به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رفتار عقلایی » در نشریات گروه « اقتصاد »

تکرار جستجوی کلیدواژه « رفتار عقلایی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • هادی پهلوان یزدان آباد*

    افراد معمولا تلاش می کنند انتخاب هایشان را برای خود و دیگران توجیه کنند. آن ها این توجیه را نه‏ تنها با انتخاب گزینه ها بلکه با انتخاب درست مجموعه ها نیز انجام می دهند. هدف این پژوهش، ارائه مدلی است که بتواند این ویژگی ذکرشده را در تصمیم گیری های فرد لحاظ کند. استدلال می کنیم تا زمانی که هدف صرفا استنباط ترجیحات است، مدل این پژوهش مزیت های بیش‏تری نسبت به مدل های موجود دارد. در نهایت، به منظور آزمون پذیر شدن مدل، اصل مشخص ‏کننده آن را بیان می کنیم و نشان می دهیم که این اصل شرط لازم و کافی برای مدل مطرح ‏شده است.

    کلید واژگان: محدودیت توجیه, محدودیت شناختی, ترجیحات آشکارشده, انتخاب قابل توجیه, رفتار عقلایی, انتخاب دومرحله ای}
    Hadi Pahlevan Yazdanabad*

    Individuals often use justification and find reasons in order to justify their choices both for themselves and for others. They use justification not only by choosing the options in each set but also by choosing the right set. The aim of this paper is to present a model that incorporates the above feature in individual's decision making. We argue that if inferring the preference is the only purpose, our model has more advantages than exiting models. Finally, for the model to be testable, we present its characterizing axiom and show that it is the necessary and sufficient condition for the new model.

    Keywords: Justification Constraint, Cognitive Constraint, Revealed Preferences, Rational Behavior, Justifiable Choice, Two Stages Choice}
  • مسعود محمدی الموتی*

    مفهوم رفتار عقلایی برای علم اقتصاد و توضیح آن درباره سازوکار (مکانیسم) بازار و تعادل عمومی اهمیت اساسی دارد. از سوی دیگر، بین محدودیت عقلانیت و ایده یادگیری از خطا ارتباط منطقی وجود دارد. این مقاله با توضیح مفهوم رفتار عقلایی در اقتصاد نیوکلاسیکی و ارتباط آن با فرضیه انتظارات عقلایی به دو پرسش پاسخ می ‏دهد: آیا یادگیری از خطا نقشی در مفهوم نیوکلاسیکی رفتار عقلایی دارد؟ اگر نه، آیا ایده یادگیری از خطا می ‏تواند کمکی به توسعه مفهوم رفتار عقلایی در علم اقتصاد کند؟ برای پاسخ به این پرسش ‏ها، معنای انتخاب عقلایی که در اقتصاد نیوکلاسیکی طرح شده و نقدهایی که بر آن توسط نظریه ‏های انتخاب تحت شرایط نااطمینانی و اقتصاد رفتاری وارد شده است، مورد بررسی قرار می‏ گیرند. سپس، استفاده عقلایی از اطلاعات و ارتباط آن با مفهوم رفتار عقلایی مطرح می‏ شود و مسئله یادگیری از خطا در این چارچوب مورد واکاوی قرار می‏ گیرد. در نهایت، نظریه عقلانیت پوپر به عنوان «باز بودن به نقد» و یادگیری از خطا در قالب حدس و ابطال مطرح می ‏گردد و از نقدهای دو اقتصاددان اتریشی، یعنی هایک و کریزنز، درباره مفهوم نیوکلاسیکی رفتار عقلایی برای تفهیم این مطلب که نظریه عقلانیت پوپر می ‏تواند معنای رفتار عقلایی را در علم اقتصاد توسعه دهد، بهره گرفته می ‏شود.

    کلید واژگان: اقتصاد نئوکلاسیکی, رفتار عقلایی, اقتصاد رفتاری, باز بودن به نقد, یادگیری از خطا, تعادل عمومی, مکتب اتریشی, کارل پوپر}
    Masoud Mohammadi Alamuti*

    The concept of rational behavior has a significant role in economics and its analysis of market economy and general equilibrium. On the other hand, there exists a logical relation between limits of rationality and learning from error. With explaining the concept of rational behavior in the neoclassical economics and its relation with the rational expectation hypothesis this article addresses the following two questions: First, has the idea of learning from error played a role in the formation of neoclassical concept of rational behavior? If not, secondly, can the idea play a role in improving the meaning of rational behavior in economics? In response to these question, the article reviews the following discussions (a) the neoclassical concept of rational behaviors is reviewed and the critiques of behavioral economics and the theories of choice under uncertainty are discussed, (b) the rational usage of information and its relation with the meaning of rational behavior are examined, and in this context the importance of the idea of learning from error is explored, and (c) Karl Popper’s theory of rationality as openness to criticism and its consequence for the idea of learning from error in terms of conjecture and refutation  will be discussed. The article finally uses the Austrian economists’, i.e. Hayek and Krizner, critiques regarding the neoclassical concept of rational behavior in order to show that Popper’s theory of rationality can improve the concept of rational behavior in economics.

    Keywords: Neoclassical Economics, Rational Behavior, Behavioral Economics, Openness to Criticism, Learning from Error, General Equilibrium, Austrian School, Karl Popper}
  • نصرالله انصاری*، مصطفی کاظمی نجف ابادی

    چگونگی تامین منافع عمومی از طریق بهینه یابی فردی مساله روز اقتصاددانان در هر دو حوزه نظری و عملی است. چگونه می توان افرادی را که با انگیزه خودخواهی به دنبال بیشینه سازی منافع شخصی خود هستند به پی گیری منافع عمومی ترغیب کرد؟ در پاسخ به این پرسش، نظریه پردازان اقتصاد سیاسی جدید دست یابی به منافع عمومی از طریق بهینه یابی فردی را ساده انگارانه تلقی کرده و به اقتصاددانان پیشنهاد می دهند در هنگام توصیه های اقتصادی به سیاست مداران، این موضوع را در نظر بگیرند. براساس چارچوب تحلیلی آنان، رفتار عقلایی در شرایط اطلاعات ناقص اقتضا دارد که مردم عادی انگیزه ای برای هزینه کردن در بخش کالاهای عمومی را نداشته و به دنبال استفاده از سواری مجانی باشند. گروه های فشار و بوروکرات ها از اطلاعات خود برای منفعت شخصی و ضرر منافع عمومی بهره برداری کرده و سیاست مداران نیز منافع عمومی را فدای حفظ قدرت کنند. این چارچوب تحلیلی، با الگوهای رفتاری در اسلام که یکی از آن ها امام علی (ع) باشد، سازگاری ندارد. در چارچوب تحلیلی استنباط شده به روش توصیفی-تحلیلی از سخنان حضرت در نهج البلاغه، تامین منافع عمومی در راستای انگیزه شخصی افراد برای منافع فردی شان قرار می گیرد. براساس این تحلیل، افراد منافع شخصی خود را در منفعت اخروی می بینند که تنها با جلب رضایت خداوند حاصل می شود. انگیزه بیشینه سازی رضایت خداوند، ضمن این که به رفتار عقلایی بازی گران اصلی جامعه جهت واحد می دهد، همه رفتارها را در تامین منافع عمومی بسیح کرده و هم افزایی به وجود می آورد. تحقق این شرایط، بستگی به تربیت توحیدی افراد جامعه، وجود حکومت دینی و ولایت پذیری مردم دارد.

    کلید واژگان: منافع عمومی, رفتار عقلایی, اقتصاد سیاسی جدید}
    Nasrullah Ansari *, Mostafa Kazemi Najafabadi

    How to secure the public interest through individual optimization is the issue of economists' day in both the theoretical and practical fields. How can people who are selfishly motivated to maximize their personal interests be encouraged to pursue the public interest? In answering this question, the new political economy theorists view public interest through individual optimism as simplistic and suggest that economists take this into account when making economic advice to policy makers. According to their analytical framework, rational behavior in incomplete information demands that ordinary people have no incentive to spend in the public goods sector and seek the use of free rides. Pressure groups and bureaucrats exploit their information for self-interest and to the detriment of the public interest, and politicians sacrifice public interest for the sake of power. This analytical framework is incompatible with the behavioral patterns in Islam, one of which is Imam Ali (AS). In the context of the analytically deduced analytic method of the Prophet's words in Nahj al-Balagha, the provision of the public interest is in line with the personal motivation of the individual for their personal benefit. According to this analysis, individuals see their self-interest in the Hereafter benefit, which can only be obtained with the consent of God. The motivation to maximize God's satisfaction, while unifying the rational behavior of the major players in society, simplifies and enhances all behaviors to serve the public interest. The realization of these conditions depends on the monotheistic upbringing of the people of the community, the existence of religious rule and the provincialism of the people.

    Keywords: public interest, rational behavior, new political economy}
  • سیدسجاد علم الهدی، عبدالعظیم آق آتابای*
    مصرف بخش عمده ای از مباحث اقتصادی را به خود اختصاص داده است که این خود حاکی از اهمیت آن در عرصه اقتصاد است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در نحوه مصرف، درآمد است، از این رو این مقاله تلاش دارد رفتار مصرف کننده و چگونگی تخصیص درآمد در اقتصاد اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. با توجه به این که ملاک رفتار عقلایی در اقتصاد اسلامی، تطابق آن با معیارها و ارزش های اسلامی است، این مقاله نشان می دهد که هدف مصرف کننده در جامعه اسلامی حداکثرکردن رضایت خداوند است و با توجه به این هدف درآمد خود را در سه حوزه مخارج مصرفی، مخارج مشارکت اجتماعی (انفاق فی سبیل الله ) و مخارج سرمایه گذاری تخصیص می دهد. الگوی تخصیص درآمد در اقتصاد اسلامی کارکرد های اقتصادی مهمی همچون کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد، افزایش کارایی بازار، رشد اقتصادی، تعدیل نوسانات اقتصادی، افزایش سطح رفاه عمومی، عدم تخریب محیط زیست و... دارد. بنابراین اگر فرد فرد اعضای جامعه اسلامی با توجه به دستورات قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)، خود را ملزم به رعایت احکام و دستورات دین مبین اسلام بنمایند (رعایت مواردی چون؛ حرمت اسراف، و تبذیر، حرمت اتلاف، حرمت اتراف و...) جامعه اسلامی به رشد و بالندگی و سرافرازی در برابر جوامع غیر اسلامی خواهد رسید.
    کلید واژگان: رفتار عقلایی, نظریه رفتار مصرف کننده, تخصیص درآمد, انسان اقتصادی, انسان اسلامی, مصرف کننده مسلمان}
    Seyed Sajad Alam-Al-Hoda, Abdolazim Agh-Atabai*
    Consumption has attracted much attention among economics arguments which indicates its importance among economic subjects. One of the most important factors influencing consumption pattern is income. This article is to examine the allocation of income in the Islamic economics. Considering that in Islamic economics the criterion of rational behavior is its correspondence with Islamic values and standards، therefore، the present article is to show that the goal in the Islamic society is to satisfy the Almighty to its fullest. With this goal in mind the income is to be spent in three areas; consumption، expenditure in the social sharing (to give and donate in order to please God) and investment. The allocation of the income in the Islamic economics is to be spent for functionally and economically important matters like: easing poverty and improvement of the distribution of income، increment in the efficiency of Bazar (business)، improvement of economy، regulating economic irregularities، improving the standard of living for all، preserving the environment and the like. Therefore، if each individual follows the instruction of the Quran and the direction given by the Prophet (B) and observes the strict rules of the true religion (like avoiding the conspicuous consumption، prodigal spending، wastage and overspending)، the Islamic society will witness the، improvement، development and glory.
    Keywords: rational behavior, the theory of the behavior of consumers, allocation of income, economic man, Islamic man, Moslem consumer}
  • محمد لشکری، هما مرتاضی
    بیش از نیم قرن، نظریه نوین مالی که بر دو پارادایم اصلی رفتار عقلایی عامل های اقتصادی و فرضیه بازارهای کارا تکیه داشت، بر بازارهای مالی حاکم بود. اما وجود برخی شواهد تجربی مانند استثناهای بازار که توسط مدل های رایج فرضیه بازار کارا قابل تبیین نبودند، زمینه ساز پیدایش نظریه ای به نام مالی رفتاری گردید. مالی رفتاری شامل بخش گسترده ای از جنبه های روانشناسی و علوم اجتماعی است که تناقض زیادی با فرضیه بازار کارا دارد.
    ایده رفتار کاملا عقلایی سرمایه گذاران جهت توجیه رفتارشان در بازار سهام کافی نیست. وجود عوامل روانی بسیاری موجب می شود که افراد در تصمیم گیری های سرمایه گذاری خود به صورت کاملا عقلایی عمل نکنند.
    این مقاله به معرفی مالی رفتاری می پردازد و عوامل روانی مؤثر بر حجم سرمایه گذاری افراد را مورد بررسی قرار می دهد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و با توجه به نوع و ماهیت مساله، اهداف و سؤال های تحقیق توصیفی می باشد. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس تحلیل رگرسیون می باشد.
    در این پژوهش4 عامل روانی اثرگذار بر حجم سرمایه گذاری افراد مورد شناسایی قرارگرفت. بر اساس این عوامل پرسشنامه ای در دو بخش طراحی و با استفاده از طیف لیکرت متغیرهای تحقیق بررسی شد.
    نتایج بدست آمده گویای این است که حجم سرمایه گذاری با اعتماد به نفس افراد رابطه مستقیم و با منطق افراد رابطه عکس دارد. یعنی افراد همیشه کاملا عقلایی عمل نمی کنند.
    کلید واژگان: رفتار عقلایی, مالی رفتاری, بازار سهام, عوامل روانی, حجم سرمایه گذاری}
    Dr. Mohammad Lashkary, Homa Mortazi
    The modern financial theory, whose focus was on the two main paradigms of rational behavior of economic factors and efficient market theory, was dominant on financial markets for more than two years. But the existence of some experimental evidences such as market exceptions which could not be explained through common models of efficient theory paved the way for emergence of a theory named behavioral financial theory. Behavioral financial theory is consisting of wide ranges of psychological and sociological aspects which are in deep contradiction with efficient market theory.The investors’ idea of having perfect rational behavior cannot justify their behavior in the money market sufficiently. The existence of many psychological factors makes people not to decide on their investments in a perfect rational way.In this research, first of all, we introduced behavioral financial theory and then studied psychological factors which are effective on the volume of people’s investments.This research is an applied one and considering its kind and nature, the objectives and questions are descriptive.The way through which data is analyzed is regression.4 psychological factors, which could take effect on the volume of people’s investments, were recognized and then based on these factors a questionnaire was designed in two parts using variables to include in research deals.The obtained results state that the volume of investments has a direct relation with people’s self-confidence and on the other hand it is in the opposite direction with people’s rationality. Finally, we extract a model with using the results.
  • سید مهدی زریباف
    پدیده ها و رفتارهای اجتماعی و انسانی در حرکت، اقتصاددانان و جامعه شناسان در راستای ادراک و تفسیر ذهنی و عینی آنها در تکاپو، سیاستگذاران و برنامه ریزان در انتظار نتایج این تفسیرها و بازیگران نیز در حال خلق پدیده ای دوباره! بررسی وجوه تمایزی و تطابقی میان اقتصاد و جامعه شناسی در قالب «رفتار عقلایی و غیرعقلایی انسان» و نیز نگاه «فردگرایانه یا کل گرایانه» قابل بررسی است. از نظر ماکس وبر رفتارها متنوع هستند، رفتار هدفمند، رفتار مبتنی بر ارزشها و احساسات و رفتارهای سنتی. دلیل اصلی تفکیک اقتصاد از جامعه شناسی به مبانی اندیشه های نئوکلاسیک در مورد فردگرایی متدولوژیک (روش شناسی) و تمرکز بر رفتار منفعت جو و لذت طلب، به عنوان رفتار عقلایی انسان است، در حالی که در جامعه شناسی ضمن تاکید بر اهمیت انتخاب فردی معتقدند که انسانها گاه رفتارهایی را از خود بروز می دهند که تابع منافع آنها نیست و عقلانیت بازیگر تابعی از «منطق موقعیت» وی است که این موقعیت خود وابسته به ساختار اجتماعی است. در پایان قرن بیستم و آغاز قرن جدید، جامعه شناسان و اقتصاددانان تمایل به پذیرش این مطلب دارند که رفتار بازیگران، کم و بیش عقلایی و غیرعقلایی بوده و به دلیل آن که روابط علی بین رفتار فردی و ساختار اجتماعی اغلب به صورت دایره ای و پیچیده است، ناچار به مصالحه و همزیستی هستند!
    کلید واژگان: اقتصاد, جامعه شناسی, رفتار عقلایی, فردگرایی, کل گرایی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال