به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اتاق فکر » در نشریات گروه « اقتصاد »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اتاق فکر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید ابراهیمی، زهرا قاطعی کلاشمی*، مسعود حاجبند

    اتاق‌های فکر به عنوان پلی میان دانش و سیاست عمل کرده و با تحلیل مسایل و پیشنهاد راه حل‌های راهبردی، اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را فراهم می‌سازند. سیاست‌گذاران در هر سازمانی با تکیه بر خروجی‌های اتاق فکر می‌توانند راهکارهای روزآمد را برای حل مشکلات اتخاذ نمایند. شهرداری اصفهان با توجه به گستردگی، تنوع و پیچیدگی عرصه تصمیم‌گیری خود اقدام به فعال‌سازی اتاق‌های فکر تخصصی به منظور زمینه‌سازی جهت اخذ تصمیم‌های منطقی و کاهش خطاپذیری نموده‌است. در راستای افزایش کارایی و اثربخشی اتاق‌های فکر، مطالعه حاضر به ارزیابی عملکرد آن‌ها پرداخته‌است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی کمی است و اطلاعات مورد نیاز آن با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده‌است. به منظور ارزیابی اتاق‌های فکر شهرداری اصفهان، نخست با استناد به متون تخصصی و اخذ نظر کارشناسان شهرداری اصفهان شاخص‌های مرتبط استخراج شد. این شاخص‌ها توسط 30 نفر از اعضای تخصصی اتاق فکر در قالب پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامه نشان می‌دهد عملکرد اتاق‌های فکر در متغیرهای توانمندی دبیر اتاق فکر؛ وجود شرح خدمات تخصصی؛ دسترسی به تصمیم‌سازان شهری؛ دعوت از افراد با دیدگاه‌های متفاوت؛ سطح مشارکت معاونین و مدیران؛ توجه به رویکرد آینده‌پژوهی در اتاق فکر؛ بهره‌گیری از تکنیک‌های ویژه اتاق فکر (مربوط به مفهوم منابع)؛ متغیر مدیریت دانش اتاق‌های فکر و انتشار نتایج (مربوط به مفهوم کاربست) و متغیرهای توجه به توصیه‌های ارایه شده توسط سیاست‌گذاران و سازمان‌های اجتماعی مدنی (مربوط به مفهوم اثرات) نسبتا مطلوب ارزیابی شده‌اند. همچنین عملکرد اتاق‌های فکر در مفهوم برونداد در متغیرهایی مانند کیفیت خروجی‌ها؛ پیشنهاد سیاست و ایده‌های تولید شده مطلوب می‌باشد.

    کلید واژگان: اتاق فکر, ارزیابی, عملکرد, شهرداری اصفهان}
  • علی اصغر پورمعصوم
    تصمیم گیری صحیح، اساس موفقیت مدیران وگروه ها و سازمان ها است. برای اتخاذ تصمیم منطقی که منجر به افزایش کارآیی، اثربخشی و بهره وری سازمانی گردد؛ باید فرآیند تصمیم سازی جامعی که مشارکت سازمانی را نیز برانگیزد، طراحی و به اجر گذاشته شود. کانون های تفکر یا اتاق فکر نخبگان از جمله مراکز مهمی هستند که اخیرا در کشور ما مطرح شده و در زمینه تصمیم سازی و تصمیم گیری، می توانند بسیار مفید باشند. کانون تفکر نوعی سازمان ویژه برای تفکر و پژوهش در زمینه سیاست سازی و تصمیم سازی است که بر اصل جمع اندیشی یا ایده پردازی جمعی استوار است. کانون های تفکر با انجام مطالعات بین رشته ای و با به کارگیری کارشناسان متعدد، خوراک فکری لازم را در حوزه های مختلف برای مدیران و سیاستگذاران جامعه تامین می کنند. همچنین با توجه به اینکه یکی از مهمترین وظایف مدیران تصمیم گیری می باشد، کانون های تفکر در فرآیند تصمیم گیری به مدیران و بویژه مدیران ارشد سازمان ها کمک فراوانی می کنند. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف این مراکز و نقش آن ها در تصمیم گیری مدیران پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: کانون تفکر, اتاق فکر, تصمیم سازی, تصمیم گیری, نخبگان}
    Ali Asqar Poormasum
    Exact decision making is the basis for success of managers, groups and organizations. To adopt a logical decisions to increase the organizational efficiency and productivity, we should design and perform a comprehensive decision making process which provoke organizational participation. Think tanks or thought chambers- that are recently modeled in our country- are the main centers which can help to facilitate the decision building and decision making. Think tanks are a kind of special organizations for thinking and research in policy making and decision making that is based on common sense and collective idea making. Think tanks through interdisciplinary studies and applying many experts provide necessary instruments in different areas for managers and policy makers of the society. Think tanks also contribute to managers and policy makers of organizations in their main task which is policy making process. This article studies the different aspect and functions of think tanks and their role in managers’ decision making.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال