقیق حاضر با عنوان «بررسی جامعه شناختی نگرش مردم نسبت به جهان پس از مرگ» با هدف بررسی عوامل موثر بر نگرش مردم به جهان پس از مرگ انجام شده و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 170 هزار نفر از جمعیت بیست سال به بالای مردم شهر بابل است و حجم نمونه ای به تعداد سیصد نفر با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد. روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای و نیز ابزار پرسش نامه محقق ساخته با طیف لیکرت برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است و اطلاعات با آزمون اسپیرمن، آزمون من ویتنی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر، تجزیه و تحلیل شده است.
    یافته های تحقیق نشان داد که نگرش 49 درصد از پاسخگویان به جهان پس از مرگ در حد متوسط با نگرش اسلام به جهان پس از مرگ همسو بوده و نگرش 35 درصد آنان به طور کامل با نگرش اسلام همسو بوده است. همچنین میان میزان دین داری، سن و احساس محرومیت و متغیر وابسته رابطه معناداری وجود دارد و میان متغیرهای مستقل جنسیت، ریسک پذیری و پایگاه اقتصادی اجتماعی و متغیر وابسته تحقیق رابطه معناداری وجود ندارد. براساس رگرسیون چند متغیره، متغیر های دین داری بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته تحقیق داشته اند.
    نتایج تحقیق نشان دادند که هرچه میزان دین داری، احساس محرومیت و سن مردم افزایش می یابد، نگرششان نسبت به جهان پس از مرگ با نگرش اسلام همسوتر می شود. براساس نتایج رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر، بعد اعتقادی بیشترین اثر مستقیم را بر متغیر وابسته داشته و بعد پیامدی بیشترین اثر غیرمستقیم را بر نگرش مردم نسبت به جهان پس از مرگ داشته است.
    کلید واژگان: زندگی پس از مرگ, دین داری, پایگاه اقتصادی اجتماعی, احساس محرومیت, ریسکپذیری}
    The present research named "a sociological evaluation of the people's attitudes towards the afterlife" has been conducted with the aim of evaluating factors effecting on the people's attitudes towards the afterlife. The research was applied the survey methodology. The population consists of 170000 people with the age of over 20 years old and the sample size calculated by Cochran formula is 300. The multistage cluster sampling was used to select people and a researcher-made questionnaire with Likert scale was applied for data-collecting. The data was analyzed by Spearman test, Mann-Whitney test, multivariate regression, and path analysis. Regarding the respondent's attitudes towards the afterlife, the findings showed that 49% are at an average level in comparison with the attitude of Islam towards the afterlife and 35% are fully consistent with the attitude of Islam. There are significant relationships between the religiosity, the age, the sense of deprivation, and the dependent variable of this research and there are not significant relationships between the gender, the risk-taking, economical-social position, and the dependent variable of this research. Based on the multivariate regression, the religiosity variables have the most effects on the dependent variable. The results showed that with increasing the religiosity, the sense of deprivation, and the age, the people's attitudes towards the afterlife is more consistent with the attitude of Islam. According to the multivariate regression and the path analysis, the belief aspect of religiosity has the most direct effect and the consequential aspect has the most indirect effect on the people's attitudes towards the afterlife.
    Keywords: afterlife, religiosity, economical, social position, sense of deprivation, risk, taking}
  • فرهاد محمدی مصیری، نادر حاجلو، مینا عباسیان
    هدف این پژوهش تعیین میزان نقش تعدیل کنندگی خودتنظیمی نسبت به دین داری، کیفیت رابطه با والدین و هویت اخلاقی بود. روش این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بودند. نمونه آماری 180 نفر دانشجوی دختر به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های نگرش سنج مذهب، هویت اخلاقی، خودتنظیمی و والد– کودک استفاده شد. نتایج نشان داد که مسیر دین داری به خودتنظیمی، دین داری به هویت اخلاقی نمادین، خودتنظیمی به هویت اخلاقی درونی، و خودتنظیمی به هویت اخلاقی نمادین معنا دار هستند. با لحاظ آثار غیرمستقیم دین داری بر هویت اخلاقی از طریق خودتنظیمی، ضریب اثر دین داری از طریق خودتنظیمی بر هویت اخلاقی نمادین و هویت اخلاقی درونی معنادار می باشد، اما مسیرهای کیفیت رابطه با والدین به هویت اخلاقی درونی و کیفیت رابطه با والدین به خودتنظیمی معنادار نبود. ازاین رو، می توان خودتنظیمی را به عنوان یک میانجی مناسب در رابطه بین دین داری و هویت اخلاقی در نظر گرفت. در مجموع، خودتنظیمی و دین داری نقش مهمی در ارتقاء هویت اخلاقی ایفا می کنند.
    کلید واژگان: کیفیت رابطه با والدین, دین داری, هویت اخلاقی نمادین, هویت اخلاقی درونی, خودتنظیمی}
    Farhad Mohammadi Masiri, Nader Hajloo, Mina Abbasian
    The present paper seeks to determine the rate of moderating role of self-regulation in relation to religiosity, the quality of relationship with parents and moral identity. The statistical population consists of BA female students of Isfahan University in the academic year of 1391-1392 (2012-2013). The statistical sample consists of 180 female students who were selected through multi-stage random sampling. The results indicate that the path of religiosity to self-regulation, the path of religiosity to symbolic moral identity, the path of self-regulation to internal moral identity and the path of self-regulation to symbolic moral identity are significant. In terms of indirect effects of religiosity on moral identity through self-regulation, the coefficient of effect of religiosity on symbolic moral identity and internal moral identity through self-regulation is significant. The path of the quality of relationship with parents to internal moral identity and the path of the quality of relationship with parent to self-regulation are not significant. Therefore, self-regulation can be considered an appropriate intermediary in the relationship between religiosity and moral identity. Altogether, self-regulation and religiosity have an important role in the promotion of moral identity.
    Keywords: the quality of relationship with parents, religiosity, symbolic moral identity, internal moral identity, self, regulation}
  • مسعود نورعلیزاده میانجی، ابوالقاسم بشیری، مسعود جان بزرگی
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خداآگاهی و خودآگاهی، و تبیین نقش خداآگاهی در خودآگاهی است. روش این پژوهش از نوع همبستگی و پس رویدادی می باشد. تعداد 225 نفر، به شیوه تصادفی خوشه اینمونه گیری شدند. داده های گردآوری شده توسط آزمون خداآگاهی و مقیاس خودشناسی انسجامی که از اعتبار و روایی لازم برخوردارند، با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون و شاخص های آماری دیگر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته های پژوهش نشان داد که بین خداآگاهی و خودآگاهی رابطه معنادار مثبت وجود داشته، خداآگاهی نقش پیش بینی کننده در خودآگاهی دارد. نتایج این پژوهش حکایت از بعد مهمی از دین داری، در تبیین چگونگی اثربخشی آن در کارکردهای روان شناختی دارد. با افزایش میزان خداآگاهی، میزان خودآگاهی نیز افزایش خواهد یافت. همچنین با ارتقای سطح دانش و آگاهی دین شناختی و پایبندی مذهبی، میزان خداآگاهی و خودآگاهی افراد افزایش می یابد. بنابراین، خداآگاهی به منزله عامل بنیادین وحدت، در راس سازمان روانی انسان، فرایند خودآگاهی را در کنش وری بهتر «خود»، یک پارچگی و توحید یافتگی شخصیت و دیگر کارکردهای روان شناختی، تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلید واژگان: خداآگاهی, خودآگاهی, خود, آگاهی, ذکر, دین داری}
    Masood Nooralizadeh Miyanji*, Abulqasim Bashiri, Masood Janbozorgi
    The present paper aims at investigating the relationship between God-awareness and self-awareness and elaborating on the role of God-awareness in self-awareness. The research method is correlative and retrogressive. 225 individuals were selected through random cluster sampling. The data were analyzed by God-awareness test and integrative self-knowledge scale which have necessary validity and reliability, as well as Pearson correlation, regression and other statistical indexes.The research findings showed that there was a significant positive relationship between God-awareness and self-awareness and that God-awareness has a predictive role in self-awareness. These findings also indicate an important dimension of religiousness in expounding how it influences psychological functions. An increase in God-awareness will result in an increase in self-awareness. Furthermore, an increase in the knowledge and awareness of science of religion and religious commitment will result in an increase in God-awareness and self-awareness. Therefore, God-awareness as the fundamental factor of unity at the top of man's psychological organization exerts influence on the process of self-awareness in better functioning of "self", integrity and unity of personality and other psychological functions.
    Keywords: God, awareness, self, awareness, self, awareness, evocation(remembrance), religiousness}
  • صفورا داوری، مسعود باقری، حسن بنی اسدی
    این پژوهش، با هدف بیان رابطه ابعاد شخصیت و دین داری معلمان و تعیین میزان پیش بینی دین داری توسط ابعاد شخصیت، به روش توصیفی همبستگی انجام گرفته است. از میان جامعه آماری یعنی معلمان شاغل در شهرستان رودان، 274 نفر معلم زن و مرد، با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی متناسب با حجم طبقات انتخاب شدند که به پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی، دین داری و شخصیت پاسخ داده اند. تحلیل داده ها به روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که ابعاد شخصیت برون گرایی، توافق و وجدانی بودن با دین داری رابطه مثبت، و روان رنجورخویی با آن رابطه ای منفی دارد. نتایج تحلیل داده ها به تفکیک جنسیت در معلمان مرد نیز روابطی مشابه با همه معلمان را نشان می دهد. اما در معلمان زن روان رنجورخویی با دین داری رابطه معناداری نشان نداد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد که ابعاد برون گرایی، توافق و وجدانی بودن در همه معلمان به طور مثبت، و بعد روان رنجورخویی به صورت منفی، دین داری را پیش بینی می کند. اما در معلمان مرد دو بعد برون گرایی وتوافق، و در معلمان زن فقط وجدانی بودن دین داری را پیش بینی کرده است.
    کلید واژگان: دین داری, روان رنجور خویی, برون گرایی, باز بودن به تجربه, توافق, وجدانی بودن و ابعاد شخصیت}
    Safura Davari, Masud Baqiri, Hassan Bani Asadi
    The present paper tries to expound the relationship between personality dimensions and teacher's religiosity to determine the rate of predicting religiosity through personality dimensions, using a correlation-descriptive method. 274 male and female teachers working in Roodan were selected from a statistical population and a random cluster sampling proportionate to class size was used. They completed a questionnaire on demographical characteristics, religiosity, and personality questionnaires. Statistical methods such as Pearson correlation coefficient and stepwise regression were used for analyzing the data. The research findings show that the relationship of personality dimensions of extraversion, agreeableness, and conscientiousness with religiosity is positive, and neuroticism is negatively related to religiousness. The results of gender differentiated data analysis show that there are similar relationships between male teachers and the teachers in general. However, there is no significant relationship between neuroticism and religiousness among female teachers. The results of regression analysis show that religiosity is positively predicted by dimensions of extraversion, agreeableness, and conscientiousness, and it is negatively predicted by the dimension of neuroticism for all teachers. However, the dimensions of agreeableness and conscientiousness religiosity is predicted to be significant regarding male teachers and only neuroticism regarding female teachers.
    Keywords: religiosity, neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness}
  • ناصر آقابابایی، حجت الله فراهانی، علیرضا فاضلی مهرآبادی
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی با بهزیستی فاعلی انجام شده است. بدین منظور، 377 دانشجو و طلبه به پرسش نامه خودسنجی هوش معنوی، مقیاس شادی فاعلی، و مقیاس رضایت از زندگی پاسخ داده اند. برای تحلیل داده ها از شاخص ها و روش های آماری شامل میانگین، انحراف معیار، آزمون t، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که هوش معنوی با هر دو بعد بهزیستی فاعلی (شادی و رضایت از زندگی) رابطه مثبت دارد. تولید معنای شخصی قویترین همبسته و بهترین پیش بینی کننده بهزیستی فاعلی بوده است. سطح رضایت از زندگی زنان بالاتر از مردان، و هوش معنوی طلاب بالاتر از دانشجویان گزارش شده است. این یافته ها نشان می دهد که توانایی های ذهنی مرتبط با دین داری و معنویت، به ویژه توانایی تولید معنای شخصی، نقش مثبتی در بهزیستی فاعلی دارند. تفاوت های زنان و مردان، و دانشجویان و طلاب در هوش معنوی و بهزیستی فاعلی بحث شده است.
    کلید واژگان: هوش معنوی, دین داری, معنویت, شادی, رضایت از زندگی و بهزیستی فاعلی}
    Nassir Aqa Babaii, Hojjatollah Farahani, Ali Reza Fazili Mihrabadi
    The present paper studies the relationship between spiritual intelligence and subjective well-being. To this end, 377 University and Seminary students answered a self-rating questionnaire on spiritual intelligence, subjective happiness scale, and contentment in life scale. Such statistical indexes and methods like mean, standard deviation, t-test, Pearson correlation, and regression were used to analyze the data. The research findings show that the relationship of spiritual intelligence and the two aspects of subjective wellbeing (i.e. happiness and life satisfaction) is positive, the creation of personal significance is the strongest correlate and best predictor of subjective wellbeing, the degree of Women's contentment in life is higher than that of men and the Seminary student's spiritual intelligence is higher than that of university students. The findings indicate that the mental abilities associated to religiosity and spirituality, particularly the case of creation of personal significance, have positive role in subjective well-being. Also, the differences between men and women, and seminary students and university students have been discussed.
    Keywords: spiritual intelligence, religiosity, spirituality, happiness, contentment in life, subjective well, being}
  • محمد قمری
    هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه دین داری و حمایت اجتماعی دربین دانشجویان بوده است. روش تحقیق از نوعهمبستگی است. برای انجام تحقیق، هشتصد نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شده اند. برای اندازه گیری متغیر های تحقیق، از پرسش نامه های معبد گلزاری و حمایت اجتماعی واکس و همکارانش استفاده شده است.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمونZو T استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که بین دین داری و حمایت اجتماعی، رابطه معناداری وجود دارد. رابطه دین داری و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر متفاوت نیست. دانشجویان دختربیشتر از دانشجویان پسر دین دار هستند، اماتفاوت معناداری در حمایت اجتماعی آنان وجود ندارد. برخورداری از حمایت اجتماعی یکی از مؤلفه های بسیار مهم در بهداشت روانی افراد است. بنابراین با توجه به نتیجه تحقیق حاضر، تقویت روحیه دین داری دانشجویان و آشنایی کامل با آموزه های دینی می تواند در فراهم کردن حمایت اجتماعی برای آنها مؤثر باشد.
    کلید واژگان: دین داری, حمایت اجتماعی, دانشجویان}
    Mohammad Ghamari
    The present research aims at identifying the relationship between religiosity and social support among university students. The research method is correlative. 800 students were selected through cluster sampling from among Azad Islamic university. Ma’badGolzari’s questionnaire and social support questionnaire of Alan Vaux et.al were used to assess the research variables. Pearson’s correlation coefficient, Z-test, and T-test were used to analyze the data. The research findings show that there is a significant relationship between religiosity and social support. The relationship between religiosity and social support in male student and in female students is the same. Female students are more religious than male students, but no significant difference is noticed in their social support. Enjoying the social support is one of the most important components of people’s mental health. According to the findings of the present research, promoting and strengthening students’ religiosity along with their full acquaintance with religious doctrines can contribute to promoting social support for them.
  • فائزه دیوبند، مهربان پارسامهر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین دین داری والدین با خشونت فرزندان پسر دبیرستانی انجام شده است. این پیمایش با استفاده از ابزار پرسش نامه روی 385 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر یزد که با روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شده اند، صورت یافته است.
    همان طور که نتایج نشان داده است، بین دین داری والدین و خشونت فرزندان رابطه منفی و معناداری وجود داشته و هر چه دین داری والدین بالاتر رفته، خشونت فرزندان کاهش یافته است. میزان این همبستگی در مورد رابطه دین داری پدر با خشونت فرزند معنادارتر بوده است. بنابراین، تقویت باورهای دینی در والدین می تواند نقش مؤثری در کاهش رفتارهای انحرافی، چون خشونت ایفا کند.
    کلید واژگان: دین داری, والدین, خشونت میان فردی, پسران نوجوان, یزد}
    Faezahdivband, Mehrabanparsamehr
    The present research aims at investigating the relationship of parents’ religiosity with high school boys’ violence. In this survey a questionnaire was submitied to 385 high school students from Yazd who were selected through multi-stage cluster sampling and asked to fill out this questionnaire. The research findings show that there is a negative and significant relationship between the parents’ religiosity and their children’s violence, that is, the more religious the parents, the less violence. In the case of the degree of father’s religiosity, this correlation seems more significant. Therefore, promoting and strengthening parents’ religious beliefs can have an influential role in decreasing deviant behavior including violence.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال