به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فرهنگ اقتصادی » در نشریات گروه « اقتصاد »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فرهنگ اقتصادی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهمن پرکی، مجید مختاریان پور*

    بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، استان سیستان و بلوچستان از لحاظ شاخص های توسعه، در بسیاری موارد رتبه ای پایین تر از سایر استان ها داشته و در برخی موارد همچون شاخص مشارکت اقتصادی و شاخص باسوادی در رتبه آخر قرار دارد. پدیده ی عدم پیشرفت استان سیستان و بلوچستان را می توان از منظرهای مختلفی مورد کاوش قرار داد. اما یکی از مهمترین موانع پیشرفت این استان، فرهنگ اقتصادی آن است که باعث شده علیرغم وجود ظرفیت های فراوان، شاهد پیشرفت شایسته آن نباشیم. تحقیق حاضر با هدف شناسایی مولفه های فرهنگ اقتصادی استان سیستان و بلوچستان که منجر به عدم پیشرفت آن شده اند، انجام شده است. این پژوهش با استفاده از استراتژی کیفی نظریه داده بنیاد (رویکرد نظام مند) انجام گرفته که داده های آن از طریق مصاحبه های نیمه ساخت یافته، تا دستیابی به اشباع نظری، گردآوری شدند. بر اساس تحلیل داده های حاصل از 13 مصاحبه، مقوله محوری «جامعه بی آرمان» ظهور کرد که این مقوله تحت تاثیر شرایط علی «حس در حاشیه بودن؛ محدود بودن نگرش های پایه اقتصادی؛ محدودیت زیرساختهای پیشرفت؛ و عدم هدایت صحیح اقتصادی جامعه» شکل گرفته و راهبردهای «توجه به نیازهای آنی؛ عدم مدیریت صحیح اقتصادی در سطح خرد و رفتار متظاهرانه» در پاسخ به این مقوله محوری توسط کنش گران این استان اتخاذ می شوند. این راهبردها خود توسط بسترهای «عدم بهره گیری شایسته از سرمایه اجتماعی استان در جهت پیشرفت و عدم بهره گیری شایسته از پایبندی ارزشی جامعه در جهت پیشرفت» و شرایط مداخله گر «تکبر اجتماعی و مردسالاری» جهت دهی شده و منجر به پیامدهای «احساس دوگانگی نسبت به حاکمیت و اقتصاد زیرزمینی» می شوند.

    کلید واژگان: توسعه, عدم پیشرفت, فرهنگ, فرهنگ اقتصادی, توسعه بومی, نظریه داده بنیاد}
    Bahman Porki, Majid Mokhtarianpour *

    Based on the official statistics from the last census, the province of Sistan and Baluchistan has a lower rank than other provinces in lots of cases and even the lowest rank in indexes such as economic participation and literacy. The lack of progress in Sistan and Baluchistan" can be explored through different points of view, but one of the most prominent obstacles to progress in this province is its economic culture by which, despite having qualifications, it has remained unprogressed. This study aimed to identify economic cultural elements of Sistan and Baluchistan that have already brought a lack of progress. This research has been done, using the qualitative strategy of grounded theory (systematic approach) and its data collection method was semi-structured interviews that continued to get theoretical saturation. Based on the data analysis of 13 interviews, the core category of "ideal-less society" emerged. This category is affected by the causal conditions of "the sense of marginality; limited basic economic attitudes; constraints of the progress infrastructures; and lack of authentic economic guidance of the society" and strategies of "paying attention to immediate needs; lack of good economic management at the micro level; and swank behavior” are taken by actors of this province in response to this core category. These strategies are channelized by the contexts of "Failure to make proper use of the social capital of the province in the direction of progress and failure to make proper use of the value adherence of the society in the direction of progress” and the intervening conditions of "social arrogance and patriarchy" that lead to consequences of "feeling duality toward government and underground economy".

    Keywords: Development, Lack of Progress, culture, Economic Culture, Indigenous Development, Grounded theory}
  • امید ایزانلو، محمدجواد توکلی *

    اقتصاد مقاومتی به‌دنبال تحقق هم‌زمان رشد پویا، عدالت، مقاومت اقتصادی و معنویت می‌باشد. سوال محوری در این مقاله این است که تحقق این اهداف نیازمند چه فرهنگ اقتصادی است؟ بنا به فرضیه مقاله، فرهنگ اقتصادی جهادی تنها فرهنگی است که می‌تواند زمینه تحقق هم‌زمان اهداف اقتصاد مقاومتی را فراهم کند. به‌منظور اثبات این فرضیه با استفاده از روش تحلیلی، ضمن تبیین مولفه‌های بینشی و گرایشی فرهنگ اقتصادی جهادی، به بررسی تاثیر آن بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پرداختیم. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که باور عمومی به تعلق هستی به خداوند، امانت بودن اموال، رزاقیت خداوند، نظام پاداش و جزای دنیوی و اخروی و آسیب‌پذیری در برابر دشمن درونی و بیرونی، مولفه‌های بینشی فرهنگ اقتصادی جهادی می‎باشند. این نظام باور توحیدی باعث نهادینه ‌شدن مولفه‌های گرایشی فرهنگ اقتصادی جهادی، همچون انجام فعالیت اقتصادی در راه خدا و برای خدا، اولویت منافع عمومی بر منافع فردی، عدم پذیرش سلطه، سخت‌کوشی در طلب روزی حلال و طیب، مصرف در سطح کفاف با اولویت مصرف تولیدات داخلی و انفاق در راه خدا با اولویت توانمندسازی محرومین می‌شود. شواهد نظری و عملی حاکی از آن است که فرهنگ اقتصادی جهادی منجر به هم‌افزایی رشد و عدالت و مقاومت اقتصادی و تقویت معنویت و حاکمیت ارزش‌های اسلامی می‌شود.

    کلید واژگان: اقتصاد مقاومتی, فرهنگ اقتصادی, فرهنگ اقتصادی جهادی}
    Omid Izanloo, Mohammad Javad Tavakoli

    Resistive economy seeks the simultaneous realization of growth, justice, economic resilience, and spirituality. The central question of this paper is that, the realization of these goals requires which kind of economic culture? According to the hypothesis of the article, jihadi economic culture is the only culture that can provide the ground for achieving the goals of resistive economy at the same time. Using an analytical method and while explaining the insight and tendency components of jihadi economic culture, this paper studies the effect of jihadi economic culture  on achieving the goals of resistive economy. The findings show that the general belief in the existence of belonging to God, the trustworthiness of property, God's all-sustaining, the system of reward and punishment in this world and the hereafter and vulnerability to internal and external enemies are among the insight components of jihadi economic culture. This system of monotheistic belief institutionalizes the tendency components of jihadi economic culture, such as doing economic activity in the way of God and for God, priority of public interests over individual interests, rejection of domination, hard work in seeking a lawful and good sustenance, consumption at a sufficient level with the priority of consuming domestic products and giving alms in the way of God with the priority of empowering the deprived ones. Theoretical and practical evidence suggests that jihadi economic culture leads to the synergy of growth and justice, and economic resistance, and strengthens the spirituality and sovereignty of Islamic values.

    Keywords: Resistive economy, Economic culture, Jihadi economic culture}
  • محمد پارساییان*، منصور پهلوان
    هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی بیمه های تعاونی و بیان مزایا و معایب آن ها در مقایسه با سایر انواع بیمه اعم از بیمه های خصوصی و دولتی ، بیمه متقابل، بیمه خرد و بیمه تکافلی، برای بیمه گذار و بیمه گر است. در این راستا ضمن تعریف کاملی از بیمه های خرد و متقابل، همچنین بیمه های تکافلی و متعارف (خصوصی و دولتی) ، مزایا و معایب هر یک نسبت به بیمه تعاونی از دیدگاه شاخصه های اقتصادی و اسلامی به طور جداگانه در سرفصلی متمایز و به صورت مفصل بررسی خواهد شد. منظور از شاخص های قابل قیاس اقتصادی تمام عواملی است که می تواند نوع مالکیت، عنصر تقابل، قابلیت ارائه محصولات خرد، تطابق با شرع و سودرسانی شرکت های بیمه را به عنوان ملاک های اصلی اقتصادی مقایسه، تحت تاثیر قرار دهند.
    همچنین شاخص اسلامی که در این مطالعه به آن پرداخته می شود، مقایسه موسسات بیمه مذکور از منظر عدالت ( با دو ملاک توزیع درآمد و فقر) خواهد بود. نتیجه نهایی، فرض ارجحیت بیمه های تعاونی را نسبت به سایر موسسات بیمه هم از منظر اقتصادی و هم اسلامی تایید می کند.
    در نهایت الگویی ترکیبی از تمام بیمه های فوق ارائه می گردد که از دو جنبه فوق اقتصادی و اسلامی بتواند کمترین معایب و بیشترین مزایا را در مقایسه با سایر انواع بیمه در خود لحاظ کند. الگویی که همچون بیمه متقابل در آن بیمه گذار و بیمه شونده یکی باشند، مانند بیمه تکافلی سرمایه گذاری های اسلامی براساس قراردادهای اسلامی را تضمین کند و سالیانه سود باقیمانده بین اعضا، تقسیم گردد و مانند بیمه خرد، با هدف قرار دادن فقرا، بیمه شوندگان را در گروه های کوچک طبقه بندی کرده و در کنار همه این موارد همچون یک بیمه تعاونی بدون دریافت کارمزد و با کمترین حق بیمه، جبران خسارت اعضا را در اولویت ( و نه هدف) فعالیت بیمه قرار دهند.
    کلید واژگان: فرهنگ اقتصادی, فرهنگ قرآن, پیشرفت اقتصادی, اقتصاد قرآنی}
    Mohammad Parsaiyan*, Mansour Pahlevan
    Culture and economy have various interactions and links with each other; The outcome of one of these links generates a specific culture called economic culture that is focused on economic perspectives, attitudes and behaviors of mankind. This culture faces two serious harm in Iran; First, we are witnessing a sort of crisis in our understanding of issues like job, production, consumption and ethics. This may have stemmed from the second harm i.e. conflict of principles of modernity with that of Iranian-Islamic tradition. One approach to address this is to resort to an economic culture emanated from the teachings of the Holy Quran as a divine and efficient model in accordance with the country's culture. In this paper after examining the relationship between culture and economy, effective aspects of Quranic culture are explained at three levels of economic vision, attitudes and actions. In the end, instances of economic culture in the Quran are presented.
    Keywords: Economical Culture, Quranic Culture, Economic Progres, Quranic Economics}
  • احمد جعفری صمیمی، حسن زرین اقبال*، محمدرضا زیبایی، کاوه درخشانی درآبی
    این مقاله به دنبال مقایسه الگوی بخش عمومی در الگوهای اقتصادی قانون اساسی ج .ا. ایران و دولتهای رفاه برآمده است. این دو مقایسه بر اساس اصول و اهداف دو الگو، و قواعد اقتصادی حاکم بر اقتصاد بخش عمومی صورت پذیرفت. ملاحظه گردید که نقش دولت در هر دو الگو مطابق با ادبیات اقتصادیمتعارف بخش عمومی تا حد مناسبی قابل انطباق می باشد. اما در بررسی ادبیات مکتبی و ظرفیت نهادی دولت در دو الگو، ترجیحات نهادی قانون اساسی ج. ا. ایران بر دولت رفاه نمایان گردید. مشکلات ساختاری دولت و ناکارآمدی دولتهای رفاه، خصوصا عدم تکافوی نظام هنجارهای اقتصادی (مکتب) آن در حوزه عمل که به دور شدن از اهداف عدالتخواهانه و عدم توازن در اقتصاد دامن زده است، منشا اصلی این تفاوت است. این در حالی است که چارچوب هنجاری دولت در نظام اقتصادی قانون اساسی کشور قابلیت جبران کاستی های موجود را فراهم نموده است. در همین ارتباط توصیه گردید دولت با بهره گیری از ظرفیت موجود مبنایی الگوی اقتصادی قانون اساسی در بخش غیردولتی، زمینه های مشارکت عموم در راستای تحقق اهداف موضوعه اقتصاد را تقویت نماید. به عنوان یک راهکار، دولت می تواندضمن مراقبت از دائمی نشدن مداخلات غیر ضرور خود در اقتصاد از طریق تمرکز بر بهبود و توسعه فرهنگ اقتصادی، به کارآمدی نظام اقتصادی در تحقق هدف عدالت اقتصادی و تصحیح حرکت انتقالی اموال کمک نماید.
    کلید واژگان: اقتصاد بخش عمومی, دولت رفاه, قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, مکتب اقتصادی, نظام اقتصادی, فرهنگ اقتصادی, عدالت اقتصادی}
    Ahmad Jafari Samimi, Hasan Zarineghbal *, Mohammadreza Zibaie, Kaveh Derakhshani
    This paper seeks to compare the model of publicsector in the economic model of I.R.I. Constitution and economies of WelfareStates. Thecomparison isbased on ideological principles and economic rules governing the public sector. We find that state role in both models properlyfollows the conventional economic literature on public sector, which focuses on naturalrole of state in the economy. Considering ideological literature and institutionalcapacity of state in both models, however, we find that I.R.I. constitution has moreinstitutional preferences compared with welfare state model. Primary source of this difference is inefficiencyof welfare state model, especially its inefficient system of economic norms (ideology) in practice which is extends far away from justice goals and wideninggaps in the economy. Normativeframework of public sector in economic model ofI.R.I. constitutionhas the capacity of securing economy from these inefficiencies. Regarding this, wepropose the state using the current fundamental capacity in the economic model of I.R.I. constitution, seeks grounding public participation towards constituted goals of the economy. As a practical approach, the state focusing on improvement and development ofeconomic culture, may achieve an efficient economic system through implementing economicjustice and revising the property movement pattern.
    Keywords: Economics of Public Sector, Welfare State, Constitution of Islamic Republic of Iran, Economic Ideology, Economic System, Economic Culture, Economic Justice}
  • مهدی طغیانی، محمدهادی زاهدی وفا
    بدون شک توجه به وضعیت فرهنگ اقتصادی و ارائه الگو برای ارتقای آن بر اساس مبانی اسلامی نقشی بی بدیل در پیشرفت ایران اسلامی دارد. در این تحقیق به منظور بررسی چگونگی ارتقاء فرهنگ اقتصادی جامعه در راستای وضعیت مطلوب، این فرضیه را مطرح می کنیم که تامل در آموزه های اسلامی و همچنین میراث تمدنی ایران اسلامی می تواند ما را در شکل دهی به الگوی مطلوب فرهنگ سازی و تربیت اقتصادی امروز جامعه یاری دهد. برای بررسی این فرضیه از روش کتابخانه ای به منظور بررسی اسناد استفاده شده و اطلاعات آن به روش توصیفی تحلیل شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که آثار تمدنی در سه حوزه اصلی آثار حکما، متون اندرزنامه ای و شریعت نامه ها، می توانند راهگشای تدوین الگوی اسلامی-ایرانی فرهنگ اقتصادی باشند.
    کلید واژگان: فرهنگ اقتصادی, آثار تمدن اسلامی ایرانی, الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت}
    Mehdi Toqyani, Muhammad Hadi Zahedivafa
    No doubt, paying attention to the status of economic culture and proposing a model for promoting it according to Islamic principles have a prominent role in the progress of Islamic Iran. In order to investigate the way of enhancing the economic culture of society, the present paper discusses the proposition that probing into Islamic teachings and heritage of the civilization of Islamic Iran can contribute to designing an ideal model for the culture-making and economic education of society. The proposition has been examined through a library method to review the documents and resources and a descriptive method has been used to analyze the data. The research findings show that the products of civilization, which can be summarized in three main domains which include philosopher's works, texts of guidebooks, and books on sacred law can contribute to providing an Islamic- Iranian model of economic culture.
    Keywords: economic culture, products of Islamic, Iranian civilization, Islamic, Iranian model of progress}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال