به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علم و دانش » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مرتضی محمدزاده *

    گروهی ازفقیهان ، یکی از شرایط هیات ترکیبی صیغه عقود را شرط تنجیز دانسته اند در واقع منجز بودن عقد یا معلق نبودن آن ، معنای تنجیز عقود است عقد معلق به گونه ای است که طرفین عقد، انعقاد معامله راصورت وجود معلق علیه قصد کرده اندو بدون معلق علیه، قصد کرده عقد محقق نمی شود ازنگاهی دیگر معامله منجز معامله ای است که قصد طرفین معامله مقید به شرط یا صفتی نشده باشد در مقاله حاضر به دیدگاه دوتن از فقیهان نامدار، مرحوم شیخ انصاری (ره) و مرحوم صاحب جواهر الکلام(ره) می پردازیم بدین شرح که آیا نظرات فقهای مذکور نسبت به شرط بودن تنجیز عقود یکسان است، درصورت منفی بودن پاسخ چه تفاوتی نسبت به دیدگاه نامبردگان وجود دارد در نهایت به وسع علم و دانش، به تحلیل نظرات بزرگان پرداخته میشود.

    کلید واژگان: فقها, معلق علیه, تنجیز عقود, علم و دانش}
    Morteza Mohammad Zade*

    A group of jurists have considered one of the conditions of the composite contract as the condition of "tanjees" (suspension). In fact, the meaning of "tanjees" is whether the contract has been concluded or suspended. A suspended contract is one in which the parties have intended to conclude the transaction with a suspended condition against it, and without a suspended condition, they have intended that the contract will not be concluded. From another perspective, a concluded transaction is a transaction in which the intention of the parties has not been bound by a condition or attribute. In this article, we examine the views of two renowned jurists, the late Sheikh Ansari and Sahib Jawahir al-Kalam, regarding the condition of "tanjees" in contracts. We also explore whether their views are the same or different, and if different, what differences exist between their opinions. Ultimately, we analyze the opinions of these great scholars based on our knowledge and expertise.

    Keywords: Jurisprudents, Suspended Against, Distinction Of Contracts, Science, Knowledge}
  • حسن طلائی کور عباسلو، معصومه قره داغی*، نازلی اسکندری نژاد، میراسدالله صالحی پناهی

    با شکل گیری خلافت عباسی نخبگان دیوانی ایرانی توانستند در دستگاه خلافت عباسی ورود نمایند و به سهم خود در انتقال سنن دیوانی ایرانی و اعتلای فرهنگ و تمدن و تحول در عرصه های علمی موثر باشند. خاندان بنوسهل یکی از این خاندانها می باشد که در دوره مامون و در دیوان خلافت عباسی راه یافتند و بسیاری از امور را در دست گرفتند. در تاریخ میانه ی ایران، دبیران و دیوانیان که غالبا خاستگاه ایرانی داشته اند در پایداری و تداوم هویت ایرانی دارای نقشی انکار ناپذیر بوده اند. آنها با استفاده از جایگاه خود در نزد حکومت هایی که اغلب ایرانی نبودند، زمینه تداوم فرهنگ ایرانی را فراهم می نمودند.در عصر خلافت عباسی نیز با توجه به آنکه ایرانیان در استقرار خلافت تاثیرگزار بودند، نخبگان ایرانی به ویژه نخبگان دیوانی در شکل گیری و استمرار و ثبات خلافت نو بنیاد عباسی نقش چشم گیری داشتند. لبته این مهم نیز ریشه در پیشینه ی علم ورزی ایرانی آنها دارد. با توجه به آنکه آنها در نزد برامکه تجارب بسیاری را کسب کرده بودند و از دیگر سو عصر خلافت مامون عصر نهضت ترجمه و آغاز یک جنبش علمی می باشد این پژوهش سعی دارد ضمن بازکاوی چگونگی قرار گیری بنوسهل بر مسند وزارت، پیامدهای حضور آنها را در دستگاه وزارت مورد بررسی قرار دهد. یافته های این پژوهش نشان می دهد خانواده علم دوست بنوسهل با حضور در دستگاه وزارت توانستند؛ با حمایت از دانشمندان زمینه ساز در تحولات علمی در عصر خلافت مامون شوند و همچنین اقداماتی در جهت تحولات و سامانده ای دستگاه دیوانی و اداری انجام دهند.

    کلید واژگان: بنوسهل, فضل بن سهل, حسن بن سهل, امور دیوانی و اداری, علم و دانش}
    Hassan Talai Korabaslu, Masomeh Gharadaghi *, Nazli Eskandari Nejad, MirAssadOllah Salehi Panahi

    With the formation of the Abbasid caliphate, Iranian court elites were able to enter the Abbasid caliphate system and be effective in transmitting the traditions of the Iranian court and uplifting culture and civilization and transformation in the scientific fields. The Banusahl family is one of these families that entered the court of the Abbasid caliphate during Ma'mun's period and took over many affairs. In the middle history of Iran, the secretaries and divans, who often had Iranian origins, had an undeniable role in the stability and continuity of Iranian identity. By using their position in the eyes of governments that were mostly non-Iranian, they provided the basis for the continuation of Iranian culture. In the era of the Abbasid caliphate, considering that the Iranians were influential in the establishment of the caliphate, the Iranian elites, especially the court elites, were involved in the formation and continuation of the caliphate. The stability of the new Abbasid caliphate played a significant role. Of course, this importance is also rooted in their background of Iranian science. Considering that they had gained many experiences in the eyes of Bramke and on the other hand, the era of the Caliphate of Mamun is the era of the translation movement and the beginning of a scientific movement, this research tries to investigate how Banusahl was placed on the post of the ministry and the consequences of their presence in the institution. Ministry to investigate. The findings of this research show that the family Alam Dost

    Keywords: Banusahl, Fazl bin Sahl, Hassan bin Sahl, civil, administrative affairs, science, knowledge}
  • غلامرضا جمشیدیها، سید محمدجواد قربی*

    شناسایی منابع قدرت نرم یکی از موضوعات مهمی است که بازیگران سیاسی در دهه های اخیر نسبت آن حساس هستند و کارگزاران حکومتی مترصد سیاستگذاری در حوزه منابع قدرت هستند. اولین گام در روند ارتقاء قدرت نرم کشورها، شناخت منابع بومی درونی و بیرونی قدرت می باشد. به همین منظور، مقاله حاضر تلاش دارد منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دهد و به صورت موردی، سند مولفه های هویت ملی ایرانیان را مورد بررسی قرار خواهد. مقاله حاضر با بهره گیری از مطالعات اسنادی و الگوی نظری منابع سه گانه قدرت نرم تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که؛ منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سند مولفه های هویت ملی ایرانیان کدامند و شامل چه مولفه هایی می باشند؟ روش پژوهش این مقاله نیز تحلیل محتوای کمی با رویکرد واحد تحلیل کلمه در سند مولفه های هویت ملی ایرانیان می باشد. یافته های مقاله نشان می دهد که منابع سه گانه سیاسی، علمی و فرهنگی در این سند وجود دارد که برخی از مولفه های آنها عبارت از؛ وحدت ملی، همگرایی فرهنگی با جهان اسلام، رسالت جهانی، عزت سیاسی و ولایتمداری، تولیدات علمی، هویت اسلامی-ایرانی، میراث تاریخی و فرهنگی، دین، زبان فارسی و... می باشد که توجه به آنها می تواند قدرت ملی ایران را در سطوح داخلی و خارجی بیفزاید.

    کلید واژگان: قدرت نرم, علم و دانش, سند مولفه های هویت ملی ایرانیان, جمهوری اسلامی ایران, فرهنگ ملی}
    Gholamreza Jamshidiha, Seyed Mohammad ghorbi*

    Identifying sources of soft power is one of the important issues to which political actors have been sensitive in recent decades, and government officials are focused on policy in the field of sources of power. The first step in the process of upgrading the soft power of countries is to recognize the internal and external sources of power. To this end, the present article attempts to examine the sources of soft power of the Islamic Republic of Iran and, on a case-by-case basis, to examine the components of the national identity of Iranians. The present article uses documentary studies and the theoretical model of the three sources of soft power to try to answer the question that; What are the sources of soft power of the Islamic Republic of Iran in the document of the components of the national identity of Iranians and what are the components? The research method of this article is quantitative content analysis with the unit approach of word analysis in the document of components of Iranian national identity. The findings of the article show that there are three political, scientific and cultural sources in this document, some of which are; National unity, cultural convergence with the Islamic world, global mission, political dignity and governorship, scientific productions, Islamic-Iranian identity, historical and cultural heritage, religion, Persian language, etc., which can pay attention to the national power of Iran. Add on internal and external surfaces.

    Keywords: Soft power, science, knowledge, document of components of Iranian national identity, Islamic Republic of Iran, National culture}
  • محمد نصیری، رمضان رضایی، سید محمدرضا موسوی فراز، باقر مختاری*

    از گذشته های دور نقد و نگارش ردیه برضد عارفان مسلمان جریان داشته است. اتهام های وارده، عمدتا معطوف به سه محور شریعت گریزی، عقل و علم ستیزی بوده است. بر اساس دو محور اخیر به ویژه محور سوم - علم ستیزی که مسئله این پژوهش است، عارفان مسلمان عامل رکود و بلکه انحطاط تمدن اسلامی قلمداد شده اند. این پژوهش می کوشد از خلال گزاره های تاریخی، منابع و میراث مکتوب عرفان، حقیقت امر را تبیین و مورد تحلیل قرار دهد. مروری بر گزارش های دقیق تاریخی معطوف به مسئله پژوهش، از یک سو، نشان از خدمات ارزنده این جریان در سه ساحت دانشمندان و مولفین، رویکردهای علمی اخلاقی و درنهایت کارکردهای علمی تمدنی آن دارد، حقیقتی که نه فقط در حلقه های خرد و کلان آموزشی خانقاه ها، بلکه در نهان بی نهایت طلب عارفان بلندآوازه در گستره تاریخ عرفان اسلامی متجلی شده ومیراثی فاخر را به ودیعت نهاده است. چنان که ویژگی قرین بودن دانش در عرفان با اخلاق وعلم با معنویت، ضمن مانا کردن کارنامه علمی آنان از سوی دیگر، الگوی دانش در طراز تمدن اسلامی را به ظهور رسانده است.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, معنویت اسلامی, علم, دانش, تمدن}
    Mohammad Nasiri, Ramezan Rezayi, Seyed Mohamadreza Mosavi Faraz, Bagher Mokhtatri *

    Criticism and writing of denials against Muslim mystics have been going on since ancient times. The accusations were mainly focused on the three axes of apostasy, reason and anti-science. According to the last two axes, especially the third axis - anti-science which is the subject of this research, Muslim mystics have been considered as the cause of stagnation and even the decline of Islamic civilization. This research tries to explain and analyze the truth of the matter through historical propositions, sources and written heritage of mysticism. A review of accurate historical reports focusing on research, on the one hand, shows the valuable services of this movement in three areas of scientists and authors, scientific-ethical approaches and finally its scientific-civilizational functions, a fact that not only in micro and macro educational circles Monasteries, but in the secret of the infinite desire of famous mystics, has been manifested in the history of Islamic mysticism and has bequeathed a glorious heritage. As the characteristic of combining knowledge in mysticism with morality and science with spirituality, while maintaining their scientific record on the other hand, the pattern of knowledge in the style of Islamic civilization has emerged.

    Keywords: : Mysticism, Sufism, Islamic spirituality, Science, Knowledge, Islamic Civilization}
  • سیامک باقری چوکامی*
    سازمان های پیشرفته نمادی از رشد تمدنی اند. توسعه و پیشرفت هر سازمانی نیازمند نوعی توان مغزافزاری یا به عبارتی شیوه ای خاص از تفکر جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری است. بررسی چگونگی عمق بخشی تفکر علمی در سازمان ها هدف اصلی این نوشتار است. مفروض این است که سازمان هایی در عصر اطلاعات و دانایی موفق اند که تفکر علمی در تمام ساختار و تشکیلات، راهبردها، سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها، ماموریت ها، روش ها و شیوها تعمیق، توسعه و ارتقا یابد. سوالات حایز اهمیت در این پژوهش عبارت اند از: عمق بخشی تفکر علمی چه سطوحی از سازمان ها را باید دربرگیرد؟ مهم ترین بسترهای زمینه ساز برای عمق بخشی تفکر علمی در سازمان ها کدام اند؟ نتیجه اجمالی این تحقیق این است که عمق بخشی تفکر علمی از رهگذر بسترسازی در ابعاد زمینه ای ساختار سازمانی، که مهم ترین و کلیدی ترین آن فرهنگ و یادگیری دایمی است، و فراهم سازی بسترهای ساختاری و معنایی سازمان حاصل خواهد شد.
    کلید واژگان: تفکر, علم و دانش, تفکر علمی, اتاق فکر}
    Siamak Bagheri Choukami *
    Advanced organizations are symbols of civilizational growth. Development and progress in every organization require a kind of mental power or in other words a specific method of thinking in order to create and make decisions. How to deepen scientific thinking in organizations is the main objective of the present article. It is assumed that in the era of information and knowledge, only organizations are successful which scientific thinking is deepened, developed and promoted in all their structures, strategies, policies, plans, missions, methods and approaches. The significant questions in this research include: Which levels of the organization should deepening scientific thinking cover? What are the most important grounds for deepening scientific thinking in organizations? The result of the present research is that deepening scientific thinking will be achieved by setting the grounds in basic dimensions of organizational structure, in which culture and permanent learning are the most important components, and providing the structural and semantic grounds of the organization.
    Keywords: thinking, Knowledge, Scientific Thinking, Think Tank}
  • مهدی قهرمان*، پریا نوری، سید مجید نبوی

    کریشنا مورتی به عنوان عارف، متفکر، نویسنده و سخنران در جهان معروف است. یکی از اصلی ترین مولفه های فکری کریشنا مورتی (1895 -1986) دیدگاه خاص ایشان در مورد دانش است. اندیشه کریشنا در مورد دانش با نگرش اسلام تفاوت های زیادی دارد. لذا در این نوشته دیدگاه ایشان با نگرش اسلام به دانش به صورت تطبیقی و به روش کتابخانه ای مقایسه شده و به روش توصیفی-تحلیلی پردازش گشت و مسجل شد با اینکه دیدگاه ایشان به دانش در مواردی همسان با دیدگاه اسلام است اما در بیشتر موارد نگاهشان به دانش کاملا متفاوت با نگاه اسلام بوده و حتی در مواردی نیز متضاد است. از دید کریشنا مورتی دانش علت کرختی ذهن، جنگ ها و ویرانی ها، بی ثباتی انسان، اسارت ذهن، شرطی شدن و مانع تغییر روانی، همراه با جهالت، مانع خرد و آزادی انسان بوده و مطرود است. این در حالی است که هدایت انسان بوسیله علم طبق آیات و روایات ایمه معصومین مورد تاکید اسلام است. قرآن، پرورش عقل و اندیشه را یکی از عوامل و عناصر سازنده انسان می داند که سبب تکامل او می شود. بنابر آموزه های اسلام آنچه موجب بی ثباتی و سردرگمی انسان می شود جهل و ندانستن است. بر اساس قرآن، نظر کریشنا مورتی مبنی بر اینکه دانشی که به عنوان وسیله ای برای هدایت انسان در درون به کار گیرد مانعی برای کشف محسوب می-شود، مردود است. لذا اندیشه و نگاه مورتی به دانش در کل از دید اسلام مطرود و غیرقابل قبول است.

    کلید واژگان: اندیشه, کریشنا مورتی, اسلام, علم, دانش, جهل}
    Mahdi Ghahraman *, Parya Noori, Seyyd Majid Nabavi

    Krishnamurti is known around the world as a mystic, thinker, writer and speaker. One of the main intellectual components of Krishnamurti (1895-1986) is his particular view of knowledge. rishna's idea of knowledge is very different from the view of Islam. Therefore, in this article, his view of Islam's view of knowledge has been comparatively compared to the library method and processed in a descriptive-analytical manner. It is completely different from the Islamic view and even contradictory in some cases. According to Krishna Morti, knowledge is the cause of numbness of the mind, wars and destructions, human instability, captivity of the mind, conditioning and hindering psychological change, along with ignorance, hindering human wisdom and freedom and is rejected. This is while the guidance of man through science according to the verses and hadiths of the Imams is emphasized by Islam. The Qur'an considers the cultivation of intellect and thought as one of the factors and constituent elements of man that cause his evolution. According to the teachings of Islam, what causes instability and confusion in human beings is ignorance.According to the Qur'an, Krishnamurti's view that knowledge used as a means to guide man within is an obstacle to discovery is rejected. Therefore, Morty's thought and view of knowledge is generally rejected and unacceptable from the Islamic point of view.

    Keywords: Thought, Krishna Morti, Islam, science, Knowledge, Ignorance}
  • حسین ارجینی*، عیسی مولوی وردنجانی

    زیرساخت‌های رفتار سیاسی، منبعث از بینش‌ها، گرایش‌ها و دانش‌های افراد است. محور پژوهش پیش رو، تنها دانش‌ها را دربرمی‌گیرد. ارتباط دانش و رفتار سیاسی را می‌توان از دو رهیافت پیگیری کرد: یکی فرهنگ سیاسی و دانش انسان‌ها از مفاهیم سیاسی؛ و دیگری، اثرگذاری برداشت سیاسی و نوع نگرش سیاسی بر کنش سیاسی افراد. این پژوهش درصدد است که از دریچه رهیافت تاثیر دانش بر رفتار سیاسی امام خمینی ره به تحقیق بپردازد. یافته‌های تحقیق نمایانگر این مسئله است که جامعیت علمی امام خمینی ره در حوزه‌های مختلف، با رویکردی متفاوت با نگرش‌های غرب و شرق به دانش، سبب شده است تا رفتار سیاسی امام خمینی ره از دو شاخصه تعالی‌گرایی و عقلانیت سیاسی بهره‌مند شود و مولفه‌هایی همچون رعایت کرامت در مواجهه با جریان‌های سیاسی، شناخت ماهیت جریان‌ها، دشمن‌شناسی و اعمال تدابیر و راهبردهایی برای برون‌رفت از بحران‌ها در مواجهه با جریان‌های سیاسی، در رفتار ایشان متبلور شود. امام خمینی ره درصدد است مبتنی بر این مولفه‌ها، انگاره‌های ذهنی بدیعی را برای جریان‌های سیاسی بیافریند تا کنش آنها، به‌نوعی همسو با نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد. استنتاج این پژوهش با بهره‌مندی از روش کتابخانه‌ای و نگرشی توصیفی تحلیلی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: امام خمینی ره, علم و دانش, کنش سیاسی, جریان سیاسی, اندیشه سیاسی}
    Husain Arjini*, Issa Molavi Vardanjani

    The infrastructure of political behavior stems from the insights, inclinations, and knowledge of individuals. This paper covers only the knowledge. The relationship between knowledge and political behavior can be pursued from two approaches, one is political culture and human knowledge of political concepts; and the other, the influence of political perception and type of political attitude on the political action of individuals. This study seeks to investigate the impact of knowledge on the political behavior of Imam Khomeini. The findings show that the Imam's scientific comprehensiveness in various fields, with his different approach to the Western and Eastern knowledge, has caused Imam Khomeini's political behavior to benefit from two indicators of transcendence and political rationality. Some of the components of Imam Khomeini's behavioral system include observing dignity when facing political currents, recognizing the nature of currents, recognizing the enemy, and applying measures and strategies to overcome the political crises. Imam Khomeini seeks to create innovative mental ideas for political currents based on these components to bring their actions closer to the strategies of the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: Imam Khomeini, science, knowledge, political action, politicalcurrent, political thought}
  • احمد موحدی*

    با شیوع جهانی بیماری کرونا ممکن است در ذهن برخی شیعیان و قایلین به موجود بودن امام زمان (علیه السلام) این سوال شکل گرفته باشد که آیا حضرت هم ممکن است دچار این بیماری شود؟ هم چنین اگر ایشان بیمار شود، آیا به پزشک مراجعه می کنند؟ مطابق با آیه 110 سوره مبارکه کهف در کنار کلیات برخی آیات دیگر چنین استنباط می شود که پیامبر اکرم و امامان معصوم (علیهم السلام) و به ویژه حضرت ولی عصر(علیه السلام) با همه عظمت وجودی و عصمتی که دارند، بشری از جنس خود انسان بوده و به حکم انسان بودن و جسم داشتن، تمایلات و نیازهای انسانی از قبیل بیماری و عارض شدن کسالت بر جسم را دارا هستند. وقوع بیماری در افراد به علل و عواملی هم چون عدم رعایت بهداشت و مراقبت های فردی، سوء مزاج به واسطه عدم اطلاع و رعایت تغذیه سالم، کفاره گناهان، ترفیع درجه معنوی، آزمایش و امتحان و نیز حکمت خاص الهی صورت می گیرد که در میان این عوامل، عوامل سه گانه نخست در حق انبیا و اوصیای الهی (علیهم السلام) ممتنع است؛ اما عوامل سه گانه دوم می تواند عامل قابل قبولی در برخی ابتلایات و گرفتاری های ایشان مثل بیماری و کسالت بدنی و جسمی باشد و محذور عقلی و شرعی نیز در پی ندارد. در عین حال و در پاسخ به سوال دیگر، امام معصوم که از یک طرف دارای علم عظیم به ابدان است و از طرف دیگر، قدرت تصرف در عالم کون و مکان دارد، نیازی به طبیب ندارد؛ چرا که خود طبیب حاذق و طبیب طبیبان است. بنابراین و مطابق با نتایج این تحقیق، اراده خداوند به این تعلق گرفته که امام زمان (علیه السلام) حفظ شود تا در زمان مناسب که تنها خدا می داند، حکومت عدل الهی را بر جهان بگستراند؛ لذا حضرت به یک بیماری مهلک که منجر به از دنیا رفتن ایشان تا قبل از ظهور شود، مبتلا نخواهد شد؛ هر چند ابتلای ایشان به بیماری های عادی و معمولی دور از انتظار عقل و شرع نیست و درمان این گونه بیماری ها نیز به دست علم حضرت و قدرت باطنی و با شفابخشی خداوند متعال متصور است و این مطلب، استبعاد عقلی و شرعی ندارد.

    کلید واژگان: علم و دانش, ویروس کرونا, امام زمان (علیه السلام)}
    Ahmad Movahedi *

    With the global outbreak of coronary heart disease, the question may have arisen in the minds of some Shiites and those who believe in the existence of the Imam of the Age (pbuh) whether he may also suffer from this disease? Also, if he gets sick, do they see a doctor?According to verse 110 of Surah Al-Kahf, along with the generalities of some other verses, it is inferred that the Holy Prophet and the infallible Imams (pbuh) and especially the Imam of the Age (pbuh), with all their existential greatness and infallibility, are human beings of their own kind. Being human and being human and having a body, they have human desires and needs such as illness and boredom on the body.Occurrence of the disease in people due to causes and factors such as lack of health and personal care, bad mood due to lack of information and observance of healthy nutrition, atonement for sins, spiritual promotion, trials and tests, as well as special divine wisdom. Factors, the first three factors are forbidden in the right of the prophets and divine testators (PBUH); But the second three factors can be an acceptable factor in some of their illnesses and troubles, such as illness and physical and mental illness, and there is no intellectual or religious limitation.At the same time, and in answer to another question, the Infallible Imam, who on the one hand has great knowledge of the body and on the other hand has the power to occupy the world of space and place, does not need a doctor; Because he is a skilled physician and a physician.Therefore, and in accordance with the results of this research, God's will is to preserve the Imam of the Age (pbuh) in order to extend the rule of divine justice to the world at the appropriate time, which only God knows; Therefore, he will not suffer from a deadly disease that will lead to his death before his reappearance; However, their suffering from ordinary diseases is not far from the expectation of reason and religion, and the treatment of such diseases is conceivable by the knowledge of the Imam and esoteric power and with the healing of God Almighty, and this matter has no intellectual or religious exception.

    Keywords: Science, Knowledge, Corona virus, Imam Zaman (as)}
  • طاهره چال دره*

    آثار ادبی بیان کننده شرایط جامعه ای هستند که در آن خلق شده اند. بررسی و تحلیل این آثار، فضای حاکم بر زمانه و محیطی که اثر در آن تبلور یافته را نشان می دهد. حجاب و پوشش علاوه بر اینکه حکم الهی است، یک مساله اجتماعی و فرهنگی نیز می باشد که در ادبیات بویژه سروده های شاعران معاصر مطرح شده است. مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و استفاده از مستندات کتابخانه ای، نخست اشعار شاعران معاصر مدافع و مخالف حجاب را بررسی کرده سپس دلایل مطرح شده در سروده های ایشان را تبیین نموده است. شاعران مدافع حجاب معتقدند که حجاب دستور دین اسلام است و مانع پیشرفت و علم آموزی زنان نیست و مرد غیور مدافع حجاب و عفت است، اما شاعران مخالف حجاب، بر این باورند که وجوب حجاب در دین اسلام نیست. حجاب مانع پیشرفت و کسب دانش است و تاثیری هم بر عفت زن ندارد.

    کلید واژگان: حجاب, شعر معاصر, دین, علم و دانش}
    Tahereh chaldareh*

    Literary works express the conditions of the society in which they were created. Investigating and analyzing these works reveals the atmosphere of that time and environment in which the work is created. Hijab and veil In addition to being a divine decree, it is also a social and cultural issue that has been raised in literature, especially the poems of contemporary poets. Using a descriptive-analytic approach, the present paper first examines the poems of contemporary poets in favor of and against the hijab and then explains the reasons in their poems. Poets in favor of hijab believe that hijab is the order of Islam and does not hinder the advancement and education of women and a brave man is in favor of hijab and chastity. But poets opposed to hijab believe that there is no need for hijab in Islam. Hijab hinders the advancement and education and has no effect on the chastity of women.

    Keywords: hijab, contemporary poetry, Religion, science, knowledge}
  • سید محمد جواد قربی، منصور حیدری *
    یکی از مهمترین منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ و ارزش های فرهنگی است که قابلیت ارتقای قدرت نرم جامعه ایرانی در سطح داخلی و خارجی را دارد. نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ایران دارای منابع متعدد قدرت نرم است و صرفا باید با شناسایی و برنامه ریزی های راهبردی به بازتولید قدرت نرم پرداخت. یکی از بسترهای شناسایی منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی، قانون اساسی که مبین تمامی ظرفیت های ملی و دینی موجود در زمینه منابع قدرت ملی است. به همین منظور، با تحلیل محتوای قانون اساسی می توان ظرفیت ها و پتانسیل های نرم افزاری ایران در حوزه قدرت را بازآفرینی و عملیاتی نمود. در همین راستا، مقاله حاضر تلاش می کند تا به این سوال کلیدی پاسخ دهد: منابع فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی کدامند و شامل چه مولفه هایی می شوند؟ یافته های مقاله نشان می دهد که منابع فرهنگی قدرت نرم ایران در قانون اساسی در چهار حوزه نمادهای ملی، نمادهای دینی، ارزش های سیاسی و علم و دانش قابلیت شناسایی دارند و مولفه های مستخرج نشان می دهند که ایدئولوژی اسلامی، استقلال فرهنگی و آزادی، قسط و عدل، علوم و فنون برترساز بیشترین فراوانی ها و ارتباط موثری با قدرت نرم افزاری ایران دارند.
    کلید واژگان: فرهنگ, قدرت نرم, قانون اساسی, علم و دانش, نمادهای ملی و دینی, ارزش های سیاسی}
    Mansour Heidari *
    One of the most important sources of soft power in the Islamic Republic of Iran is culture and cultural values that can enhance the soft power of Iranian society at the domestic and foreign levels. One point to be taken into account is that Iran has many sources of soft power and should simply redefine soft power by identifying and planning strategic ones. One of the foundations for identifying the sources of soft power in the Islamic Republic is the Constitution, which illustrates all national and religious capacities existing in the field of national power resources. For this purpose, by analyzing the contents of the Constitution, Iran's capacity and potential in the field of power can be recreated and operationalized. In this regard, the present article tries to answer this key question; what are the cultural sources of the soft power of the Islamic Republic of Iran in the Constitution and what are the components of it? The findings of the paper show that the cultural sources of Iran's soft power within the Constitution exist in four areas of national symbols, religious symbols, political values, and knowledge. This shows that Islamic ideology, independence, culture, freedom, justice, science and technology are cited most frequently in the Constitution and have an effective relationship with the software power of Iran.
    Keywords: culture, soft power, constitution, science, knowledge, national, religious symbols, political values}
  • محمدصادق علمی سولا*، مهدی قائمی اصل، جواد یعقوبی، مهسا مسگرانی
    انفاق به عنوان یکی از راه های از بین بردن اختلافات طبقاتی غیرعادلانه ناشی از بی عدالتی های اجتماعی در اسلام تلقی شده که باعث کم رنگ تر شدن این اختلافات در تمام طبقات می گردد. گسترش فرهنگ وقف، به عنوان بارزترین مصداق احسان، انفاق، صدقه جاریه، تعاون و...، یکی از عمده ترین فاکتورهای انهدام تراکم ثروت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ارزش های معنوی و الهی، در شکل توزیع عادلانه ثروت، محسوب می شود. در این مقاله با بررسی جایگاه وقف در منابع اسلامی، موقوفاتی که سبب ارتقاء سطح تحصیلات، به خصوص در سطوح بالاتر دانشگاهی می باشد، مورد توجه قرارگرفته است. این مسئله با استفاده از مدل داده های ترکیبی و روش بوت استرپ برای محاسبه خطای استاندارد مدل، طی سال های 1390-1382 برآورد شده که نتایج آن بیانگر اثر معنادار و مثبت هزینه های مذهبی به عنوان شاخصی از انفاق، بر ترویج علم در مدل مورد بررسی است.
    دستاورد این تحقیق تلاشی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی از طریق تشویق به انفاق و افزایش آگاهی از پیامدهای عدم انفاق در جامعه اسلامی است.
    کلید واژگان: انفاق, وقف, تکامل جامعه, توزیع ثروت, علم و دانش}
    Dr. Mohammad Sadegh Elmi Savala*, Dr. Mahdi Ghaemi Asl, Javad Yaaghobi, Mahsa Mesgarani
    Spending has been encountered as a way of eliminating unfair class distinctions, due to social injustices in Islam and has been faded these distinctions among different classes. Devotion culture development , as the most sensible form of benefaction, spending, charity, cooperation and etc., is one of the most significant factors in destructing wealth aggregation in part of a society and create a proper basis for moral and divine values growth, in form of justly distribution of wealth. In this paper by studying the position of devotion in Islamic resources, ones which caused educationpromotion, particularly in graduated levels of universities, has been considered. This issue has been estimated by taking benefit of panel data model and bootstrap approach for calculating model’s standard error, during 1382 – 1390, and results indicate the significant and positive effect of religious expenditures, as an indicator of spending, on education promotion in our model. The outcome of this research is an attempt in order to reduce social damages through spending encouragement and enhancing people awareness in absence of spending consequences in an Islamic society.
    Keywords: Spending, Devotion, Society Evolution, Wealth Distribution, Knowledge, Science}
  • جواد آقامحمدی
    زمینه و هدف
    بررسی آیات مختلف در قرآن کریم حاکی از آن است که در دین مبین اسلام «خانواده» نخستین و مهم ترین نهاد تربیتی است که در شاکله تربیتی انسان تاثیری ماندگار می گذارد؛ بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های خانواده صالح و شایسته و نقش آن در تربیت دینی فرزندان صورت گرفته است.
    روش تحقیق: روش به کار رفته در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. حوزه پژوهش شامل قرآن کریم و نظرات 11 نفر از مدرسان دانشگاه در حوزه آموزش خانواده است که از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته و به شیوه گلوله برفی انجام یافته است. برای بررسی اعتبار داده ها از نظر متخصصان بهره گرفته شد و الگوی استخراج شده در اختیار آنان قرار گرفت و ضمن مشورت های لازم، اقدام های اصلاحی صورت گرفت.
    یافته ها و
    نتایج
    بر اساس مبانی قرآنی و نظرات خبرگان، هشت مولفه اصلی «خانواده شایسته و صالح» که در تربیت دینی فرزندان موثر هستند به شرح زیر شناسایی شد: دین داری، علم و دانش، معرفت و بصیرت، تعهد و مسئولیت پذیری، عدالت محوری و حق طلبی، اعتدال و میانه روی، تعظیم شعائر اخلاقی و الهی، و نیز بهداشت جسمانی و روانی.
    کلید واژگان: خانواده صالح, تربیت دینی, دین داری, اعتدال, علم و دانش}
  • سید محمد جواد قربی
    این مقاله در صدد است تا به بررسی مختصات قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی بپردازد و در این مسیر، ژئوپلیتیک، تولیدکننده ها، ابزارها و منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در پرتو اصول قانون اساسی مورد مداقه و کنکاش علمی قرار می دهد. یافته های پژوهش حاکی از این هستند که اولا، ژئوپلیتیک قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه ی جهان اسلام قابل شناسایی است؛ ثانیا، قدرت نرم به وسیله ی ابزارهایی نظیر رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، الهام بخشی فرهنگی یا صدور فرهنگی انقلاب، علم و دانش و ارزش های سیاسی ترویج می شود؛ ثالثا، بر اساس اصول قانون اساسی، نهادهایی نظیر ولایت فقیه، خانواده، قوه ی مجریه و مردم از تولیدکننده های اصلی قدرت نرم محسوب می شوند؛ رابعا، منابع قدرت نرم را می توان در عرصه های اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی مشاهده نمود که برخی از مولفه های استخراج شده، عبارتند از: عدل، رشد فضائل اخلاقی، مبارزه با فساد و تباهی، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی، موازین اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، استقلال فرهنگی، پاسداری از خانواده، وحدت فرهنگی جهان اسلام، نفی هرگونه ستمگری و سلطه پذیری، تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون، مشارکت عامه ی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، آرای عمومی، استقلال سیاسی، وحدت سیاسی جهان اسلام و حقوق یکسان سیاسی، پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت، استقلال اقتصادی، تامین اجتماعی، تامین نیازهای اساسی، برنامه ی اقتصادی، استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور، و دفاع از حقوق همه ی مسلمانان، استفاده از علوم و فنون، بالابردن سطح آگاهی های عمومی، آموزش و پرورش، تسهیل و تعمیم آموزش عالی، تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان و خودکفایی در علوم و فنون. تمرکز بر روی مولفه های فوق الذکر و توانمندسازی ملت می تواند استحکام ساخت درونی نظام ملی را شکل دهد و اقتدار ملی و ثبات همه جانبه را به ارمغان آورد.
    کلید واژگان: قدرت نرم, قانون اساسی, جمهوری اسلامی ایران, ژئوپلیتیک, جهان اسلام, صدور فرهنگی, علم و دانش, ولایت فقیه, رسانه های ارتباطی}
  • سیدابوتراب سیاهپوش
    در بین مورخان علم دو نظریه عمده درباره جای گاه علم در فرهنگ اسلامی وجود دارد: برخی بر این باورند که علم در اسلام مسئله ای حاشیه ای است و اساسا در دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی، پدیده علم از جای گاه جدی و بااهمیتی برخوردار نبوده و در حاشیه قرار داشته است. طرف داران این نظریه آن را «نظریه حاشیه ای» می نامند. بنا بر این نظریه، دستاوردها و موفقیت های بزرگ و انکار ناپذیر علمی دانش مندان مسلمان و فیلسوفان طبیعی را باید ثمره محفل های خصوصی دانست که از فشارها و تضییقات راست دینان و سنت گرایان در امان ماندند. عده ای هم بر این اعتقادند که علم در فرهنگ اسلامی از شان و منزلت والایی برخوردار بوده و اساسا واژه علم و دانش در هیچ تمدنی، به جز تمدن اسلامی، چنین جای گاهی نداشته و واژه ای کلیدی در این تمدن بوده است. طرف داران این نظریه آن را «نظریه ضبط و تخصیص» نام نهاده اند. بر اساس این نظریه، اگرچه علوم معقول در جهان اسلام بر علوم منقول غالب نشد، ولی با آن از در آشتی درآمد. این مقاله بنا دارد با بهره گیری از منابع معتبر به بررسی این دو نظریه بپردازد.
    کلید واژگان: علم, دانش, فرهنگ, تمدن, اسلام, عقلانیت, سنت گرایی, زوال}
    Abootorab Siahpoosh
    Science historians often refer to two main theories about the status of science in Islamic culture. Some believe that science has been a marginal issue in Islam, has not had an outstanding position in the Islamic education system, and has been brushed aside. The advocates of this theory subscribe to Marginal Thesis. According to this thesis, the great scientific achievements and undeniable accomplishments of the Muslim philosophers resulted from private communities that were not under the pressure and coercion of righteous believers and traditionalists. Nonetheless, another community believes that science has had an elevated status in the Islamic culture, and the terms “science” and “knowledge” have had no such elevated status in any other civilizations except that of Islam. In other words, “science” is a key term in this civilization. The advocates of this theory subscribe to Appropriation Thesis. According to this thesis, although in the Islamic world logical sciences did not dominate over traditional/narrated sciences, yet they were in close affinity with them. The present paper, through using valid documents, aims at studying these two theses.
    Keywords: science, Knowledge, Culture, Civilization, Islam, Rationality, Traditionalism, Decline}
  • مظاهر مصفا، عباس سعادتی
    ادبیات و به خصوص شعر، در ایجاد، توسعه و پیروزی یکی از بزرگ ترین تحولات اجتماعی و سیاسی ایران یعنی نهضت مشروطه، نقش اساسی و انکار ناپذیری ایفا نموده است و آنچه به عنوان شعر دوره مشروطه شناخته شده است، تاکید بر آگاهی بخشیدن و برانگیختن غیرت وطنی دارد؛ مفاهیمی که پیش از تکوین نهضت مشروطه خواهی، در ادب فارسی سابقه نداشته است. در این پژوهش به بررسی جایگاه علم و دانش در شعر شعرای برجسته مشروطه (ملک الشعرای بهار، ادیب الممالک فراهانی، فرخی یزدی، میرزاده عشقی، عارف قزوینی و ایرج میرزا) پرداخته شده است و نتایج به دست آمده نشان دهنده این است که در بین این شعرا بزرگ ترین دغدغه ادیب الممالک فراهانی دانش و آگاهی است و بزرگانی چون بهار و فرخی یزدی با توجه به درک اوضاع جهانی، رغبت به علم اندوزی و یادگیری علم غرب و هضم آن در فرهنگ خویش را یادآور می شوند.
    کلید واژگان: تحلیل بسامدی, علم و دانش, شعر, مشروطه}
  • حبیب کارکن بیرق*
    در دوران گذشته، فلسفه یا حکمت که شامل همه علوم می شد، دانشی مقدس بود که با ماورای طبیعت پیوند داشت. اما با استقلال و گسترش علوم تجربی جدید، رفته رفته این نگاه قدسی کم رنگ تر شد، تا اینکه در دوران متاخر به کلی از میان رفت. آنچه امروزه از واژه علم و دانش به ذهن متبادر می شود، مجموعه ای از اصول و قوانینی است که با آنها می توان بر طبیعت تسلط یافت و از آن برای منافع دنیوی بهره برداری کرد. بر اساس چنین نگرشی، هیچ نگاه رمزگونه ای به طبیعت نیست و نباید در پی چیزی ورای آن بود. چنین نگرشی از نظر تربیتی پیامدهای نا گواری دارد. این نوشتار مسائل مذبور را با روش توصیفی تحلیلی، بررسی می کند؛ پس از آن وظیفه نظام تربیتی ما را، در وضع یادشده، آشنا کردن متربیان خود با این نگرش پنهان، پیامدها، و راه های مقابله با آن می داند.
    کلید واژگان: حکمت, علم و دانش, تقدس, تعلیم و تربیت}
    Habib Karkon Beyraq*
    In the past, philosophy or wisdom which included all branches of science was considered a kind of holy knowledge related to metaphysics. With the independence and expansion of new empirical sciences, however, its holy character faded away and it is no longer viewed holy today. Nowadays, the terms science and knowledge suggest a set of principles and rules by which one can have control over the nature and use it to further one's worldly interests. According to this attitude, there is no allegorical look to nature and it is no use to think what is beyond that. Such an attitude has lamentable outcomes in education. Using a descriptive –analytical method, the present paper studies these questions and considers that the duty of our educational system in the mentioned situation is to make its learners familiar with this hidden attitude, its outcomes and ways of confronting it.
    Keywords: wisdom, science, knowledge, holiness, education}
  • قم خاستگاه علم و بصیرت
    سیدعباس رضوی
    در این نوشتار، پس از تبیین جایگاه حوزه علمیه قم در جغرافیای تاریخی و علمی و نشر معارف دینی، به مهم ترین شاخصه های آن پرداخته شده است وعوامل موثر درموفقیت و شهره شدن آن بررسی شده است. ازجمله تبیین شده: حوزه نخستین قم، از نخستین کانونهای علمی ممتاز جهان اسلام بوده و در چندین سده فعالیت خود، آثار علمی و فرهنگی درخشانی را به اسلام و تشیع هدیه کرده است. دانش گستری و بصیرت دینی، از شاخصه های حوزه علمیه قم در طول تاریخ بوده است و این حوزه کهن در اختلافها و کشاکشهای فکری بزرگی چون موضوع امامت و ولایت اهل بیت و فتنه های خرافه پردازان و غالیان و محدثان سست اندیش، به مردم راه نموده است و این تجربه ها و دستاوردهای کنونی حوزه نیز، دسترنج کوششهای هزاران عالم دینی در دورانهاو برهه های گوناگون تاریخ است. این نوشتار، مروری است بر جلوه های دانش گستری و بصیرت دینی حوزه علمیه قم، بویژه در سالهای آغازین غیبت امام زمان.
    کلید واژگان: قم, حوزه علمیه قم, علم و دانش, بصیرت دینی}
  • تاثیر ویژگی های معصومین (ع) بر ماندگاری دین
    محمود اصغری
  • عباس معمارنژاد
    نقش علم و دانش در اقتصاد به دلیل ایجاد تخصص و بهبود بهره وری عوامل تولید از گذشته مورد توجه قرار گرفته و جایگاه فناوری و دانش به عنوان عوامل درون زا در رشد اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است. با توجه به این که در اقتصاد دانش بنیان، تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات عامل و محرک اصلی رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال در تمامی فعالیت های اقتصادی است، فرایندهای خلق و ایجاد دانش، فراگیری و اکتساب آن، پخش و اشاعه و کاربرد عملی آن باید به دقت برنامه ریزی تا بازخورد بین فرایندهای مذکور، پیشرفت اقتصاد دانش بنیان را تضمین می کند. ...
    کلید واژگان: اقتصاد دانش بنیان, علم و دانش, نماگرهای اقتصاد دانش بنیان, مقایسه تطبیقی کشورها, ایران}
    Abbas Memarnejad
    For a long time, economists have recognized only three factors of production; labor, fiscal capital, and natural resources. Recent decades, this view has gradually changed. Information and knowledge are now replacing traditional factors of production as the primary wealth-creating assets. In addition, technological developments in the 20th century have transformed the majority of wealth-creating work from physically-based to "knowledge-based". Countries use knowledge to strengthen their competitiveness in the global economy and increase their social well-being. So, knowledge and technology are now the key factors of production and they are known as drivers of productivity, economic growth, and development. Knowledge based economy (KBE) dwells on the importance of education, innovation and technological adoption, ICT infrastructure, human resource, and the economic and institutional regime, and their interdependence, for sustained economic growth. KBE indices are divided into four groups; innovation system, business environment, information and communication technology (ICT), and human resource development. This paper employed recent data for Iran to exam the components of the KBE using various indices. Moreover, comparative studies have been done for some selected countries. The findings of the study show that the performance of Iran is not satisfactory. In the international comparative terms, there is a big gap between Iran and other selected countries. Therefore, Iran needs to design a consistent policy package to fill the gap.
    Keywords: Knowledge Based Economy (KBE), KBE Indices, Comparative Studies of Countries, Iran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال