به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مشارکت اجتماعی » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه « مشارکت اجتماعی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • رحمت الله دادور *، مریم حبیبی فتح آبادی، نیلوفر دادور

    این تحقیق با هدف شناخت رابطه ی بین سرمایه اجتماعی فرهنگیان زن شهر بافت با سبک زندگی اسلامی آنان به بررسی این مهم می پردازد. مولفه های سرمایه اجتماعی که در این تحقیق مورد بررسی قرارگرفتند، عبارتند از: اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تعاملات اجتماعی و عزت نفس. جامعه آماری این تحقیق، کلیه فرهنگیان زن شهر بافت (800 نفر) بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران ، 300 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش از نوع همبستگی و جهت گردآوری داده ها، از پرسشنامه استفاده شد. روش های آماری مورد استفاده برای توصیف و تفسیر داده ها، شامل توزیع فراوانی و درصد گیری و همچنین ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس می باشد. یافته ها نشان داد ضریب همبستگی پیرسون در مورد تعاملات اجتماعی (039/0)، مشارکت اجتماعی (0946/0)، اعتماد اجتماعی (000/0) و عزت نفس (000/0) محاسبه شده، که این اعداد نشان دهنده وجود رابطه ی بین این متغیرها و سبک زندگی اسلامی فرهنگیان زن می باشند. همچنین، به علت مثبت شدن نتایج، رابطه مستقیم و مثبت است.

    کلید واژگان: اعتماد اجتماعی, مشارکت اجتماعی, تعاملات اجتماعی, عزت نفس, سبک زندگی اسلامی}
  • پویا طوافی *، جمشید سروری

    نتایج پژوهش حاضر باهدف مطالعه و تحلیل جامعه شناختی میزان شاخص‌های سلامت اجتماعی و رابطه آن‌ها با میزان امید به آینده در بین شهروندان کلان شهر اهواز انجام‌شده است. چارچوب نظری پژوهش از نظریه امید اسنایدر و نظریه سلامت اجتماعی کییز بهره برده است. مقاله به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان 18- 54 سال (اعم از زن و مرد) ساکن در شهر اهواز است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 و نمونه‌ها به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. نتایج توصیفی نشان می‌دهد که شهروندان در سطح متوسط بالا (47/38 درصد) از امید به آینده و در سطح کمی پایین‌تر از متوسط (11/97 درصد) از شاخص سلامت اجتماعی برخوردارند. نتایج آزمون همبستگی نشان از ارتباط معنادار میان شاخص سلامت اجتماعی و امید به آینده دارد. ضمنا ارتباط میان هر 5 مولفه سلامت اجتماعی(انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انطباق اجتماعی و شکوفایی اجتماعی) با امید به آینده نیز تایید شده است. نتایج رگرسیونی حاکی از آن است که از بین متغیرهای مستقل، مولفه مشارکت اجتماعی با مقدار بتای 395/0 و مولفه پذیرش اجتماعی با مقدار بتای 246/0 بیش‌ترین سهم را در تبیین متغیر وابسته امید به آینده داشته‌اند. همچنین معادله پیش‌بینی میزان امید به آینده می‌تواند 5/29 درصد از واریانس متغیر وابسته امید به آینده را تبیین کند.

    کلید واژگان: امید به آینده, سلامت اجتماعی, انسجام اجتماعی, پذیرش اجتماعی, مشارکت اجتماعی}
  • صدیقه سرگلزایی*، زهره هادیانی، سجاد قاسمی، دیمن کاشفی دوست، سجاد پودینه

    زیست پذیری به یک سیستم شهری که در آن به سلامت اجتماعی، کالبدی، روانی و ارتقاء کیفیت زندگی همه ساکنانش توجه شده است، اطلاق می شود. از طرفی موضوع مشارکت شهروندان در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها که از چند دهه قبل در  بررسی ها و برنامه ریزی های توسعه شهری مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین جامعه ای زیست پذیر خواهد بود که  به نیازهای افراد آن جامعه اعتنا دارد و به خواسته های آن ها احترام می گذارد و از مشارکت شهروندان در امور شهر غافل نمی ماند. هدف مقاله حاضر شناخت ارتباط بین مشارکت اجتماعی به عنوان یکی از مولفه های سرمایه اجتماعی با زیست پذیری شهری می باشد. برای نیل به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی و برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق  از نرم افزار Spss، Gis، super decision  بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل شهروندان مناطق پنج گانه زاهدان می باشد که 384 نفر از ساکنان با روش نمونه گیری طبقه بندی شده توام با تصادفی سیستماتیک انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون  نشان دهنده همبستگی بالا بین مولفه های مشارکت اجتماعی و ابعاد زیست پذیری اجتماعی در مناطق پنجگانه شهر زاهدان می باشدکه این امر بیانگر این مطلب است که هر چقدر مشارکت اجتماعی در بین شهروندان شهر زاهدان بیشتر باشد این شهر از نظر زیست پذیری اجتماعی در وضعیت بهتری قرار دارد. همچنین رتبه بندی مناطق شهر زاهدان بر اساس شاخص های زیست پذیری با مدل Copras و آزمون کروسکال والیس نشان می دهد که منطقه 1 به عنوان یک منطقه کمابیش نوساز با توزیع متناسب کاربری اراضی و امکانات تفریحی و رفاهی، مشارکت و همبستگی بالای شهروندان، دسترسی مناسب به خدمات آموزشی و مراقبت های پزشکی، امنیت فردی و اجتماعی نسبتا خوب به عنوان مطلوب ترین منطقه زاهدان و منطقه 3 با بافت اسکان غیررسمی و آشفته، کمبود امکانات تفریحی، بهداشتی و پزشکی، امنیت پایین و نبود مشارکت بین شهروندان این منطقه محروم ترین و نامطلوب ترین منطقه به لحاظ زیست پذیری اجتماعی می باشد.

    کلید واژگان: زیست پذیری اجتماعی, مشارکت اجتماعی, مناطق شهری, زاهدان}
    Sadigheh Sargolzai *, Zohre Hadyani, Sajad Ghasemi, Diman Kashefidust, Sajad Poudineh

    Viability refers to an urban system in which the social, physical, and mental health and quality of life of all its inhabitants are taken into consideration. On the other hand، the issue of citizen participation in the economic and social development of cities, has been considered in urban development studies and planning since several decades. Therefore, it will be a livable society that cares about the needs of the people of that society, respects their demands, and does not neglect the participation of citizens in the affairs of the city. The purpose of this article is to identify the relationship between social participation as one of the components of social capital and urban livability. To achieve this goal, a descriptive-analytical survey method has been used and to collect information, a researcher-made questionnaire has been applied. To analyze the research data, SPSS، GIS، super decision software has been used. The statistical population includes citizens of the five regions of Zahedan that 383 residents have been selected and studied by cluster sampling with systematic random sampling. The results of ranking the regions in livability indicators show that region 1 as a new region with a proportional distribution of land use and urban services، adequate access to educational and health services، security and urban environment is a relatively desirable region in Zahedan and region 3 with informal and turbulent housing texture is the most undesirable region in terms of social livability. The results of Pearson correlation coefficient test show high correlation between the components of social participation and the dimensions of social viability in the areas of Zahedan; this indicates that the more social participation among the citizens of Zahedan, the better the city is in terms of social viability.

    Keywords: Social capital, Social Viability, Participation, Zahedan City}
  • عاطفه بشارت نیا *، حسین طوسی معتمد

    هدف بررسی عوامل موثر بر میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حکیم نظامی قوچان می باشد که از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام دانشجویان دانشگاه حکیم نظامی قوچان می باشد که بر اساس آمار موجود از دانشگاه 1300 نفر می باشند که از این تعداد 297 نفر به عنوان جمعیت نمونه طبق فرمول نمونه گیری کوکران و به صورت تصادفی انتخاب شدند .پرسشنامه ای که در تحقیق حاضر برای گرد آوری داده های مورد نیاز به کار گرفته شده ، پرسشنامه محقق ساخته برای اندازه گیری میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و عوامل موثر بر آن می باشد . پرسشنامه محقق ساخته از روایی و پایایی معتبری برخوردار بوده است . گویه های این پرسشنامه بر روی یک مقیاس 5 درجه ای ، درجه بندی شده اند . تعداد سوالات پرسشنامه 56 سوال می باشد . در این پژوهش میزان مشارکت دانشجویان به عنوان متغیر وابسته و عوامل موثر بر میزان مشارکت دانشجویان که شامل : سن ، جنسیت ، وضعیت شغلی ، وضعیت تاهل ، مقطع تحصیلی ، خود آگاهی ، اعتماد اجتماعی ، ارتباط اجتماعی و حمایت های مالی و معنوی دانشگاه می باشند به عنوان متغیر های مستقل انتخاب شده اند . داده های حاصله با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون(r) و آزمون رگرسیون چند متغیره ،با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. رگرسیون خطی چندگانه نشان می دهد، مولفه های عوامل موثر بر میزان مشارکت دانشجویان که شامل سن ، جنسیت ، وضعیت تاهل ، مقطع تحصیلی ، وضعیت شغلی، خود آگاهی، اعتماد اجتماعی، ارتباط اجتماعی و حمایت های مالی و معنوی دانشگاه می باشند در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی قادر به پیش بینی میزان مشارکت دانشجویان هستند. همچنین مجذور ضریب همبستگی چندگانه 30/0R2= نیز نشان میدهد که این متغیرها می توانند 30 درصد مشارکت دانشجویان را تبیین کنند. نتایج آزمون فرضیات بیانگر این موضوع می باشد که بین اعتماد اجتماعی ، ارتباط اجتماعی ، حمایت های مالی و معنوی دانشگاه ، وضعیت شغلی با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داخل دانشگاه رابطه معنا داری وجود دارد. بین سن، جنسیت، وضعیت تاهل ، مقطع تحصیلی ، خود آگاهی با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داخل دانشگاه رابطه معنا داری وجود ندارد.

    کلید واژگان: مشارکت اجتماعی, خود آگاهی, اعتماد اجتماعی, ارتباط اجتماعی}
  • طاهره خرامان *

    امروزه حفاظت و حراست از سرزمین برای تمامی جوامع یک ارزش محسوب می شود. ضمانت تحقق این امر بدون شک، مدیریت مرز ها و داشتن مرز هایی با امنیت کامل می باشد که این امر از طریق ارتقای امنیت انسانی در مناطق مرزی محقق می شود. امنیت و ثبات، بنیادی ترین نیاز هر جامعه و مهم ترین عامل برای دوام زندگی اجتماعی به شمار می رود. استان خراسان جنوبی دارای مرز های زیادی با همسایگان شرقی کشور می باشد. که نا امنی آنها نگرانی هایی را برای مرز نشینان و دولت مرکزی به وجود می آورد. در همین راستا اهمیت سرمایه اجتماعی در روند توسعه جوامع، مساله ایی است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. چرخش ساختار اجتماعی و تغییرات همه جانبه در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه مدرن، و مخاطرات ناشی از این تغییرات توجه به این مهم را جدی ساخته است. با اهمیت یافتن سرمایه اجتماعی در جامعه معاصر، به تدریج این مفهوم در نزد سیاستگذاران، برنامه ریزان و دولتمردان از جایگاه خاصی برخوردار شد تا جایی که اهمیت سرمایه اجتماعی و به تبع آن اعتماد اجتماعی در قانون برنامه توسعه اقتصادی-اجتماعی و مدیریت اجتماعی کشور، نیز مورد توجه قرار گرفت. این نوشتار با روش کتابخانه ای در پی تبیین طرح سرمایه اجتماعی در ارتقای امنیت انسانی مرز های استان خراسان جنوبی است.

    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, اعتماد اجتماعی, امنیت انسانی, نقاط مرزی, مشارکت اجتماعی}
  • طاهره خرامان *

    اهمیت عوامل فرهنگی و فرهنگ وحدت منطقه ای در توسعه امنیت انسانی غرب آسیا از طریق مدل های توسعه فرهنگی درون زا توضیح داده می شود. در این مقاله ضمن بیان یکی از مدل های توسعه ی درون زا یعنی مدل توسعه با تغییر درون زای فرهنگی، مدلی برای تبیین امنیت انسانی غرب آسیا معرفی می شود و ضرورت همکاری سه جانبه میان بخش های بین فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بررسی خواهد شد. در ادامه تاثیر مثبت مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و نیز همکاری مشارکت اجتماعی منطقه ای، فرهنگ و وحدت منطقه ای و مشارکت سیاسی منطقه ای بر توسعه امنیت انسانی در غرب آسیا مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. ابتدا ماهیت فرایند مشارکت اجتماعی و توسعه فرهنگی در منطقه غرب آسیا بررسی می شود؛ سپس سازماندهی، عناصر و تاثیرات آن بر مراحل و نیز مدل های توسعه درون زای وحدت فرهنگی در منطقه بررسی می شود. متعاقبا عوامل موثر بر موفقیت و کامیابی طرح های توسعه وحدت فرهنگی با توجه به مدل سه جانبه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، بررسی و تحلیل خواهد شد.

    کلید واژگان: وحدت فرهنگی, مشارکت اجتماعی, غرب آسیا, مدل فرهنگی, امنیت انسانی}
  • نورالله قیصری*

    یکی از ویژگی های مطالعات راهبردی این است که مفاهیم این حوزه مطالعاتی علاوه بر کارکرد ماهیت ‏شناختی، به مثابه ابزاری برای پیشبرد و تسهیل اهداف و برنامه های مربوط به نظم، امنیت و سامان امورعمومی کاربرد دارد؛ از این رو تدقیق فضای معنایی و ابعاد و مولفه های آن برای پیشگیری از خطای شناختی ضرورتی اجتناب‏ ناپذیر است. با طرح مسایل و موضوعاتی مانند «امنیت اجتماعی»، «نظم عمومی»، «اجتماعی شدن امنیت»، «پلیس جامعه ‏محور» و «امنیت جامعوی»، موضوع مشارکت اجتماعی در مطالعات راهبردی اهمیت خاص یافته است. بررسی منابع موجود نشان می دهد با اینکه جذابیت و علاقه زیادی برای کاربرد این واژه میان پژوهشگران اجتماعی و مطالعات راهبردی وجود دارد، تلاش زیادی در ادبیات این حوزه برای شفاف ‎‏سازی مفهومی و ترسیم فضای معنایی این دانش ‏واژه صورت نگرفته است. این مقاله برای رفع این کاستی و غنی ‏سازی ادبیات حوزه، به بررسی و واکاوی مفهوم مشارکت اجتماعی و مسایل مرتبط با آن می‏ پردازد. مشارکت اجتماعی عبارت است از: حضور نسبتا پایدار و عنداللزوم عناصر سازنده جامعه شامل افراد، گروه ‏ها، اجتماعات، نهادها و سازمان ها در فرایندها، امور و فعالیت های اجتماعی. در بررسی مفهوم مشارکت اجتماعی، لازم است نوع فعالیت اجتماعی در محیط مد نظر باشد. این مقاله تلاشی است برای تبارشناسی و بررسی کاربردهای نظری مفهوم مشارکت اجتماعی در ادبیات این حوزه و توسیع ابعاد مفهومی آن در پژوهش های راهبردی. تبیین مبانی نظری معرفت‏ شناسی، ارزش شناسی، کاربردشناسی، هستی شناسی، و ابعاد و مولفه های مفهومی مشارکت‏ کننده، موضوع و میدان بخشی از تلاش توسیع مفهومی است.

    کلید واژگان: مشارکت, مشارکت اجتماعی, مشارکت ‏کننده, میدان مشارکت, مبانی مشارکت, موضوع مشارکت, پایداری مشارکت, مفاهیم راهبردی}
    Norollah Gheisari *

    One of the characteristics of strategic studies is that its concepts in addition to their cognitive function are a tool for advancing goals and programs related to order, security, and regulating public affairs. Therefore, defining its meaning context and its dimensions and elements are inevitably important to prevent cognitive errors. Issues such as “social security”, “public order”, “socialization of security”, “community-oriented police”, “community security” have raised the issue of social participation in strategic studies. Reviewing existing sources indicates that although there are a lot of interests in using this term among researchers of social and strategic studies, little effort has been made to clarify the meaning and define the meaning context of this word. The purpose of this article is to explore the concept of social participation and its related issues in order to compensate for this shortage and to extend the literature in the field. Social participation means the relatively sustained and necessary presence of the constituent elements of society - individuals, groups, communities, institutions and organizations- in processes, affairs, and social activities. Explaining the theoretical foundations of epistemology, axiology, pragmatics, ontology, and explaining the conceptual dimensions and components of the participant, subject, field, are all parts of the effort to expand the conceptual meaning of this word.

    Keywords: Participation, social participation, Participator, Participation field, participation Concepts, participation topics, participation sustainability, strategic concepts}
  • اکبر سلیمی*، ابوالفضل پورمنافی، بهمن فصیحی

    این پژوهش با هدف بررسی رویه های اثرگذار کارکرد نگهبان محله بر احساس امنیت شهروندان حوزه استحفاظی سرکلانتری... پس از عملی شدن طرح نگهبان محله انجام پذیرفت. در این پژوهش، از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش، کلیه افراد 20 تا 45 سال ساکن در در حوزه سرکلانتری... می باشند و از طریق نمونه گیری هدفمند و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه ها حدودا 200 نفر انتخاب گردیدند. در این پژوهش، جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه احساس امنیت عمومی استفاده شده است که برای تعیین روایی آن از روایی محتوایی و همچنین برای به دست آوردن پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است که مقدار آن در پرسشنامه مذکور 89/0 محاسبه گردید. در این پژوهش، جهت آزمون فرضیه ها، از آزمون تی تک گروهی استفاده شد و یافته های حاصل از این تجزیه و تحلیل آماری آشکار ساخت که به کاربرد رویه استفاده از نگهبان محله بر احساس امنیت جانی، مالی و روانی شهروندان تاثیر مثبت داشته و باعث افزایش آن ها در بین شهروندان می شود.

    کلید واژگان: احساس امنیت, رویه, امنیت, نگهبان محله, شهروندان, مشارکت اجتماعی, امنیت اجتماعی}

    This study was carried out to investigate the effective procedures of the performances of the neighborhood guardian on the security of citizens in the area of ​​guardianship of the headquarters… after the implementation of the guardian plan of the neighborhood. In this research, survey method has been used. The statistical population of this research is all people aged 20 to 45 years in the Law Enforcement Complex…. The statistical population of this study is all people aged 20 to 45 years in the field of Law Enforcement Complex…. The samples were sampled by targeted sampling, using Krejcie and Morgan tables. Approximately 200 people were selected. In this research, public safety sense questionnaire was used to collect data.   Content validity has been used to determine its validity. Also, Cronbach's alpha coefficient was used to obtain the reliability. The value of this questionnaire was 0.89. Its value in the questionnaire was 89 / 0 was calculated. In this research, one-group t test was used to test the hypotheses. The findings of this statistical analysis revealed that the use of neighborhood guarding procedures had a positive effect on the people's psychological, financial and psychological safety and increases the number of citizens among them.

    Keywords: sense of security, Procedural, Security, neighborhood guards, Citizens, social participation, social security}
  • نورالله قیصری
    مشارکت اجتماعی، به مثابه راهبرد کلان سازمان های خدمت رسان به ذی نفعان، در شرایطی که سازمان ها و محیط های عملیاتی به پیچیدگی دچار شده اند، در شناخت و ادراک و سیاست گذاری و برنامه ریزی به رهیافت نوین نیاز دارد. رهیافت شناختی - پیچیدگی که بر نقش نظام شناختی عاملان اعم ذی نفعان و خدمت رسانان، از یک سو، و پیچیدگی موضوع مشارکت اجتماعی و محیط عملیاتی، ازسوی دیگر، تاکید دارد، رهیافت نظری و راهبردی مناسب برای اقدام بهینه در این شرایط است. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نیروی ویژه ارایه کننده خدمات انتظامی به شهروندان و دیگر ذی نفعان، در این شرایط با وظایف گسترده و محیط پیچیده رو به روست. ادراک مختصات این محیط و موضوعات ماموریت و ماهیت کنش مشارکتی اجتماعی همراه با مختصات نظام شناختی ذی نفعان اعم از افراد، اجتماعات، سازمان ها و دولت ها از الزامات و لوازم طراحی راهبرد کلان برای اقدام بهینه برای اجرای ماموریت ها و ارتقای ظرفیت و موقعیت در نیروی انتظامی است.
    کلید واژگان: نیروی انتظامی, خدمات انتظامی, مشارکت اجتماعی, نظام شناختی, پیچیدگی}
    Nasrollah Gheisari
    Once organizations and operational environments are afflicted by the complexity of situation, social participation, as a general strategy of service-providing organizations towards service receivers, needs a fresh approach for cognition, perception, policy-making, and planning. The complexity-cognitive approach, laying emphasis on the role of agents’ cognitive system including service receivers and service providers on the one side and highlighting the complexity of the social participation and operational environment on the other side, is the most appropriate theoretical and strategic approach in such situations to take the best measures. Under such circumstances, the Law Enforcement Force of the Islamic Republic of Iran (Police of Iran), as the special force which is responsible for providing police service for citizens and other entities, is facing a complex environment along with its wide varieties of responsibilities. The necessary requirements and means of developing a general strategy in order to take proper actions include understanding the aspects of the environment, subjects of the operations, and the essence of social participation action. It is also required to identify the features of cognitive system of service receivers including individuals, communities, organizations, and governments. This helps carry out the operations and enhance the capacity and position of the country’s police force.
    Keywords: the Police, Police Service, social participation, Cognitive System, Complexity}
  • عباس اسلامی فارسانی
    گستردگی و تنوع ماموریت های پلیس، استفاده از مشارکت عمومی را اجتناب ناپذیر کرده است. بسیاری از ماموریت های پلیس نیاز به مشارکت اجتماعی دارد. اکنون، پلیس اقدام به جلب مشارکت اجتماعی کرده و در برخی زمینه ها از آن بهره می گیرد، ولی با محدودیت هایی نیز روبه روست. یکی از این محدودیت ها ناشناخته بودن زمینه های مشارکت برانگیز است. پژوهش هایی که در زمینه مشارکت پلیس انجام شده است عموما به بررسی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی پرداخته اند، ولی زمینه ها و امکانات بالقوه مشارکت اجتماعی، که در راستای ماموریت های پلیس باشند، به خوبی شناخته نشده است. با شناخت سطوح حیات اجتماعی می توان این قلمرو های ناشناخته را معرفی کرد. اگر حیات اجتماعی را مشتمل بر سه سطح ساختار اجتماعی، فرهنگ و کنش فردی بدانیم و هریک از سه سطح را به دقت بررسی کنیم، بسیاری از زمینه های مشارکت برانگیز مشخص خواهند شد. سپس، با توجه به ماموریت های پلیس می توان بین این دو مجموعه اتصالی برقرار کرد و برای گسترش مشارکت اجتماعی متناظر با این ماموریت ها اندیشید. در این مقاله ضمن اشاره به رویکرد« پلیس جامعه محور»، مشارکت اجتماعی با پلیس به عنوان محور این رویکرد بررسی می شود و با مروری بر پژوهش های انجام شده، نکاتی برای تحقق مشارکت اجتماعی در انجام دادن مامور یت های پلیس پیشنهاد شده است.
    کلید واژگان: مشارکت اجتماعی, زمینه های اجتماعی, پلیس, جامعه}
    Abbas Eslami Farsani
    The breadth and variety of Police operations have made using public participation inevitable. Many a Police operation needs social participation. Police has already taken measures to attract public participation and utilized it in some areas; however, it faces some limitations. The unfamiliarity of participation stimulators is one the major limitations. The researches which have been carried out so far on the participation of Police generally studied the deciding factors in social participation, but the backgrounds and potential capabilities of social participation, which are in line with Police operations, have not been fully recognized yet. A proper understanding of social life levels can help explore the unknown domains of social participation. If social life is classified into three categories of social structure, culture, and individual action and if it is thoroughly studied, many participation stimulators will be determined. As a result, these two entities (Police and social participation) can be connected in regard to Police operations, so the promotion of related social participation can be deeply pondered. This paper, attending to “the society-oriented Police”, studies the public participation with Police as the pivot point of the approach. It also reviews previous researches and puts forward some suggestions about Police operations for the realization of social participation.
    Keywords: the Police, Police Service, social participation}
  • زهرا قاسمی طاهر*، عاطفه مرشدلو، نسرین مرادی شهباز

    موضوع پژوهش حاضر بررسی رابطه مشارکت اجتماعی و سیاسی شهروندان همدانی با امنیت ملی کشور است. چارچوب نظری تحقیق ترکیبی از نظریه های جامعه شناختی لیپست، دال، وینر، دورکیم و نظریه انتخاب عقلانی می باشد که با توجه به موضوع و اهداف تحقیق تدوین گردیده است . فرضیات این پژوهش بر اساس مدل تیوریکی فوق اقتباس شده و فرضیات به دنبال کشف روابط میان مشارکت اجتماعی و سیاسی با امنیت ملی هستند. جهت بررسی فرضیات مطرح شده 350 نفر از افراد بالای 18 سال ساکن در شهر همدان به صورت خوشه ای و تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند .روش تحقیق پیمایشی می باشد که به منظور آزمون الگوی تحلیلی روی نمونه تحقیق پرسشنامه ای توسط محقق طراحی شد. اعتبار پرسشنامه از نوع اعتبار صوری بوده و در آزمون مقدماتی تحقیق، ضریب آلفا جهت پایایی مقیاس امنیت ملی برابر با 87/0بوده است. پرسشنامه طراحی شده توسط پرسشگران روی افراد مورد مطالعه اجراء و داده های مورد نظر گردآوری شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون، انجام گرفت. نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که متغیرهای سن و تحصیلات پاسخگویان با متغیر مشارکت اجتماعی و سیاسی رابطه معنی داری ندارند .اما روابط مشارکت اجتماعی و سیاسی با امنیت ملی مثبت و معنادار می باشد، در نهایت الگوی نهایی نشان داد که بیش تر از همه متغیرهای مستقل، متغیر«مشارکت سیاسی» در ضریب امنیت ملی موثر می باشد، بدین معنی که هر چه میزان مشارکت سیاسی افراد بیش تر باشد، ضریب امنیت ملی کشور نیز افزایش خواهد یافت.

    کلید واژگان: مشارکت اجتماعی, مشارکت سیاسی, امنیت ملی, شهر همدان}
    Zahra Ghasemi *, Atefeh Morshedloo, Nasrin Moradi Shahbaz

    participation with national security among citizens of Hamadan. After initial questioning and research objectives, theoretical framework based on the sociological theory of Lip set, slab, Weiner, Durkheim's theory of rational choice with respect to the objectives and hypotheses examined in this study were derived from the theoretical model. The assumptions review the social and political participation with national security. To investigate the hypothesis raised by 350 persons over 18 years living in the cluster were selected as the Hamadan and using an analytical model to test samples of the survey questionnaire was designed. Then The validity and reliability of the device was measured. Face validity of the questionnaire has been validated and tested in a pilot study, the reliability coefficient alpha for national security equal to 0.87. Questionnaire developed by the researchers who conducted the study and the data were collected. Data were analyzed using Pearson correlation analysis was performed. Statistical analysis revealed that age and education were not significantly associated with changing social and political and The results of the hypotheses were not confirmed. But the social and political relations, national security, which showed a significant positive correlation, The final model showed that most variables, the variable "political participation" in the national security factor is most effective. This means that the higher a person's level of political participation rates will also increase national security.

    Keywords: community participation, political participation, National Security, Hamedan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال