جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نظام تربیتی" در نشریات گروه "علوم تربیتی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نظام تربیتی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
به جهت اهمیت «نوع جهت گیری نظام تربیتی» و نیز «مولفه های مورداستفاده در طرح ریزی الگو های تربیتی آن» از حیث انطباق با معیارهای اصیل دینی و تامین غایات این نظام فکری، پژوهش حاضر با مبنا قرار دادن هدف فوق و به روش «تحلیلی تفسیری»، به احصاء و ارائه نظام تربیتی «محمد غزالی»، به عنوان یک منظومه کاملا دینی پرداخته است. براین اساس نتایج حاصله حاکی از آن است که در بخش مبانی تعلیم وتربیت، تاکید بر کرامت ذاتی و الهی و نیز جنبه نفسانی و روحانی وجود انسان، محور و فعال مایشاء بودن خداوند در جهان، برخورداری عالم هستی از دو بعد ماده و ملکوت، توجه بر احوالات ایجادکننده رفتار به جای خود رفتار، مخالفت با ریشه کنی غرایز از وجود آدمی و نیز تبیین امکان و نحوه کسب معرفت، غایت اخلاق ورزی، چگونگی قضاوت و انگیزش اخلاقی، روش های کسب فضائل اخلاقی، نقش عقل و اراده در شکل دهی رفتار آدمی و ملاک و هدف اعتدال قوا براساس امر دینی، مهم ترین معتقدات غزالی در این زمینه را تشکیل می دهند. در زمینه اصول تعلیم وتربیت، اصول تشریحی غزالی از یک ساختار 5وجهی برخوردار است که شامل «امکان تربیت»، «پایه های تربیت»، «الزامات و بایسته های تربیت»، «تمهیدات حین تربیت» و «محتوا و فحوای تربیت» است که به واسطه 18 اصل تربیتی، معتقدات او در این زمینه را تشریح می کنند. غزالی همچنین نظام تربیتی خویش را بر 3 رکن «نفس»، «اخلاق» و «علم» استوار کرده و براساس آن ها به سازمان دهی روابط فی مابین مربیان و متربیان و والدین، برنامه درسی، مراحل تربیت و شیوه های تعلیم وتربیت می پردازد.کلید واژگان: تعلیم وتربیت, تربیت دینی, نظام تربیتی, محمد غزالیDue to the importance of the "type of orientation of the educational system" and the "components used in the design of its educational models" in terms of compliance with authentic religious criteria and the fulfillment of the goals of this intellectual system, the present research is based on the above-mentioned goal and using the "analytical-interpretative" method, has collected and presented Mohammad Ghazali's educational system as a purely religious system. The findings indicate that in the section of educational foundations, emphasis on the inherent and divine dignity as well as the spiritual and soul dimension of human existence, God's centrality and activeness in the world, the existence of two dimensions of matter and heaven in the universe, Focus on the conditions that create the behavior rather than the behavior itself, opposition to the eradication of instincts from human existence, and also the explanation of the possibility and method of acquiring knowledge, the ultimate goal of ethical conduct, the manner of moral judgment and motivation, methods of acquiring moral virtues, the role of reason and will in shaping human behavior, and the criterion and goal of moderation of powers based on religious injunctions, constitute Ghazali's most important beliefs in this field. In the field of educational principles, Ghazali's explanatory principles have a five-faceted structure, which includes "the possibility of education", "the bases of education", "the requirements and necessities of education", "the preparations during education" and "the content and substance of education". These principles explain his beliefs in this field through eighteen educational principles. Ghazali also bases his educational system on three pillars: soul, ethics and knowledge. Based on these pillars, he organizes the relationships between teachers, students, and parents, curriculum, stages of education, and methods of education.Keywords: Education, Religious Education, Educational System, Mohammad Ghazali
-
آنچه که تاکنون علیرغم اصلاحات گسترده در نظام تعلیم و تربیت ایران ، موجب شده است تا نظام تربیتی ایران همچنان ناکارآمد باشد، غلبه نوعی گفتمان بر اقدامات اصلاحی است که بیشتر به بازتولید قلمروهایی منجر شده اند که خود مانع ظهور اصلاحات واقعی در نظام تربیتی به حساب می آیند. وجه پارادکسیکال گفتمان حاکم بر این اقدامات این است که از یک سو هدف از اقدامات اصلاحی را ایجاد تحول و بهبود در نظام تربیتی می داند و از سوی دیگر با باز تولید قلمروهای جدید، موانع جدیدی بر سر راه اصلاحات حقیقی بوجود می آورد. تجربه چهار دهه سیاستگذاری در نظام تربیتی ایران را می توان مصداق بارز چنین فرآیندی دانست. این گفتار با پرداختن به سه مفهوم مهم قلمرو سازی، قلمرو زدایی و باز تولید قلمرو، در پی تبیین ماهیت و کارکرد حاکمیت «گفتمان باز تولید قلمرو» در سه حوزه ساختاری، مبانی و نظریه پردازی تربیتی و وجوه پارادکسیکال آن از یک سو ، و همچنین ارایه راهکاری برای برون رفت ازآن به منظور تحقق یک نظام تربیتی کارآمد و خود سامان بخش از سوی دیگر است. تحلیل گفتمان انتقادی، تحلیل مفهوم و نوپردازی مفهومی مبنای روشی تدوین این مقاله است.یافته ها نشان می دهد که تا زمانی که بازتولید قلمرو به عنوان گفتمان اصلاحات در نظام تربیتی ایران در نظر گرفته شود، بدلیل ماهیت پارادکسیکال و ضد اصلاحی این گفتمان، امکان تحقق اصلاحات واقعی در نظام تربیتی وجود نخواهد داشت.
کلید واژگان: قلمرو سازی, بازتولید قلمرو, قلمرو زدایی, اصلاحات, گفتمان پارادکسیکال, نظام تربیتیWhat, despite all the reforms, has made Iran's education system ineffective is the dominance of a "discourse" over a reform that has mostly led to the "re-territorialization" that prevents the emergence of real reforms in the education system. The paradoxical aspect of this discourse is that on the one hand, the reform aims to create change and improvement in the educational system. On the other hand, by "re-territorialization", it creates new obstacles to real reforms that experience four decades of policy. In the Iranian educational system can be considered a clear example. This article by addressing the three important concepts of "territorialization", "de-territorialization", as well as the "re-territorialization", it seeks to explain the nature and function of governance in the "discourse of reterritorialization" "in three areas and also to provide a way out of it in order to achieve an efficient and self-organizing educational system on the other hand. Critical discourse analysis, concept analysis and re-conceptualization are the basis of the method of compiling this article. The findings show that as long as the re-territorialization is considered as a discourse of reform in the Iranian educational system, due to the paradoxical and anti-reform nature of this discourse, it will not be possible to achieve real reform in the educational system.
Keywords: Territorialization, De-territorialization, Re-territorialization, Reforms, Pradoxical, Educational system, Pradoxical discourse -
تمدن سازی، فرایندی پیچیده، زمان مند و متاثر از عوامل گوناگون است که برای محقق شدن آن، پشتوانه های مادی و معنوی بسیاری لازم است. دراین میان، آنچه اهمیت می یابد، چگونگی تحقق تمدن است. ازهمین رو، هدف پژوهش حاضر، تبیین تربیت زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باتاکیدبر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می باشد. روش پژوهش، تحلیلی و استنتاجی است. یافته ها نشان داد که ازجمله مولفه های احصاشده تحقق تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عبارتند از: معنویت، علم گرایی، اخلاق، عقلانیت، عدالت، وحدت گرایی، پیشرفت، مجاهدت مداوم و پویایی فرهنگ. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تربیت مبتنی بر اسناد تحولی کشور، با اثرگذاری بر مولفه های تمدن نوین اسلامی، زمینه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم می سازد.کلید واژگان: تمدن نوین اسلامی, اندیشه های مقام معظم رهبری, نظام تربیتیReaching to civilization is a complex, time-consuming, and multi-faceted process requiring profound material and spiritual support. Meanwhile, what matters is how civilization can be realized. Hence, this research is intended to explain the type of training required for the establishment of modern Islamic civilization with emphasis on the idea of the Supreme Leader. This is an analytical inferential research. The findings signified that the components of the realization of the modern Islamic civilization from the Supreme Leader's point of view include: spirituality, scientism, ethics, rationality, justice, unity, progress, continuous struggle and dynamism of culture. The results also indicated that the training based on the developmental documents of the country, paves the way for the realization of the modern Islamic civilization.Keywords: modern Islamic civilization, views of the Supreme Leader, training system
-
یکی از طرح های تحولی سازمان بسیج مستضعفین در دهه پیشین، طرح صالحین بوده است. برخی کارشناسان در سنوات گذشته اشکالاتی را به این طرح تربیتی وارد نموده اند که ازجمله این اشکالات، فقدان برنامه ریزی لازم جهت کنشگری بسیجیان و انجام فرایند تربیت آحاد بسیجیان به صورت درون گرا و بدون درنظرگرفتن عرصه عمل و فعالیت است. پاسخ به این اشکال در سه سطح قابل بررسی است: 1. در سطح نظریه اصلی که ناظر به ایده ها و دیدگاه های متولیان است، 2. در سطح اجرا که ناظر به عملکرد مجریان است، 3. در سطح تبیین که ناظر به اسناد سازمانی و آموزشی طرح است. پژوهش های صورت گرفته، وجود فعالیت را در ابعاد نظری و عرصه اجرا بررسی و اثبات نموده است. در این پژوهش درصدد هستیم تا نگاه به حوزه فعالیت و کنشگری را در اسناد ابلاغی و متون آموزشی سازمان بسیج، ازطریق روش اسنادی و تحلیل داده بنیاد واکاوی نموده و فعالیت و کنشگری را در این طرح مشخص نماییم. براین اساس، با روش اسنادی و فن نمونه گیری گلوله برفی 44 سند انتخاب شده و با تحلیل کیفی آنها به 141 مفهوم و همچنین 20 مقوله رسیده و ضمن تحلیل مقوله ها درنهایت به دو مدل مفهومی دست یافتیم. یافته ها حاکی از توجه ویژه به این عرصه میان اسناد صالحین دارد، لذا اشکالات مطروحه، قابل دفاع نیست.پیشنهاد نهایی پژوهش گفتمان سازی قرایت صحیح از آن برای جلوگیری از تسری اشکالات وارده است.
کلید واژگان: طرح صالحین, کنشگری, فعالیت, نظام تربیتی, بسیجBasij-e-Salehin (Basij of the Righteous People) has been one of the transformational plans of the Basij Mostazafin Organization in the last decade. Some experts have raised up critical points about this training plan, especially on lack of planning for Basij’s activity and the training process of internal- oriented training of the members of Basij without considering the field of action. The answer to these problems can be considered at three levels including 1) the level of the main theory, which deals with the ideas and views of the administrators, 2) the performance level, which regards the enactment of the performers, and 3) the level of explanation, which refers to the organizational and educational documents of the plan. Researches have investigated and proved the existence of activity in theoretical and administrative dimensions. This research is aimed at consideration of the field of activities in the released documents and educational texts of the Basij Organization through documentary method and data analysis, and to identify the activities in this plan. Accordingly, 44 documents were selected by documentary method and snowball sampling technique, by analyzing of which through qualitative analysis, the researchers reached at 141 concepts and 20 categories. The analysis of these categories resulted in two conceptual models. The findings indicated that special attention is paid to this issues in the documents of the Salehin, so the problems raised are not defensible. The researchers finally suggest that the discourse of a correct understanding of be established to prevent the extension of the problems.
Keywords: Plan of Salehin, Activism, Activity, training system, Basij -
برنامه درسی اجراشده، مجموعه اقدامات و فعالیت های فرایند یاددهی یادگیری است که بین مربی و متربی در محیط واقعی تربیتی به اجرا درمی آید. الگوگیری از شیوه های عملی امامان علیهم السلام در تعلیم وتربیت، به ویژه امام صادق علیه السلام در نقش سردمدار تربیت اسلامی ایده آل، برای رسیدن به برنامه درسی توحیدمحور و مبتنی بر آموزه های اصیل اسلامی ضرورت دارد. این پژوهش با استفاده از سه روش پژوهش تاریخی، تبیین گزاره ها و معکوس سازی، با بررسی جوامع حدیثی و سایر منابع تکمیلی و همچنین شرح، تبیین و تفسیر آن احادیث در زندگی امام جعفر صادق علیه السلام و دیدگاه های تربیتی ایشان به طور عام و برنامه درسی اجراشده ایشان به طور خاص را استخراج و آنها را از دو منظر تحلیلی و ترکیبی تبیین کرده است. از نگاه تحلیلی، 16 مقوله درقالب عناصر چهارگانه هدف، محتوی، روش های یاددهی یادگیری و ارزشیابی در برنامه درسی اجراشده امام صادق علیه السلام، نظیر جانشین سازی شاگردان مستعد در هدایت کلاس درس، ایجاد زمینه تحقیق و تفحص، اهمیت آزاداندیشی در تعلیم وتربیت، نظام ارزشیابی از شاگردان و جایگاه معلم و... شناسایی شده است. در نگاه ترکیبی، حاکمیت توحید و اخلاق در سراسر برنامه درسی اجراشده در نظام تربیتی امام صادق علیه السلام تبیین شده است. الزامات حرکت نظام آموزشی به سمت الگوگیری از برنامه درسی اجراشده امام صادق علیه السلام در پایان مطرح شده است.کلید واژگان: برنامه درسی اجراشده, نظام تربیتی, امام صادق علیه السلام, توحیدمحوری, اخلاق محوری, برنامه-درسیThe implemented curriculum contains teaching-learning procedure performed between the instructor and the learner in an actual educational environment. Taking models from Imams’ practical approaches to education, especially that of Imam Sadigh (P B U H) as the forerunner of the ideal Islamic education is necessary for achieving a pure Islamic-oriented and monotheist curriculum. Having employed three methods including historical research, explanation of propositions, and using reverse order, this research reviewed Hadiths and supplementary resources as well as their interpretations related to the life and sayings of Imam Sadigh and his general educational approaches and the curriculum he has run practically. The researchers have identified and explained these findings using analytical and combinational perspectives. 16 categories in the form of objectives, content, teaching–learning process, and evaluation are identified in Imam Sadigh's implemented curriculum including training successors from talented students to lead the class, creating the situation for investigation, the importance of free-thinking in education, the evaluation system of the learners and the position of teachers, etc. In terms of combination method, the rule of monotheism and ethics can be observed in the implemented curriculum of Imam Sadigh's educational system. The requirements of movement of the educational system of the country towards receiving its model from Imam Sadigh's implemented curriculum is presented in the end.Keywords: implemented curriculum, educational system, Imam Sadigh, monotheism-oriented, morality-oriented, curriculum
-
هدف اصلی این مطالعه، تبیین و تحلیل انتقادی رویکردهای مربوط به مناسبات فناوری و تربیت و نیز نقد گفتمان حاکم بر سیاستگذاری در نظام تربیتی ایران از منظر این رویکردها می باشد. با این توضیح که یکی از رسالت های مهم فلاسفه تعلیم و تربیت، تبیین چند و چون مناسبات بین فناوری و نظام تعلیم و تربیت است. در این میان، برخی بر این باورند که باید فناوری را تنها به مثابه ابزاری در خدمت نظام تربیتی در نظر گرفت (رویکرد فلسفه «تربیت فناورانه»). در مقابل، برخی دیگر اذعان دارند که فناوری های نوین لاجرم نظام تربیتی متناسب با اقتضائات خود را پدید می آورد (رویکرد «فلسفه فناورانه» تربیت). امروزه تاکید بر نقش فقط ابزاری فناوری به گفتمان حاکم بر رویکرد فلاسفه تربیتی به ویژه در ایران تبدیل شده است که نماد حاکمیت این گفتمان را می توان در تلاش های مربوط به تدوین اسناد بالادستی برای نظام تعلیم و تربیت ایران ملاحظه نمود. گرچه این اسناد به ویژه سند تحول بنیادین به طور اساسی وارد مسئله مناسبات دانش و فناوری نشده اند، اما از محتوای آن چنین استنباط می شود که سند بیشتر با ابتناء بر رویکرد فلسفه «تربیت فناورانه» تدوین شده است و از رویکرد دوم یعنی رویکرد «فلسفه فناورانه» تربیت غفلت کرده است.کلید واژگان: فلسفه تربیت فناورانه, فلسفه فناورانه تربیت, فناوری, نظام تربیتی, سیاستگذاری, نقد, اسناد بالادستیAmong the important missions of philosophers of education is the clarification of the relationship between technology and the education system. Some believe that technology should be considered merely as a means to serve the educational system (the approach of philosophy of "technological education"). In contrast, others believe that new technologies also inevitably lead to a system of education appropriate to their requirements (the approach of "technological philosophy" to education). Emphasizing the role of purely technological means, today, is the discourse governing the approach of education philosophers, especially in Iran, has become the symbol of the sovereignty of this discourse can be found in upstream documents for the education system of Iran was also witnessed. The critique of the ruling discourse governing the approach to technology in policy making in Iran's educationa system is one of the aims of the present article. Explaining, critique and critical analysis of approaches to relations between technology and education, and implications of each approach to the philosophy of education, including the methods are in the formulation of the article.Keywords: Philosophy of technological education, technologic's Philosophy of education, Iran's education system, policy making, critique, upstream document
-
هدف این مقاله پژوهشی بررسی رویکردهای مواجهه با «برنامه درسی فلسفه برای کودکان» و انتخاب راهکار مناسب برای به کارگیری این برنامه در ایران است. پژوهش از نوع کیفی بوده و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. در مراحل پژوهش ابتدا برنامه درسی فلسفه برای کودکان، وابسته به موسسه پیشبرد فلسفه برای کودکان، معرفی و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شد. آنگاه رویکردها و راهکارهای مواجهه با این برنامه به عنوان یک برنامه تربیتی جدید در ایران بررسی و تحلیل گردید. در آخر راهکار مناسب برای کاربست این برنامه در ایران پیشنهاد شد. نتایج نشان می دهد که برنامه درسی فلسفه برای کودکان با توجه به شرایط بومی، فرهنگی و فلسفه حاکم بر نظام تربیتی ایران دارای نقاط قوت و ضعف است. لذا با نظر به قوت ها و ضعف های برنامه سه رویکرد در مواجهه با کاربست این برنامه در ایران شناسایی شد: اول «رویکرد حذفی» که با توجه به نقاط ضعف برنامه راهکار را در «حذف کامل برنامه» می بیند. دوم «رویکرد انفعالی جذبی» که با توجه به نقاط قوت برنامه بر راهکار «جذب کامل برنامه» تاکید دارد. سوم «رویکرد بومی سازی» که با نظر توامان به نقاط قوت و ضعف برنامه، راهکار حفظ، اصلاح، پالایش و توسعه برنامه را پیشنهاد می دهد. این رویکرد با در نظر گرفتن نقاط ضعف برنامه از آسیب های احتمالی آن در نظام تربیتی ایران جلوگیری نموده و برنامه ای متناسب با فضای فلسفی و فرهنگ بومی ایران را بازتولید می نماید. مقاله از میان رویکردها و راهکارهای یادشده با پیشنهاد رویکرد بومی سازی، راهکار «حفظ، اصلاح، پالایش و توسعه برنامه» را به عنوان گزینه مناسب برای به کارگیری برنامه درسی فلسفه برای کودکان در ایران پیشنهاد می کند.کلید واژگان: برنامه درسی, فلسفه برای کودکان, نظام تربیتی, رویکرد حذفی, رویکرد انفعالی جذبی, رویکرد بومی سازیThe purpose of this research paper was to review approaches dealing with "Philosophy for Childrens Curriculum" and selecting appropriate alternatives for implementing this curriculum in Iran. Qualitative research and analytical method was used. In the steps of study, at first philosophy for childrens curriculum, introduced by the Institute for the Advancement of Philosophy for Children was presented and its strengths and weaknesses was checked out. Then, the approaches and strategies dealing with this new educational program in Iran were analyzed. Finally, the appropriate solution for the application of this program in Iran was suggested. The results showed that considering the local conditions, culture and philosophy of the educational system of Iran, the philosophy for childrens curriculum has numerous strengths and weaknesses. Therefore, considering the strengths and weaknesses of this program, three approaches was identified regarding the implementation of this program in Iran. The first one was "the Knockout Approach" which considers "removing the program" strategy, due to the weaknesses of the program. The second one was "the Passive Absorption Approach" which emphasized "the full assimilation" strategy due to the strengths of the program. The third one was "the Localized Approach" that suggested maintaining, modifying, refining and developing the program, considering both the strengths and weaknesses of the program. Considering the weaknesses of the program, this approach protects the educational system of Iran from the probable disadvantages and it helps to develop a program, appropriate with Irans philosophical and native culture. Among the suggested approaches and strategies, this study offered a localized approach and the "maintaining, modifying, refining and developing the program" as an appropriate strategy for application of the curriculum of philosophy for children in Iran.Keywords: Curriculum, philosophy for children, Educational System, Knockout Approach, the Passive Absorption Approach, the Localized Approach
-
یکی از مشکلاتی که امروزه نظام های تربیتی موجود در جوامع اسلامی با آن موجه هستند، جزم گرایی و در نتیجه شکاکیت است. این جزم گرایی و شکاکیت می تواند جزم گرایی یا شکاکیت علمی، دینی و فلسفی را شامل شود. به واسطه این جزم گرایی و شکاکیت، نظام های تربیتی از یک سو به سمت انحصار گرایی در اهداف و برنامه های درسی مورد نظر خود سوق می یابند و از سوی دیگر به انکار و تردید در برنامه های دیگر نظام های تربیتی روی می آورند. در این مقاله، بعد از توصیف و تبیین معنی، مفهوم و نوع شناسی جزم گرایی و شکاکیت، اثرات جزم گرایی و شکاکیت در نظام های تربیتی جوامع اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت بعضی شیوه ها و رویکردهای مربوط به حل این معضل پیشنهاد شده است.
کلید واژگان: جزم اندیشی, شکاکیت, نظام تربیتی, جوامع اسلامی, معضلاتOne of the problems that the educational system in Islamic countries encountered with them is dogmatism and consequently skepticism. This dogmatism and skepticism can be scientific, religious or philosophical. Due to these dogmatism and skepticism, educational systems go toward exclusivism in its educational goals and curriculum, or also go toward doubt or negation of the other educational programs and curriculum. In this paper, after of description and explaining of the mean, concept and typology of dogmatism and skepticism we try to analysis of the effects of dogmatism and consequently skepticism in educational systems in Islamic countries and finally try to present some approaches and procedures for solving those problems.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.