جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "symbol" در نشریات گروه "علوم تربیتی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «symbol» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
ابعاد شناختی سبک زندگی یکی از پیچیده ترین و دیریاب ترین ابعاد سبک زندگی است. این ابعاد، الگوها و طرح واره هایی هستند که شهروندان با کمک آن ها واقعیت را فهم کرده و جهان پیرامون خود را معنادار می کنند. زیربنای سویه های عینی سبک زندگی بر این سویه های شناختی مبتنی هستند. برای دست یابی به این ابعاد از سبک زندگی روش های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به نمادهای موجود در بازی ها و نیز آیین های سنتی اشاره کرد. با بررسی نمادها در هر فرهنگی می توان به باورها، عقاید، و شبکه های ارتباطی آن مردم دست یافت. می توان رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی اقوام گوناگون را معناشناسی و تحلیل کرد. این بدان معناست که نمادها تجلی حس تعلق و احساس وابستگی فرهنگی مردم در هر منطقه خاص است و هر روز در زندگی آن ها تکرار می شوند و درک خاصی از هویت را تقویت می کنند. این پژوهش با رویکرد توصیفی - تحلیلی و همچنین با استفاده از روش مشاهده ای با هدف تحلیل مردم شناختی تعریف صاحب نظران مردم شناسی و کاربرد نمادها در برخی از رسوم و سبک زندگی مردم تنکابن انجام شده است. مردم تنکابن مانند بسیاری از دیگر مناطق سرزمین ایران از رسوم گوناگون و نمادهای مختلف بهره می برند. برخی از این آیین ها مانند برکت مرغانه، تشخیص کله پاچه، عدد صد برای شکارچیان، و کفشدوزک در مراسم مختلف مردم این سامان هر یک بیان گر پاره ای از اعتقادات و باور های مردمان این سامان است. یافته های این پژوهش نشان دهنده آن است که نمادها در این آیین ها بیشتر برای گریز از ابهام آینده کارکرد دارند. همچنین بررسی این نمادها نشان دهنده چند خصلت فرهنگی مهم در سبک زندگی مردم تنکابن است که زمینه را برای رشد فالگیری فراهم آورده است. خصلت هایی چون: خوش بینی مثبت به آینده، پیوند با طبیعت، ابهام پذیری پایین، و وطن دوستی.کلید واژگان: نماد, نشانه, مردم شناسی, نمادگرایی, کارکردهای نمادها, ابهام پذیری, سبک زندگیCognitive aspects of lifestyle are among its most complicated and difficult-to-understand aspects. They are models and schemata with the help of which citizens understand reality and make sense of the world surrounding them. Objective aspects of lifestyle have their foundations in the cognitive aspects. There are different methods for grasping the aspects, including symbols in games and traditional rites. Through examining symbols in each culture one can grasp people’s beliefs, opinions, and communication networks, and also conduct a semantic analysis of cultural, social, economic, and psychological behavior of various ethnicities. This means that symbols are a manifestation of people’s sense of cultural belonging in any particular region, which repeat themselves in the people’s lives and reinforce a certain understanding of identity. This study has been conducted with an analytic-descriptive approach and by using the observational method in order to offer an anthropological analysis of definitions of experts on cultural anthropology, and of the function of symbols in some customs and lifestyle of Tunikabun’s people. These people, like in many other regions of the land of Iran, have a whole variety of customs and symbols. Rituals such as ‘chicken blessing’, ‘kalli-pāchi discernment’, ‘the number of 100 for hunters’, and ‘the ladybird’ in different ceremonies each manifest some of the beliefs of the people in the region. The research findings show that the symbols in these rituals have for the most part a function of escaping from the indeterminacy of future. Furthermore, the study of these symbols shows a few important cultural traits of Tunikabun’s people that make a breeding ground for fortunetelling: an optimistic attitude towards future, bonding with nature, little acceptance of indeterminacy, and patriotism.Keywords: Symbol, Sign, cultural anthropology, Symbolism, functions of symbols, acceptance of indeterminacy, Lifestyle
-
جریان اسلام گرا ازجمله جریان های اجتماعی−سیاسی دوره پهلوی بود که به عنوان جریان اپوزسیون در برابرجریان سلطنت طلب مطرح شد. این جریان با بهره مندی از روشنفکران و رهبران نمادین منتسب به خود و با تکیه بر مفاهیم نمادین پرشمار مندرج در بافت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه، نقش اساسی در فروپاشی حکومت پهلوی ایفاکرد. از منظر جامعه شناختی؛ در متن این جریان، نمادها مهم ترین ابزار ارتباطی، زبانی و کتابت به شمار می آید که نقش ویژه ای در هدایت و تحریک کنشگران بر ضد جریان سلطنت طلب داشته است. مفاهیم نمادین منتسب به این جریان نظیر؛ شهادت، غیبت، انتظار، محرم، عاشورا و... همانند پلی نمادین، ارتباط عقیدتی و معنوی بین اسلام گرایان را تسهیل می کرد و در خلال این فرایند، ضمن ایجاد انگیزش، همدلی و تحرک بین کنشگران این جریان؛ باعث تقویت، انسجام و ماندگاری جریان اسلام گرا می شد.
کلید واژگان: نماد, جریان, جریان اسلام گرا, خصلت یا عادت واره, سرمایه نمادینThe Islamist movement was one of the socio-political movements of the Pahlavi opposition, which was presented as an alternative to the monarchist movement and played a major role in the collapse of the Pahlavi regime. The main features of this flow are compared to other trends, the presence of numerous symbols in its text, and the great potential of Islamist leaders and intellectuals in symbolism. This research examines the role of symbols in strengthening and advancing the goals of the Pahlavi Islamist movement. The findings of this study indicate that symbols are the most important means of communication, language and writing of this process, which has played a special role in guiding and stimulating the actors involved in this process. Symbolic concepts attributed to this stream such as martyrdom, absenteeism, waiting, Muharram, Ashura and ... like the symbolic, facilitated the spiritual and ideological connections between the Islamists, and during the process, while motivating, empathizing, and mobilizing The opposition; they strengthened the coherence and survival of the Islamist process.
Keywords: symbol, flow, Islamist flow, character or habit, symbolic capital -
پژوهش حاضر، به روش کیفی، مبتنی بر نظریه تفسیری کلیفورد گیرتز انجام گرفته. مسئله اصلی در این پژوهش، توصیف عناصر شور و احساس در مناسک محرم، با تاکید بر فهم چیستی آن در قالب دین زیسته است. واحد تحقیق آن دسته از یافته های آیینی است که بیشتر عنصر شور و احساس در آن متجلی است مانند: (سیاه پوشی، سینه زنی، زنجیر زنی، قمه زنی و تعزیه) که محقق آنها را به شیوه قوم نگاری دینی بازنمایی نموده است. راه رسیدن به چنین هدفی ساده نبود، بلکه مستلزم انتخاب روشی پیچیده و ترکیبی بود که محقق را واداشت به روش مشاهده مشارکتی و مصاحبه با پیشکسوتان آیین محرم به گفتگو بنشیند. در فرایند تجزیه و تحلیل یافته های ذکر شده به شکل تفسیری، پژوهشگر به شرح این واقعیت پرداخته که آیین محرم بازتولیدکننده هویت دینی و فرهنگی بوده است، و آیین ها، همان باور دینی مناسک گزار انند که به عینیت درآمده. حاصل مصاحبه ها و نتیجه مشاهده محقق نشان داد که شور، احساس، و حرکت به عنوان روح مناسک اند، و طبیعت آیین محرم متمایل به محاکات و دیده شدن است. نتیجه به دست آمده ثابت کرد که آیین محرم از یک طرف، مولفه هایی هویت ساز و تقویت کننده ساخت اجتماعی اند، که توانسته اند در بازتولید روحیه، ارتباطات جمعی، روابط درون گروهی، پیوندهای اجتماعی، آگاهی جمعی، و بازسازی باورهای دینی نقش آفرینی کنند، و از طرف دیگر، پیوند دهنده گذشته و حال بوده اند.محقق در پایان به این جمع بندی رسیده که فهم رابطه شور و احساس در مناسک و آیین دینی راه رسیدن به حقیقت دین را هموار خواهد کرد.کلید واژگان: دین پژوهی, آیین محرم, نماد, تفسیرگرایی, کلیفورد گیرتزThe present research uses the method of analytical anthropology and Geertz analytical theory for the representation[1] of the elements of Muharram rituals as the lived religion, with emphasis on the element of passion. The represented rituals are siah-pushi (funeral black-wearing), sineh-zani (street procession), zanjir-zani (self-flagellation with chain), qameh-zani (cutting ones scalp with blade), taziyeh (passion play), and qorbani (sacrifice). Rituals are studied as meaningful and systematic religious actions considered as culture; the article proves that Muharram ceremony reproduces the cultural identity in the sense that a persons mentality is materialized through it. In this research, it is claimed that passion and motion are the spirit of rituals, the nature of Muharram ceremony has a tendency towards mimesis and visibility, and such a ritual ceremony attaches the past to the present; it not only is the identity-giving element and the re-enforcer agent of social structure, but also has proved its potential in reproducing morale, social communication, in-group interactions, social linkages, communal consciousness, and religious beliefs.
[1] Representation: pretending, showing again, explaining, expressing (Amid). Representation accords different meanings in each setting. In anthropology, it denotes to how people produce meaning in each culture. In this article, representation means distinguishing a set of unwritten social contracts that those who perform rituals in Muharram ceremony have placed their rituals upon. Representation is a way to evaluate the meaning latent in context. It forms the world, the ways of striving in it, and the methods of communicating in it. It is used for compensating the gaps in a setting called symbolic order.Keywords: religious studies, analytical anthropology, culture, ritual, Geertz, symbol, identity -
نشانه شناسی یکی از روش های نو و مطرح در علوم انسانی است که از دهه 1950م به این سو همچون روش پژوهش به ویژه در دو قلمرو «شناخت دلالت ها» و «ادراک سازوکار ارتباط ها» به کار رفته است. یونانیان قدیم را می توان نخستین رهروان نشانه شناسی دانست. می توان گفت که نشانه شناسی همواره در جوار ساختارگرایی بوده و مبتنی بر الگوی آن می باشد. در این مقاله، به معرفی نشانه شناسی دو تن از سردمداران نشانه شناسی می پردازیم و از منظر این دو اندیشمند بحث قراردادی بودن رابطه بین دال و مدلول را مورد تحلیل قرار داده و سپس، از منظر حکمت اسلامی و با توجه به دیدگاه های ملاصدرا و بوعلی سینا به نقد و بررسی دیدگاه های سوسور و پیرس می پردازیم.کلید واژگان: نشانه, دال, مدلول, نماد, شمایل, نمایه, رابطه قراردادی, نشانه شناسی, ساختارگراییSemiotics is one of the new methods in the field of humanities which has been used like research methods, especially in the realm of "knowledge of connotations" and "understanding communication mechanism" from the 1950s onwards. The ancient Greeks are considered to be the earliest followers of Semiotics. Semiotics can be said that has always been in close proximity to Structuralism and in accordance with its model. In this paper, we introduce a typology of two prominent scholars of semiotics and analyze the relationship between signifier and signified as a constitutional relation from their viewpoints, then, review Saussure and Pierce views from the perspective of Islamic Philosophy and in the light of the opinions and views of Mulla Sadra and Avicenna.Keywords: sign, signifier, signified, symbol, logo, icons, constitutional relationship, semiotics, structuralism
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.