به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « religion » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «religion» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پرستو مصباحی جمشید*، محمد علی عبداللهی
    دین و تکنولوژی از پدیده های فراگیر در حیات انسانی بوده و تعامل آن‏ها صورت‏ های مختلفی دارد. هدف از انجام این پژوهش، صورت بندی انواع هم افزایی‏ های دین و تکنولوژی (سطحی، نادرست و ناقص) و به ‏دست‏ دادن رویکرد مطلوب و مسئولانه به این رابطه ازمنظر انسان تکنولوژیک و انسان دین‏دار بود. با توجه به اینکه هدف دین، تربیت آدمی و عالی ترین هدف تربیت دینی، وصول به قرب به مثابه واقعیتی تکوینی است، در این پژوهش، تاثیر انواع هم افزایی دین و تکنولوژی بر میزان وصول به این هدف تبیین و تحلیل شد. به منظور انجام‏ تحقیق حاضر از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد اگرچه انتفاع دین و تکنولوژی از یکدیگر، از جهات متکثری ممکن است، اشتراک در تعالی طلبی منجر به شکل‏ گیری وجوهی تازه از هم افزایی آن‏ها شده است. در این پژوهش، نوع مواجهه انسان دین‏دار با تکنولوژی و انسان تکنولوژیک با دین ترسیم و واکاوی شد و با توجه به موقعیت کانونی مفهوم قرب در تربیت اسلامی، تاملات روبنایی و زیربنایی رابطه دین و تکنولوژی برای متولیان تربیتی که توامان به رشد دینی و هوشمندسازی مراکز و محتوای تربیتی اهتمام می‏ ورزند، برجسته شد. نتایج پژوهش نشان داد چهره فی نفسه تکنولوژی و وجوهی از آن که درخدمت نیازهای اصیل بشرند، آگاهانه یا ناآگاهانه به قرب می انجامد؛ اما آنجا که تکنولوژی درخدمت سیاست ها و رویه های منفعت طلبانه بشری قرار می گیرد، وجهه مخرب و نامطلوب پیدا می کند.
    کلید واژگان: دین, تکنولوژی, هم افزایی, تعالی طلبی, تربیت, قرب}
    Parastoo Mesbahi Jamshid *, Mohammad Ali Abdollahi
    Religion and technology are pervasive phenomena of human life and their interaction has taken various forms. The purpose of this research is to formulate types of synergy between religion and technology (superficial, incorrect and incomplete). Also, a favorable and responsible approach to this relationship is presented from the perspective of a technological person and a religious person. The purpose of religion is to educate a person; The highest goal of religious education is to reach closeness as a formative reality; So, in this research, the effect of synergy between religion and technology is explained and analyzed to clarify its effect in reaching this goal. The research method is descriptive-analytical. The findings show that although religion and technology can benefit from each other in multiple ways, sharing in the search for excellence has caused new aspects of their synergy. In this research, the type of religious man's encounter with technology and the technological man's encounter with religion are drawn. The focal position of the concept of closeness in Islamic education is paid attention to highlight the superstructure and underlying reflections on the relationship between religion and technology for the guardians of education who are interested in both religious growth and the intelligentization of educational centers and content. The results of the research show that the face of technology itself and its aspects that serve the basic needs of mankind, consciously or unconsciously lead to closeness; But when technology is used for selfish human policies and procedures, it is destructive and undesirable.
    Keywords: Religion, Technology, Synergism, Excellence, Education, Proximity}
  • رضا معصومی نژاد*، اسما علیلو، نسرین بابازاده

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی ماهیت تربیت اخلاقی در برنامه درسی دین و زندگی و تبیین آن با سبک زندگی اسلامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. رویکرد پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا،کیفی از نوع تحلیل محتوای متعارف بود که در آن کتب دین و زندگی دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1401-1400 با محوریت کتاب های پایه یازدهم و دوازدهم مورد بررسی قرار گرفتند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت داده ها از روش خودبازبینی محقق و مرور همتایان و برای پایایی داده ها از بررسی همزمان استفاده شد. هم چنین برای جمع آوری و تحلیل داده ها از فهرست وارسی تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد. یافته های این تحقیق 7 مقوله اصلی، 22 مقوله فرعی و 153 مفهوم را در بر گرفت که مقوله های اصلی مدنی سازی (کنش پذیری، نوع دوستی، توازن اجتماعی)، سیاست ورزی (هوشمندگرایی، اقتضامداری، نفوذپذیری)، معنویت پذیری (هستی شناسی، وحدت گرایی، معناگرایی، انسان شناسی)، هنجارمداری (احکام شناسی، ارزش پذیری، کارکردمحوری)، منطق گرایی (واقع بینی، استدلال پذیری، خودارزیابی)، هدف گرایی (آینده نگری، مصلحت اندیشی، انتخاب گری)، و خودهویتی (رفتار زیستی، مدیریت عواطف، فردیت گرایی) در آن شناسایی گردید. نتایج نشان داد که در فرایند تربیت پذیری دانش‎آموزان، با شناسایی قابلیت های اخلاقی آنها، ضمن توجه به ابعاد نظری مفاهیم اخلاقی، از طریق رویکرد تلفیقی زمینه کاربرد عملی این مفاهیم را متناسب با فعالیت ها و فرصت های یادگیری فراهم آورد.

    کلید واژگان: تربیت اخلاقی, برنامه درسی, دین و زندگی, سبک زندگی, متوسطه دوم}
    Reza Masouminejad *, Asma Alilou, Nasrin Babazadeh

    The aim of this study was to identify the nature of moral education in the curriculum of religion and life and explain it with the Islamic lifestyle of high school students.The research approach was applied in terms of purpose and in terms of qualitative implementation method of conventional content analysis in which the books of religion and life of the second high school in the academic year 1400-1401 with the focus on eleventh and twelfth grade books were examined. To validate the accuracy of the data, the researcher's self-review method and peer review were used, and for data reliability, simultaneous review was used. Content analysis checklist by coding method was also used to collect and analyze data. The findings of this study included 7 main categories, 22 sub-categories and 98 concepts, the main categories of which were civilization (actionability, altruism, social balance), politics (intelligence, appropriateness, permeability), spirituality (ontology, Unitarianism, semantics, anthropology), norm-orientation (jurisprudence, valueability, central function), regionalism (realism, reasoning, self-assessment), goal orientation (futurism, expediency, selectivity), and Self-identity (biological behavior, emotion management, individualism) was identified in it.The results showed that in the process of educating students, by identifying their moral abilities, while paying attention to the theoretical dimensions of moral concepts, through an integrated approach, provide the practical application of these concepts in accordance with activities and learning opportunities.

    Keywords: Moral Education, Curriculum, Religion, Life, Lifestyle, High School}
  • مرضیه رضایی سلطان آبادی، پروین کدیور*، اسماعیل سعدی پور (بیابانگرد)
    هدف

    پژوهش حاضر، با هدف سنجش اثربخشی بسته آموزشی درس دین و زندگی مبتنی بر نظریه انتخاب بر مسئولیت پذیری و عمل به باورهای دینی در دانش آموزان دختر پایه دهم در سال تحصیلی 1403-1402 بود.

    روش

    طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل به تفکیک جنسیت بود. جامعه آماری شامل 360 نفر از دانش آموزان دختر پایه دهم منطقه 18 تهران بودند، که نمونه آماری شامل دو گروه 30 نفره انتخاب شد. ابزار پژوهش، بسته آموزشی و پرسش نامه مسئولیت پذیری کردلو و پرسش نامه عمل به باورهای دینی معبد بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر بود.

    یافته ها

    بسته آموزشی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر در سطح اطمینان 95% اثر معنادار است. (266/15F=، 01/0P<) و مقدار اندازه اثر نشان می دهد که میزان اندازه اثر آموزش بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر نوجوان برابر 35 درصد بوده است، هم چنین این آموزش برعمل به باورهای دینی دانش آموزان دختر نوجوان در سطح اطمینان 95 درصد اثر معنادار ندارد. (117/0F=، 05/0P>) و میزان اندازه اثر آموزش برعمل به باورهای دینی دانش آموزان دختر نوجوان کم تر از 1 درصد بوده است.

    نتیجه گیری

    مداخله پژوهش گر منجر به افزایش میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان در نمونه آماری شد و با فراگیری اصول نظریه انتخاب، دانش آموزان دست به انتخاب های مسئولانه و موثر می زنند، این روش آموزش و مداخله منجر به افزایش میزان عمل به باورهای دینی دانش آموزان در نمونه آماری نشد.

    کلید واژگان: بسته اموزشی, درس دین و زندگی, تئوری انتخاب, مسئولیت پذیری, عمل به باورهای دینی}
    Marzieh Rezaee Soltan Abadi, Parvin Kadivar*, Esmaeal Sadipour
    Purpose

    The purpose of this research is to measure the effectiveness of the teaching package of religion and life based on the Choice Theory on responsibility and practice of religious beliefs in the 10th grade female students in the academic year of 1402-1403.

    Research method

    The research method was semi-experimental and pre-test and post-test with a control group by gender. The statistical population was 360 10th grade female students in the 18th district of Tehran, and the statistical sample consisted of two groups of 30 people. The research tool was the educational package and questionnaire of responsibility of Kurdlo and the questionnaire of practicing the religious beliefs of the Temple. The method of analysis was analysis of variance with repeated measures.

    Findings

    The educational package has a significant effect on the responsibility of female students at the confidence level of 95%. (F=15.266, P<0.01) and the results reveal that the effect size of education on the responsibility of adolescent female students was equal to 35%. this education has no significant effect on the religious beliefs of adolescent female students at the 95% confidence level. (F=0.117, P>0.05) and the effect size of education on the religious beliefs of adolescent female students was less than 1%.

    Conclusion

    The intervention of the researcher led to an increase in the level of responsibility of students in the statistical sample, and by learning the principles of choice theory, students make responsible and effective choices. This method of education and intervention did not lead to an increase in the amount of practicing the religious beliefs of the students in the statistical sample.

    Keywords: : Educational Package, Religion, Life Lessons, Choice Theory, Responsibility, Practicing Religious Beliefs}
  • اعتبار یابی الگوی ارزشیابی برنامه درسی دین و زندگی متوسطه با تآکید بر نظریه سازنده گرایی
    شهلا حریری مقدم *

    ابزار اعتبار یابی جهت ارزشیابی برنامه درسی عواملی متفاوت دارد. با انتخاب رویکرد و شیوه های نوین می توان در اکثر عوامل تآثیر گذار بود . بر اساس نظریه سازنده گرایی همه دانش ها ساختنی و نسبی اند . یادگیری فرایند ساخت دانش است . هدف اثر بخشی ساختن گرایی در تقویت حل مسیله ، تفکر انتقادی ، تجزیه وتحلیل ، آفرینش و ارزشیابی است. نوع روش تحقیق :توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری :کلیه معلمان درس دین وزندگی متوسطه دوم ومدیران مدارس قرآنی اعم از زن و مرد که در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران درسال تحصیلی1402-1401 مشغول به فعالیت بودند،. روش نمونه گیری نمونه 213 نفری ازمشارکت کنندگان این دوره به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از مبانی نظری انجام گرفته، شیوه تحلیل داده ها : آزمون معادلات ساختاری بوده روایی و پایایی با ازمون الفای کرونباخ تایید شد . روش تجزیه تحلیل داده های آزمون معادلات ساختاری بوده . نتایج بدست آمده : 1-عوامل علی موثر بر مدل شامل قابلیت برنامه درسی طراحی شده در تحقق اهداف برنامه، 2-عوامل مداخله گر: الزام وجود معلم راهبر، 3-عوامل راهبردی : ایجاد محیط سوال برانگیز، 4-عوامل زمینه ای : فراهم کردن فرصت های یادگیری در فراگیران، 5-پیامدها : ایجاد روحیه پرسشگری در فراگیران،می باشد. مسیرها و روابط علی بین سازه های بیرونی و داخلی در اعتبار سنجی با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.

    کلید واژگان: برنامه درسی, اعتبار یابی ارزشیابی, دین و زندگی متوسطه, نظریه سازنده گرایی}
    Validation of secondary religion and life curriculum evaluation model with emphasis on constructivism theory
    shahla haririmoghaddam*

    The accreditation tool for curriculum evaluation has different factors. By choosing new approaches and methods, you can be influential in most factors. According to the theory of constructivism, all knowledge is constructive and relative. Learning is the process of building knowledge. The objective of the effectiveness of constructivism is to strengthen problem solving, critical thinking, analysis, creation and evaluation.

    Type of research method

    descriptive and correlational. Statistical sample: All secondary school religion and life teachers and Quranic school principals, both male and female, who were working in second secondary schools in Tehran in the academic year of 1402-1401. Sampling Method A sample of 213 participants of this course was selected by random cluster method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on the theoretical foundations, and the method of data analysis was the structural equation test, and its validity and reliability were confirmed by Cronbach's alpha test. The method of analyzing the test data is structural equations.

    The obtained results

    1- Causal factors affecting the model, including the ability of the curriculum designed to achieve the goals of the program, 2- Intervening factors: the requirement of a teacher leader, 3- Strategic factors: creating a questionable environment, 4- Background factors: providing opportunities Learning in learners, 5-consequences: creating a questioning spirit in learners. Paths and causal relationships between external and internal constructs were confirmed in validation by confirmatory factor analysis

    Keywords: Evaluation, Curriculum, accreditation, religion, secondary life. Theory of constructivism}
  • زهرا کیانی*، فاطمه فرضعلی
    هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان اثربخشی روش تدریس یادگیری مشارکتی(همیاری) در مقایسه با روش سخنرانی، بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به درس دین و زندگی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری پژوهش نیز شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان مه ولات است که از طریق روش نمونه در دسترس، تعداد 104 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان حضرت حجت شهرستان مه ولات انتخاب شدند و از این میان تعداد (26 نفر گروه آزمایش و 26 نفر گروه گواه) نمونه گیری شدند. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر و ارزشیابی درس بعد از هر دو شیوه تدریس می باشد. برای تحلیل داده ها از نرم افزارspss، آزمون های تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که تدریس دروس دین و زندگی به شیوه مشارکت گروهی، براساس تحلیل آماری، بر متغیر انگیزش و پیشرفت تحصیلی اثر معنی داری دارد. این تاثیر باعث افزایش معنادار متغیرهای انگیزش و پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. با توجه به مجذور اتا می توان گفت، 7/52 و 5/43 درصد از تفاوتی که در میانگین نمرات تعدیل شده پس آزمون متغیرهای انگیزش و پیشرفت تحصیلی در دو گروه کنترل و آزمایش وجود دارد، به وسیله روش تدریس مشارکت گروهی تبیین می شود. دروسی که براساس شیوه سخنرانی تدریس می شوند، در کاهش انگیزش و عدم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر هستند. در نتیجه دانش آموزان به یادگیری دروس علاقه چندانی نشان نمی دهند و دچار افت تحصیلی می شوند. ولی اگر معلم جهت تدریس از شیوه های نوین تدریس استفاده کند، نتایج پژوهش نشان دهنده ایجاد انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. از آنجایی که نیاز است در تدریس کتب دین و زندگی، شیوه های فعال تدریس ازجمله روش یادگیری مشارکتی (همیاری) مورد توجه قرار گیرد، پیشنهاد می شود، کلاس های ضمن خدمت برای فرهنگیان جهت فراگیری روش های نوین و فعال تدریس برگزار شود.
    کلید واژگان: مشارکت گروهی, سخنرانی, انگیزش, پیشرفت تحصیلی, درس دین و زندگی, روش تدریس, دانش آموزان دختر, شهرستان مه ولات}
    Zahra Kiani *, Fatima Farz Ali
    The purpose of the present research is to study the effectiveness of participatory learning techniques (cooperation) compared to monologue methods on the motivation and students’ educational achievement in the course of Religion and Life. The research method is semi-experimental using pre and post-test with a control group. The research statistical population consists of female students in the 2nd grade of high school in Mah Valāt. 104 students were chosen from Hazrat Hojjat high school using the convenience method, among whom an experimental group (26 members) and a control group (26 members) were chosen as the sample. Data collection instruments were 2 questionnaires of Pham and Taylor Academic Performance Scale and Harter’s Motivation Scale as well as course assessment after each method of teaching. For data analysis, SPSS, multivariate analysis of covariance (MANCOVA), and univariate analysis of covariance were used. The results indicate that based on statistical analysis, teaching the course of Religion and Life by a participatory method has a significant effect on the variables of students’ motivation and academic performance. This effect significantly increased variables of motivation and academic performance in the experimental group compared to the control group. With respect to Eta coefficient, it can be said that 52.7% and 43.5% of the difference in the average of moderated scores after post testing the variables of motivation and academic performance in the experimental and control group is attributed to the participatory learning and teaching method. The courses that are taught based on monologue methods decrease the students’ motivation and their academic performance. As a result, they don’t show interest in learning and fail in education. However, the research results show that if teachers make use of new methods in their teaching, it leads to the improvement of students’ motivation and betterment of their academic performance. Since it is required to adopt active teaching methods like participatory learning technique (cooperation) to teach the book of Religion and Life, it is recommended that some in-service-training classes be held for teachers to acquire new and active teaching methods in this regard.
    Keywords: Group Participation, Monologue, Motivation, educational achievement, Religion, Life Course, teaching method, Female Students, Mah Valāt}
  • محمد سلطانیه*، حسن خیری
    بر اساس دیدگاه ماکس وبر به عنوان یک جامعه شناسان دین، شاید بتوان ادعا کرد که اکثر ادیان بزرگ دنیا، منشا منطقی ندارند؛ نه تنها آسمانی نیستند، بلکه زمینی هم نیستند؛ به عبارتی تلاش دارند تا دین را پدیده ای غیرمنطقی بدانند. اما از نگاه مرتضی مطهری به عنوان یک متفکران مسلمان، ریشه و منشا و به عبارتی خاستگاه دین، ماوراء طبیعت است. اگر غرض و غایت آن نیز ظهور در طبیعت باشد، به این دلیل است که دین برای رساندن انسان به زندگی حقیقی، باید به زبان و فهم انسان تنزل نماید. دین مساله‏ای با بنیانهای الهی است که دارای وجود حقیقی نیست که جنس و فصل داشته باشد. به عبارتی جوهره آسمانی دین بر اساس نظریات زمینی و قابل مناقشه جامعه شناسان دین قابل شناخت نخواهد بود؛ بلکه پرداختن به جوهره دین و سپس شناخت و تشخیص پدیده‏های دینی اصیل از غیر اصیل تنها از طریق صاحب دین ممکن خواهد بود. بنابراین تلاش این است تا متغیر این مقاله یعنی خاستگاه دین با استفاده از روش اکتشافی و رویکرد توصیفی- تحلیلی، با مراجعه مستقیم به اسناد و مراجع دست اول، به صورت روشن و بر اساس مبانی مطهری بازنمایی شوند تا به نتیجه مطلوب دست یافت.
    کلید واژگان: دین, خاستگاه دین, جامعه شناسی دین, ماکس وبر, مرتضی مطهری}
    Mohammad Soltanieh *, Hasan Khairi
    Based on Max Weber's view as a sociologist of religion, it may be possible to claim that most of the world's great religions do not have a logical origin; Not only is it not heavenly, it is also not earthly. In other words, they try to consider religion as an irrational phenomenon. But from the point of view of martyr Motahari as a Muslim thinker, the root and origin of religion is supernatural. If its purpose and goal is to appear in nature, it is for this reason that religion must be reduced to human language and understanding in order to bring man to real life. Religion is a matter with divine foundations that does not have a real existence that has gender and season. In other words, the heavenly essence of religion cannot be known based on the earthly and debatable theories of sociologists of religion; Rather, dealing with the essence of religion and then knowing and distinguishing authentic religious phenomena from non-authentic ones will be possible only through the person of religion. Therefore, the effort is to present the variable of this article, i.e., the origin of religion, by using the exploratory method and descriptive-analytical approach, with direct reference to first-hand documents and references, in a clear way and based on the foundations of Shahid Motahari. In order to achieve the desired result, by describing the data and documents, analyzing and comparing them, an attempt has been made to present a desirable and acceptable result.
    Keywords: Religion, origin of religion, Sociology of religion, Max Weber, Morteza Motahari}
  • مرتضی نقره ای، مقصود امین خندقی*
    مطالعه حاضر با هدف بررسی این پرسش انجام شد: آیا پرسش از خدا در حوزه مطالعات برنامه درسی موضوعیت دارد؟ بدین منظور، مطالعه ای نظرورزانه در پیش گرفته شد و به منظور اتقان بحث، استدلال ها همراه با استنادات معتبر و متعدد در دو محور انجام شد. در ابتدا، پرسش مذکور خارج از حوزه مطالعات برنامه درسی و در محور بعدی، ناظر به حوزه مطالعات برنامه درسی موردمطالعه قرار گرفت. مطالعات خارج از حوزه، برخلاف ادعای رایج علوم مدرن، بیانگر وجود پیش فرض های متافیزیکی- الهیاتی در سراسر عصر مدرن، فلسفه و علوم آن است و در حوزه مطالعات برنامه درسی، آثار مختلف مستند شده در بحث، موید موضوعیت و جایگاه مهم این پرسش الهیاتی در تعیین مواضع صاحب نظران برنامه درسی درگذشته، حال و آینده رشته هستند. این مسیله در کنار لزوم توجه به سنت اسلامی از منظر الهیاتی، عرصه وسیعی را پیش روی ما می گشاید که پرداختن به این عرصه به مطالعات آتی واگذار می شود.
    کلید واژگان: خدا, الهیات, دین, مطالعات برنامه درسی, نظریه}
    Morteza Noghrei, Maghsoud Amin Khandaghi *
    The purpose of this study was to investigate this question: Is the question of God relevant in the field of curriculum studies? For this purpose, a speculative study was conducted and in order to convince of the discussion, the arguments along with valid and numerous citations done in two basic axes. Initially, the question was examined outside the field of curriculum studies, and in the next axis, was studied in the field of curriculum studies. studies outside the field, contrary to the common claim of modern science, indicate the existence of metaphysical-theological presuppositions throughout the modern era, its philosophy and sciences, and in the field of curriculum studies, various works documented in the discussion , Confirm the relevance and the important place of this theological question in determining the positions of curriculum experts in the past, present and future of the field. This issue, along with the need to pay attention to the Islamic tradition from a theological point of view, opens a wide field to us which Entering this field, is left to future studies.
    Keywords: God, Theology, religion, curriculum studies, theory}
  • سید مهدی رفعتی اصل*، صادق رضایی
    هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تمایل دانش آموزان به مسجد بر اساس طرح شهید بهنام محمدی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش آمیخته است که در بخش کیفی از بررسی اسنادی و در بخش کمی از روش پیمایشی مقطعی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مربیان و دانش آموزان شهر تهران است. نمونه نحقیق حاضر بر اساس جدول مورگان تعداد 103 نفر بوده که پرسشنامه محقق ساخته بر روی آنان اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی (T تک نمونهای، طیف مطلوبیت نانلی، T دو گروه مستقل، و آزمون فریدمن) استفاده شد. یافته ها نشان داد که بر اساس دیدگاه مخاطبین طرح شهید بهنام محمدی موانع جدی از لحاظ عوامل تاثیرگذار درونی طرح مبنی بر عدم جذب نوجوانان وجود ندارد. در رابطه با اولویت بندی مقوله ها از منظر میزان تاثیر آن ها بر عدم جذب مخاطبین به مسجد از دیدگاه مخاطبین نیز اولویت بندی مقوله ها در نمونه به ترتیب بدین قرار است: برنامه ریزی و محتوای آموزشی (با میانگین 2.75)، مقوله بی توجهی به نسازها و اقتضایات سنی (با میانگین 2.71)، امکانات و تسهیلات (با میانگین 2.56)و همچنین و در نهایت مقوله نیروی انسانی تاثیرگذار (با میانگین 2.52). همچنین یافته ها نشان داد که در مقوله های امکانات، نیازها و اقتضایات، و نقش خانواده، میانگین امتیاز در بین مربیان بیشتر از مقدار آن در مخاطبین است. به بیان دیگر مربیان طرح در مقایسه با مخاطبین در رابطه با مقوله های ذکر شده معتقدند این عوامل در عدم جذب نوجوانان به مسجد بیشتر تاثیر داشته است. نتایج کل بیانگر آن است که بیشتر عوامل جذب دانش آموز نوجوان به مسجد مربوط به عوامل موثر خارج از مسجد است.
    کلید واژگان: دین داری, نوجونان, دانش آموزان, مساجد, تربیتی}
    Seyed Mahdi Rafati Asl *, Sadegh Rezaei
    The purpose of this research was to identify the factors influencing students' desire to go to the mosque based on the plan of Shahid Behnam Mohammadi. In terms of practical purpose, the present research is a mixed method in which the qualitative part of the document review and the quantitative part of the cross-sectional survey method are used. The statistical population of this research includes teachers and students of Tehran. Based on Morgan's table, the current random sample was 103 people, and the researcher-made questionnaire was implemented on them. Descriptive statistics and inferential statistics (one-sample T, Nunley's utility spectrum, independent two-group T, and Friedman's test) were used to analyze quantitative data. The findings showed that based on the opinion of the audience of Shahid Behnam Mohammadi project, there are no serious obstacles in terms of the internal influencing factors of the project regarding the lack of youth recruitment. Regarding the prioritization of the categories from the point of view of their impact on not attracting the audience to the mosque, from the audience's point of view, the prioritization of the categories in the sample is as follows: planning and educational content (with an average of 2.75), the category of inattention to Constructions and age requirements (with an average of 2.71), facilities and facilities (with an average of 2.56) and finally the category of effective human resources (with an average of 2.52). Also, the findings showed that in the categories of facilities, needs and requirements, and the role of the family, the average score among trainers is higher than its value among the audience. According to other statements, the trainers of the project believe that these factors had a greater impact on not attracting teenagers to the mosque, compared to the contacts regarding the mentioned categories.
    Keywords: Religion, teenagers, students, Mosques, education}
  • اعظم رحمتی*، احمد ادبی فیروزجایی، محمود آرائی، مهدیه صالحی

    پژوهش با هدف بررسی رابطه دینداری با گرایش به سیگار نوجوانان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر تهران است که با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 290 نفر انتخاب شدند. به منظور گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه های دینداری گلاک و استارک (1965) و اعتیاد به نیکوتین فیروزآبادی (1395) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهره گرفته شد. یافته ها نشان می دهند که بین دینداری و اعتیاد به سیگار همبستگی معناداری وجود دارد و همچنین همبستگی بین نمره کلی دینداری با اعتیاد به سیگار، منفی (360/0-) است و بر این اساس می توان گفت افرادی که دینداری بیشتری دارند، میزان اعتیاد به سیگار کمتری دارند. نتایج مربوط به تحلیل رگرسیون چندگانه برای پیش بینی اعتیاد به سیگار از طریق ابعاد دینداری، نشان داد که ابعاد دینداری به جز بعد عاطفی قادر به پیش بینی اعتیاد به سیگار می باشند.

    کلید واژگان: دین, دینداری, گرایش به سیگار, نوجوانان پسر}
    Azam Rahmati *, Ahamad Adabi Firouzjaee, Mahmood Araei, Mahdieh Salehi

    The present study aims to investigate the relationship between religiosity and cigarette smoking in male adolescents. The statistical population of this study includes male senior high school students in Tehran. Multi-stage cluster sampling was used to select 290 students who filled out Golak and Stark Religiosity Questionnaire (1965) and Firoozabadi Nicotine addiction questionnaire (2016) to collect information. Data was analyzed with Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings revealed a significant correlation between religiosity and cigarette addiction. The correlation between total score of religiosity and cigarette addiction is inverse (-0.360) such that the more religious an individual is, the lower their cigarette addiction rate is. The results of multiple regression analysis indicate that religiosity dimensions, except for experience dimension, can predict cigarette addiction.

    Introduction

    Drug abuse among adolescents is currently one of the health, social and economic issues across the world, which directly affects their health (Delavari Heravi et al., 2005). Drug abuse starts in many people at high school, therefore, one of the most important ways to reduce drug abuse in adulthood is to control it in adolescence. Studies show that most adolescents start using drugs around the age of 12 or 13. Researchers argue that adolescents start using legal substances such as tobacco and then turn to illegal substances such as alcohol, inhalants and marijuana (Pumariega et al., 2005). Many researchers believe that faith and religiosity can help individuals deal with emotions and social conditions. Besides, religiosity is correlated with several mental health indicators; for example, religious people turn to delinquency, drug and alcohol abuse, divorce and suicide less frequently than non-religious people (Diener et al., 2002: 82). Some factors affect drug abuse as protective factors and others as risk factors. One of the protective factors is religiosity, reported in some studies (Wills et al., 2003: 24) as a shield against drug dependence. Recent studies on the relationship between religiosity and the tendency to smoke in adolescents in Iran have been conducted mostly with study populations of university students and adults, and most studies have focused on religiosity with other issues (identity crisis, lifestyle, etc.). Therefore, given the importance of this subject and its potential impact on committing high-risk behaviors such as the tendency to smoke, this study was conducted to investigate the role of religiosity in the tendency to smoke among male adolescents in Tehran.

    Methodology

    The research method in this descriptive study was correlational, which is classified as applied research. The study population consisted of all male students aged 15 to 18 in Tehran (n = 364,118 according to the statistics of the General Directorate of Education of Tehran province). The sample size was considered to be 290 given the study population and using Cochran's Formula. After determining the sample size, cluster-random sampling method was used to select the participants. In the current study, first one district was randomly selected from among different districts in Tehran using multi-stage cluster method, and then three schools were randomly selected in each district to administer the questionnaire, and then the Religiosity Questionnaire (Glock and Stark, 1965) and the Nicotine Addiction Questionnaire were randomly distributed among the students of selected schools. Finally, after exclusion of 12 incomplete questionnaires, 278 questionnaires entered data analysis. Religiosity Scale (Glock and Stark, 1965) has 26 items and is used to measure the level of religiosity in four dimensions: belief, practice, experience and consequences. The alpha coefficient of the whole questionnaire has been reported to be 0.83 (Ahankoobnejad, 2010: 4). The alpha coefficient has been reported as 0.81 for belief dimension, 0.75 for experience dimension, 0.72 for consequences dimension and 0.83 for practice dimension (Serajzadeh, 1995). The Nicotine Addiction Questionnaire (Firouzabadi et al., 2015) consists of five items and is aimed to investigate nicotine dependence. The internal validity of the whole scale was reported as 0.84 and its Cronbach's alpha as 0.84.

    Results

    Out of the 290 participants, 38 (13.1%) were 15 years, 65 (22.4%) 16 years, 113 (39%) 17 years, and 61 (21%) 18 years and 12 individuals (4.5%) did not answer the item on age.In Table 1, based on the obtained correlation coefficients, the correlation between the overall score of religiosity and nicotine addiction is inverse (-0.360), and therefore it can be argued that people with higher religiosity have lower nicotine addiction (p<0.01).  Also, the correlation of nicotine addiction with belief, consequences and practice dimensions as well as with the total score of religiosity was significant and inverse (p<0.01). The correlation between nicotine addiction and the experience dimension of religiosity was also not significant (p<0.05).Table 2 shows the results of multiple regression analysis for predicting nicotine addiction through religiosity dimensions.Given that the value of the tolerance statistic is greater than the cut-off value of 0.1 and the variance inflation factor (VIF) which is less than the cut-off value of 10, it is concluded that the assumption of collinearity has not been violated. The value of the standardized regression coefficient (Beta) was obtained -0.172 for belief dimension, 0.146 for experience dimension,-0.268 for consequences dimension and -0.182 for practice dimension, showing that the consequences dimension had the greatest impact and the experience dimension had the least impact in predicting the tendency to smoke among male students aged 15 to 18. With regard to the significance level of the obtained t-statistic, the hypothesis of the research is confirmed and we conclude that the dimensions of religiosity can predict the tendency to smoke.

    Discussion and conclusion

    The tendency to smoke is a social problem and a destructive phenomenon that, as with other social deviations, destroys the most valuable assets of the country, i.e. adolescents and young people. The results of data analysis revealed a relationship between religiosity and nicotine addiction among adolescents. These results also showed that adolescents with high levels of religiosity had a comparably lower level of nicotine addiction. This finding can be explained in that, in general, people who have strong religious tendencies have more mental strength in adverse situations, and they evaluate problems as positive and meaningful in most cases, and consequently, they will feel better; as a result, they have higher mental health and are less vulnerable to the stress due to problems.

    Keywords: Religion, Religiosity, tendency to smoke, Male adolescents}
  • سمیه عرب خراسانی*

    مردانگی حوزه مطالعات جنسیتی نوظهوری است که به بررسی میزان انطباق مرد بیولوژیک و مردانگی منتسب و مورد انتظار می‎پردازد. مردانگی که امروزه و در پی مطالعه جنسیتی مردان به مردانگی‎ها ارتقا پیدا کرده است، به مطالعه رفتارهای مردانه‎ای می‎پردازد که ادعا می‎شود ریشه در مردانگی طبیعی و اصیل دارد. جهت بررسی این ادعا متن حاضر به انتظارات اسلام از مرد مسلمان و رفتارهای عینی او در خانواده و در مواجهه با زن مسلمان پرداخته است. به نظر می‎رسد رفتار مرد مسلمان در برخی موارد با حوزه‎های مورد انتظار اسلام و اخلاق اسلامی تفاوت دارد. جهت اشاره به رفتارهای خارج از آموزه‎های اسلامی مرد مسلمان با زن مسلمان از ضرب‎المثل‎های فارسی و دلایل نمایش خشونت مردان مسلمان با زنان مسلمان در فرهنگ‎های دیگر استفاده شده است. این نوشتار با تمرکز بر فرایند شناختی که این تفاوت را ایجاد و مانا کرده است بر تک‎جنس محوری در فرهنگ مرد مسلمان، در پی خاموشی فرم‎های شناختی رقیب اشاره دارد. حل این دشواری با تقویت دیگر فرم‎های شناختی و رعایت آموزه‎ها و توصیه‎های اخلاق اسلامی ممکن و سبب رفع اتهام کهتر انگاری زنان در اسلام به جهت برخی رفتارهای مرد مسلمان خواهد شد.

    کلید واژگان: جنسیت, خانواده, دین, اسلام, مردانگی}
    Somayeh Arab Khorasani *

    Masculinity is an emerging field of gender studies that examines the degree of conformity between biological male and ascribed and expected masculinity. Today, masculinity, which has been upgraded to masculinities, follows the study of male's gender, studies male behaviors that are claimed to be rooted in natural and authentic masculinity. To measure this claim, this article deals with the expectations of Islam from Muslim men and the objective behaviors of Muslim men. It seems that the Muslim man's behavior in some cases differs from the expected areas of Islam and Islamic ethics when dealing with a Muslim woman in the family. This article has used Persian proverbs and the reasons for violence of Muslim man against Muslim woman in other cultures in order to point out the behaviors of Muslim man with Muslim woman outside of Islamic teachings. This article focuses on examining the cognitive process that has created this difference in behavior, and points to the single-sex orientation of men in Muslim male culture following the extinction of competing cognitive forms as the reason for the prevalence of this practice. It is possible to solve this problem by strengthening other cognitive forms and following the teachings and recommendations in Islamic ethics, and it will lead to the removal of the accusation that women are considered subordinated in Islam due to some behavior of Muslim man.

    Keywords: gender, Family, religion, Islam, Masculinity}
  • سید عبدالرسول حسینی، گلبهار پورانجنار، عبدالله ساعدی، فرحناز آهنگ*، مهدی آهنگ

    دین اسلام، مهم‎ترین رسالت انبیای الهی را ابلاغ و رساندن پیام دین می‎داند. تبلیغ اسلامی، ابزاری است که پیامبر اسلام ، ایمه اطهار  و دانشمندان اسلامی به قصد گسترش علمی، عاطفی و رفتاری اسلام از آن استفاده کرده‎‎اند. بنابراین، توجه به شاخص‎های دینی تبلیغ، بیانگر این نکته خواهد بود که جریان تبلیغ، صرف اعلام و انتقال پیام نیست؛ بلکه، موفقیت آن حاصل نگاه عالمانه نسبت به ابعاد پیچیده‎ تبلیغ و عناصر دخیل در آن است. ابعادی که بیانگر پیشایندها یا عوامل تسهیل‎کننده تبلیغ اسلامی بوده و منجر به ایجاد پیامدهای جدیدی در حوزه تبلیغات اسلامی خواهند شد. ازاین رو، این پژوهش در پی بررسی و واکاوی پیشایندها و پیامدهای تبلیغ اسلامی کارآمد بوده است. در پژوهش حاضر، جهت جمع‎ آوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبه‎ های نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان متشکل از فعالان حوزه تبلیغ اسلامی استفاده شد که به روش نمونه‎ گیری گلوله برفی انتخاب شدند. نتایح و داده‎ های حاصل از بخش کیفی با استفاده از نرم‎افزار اطلس‎تی و روش کدگذاری تحلیل شدند. در بخش کمی پژوهش نیز، از پرسش نامه‎ای براساس پیشایندها و پیامدهای به دست‎ آمده از بخش کیفی بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تایید گردید. از روش دلفی فازی نیز، جهت تجزیه و تحلیل داده ‎های به دست‎ آمده از پرسش‎نامه استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر، بیانگر 9 پیشایند و 9 پیامد تبیلغ اسلامی کارآمد هستند

    کلید واژگان: تبلیغات, تبلیغ اسلامی, واکاوی, پیشایند, پیامد}
    Seyed Abdolrasoul Hosseini, Golbahar Puranjenar, Abdullah Saedi, Farahnaz Ahang *, Mehdi Ahang
    Introduction

    The religion of Islam considers the most important mission of the divine prophets to convey the message of the religion. Paying attention to the religious characteristics of propaganda indicates that the flow of propaganda is not merely announcing and conveying a message; Rather, its success is the result of a scholarly view of the complex dimensions of propaganda and the elements involved. On the other hand, today, advertising, with a significant presence in the field of information; It also forms the main part of the educational activities of the communities. Therefore, the present study has focused on the analysis of the antecedents and consequences of efficient Islamic propaganda.

    Method

    The research uses an inductive deductive approach which is descriptive-survey in terms of nature and method and practical in terms of purpose. Since the present study is a mixed research, therefore, the research methodology should be presented qualitatively and quantitatively. The statistical population consists of experts consisting of activists in the field of Islamic propaganda, 20 of whom were selected as a sample using the snowball method. Also, the data collection tool was a questionnaire that the validity and reliability of the questionnaire were confirmed using content validity and retest, respectively.

    Finding

    What is considered as the output of the research is to achieve 9 preconditions and 9 consequences of Islamic propaganda.

    Keywords: Communicated, religion, education, Precedent, Pasayed}
  • شهلا حریری مقدم، عباس قلتاش*، صدیقه محمدجانی
    نظریه سازنده گرایی یکی از رویکردهایی است که تاثیرات ژرفی بر رویکردهای یادگیری و تدریس گذاشته است. هدف اصلی پژوهش طراحی و ارزیابی الگوی ارزشیابی درس دین و زندگی متوسطه دوم مبتنی بر دیدگاه سازنده گرایی با رویکرد آمیخته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. روش پژوهش از نوع آمیخته و در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان مدیریت آموزشی و معلمان مجرب می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و نقطه اشباع نظری 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته برگرفته از مبانی نظری می باشد. شیوه تجزیه و تحلیل این بخش با استفاده از نظریه داده بنیاد می باشد. نتایج این بخش از تحقیق در قالب پنج مقوله اصلی و مقوله های فرعی تبیین می گردد: عواملعلی شامل قابلیت برنامه درسی طراحی شده در تحقق اهداف برنامه، عوامل مداخله گر شامل الزام وجود معلم راهبر، عوامل راهبردی شامل ایجاد محیط سوال برانگیز، عوامل زمینه ای شامل فراهم کردن فرصت های یادگیری در فراگیران، پیامدها شامل ایجاد روحیه پرسشگری در فراگیران، می باشد. بخش کمی پژوهش با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از الگوی کیفی پژوهش بعد از تایید روایی و پایایی در جامعه آماری که تعداد نمونه آماری براساس نمونه گیری خوشه ای تصادفی 213 نفر برآورد گردید، توزیع شد. مسیرها و روابط علی بین سازه های بیرونی و داخلی در مدل ساختاری با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
    کلید واژگان: ارزشیابی, برنامه درسی, سازنده گرایی, دین و زندگی, معلمان, روش آمیخته}
    Shahla Haririmoghaddam, Abbas Qaltash *, Sedigheh Mohammadjani
    Constructivism theory is one of the approaches that has had a profound impact on learning and teaching approaches. The main goal of the research is to design and evaluate the evaluation model of the religion and life course of the second high school based on the constructivist perspective with a mixed approach. This research is applied and descriptive-analytical in terms of purpose. The research method is of a mixed type and has been carried out in two parts, quantitative and qualitative. The statistical population of this research in the qualitative part is 18 educational management experts and experienced teachers who were selected using the snowball sampling method and 11 theoretical saturation points. The semi-structured interview data collection tool is derived from theoretical foundations. The method of analysis of this section is based on data theory. The results of this part of the research are explained in the form of five main categories and sub-categories: Causal factors including the ability of the designed curriculum to achieve the goals of the program, intervening factors including the requirement of a leader teacher, strategic factors including creating a questionable environment, background factors including providing learning opportunities in learners, the consequences include creating a spirit of inquiry in learners. The quantitative part of the research was distributed using a researcher-made questionnaire tool derived from the qualitative model of the research after confirming the validity and reliability in the statistical population where the number of the statistical sample was estimated to be 213 people based on random cluster sampling. Paths and causal relationships between external and internal structures in the structural model were confirmed by confirmatory factor analysis.
    Keywords: Evaluation, Curriculum, Constructivism, religion, life, teachers, Mixed method}
  • منصوره طالبیان*، معصومه اسمعیلی، سمیه کاظمیان، محمد عسگری
    دختران به واسطه تحولات مختلف با چالش تعارض بین سطوح مختلف هویت مواجه هستند، درحالی که یکپارچگی هویت برای عملکرد مطلوب اجتماعی و روان شناختی ضرورت دارد. ازاین رو، شناخت ابعاد مختلف آن، مسیر مداخله را فراهم می سازد. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده و نمونه گیری به صورت هدفمند انجام گرفته است. بدین منظور با 20 نفر از دختران 19 تا 24 ساله که چالش های هویتی را تجربه کرده اند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. به منظور تحلیل داده ها طبق نظریه زمینه ای، مدل اشتراوس و کوربین، مصاحبه ها در سه مرحله مقوله بندی و مدل استخراج و اعتباریابی آن موردبررسی قرار گرفت. مواجهه با آشفتگی های روان شناختی و مواجهه اثربخش با جهان بینی الهی به عنوان عوامل علی و همچنین پیامدهای ناشی از راهبردها، ویژگی هایی از باور و عمل به دین را آشکار ساختند که ماهیت فراگیر و زیرساختی آن را در ایجاد هویت یکپارچه و پایدار تبیین می کند. راهبردها، عوامل مداخله ای و زمینه ای نیز مورد تحلیل قرار گرفت.
    کلید واژگان: هویت یکپارچه, دختران, دین}
    Mansoure Talebian *, Masoumeh Esmaʻily, Somaye Kazemian, Mohammad Asgari
    Young females face the challenge of conflict between various levels of identity, whereas integrated identity is necessary for optimal performance in both social and psychological contexts. As a result, the intervention route is prepared by understanding the different aspects of it. In this study, the qualitative method and purposeful sampling have been utilized. For this purpose, semi-structured interview has been conducted on twenty young females nineteen to twenty four years old who have experienced identity challenges. For analyzing the data, interviews were categorized in three stages and paradigm model of Corbin and Strauss were driven based on the model of grounded theory the validity of it has been assessed. The Causal conditions including the psychological distress and effective confrontation with the divine worldview, and the consequence of strategies revealed the characteristics of belief and practice in religion, which explains its pervasive and infrastructural nature in development of the integrated and sustainable identity, indicating the characteristic of the third-order change. Strategies, contextual conditions and intervening conditions were analyzed.
    Keywords: Integrated Identity, Girls, Religion}
  • امیر قربانی*
    الگوهای متنوعی برای تبیین پدیده ها و روابط بین آنها به کار می رود. یک نمونه رایج از این الگوها، متغیرهای مختلف را در قالب الگوی میانجی به هم مرتبط می سازد. بنابراین الگو، عامل میانجی رابط بین دو متغیر است و تبیینی از چرایی و چگونگی ارتباط آنها به دست می دهد. مسیله پژوهش حاضر نیز ارایه تبیینی نظام مند از رابطه دین و سلامت با استفاده از الگوی میانجی است. طبق این الگو، عامل سبک زندگی میانجی بین دین و سلامت است و تاثیرگذاری آموزه های دینی بر وضعیت سلامت به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد. در این تلقی، سبک زندگی دینی عاملی پیشگو برای سلامت و حاکی از زندگی سنجیده و در مدار آموزه های دینی است. برپایه همین تعهد است که انتظار می رود رفتارهای سالم و فضیلت آمیز از دین داران سر بزند و جامعه دینی و دین داران در زمره سالم ترین افراد باشند. البته سلامت در نگرش دینی، منحصر به سلامت جسمانی و روانی نیست، بلکه نوع سومی از سلامت موسوم به سلامت معنوی مطرح می شود که از رهگذر تجربیات وحدت بخش و تعهد به معنایی غایی در زندگی حاصل می شود. به علاوه، ارزیابی عینی و به دور از افراط و تفریط درباب ارتباط دین و سلامت مستلزم در نظر داشتن «اما و اگرهایی» است که بخش پایانی این نوشتار بدانها اختصاص یافته است. گفتنی است این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی نگاشته شده است.
    کلید واژگان: سلامت, دین, معنویت, الگوی میانجی, سبک زندگی, پایبندی مذهبی}
    Amir Qorbani *
    A variety of models are used to explain phenomena and relations among them. A common instance of these models links different variables in the form of a mediation model: a mediator factor links two variables and provides an explanation of why and how they are connected. The present research question is to propose a systematic explanation of the relation between religion and health by using the mediation model. Based on this model, the factor of lifestyle mediates between religion and health, and religious teachings have an indirect impact on the conditions of health. In this view, religious lifestyle is a factor that predicts health and indicates a considered life revolving around religious teachings. It is on the basis of this commitment that it is expected that healthy and virtuous behaviors are shown by the pious, and that religious society and the pious are among the healthiest.   However, health, in the religious view, is not specific to bodily and psychological health, but a third type known as spiritual health comes up that is gained through unifying experiences and commitment to an ultimate meaning in life. Furthermore, an objective and moderate assessment of the relationship between religion and health involves taking some ifs and buts into consideration to which the last part of this writing has been allocated. It is noteworthy that this study has been conducted with the descriptive-analytic method.
    Keywords: Health, religion, Spirituality, mediation model, Lifestyle, Religious Adherence}
  • روح الله شهنازی*، گل آیین افضل

    امروزه فساد اقتصادی به مفهوم سوق دادن منافع اجتماعی به سمت منافع فردی یا گروهی، یکی از مهم‎ترین آسیب‎های جدی به جوامع قلمداد می شود. عوامل موثر بر فساد می‎تواند برون‎زا یا درون‎زا باشد. دین با توجه به تاکیداتی که بر سجایای اخلاقی دارد، می‎تواند یک مانع درون‎زا بر فساد باشد. از ‎این‎رو هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر دینداری و فساد اقتصادی است. روش مورد استفاده تحلیل میدانی براساس اطلاعات پرسشنامه‎ای است. در پرسشنامه هم‎زمان دینداری و تمایل افراد به فساد با هم سنجیده شده و سپس ارتباط میان این دو گزارش تحلیل می‎شود. براساس نتایج با افزایش سطح این زیرشاخه ‎های دینداری شامل اعتقادات، عبادیات، اخلاقیات و شرعیات در افراد، آنها پدیده فساد را ناپسندتر می‎دانند و افراد کمتر به اعمال فسادآلود دست می‎زنند. در صورت افزایش سطح متغیرهای عبادیات، اخلاقیات، شرعیات و دینداری اجتماعی، افرادی که در پست و مقامی قرار بگیرند در شرایط ناعادلانه از فرصت‎ های موجود به نفع خود بهره نمی برند. با افزایش سطح متغیرهای یاد شده به‎ عنوان عوامل تشکیل‎ دهنده شاخص دین داری، افراد کمتر از راه‎های غیر مجاز برای حل مشکلات خود استفاده می‎کنند، میزان پارتی‎بازی و تقلب کاهش می‎یابد، کمتر دست سوءاستفاده از فرصت‎ های موجود به نفع خود می‎زنند همچنین افراد در راستای حل مشکلات، کاهش فاصله طبقاتی خود و بهبود شرایط خود کمتر به اعمال فسادآلود دست می‎زنند.

    کلید واژگان: فساد اقتصادی, اقتصاد اسلامی, دینداری}
    Ruhollah Shahnazi *, Golaeen Afzal

    Economic corruption, as shifting social interests towards individual or group interests, has negative effects on societies. Factors affecting corruption can be exogenous or endogenous. Religion with an emphasis on ethical values can be an endogenous barrier to corruption. Therefore, in this paper, the aim is to investigate the effect of religiosity on corruption. The method used is to analyze questionnaire research. In the questionnaire, we measure simultaneously religiosity and corruption tendency and then analyze the relationship between the two. According to the results, with the increase in the level of religious subsets including beliefs, worship, morality and sharia, corruption tendency declines. If the levels of worship, morality, sharia, and social religiosity increase, individuals will not use their position for the self-interest. With increases in the religiosity level, people are less likely to use unauthorized ways to solve their problems. Also, partisanship and fraud decline, and the individuals are less likely to commit corruption in order to solve problems.

    Keywords: Economic Corruption, Islamic Economics, religion}
  • معصومه عیلامی رودمعجنی، مقصود امین خندقی*، عباس جوارشکیان

    هدف این پژوهش ارایه تصویری جدید از نقش و ماهیت مبانی دینی در مطالعات برنامه درسی از طریق بازاندیشی در مناسبات میان دین و فلسفه است. یافته ها با استفاده از روش پژوهش تحلیل نظرورزانه نشان داد اغلب رویکردهای موجود در مناسبات دین و فلسفه نواقص و محدودیت هایی نسبت به ماهیت مبانی دینی برنامه درسی دارند. در رویکرد تقدم فلسفه بر دین، مبانی فلسفی به مثابه شالوده برنامه درسی بوده و تمام مسایل و ابعاد برنامه درسی بر اساس مفروضات فلسفی صورت بندی می شود و مبانی دینی در ذیل مبانی فلسفی مطرح است. در رویکرد عقل گرایی افراطی مبانی فلسفی، نقش بنیادین در برنامه درسی دارند و مبانی دینی به عنوان مبنایی مستقل جایگاهی در برنامه درسی ندارند بلکه در ذیل مبانی جامعه شناسی یا تاریخی طرح می شوند. این پژوهش برای عبور از چنین محدودیت هایی و تعریف نقشی فعال و بنیادین برای مبانی دینی در دانش مطالعات برنامه درسی، نگاهی بازاندیشانه بر اساس دیدگاه صدرایی به مناسبات دین و فلسفه، به عنوان دو منظومه معرفتی دارد. بدین منظور دیدگاه ملاصدرا در زمینه مناسبات دین و فلسفه تحلیل و بر اساس هشت ویژگی کلیدی این دیدگاه، دلالت های آن در قلمرو مبانی دینی برنامه درسی مشخص شد. بر اساس این منظر پیشنهادی، ماهیت و نقش مبانی دینی در مطالعات برنامه درسی دچار دگرگونی می شود. دین به عنوان یک منظومه معرفتی و به تبع آن، مبانی دینی به مثابه یک نظام معرفتی و شبکه معنایی منسجم (نظریه) شناخته شده و نقش مبانی دینی به عنوان بنیادی برای دانش برنامه درسی تغییر می کند. در این معنا دین و مبانی دینی در تمامی ابعاد معرفتی، سطوح و مراتب مختلف دانش برنامه درسی حضور داشته و موثر خواهد بود.

    کلید واژگان: مبانی دینی, دانش برنامه درسی, دین, فلسفه, ملاصدرا}
    Masoumeh Illami, Maghsoud Amin Khandaghia *, Abbas Jawareshkiana

    This research aimed at providing a new conception of the role and nature of religious foundations in the curriculum studies by rethinking of interactions between religion and philosophy. Using theoretical approach in the study revealed that the majority of existing approaches to interactions between philosophy and religion have defects and limitations as to the nature of religious foundations of the curriculum. In the approach named the priority of philosophy over religion, the philosophical principles act as the curriculum foundation and all curriculum dimensions and issues are formulated based on philosophical assumptions and religious principles are conceived as secondary ones. In the extreme rationalism approach, philosophical principles are basic where religious principles have no independent placement included under sociological and/or historical foundations. For passing these limitations and redefining the fundamental and active role of religious foundations of the curriculum, it is needed that a reflective view is set forth for Sadra's conception of interactions between religion and philosophy as the two thoughtful systems. Therefore, Mulla-Sadra's view on the interactions between religion and philosophy was analyzed based on its main eight features and their implications for the religious foundations in the curriculum. In this new view, the role and placement of religious foundations in the curriculum change heavily. Religion is conceived as a coherent knowledge system and meaningful network (theory) and religious foundation play the main role in curriculum knowledge. In this regard, religion and its foundations are all present in all cognitive dimensions, levels and aspects of the curriculum.

    Keywords: Religious Foundations, Curriculum Knowledge, Religion, Philosophy, Mulla-Sadra}
  • کمال کوهی*

    پوشش اسلامی و رعایت حجاب ازسوی زنان و مردان در جامعه، یکی از اصول اساسی و بنیادی دین مبین اسلام تلقی می شود؛ چون پوشش به عنوان ابزار موثری در برقراری ارتباطات اجتماعی افراد بوده و در شکل گیری هویت آنان تاثیرگذار است. تنوع و تناسب لباس که نشان دهنده هویت افراد است، امکان دارد در طول زمان همراه با تحولات اقتصادی، جمعیتی و دیگر تغییرات اجتماعی دگرگون شود. در همین راستا، هدف اصلی مقاله تعیین میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری در بین دختران و زنان 15 تا 45 ساله و تبیین تاثیر عواملی مانند هویت ملی، دین داری، قانون گرایی، سن و تحصیلات بر آن است. تحقیق به روش پیمایشی، با تعداد نمونه 542 نفر انجام شده است. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای توام با تصادفی ساده بوده و به وسیله پرسش نامه اطلاعات لازم از دختران و زنان 15تا 45 ساله شهر تبریز گردآوری شده است.یافته ها نشان می دهد که میانگین میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری در میان دختران و زنان شهر تبریز، 2/66 درصد برآورد شده است. این میزان بالاتر از متوسط درصدی طیف یعنی 50 بوده است. نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی نشان داد که هویت ملی، دین داری، سن و تحصیلات، به جز متغیر قانون گرایی با میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری همبستگی معنی داری دارند. در مجموع این متغیرها در مدل معادلات ساختاری برازش شده (Lisrel) 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته یعنی میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری را مورد تبیین قرار می دهند. مدل نهایی تولیدشده در نرم افزار لیزرل نشانگر این است که متغیرهای دین داری، هویت ملی، تحصیلات و سن ازجمله عوامل موثر بر میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری دختران و زنان تلقی می شود.

    کلید واژگان: زنان, حجاب, پوشش هنجاری, هویت ملی, دین داری, قانون گرایی}
    Kamal Koohi *

    One of the Fundamental and basic principles of Islam is considered as the Islamic dress and hijab regard by women and men in society, Also, the dress style as an effective tool in establishing social relationships of people, so dress style is affected in identity formation. Diversity and fitness clothes that show individuals identity, may be changed over time with economic, demographic Change and other social change. In the same way, the main propose of the article, in the first step determining dress style and hejab among women 15 to 45 years and secondly to identify variables impact of national identity, religion, age and education on the style of dress and hejab is considered.Research was done through survey method with 542 samples. Sampling Method was Combination of Multi-Stage Cluster ,Random Sampling. and By questionnaires collected necessary information from women 15 years old age and over. For preliminary analysis of data is Used SPSS version 17 is used and for modeling the causes of dress style and Islamic hejab among women's Lisrel software of version 8/5 is Used.After data analyzing ,findings show that: Average norms regard of Islamic dress among women in Tabriz is located in an appropriate level which is 66.2%. This rate was higher than the average percentage of the spectrum. The results of correlation analysis showed that national, religiosity, age and education identity, except for the legal variable, had a significant correlation with the amount of adherence to normative hijab. Between variables National identity, religion, age and education except for legalism is a significant correlation with dress style and Hejab , this variables explained to 20 percent of the variable variance of dress style and Hejab.Final models produced in the Lisrel software indicate that variables of National identity, religion, age and education are affecting factors on dress style and Hejab among women.

    Keywords: women, hijab, Dress Style, national identity, Religion}
  • محمد امینی*

    موفقیت و اثربخشی برنامه های درسی گوناگون نظام آموزشی مستلزم شناسایی واقعیات میدانی و تلاش برای حل مشکلات و تنگناهای اجرایی آن هاست. یکی از مهم ترین عرصه ها و کارکردهای نظام آموزشی در کشور ما تربیت دینی است که در راستای رشد و پرورش فضایل و سجایای دینی و اخلاقی دانش آموزان پیش بینی شده و در دوره متوسطه دوم از طریق برنامه درسی خاص و کتاب مربوط بدان یعنی «دین و زندگی» توسط دبیران این درس اجرا و آموزش داده می شود. از این منظر، هدف اصلی تحقیق حاضر وارسی و شناسایی مجموعه تنگناها و مشکلات برنامه درسی دین و زندگی در مقطع متوسطه دوم با استناد به ادراکات و تجارب زیسته دبیران درس مذکور است. رویکرد کلی حاکم بر این پژوهش با توجه به ماهیت و هدف آن کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و طی آن داده ها و اطلاعات لازم با رعایت اصل اشباع نظری از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 20 نفر از دبیران دین و زندگی مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمع آوری و سازمان دهی شده اند. جهت تجزیه وتحلیل و تفسیر اطلاعات به دست آمده از روش مرحله هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که از دیدگاه دبیران حوزه برنامه درسی دین و زندگی مقطع متوسطه دوم نظام آموزشی کشور مجموعا با دو مانع اصلی یعنی مشکلات آموزشی (مسایل مرتبط با مدرسه و عوامل درسی و آموزشی) و چالش های غیر آموزشی (واقعیت های بیرون از محیط مدرسه) مواجه است. این موانع که البته هر یک دارای طبقات فرعی خاص خود هستند، در عمل باعث می شوند برنامه درسی دین و زندگی مقطع متوسطه فاقد کارکردهای مورد انتظار تربیتی و تاثیرات مثبت بر روی یادگیری های دینی و اخلاقی دانش آموزان باشند. بدیهی است به کارگیری راهکارهای علمی جهت حل مشکلات مذکور می تواند باعث کارآمدی هر چه بیشتر نظام آموزشی کشور در درس دین و زندگی شده و دانش آموزان را نیز از  فضایل دینی موردنظر بهره مند سازد.

    کلید واژگان: دین و زندگی, برنامه درسی, مشکلات آموزشی, چالش های غیر آموزشی, دوره متوسطه دوم}
    Mohammad Amini *

    The success and effectiveness of the various curricula of the educational system requires the identification of field realities and efforts to solve their problems. One of the most important areas and functions of the educational system in our country is religious education, which is designed to develop students' religious and moral virtues. From this perspective, the main purpose of the present study is to investigate and identify the set of problems in the curriculum of religion and life in secondary school based on the perceptions and lived experiences of the teachers of the course. The general approach of this research is qualitative according to its nature and purpose. The necessary data and information were collected and organized through in-depth semi-structured interviews with 20 teachers of religion and life who were selected by purposive sampling. Data collection was performed according to the theoretical saturation principle. Colaizzi's seven-step method was used to analyze and interpret the information obtained. The results showed that the field of religion and life curriculum in the second secondary school of the country's education system faces two main obstacles: educational problems (school-related issues and educational factors) and non-educational challenges (external realities). These barriers, each of which has its own sub-categories, in practice make the religion and high school life curriculum lack the expected educational and training functions and positive effects on students' religious and moral learning. It is obvious that the use of scientific solutions to solve the mentioned problems can make the country's educational system more efficient in the area of religion and life and also provide students with the desired religious virtues.

    Keywords: Religion, Life, curriculum, Educational Problems, Non-Educational Challenges, secondary school}
  • محبوبه بابایی محمدی*، یونس نوربخش

    مذهب می‎تواند شبکه ای از اعتماد و مشارکت را در بین افراد ایجاد کند و یکی از عوامل موجد سرمایه اجتماعی است. بر این مبنا، در این پژوهش با استمداد از داده های پیمایش‎های طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی در سال‎های 1384 و 1394، به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی در سطح کلان در بین مذاهب (شیعه، سنی، اقلیت‎های دینی) کشور پرداخته شده است. مولفه‎های سرمایه‎ اجتماعی در این پژوهش با دو عنصر اعتماد و روابط اجتماعی مشخص شده است. تحلیل یافته‎ها با استفاده از روش تطبیقی و به صورت تحلیل ثانویه انجام شده است. تحلیل‎ها نشان داد؛ در پیمایش 1384 بین شاخص پنداشت از عملکرد نظام و پنداشت از نکویی جامعه و شاخص ارزیابی از آینده با نوع مذهب رابطه معنادار وجود دارد؛ اما این شاخص‎ها در پیمایش ملی 1394 با نوع مذهب رابطه معنادار نداشته است و پاسخ‎گویان از مذاهب مختلف، دارای سرمایه اجتماعی کلان همسانی می‎باشند. در مجموع، سرمایه اجتماعی کلان طی پیمایش 1384 از وضعیت بهتری نسبت به سال 1394 برخوردار بوده است.

    کلید واژگان: دین, مطالعات تطبیقی, سرمایه اجتماعی}
    Mahboobeh Babaie *, Younos Nourbakhsh

    Social capital is a set of values that promotes partnership and trust among people. Religion is also one of the factors influencing the formation of social capital. This article also uses the data of the National Social Capital Measurement Plan survey in 2005 and 2015, to study the relationship of social capital at the macro level among the religions (Shiites, Sunnis, religious minorities) of the country.The components of social capital in this article are those considered in measuring the country's social capital. In those surveys, macro social capital is defined by two elements of trust and social relationships.Results were compared by means of the comparative method and secondary analysis. In the 2005 survey, there was a significant relationship between the index of perception of system performance, the perception of community goodwill and the index of evaluation of the future with the type of religion. But these indicators in the national survey of 2015 did not have a significant relationship with the type of religion. Respondents from different religions have a large homogeneous social capital.The situation in the country has made the respondents of different religions have the same views on the current and future state of the system

    Keywords: religion, Comparative Studies, social solidarity}
  • محمد سلطانیه*، محمدعلی سلیمی
    منتسکیو از جمله صاحب نظرانی است که تاثیر فراوانی بر سایر اندیشمندان و حتی سیاستمداران گذاشته است. او در کتاب خود به نام روح القوانین کارکردهای اجتماعی گوناگونی را برای ادیان برمی‏شمارد. محقق در پژوهش حاضر در پی آن است که با رویکردی انتقادی و با استفاده از روش کتابخانه ای به تببین نظریات منتسکیو بپردازد. برخی از نتایجی که وی در بررسی های خود در مورد دین به آنها دست یافته شامل وجود تناسب حکومت معتدل با مذهب مسیح و حکومت استبدادی با حکومت اسلام، مناسبت مذهب کاتولیکی با رژیم سلطنتی و مذهب پروتستان با رژیم جمهوری، لزوم موافقت قوانین اخلاقی با قوانین مذهبی و... است که در متن مقاله بدان ها اشاره شده است. آنچه منتسکیو به عنوان کارکردهای اجتماعی دین برشمرده است، گویای نگاه تقلیل گرایانه و یا ابزار انگارانه او در دو ساحت تقلیل حقیقت دین به کارکرد آن و تقلیل اهداف متعالی دین به امر دنیایی است. هم چنین به نظر می رسد تحلیل او از اسلام، ناقص و بر اساس رفتار حکام و خلفای ظالم در طول ادوار اسلامی شکل گرفته است. لازم به ذکر است که جانبداری و مداخله علایق مذهبی در تبیین امور، نیز از جمله انتقادات وارد بر وی است.
    کلید واژگان: منتسکیو, دین, کارکرد اجتماعی, تحلیل انتقادی}
    Mohammad Soltanieh *, Mohammadali Salime
    Montesquieu is one of the experts who has greatly influenced other thinkers and even politicians. In his book, The Spirit of Laws, he enumerates various social functions for religions. The researcher in the present study seeks to explain Montesquieu's theories with a critical approach and using the library method.Some of the conclusions he has reached in his studies of religion include the compatibility of moderate government with the religion of Christ and authoritarian rule with the government of Islam, the relationship of Catholicism with the monarchy and Protestantism with the republic, the need for morality to agree with the law. It is religious and ... which is mentioned in the text of the article.What Montesquieu enumerates as the social functions of religion reflects his reductionist or instrumentalist view in the two areas of reducing the truth of religion to its function and reducing the transcendent goals of religion to the world.Also, his analysis of Islam seems to be incomplete and based on the behavior of oppressive rulers and caliphs during Islamic times. It should be noted that the bias and interference of religious interests in explaining matters is also one of the criticisms against him.
    Keywords: Montesquieu, Religion, Social Function, Critical Analysis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال