به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علم و دانش » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علم و دانش» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد آقامحمدی
    زمینه و هدف
    بررسی آیات مختلف در قرآن کریم حاکی از آن است که در دین مبین اسلام «خانواده» نخستین و مهم ترین نهاد تربیتی است که در شاکله تربیتی انسان تاثیری ماندگار می گذارد؛ بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های خانواده صالح و شایسته و نقش آن در تربیت دینی فرزندان صورت گرفته است.
    روش تحقیق: روش به کار رفته در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. حوزه پژوهش شامل قرآن کریم و نظرات 11 نفر از مدرسان دانشگاه در حوزه آموزش خانواده است که از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته و به شیوه گلوله برفی انجام یافته است. برای بررسی اعتبار داده ها از نظر متخصصان بهره گرفته شد و الگوی استخراج شده در اختیار آنان قرار گرفت و ضمن مشورت های لازم، اقدام های اصلاحی صورت گرفت.
    یافته ها و
    نتایج
    بر اساس مبانی قرآنی و نظرات خبرگان، هشت مولفه اصلی «خانواده شایسته و صالح» که در تربیت دینی فرزندان موثر هستند به شرح زیر شناسایی شد: دین داری، علم و دانش، معرفت و بصیرت، تعهد و مسئولیت پذیری، عدالت محوری و حق طلبی، اعتدال و میانه روی، تعظیم شعائر اخلاقی و الهی، و نیز بهداشت جسمانی و روانی.
    کلید واژگان: خانواده صالح, تربیت دینی, دین داری, اعتدال, علم و دانش}
  • حبیب کارکن بیرق*
    در دوران گذشته، فلسفه یا حکمت که شامل همه علوم می شد، دانشی مقدس بود که با ماورای طبیعت پیوند داشت. اما با استقلال و گسترش علوم تجربی جدید، رفته رفته این نگاه قدسی کم رنگ تر شد، تا اینکه در دوران متاخر به کلی از میان رفت. آنچه امروزه از واژه علم و دانش به ذهن متبادر می شود، مجموعه ای از اصول و قوانینی است که با آنها می توان بر طبیعت تسلط یافت و از آن برای منافع دنیوی بهره برداری کرد. بر اساس چنین نگرشی، هیچ نگاه رمزگونه ای به طبیعت نیست و نباید در پی چیزی ورای آن بود. چنین نگرشی از نظر تربیتی پیامدهای نا گواری دارد. این نوشتار مسائل مذبور را با روش توصیفی تحلیلی، بررسی می کند؛ پس از آن وظیفه نظام تربیتی ما را، در وضع یادشده، آشنا کردن متربیان خود با این نگرش پنهان، پیامدها، و راه های مقابله با آن می داند.
    کلید واژگان: حکمت, علم و دانش, تقدس, تعلیم و تربیت}
    Habib Karkon Beyraq*
    In the past, philosophy or wisdom which included all branches of science was considered a kind of holy knowledge related to metaphysics. With the independence and expansion of new empirical sciences, however, its holy character faded away and it is no longer viewed holy today. Nowadays, the terms science and knowledge suggest a set of principles and rules by which one can have control over the nature and use it to further one's worldly interests. According to this attitude, there is no allegorical look to nature and it is no use to think what is beyond that. Such an attitude has lamentable outcomes in education. Using a descriptive –analytical method, the present paper studies these questions and considers that the duty of our educational system in the mentioned situation is to make its learners familiar with this hidden attitude, its outcomes and ways of confronting it.
    Keywords: wisdom, science, knowledge, holiness, education}
  • تاثیر ویژگی های معصومین (ع) بر ماندگاری دین
    محمود اصغری
  • خدمت رسانی، اصول و آثار
    علی شیخ موحد
    خدمت رسانی از جمله اعمال صالحی است که، به عنوان اولین خصیصه ی اصل اعیان، در قرآن کریم مورد توجه و عنایت قرار گرفته است. از آنجا که خدمت رسانی به عنوان یک صفت عالی نفسانی نقش هدایت گری را در حیات آدمی دارد، فی نفسه سازنده ی اندیشه ی پاک آسمانی است، که در زندگی انسان آثار و برکات فراوان مادی و معنوی به جای می گذارد. به اعتقاد نویسنده، خدمت رسانی بر پایه ی اصولی استوار گردیده و دارای ارکانی می باشد که عبارتند از: 1) خداشناسی و درک حضور خداوند، 2) معاد و سرانجام شناسی، 3) علم و دانش.
    کلید واژگان: خدمت, خداشناسی, نهضت, علم و دانش}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال