به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « purification » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «purification» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی اصغرزاده*، سمیه دلیر صف ارای اخگر

    پالایش، به عنوان یکی از خصوصیات مدرسه صالح، زمینه تحقق مراتب تربیت را فراهم می نماید. همچنین دیویی محیط و پاکسازی آن را، ابزار واسطی در انتقال معرفت، معرفی و مورد توجه قرار داد. امروزه با ظهور فناوری و فضای مجازی، محیط آموزشی گسترده تر از قبل شده و توجه کارآمدتر به پالایش محیط، ضرورت بیشتری یافت. شکسته شدن ساختارهای «دور، نزدیک»و نیز«ممنوع، مجاز» در محیط تربیتی امروزه، ما را بر آن داشت تا از منظر معرفتی، موضوع پالایش فضای تربیتی متربی، در تطابق با معرفت فضیلت گرای فیلسوفان تربیتی به خصوص ملاصدرا قرار گیرد. از آنجاییکه مبنای نظرات معرفت شناسی ملاصدرا، آگاهی های انسان را از معرفت به فهم توسعه داد و دانسته ها از سنخ مهارت، جزو آگاهی های فاعل شناسا به شمار رفت. از این رو، در این مطالعه فرایند ارتقاء پالایش محیط تربیتی از سطح معرفتی به درجه فهم و مهارت، مورد پژوهش قرار گرفت. این پژوهش با روش تحلیلی و ترکیبی در حوزه ویژگی محیط و معلم به عناصر دخیل در پالایش و فرایند پالایش فضیلت محور بررسی شد. یافته های تحقیق نشان داد که امر پالایش بر محور فضیلت می تواند دانش آموز را از عقل نظری صرف ارتقاء داده و به مشارکت و عمل با شوق و اراده که محصول فهم است برساند.

    کلید واژگان: پالایش, محیط تربیتی, مدرسه صالح, فضیلت گرا, فهم}
    Ali Asgharzadeh *, Somayeh Delir Safaray-E Akhgar

    Refinement, as one of the characteristics of a competent school, provides the ground for the realization of the levels of education. Dewey also introduced and considered the environment and its purification as an intermediary tool in the transfer of knowledge. Today, with the advent of technology and cyberspace, the educational environment has become wider than before and more efficient attention to environmental purification has become more necessary. The breaking of the structures of "far, near" and "forbidden, permissible" in today's educational environment, led us to epistemologically, the subject of refining the educational space of the educator, in accordance with the virtuous knowledge of educational philosophers, especially Mulla Sadra. Since the basis of Mulla Sadra's epistemological views was the development of human consciousness from knowledge to understanding, and knowledge of the skill type was considered as the knowledge of the cognitive agent. Therefore, in this study, the process of improving the refinement of the educational environment from the level of knowledge to the degree of understanding and skill was studied. This research was investigated by analytical and combined methods in the field of environmental and teacher characteristics to the elements involved in purification and virtue-based purification process. The research findings showed that purification based on virtue can enhance the student from purely theoretical intellect and lead to participation and action with enthusiasm and will, which is the product of understanding.

    Keywords: Purification, educational environment, competent school, virtuous, understanding}
  • محمدرضا عبدالله نسب*

    هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی و اصول تربیت سیاسی در اندیشه آیت الله شهید بهشتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که گرچه در راهبرد تربیتی آیت الله بهشتی، تربیت انسان و جامعه، مقوله ای صعب محسوب می شود، با این حال انسان همواره نیازمند تربیت و اکتساب مولفه های تربیت سیاسی در مواجهه مطلوب با نظام سیاسی حاکم می باشد. در این منظر، جایگاه اولی و اصیل از آن الگوهای بسترساز است، نه قالب ساز. به عبارت دیگر، شهید بهشتی معتقد است تربیت انسان توام با فرایند آموزش تدریجی، نضج و تعالی می یابد و ادراکات قالبی از تربیت، ناتوان از پرورش متربیان اسلامی است. پذیرش چنین الگویی از تربیت سیاسی، مبتنی بر مبانی و اصول خاصی می باشد که می توان به انگاره های آن در نظریات اجتماعی- سیاسی شهید بهشتی دست یافت. در سازه تربیت سیاسی شهید بهشتی، انسان، موجودی محق و مکلف، به شمار رفته که غایت وی، وصول به حیات ایمانی در دنیا و سعادت اخروی می باشد. در این رویکرد، تربیت سیاسی اسلامی برخلاف الگوهای غربی، با نظر به ابعاد درونی و بیرونی انسان، سه حوزه بینش، نگرش و مهارت های سیاسی شهروندان جامعه اسلامی را تحت الشعاع قرار می دهد.

    کلید واژگان: سید محمدحسین بهشتی, تربیت سیاسی, اخلاق, عقلانیت, آگاهی, توحید, تزکیه, آزادی, عدالت}
    Mohammadreza Abdolahnasab *

    The purpose of the present study is to review foundations and principles of political education in the ideology of Āyatollāh Shahid Beheshti. The method of study is descriptive analysis and the results showed that although in the educational strategy of Āyatollāh Shahid Beheshti, education of human society is considered an arduous category, people are always in need of education to acquire the components of political education and deal with their ruling political system appropriately. In this regard, the outstanding and genuine position belongs to fundamental models, not the formal ones. In other words, Shahid Beheshti believes that human education gets elaboration and improvement by the gradual process of education so the formal perceptions of education are unable to train Islamic pupils. Accepting such a model of political education relies on special foundations and principles that their patterns can be achieved in social-political theories of Shahid Beheshti. In the structure of political education proposed by him, a human is a being who has right and duty and his ultimate goal is to achieve faithful life in this world and prosperity in the other world. In this approach, regarding the inward and outward aspects of a human, Islamic political education, contrary to the western models, affects 3 fields of insight, attitude, and political skills of the citizens in Islamic society.

    Keywords: Seyyed Mohammad Hossayn Beheshti, Political education, Morality, Rationality, Awareness, Towhid (Monotheism), Purification, Freedom, Justice}
  • زینب روستایی*، زهرا ابراهیمی

    از مهم ترین و ابتدایی ترین نیازهای بشر که نقش مهمی در رساندن انسان به سعادت و کمال ایفا می کند، تربیت است؛ به ویژه اگر این تربیت برگرفته از منابع دینی باشد. ازآنجاکه شکل مصدری واژه تربیت در قرآن کریم به کار نرفته است، این مسئله اهمیت می یابد که قرآن که خود آخرین و کامل ترین کتاب تربیت الهی است برای این مفهوم از چه تعابیری استفاده کرده است و این تعابیر چه ارتباطی با مفهوم تربیت دارند؟ برای پاسخ به این پرسش و یافتن واژگان هم مفهوم، آیات قرآن کریم مورد بررسی و تبیین قرار گرفت و چهار واژه: تزکیه، اصلاح، رشد و هدایت به عنوان جانشین های مفهوم تربیت شناسایی شدند. با بررسی این واژگان در آیات قرآن به روش توصیفی و تحلیلی، این نتیجه حاصل شد که هریک از آنها در لایه ای از معنا با تربیت اشتراک دارند. تزکیه و اصلاح، مقدمه و لازمه تربیت هستند و زمینه رشد فرد را فراهم می سازند؛ بنابراین، رشد، مرحله بالاتر تربیت و حرکتی آگاهانه است، ازآنجاکه هدایت نیز مراتبی دارد، گویی تربیت، نخستین مرتبه هدایت است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, حوزه معنایی, تربیت, تزکیه, اصلاح, هدایت, رشد}
    Zeinab Roostaei *, Zahra Ebrahimi

    Training is one of the most important and fundamental human needs playing essential roles in creating prosperity and leading to perfection, especially if it is taken from religious sources. Since the infinitive form of the word training has not been mentioned in the Holy Qur'an, it is essential to know what other synonyms the Holy Qur'an, as the last and most complete book of divine training, has employed for referring to this concept, and that how these terms relate to the concept of training. To answer this question and to find synonymous terms, the verses of the Holy Quran were reviewed precisely and four words were identified as the substitutes for the concept of training including purification, reformation, growth, and guidance. Investigation of these terms in the verses of the Holy Qur'an through descriptive and analytical method resulted in the fact that each of them shares meaning with training at a special level. Purification and reform are the prerequisites for training and pave the way for one’s growth.  As a conscious effort, growth stands at a higher position than training. Since guidance can be defined at different hierarchical levels, training seems to stand at the first stage of guidance.

    Keywords: the Holy Qur’an, semantic domain, training, purification, reform, guidance, growth}
  • عابدین دارابی عمارتی، رحمت الله مرزوقی*
    زمینه و هدف

    هر انسانی اگر بخواهد به کمال وجودی اش برسد، باید حرکت کند، ریاضت و رنج بکشد، تمرین کند و تقوا پیشه کند؛ در غیر این صورت انسان به هیچ مقامی از مقامات معنوی نخواهد رسید. تهذیب نفس و خودسازی باعث سعادتمندی دنیا و آخرت می شود. اگر در حالات علمای ربانی و بزرگان دین مراقب نفس خویش هستند و اهمیت فوق العاده ای برای تهذیب نفس و دقت کنیم، متوجه می شویم که دائما خودسازی قائل هستند و بهترین و شایسته ترین اعمال آن ها تهذیب نفس است. هرچه عمل تزکیه در انسان تشدید شود، راه های تازه ای پیش روی وی گشوده می شود و به مقامات جدیدی دست می یابد.

    روش

    روش این پژوهش، تحلیلی اسنادی است. اسناد مورداستفاده، انواع متون اسلامی شامل کتب و مقالات، آیات و روایات درباره موضوع تحقیق است. در این پژوهش تمام اسناد و مدارک که در متون اسلامی ذکر شده است و مرتبط با موضوع پژوهش است گردآوری و در راستای اهداف پژوهش موردبررسی قرار گرفته است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    تزکیه نفس مفهوم وسیع و جامعی دارد که از لوازم آن رعایت خط قرمزهای عقلی و شرعی است و به اندازه ای اهمیت دارد که موردتوجه تمام ملت ها و ادیان الهی بوده است. شناخت نفس، معرفتی نیست که یک شبه به دست آید بلکه مراتب گوناگونی دارد و در این مسیر باید گام به گام حرکت کرد و با راهنمایی و ارشاد یک استاد آگاه و وارسته، این مسیر را طی نمود؛ زیرا عوامل، موانع و اسباب متعددی در عالم خارج یا درون انسان در آن نقش دارند و نیازمند شرایط و مقتضیات است. بهترین دوران برای تهذیب و مبارزه با نفس، دوران نوجوانی، جوانی و حتی کودکی است که بهترین و سهل ترین مرحله رعایت بهداشت روانی است. نتیجه کلی اینکه کارکرد تربیتی نفس اماره ریزشی- پالایشی، نفس لوامه پردازشیپالایشی و نفس مطمئنه رویشی-پرورشی است و عمده ترین مشکل انسان ها در تزکیه نفس فقدان صداقت و بی تقوایی است.

    کلید واژگان: تزکیه, تهذیب, تصفیه, نفس, تقوا, خودسازی, معرفت}
    Abedin Darabi Emarati, Rahmatollah Marzooghi *
    Background and objectives

    Every human being, if he wishes to attain his perfection, must move, suffer, practice and practice piety; otherwise, no human being will attain any position of spiritual authority. Self-purification and self-cultivation lead to the prosperity of the world and the hereafter. If we look closely at the sayings of the Rabbi and the elders of the religion, we find that they are constantly watching over their souls and are of the utmost importance for self-purification and self-cultivation, and their best and most appropriate actions are self-purification. As the cultivation process intensifies in man, new ways are opened before him and new authorities are reached.

    Methodology

    This research is an analytic-documentary study. Documents used consisted of a variety of Islamic texts including books and articles, verses and narratives on the subject of the research. In this research all the documents mentioned in Islamic literature related to the subject of research were collected and reviewed for the purpose of research.

    Findings and results

    The cultivation of the soul has a broad and comprehensive meaning, the remedies of which are the intellectual and religious red line, and it is of great importance to all nations and religions. Self-knowledge is not the knowledge gained overnight, but rather a variety of steps and this path must be taken step by step with the guidance of a knowledgeable leader, as there are many factors, obstacles, and tools are involved outside the world or inside human and needs conditions and necessities. The best time for self-care, self-purification and self-combat is adolescence, youth, and even childhood, which is the best and easiest phase of mental health. The overall result is that the educational function of concupiscence is reduction-refinement, the reprimanding self is processing-refinement, and the assured self is growing-reassuring and the most important human problem in cultivating self-purification is the lack of honesty, and dishonesty.

    Keywords: cultivation, purification, refinement, Ego, Piety, Self-cultivation, Knowledge}
  • علی نقی فقیهی
    هدف پژوهش، بررسی رویکرد تربیتی تزکیه در روایات و کاربرد آن در محورهای چهارگانه سبک زندگی اسلامی است. روش انجام پژوهش، توصیفی تحلیلی است که روایات مربوطه با شیوه کیفی تحلیل شده اند. از نتایج پژوهش آن است که توام بودن تهذیب و رشد در این رویکرد، سبک زندگی اسلامی را سامان می دهد و در محور ارتباط با خدا، موجب غفلت زدایی و رشد شناخت و باور به قوانین الهی، بندگی، شکر و رضایت نسبت به تدبیر های پروردگار است؛ در محور خویشتن، عامل پرهیز از رفتارهای ضداخلاقی، پرورش عقلانیت، بازشناسی و بازسازی فطرت است. و در محور ارتباط با دیگران، باعث پرهیز از رفتارهای ضداخلاقی نسبت به دیگران، تسری دادن تولی و تبری به گستره افراد بشر با محوریت خداوند، تکریم و حسن معاشرت است و در محور جهان هستی، تنزه متربی از افکار غیرعقلانی درباره افعال خداوند، مصون ماندن از آسیب زدن به طبیعت و جلوگیری نکردن از بهره مندی انسان ها از مواهب طبیعی، شناخت بهتر طبیعت و جهان هستی و مسئولیتش درباره عمران طبیعت، و بهره برداری صحیح و به اندازه از نعمت های الهی است.
    کلید واژگان: رویکرد تربیتی, تزکیه, تهذیب و رشد, کاربرد, سبک زندگی اسلامی}
    Ali Naqi Faqihi
    The purpose of this study was to study the educational approach of purification in traditions, and its application in the four dimensions of Islamic life style. The research method is descriptive-analytical, and the related traditions have been analyzed qualitatively. The results of this study indicate that the concomitance of Tahzib (refinement) and development in this approach organizes the Islamic lifestyle; in the pivot of relationship with God, it leads to awareness, knowledge, belief in divine laws, servanthood, gratitude and satisfaction with Divine Order; In the pivot of the self, it results in avoiding immoral behaviors, increasing rationality, and recognition and reconstruction of innate nature. In the area of communication with others, it helps avoid immoral behaviors toward others, and the spread of Tawalla and Tabarra among human beings; in the area God, it leads to reverence and good relationship, and in the area of the universe, it results in the purification of man from irrational thoughts about Divine acts , refraining from harming the nature and preventing the enjoyment of human beings from natural blessings, better understanding of nature and the universe, responsibility for preserving nature, and the proper exploitation of divine blessings
    Keywords: educational approach, purification, refinement, growth, application, Islamic lifestyle}
  • محمد داودی *
    هدف از انجام این پژوهش بررسی جایگاه و نقش تزکیه در سه گفتمان تربیتی سعادت، ریاضت و سلامت و مقایسه آن با گفتمان تربیتی قرآنی است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی- استنباطی و تحلیل تطبیقی است. جامعه تحلیلی کلیه کتاب ها، اسناد و پایگاه های تربیتی مرتبط با موضوع تزکیه و گفتمان سازی بوده که به طور هدفمند از این جامعه بخش هایی که مولفه های پژوهشی را پوشش می داده است فیش برداری و به طور عمیق مورد مطالعه قرار گرفته است. همزمان با جمع آوری داده ها، اطلاعات جمع آوری شده به طور مستمر و پیوسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل حاکی از این است که در هر سه گفتمان، تزکیه از جایگاهی رفیع برخوردار است. در گفتمان سعادت فرایند تربیت دو بخشی است: بخشی از آن تزکیه و بخش دیگر آن تعلیم است. جایگاه و نقش تزکیه در فرایند تربیت هم ارز تعلیم است. در گفتمان سلامت، تزکیه همه فرایند تربیت است و نقش و جایگاه آن بی بدیل و بی نظیر است. در گفتمان ریاضت، تعلیم در فرایند تربیت جایگاهی ندارد. زیرا این دیدگاه معتقد است تزکیه معرفت آفرین است و نیازی به تعلیم نیست. در این گفتمان (ریاضت) فرایند تربیت دو بخشی است: بخشی از آن تزکیه و بخش دیگر تحلیه است. تزکیه هم شرط لازم برای تحقق تحلیه است و هم شرط لازم برای تحقق هدف تربیت. در گفتمان تربیتی قرآن، فرایند تربیت دو بخش دارد: تعلیم و تزکیه. گفتمان تربیتی قرآن با گفتمان ریاضت و گفتمان سلامت مخالف و به گفتمان سعادت بسیار نزدیک است. و نهایتا این که در آموزش و پرورش رسمی تزکیه باید جایگاهی هم ارز آموزش داشته باشد و متناسب با آن برنامه های لازم تدارک دیده شود.
    کلید واژگان: تزکیه, گفتمان تربیتی, گفتمان ریاضت, گفتمان سعادت, گفتمان سلامت, گفتمان تربیتی قرآن, آموزش و پرورش رسمی}
    Mohammad Davoudi *
    The present research sought to investigate the role and position of purification in educational discourses, namely, happiness, health and austerity discourse in comparison to Quranic discourse. The research method is qualitative focusing on inferential-analytic and comparative-analytic methodology. The population of the study consisted of the books, documents, and educational databases related to purification and discourse making. The sources which covered research parameters were purposefully selected and deeply studied. The findings revealed that in all three discourses, purification enjoys the highest position. In the happiness discourse the education process is twofold: a section on purification and a section on instruction. The position and role of purification equals that of instruction. In health discourse, purification is the whole process of education and enjoys an irreplaceable and invaluable position. In austerity discourse, instruction does not enjoy any position in the process of education since this perspective believes that purification is knowledge-inducer and does not need instruction. In this view the process of education is twofold: a section on purification and a section on tahlieh (decorate oneself with moral virtues); purification is both a precondition for actualization of tahlieh and aim of education. In Quranic discourse, the process of education is twofold: instruction and purification. Such discourse disagrees with discourse of austerity and that of health while close to that of happiness. Ultimately, in formal education, purification should equal instruction in terms of position and the necessary compatible plans should be provided.
    Keywords: purification, educational discourse, austerity discourse, happiness discourse, health discourse, Quranic discourse, formal education}
  • حجت الاسلام محمد داوودی
    هدف اصلی این مقاله بررسی تحلیلی مفهوم تزکیه در آثار اخلاقی و فلسفی متفکران مسلمان است. پرسش اصلی تحقیق این است که تزکیه در آثار اخلاقی و فلسفی در چه مواردی و در هر یک از این موارد در چه معنایی به کار رفته و عناصر معنایی آن کدام است؟ این تحقیق مشخص کرد که اولا این واژه پیش از ابن سینا در ادبیات فلسفی و اخلاقی کاربرد نداشته و در آثار ابن سینا و پس از وی تا قرن هفتم به عنوان یک واژه فرعی و از قرن هفتم به بعد به عنوان یک واژه کلیدی به کار رفته است. ثانیا این واژه در چهار گفتمان محوری ‐ گفتمان معالجت، ریاضت، سعادت و گفتمان ترکیبی ‐ و در چهار معنا به کار رفته است: الف) تزکیه به معنای رفع رذایل و کسب فضایل اخلاقی؛ ب) رفع رذایل اخلاقی؛ ج) ریشه کن کردن حب دنیا از ساحت نفس و د) رفع رذایل اخلاقی و رذیله حب دنیا. ثالثا هسته اصلی معنایی تزکیه زدودن رذایل است و کسب فضایل لازمه آن و نه جزئی از معنای آن است. رفع رذایل و کسب فضایل دو روی یک سکه اند.
    کلید واژگان: تزکیه, اخلاق, فلسفه, تربیت اسلامی, ریاضت, سعادت, معالجت, متفکران مسلم}
    Mohammad Davoodi
    The present research aimed to have an analytical study on the concept of "purification" in the philosophical and ethical works of Muslim scholars. The main question this study tried to answer was; in which cases "purification" was used for in the philosophical and ethical works, what did it mean in each case and what are its semantic elements. Through this study, it was shown that the term has started to be used in Ibne-Sina works and there was not any evidence to confirm that the term was common before him. It was by Ibne-Sina which the term appeared. By seventh century (in Islamic calendar), "purification" was a marginal term and it was just after seventh century which had taken as a key term. Four major discourses were attributed to the term; discourses on healing, discourses on ascetic, discourses on happiness and a synthetic one. "purification" was also used in four meaning; elimination of vices and acquiring moral virtues, elimination of moral vices, removing mammonism from soul, putting away moral vices and mammonism. The core meaning of "purification" is eliminating vices. Acquiring virtues is a necessary part of its meaning and not a part only. Elimination of vices and acquiring virtues are two sides of a coin.
    Keywords: purification, morality, philosophy, Islamic education, ascetic, happiness, healing, Muslim scholars}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال