به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نسبت q توبین » در نشریات گروه « حسابداری »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نسبت q توبین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سپیده سادات نصیری، غلامرضا سلیمانی امیری*
    سرمایه گذاری از مهمترین مسایل پیش روی هر شخص حقیقی و حقوقی است. بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل عدم تخصص لازم در انجام سرمایه گذاری مستقیم به سراغ خرید سهام شرکت های سرمایه گذاری می روند. از این رو، بررسی، شناخت و تحلیل عملکرد این شرکت ها و عوامل موثر بر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق حاضر این است که با بررسی و دسته بندی فعالیت شرکت های سرمایه گذاری ایران، شیوه ارزیابی عملکرد این شرکت ها را بررسی نموده و با توجه به کلیه زمینه های فعالیت این شرکت ها، راهکاری برای ارزیابی به استفاده کنندگان ارایه نماید. به این منظور اطلاعات شرکت های سرمایه گذاری عضو بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت. فعالیت ها به سه دسته کلی سرمایه گذاری بورسی، غیر بورسی و پروژه ها تقسیم و معیار مناسب اندازه گیری هر دسته با مرور ادبیات علمی و مراجعه به خبرگان معرفی و عملکرد شرکت با استفاده دو معیار شامل نسبت Q توبین و ROA اندازه گیری گردید. در نهایت با استفاده از تکنیک های اقتصادسنجی مبتنی بر رگرسیون اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل با استفاده از نسبت Q توبین نشان داد که سرمایه گذاری های بورسی بیشترین تاثیر را بر عملکرد شرکت دارد، در حالی که دو بخش دیگر فعالیت از سوی سرمایه گذاران کمتر مورد توجه قرار می گیرد. نتایج تحلیل با استفاده از ROA نشان داد که علاوه بر سرمایه گذاری های بورسی، سرمایه گذاری در پروژه ها هم از بخش های تاثیرگذار و با اهمیت بر عملکرد شرکت هاست. .
    کلید واژگان: شرکت های سرمایه گذاری, عملکرد مالی, ROA, نسبت Q توبین, ارزیابی عملکرد}
  • سروش بیابانی، منصور گرکز
    در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در میزان اشتغال زنان در جامعه مشاهده شده است.علت این مساله وجود شایستگی های قابل توجه در سبک مدیریت زنان می باشد.بنابراین نگاهی نو به مدیریت زنان در کشورهای رو به رشد در حال ظهور است.تحقیقات فراوانی در ارتباط با تاثیر مشارکت زنان درابعاد اجتماعی و سیاسی صورت گرفته .اما در بعد اقتصادی ، بخصوص در بازار سرمایه تا به امروز پژوهشی صورت نگرفته است.در این مقاله رابطه بین حضور مدیران زن در هیئت مدیره با عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی می شود. اطلاعات مورد نیاز تحقیق، از 114شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه گیری کوکران، در دوره زمانی1386 تا1390 استخراج شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که، حضور مدیران زن در هیئت مدیره با بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام رابطه مثبت و معناداری دارد و نیز با نسبت Q توبین و فروش رابطه معناداری ندارد.
    کلید واژگان: مدیر زن, بازده دارایی, بازده حقوق صاحبان سهام, نسبت Q توبین, فروش}
    Soroush Biabani, Mansour Garkaz
    In recent years a significant increase in the employment rate of women in society has been observed. Its reason is existence of considerable merit in the management styles of women. Therefore, a fresh look at the management of women in developing countries are emerging. There are a lot of studies regarding to the effect of women’s participation in social and political aspects, but no research in economic aspect, especially in the capital market has been done. In this paper the relationship between the presence of women on the board of directors of the listed companies at Tehran Stock Exchange is being investigated. Research required information have been extracted from 114 accepted firms in Tehran Stock Exchange using Cochran sampling method in 5-year period (1386-1390 Hijri) . The results shows that the presence of female directors in the boardroom have positive and significant relation with return on asset (ROA) and return on equity (ROE) and no significant relation with Q-Tobin and selling.
    Keywords: Female Direction, returne of assets, returne of equity, Tobin's q, Sale}
  • بررسی رابطه پاداش هیات مدیره با شاخص های حسابداری ارزیابی عملکرد (مورد مطالعه: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
    اسفندیار ملکیان، محمود صمدی لرگانی، عباسعلی دریایی
    با ظهور تئوری نمایندگی و تفکیک مدیریت از مالکیت، ارزیابی عملکرد مدیران مطرح گردید. بنابراین می بایست شاخص ها و مولفه هایی برای این منظور در نظر گرفته شود، که شاخص های حسابداری و شاخص های اقتصادی از آن جمله اند. به همین جهت در این مطالعه به بررسی تاثیر پاداش هیات مدیره بر شاخص های حسابداری ارزیابی عملکرد پرداخته شده است. برای این منظور، بر اساس آزمون تجربی مضامین تئوری نمایندگی، اطلاعات لازم برای سال های 1381 تا 1387 از کلیه ی شرکت های واجد شرایط در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری گردید و با استفاده از ضریب تعیین تعدیل شده، تحلیل واریانس و یک مدل رگرسیونی خطی، این رابطه مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، تاثیر پاداش بر خالص جریان های نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی و نسبت Q توبین در سطح کل شرکت ها و صنایع انتخابی مورد آزمون قرار گرفت. یافته های پژوهش در سطح کل شرکت ها دلالت بر وجود رابطه معنی دار بین مبلغ پاداش هیات مدیره و خالص جریان های نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی و رابطه ضعیف بین مبلغ پاداش هیات مدیره و نسبت Q توبین دارد. نتایج آزمون فرضیه ها در سطح صنایع مورد رسیدگی نیز، نشان می دهد که جریان های نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی (CFO) در صنعت سیمان، آهک و گچ و صنعت خودرو و ساخت قطعات، تاثیر معنی داری روی مبلغ پاداش هیات مدیره دارد و همچنین در سطح صنایع، رابطه معنی داری بین مبلغ پاداش هیات مدیره و نسبت Q توبین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود ندارد.
    کلید واژگان: پاداش هیات مدیره, ارزیابی عملکرد مدیران, نسبت Q توبین, خالص جریانات نقدی ناشی از فعالیت های عملیاتی}
  • هاشم نیکومرام، مهدی تقوی، حمید احمدزاده
    پژوهش حاضر در زمره پژوهش های اثباتی حسابداری است که به صورت تجربی پیامدهای اقتصادی کیفیت اطلاعات حسابداری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 12 ساله از سال 1379 الی1390 را مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که شرکت هایی که کیفیت اطلاعات حسابداری آنها مطلوب است وضعیت اقتصادی آنها چگونه است؟ متغیرمستقل استفاده شده در این پژوهش ضریب واکنش سود می باشد. برای محاسبه متغیرهای وابسته (پیامدهای اقتصادی کیفیت اطلاعات حسابداری) از معیارهایی نظیر نسبت Qتوبین، متوسط هزینه سرمایه شرکت، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام و نسبت قیمت به سود هر سهم استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ضریب واکنش سود فقط بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، تاثیر مثبت و معنی دار داشته است. به عبارت دیگر، ضریب واکنش سود دارای بار و محتوای اطلاعاتی مثبت در بازار سرمایه ایران بوده و لذا دارای پیامد اقتصادی مثبت می باشد.
    کلید واژگان: پیامدهای اقتصادی, کیفیت اطلاعات حسابداری, ضریب واکنش سود, نسبت Q توبین, متوسط هزینه سرمایه}
    Hashem Nikoomaram, Mehdi Taghavi, Hamid Ahmadzadeh
    The current study is a positive investigation that examines the empirical economic consequences of accounting information quality in companies listed at Tehran Stock Exchange in a span of 12 years from 2000 to 2011. This survey answering question of how are the economic situations of companies with better accounting information quality? Earning Response Coefficient is used as independent variable. To calculate dependent variable (economic consequences of accounting information quality) we use various measures such as the tobin's q index, weight average cost of capital, the market value to book value of owner's equity ratio, and price to earnings per share ratio. Results show that earnings response coefficient has the positive relation only with the market value to book value of owner's equity ratio. In fact, the earnings response coefficient has the meaningful content and positive economic consequences in tehran stock exchange.
    Keywords: Economic Consequences_Accounting Information Quality_Earning Response Coefficient_Tobin's Q index_Weight Average Cost of Capital}
  • مهدی مراد زاده فرد، یدالله نوری فرد، سعیده علیپور
    راهکار تامین مالی، یکی از اصلی ترین حوزه های تصمیم گیری مدیریت مالی شرکت ها در راستای افزایش ثروت سهامداران به شمار می رود. برای سنجش میزان دستیابی به این هدف، شاخص های عملکرد مورد ارزیابی قرار می گیرد. از این رو، تحقیق حاضر به بررسی تامین مالی، انواع وحجم آن بر معیارهای ارزیابی عملکرد Q توبین، ارزش افزوده بازار، ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده شرکت ها می پردازد. با مطالعه دقیق ادبیات، چهار فرضیه طراحی و نمونه آماری شامل 62 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک دوره پنج ساله 1388- 1384 انتخاب شده است. به منظور آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون وضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج حاصل از این آزمون ها نشان می دهد که بین حجم تامین مالی و نسبت Q توبین و ارزش افزوده بازار رابطه معناداری وجود دارد همچنین تامین مالی از طریق انتشار سهام، با نسبت Q توبین، ارزش افزوده بازار و ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده رابطه معنادار دارند. از سوی دیگر تامین مالی از طریق بدهی و تامین مالی خارج از ترازنامه به ترتیب با ارزش افزوده بازار و نسبت Q توبین رابطه معناداردارند.
    کلید واژگان: تامین مالی, عملکرد عملیاتی, نسبت Q توبین, ارزش افزوده بازار, ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده}
  • ولی خدادادی، رضا تاکر
    در این تحقیق به بررسی تاثیر ویژگی های حاکمیت شرکتی شامل تمرکز مالکیت، سرمایه گذاران نهادی، مالکیت دولتی، مالکیت مدیریتی، دوگانگی وظیفه مدیر عامل و درصد مدیران غیر موظف در هیات مدیره بر عملکرد مالی و ارزش شرکت های بورسی پرداخته شده است. در تحلیل ها از داده های 80 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله ی زمانی 1387-1384 استفاده شده است. روش مورد استفاده برای آزمون فرضیه ها، روش رگرسیونی داده های ترکیبی است. نتایج تحقیق نشان داد که تمرکز مالکیت و مالکیت دولتی با عملکرد و ارزش شرکت ها دارای رابطه مثبت معنی داری هستند. سرمایه گذار نهادی عمده با ارزش شرکت دارای رابطه ی مثبت و با عملکرد شرکت دارای رابطه ی منفی است. دوگانگی وظیفه مدیر عامل با ارزش شرکت دارای رابطه ی منفی معنی دار بوده و با عملکرد شرکت ها دارای رابطه ی معنی دار نیست. هم چنین ساختار حاکمیت شرکتی که شامل تمام ویژگی های ساختاری مورد بررسی در این تحقیق بود با ارزش شرکت و عملکرد آن دارای رابطه ی مثبت و معنی داری است.
    کلید واژگان: راهبری شرکتی, نرخ بازده دارایی ها, نرخ بازده حقوق صاحبان سهام, نسبت کیو توبین}
    Vali Khodadadi, Reza Takor
    This study investigates the effect of corporate governance mechanisms (includes, ownership concentration, institutional investors, state ownership, managerial ownership, percentage of independent directors and duality of the CEO and chairman of the board of directors) on financial Performance and valuation in public firms. A sample of listed companies in Tehran Stock Exchange (TSE) for the period of  has been selected. Hypotheses have been tested using ordinary least square (OLS) with pooled data. The results show that, ownership concentration and state ownership have a positively and significantly impact on firm performance and valuation. Block institutional investor has a positive impact on valuation but have a negative impact on firm performance. Duality has a negative impact on valuation but have not impact on firm performance. Also, corporate governance mechanisms have a positively and significantly impact on firm performance and valuation.
    Keywords: Corporate Governance, ROA, ROE, Tobin's Q}
  • سید محمدرضا رئیس زاده، ابراهیم محسنی، امید عبداللهی
    در دنیای امروز شرکتی می تواند صاحبان خود را ازسود هر چه بیشتر بهره مند سازد که به بهترین صورت از عهده مدیریت سرمایه برآید.این امر نیاز به اطلاعات مربوط به عملکرد واقعی شرکت دارد.دراین راستا باید از معیار مناسبی جهت نیل به این هدف استفاده شود.[4].دراین ارتباط می توان از نسبت Q توبین و سود تقسیمی هر سهم نام برد.این پژوهش به بررسی رابطه بین نسبت Qتوبین و سود تقسیمی هر سهم در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد.دراین پژوهش تعداد 100شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1388-1382 بررسی شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های این پژوهش با استفاده آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان می دهد که بین نسبت Q توبین و سود تقسیمی هر سهم رابطه مثبت و معنی داری وجود داردوامکان جایگزینی نسبت Q توبین به جای سود تقسیمی هر سهم وجود ندارد.دراین پژوهش برای تعیین تفاوت معناداری از آزمون من ویتنی استفاده شده است.
    کلید واژگان: نسبت Q توبین, سود تقسیمی هر سهم, ارزیابی عملکرد}
    Seyed Mohammadreza Raeiszade, Ebrahim Mohseni, Omid Abdollahi
    In today's world the companies can will benefit owners of more benefit to the best of the asset management deal.This case requires information about the company's actual performance. In this regard, appropriate measures should be used to achieve this goal. The relationship between Tobin Q ratio and the dividend per share to be named. This study examines the relationship between the Tobin Q ratio and dividend per share in the profits of companies listed in Tehran Stock Exchange deal. In this study, 100 companies listed in Tehran Stock Exchange in the period 1382 -1388 have been reviewed. The results of these tests are a test used in this study shows that the Spearman correlation coefficient between the Tobin Q ratio and the dividend per share is positively and significantly and Tobin Q ratio of dividend per share of the profits instead of replacing possibility there. In this study, Mann-Whitney test was used to determine significant differences.
    Keywords: QToobin Ratio, Dividend per Share, performance Measurement}
  • محمد رضا ختایی، محمد تقی ضیایی بیگدلی
    در این تحقیق عملکرد شرکت های سرمایه گذاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران، بر اساس معیار مودیلیانی و نسبت ارزیابی، بررسی شده اند و ارتباط میان رتبه بندی های آن ها با یکدیگر مقایسه گردید. بدین منظور، پس از جمع آوری داده های مربوط به 13 شرکت سرمایه گذاری، طی دوره 1389-1385، در نهایت 6 شرکت سرمایه گذاری، به دلیل برخورداری از پرتفوی بورسی بالای 60%، به عنوان شرکت های مورد بررسی در این تحقیق انتخاب گردیدند. همچنین تاثیر دو شاخص نسبت Q توبین و ارزش افزوده بازار، روی رتبه های بدست آمده اندازه گیری شد. برای آزمون فرضیه های تحقیق، از آزمون های آماری ناپارامتریک و رگرسیونی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین رتبه بندی شرکت های سرمایه گذاری بر اساس معیار مودیلیانی و نسبت ارزیابی، رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین نسبت Q توبین و ارزش افزوده بازار با عملکرد شرکت های سرمایه گذاری، براساس معیارهای مذکور نیز رابطه معنی داری وجود داشته است، به طوری که قدرت توضیح دهندگی تغییرات عملکرد (رتبه بندی) پرتفوی به وسیله ارزش افزوده بازار بیشتر از نسبت Q توبین می باشد.
    کلید واژگان: ریسک و بازده پرتفوی, معیار مودیلیانی, نسبت ارزیابی, نسبت Q توبین, ارزش افزوده بازار استاندارشده}
  • زهره حاجیها *، لیلا قصاب ماهر

    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت سود مدیریت برارزش نامشهود واحد تجاری با استفاده از شاخص نسبت توبین Q در شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران طی دوره 1386-1382 می باشد. برای شاخص هموارسازی سود در این تحقیق از شاخص ایکل در سه سطح سود عملیاتی، ناویژه و ویژه استفاده شده است. دراین پژوهش 60 شرکت پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران با استفاده ازروش حذف سیستماتیک انتخاب وجهت تجزیه وتحلیل وآزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون و T مستقل استفاده شد. یافته های این تحقیق حاکی از عدم وجود رابطه معنی دار بین هموار سازی سود وارزش نامشهود با استفاده از نسبت توبینQ می باشد. به عبارت دیگر شرکت ها نتوانسته اند با هموارسازی سود هیچ گونه ارزش نامشهودی برای خود فراهم سازند. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد در دو گروه شرکت های هموار ساز و غیر هموار ساز هیچ تفاوت معنی داری در ارزش نامشهود شرکت ها به چشم نمی خورد.

    کلید واژگان: نسبت Q توبین, شرکت های هموار ساز, شرکت های غیر هموار ساز, مدیریت سود, شاخص ایکل}
  • بیتا مشایخی، محمدحسین دهقانی تفتی

    هدف اصلی از انجام این تحقیق، مقایسه تاثیر سه معیار بهره وری فراگیر، سیستم نسبت یابی دوپان و نسبت Q توبین که از سه رویکرد به ترتیب اقتصادی، مدیریت مالی و تلفیقی درسنجش میزان کارایی مدیریت شرکت ها ناشی می گردد، بر پایداری سود و جریان های نقدی، که از رویکرد حسابداری نشات می گیرند، می باشد. جهت رسیدن به این هدف، تاثیر هریک از سه روش مدل بهره-وری فراگیر، سیستم نسبت یابی دوپان و نسبت Qتوبین در قالب دو مدل رگرسیونی طراحی شده برای این منظور مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته است. به عبارت دیگر، هدف از این تحقیق، پیدا کردن معیارهای جایگزین مناسب برای معیار پایداری سود و جریان های نقدی، در جهت سنجش میزان کارایی مدیریت است. جامعه آماری این تحقیق تعداد 55 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1375 الی 1387بوده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تاثیر مدل بهره وری فراگیر سومانث بر پایداری سود و جریان های نقدی شرکت از سیستم نسبت یابی دوپان و نسبتQ توبین بیشتر نیست و نمی تواند به تنهایی به عنوان یک روش جامع در سنجش کارایی مدیریت مورد استفاده قرار گیرد و بکارگیری هریک از این روش ها به تنهایی منجر به تصمیمات متفاوتی خواهد شد.

    کلید واژگان: پایداری سود, جریان های نقدی, معیار بهره وری فراگیر, نسبت Q توبین}
  • احمد مدرس، محمد فرج الله زاده

    بررسی عملکرد شرکتها از مهمترین موضوعات مورد توجه مدیران، سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر اشخاص ذی نفع محسوب میشود و نتایج حاصل از آن مبنای بسیاری از تصمیم گیری هاست. در هر برهه از زمان، معیار و ابزار خاصی مطرح شده و هر ذینفعی با توجه به دیدگاه خود، از این معیارها برای ارزیابی عملکرد شرکتها استفاده نموده است. از آنجا که این معیارها بدون اشکال نبوده، بنابراین انتقاداتی بر آنها وارد شده و تلاشهایی جهت رفع نقایص آنها صورت گرفته یا معیارهای جدیدی ارایه گردیده است.
    با توجه به برخی کاستی هایی که در اطلاعات حسابداری، اقتصادی و بازار برای ارزیابی عملکرد شرکتها وجود دارد، استفاده از داده های تلفیقی (ترکیبی) برای ارزیابی عملکرد مورد توجه قرار گرفته که یکی از مهمترین این معیارها، نسبت Q توبین است.
    این تحقیق در پی بررسی رابطه همبستگی و امکان جایگزینی نسبت Q توبین به جای سود هرسهم در ارزیابی عملکرد شرکتها است. نتایج به دست آمده حاکی از این است که به طور کلی بین نسبت Q توبین و معیار سود هر سهم در ارزیابی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران همبستگی مثبتی وجود دارد، اما از نظر آماری شدت آن در حد متوسط (rp = 0.484) میباشد. لذا نتایج این تحقیق استفاده از معیار Q توبین را به تنهایی برای ارزیابی عملکرد شرکتها جهت اتخاذ تصمیمات توصیه نمیکند.

    کلید واژگان: معیار تلفیقی (ترکیبی), معیارهای حسابداری, نسبت Q توبین, سود هر سهم (EPS)}
    Ahmad Modares, Mohammad Farajolalhzadeh

    Investigating firms’ performance is a special interest for investors, creditors and other stockholders, and the results of these studies are used for decision making. In order to evaluating firm’s performance, different measures have been introduced   and been used. However, none of these measures are perfect and been criticized, and efforts have been placed to introduce new measures.
    Given to the existing limitations in the accounting, economic, and market information to evaluate firm's performance, researchers have tried to use Tobin's Q, as an integrative (synthetic) data, for firm's performance evaluations.
    This paper studies the usefulness of replacing EPS with Tobin’s Q by evaluating the correlation between these two. Our findings show that a positive correlation between EPS and Tobin's Q. However, this correlation is not (rp = 0.484). Our results do not suggest using only Tobin's Q in evaluating firm's performance.

    Keywords: Integrative measures, Accounting measures, Tobin's Q ratio, Earning per share (EPS)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال