جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "mystical education" در نشریات گروه "علوم تربیتی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «mystical education» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درس دین وزندگی دوره ی متوسطه دوم از منظر میزان توجه به رویکرد تربیت عرفانی اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه پژوهش، کتابهای دین و زندگی دوره ی متوسطه در سال تحصیلی 1398-99 بود که به صورت هدفمند کتابهای دین و زندگی دوره دوم متوسطه به همراه پیش دانشگاهی به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها، نمونه برگ تحلیل محتوای کتابهای درسی بر مبنای شاخصها و اصول تربیت عرفانی براساس حکمت سینوی و با اقتباس از بهشتی و ناظر حسین آبادی (1391) می باشد. یافته های پژوهش نشان داد: درمجموع 643 بار به محورها و مولفه های مفهومی مرتبط با تربیت عرفانی توجه شده که میزان آن در پایه های اول 170، در پایه دوم 165، در پایه سوم 240 و در پیش دانشگاهی 68 مرتبه است؛ جدای اینکه در دوره پیش دانشگاهی به عناصر تربیت عرفانی کمتر توجه شده است، اما عنصر شریعت محوری درکل و خصوصا در پایه اول (با 4 بار تکرار)،کمترین حد توجه را داشت عنصری که ازمحوری ترین عناصر تربیت عرفانی بوده و عرفان واقعی را از سایر عرفان ها متمایز می کند.
کلید واژگان: تربیت عرفانی, کتب دین و زندگی, متوسطه دوم, تحلیل محتواThe present study has been conducted with the aim of analyzing the content of religion and life textbooks in the second year of high school from the perspective of paying attention to the mystical education approach. The research method was descriptive and qualitative research and applied research approach. The research population was the books of religion and life of the secondary school in the academic year 1398-99, which were purposefully considered as the books of religion and life of the secondary school along with the pre-university. Data collection tool is a sample of textbook content analysis based on indicators and principles of mystical education based on Sinai wisdom and adapted from Beheshti and Nazer Hosseinabadi (2012).. The results showed that a total of 643 times axles and components related concept is the Gnostic Education. that 170 in the first year of high school, in the second 165, third 240 and the pre-university year is 68 times; In pre-university education to the mystical elements of attention has been paid, but a central element of the law in general and especially in the first grade (4 times), was the least attention. Central element of the training elements of gnosis and distinguish the real from the other.
Keywords: Mystical Education, Religious, Life Books, Secondary Second, Content Analysis -
تربیت عرفانی عمیق ترین و باطنی ترین خوانش از تربیت دینی محسوب می شود که در آن سالک با معرفتی عمیق و باطنی و تزکیه ای خالص از روی صدق و عشق، به دنبال کشف حقیقتی یگانه و اتصالی دایمی به این حقیقت است. علامه حسن زاده انسان را که مظهر اسم جامع الله است، حقیقتی واحد می داند که بدنش مرتبه ی نازله ی اوست که یک هویت و شخصیت بیش ندارد که از آن به من و انا و مانند آن تعبیر می کنند. او راه وصول به این حقیقت یگانه را معرفت نفس می داند. این تحقیق در پی تبیین اهداف و اصول تربیت عرفانی است که مدعی ارایه یقینی ترین راه دستیابی به حقیقت و عالی ترین نوع معنویت است. در این پژوهش با کمک تکنیک اسنادی و تحلیل مفهومی، مبانی نوع یک و مبانی نوع دو مبتنی بر دیدگاه های انسان شناختی علامه حسن زاده مشخص شده اند؛ سپس با استفاده از روش استنتاجی (روش بازسازی شده فرانکنا) و بکار بردن سه قیاس عملی، هدف غایی، اهداف میانی و اصول تربیت عرفانی مشخص شده اند. هدف غایی تربیت عرفانی «فنای فی الله و بقای بالله» است. و تعدادی از مهمترین اهداف میانی تربیت عرفانی، معرفت به خدا، پرورش مزاج شایسته، سلامت روح وجسم، تقویت نفس ناطقه، حضورتام در محضرخدا، به فعلیت رساندن دو قوه نظری و عملی انسان، سیر صعودی دایمی، کسب رزق معنوی برای سیر و سلوک، و شناخت و تبعیت از انسان کامل است. همچنین از معرفت النفس، اعتدال، فقرزدایی، تمنا و طلب، تجلیه، تخلیه، ادب مع الله، استکمال تدریجی و ولایت مداری به عنوان برخی از مهم ترین اصول تربیت عرفانی می توان نام برد.
کلید واژگان: انسان شناسی عرفانی, تربیت عرفانی, اهداف تربیتی, اصول تربیتی, جوانیMystical education is the deepest and most esoteric reading of religious education in which the mystic with deep wisdom, and esoteric and pure refinement of truth and amour, seeks to discover a unique truth and a eternal connection to this truth. Allameh Hassanzadeh also considers man, who is the manifestation of the universal name of God, as a single truth whose body is his descendant rank who has no more than one identity and personality, which is interpreted as me and Anna and the like. He considers self-knowledge to be the way to reach this unique truth. This research seeks to explain the goals and principles of mystical education, which claims to provide the most certain way to achieve truth and the highest spiritual education. In this research, with the help of documentary technique and conceptual analysis, the basics of type one and two have been identified; Then, using the inferential method and applying three practical analogies, the ultimate goal and intermediate goals and principles of mystical education based on the anthropological views of Allameh Hassanzadeh have been identified. The ultimate goal of mystical education is "perdition in God and survival in God". And some of the most important intermediate goals of mystical education, knowledge of God, cultivating a good temperament, health of body and soul, strengthening the rational soul, presence in the presence of God, realization of two theoretical and practical powers of man, constant ascent, gaining spiritual sustenance for life and conduct Is. Also, self-knowledge, moderation, poverty alleviation, desire, manifestation, evacuation, evacuation, literature with God and gradual completion can be mentioned as some of the most important principles of mystical education.
Keywords: mystical anthropology, mystical education, Educational principles, Educational Goals, Youth -
یکی از اصلی ترین ویژگی های استعاره، ظرفیت استنباطی بسیار آن است که با تکیه بر آن می توان حوزه ای انتزاعی از دانش های بشری را در ظرفی عینی قرار داده و بازتعریف نمود. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین و تحلیل استعاره «تربیت، سفر است» با نگاهی عرفانی-استعاری و به تبع عینی تر، به حوزه انتزاعی تربیت است. جهت دست یافتن به این هدف، از روش تحلیل منطقی فرارونده بهره گرفته شده است. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که استعاره «تربیت، سفر است»، با توجه به مبنای انتخابی برای آن که در این پژوهش دو مبنای عرفان اسلامی و عرفان اومانیستی معرفی شده است، دو مسیر جداگانه برای تربیت تعریف می کند که با وجود اشتراکات فراوان میان این دو مسیر، سرانجام متفاوتی برای آن ها تصور می شود. طرح کلی سفر تربیتی بر مبنای نگاه استعاری-عرفانی به حوزه تربیت نیز شامل دو رکن اصلی «رهرو» و «راهبر» و پنج رکن فرعی «مقصد نهایی»، «مراحل»، «ره توشه، مسیریابی و ملزومات»، «راهبرد» و «رهارود» است. همچنین، بر پایه نتایج پژوهش حاضر، می توان ادعا نمود که به کارگیری استعاره «تربیت، سفر است»، گامی مهم جهت دست یافتن به تعریفی برای تربیت و رسیدن به اشتراک بین الاذهانی میان صاحب نظران این حوزه خواهد بود.
کلید واژگان: استعاره تربیتی, سفر, عرفان, تعلیم و تربیت عرفانیMetaphor has many capacities in conjunction with different meanings and can bring a more comprehensive concept of common terms to mind. Hence, in the present study, education is considered as an inner journey which is titled "Educational Metaphor of Journey". Accordingly, the present study aims at explaining the educational metaphor of the journey with a mystical-metaphorical view. Therefore, in order to achieve the research objectives, the methods of analytical logical analysis are used. The results of the research indicate that the educational metaphor of the journey, based on the selective basis for it, in which two bases of Islamic mysticism and humanist mysticism are introduced, are two separate paths for education that are defined by The abundance of commonality between these two paths is thought to be different for them. The general plan of the educational journey based on a mystical-metaphorical view includes the two main pillars traveler and travel planner and five sub-pillars travel destinations, travel stages, luggage , Routing and travel requirements, travel strategy, and also trips. Finally, based on the results of this study, it can be argued that using the educational metaphor of the journey is an important step for reaching a definition for educating and will be gaining access to the knowledge among the experts in the field of the meaning and concept of education.
Keywords: : Educational Metaphor, Metaphor of Journey, Mysticism, mystical education -
تربیت عرفانی و معنوی با موضوع)معرفت الله (، هدف)قرب و فنای فی الله ) و روش خاص (کشف و شهود(، از مهم ترین ساحات و جنبه های تربیتی انسان است. ازاین رو شایسته است که تلاش های تربیتی انسان در مسیر رشد و شکوفایی این ساحت، یعنی تعالی معنوی و عرفانی انسان جهت دهی شود. اهداف این عرصه (معرفت یابی، محبت یابی، اطاعت ورزی و خداگونگی) مبتنی بر هست ها و نیست هایی در حوزه هستی شناختی و انسان شناختی و معرفت شناختی است. دستیابی به این اهداف نیز از سویی بر بایدها و نبایدهای برآمده از مبانی استوار است و از سوی دیگر به روش ها و راهبردهایی نیاز دارد که از منابع اصیل دینی و بیانات رهپویان این وادی به دست آمده است. در پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی به بررسی اهداف اصول و روش های عرفانی پرداخته ایم.
کلید واژگان: تربیت عرفانی, تربیت معنوی, اصول تربیت عرفانی, اهداف تربیت عرفانی, روش های تربیت عرفانیMystical and spiritual education together with the subjects of "knowledge of God", aim of "nearness to God and annihilation in Him", and specific methods of "intuition" are among man's most important educational aspects. Therefore, it is worth directing man's educational endeavors towards developing this domain, that is, man's spiritual and mystical transcendence. The aims of this domain (knowledge-seeking, love-seeking, obedience and being a godlike one) are based on the beings and non-beings in ontology, anthropology and epistemology. The achievement of these aims depends on oughts and ought nots and also requires methods and strategies drawn out from authentic religious sources and the sayings of the wayfarers who take this path. Using a descriptive-analytical method, the present paper studies the aims, principles and methods of mystical education.Keywords: mystical education, spiritual education, principles of mystical education, aims of mystical education, methods of mystical education -
دنیای معاصر، بیش از هرزمان دیگری با چالش های مختلف اخلاقی مواجه است. بحران ها و انحطاط اخلاقی که در برخی از جوامع به چشم می خورد، موید و معرف این نکته است که نظام های تربیتی این جوامع درزمینه ی اخلاق و به ویژه تربیت اخلاقی به قهقرا رفته اند. تربیت اخلاقی یکی از کارکردهای مهم نظام آموزشی است. این امر از موضوعات پرچالشی است که ازسوی متفکران، بسیار بررسی شده است. امروزه، علی رغم تحولات چشمگیر در عرصه های مختلف تعلیم و تربیت، درزمینه ی روش ها و رویکردهای تربیت اخلاقی و ارزشی، تلاش های لازم انجام نشده است. مباحث مربوط به تربیت اخلاقی همچنان که توسط تمامی ادیان و پیامبران مورد تاکید قرارگرفته و به عنوان اساس هدایت و تکامل انسان ها معرفی شده است، بخش اساسی معارف قرآنی را نیز تشکیل می دهد؛ زیرا این مباحث در زندگی و سعادت فردی و اجتماعی، به خصوص حیات اخروی و معنوی انسان، بسیار مهم است. امام خمینی(ره) نیز در این زمینه، دیدگاه های ارزشمندی دارد. در این مقاله سعی شده است که دیدگاه های ارزنده ی امام خمینی(ره) دررابطه با تربیت اخلاقی– عرفانی، مطرح شود؛ زیرا بیان دیدگاه های امام و مروری دوباره بر آن ها در رفع خیلی از مسائل و مشکلات تربیت اخلاقی- عرفانی موثر خواهد بود.
کلید واژگان: امام خمینی, تربیت اخلاقی, عرفانی, تربیت, دیدگاه تربیت اخلاقی امام خمینیThe contemporary world encounters various moral challenges more than any other time. The moral crises and decline in some societies represent that the educational systems in these societies have gone astray in respect to morality, and especially moral education. Moral education is one of the most important functions of educational system, a challenging issue, which has been investigated by intellectuals. Today, despite considerable changes in different educational areas, there has been no endeavor concerning the methods and approaches of moral education and value. Discourses related to moral education emphasized by all religions and prophets and introduced as the basis of human’s guidance and evolution constitute the main part of the Holy Quran’s teachings. This is due to the fact that such discourses play a critical role in the individual and social life and felicity, especially in human’s eternal and spiritual life. Moreover, Imam Khomeini (rah) has valuable views in this regard. This paper tries to introduce Imam Khomeini’s valuable views concerning moral-mystical education since the new introduction and review of Imam Khomeini can be influential in resolving many of the (current) problems related to moral-mystical education.Keywords: Education, Moral, mystical education, Imam Khomeini, Imam Khomeini's views on moral education
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.