به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "صفویه" در نشریات گروه "علوم تربیتی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «صفویه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی صفویه در مقالات مجلات علمی
  • فرناز صاحب خیر *

    این مقاله خلاصه کتاب ترکی سرایان عصر صائب تبریزی نوشته دکتر حسین محمدزاده صدیق به سال 1392 است. محقق این مقاله را بر اساس خلاصه کتاب تهیه کرده است و مطالب کتاب بدون تغییر فقط به طور خلاصه ذکر شده است. بر اساس کتاب آقای دکتر محمدزاده عصر صفویه دوران شکوفایی شعربه زبان ترکی آذربایجانی است. ایران کشوری است که تا قرن گذشته اکثر سلسله های حاکم بر آن ترک تبار بوده و اذربایجانی ها سلسله های بسیاری از جمله ماننا، ماد، اورارتو، جلایریان، اتابکان اذربایجان، اق قویونلو، قره قویونلو، صفویه و قاجار را در ایران ایجاد کردند و تا قرن گذشته زبان رسمی دربار، ارتش و فرمان های پادشاهی ترکی بوده است. اکثر سفرای خارجی برای ارتباط با مردم نیز ترکی می اموختند و با این زبان از امپراطوری عثمانی تا روسیه، اسیای مرکزی، افغانستان، کشمیر و شمال چین می توانستند ارتباط بر قرار کنند. با روی کار آمدن دولت دست نشانده انگلیسی پهلوی زبان ترکی و کاربرد آن در ایران ممنوع شد و سدی در برابر گسترش ادبیات ترکی در ایران روی داد و بسیاری از دیوان های ترکی مخصوصا در کاخهای تبریز در زمان پهلوی در سال 1325 آتش کشیده شد. ولی امروزه تلاش هایی از طرف اذربایجانی ها برای یافتن آثار اذربایجانی خود در قرون گذشته صورت می گیرد. در کنار دیوانهایی به زبان دری / فارسی شاعران اذربایجانی همواره دیوان هایی به زبان مادری خود داشته اند که این مقاله بر تجزیه و تحلیل دیوان های ترکی شاعران تبریزی که در عصر صفوی مجبورا به اصفهان کوچانده شدند و با وجود دوری از وطن تلاش خود در حفظ زبان مادری و ذکر اصلیت خود را در آثارشان دارند . در این مقاله نمونه هایی از شعرهای سه شاعر تبریزی مقیم اصفهان ، تاثیر تبریزی، عصری تبریزی و قوسی تبریزی مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: دیوان های ترکی, تاثیر تبریزی, عصری تبریزی و قوسی تبریزی, شاعران تبریزی, صفویه
  • حمید نساج، پرویز جمشیدی مهر*

    هدف پژوهش حاضر بررسی نیت و مقصود اصلی نگارش متون دینی در دوره صفویه است که می تواند به عنوان روشی آموزشی برای فهم دیگر متون دینی در دوره های تاریخی مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا، از روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر به منظور بازشناسی ابعاد متون دینی دوره صفویه استفاده شده است. در این پژوهش زمینه ایدیولوژیک نگارش متون دینی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین فرایند تغییر هنجار مرسوم، با استفاده از این متون که در امتداد تغییر مذکور به رشته تحریر درآمده اند، نیز تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از روش هرمنوتیک می توان برای فهم دلیل نگارش متون دینی در عصر صفویه پی برد. نگارش متون مذکور در راستای تغییر هنجار مرسوم زمانه بوده و این امر هماهنگ با فرایند تدوین، تثبیت و توسعه هنجار جدید شکل گرفته و در پاره ای موارد مورد حمایت ساخت قدرت نیز بوده است. نگارش متون دینی از سویی با هدف تضعیف هنجارهای قبلی زمانه مانند تصوف، مذاهب دیگر مانند مسیحیت، سلطنت مطلقه برگرفته از ایدیولوژی های باستانی به رشته تحریر درمی آمدند. از سوی دیگر، ضمن برشمردن نقاط منفی هنجارهای نامبرده، در مسیر تقویت و برجسته سازی نقاط مثبت هنجار جدید نشر می یافتند.

    کلید واژگان: هرمنوتیک, صفویه, متون دینی, اسکینر
    Hamid Nassaj, Parviz Jamshidimehr *

    The purpose of the present study is to survey the main intention and objective of writing religious texts during the Safavid dynasty that can be applied as an educational method to understand other religious texts in historical eras. In this regard, Skinner’s intentionalist Hermeneutics was used to recognize different aspects of religious texts in the Safavid dynasty. In this research, the ideological background for writing religious texts was investigated, and furthermore, the process of changing the conventional norms was analyzed using those texts written along with the abovementioned change. The results of the study show that hermeneutics can be used to understand the intention behind writing religious texts in the Safavid dynasty. Writing the above texts was in line with changing conventional norms at that time and it was consistent with the process of compiling, stabilizing, and developing new norms, and in some cases, it has also been supported by power structure. On the one hand, religious texts were written with the intention of weakening previous norms like Sufism, other religions such as Christianity, and absolute monarchy derived from ancient ideologies. On the other hand, in addition to mentioning the negative points of the previous norms, they were being expanded in line with fostering and highlighting the positive points of the new norms.

    Keywords: Hermeneutics, Safavid, Religious Scriptures, Skinner
  • محمد کریم یوسف جمالی
    سرزمین گیلان همواره از دوران باستان تا دوره های جدید به دلیل جغرافیای طبیعی و ساختار نظام زمینداری و اجتماعی آن با سایر مناطق ایران متفاوت بوده است. پوشش طبیعی آن سبب شده است تا فاتحان بزرگ تاریخ به راحتی نتوانند به این ولایت راه یابند، بنابراین مخالفان سیاسی و مذهبی حکومت از این موقعیت استفاده کرده و در این منطقه به ترویج آیین خود پرداختند. دین اسلام تا نیمه دوم قرن دوم نتوانست به سرزمین گیلان راه یابد. از این زمان مخالفان شیعی خلافت عباسی توانستند با نفوذ به این منطقه به ترویج آیین های دیگر نظیر، اسماعیلیه، و تشیع امامی پرداختند. دودمان آل کیا پس از قدرت گیری در شرق گیلان به دلیل تعصب در مذهب زیدیه پس از دست یابی به قدرت، سایر گروه های مذهبی را مورد آزار و اذیت خود قرار دادند و عرصه را بر فعالیت آنها تنگ نمودند. یکی از مهمترین رویدادهای مذهبی در تاریخ گیلان، پناهنده شدن اسماعیل میرزا به لاهیجان و تاثیر آل کیا بر صفویه است. با توجه به قراین و شواهد، آل کیا تاثیر زیادی در تعمیم مذهب تشیع بر صفویه داشت. حکومت صفویه نیز در قرن دهم ه.ق آل کیا را تحت فشار قرار داده و آنها را مجبور به پذیرش مذهب تشیع جعفری نمود.
    کلید واژگان: آل کیا, گیلان, صفویه, زیدیه, تشیع امامی
    Mohammadkarim Yusofjamali
    The territory of Gilan has been already different from ancient Periods to Temporary periods for natural geography and its social and land system structure with other areas of Iran .Its natural cover has been caused the big governors of the history could not enter this province, so political ,religious opposites of governments used this situation and continued to promoting of his religion in this area .Islam religion could not admit to Gilan territory till half-second of 3th century.From this period,Shieate opposites of Abbasi could promote their (religion )to this .It means (Tashayo e Zeydi ).Their (religion) to this territory.The same time with the extension and power of Zeydiyeh in Gilan ,other religions such as Esmaealiyeh ,Moshabahi and Tashayo Emami made effort.Al-e Kiya family ,after getting power in Eastern Gilan bothered the other group of religious for self confident in religion of Zeydiyeh and blocked their activity.One of the most important of religion evident in Gilan history is the refuging of Esmaeel Mirza to Lahijan and the effect of Al –e Kiya on Safaviyeh.According to witness ,Al – e Kiya has many effect on creating the Shiite on the Safavid Dynasty ).The safavid Dynasty government had put Al-e Kiya under pressure on the 10 th A.H century (15 A.D) and forced them to accept the religion of Tashayo e Jafari.
    Keywords: Al, e Keya, Gilan, Sasfavid Dynasty, Zeydiyeh, Tashayo eEmami
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال