به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « instructional design » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «instructional design» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرانک اسماعیلیان، زهرا زارع*
    مطالعه حاضر با هدف تدوین الگوی طراحی آموزشی بر پایه اصول یادگیری معکوس با استفاده از روش کیفی و طرح پژوهش حین عمل انجام شد. الگوی اولیه از طریق مصاحبه نیمه ساختار با دوازده متخصص یادگیری معکوس صورت بندی شد و طی جلسات مصاحبه با هفت تن از آنان ارزیابی و اصلاح شد. سپس، طرح های تدریس علوم پایه ششم براساس الگوی توصیه شده طی جلسات گروه های کانونی با ده معلم پایه ابتدایی تدوین گردیدند و مطابق با بازخوردهای آنان تغییراتی در الگوی آموزش معکوس اعمال شد.  طرح های تدریس در یک کلاس پایه ششم اجرا شدند و نتایج حاصل از مشاهدات معلم و بازخوردهای دانش آموزان برای بهبود الگو استفاده شد. چارچوب نهایی با عنوان الگوی طراحی آموزشی معکوس معرفی شد که فرابند آموزش را مشتمل بر سه مرحله تحلیل و نیازسنجی، طراحی و تدوین، و اجرا و ارزشیابی توصیف می کند. در مرحله نخست، ویژگی های یادگیرندگان، طرح برنامه درسی و موقعیت یادگیری تحلیل می شوند تا مراحل بعدی با تکیه به بینش های برآمده از این تحلیل، تنظیم شوند. در مرحله دوم، درباره نحوه بیان اهداف آموزشی، سازماندهی مواد و منابع آموزشی و تنظیم محیط یادگیری تصمیم گیری می شود. مرحله سوم مشتمل است بر اقداماتی که در سه موقعیت پیش ازکلاس درس (مانند نحوه اشتراک مواد آموزشی و بیان انتظارات از یادگیرندگان)، حین کلاس درس (مانند ارزیابی تکالیف و ارایه بازخورد) و پس از کلاس درس (مانند معرفی منابع و طرح پرسش های تاملی) رخ می دهند. الگوی طراحی آموزشی معکوس حاصل این پژوهش می تواند بعنوان یک راهنما مورد استفاده طراحان آموزشی و معلمان قرار گیرد.
    کلید واژگان: آموزش معکوس, طراحی آموزشی, پژوهش حین عمل, الگوهای سازنده گرایی, آموزش علوم تجربی}
    Faranak Esmaelian, Zahra Zare *
    The aim of this study was to develop and validate an instructional design model based on the principles of flipped learning using a qualitative action research method. The initial model was formulated of data collected from semi-structured interviews with 12 experts in flipped learning. The initial model then evaluated, validated and modified based on data collected from interviews with seven number of those experts. In the next step, sixth grade science lesson plans designed based on this model and through focused group meetings with ten elementary school teachers familiar with flipped learning. The initial model modified according to teachers’’ feedbacks when designing lesson plans. The developed lesson plans were implemented during the school year to evaluate the model based on the researcher's observations and students' feedback. The insights obtained of this evaluation were also used to improve the model. The flipped learning design model developed from the present study describes the process of instructional design in three stages including analysis and needs assessment, design and development, implementation and evaluation. In the first stage, the learners' characteristics, curriculum documents, and situation / environment are analyzed in order to gain insights that are important to illuminate the next steps. The decisions about instructional objectives, organizing instructional materials and resources, and designing the environment are made by the next stage, design and development. The third stage is the implementation and evaluation stage which includes a set of activities that are done in three conditions including before the classroom (such as sharing instructional resources and materials, and the expectations from learners), during the classroom (such as assessment of assignments and tasks, and providing feedback) and after the classroom (such as introducing additional sources and materials and providing questions for reflection). The flipped instructional design developed from this research has the potential to applied by instructional designers and teachers as a practical guide.
    Keywords: Flipped Instruction, Instructional design, action research, constructivism models, science education}
  • صابر عظیمی*، الناز بحرائی
    با ورود به عصر اطلاعات و توسعه فناوری های جدید و ایجاد یادگیری های شبکه ای، نظریه یادگیری ارتباط گرایی به وجود آمد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی طراحی آموزشی متناسب با این رویکرد است. برای دست یابی به مقوله های الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. به این صورت که ابتدا منابع مرتبط با این موضوع مطالعه شدند و سپس مقوله بندی انجام شد و سپس از دل مقوله ها، مقوله های فرعی و اصلی الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی استخراج شدند. جامعه آماری شامل کلیه مقالات، کتاب ها، مجلات، سایت های اینترنتی در مورد نظریه ارتباط گرایی بودند که به شکل نظری نمونه هایی از آن ها انتخاب شدند. برای مشخص شدن ترتیب و توالی مقوله های الگو و شکل الگوی طراحی آموزشی با 7 نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی مصاحبه شد. براساس این پژوهش الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی طراحی شد که به نسبت الگوهای پیشین الگوی مشخص تر و دارای جزییات بیشتر بوده که هم از نظر مفهومی و هم اجرایی قابل استفاده برای طراحان آموزشی مختلف می باشد.
    کلید واژگان: نظریه ارتباط گرایی, یادگیری توزیع شده, طراحی آموزشی, الگوی طراحی آموزشی}
    Saber Azimi *, Elnaz Bahrayi
    With the entry into the information age and the development of new technologies and the creation of networked learning, the theory of connectivism learning was born. The aim of the current research is to design an educational design model that fits this approach. Inductive qualitative content analysis method was used to obtain the categories of connectivism educational design model. In this way, first the sources related to this issue were studied and then categorization was done, and then from the categories, sub-categories and main categories of connectivism-oriented educational design model were extracted. The statistical population included all the articles, books, magazines, and internet sites about the theory of connectivism, from which samples were theoretically selected. In order to determine the order and sequence of the model categories and the shape of the educational design model, 7 educational technology experts were interviewed. Based on this research, a connectivism-oriented educational design model was designed, which is more specific and has more details than the previous models, which can be used for different educational designers both conceptually and operationally.
    Keywords: connectivism theory, distributed learning, Instructional design, Educational design model}
  • سید کاظم بنی هاشم*، مهدی بدلی، خدیجه علی آبادی، سعید پور روستایی اردکانی

    پژوهش ها نشان می دهد طراحی یادگیری و واکاوی یادگیری در کنار هم باعث هم افزایی در بهبود یادگیری می شوند. هرچند در چگونگی این هم افزایی اختلاف نظر وجود دارد. در این پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوا برای تدوین الگوی تلفیقی طراحی یادگیری سازنده گرا و واکاوی یادگیری استفاده شده است. بدین منظور، 14 نفر از متخصصان موضوعی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. مبنای انتخاب این تعداد از متخصصان، قاعده اشباع نظری بود که به معنای کفایت داده جمع آوری است. اعتبار الگو از طریق نظرسنجی از 20 نفر از متخصصان موضوع انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها شامل مصاحبه بدون ساختار و پرسشنامه سنجش اعتبار الگو بود. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نتایج تحلیل داده ها منجر به شناسایی مولفه ها و ارایه الگوی تلفیقی طراحی یادگیری و واکاوی یادگیری مبتنی بر نظریه سازنده گرایی شد. طبق یافته های پژوهش پیشنهاد می شود از الگوی مزبور در کاربست واکاوی یادگیری در محیط های یادگیری سازنده گرا استفاده شود.

    کلید واژگان: الگوی تلفیقی, طراحی آموزشی, طراحی یادگیری, نظریه سازنده گرایی, واکاوی یادگیری}
    Seyyed Kazem Banihashem *, Mehdi Badali, Khadijeh Aliabadi, Saeid Pourroostaei Ardakani

    Research shows that learning design and learning analytics together have a synergistic potential to promote learning. However, it is controversial how this synergy works. In this qualitative study, content analysis method was used to develop a constructivist learning design and learning analytics (CLDLA) model. For this purpose, 14 subject experts were selected through purposeful sampling method and were interviewed. The logic for selecting this number of experts was the theoretical saturation rule, which refers to the adequacy of collected data. The validity of the model was assessed by a survey of 20 subject experts. Research tools include an unstructured interview and the Model Validity Assessment Questionnaire. Data analysis was performed in three stages inlcudig open coding, axial coding, and selective coding. The results of data analysis led to the identification of components and the proposition of the CLDLA model. According to the results of this study, it is suggested to use the CLDLA model in the application of learning analytics in constructivist learning environments.

    Keywords: CLDLA model, constructivism theory, Instructional Design, Learning analytics, Learning design}
  • امیرعلی مازندرانی*

    در سه دهه گذشته، فناوری های نوین به تدریج منابع آموزشی دانشگاهی را متحول ساخته اند، اما این تحول لزوما باعث بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان نشده است. در این راستا، هدف مطالعه موردی حاضر، طراحی یک کتاب درسی الکترونیکی براساس نظریه شناختی یادگیری چندرسانه ای و بررسی روایی و اثربخشی آن بر یادگیری و بار شناختی ادراک شده دانشجویان است. این پژوهش کاربردی و با روش آمیخته در پنج مرحله انجام شد: 1) طراحی یک کتاب درسی الکترونیکی براساس نظریه یادگیری چندرسانه ای، 2) روایی یابی با استفاده از نظرات متخصصان؛ 3) اجرای اولیه و نظرسنجی از دانشجویان؛ 4) اصلاح کتاب درسی الکترونیکی براساس نظرات متخصصان و دانشجویان؛ 5) اجرای نهایی. ابتدا براساس اصول نظریه شناختی یادگیری چندرسانه ای یک کتاب درسی چندرسانه ای تدوین شد. پس از آن با استفاده از فرم نظرسنجی توصیفی، از شش متخصص درباره آن نظرسنجی شد. در مرحله اجرای اولیه، 27 دانشجو فرم نظرسنجی درمورد این منبع را تکمیل کردند، و نمرات دانشجویان دو گروه کتاب درسی الکترونیکی و کتاب درسی چاپی مقایسه شد. در این مرحله، تفاوت نمرات دانشجویان معنادار نبود. سرانجام، در مرحله اجرای نهایی، 137 دانشجو در دو گروه کتاب درسی چاپی و الکترونیکی مقایسه شدند. در این مرحله، دانشجویانی که از کتاب درسی الکترونیکی استفاده کرده بودند، نمره بالاتری نسبت به گروه کنترل به دست آوردند. همچنین، مطالعه کتاب درسی الکترونیکی با کاهش بار شناختی درونی و بار شناختی اضافی و به افزایش بار شناختی متناسب همراه بود. نتایج این پژوهش می تواند الگویی را برای طراحی های آموزشی کتاب های درسی الکترونیکی در آینده فراهم آورد.

    کلید واژگان: کتاب درسی الکترونیکی, یادگیری چندرسانه ای, بار شناختی, طراحی آموزشی}
    AmirAli Mazandarani *

    In the last three decades, new technologies have gradually transformed academic educational resources; but this development has not necessarily improved the quality of students' learning. To this end, the purpose of the present case study is to design an electronic textbook based on the cognitive theory of multimedia learning and to evaluate its validity and effectiveness on students' learning and cognitive load. This applied and mixed method research was conducted in five stages: 1) designing an e-textbook based on the cognitive theory of multimedia learning, 2) validation using the opinions of experts; 3) Initial implementation and survey of students; 4) Modifying the e-textbook based on the opinions of experts and students; 5) Final implementation. First, a multimedia textbook was developed based on the principles of cognitive theory of multimedia learning. Then, using descriptive questionnaire, six experts were surveyed about it. In the initial implementation phase, 27 students completed a survey form about the electronic resource, and the scores of the students in the two groups of e-textbook and printed textbook were compared. At this stage, the difference in student scores was not significant. In the final phase, 137 students were compared in two groups of printed and electronic textbooks. At this stage, students in e-textbook group scored higher than those who used the print textbook. Also, using e-textbook was associated with decrease in intrinsic and extraneous cognitive load and an increase in germane cognitive load. The results of this study can provide a model for future instructional design of e-textbooks.

    Keywords: electronic textbook, multimedia learning, cognitive load, Instructional Design}
  • صدیقه احمدی، نسرین محمدحسنی*

    هدف پژوهش حاضر، طراحی، اعتباریابی و اثربخشی چندرسانه ای آموزشی تربیت جنسی کودکان (با توجه به مبانی دینی و فرهنگی)، بر آگاهی والدین و مربیان بود. پژوهش حاضر با روش شبه آزمایشی، طرح پس آزمون با گروه گواه در سه فاز: طراحی و تولید چندرسانه ای، اعتباریابی و بررسی اثربخشی انجام شده است. جامعه آماری بخش اعتباریابی، 10 نفر از متخصصان حوزه چندرسانه ای و مشاوره بوده که با استفاده از چک لیست محقق ساخته با 26 سوال در سه گویه به داوری در خصوص محتوا و کیفیت طراحی پرداختند. جامعه آماری فاز سوم، والدین و مربیان شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 70 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گمارش شدند. ابزار پژوهش، آزمون دانش تربیت جنسی محقق ساخته بود. نتایج آزمون  tتک نمونه ای نشان داد که چندرسانه ای آموزشی تربیت جنسی کودکان، طبق نظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار است (000/0 sig: 319/23 (t:و همچنین آموزش صورت گرفته بر آگاهی والدین و مربیان، از تربیت جنسی، اثربخشی معناداری داشته است (3.602t: ، 0.001sig:). بر اساس یافته ها، روند تولید این چندرسانه ای آموزشی ضمن داشتن دلالت هایی برای طراحی محتواهای سلامت محور می تواند نقش بسزایی در بالا بردن سطح آگاهی والدین و مربیان در خصوص ترببیت جنسی کودکان داشته باشد.

    کلید واژگان: تربیت جنسی, چندرسانه ای آموزشی, طراحی آموزشی, مبانی دینی و فرهنگی}
    Sedigheh Ahmadi, Nasrin Mohammadhasani*

    The present study aimed to design, validate and evaluate the effectiveness of children's sexual educational multinedia on the knowledge of parents and educators with a quasi-experimental method in three phases: design and develop of multimedia, validation and effectiveness evaluation. The statistical population of the validation phase was 10 experts in the field of multimedia and consulting who judged the content and quality of the design using a researcher-made checklist based on the items of the Clear Communication Index tool. The statistical population of the third phase was parents and educators in Tehran city. Using available sampling method, 70 people were selected and randomly assigned to the two groups. The research tool was a researcher-made test of sexual education knowledge. The results of one-sample t-test showed that the children's sexual multimedia has the necessary validity according to experts (sig: 0.000, t: 23/319) and has a significant effect on the knowledge of parents and educators (T: 3.602, sig: 0.001). The production process of this instructional package, while having implications for designing health-oriented content, can play a significant role in raising the level of awareness of parents and educators.

    Keywords: Instructional Design, Instructional Multimedia, Religious, cultural principles, sexual education}
  • احسان طوفانی نژاد*، هاشم فردانش

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه حداقلی بر یادگیری و یادداری در درس‏ فناوری اطلاعات بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش ‏آزمون و پس‏ آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته روان‏شناسی که در دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بود که با روش نمونه ‏گیری در دسترس دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش، به مدت 6 جلسه 2 ساعته آموزش را بر اساس طرح درس مبتنی بر نظریه حداقلی گذراندند و گروه کنترل آموزش را به روش رایج دیدند. ابزار اندازه‏ گیری یادگیری و یادداری دو آزمون محقق‏ ساخته بود. به‏ منظور تحلیل داده ‏ها از آزمون آماری تی گروه‏های مستقل به همراه آزمون لوین برای همسانی و ناهمسانی واریانس‏ها استفاده شد. نتایج نشان داد که روش‏های طراحی ‏شده مبتنی بر رویکرد حداقلی بر کیزان یادگیری و یادداری دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری دارد (05/0< p).

    کلید واژگان: آموزش فناوری اطلاعات, آموزش عالی, رویکرد عمل‏گرا, طراحی آموزشی, نظریه حداقلی}
    Ehsan Toofaninejad *, Hashem Fardanesh

    The purpose of this study was to investigate the effect of the minimalism theory on learning and retention of learners in IT courses. Minimalist Theory consists of a basic framework that combines self-directed learning activities with technology, which emphasizes the importance of the real activities and experiences of learning. This theory supports the rapid achievement of real and practical goals at the beginning of education and emphasizes the importance of designing for identifying and correcting learning errors as a training principle. The research method was quasi-experimental with the control group. The participants included 40 undergraduate students in psychology who studied at the Allameh Tabataba'i University School of Psychology and Education in the academic year of 2017-18. Experimental and control group was selected from among the students in psychology. The experimental group trained on the basis of the minimalism theory, and the control group was trained in a traditional way. The pre-test and post-test was designed by the researcher. The reliability of each test was 0.90 and 0.88 respectively, which is greater than 0.05. The results showed that the scores of the experimental group, which were trained by the method based on the minimalism theory, were higher than the scores in the control group that were trained in the traditional way. Therefore, a method based on a minimalism theory in computer software training leads to increased learning and retention of learners.

    Keywords: minimalism theory, Instructional Design, Higher education, pragmatic approach, teaching IT}
  • کیومرث تقی پور*، حسین دهقانزاده، داریوش نوروزی
    پژوهش حاضر به تبیین جایگاه مدل طراحی آموزش واقع گرا در میان رویکردهای عمده به طراحی آموزشی و چگونگی کاربرد آن در عمل پرداخته است. روش پژوهش در این مطالعه، روش تحلیل محتوای کیفی به‎شیوه استقرایی بوده که با مطالعه منابع تخصصی مرتبط در حوزه آموزش واقع گرا، اطلاعات لازم جهت پاسخ گویی به سوالات پژوهش فراهم گردید. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که مدل طراحی آموزش واقع گرا به دلیل تاثیرپذیری از دیدگاه های یادگیری موقعیتی، استاد- شاگردی، و یادگیری مشارکتی؛ بخشی از اهداف سازنده گرایی در آموزش و پرورش را تحقق می بخشد و بنابراین، این مدل در دسته مدل های طراحی آموزشی براساس رویکرد سازنده گرایی قرار می گیرد. آموزش واقع گرا علی رغم مشابهت با یادگیری مبتنی بر مساله؛ درنوع و نقش مساله، فرایند حل مساله، چگونگی جمع آوری داده و ابزارهای مورد استفاده با آن تفاوت دارد. این مدل؛ با تلفیق اصول یادگیری موقعیتی و زمینه کلان از طریق تکنولوژی ویدیوی تعاملی در محیط یادگیری مبتنی بر مساله، تفکر و تعقل یادگیرندگان را ارتقاء می دهد. با گنجاندن مسایل قیاسی و مسایل گسترش یافته در آموزش، یادگیرندگان را قادر می سازد که ضمن کشف مفاهیم اصلی درس به انتقال یادگیری نیز دست یابند. مدل طراحی آموزش واقع گرا با اتکا به اصول سازنده گرایانه که در این مطالعه معرفی می شود، می‎تواند راهنمای عمل مناسبی برای طراحان آموزشی و معلمان باشد.
    کلید واژگان: آموزش واقع گرا, طراحی آموزش, سازنده گرایی}
    Kiumars Taghipour *, Hossein Dehganzadeh, Daryosh Norozi
    The present study was designed to clarify the status of a anchoring model of the main approaches to instructional design and how to apply it in practice. Methods In this study, qualitative content analysis: inductive approach to the study of specialized information in a anchoring instruction, relevant data to answer the research questions were provided. approach is constructive. Despite similarities, anchoring instruction with problem-based learning, in the kind of problem solving process, the tools used to collect data is together different. The anchored instruction approach is an attempt to help students become more actively engaged in learning by situating or anchoring instruction around an interesting topic. Anchored instruction emphasizes the need to provide students with opportunities to think about and work on problems, which is an emphasis of cognitive constructivists. Anchored instruction also emphasizes group or collaborative problem solving, which is an emphasis of social constructivists. anchoring model based on constructive principles presented in this study, can be a good practice guide for instructional designers and teachers.
    Keywords: anchoring instruction, Instructional design, constructivism}
  • سمانه سادات موسویان، ابراهیم طلایی*، هاشم فردانش، ابوالفضل بختیاری

    هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه معلمان و دانش آموزان در زمینه طراحی آموزشی همدلانه است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن پدیدارنگاری است. جامعه پژوهش معلمان و دانش آموزان شهر تهران بودند که برای انتخاب معلمان از روش نمونه گیری گلوله برفی و برای دانش آموزان از روش ترکیبی استفاده شده است. به منظور گرد آوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختارمند استفاده شده و داده های به دست آمده با روش های کدگذاری باز و مقوله بندی توصیفی و نیز برونداد استنتاجی در نرم افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شده اند. یافته ها نشان می دهند که طراحی آموزشی همدلانه از دیدگاه معلمان، به دو شیوه کلی ایجابی و سلبی شکل می گیرد. طراحی همدلانه ایجابی شامل   فراالگویی، مشارکتی، ذهنی و یادگیرنده- محور است. طراحی همدلانه سلبی، شامل طراحی غیرمنعطف، طراحی غیرضروری و طراحی هدف- محور است. دانش آموزان معتقدند در طراحی همدلانه نقش معلم باید از دانش آموز مجزا شود. دانش آموزان نقش معلم را در دو بعد اخلاق حرفه ای و مهارتهای حرفه ای می بینند. مهارت حرفه ای معلم شامل برنامه ریزی، روش تدریس، مدیریت، روزآمد بودن اطلاعات و سواد علمی بالا، درس پژوهی و سوابق کاری است. بعد اخلاق حرفه ای نیز شامل مولفه هایی مانند خودشناسی، انعطاف پذیری، قانون پذیری، وجدان کاری، حسن رفتار و انگیزه شغلی است. نقش دانش آموزان نیز در یک آموزش موثر شامل همکاری، یادگیری و درک، انگیزش، عملکرد مناسب، قانون مداری، انضباط و تلاش است. در پایان به منظور طراحی آموزشی مبتنی بر همدلی، چارچوبی جدید برای طراحی همدلانه  چهارلایه ای با ابعاد مربوطه ارائه شده است.

    کلید واژگان: پدیدارنگاری, طراحی آموزشی, طراحی آموزشی همدلانه, همدلی}
    S.S. Moosaviyaan, E. Talaa’Ee*, H. Fardaanesh, A. Bakhtiyaari

    To present a framework for compassionate teaching, the views of teachers and students on the topic were sought. These informants were chosen from among their corresponding populations in Tehran, using the snowball and mixed methods. Semi-structured interviews were used to gather the needed data. To analyze the data open coding and descriptive categorization were utilized. Results show that from the teachers’ perspective the design of compassion-based teaching has two general methods one that emphasizes cooperation and student-centeredness, while the other is goal-oriented and emphasizes lack of flexibility and unnecessary designing. In students’ view, teacher’s bi-dimensional role is separated from that of the student. The moral dimension includes flexibility, being conscientious, motivated, and law-oriented, while the skill dimension includes skills like planning, teaching, managing, and being knowledgeable. Students’ role emphasizes cooperation, motivation, learning and good performance, discipline, and hard work. Based on these findings, a four layer framework for compassion-based teaching is presented.

    Keywords: phenomenology, instructional design, compassion-based teaching, compassion}
  • اسماعیل زارعی زوارکی*، روشن احمدی، داریوش نوروزی، علی دلاور، فریبرز درتاج
    مقدمه

    طراحی آموزشی از حوزه های بسیار فعال تکنولوژی آموزشی است که به دنبال تسهیل یادگیری و عملکرد است. هدف این پژوهش ارائه الگوی طراحی آموزشی برای آموزش صلاحیت های فناورانه دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود.

    روش

    در این پژوهش از روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی با طرح ارائه الگو و تایید آن استفاده شد. برای این منظور ابتدا مفاهیم و نظریه های موجود در حوزه صلاحیت های فناورانه بررسی شد و پس از طبقه بندی، نقشه و چارچوب مفهومی تدوین و پس از اعتباریابی درونی (استفاده از نظر اساتید، متخصصان و مدرسان) و اعتباریابی بیرونی (استفاده از آزمون عملکردی و پرسشنامه محقق ساخته) الگوی طراحی آموزشی صلاحیت های فناورانه ارائه گردید. سپس محتوای آموزش صلاحیت های فناورانه بر اساس این الگو، طراحی شد و بر روی دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اجرا گردید. در بخش نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس) در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد.

    یافته‏ ها

    نتایج نشان داد که دانشجو معلمانی که با استفاده از الگوی طراحی شده، آموزش دیده بودند سطح برخورداری آنان در مولفه های سواد فناوری، تعمیق دانش و خلق دانش به طور معنی داری بالاتر از سایر دانشجو معلمانی بود که به شیوه معمول آموزش دیده بودند.

    کلید واژگان: صلاحیت های فناورانه, طراحی آموزشی, دانشجو معلم}
    Esmail Zaree Zavaraki*, Roshan Ahmadi, Daryoush Norouzi, Ali Delavar, Fariborz Dortaj
    Introduction

    Instructional design is one of the very active areas of educational technology that seeks to facilitate learning and performance. The purpose of this study was to provide an Instructional design model for the training of students' technological competencies at Shahid Rajaee Teacher Training University.

    Method

    In this study combination of exploratory mixed research method with a model design and validation scheme was used. For this purpose, the existing concepts and theories in the field of technological competencies were firstly examined and after classification, map and conceptual framework were developed and after Internal validation (using the viewpoint of professors, experts and instructors) and external validation (using functional test and researcher-made questionnaire), the Instructional design model of competencies was presented. Then, the content of the training of competencies based on this model was designed and developed on the student teachers of Shahid Rajaee Teacher Training University. A cluster random sampling method was used in the sample. analyzing data, descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test and covariance analysis) in 0.05 significent level for were used
     

    Results

    The results showed that the technological literacy, depth of knowledge and creativity of the students-teacher who were taught by the designed model were significantly higher than the student teachers who were taught by treditinal methods.

    Keywords: Technological Competences, Instructional Design, Student Teacher}
  • اسماعیل عظیمی*، جواد حاتمی، هاشم فردانش، امید نوروزی
    تامل در تدریس، روشی شناخته شده برای یادگیری تدریس است. تامل شکلی است از تفکر که با نگاه به خود در پی بهبود بخشیدن است. از همین رو، رویکردهای اخیر کارورزی به سوی رویکرد تاملی گرایش پیداکرده اند. با این حال مدلهای با جزئیات برای طراحی و اجرای کارورزی تامل- محور در دسترس نیست. در این تحقیق سعی شده است تا یک مدل طراحی آموزشی برای طراحی این گونه محیطها اعتباریابی شود. چارچوب نظری مدل بر اساس نظریه سازنده گرایی اجتماعی بوده است. عناصر مدل با بررسی پیشینه تحقیقاتی و درنظرگرفتن چالش های این گونه محیطها، بر اساس سه عنصر موقعیت آموزشی(شرایط، روش ها و نتایج) و مراحل آن در قالب مراحل تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی سازماندهی شده است. در این پژوهش، به منظور اصلاح و تائید مدل، از روش اعتباریابی درونی استفاده شده است. اعتباریابی درونی در این تحقیق با دو راهبرد بررسی متخصصان و قابلیت استفاده انجام شده است. در راهبرد اول، متخصصان فناوری، مدل را از منظر تخصص طراحی آموزشی بررسی کردند.در راهبرد دوم، افرادی که باید با استفاده از مدل، آموزشهای خود را طراحی کنند، یعنی مربی- معلمان، یک نمونه طراحی و مشکلات و اعتبار مدل را در عمل بررسی کردند. مشارکت کنندگان در این اعتباریابی شامل متخصصان طراحی آموزشی (5 نفر) و مربی-معلمان (4 نفر) بودند. این اعتباریابی در چهار دور انجام شد. بر اساس نظرات مشارکت کنندگان، مدل اصلاح شد و درنهایت مورد تائید قرار گرفت (میزان توافق: 88%). از این مدل می توان به مثابه راهنما در طراحی محیطهای یادگیری کارورزی تامل- محور برای ارتقای تامل دانشجومعلمان   بهره مند شد. پیشنهاد می شود در پژوهشهای آینده، اعتباریابی بیرونی این مدل انجام شود.  
    کلید واژگان: تامل, کارورزی, طراحی آموزشی, طراحی محیط یادگیری, روش های آموزشی, اعتباریابی درونی}
    E. Azimi, Ph.D.*, J. Haatami, Ph.D., H. Fardaanesh, O. Noroozi

    Reflection on teaching is a known method of learning to teach. Reflection is a form of thinking wherein improvement is sought through self-observation. Recent approaches to teaching practicums have gravitated towards reflective ones. However, there are no exact models for the design and implementation of reflection-based practicum. In this study with a social constructivist perspective, the validity of one such model is explored. The basic elements of the instructional situation, i.e. conditions, methods, and results, along with the implementation stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation constitute the chosen model. A group of 5 educational technologists initially studied the model from an instructional design perspective. Then a group of 4 teacher educators, as users of the model, were asked to design a sample teaching situation using the given model. The feedback given by the two groups was used to improve the model in four rounds of validation. The final version of the model gained an approval measure of %88 by the two groups.

    Keywords: reflection, practicum, instructional design, learning environment design, teaching methods, internal validation}
  • فرانک موسوی*
    مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی تدریس پنج مرحله ای بایبی (5E) بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 1395 بود. به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای، تعداد50 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات یادگیری و انگیزش پیشرفت دانشجویان گروه آزمایش که از الگوی طراحی آموزشی بایبی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود(p=0.001). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در آزمون یادگیری و انگیزش پیشرفت تفاوت معنی دار آماری یافت شد(p<0/05). با توجه به تاثیر مثبت الگوی طراحی آموزشی بایبی بر افزایش میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت؛ استفاده از این الگو به منظور افزایش میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت دانشجویان، پیشنهاد می گردد.
    کلید واژگان: طراحی آموزشی, الگوی پنج مرحله ای بایبی, انگیزش پیشرفت, یادگیری, دانشجویان}
    Faranak Mosavi
    The purpose of this study was to Training based teaching model Bybee step (5e) on learning and motivate student achievement The study was experimental. The population consisted of all the male students in the Azad university Kermanshah city in academic year of 2017.(50 students) were selected by multi stage random sampling. Achieve ment motivation test was used tools. Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations and covariance analyses. The analysis of the data in the form of covariance analysis test showed that using Bybee Teaching Method on promotion Educational Achievement Motivation of Students and sub scales on the studied students. The findings of the research showed that there was a significant difference between control group and experiment group in the after the test (p=0/001).There were also difference between groups based on the Educational Achievement Motivation and learning of Students (p<0/05). According to the findings of this research it can be conducted that presenting of that intervention of education based on the Bybee Teaching Method for increasing the level of Educational Achievement Motivation and learning of Students; so this research suggests the use of education based on the Bybee Teaching Method Cooperative Learning Method to increase the level of Educational Achievement Motivation and learning in the students
    Keywords: Instructional Design, model Bybee(5E), Achievement Motivation, learning, Students}
  • یوسف مهدوی نسب*، اسماعیل سعدی پور، مهسا مرادی

    طراحی آموزشی نقش کلیدی در اثربخشی دوره های آموزشی مختلف دارد و پژوهش ها نشان می دهند طراحی آموزشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی نیز محسوب می شود؛ با این وجود در طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد دوره های آموزشی فاقد کیفیت مطلوب هستیم. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های اثربخش طراحی آموزشی الکترونیکی از دید پژوهش های انجام شده و ارائه چارچوب طراحی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی می باشد. بدین منظور پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظام مند و جستجوی کلید واژه های مرتبط طراحی آموزش الکترونیکی در پایگاه های اطلاعاتی علمی پس از بررسی مقاله های به دست آمده، در نهایت 33 مقاله و پژوهش علمی انجام شده بین سال های 2019-2015را مورد مطالعه و واکاوی قرارد داده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تحلیل نیاز، تحلیل محتوا و تحلیل یادگیرنده، اصول و راهبردهای آموزش، طراحی محیط یادگری، تولید محتوای الکترونیکی، طراحی پیام، راهنمایی و پشتیبانی، سنجش و ارزشیابی محتوا و دوره از مولفه های تاثیر گذار بر اثربخشی یادگیری الکترونیکی هستد. پس از بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده و تلفیق آن با طراحی آموزشی و در نظر گرفتن تجربه نگارندگان مقاله در زمینه طراحی آموزشی و آموزش الکترونیکی، چارچوب طراحی آموزشی الکترونیکی برای استفاده پژوهشگران و دست اندرکاران آموزش الکترونیکی ارائه شده است.

    Yousef Mahdavinasab *, Esmaeil Sadipour, Mahsa Moradi

    The Instructional design plays a key role in the effectiveness of various educational courses. Studies have shown that the Instructional design is one of the key factors that affect the quality of e-learning courses; however, not enough attention has been paid to the instructional design for designing and implementation of e-learning courses. As a result, we face courses and programs which lack quality. Therefore, exploring the effective components of e-learning designing in the literature and offering an e-learning instructional design for higher education was the purpose of this study. To this end, the study used a systematic review and some keywords related to the instructional design were searched for in scientific databases. After reviewing the articles, 33 studies, conducted between 2015 and 2019, were reviewed. The findings showed that needs analysis, content analysis, learner analysis, instructional principles and strategies, learning environment design, electronic content development, messages design, guidance and support, and assessment and evaluation were the primary components affecting the effectiveness of e-learning. Finally, having reviewed and analyzed the results, examined their relevance to the instructional design, and taken into account the experience of authors in the field of e-learning, a framework was proposed for e-learning instructional design, hoped to be utilized by researchers and e-learning   practitioners.

    Keywords: E-Learning, instructional design, e-learning environment design}
  • عمران رمضانی اردی، اسماعیل زارعی *، نیلی محمد رضا، خدیجه علی آبادی
    در عصر جدید و فناوری های یادگیری پیشرفته که در آن دانش در میان شبکه ای از افراد و فناوری توزیع شده اتفاق می افتد، دست اندرکاران و متولیان آموزش و یادگیری در سازمان ها برای انجام وظایف مرتبط با آموزش الکترونیکی و حل نوآورانه مسائل مربوطه نیازمند برخورداری از مجموعه ای از صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای همانند سایر مشاغل هستند. هدف پژوهش حاضر تدوین شایستگی های حرفه ای لازم برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی ضمن خدمت در دستگاه های اجرایی است. در این بررسی از طرح پژوهشی آمیخته اکتشافی به منظور تبیین جنبه های اصلی موضوع مورد نظر استفاده شده است. در بخش کیفی این مطالعه افزون بر بررسی ادبیات موضوع و کتابخانه ای و اسناد علمی، با 10 نفر از خبرگان موضوع مصاحبه هایی برای گردآوری داده های لازم انجام گرفت و در بخش کمی نیز داده های موردنظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران که همگی بصورت هدفمند انتخاب شده بودند گردآوری شد. رویکرد تدوین شایستگی های موردنیاز برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی، پیمایش از خبرگان و متخصصان موضوعی بوده است. در این مقاله مدل شایستگی های حرفه ای موردنیاز متولیان راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی در دستگاه های اجرایی که شامل شایستگی های طراحی آموزشی، شایستگی های مدیریت طراحی آموزشی و شایستگی های چندرسانه ای به عنوان مولفه های اصلی برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی، به همراه گویه ها و گزاره های عملکردی به عنوان نتیجه پژوهش بدست آمد و به روش آماری، اعتباریابی درونی شد.
    کلید واژگان: ارزشیابی شایستگی, مدل شایستگی, طراحی آموزشی, آموزش الکترونیکی, مهارت های چندرسانه ای}
    Emran Ramezani Ardi, Mohammadreza Nili, Khadijeh Aliabadi, Esmail Zaraii *
    Training and Learning practitioners in this new era and advanced learning technology in which knowledge is rotating among network of people and distributed technologies, are needed series of qualifications and competencies, such as other vocations, so that they can implement and develop e-learning projects innovatively. The present paper is going to develop competencies required for steering and development of e-learning in in-service training in executive agencies of government as a goal. Research method is exploratory mixed research (qualitative and quantitative). In quantitative part the numbers of sample were 10 persons and in qualitative part were 20 respondents that are selected based on purposive way. The required data were collected by using interview and questionnaire tools. In this paper SMEs and experts Approach have been used to identify and develop the competencies. Based on this research findings, main competencies for steering and development of in-service E-learning in Government Organizations are as follows: instructional design competencies, management of instructional design competencies and multimedia competencies and with their details elements as a research results. Finally results is validated based on statistical method.
    Keywords: Competency assessment, Competency model, Instructional design, E-learning, Multi-media Skills}
  • لیلا چراغ ملایی*
    هدف این پژوهش، طراحی آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی و بررسی تاثیر آن بر رویکرد یادگیری و ادراک دانشجویان از محیط یادگیری است. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شده است. پژوهش شامل دو مرحله اصلی است: در مرحله اول، با مطالعه روشمند پیشینه و اصول ساخت محیط های یادگیری سازنده گرا، طراحی آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی انجام شد و سپس متخصصان حوزه طراحی و فناروی آموزشی آن را نقد و بررسی کردند. نتایج حاصل از بررسی طراحی آموزشی خبرگان نشان داد که این طراحی آموزشی به میزان چشمگیری امکان یادگیری فعال، امکان یادگیری تعاملی و مشارکتی، امکان مباحثه با همکلاسی ها، امکان درک و پذیرش نظر دیگران را فراهم می کند. در مرحله دوم، طراحی آموزشی اصلاح شده در نمونه کوچکی اجرا و تاثیر آن بر متغیر های رویکرد یادگیری و ادراک دانشجویان از محیط یادگیری بررسی شد. به منظور بررسی این متغیرها از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون t نمرات اختلافی و آزمون ناپارامتریک U من ویتنی تحلیل و بررسی شدند. نتایج نشان می دهد ادراک دانشجویان از محیط یادگیری با استفاده از طراحی آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی یک محیط سازنده گراست و متغیر های ارتباط فردی، تعامل کلاسی، هدایت و رهبری و حمایت در کلاسی که با این روش آموزش دیده بودند، به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود.
    کلید واژگان: طراحی آموزشی, شبکه های اجتماعی, رویکرد یادگیری, ادراک دانشجویان از محیط یادگیری}
    Leila Cheraghmollaei *
    The purpose of present study was to design an instructional environment based on social network and study its effect on students learning and perception of learning environment. Research method was mixed and carried out in two steps. In the first stages with systematic review of literature and principles of constructing learning environment, instructional design was examined by experts in the field of educational technology. Obtained results from experts showed that instructional design based on social network provides significant opportunity for active, interactive and collaborative learning. Also, present a chance for open discussion among classmates with understanding and acceptance of others. In the second stage, instructional design was executed on a small sample in order to study its effect on learning approach variable and students’ perception of learning environment. To examine the variables, pretest-posttest design with control group was used. Collected data were analyzed using t-test, U-Mann Whitney test. Findings showed that instructional design based on social network is a constructive environment for learning and inter personal relation, classroom interaction, guidance, support and classroom management in this approach are significantly higher than control group.
    Keywords: instructional design, Social Network, Learning approaches}
  • عمران رمضانی اردی، اسماعیل زارعی زوارکی*، محمدرضا نیلی، خدیجه علی آبادی
    هدف این پژوهش طراحی الگوی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان دولت به منظور فراهم آوردن محیط های یادگیری الکترونیکی برای کارکنان و تدارک فرصت های یادگیری متناسب با شرایط فردی، شغلی و سازمانی و اعتباریابی الگو است. روش تحقیق تلفیقی (کمی و کیفی) می باشد و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی به منظور تبیین جنبه های اصلی موضوع موردنظر استفاده شده است. مولفه ها و ابعاد موضوع به صورت مطالعات اسنادی و مصاحبه موردبررسی و در قالب الگوی آموزش الکترونیکی تدوین گردید. برای تحلیل داده های کیفی از روش مقوله بندی و از روش تحلیل عاملی برای داده های کمی استفاده شد. درنهایت، الگوی پیشنهادی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت طراحی و اعتباریابی شد. این الگو مبتنی بر مولفه های سیاست گذاری و راهبری در آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی بر اساس اصول پداگوژیکی و آنداراگوژیکی آموزش الکترونیکی، اجرا و پشتیبانی در آموزش الکترونیکی است. هرکدام از مولفه ها دربرگیرنده گویه های مشخصی هستند که در آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان می تواند مبنای عمل قرار گیرد. الگوی پیشنهادی آموزش الکترونیکی با استفاده از روش های تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول و دوم و نهایی اعتباریابی شد و اعتبار درونی الگو مورد تایید قرار گرفت. با اجرای یک دوره آموزش الکترونیکی مبتنی بر گویه های الگوی پیشنهادی و یک دوره حضوری بدون در نظر گرفتن گویه های الگوی پیشنهادی، اعتبار بیرونی مدل بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت. دوره ای که به روش آموزش الکترونیکی مبتنی بر گویه های مدل پیشنهادی برگزار شده بود موثرتر و اثربخش تر بوده است.
    کلید واژگان: آموزش الکترونیکی, الگوی آموزش الکترونیکی, آموزش های ضمن خدمت, طراحی آموزشی}
    Emran Ramezani Ardi, Esmail Zaraii Zavaraki *, Mohammadreza Nili, Khadijeh Aliabadi
    The purpose of research is designing and validating the E-learning model in in-service training in order to provide e-learning environment and learning opportunities for employees based on individual, vocational and organizational situation and validating the model. Research methods blended and research plan is exploratory blended that main elements and dimentiona of topic can be explained. The factors and dimentions of e-learning Model are collected through literature review and interview with subject matter experts and collected data is analysed. Finaly the E-learning Model is designed and validated internally and externaly. E-learning Model include three factors: E-learning policy making and steering, instructional designing based on pedagogy and andragogy principles and implementation and support. The factor is divided to several indexes and items that can be used in in-service training E-learning. The E-learning Model is validated using first, second and final of factorial analysis. External validation is validated implementing a E-learning course based on the items compared to face to face training course. E-learning course based on the items was  more effective than face to face training course.
    Keywords: E-learning, E-learning Model, in-service Training, Instructional Design}
  • زین العابدین صفدری*، عباس تقی زاده
    هدف این تحقیق طراحی، تولید، اجرا و ارزشیابی بازی رایانه ای آموزشی قیفاووس مبتنی بر مدل طراحی بازی های رایانه ای DODDEL برای آموزش مفاهیم نورشناسی به دانش آموزان پایه ششم در درس علوم بود و ضمن این فرآیند به ارزشیابی این مدل طراحی آموزشی نیز پرداخته شد. این تحقیق با رویکرد کیفی و روش پژوهش تکوینی با طرح ارزیابی مدل انجام شد و در آن چهار گروه شرکت داشتند: گروه متخصصین موضوع، گروه کارشناسان طراح بازی های رایانه ای، گروه کارشناسان طراح آموزشی، و گروه کاربران نهایی. داده های تکوینی این پژوهش با سه ابزار مشاهده، مصاحبه نیم-ساختاریافته، و بررسی مستندات مدل جمع آوری شد. تحلیل داده های کیفی این مطالعه نشان دادند که علیرغم مشکلات و محدودیت های فراوان بر سر راه تولید قیفاووس این نمونه اولیه تا حدود نسبتا خوبی توانسته اصول طراحی بازی های رایانه ای و اصول رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی های رایانه ای را رعایت نماید. همچنین، تحلیل یافته های تکوینی این پژوهش نقاط قوت و ضعف هر یک از مراحل مدل مذکور را مشخص کرد و برای برطرف ساختن آنها و بهبود مدل مذکور، محققان پیشنهاد دادند فرآیند این مدل از شمای خطی به غیرخطی تبدیل شود؛ مولفه های نیازسنجی و بازاریابی محصول نهایی در مرحله آنالیز موقعیت لحاظ شود؛ و زمان و چگونگی ارزشیابی مفاهیم آموزشی در بازی، و سیستم راهنمایی بازی در مرحله مستند طراحی گنجانده شود.
    کلید واژگان: بازی های رایانه ای آموزشی, طراحی آموزشی, مدل طراحی آموزشی DODDEL, پژوهش تکوینی}
    Zeinolabedin Safdari *, Abbas Taghizade
    The purpose of this research was to design, develop, execute and evaluate an educational computer game named Cepheus based on DODDEL instructional design model to teach Optics concepts to sixth grade students. In addition to producing the game, the model was also evaluated. This research was performed by qualitative approach and formative research methodology with model evaluation. The research included four groups of participants: a group of field experts, computer game design experts, educational design experts, and the end users. The data of this study were collected using observation, semi-structured interviews and reviewing the model's documentations. Analyzing the qualitative data shows despite of many barriers and constraints on the production of this game, this prototype has fairly managed to meet the principles of computer game design and educational computer-based learning approach. Analyzing the findings also shows the strengths and weaknesses of each step of the model and In order to improve the model, the researchers suggested that the process of this model be transformed from a linear to nonlinear schema, the components of the need assessment and marketing of the final product at the stage of analysis of the situation and how and when the evaluation of educational concepts in the game, and the guidance system of the game in the design documentary stage be included.
    Keywords: Educational computer games, Instructional design, DODDLE instructional design model, Formative research}
  • محسن باقری*، سمیه عبدلی بزچلویی، سعید موسوی پور
    این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر مدل طراحی آموزشی موج وار بر مهارت های حل مسئله دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه اراک صورت گرفته است. بدین منظور، از روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه ی تحقیق، شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی- گرایش تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک، در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آن ها 30 نفر که درس آموزش مبتنی بر سیستم ها را برگزیده بودند، به صورت هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی، در دو گروه آزمایش، 15 نفر و کنترل، 15 نفر جای گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ی حل مسئله ی هپنر و پترسون (1982) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته های آماری نشان داد که روش آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی موج وار بر مهارت حل مسئله ی دانشجویان تاثیر معنادار نداشته است (0.05<p). با="" این="" حال="" گروه="" آزمایش="" درمتغیر="" مهارتهای="" حل="" مسئله="" نسبت="" به="" کنترل="" نسبتا="" بهتر="" عمل="" کردند.<="" td="">
    کلید واژگان: طراحی آموزشی, مدل موج وار, مهارت های حل مسئله}
    Mohsen Bagheri *, Somayyeh Abdoli Bozchaloii, Saeed Mousavi Poor
    The purpose of this study was to investigate the effect of applying Pebble-in-the-Pond instructional design model on the students’ problem-solving skills of Training Science department in Arak University. For this purpose, the quasi experimental method with the pre-post-test plan including the control group was used. The research population included 170 students of Bachelor degree in Training Science majoring at educational technology in Arak University in the academic year of 2016-2017 that 30 of them who had chosen the system-based instruction course were selected purposefully. Then, they were randomly assigned to an experimental and a control group each consisting of 15 subjects. The data gathering instrument was Hapner and Petterson problem-solving questionnaire (1982). In order to analyze the data,the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used. The statistical findings showed that applying the instructional method based on the Pebble-in-the-Pond model did not affect the students’ problem-solving skills significantly, (P<. /05). Nevertheless experimental group performed relatively better than control group in problem-solving skills variable.
    Keywords: Instructional design, Pebble in the Pond Model, problem-solving skills}
  • طالب زندی، جواد حاتمی*، هاشم فردانش، ابراهیم طلایی
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف ترکیب عوامل انگیزشی و کنترل ارادی در آموزش الکترونیکی و تاثیر آن بر یادگیری و انگیزش یادگیرندگان انجام شد.
    روش
    به منظور بررسی تاثیر عوامل انگیزشی و کنترل ارادی، با به کارگیری یک طرح شبه آزمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 85 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان (جامعه آماری پژوهش) انتخاب، و در دو گروه آزمایش و کنترل همرا با پیش آزمون و پس آزمون جایگزین شدند. آموزش الکترونیکی طراحی شده برای گروه کنترل با استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل (نظریه نمایش اجزاء) و با تلفیق عناصر انگیزشی الگوی کلر، و برای گروه آزمایش با استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل و با تلفیق عناصر انگیزشی الگوی کلر به اضافه پیام ها و راهبرد های کنترل ارادی طراحی گردید. عوامل انگیزشی و کنترل ارادی براساس الگوی انگیزشی کلر(ARCS) برای طراحی انگیزشی و نظریه های کنترل عمل کوهل، کاربردی کردن مقاصد گولویزر و خودتنظیمی زیمرمن برای کنترل ارادی با هم تلفیق شدند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که با وجود عدم تفاوت اولیه بین گروه ها، نمرات یادگیری گروه آزمایش افزایش و همچنین سطح انگیزش دانشجویان به ویژه در دو عنصر ارتباط و اطمینان ارتقاء یافته است.
    کلید واژگان: انگیزش, کنترل ارادی, آموزش الکترونیکی, طراحی آموزشی, طراحی انگیزشی}
    T. Zandi*, J. Hatami, H. Fardanesh, E. Talaee
    Purpose
    The purpose of this study was to combine motivational and volitional factors in the design of e-learning and its impact on learning and motivation of learners.
    Method
    In order to examine the impact of motivational and volitional factors , By using a quasi-experimental design and available sampling method, a number of 85 undergraduate students at the Farhangian University of Kurdistan in both experimental and control groups with pre-test and post-test participated in this study. for the control group, Electronic Instruction, designed by the Merill 's instructional design model (component display theory) and combine it with the motivational elements of the Keller 's model. for experiment group, Electronic Instruction designed by the Merill 's instructional design model and combine it with the motivational elements of the Keller 's model plus the messages and strategies of volitional control. Motivational and volitional factors combined based on the Keller 's model (ARCS) for design of motivation, Theories of Kuhl 's action control, Gollwitzer's Implementation Intentions and Zimmerman 's Self- Regulate Learning for volition. Data analysis was done by covariance analysis and using SPSS software version 21.
    Results
    results showed that despite the not initial difference between the groups, The learning grades of the experimental group have increased, as well as the level of motivation of students, especially in the two elements of relevance and confidence.
    Keywords: motivation, volition, e-learning, instructional design, motivational design}
  • محبوبه سادات کدخدایی*، مهناز اخوان تفتی، ملوک خادمی اشکذری، پروین احمدی، غلام حسین رضایت
    هدف
    علوم انسانی نقش مهمی در پیشرفت و حفظ و ارتقای ارزش های اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد. تاکید و تلاشی که در سال های اخیر متوجه تولید دانش، بومی سازی دانش موجود و اهمیت پرورش نیروهای متخصص در این دسته از علوم شده، گویای این اهمیت است. این در حالی است که شواهد پژوهشی نشان می دهند در دانشگاه های ایران الگوهای آموزشی مناسبی برای پرورش دانش آموختگان شایسته در علوم انسانی وجود ندارد. آن چه برای رویارویی با چنین وضعیتی لازم است طراحی آموزشی براساس شایستگی های مورد نیاز دانشجویان این دسته از رشته ها است. بنابراین در پژوهش حاضر به این پرسش پرداخته شده است که الگوی آموزشی مناسب برای رشته های علوم انسانی چه الگویی است؟
    روش
    این پژوهش، از نوع پژوهش های بنیادی نظری است و برای پاسخ گویی به پرسش موردنظر از روش استدلال عقلانی بر پایه مطالعات کتابخانه ای و پژوهش های انجام شده استفاده شده است.
    یافته ها: براساس استدلال انجام شده، در علوم انسانی نیاز به تربیت دانش آموختگانی است که به سه دسته از شایستگی های شناختی، اجتماعی و عاطفی مجهز باشند. رویکردی که بتواند این مهم را برآورده سازد و امکان پرورش هر سه دسته شایستگی را فراهم آورد، سازنده گرایی اجتماعی است؛ زیرا در این رویکرد رشد شناختی در بافت اجتماعی و در جریان تعامل و مشارکت انسان ها با یکدیگر شکل می گیرد. بنابراین الگوی آموزشی مبتنی بر شایستگی که برآمده از رویکرد سازنده گرایی اجتماعی است می تواند الگوی پیشنهادی مناسبی برای استفاده در رشته های علوم انسانی باشد.
    کلید واژگان: طراحی آموزشی, آموزش دانشگاهی, علوم انسانی, سازنده گرایی اجتماعی, آموزش مبتنی بر شایستگی}
    M.S. Kadkhodaie*, M. Akhavan Tafti, M. Khademi Ashkezarip., Ahmadi, G. H., Rezayat
    Purpose
    Humanities play an important role in the development and promotion of cultural and social values of the society. Emphasis on knowledge production, customizing of the existing knowledge and the importance of fostering specialists in this field, show the significance of humanities. The research evidence shows that, there are no appropriate educational models in the universities of Iran that nurture qualified graduates in humanities. To encounter such a situation, instructional designs need to be based on the competencies required by the students. The focus of this article is on this question: What is the proper educational model for the Humanities?
    Method This study is a basic theoretical research, and to respond to the question posed, rational argument based on the library research and review of the related research have been used.
    Findings: Based on the argument; graduates in the humanities need to get education that encompasses three categories of cognitive, social and emotional competencies. Social constructivism approach can help fostering these competencies. In this approach, cognitive development occurs in the social context and through the interactions and collaborations that individuals make with one another. We may conclude that the competency-based education model that is emerged from the social constructivism approach is the suitable model for the Humanities.
    Keywords: Instructional Design, University education, humanities, Social constructivism, Competency-based training}
  • آرزو مهدی زاده، پریوش سادات فیروزآبادی، حیدر محمدی، اطهر شریفی نجف ابادی، فرحان محمدی، نعمت منصوری *
    بکارگیری صرف روش های آموزش سنتی، پاسخگوی نیاز نظام تعلیم وتربیت امروزه نیست؛ در نظام های آموزش امروزی، شیوه های جدید و فعال تدریس در فرایند یاددهی- یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف روش آموزش بایبی (5E) بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان در درس زبان انگلیسیانجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 96- 1395 بود. به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای، تعداد66 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات انگیزش پیشرفت دانش آموزان گروه آزمایش که از الگوی طراحی آموزشی بایبی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود (p=0. 001). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در آزمون انگیزش پیشرفت تفاوت معنی دار آماری یافت شد (p<0/05).
    کلید واژگان: طراحی آموزشی, الگوی پنج مرحله ای بایبی, انگیزش پیشرفت, دانش آموزان}
    Arezo Mahdizadeh, Parivash Sadat Firouz Abadi, Heydar Mohammadi, Athar Sharifi Najaf Abadi, Farhan Mohammadi, Nemat Mansoori *
    Using only traditional methods of education does not meet the needs of education today; In today's educational systems, New and active teaching methods in the teaching- learning process has been of interest to many. The purpose of this study was to determine the rate of the effectiveness of Beybee teaching method in enhancing students’ Educational Achievement. The study was experimental. The population includes all the male students in the third grade of secondary school in Sarpole zahab city in academic year 2017. Sixty six students were selected by multi stage random sampling. The tool used in this research was Hermann's motivation enhancement test. The face validity was estimated in the statistical society. The reliability of the questionnaire was 0.81 using the Cronbach's alpha coefficient. Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations and covariance analyses. The findings of the research showed that the average scores in enhancing student achievements in experiment group taught through Beybee’s method were significantly more than control group taught in common way in the after test (p=0/001).There was also significance difference between control and experiment groups in the average scores got in enhancing achievement test(p<0/05) Considering the positive impact of Beybee's educational design model on increasing student achievement, it is recommended to use this template to increase students' motivation for student progress..
    Keywords: Instructional Design, Beybee’s 5-Step Pattern(5E), Achievement Enhancement, Students}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال