به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سینما » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سینما» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدعلی سیاه سرانی کجوری*

    هدف از پژوهش حاضر کاوش و تبیین خوشه ای نقشه سفر خرید تماشاگران سینما بر اساس نقاط تماس است. در گام اول این مطالعه با استفاده از روش تحلیل محتوا 29 شاخص به عنوان نقاط تماس تماشاگران سینما در مراحل سه گانه سفر خرید استخراج و بر مبنای آن پرسشنامه پژوهش طراحی و در گام دوم از رویکردهای کمی برای بررسی جامعه آماری استفاده شد. همچنین، در این مطالعه برای تشریح جامعه پژوهش 419 تماشاگر بزرگسال سینما شهر گرگان با استفاده از شاخص دیویس-بولدین در دو خوشه مجزا از هم خوشه بندی و بررسی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که در خوشه سنتی ها در مرحله پیش از خرید برند، هنرپیشه ها و کارگردان، در مرحله حین خرید، امکانات بهداشتی و در مرحله پس از خرید توصیه-سکوت-بدگویی و در خوشه امروزی ها در مرحله پیش از خرید، تجربه پیشین، در مرحله حین خرید، کیفیت فروشگاه و در مرحله پس از خرید، اطلاع رسانی برای فیلم های آتی بیشترین مقدار مراکز خوشه ها رو به دست آورده اند. برای طراحی مدل پیش بینی کننده میزان بازگشت تماشاگران از بیز ساده استفاده شد. به کارگیری بیز ساده نشان داد که با استفاده از نقاط تماس می توان میزان بازگشت تماشاگران سینما را در دو خوشه سنتی و امروزی به ترتیب با دقت 910/0 و 814/0 پیش بینی کرد. نتایج تحلیل حساسیت نشان داد که در خوشه سنتی ها در مرحله پیش از خرید، برند سینما، در مرحله حین خرید، برخورد کارکنان و در مرحله پس از خرید، تخفیف برای حضور بعدی و در خوشه امروزی ها در مرحله پیش از خرید، تبلیغات دهان به دهان، در مرحله حین خرید، کیفیت فروشگاه و در مرحله پس از خرید، رسیدگی به شکایت ها به عنوان بهترین نقاط پیش بینی کننده رفتار مصرف کننده در سفر خرید هستند.

    کلید واژگان: نقشه سفر خرید, نقاط تماس, سینما, بیز ساده, خوشه بندی}
    Mohammadali Siahsarani Kojouri *

    The purpose of the present study is to design and explain the purchase journey map of moviegoers based on contact points. In the first step, using the content analysis method, 29 indicators were extracted as the contact points of moviegoers in the three stages of the shopping trip, and based on that, a research questionnaire was designed. In the second step, quantitative approaches were used to investigate the statistical population. To describe the research population, 419 adult moviegoers were clustered and analyzed in two separate clusters using the Davis-Bouldin index. The results showed that in the first cluster, the pre-purchase stage (actresses and director's brand), during the purchase (sanitary facilities), and post-purchase (advice, silence, and bad-mouthing) contact points were most significant. In the second cluster, the pre-purchase stage (previous experience), during purchase (store quality), and post-purchase (information on upcoming movies) contact points were most significant. Naive Bayes was used to design the model predicting the audience return rate. The application of Naive Bayes showed that by using contact points, it is possible to predict the return rate of moviegoers in the first and second clusters with an accuracy of 0.910 and 0.814, respectively. The sensitivity analysis results showed that in the first cluster, the pre-purchase stage (cinema brand), during the purchase (personnel encounter), and post-purchase (discount for the next visit) were the best predictors of consumer behavior. In the second cluster, the pre-purchase stage (word-of-mouth advertising), during purchase (store quality), and post-purchase (handling complaints) were the best predictors of consumer behavior.

    Keywords: Shopping Journey Map, Touch Points, Cinema, Naive Bayes, Clustering}
  • مهدی مافی*، منوچهر انصاری
    هدف

    سینما به عنوان یک صنعت رسانه ای جا افتاده، مدل های کسب وکار متنوعی را تجربه کرده است؛ هرچند وضعیت آن در شرایط ایدئالی قرار ندارد. با پیش آمدن شرایط پاندمی در جهان، سینما یکی از تجارت های پرسودی بود که آسیب شدیدی دید. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل کسب وکار سینمای ایران، در وضعیت بحران، به ویژه در وضعیت پاندمی است.

    روش

    این پژوهش کاربردی، اکتشافی و کیفی است. جامعه آماری آن، فعالان حوزه سینما و مالکان و مدیران کسب وکارهای سینمایی بود و نمونه گیری با روش گلوله برفی و تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با 15 نفر از فعالان حوزه سینما و مالکان و مدیران کسب وکارهای سینمایی، با استفاده از تحلیل مضمون انجام و کدگذاری شد.

    یافته ها

    بر اساس نتایج مشتریان (مخاطبان) کسب وکار سینما، در هر دو وضعیت عادی و پاندمیک، طبقه متوسط شهری هستند. فیلم سازان در وضعیت پاندمیک، به ساخت سریال روی آورده اند. هزینه ها در وضعیت پاندمیک تغییری نکرده است؛ اما دستمزد بازیگر افزایش یافته است. اکران آنلاین در پلتفرم ها و تولیدات VODها، اصلیترین جریان درآمدی در زمان پاندمی و مقوله کمدی و سرگرمی، مهم ترین ارزش پیشنهادی سینمای ایران بوده است.

    نتیجه گیری

    نشناختن مخاطب، اصلی ترین چالش سینمای ایران در حوزه مدیریت کسب وکار است. تاثیرات شرایط پاندمی بر کسب وکار سینمای ایران، اگرچه کاهش تولید و ضربه های مالی و ریزش مخاطب بود؛ از طرفی فرصت های زیادی را همچون بهبود بسترهای توزیع، قالب های جدید سرگرمی، بهینه شدن تولید با استفاده از تکنولوژی، جلب سرمایه، تغییر بازار و حتی بهبود رابطه دولت و سینما و تبلیغات تخصصی تر ایجاد کرد.

    کلید واژگان: کسب وکار, سینما, پاندمیک, بحران, استروالدر}
    Mahdi Mafi *, Manouchehr Ansari
    Objective

    Global crises generally have two major effects on cinema: a group that boosts the business of this art industry and another group that brings it to the border of closure. Many social crises cause the closing of movie theaters, which has a significant impact on the business of the Seventh Art Industry; as we saw during the Corona epidemic, many countries in the world closed their movie theaters due to the gathering of people in order to prevent the transmission of the Covid-19 virus. This issue has had a huge impact on the sale of motion pictures and with the sharp drop in the market, many companies have introduced other ways to earn profits. There were even more problems in Iran. First of all, there is no studio system in our country. Some of the films are produced by the government and some privately. The works that are supported by the government are often not concerned about sales, and the works of the private sector, following the traditional production line, did not have the ability to create a security margin to pass the Corona period. During the epidemic, the country's cinemas were closed and it was even rumored that some theaters were rented out for official ceremonies and weddings in order to return the minimum fixed costs to the owner's account. The production of works went down and many old actors and actors of the cinema faced serious financial problems. The screenings were postponed and thus, the hands of the producers were left empty. No one knew what was going to happen and gradually, experimentally, our cinema learned how to save itself from the quagmire of such crises. But this happened at a heavy cost and did not create a suitable infrastructure and a modern and standard business model, and even now the situation has not returned to the normal state before Covid-19. The current research seeks to design a business model for the Iranian cinema industry in the situation of pandemic crises. For this purpose, the management of Iran's cinema industry, the basic challenges and opportunities of Iran's cinema in the field of management and business have been examined.

    Research Methodology

    The present research is practical in terms of its purpose, and in terms of the method of data collection, it will be a description of the survey branch. Also, in terms of the research method, it is qualitative. Since this research was done on a real, objective and dynamic issue and its results can be used practically, it is an applied research. Using the snowball method, with 15 owners and managers of film businesses (including government cultural institutions, film production companies, broadcasting companies, institutions active in the field of film education and research, Video On Demands (VODs) and...) interviews have been conducted and the data have been analyzed using the MaxQuda software and the method of content analysis and descriptive and interpretive coding. In terms of formal validity, after designing the questions, a limited group of experts were consulted and their opinions were applied to modify the questions.

    Findings

    According to the results, the customers (audiences) of the cinema business, in both normal and pandemic situations, are the urban middle class. Filmmakers have turned to making TV series in the pandemic situation. Costs have not changed too much in the pandemic situation; but the salary of the actors has increased. Online screening on VOD platforms has been the main source of income during the pandemic, and the category of comedy and entertainment has been the most important value proposition of Iranian cinema.

    Discussion & Conclusion

    Determining the business model as a strategic necessity in the cinema industry is very important to gain benefits.
    One of the important factors in choosing a business model is the type of strategy that owners and stakeholders choose. In the meantime, the importance of marketing and identifying customer needs, market territory, and market share compared to competitors is significant. Although some of the interviewees admitted that Iranian cinema as a whole cannot be called an industry; Because cinema in Iran has not yet reached credit management in order to be able to evaluate customers' perception of its brand and improve the reputation of cinema and maintain the loyalty of the audience and receive feedback from them and achieve reputation and credit to form a competitive market and generate income. Achieving a favorable competitive position is realized only with a business model. It is a suitable business model that can offer more value to a group and bring more benefits to the company's owners and stakeholders. The results of this research showed that filmmakers in the Iranian cinema industry should reconsider their traditional business models. They can abandon the linear business model and adopt a new platform approach to their business. They can change many of their traditional methods of customer acquisition and retention to become a platform business that creates value through collaboration with partners and consumers. Although Iran's VODs and OTTs have improved the quality of their products, they are still far from modern serialization products such as works produced on Netflix; But due to the fact that many Iranians show interest in local content, a significant part of audio and video content produced in Persian is limited to the programs of these platforms, and many Iranians still welcome their productions.

    Keywords: Business, Cinema, Pandemic Crisis, Creative Industries, Osterwalder}
  • شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی و بازدارنده در جذب بخش های مختلف مخاطبان به سینما (مطالعه موردی: شهروندان شهر شیراز)
    میلاد شوشتریان، ابوالقاسم ابراهیمی*، کاظم عسکری فر

    سینما به عنوان هنر هفتم و یکی از ارکان اصلی توسعه فرهنگی، هنری و اجتماعی هر جامعه ای شناخته می شود. عوامل انگیزشی متعددی در تمایل بخش های مختلف مخاطبان به سینما رفتن نقش دارند که شناسایی آن ها می تواند در جهت بهبود عملکرد سینماها و جذب تعداد بیشتری از افراد به سینما، مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل انگیزشی بخش های مختلف مخاطبان سینما انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی و از حیث روش از نوع آمیخته اکتشافی می باشد. در بخش کیفی، عوامل موثر در جذب مخاطبان سینما شناسایی شدند. در بخش کمی، پرسشنامه ای بر مبنای شاخص های استخراج شده در مرحله کیفی تدوین شد و در میان شهروندان شهر شیراز با حجم نمونه 389 نفر، توزیع گردید. در مرحله بعد پاسخ دهندگان با استفاده از الگوریتم خوشه بندی کی-مینز در سه بخش قرار گرفتند و عوامل انگیزشی در هر بخش شناسایی گردید. در نهایت عوامل یاد شده با استفاده از آزمون فریدمن، اولویت بندی شدند. یافته های پژوهش نشان داد که در بخش اول «تمایل به سرگرمی، تفریح، تنوع طلبی و داشتن تجربه جدید»، در بخش دوم «ژانر و موضوع فیلم» و در بخش سوم «قیمت بلیط سینما» مهم ترین عوامل انگیزشی هستند.

    کلید واژگان: بازاریابی هنر, سینما, مخاطبان سینما, عوامل انگیزشی}
    Identifying motivational factors on attracting different audiences segments to movie cinema (Case study: citizens of Shiraz)
    Milad Shoshtarian, Abolghasem Ebrahimi *, Kazem Askarifar

    Cinema is known as one of the main pillars of cultural, social and artistic development of any society. There are several motivating and preventing factors for different audience segments to go to the cinema, which can be used to improve the performance of movie theaters and attract more audiences. Therefore, the present study was conducted to identify the motivating and preventing factors in attracting different sections of cinema audiences. This research is a exploratory mixed method study. In the qualitative section, a conceptual model of effective factors in attracting cinema audiences was identified In the quantitative part, a questionnaire was developed based on the indicators extracted in the qualitative stage and was distributed among the citizens of Shiraz with a sample size of 389 people. In the next step, the respondents were divided into three sections using the Keynesian clustering algorithm and the motivating and preventing factors were identified in each section. Finally, the mentioned factors were prioritized using Friedman test and mean. Findings showed that "desire for entertainment, diversity and having a new experience" in the first cluster: "genre and subject of film" in the second cluster; and "cinema ticket price" in the third cluster, are the most important motivational factors. "tendency to other entertainments and hobbies" in the first cluster and "distance from the house to the cinema" in the second and third cluster were also identified as the most important preventing factors.

    Keywords: Art Marketing, Cinema, Audience Attraction, Motivational Factors}
  • محسن جوهری*، محمدحسن وکیل

    یکی از مهم ترین معضلات فرایند خط مشی گذاری، به خصوص خط مشی گذاری فرهنگی در کشور ما طی نشدن درست فرایند شناسایی مساله است. سیستم سیاست گذاری سینمایی کشور هم از این آسیب کلان مصون نیست و لذا در این پژوهش تلاش می شود تا مسایل پیش روی سینمای ایران در دهه پنجم انقلاب اسلامی که باید در فرایند «سیاست گذاری سینما» به آنها پاسخ داده شود مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش ابتدا به مرور آثار جهانی موجود در حوزه سیاست گذاری سینما پرداخته شده و تلاش شده است که مسایل سیاستی سینمای جهان از دیدگاه این منابع استخراج گردد. در ادامه با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد، داده های به دست آمده از برخی خبرگان حوزه سیاست گذاری سینمای ایران مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و بر این اساس مدل پارادایمی مسایل سیاستی سینمای ایران در دهه پنجم انقلاب طراحی شده است. در انتهای مقاله مقایسه ای بین نظام مسایل سیاستی سینمای ایران و سینمای جهان صورت گرفته است.

    کلید واژگان: سیاست گذاری, مساله شناسی, دولت, سینما, فیلم}
    Mohsen Johari *, Mohammad Hassan Vakil

    One of the most important problems of the policy-making process, especially the cultural policy-making process in our country, is the incorrect process of problem identification. The country's cinema policy-making system is not free from this major damage, and therefore in this study, an attempt is made to examine the issues facing Iranian cinema in the fifth decade of the Islamic Revolution, which must be addressed in the "cinema policy-making" process. In this research, first, the existing global researches in the field of cinema policy have been reviewed and an attempt has been made to extract world cinema policy issues from the perspective of these sources. Then, using the Grounded theory method the data obtained from some experts in the field of Iranian cinema policy-making are analyzed and based on this, a paradigm model of Iranian cinema policy issues in the fifth decade of the revolution is designed. At the end of the article, a comparison is made between the system of policy issues of Iranian cinema and world cinema.

    Keywords: policy making, problematics, government, Cinema, film}
  • تکتم فرمانفرمایی*، پریسا جعفرزاده
    مقدمه و هدف پژوهش

    با نگاهی کوتاه به پدیده مهاجرت حداقل در دو قرن گذشته، عواملی چون جنگ، فقر و بیکاری از مهم ترین عوامل مهاجرت های گروهی و فردی بوده است. مهاجرت اگر چه می تواند تاثیرات منفی اقتصادی، اجتماعی و روانی بسیار برای فرد مهاجر و کشور مهاجرپذیر داشته باشد، اما از سوی دیگر می تواند مسایل مثبت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی  نیز داشته باشد. این مقاله تلاش می کند آثار و پیامدهای مهاجرت افغان ها را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد. در همین راستا حضور بیش از سی سال مهاجرین افغانی در ایران مورد توجه بسیاری از  فیلم سازان قرار گرفته و فیلم ها و سریال های مختلفی در رابطه با این موضوع ساخته شده، که با واکنش های مثبت و منفی در سطح داخلی و بین المللی روبرو شده است. در این پژوهش موضوع مورد مطالعه، بررسی نقش سینما در پذیرش و عدم پذیرش مهاجران افغانی در ایران با تاکید بر سینمای ایران در دهه هشتاد است. اهمیت نقش سینما به دلیل تاثیری که بر اذهان جامعه دارد، می تواند در ایجاد نگرش های مردم در زمینه پذیرش مهاجران افغانی واقع گرایانه عمل کند و با خلق تصاویر و مضامین روشن و مثبت یا حتی برعکس در این زمینه به عنوان ابزاری آگاهی بخش کارساز باشد.

    روش پژوهش

    تحلیلی-توصیفی بصورت کمی و کیفی می باشد چرا که در بیان داده ها و تحلیل نظر سنجی از روش  spss استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل خانواده، تحصیل، ازدواج، اشتغال، حکومت، اقامت و جنگ بعنوان شاخص اصلی می باشد.

     یافته ها

     بر اساس مدل مفهومی تحقیق، کدگذاری متغیرهای تحقیق شامل شخصیت پردازی، پذیرش خود و دیگران، اعتماد اجتماعی، سبک زندگی، امنیت اجتماعی، توسعه اقتصادی و سیاست گذاری انجام شده است. همبنطور موثرین عامل در پذیرش و عدم پذیرش مهاجران افغان از طریق مشاهده و نظرسنجی جنگ می باشد که هفتاد درصد افراد به آن اشاره کرده اند.  

    نتیجه گیری

     سینمای دهه هشتاد ایران در پذیرش و عدم پذیرش مهاجران افغان در ایران نقش داشته است. همچنین در زمینه سیاستگذاری ، عدم برنامه ریزی دولت و مراجع قانونی در مواجهه با مهاجرین افغان کاملا مشهود است.

    کلید واژگان: تقابل اجتماعی, سینما, مهاجرت, افغانستان, ایران, جنگ, فقر و بیکاری, مهاجران افغان}
    Toktam Farmanfarmaee *, Parisa Jafarzadeh
    Introduction & Objective

    The most important factors in group and individual migration, at least in the past two centuries, with a brief look at the immigration phenomenon have been factors such as war, poverty and unemployment. Although immigration can have very negative economic, social and psychological impacts for immigrant and their populations, on the other hand, it can have positive cultural, social and economic issues. This paper seeks to examine and investigate the effects and consequences of Afghan immigration. In this regard, over thirty years of presence of Afghan refugees in Iran has been attended by many movie maker and various films and serials have been made on this matter that have encountered with positive and negative reactions at the national and international levels. The subject of the research was to study the role of cinema in accepting and refusing Afghan refugees in Iran with an emphasis on Iranian cinema in the 2000s. According to its importance, Cinema, due to its impact on the minds of the community can act realistic in creating people's attitudes towards the acceptance of Afghan refugees by creating clear and positive images or themes or even conversely, as an informative tool.

    Method

    Analytical-descriptive quantitatively and qualitatively as the spss method is used to express the data and analyze the survey. The main indicators of the statistical society include family, education, marriage, employment, government, residence and war.

    Findings

    The coding of research variables including personality, acceptance of self and others, social trust, lifestyle, social security, economic development, and policy making, based on the conceptual model of research have been done. Also, war is the most effective factor, based on observation and surveys, in accepting and refusing Afghan refugees, which seventy percent of people have referred to.

    Conclusion

    The 2000s cinema of Iran has played a role in accepting and denying Afghan refugees. Also, in ​​policy-making, it is quite evident, the lack of planning of the state and the law enforcement agencies in confronting with Afghan refugees.

    Keywords: social conflict, Cinema, immigration, Afghanistan, Iran, war, poverty, unemployment, Afghan immigrants}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال