به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "allameh tabatabai" در نشریات گروه "جغرافیا"

تکرار جستجوی کلیدواژه «allameh tabatabai» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی allameh tabatabai در مقالات مجلات علمی
  • فاطمه عباسی، محمود عبایی کوپائی*، محمدکاظم رضازاده جودی

    عدالت، از بنیادی ترین واژه های اجتماعی و از اصول مسلم نظام های الهی است که دستیابی به آن از اهداف ثابت همه خیزش های مردمی و وعده همه نظام های اجتماعی در هنگام جذب آراء اقشار مختلف مردم به خود است، اما سوال این است که عدالت مقوله ای بدیهی است یا اعتباری؟ در هر یک از این دو حالت نگاه به این مقوله با یکدیگر متمایز و در نتیجه دارای برداشت و آثار متفاوتی خواهد بود، علامه در ذیل بحث های مرتبط با اعتباریات به برخی از اصول نظام های اجتماعی از جمله عدالت پرداخته و با تکیه بر مبانی فلسفی و حکمی خود آنها را تبیین نموده است. در فلسفه غرب نیز جان رالز، فیلسوف آمریکایی معاصر و از چهره های شاخص فلسفه سیاسی و اخلاق، علاوه بر آزادی و برابری، دغدغه عدالت هم در ذهنش ریشه دوانده بود که موجب خلق آثار مهم وی گردید. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی سعی کرده است دیدگاه هر دو فیلسوف در باب ادراکات اعتباری و اعتباریات را بررسی نموده و نیز تاثیر این اعتبارگرایی ها بر نظریه عدالت را تبیین کند.

    کلید واژگان: عدالت, عدالت فضایی, علامه طباطبایی, جان رالز, ادراکات اعتباری
    Fatemeh Abbasei, Mohamoud Abaei Koupaei *, Mohammadkazem Rezazade Joudi

    Justice is one of the most fundamental social words and one of the indisputable principles of divine systems, the achievement of which is one of the fixed goals of all popular uprisings and the promise of all social systems when attracting the votes of different segments of the people, but the question is whether justice is obvious or credible. ? In each of these two cases, the view of this category will be different from each other and as a result will have different perceptions and effects. He has explained them himself. In Western philosophy, too, John Rawls, a contemporary American philosopher and one of the leading figures in political philosophy and ethics, in addition to freedom and equality, had a concern for justice rooted in his mind, which led to the creation of his important works. In this article, with descriptive-analytical method, we try to examine the views of both philosophers on the perceptions of credit and credentials and to understand the impact of these credentialisms on their theory of justice.

    Keywords: Justice, Spatial Justice, Allameh Tabatabai, John Rawls, Credit Perceptions
  • عباس حاجیها*، سید حسن بطحایی، حسین رحمانی تیرکلایی، علیرضا قوامی خطیب
    هبوط در قرآن یکی از مسائل جدی است و با آنکه در ادیان الهی دیگر هم هست ولی هر یک تفسیرهایی بر آن دارند که قابل تامل است. آنچه وجه غالب در همه ادیان و از جمله تفاسیر اسلامی است این است که این هبوط نوعی تنزل و تحقیر آدمی است و این بخاطر اقدام نادرستی بود که آدم کرد و تحت تاثیر شیطان قرارگرفت و نافرمانی کرد و یا به تعبیر خفیف تر، ترک اولائی بود که انجام داد و اگر چنین نمی کرد چه بسا سرنوشت انسان به گونه ای دیگر بود و یا در بهشت، جاودان می ماند.پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سوال می باشد که دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درمورد  هبوط در قرآن چیست؟مبانی هبوط در آیات متعددی از قرآن مجید بیان گردیده و از اخراج آدم از بهشت و اسکان او در زمین به هبوط تعبیر شده است. همچنین در میان مفسران بحث هبوط مقامی مطرح شده است و هم در بین فلاسفه و هر یک در این زمینه نظریات و احتمالاتی را بیان فرموده اند . یافته های پژوهش حاکی از آن است که ملاصدرا گناه آدم را مربوط به مقام چهارم از مقام های قوس نزول انسان پیش از آغاز زندگی بر روی کره زمین می داند. از نظر او، نافرمانی آدم اتفاقی خارجی نبوده و بیان قرآن نظر به نوع انسان، یکی از ویژگی های ماهیت انسان را متذکر می شود. اما آیات متعددی از قرآن با اشاره به فریب خوردن آدم و حوا از شیطان و آشکارشدن عورتشان پس از نافرمانی، این تفسیر را در معرض پرسش قرار داده و صراحتا به عنوان واقعه ای خارجی از این موضوع یاد کرده اند تا جایی که می گویند این دو سعی داشتند با برگ درختان بهشتی زشتی های خود را بپوشانند. اهمیت این موضوع از آن رو است که تاکنون کسی از منظر زبان دین تفسیر ملاصدرا از بهشت آدم و نافرمانی او را نقد نکرده است. علامه طباطبایی، جریان هبوط را به ساختار انسان شناختی تفسیر می کنند. ایشان معتقدند این چند آیه که در سوره بقره، اعراف و طه درباره خلقت حضرت آدم بیان شده ساختار انسان شناختی دارد. وی معتقد است عصاره آنچه در تمام کتب آسمانی به چشم می خورد در این آیات مندرج است.
    کلید واژگان: هبوط, هبوط در قران, ملاصدرا, علامه طباطبایی
    Abbas Hajiha *, Seyyed Hassan Bathai, Hossein Rahmani Tirkalaei, Alireza Qavami Khatib
    Falling down in the Quran is one of the serious issues, and even though it is in other divine religions, but each of them has interpretations on it that are worthy of reflection. What is dominant in all religions, including Islamic interpretations, is that this decline is a form of degradation and humiliation of man, and this was due to a wrong action that Adam did and was influenced by Satan and disobeyed, or in a milder term, it was desertion of the first. He did it and if he didn't do that, maybe the fate of man would have been different or he would have stayed forever in heaven. It seeks to answer the question, what is the opinion of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai about descent in the Qur'an? The principles of descent are stated in several verses of the Holy Quran, and the expulsion of Adam from heaven and his settlement on earth are interpreted as descent. Also, among the commentators, the issue of declining status has been raised, and among the philosophers, each of them has expressed ideas and possibilities in this field. The findings of the research indicate that Mulla Sadra considers Adam's sin to be the fourth position of the arc of human descent before the beginning of life on earth. In his opinion, Adam's disobedience was not an external event and the Qur'an's statement regarding the nature of man is one of the characteristics of human nature It is noted. However, several verses of the Qur'an, referring to Adam and Eve being deceived by Satan and revealing their private parts after disobedience, have called this interpretation into question and have explicitly mentioned this as an external event, to the point where they say that these two tried to Let the heavenly trees cover their ugliness. The importance of this issue is because so far no one has criticized Mulla Sadra's interpretation of Adam's paradise and his disobedience from the perspective of religion. Allameh Tabatabai interprets the flow of descent as an anthropological structure. They believe that these few verses about the creation of Adam in Surah Baqarah, Araaf and Taha have an anthropological structure. He believes that the extract of what is seen in all the holy books is contained in these verses.
    Keywords: Descent, Descent In The Qur', An, Mulla Sadra, Allameh Tabatabai
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال