به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مردم سالاری دینی » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مردم سالاری دینی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد عترت دوست*، مبارکه مخلص آبادی
    نیاز بشر برای زیست مطلوب، همواره اندیشمندان اجتماعی را بر آن داشته تا عوامل تعالی و انحطاط تمدن های انسانی را مورد واکاوی دقیق قرار دهند. در این میان توجه به تمدن اسلامی به دلیل عجین شدن با روح مذهب و جهان بینی توحیدی بسیار مورد توجه بوده است. اگرچه پژوهش های بسیاری در رابطه با چیستی و مراحل و حتی عوامل انحطاط تمدن اسلامی انجام شده، اما مسئله ی اصلی این پژوهش آن است که از منظر شهید مطهری به عنوان یکی از مهم ترین اندیشمندان اجتماعی و آگاه به معارف دین اسلام، چه عاملی به عنوان نقطه ی ثقل تمدن اسلامی مطرح بوده و مبانی نظری و بنیان های عملی این تمدن چیست اند؟ روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است، بدین صورت که جملات دارای مضامین مرتبط با مقوله کلی تمدنی اسلامی از آثار شهید مطهری استخراج شده و سپس مضامین پایه و سازمان دهنده آنها استخراج گردیده و پس از تایید روایی و پایایی تحقیق توسط خبرگان، مقوله نهایی تحقیق، تحلیل و ترسیم گشته است. یافته های تحقیق: مطالعه نظرات شهید مطهری و نتایج تحقیق نشان می دهد که: 1. ایشان توحید را به عنوان نقطه ثقل تمدن اسلامی معرفی کرده و از اصطلاح «تمدن توحیدی» استفاده می کند. نظام سازی توحیدی جهت شکل گیری تمدن اسلامی را مبتنی بر فطرت انسانی دانسته است. 3. عوامل تحقق تمدن توحیدی را ذیل دو مقوله کلی مبانی نظری و بنیان های عملی طبقه بندی کرده است. 4. در بخش مبانی نظری تمدن توحیدی به اثر مستقیم نظام سازی توحیدی، تکامل اجتماعی جوامع بشری و فطرت گرایی توجه نموده است. 5. در بخش بنیان های عملی تمدن توحیدی نیز با تسری عینی ایدئولوژی اسلامی در جامعه به عواملی همچون مردم سالاری دینی، احیاء و اصلاح فکر دینی و پرهیز از عوامل انحطاط تمدنی اشاره نموده است.
    کلید واژگان: تمدن اسلامی, تمدن توحیدی, شهید مطهری, نظام سازی توحیدی, مردم سالاری دینی}
    Mohammad Etratdoost *, Mobarekeh Mokhlesabadi
    Purpose
    Human need for a good life has always prompted social thinkers to carefully analyze the factors of excellence and decline of human civilizations. In the meantime, attention to Islamic civilization has been of great interest due to its integration with the spirit of religion and monotheistic worldview. Although many researches have been conducted in relation to the nature and stages and even factors of the decline of Islamic civilization, the main issue of this research is that from the point of view of Martyr Motahari, as one of the most important social thinkers and knowledgeable about Islamic teachings, what factor is the point of gravity Islamic civilization is mentioned and what are the theoretical and practical foundations of this civilization.
    Methodology
    This research was conducted using thematic analysis method, in such a way that the sentences with themes related to the general category of Islamic civilization were extracted from the works of Shahid Motahari, and then their basic and organizing themes were extracted and after verifying the validity and reliability Research by experts, the final category of research, has been analyzed and drawn.
    Findings
    In this research, an effort was made to firstly present and analyze the definition of modern Islamic civilization by Martyr Motahari, and secondly, to extract and calculate the theoretical and practical foundations of the realization of such a civilization. The reason for choosing Shahid Motahari in this research is because theorizing in the field of civilizational issues requires the thinker to be comprehensive in such a way that he has well understood the transcendental view of existence, epistemology, anthropology and sociology from the perspective of religion and have the ability to read and generate it publicly. Relying on his jurisprudential, social and political thoughts, Martyr Motahari explored and deduced the requirements of the time and the future human need for civilization and monotheism and expressed valuable and practical opinions in the direction of the formation of a new Islamic civilization.The study of Martyr Motahari's opinions and the results of the research show that:     He introduced monotheism as the center of gravity of Islamic civilization and used the term "monotheistic civilization".He has considered monotheistic system building for the formation of Islamic civilization to be based on human nature.He has classified the factors of realization of monotheistic civilization under two general categories of theoretical foundations and practical foundations.In the theoretical foundations of monotheistic civilization, he paid attention to the direct effect of monotheistic systemization, social evolution of human societies, and naturalism.In the practical foundations of monotheistic civilization, he pointed out factors such as religious democracy, reviving and reforming religious thought, and avoiding the factors of civilizational decline with the objective spread of Islamic ideology in the society.
    Conclusion
    In this research, which used thematic analysis method to collect and analyze Martyr Motahari's opinions about modern Islamic civilization, the following results were obtained: Martyr Motahari has introduced the principle of "monotheism" as the center of gravity of Islamic civilization and is trying hard to establish a serious and two-way relationship between civilization and monotheism, because "monotheism" is a product of Islamic worldview and regulates the way of life and social governance of humans. For this reason, he has used the term "monotheistic civilization" in some cases to express his meaning. He considered this systematization of monotheism for the formation of Islamic civilization to be based on the divine nature of man, which is hidden by God as a developmental matter in the institution of all humanity, so the passage of time or changing requirements will not disturb its theoretical and practical foundations.From the analysis of Shahid Motahari's thoughts with thematic analysis method, we were able to extract organizing themes that were classified under two general categories: theoretical foundations and practical foundations. In the theoretical foundations of monotheistic civilization, Shahid Motahari has paid special attention to the direct effect of monotheistic systemization, social evolution of human societies, and naturalism. This naturalism is also dependent on faith and ideology and is an attempt to develop human consciousness and freedom and to give authenticity to human nature. In the practical foundations of monotheistic civilization, Martyr Motahari has pointed out factors such as religious democracy, revival and reformation of religious thought, and avoiding factors of civilizational decline with the objective spread of Islamic ideology in the society. In the degeneration factors section, there are six themes; Lack of understanding of the true nature of Islam, non-commitment of Muslims, division and dissension, distortion and humiliation of action, the performance of high-ranking governments and dealing with abolition issues have been revealed as the most important factors in the decline of monotheistic civilization from the point of view of Martyr Motahari.Finally, it should be said that Shahid Motahari considers civilizational jurisprudence to be responsible for the purposeful design of community management with a view of monotheistic Sharia, and in order to achieve a desirable monotheistic civilization, attention should be paid to prerequisites such as: training of a unified human force, monotheistic culture, strengthening monotheistic values, monotheistic ethics , monotheistic human rights and the institutionalization of monotheistic rationality and justice are necessary.
    Keywords: Islamic Civilization, Monotheistic Civilization, Martyr Motahari, Monotheistic Systemization, Religious Democracy}
  • محمدرضا مجیدی، یونس سبزی کریم آبادی*

    در نظام ولایی که پرچمدار گفتمان مردم سالاری دینی است، مردم هم علت موجده انقلاب و نظام برآمده از آن و هم علت مبقیه ی آن دو هستند و حاکمیت اساسا بدون مردم معنا و موضوعیتی ندارد و مردم به مثابه ولی نعمت، نمی توانند هیچ نسبتی با شیون حاکمیتی، مدیریتی، جامعه پردازی و بالتبع آرمان بزرگشان که ساخت تمدن نوین اسلامی است، نداشته باشند. این نوشتار با روش کیفی و رویکرد توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخ به این مساله است که با چه سازوکار و الگویی می توان گسست ها و خلاهای میان مردم و حاکمیت را پر کرد و زنجیره ی حاکمیت و مردم را در تمام سطوح آن اعم از توده ای و نخبگانی به هم متصل کرد، به طرزی که انسجام اجتماعی و حرکت عمومی که لازمه ی قطعی تمدن سازی است، به بهترین شکل خود محقق گردد؟ این الگو که از آن به جریان حلقه های میانی تعبیر می شود، می تواند در یک فرایندی کارشناسی شده، از تمهید زیرساخت ها گرفته تا آموزش و کادرسازی در سطوح خرد و میانی و کلان ظرفیت های مردمی مخصوصا نسل جوان را به کار گیرد و حلقه ی وصل توده های مردم و حاکمیت باشد. مفهوم حلقه های میانی در یک سامانه ی مفهومی جانمایی می شود و لذا باید شبکه مفهومی آن کشف و صورت بندی شود. در همین چهارچوب، با رویکردی آسیب شناسانه، مقوله تحزب و ظرفیت های آن به مثابه ی یکی از مصادیق حلقه های میانی مطرح شده است.

    کلید واژگان: تحزب, تشکیلات, حلقه های میانی, مردم سالاری دینی, جامعه ی مدنی, تمدن سازی}
    MohammadReza Majidi, Younes Sabzi Karimabadi *

    In a political system based on Velayat-e-faghih, as the flag bearer of the discourse of religious democracy, people are both the irst and existential cause of the revolution and the accompanying system emanated from it, and at the same time the remaining cause of the two. In fact, sovereignty will have no meaning without people , because people, as the blessings of God, cannot be said to have no relationship with various ruling, managerial and social aspects of sovereignty and its great consequential aspirations which is creation of modern Islamic civilization.This article prepared with a qualitative method along with descriptive, analytical approach seeks to find an answer to the question that what mechanism and pattern should be sought in order to be able to bridge  the gaps between people and the government and to interconnect the chain of government and people at all levels, including the mass and elite, in such a way that social cohesion and public movement – which are the core basis for creation of civilization - are best achieved.This model, which is interpreted as the flow of middle circles, can be used in a specialized process, ranging from infrastructural preparation to training and staffing at the micro, medium and macro levels to employ people's capacities, especially the young generation, and to serve as linkage between the people and the government. The concept of middle rings is located in a conceptual system. Therefore, its conceptual network must be discovered and formulated. In this context, with a pathological approach, the issue of partisanship and its capacities has been raised as one of the examples of middle circles.

    Keywords: partisanship, Organization, middle circles, Religious Democracy, civil society, civilization}
  • سید سجاد ایزدهی*

    قدرت‌ در ذات خود مستتبع فساد است؛ ازاین‌رو، تاریخ پر از دغدغه اندیشمندان نسبت ‌به نظارت بر کارگزاران است. بدیهی است هر حکومتی نیز برای دورماندن از مفاسد،‌ مطابق مبانی خود،‌ گونه متمایز از نظارت بر کارگزاران را مدنظر قرار داده است. نظام ولایی نیز، به ‌مثابه نظام برآمده از آموزه‌های اصیل اسلام،‌ رویکرد بومی از نظارت را متناسب با مبانی خود ارایه کرده است که ضمن تمایز نسبت‌ به رویکردهای نظارتی در نظم‌هایی چون سلطنت مشروطه و دموکراسی،‌ از امتیازات فراوانی نسبت‌ به آن‌ها برخوردار است. این رویکرد از نظارت (نظارت ولایی) با تحفظ بر ویژگی‌های ممتاز برای حاکم،‌ نظارت را در راستای کارآمدی حاکم و تحدید قدرت کارگزاران،‌ به‌کار می‌بندد و علاوه‌بر مولفه‌های نظارت سنتی در فقه،‌ از این قابلیت برخوردار است که در فرایند بازخوانی مولفه‌های مدرن نظارتی،‌ نسخه‌ای مستند به شریعت از آنان ارایه کند. در نظارت ولایی، علاوه‌ بر فراگیری نسبت‌ به مراحل تاسیس، إعمال، توزیع و گردش قدرت، نظارت تقنینی، ساختاری و قضایی نیز مورد عنایت و مشتمل بر نظارت توامان درونی و بیرونی و نظارت نخبگانی و توده‌وار است. نظارت ولایی علاوه‌بر کاربست در نظام جمهوری اسلامی ایران،‌ از قابلیت ارایه رویکرد نظارتی برای سایر نظام‌های سیاسی نیز برخوردار است.

    کلید واژگان: نظارت, نظارت ولائی, قدرت سیاسی, مردم سالاری دینی, دموکراسی, مشروطه سلطنتی}
    Seyed Sajjad Izedehi*

    Power inherently creates corruption; Therefore, history is full of concerns of thinkers regarding the supervision of brokers. Obviously, each government, in order to avoid corruption,  according to its principles, has considered a different type of supervision of agents. The velaei system, as a system derived from the original teachings of Islam, has also offered a regulatory approach commensurate with its principles, which, while distinguishing it from other regulatory approaches (such as constitutional monarchy and democracy), has many advantages over them. This approach uses oversight (velaei supervision) with superior characteristics for the ruler, oversight to make government more efficient and limit the power of agents, ، and, in addition to traditional oversight tools in jurisprudence, modern oversight tools  Uses. In velaei supervision, in addition to learning about the stages of establishment, application, distribution and circulation of power, legislative, structural and judicial supervision is also considered and includes both internal and external supervision and elite and mass supervision. velaei supervision, in addition to being used in the system of the Islamic Republic of Iran,  has the capacity to provide for other political systems.

    Keywords: Supervision, Velaei Supervision, Political Power, Religious Democracy, Democracy, Royal Constitution}
  • سید ابوالقاسم نقیبی *

    مایه اصلی تمدن اسلامی، دین اسلام است. بعثت مبداء تمدن اسلامی و نزول تدریجی قرآن کریم، اخلاق و سیره عملی نبی اکرم(ص) و سنت های اجتماعی و مدنی که از ناحیه آن حضرت بنیان نهاده شده است از عناصر سازنده بنیادهای تمدن اسلامی است که برای امت به میراث گذاشته شده است. در آموزه های اسلامی، حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، حاکمیت بر سرنوشت اجتماعی از جمله حقوق بنیادین انسانی است که هیچ کس نمی تواند این حق خداداد را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد. مردم این حق خداداد را بر اساس اصول، احکام اسلامی و مقاصد دینی اعمال می کنند. از این رو، به حاکمیت مردم بر سرنوشت اجتماعی خویش که مبتنی بر اصول و مقاصد دینی عنیت می پذیرد، مردم سالاری دینی اطلاق می گردد. اصل سلطنت انسان بر سرنوشت اجتماعی خویش، اصل امانت بودن حاکمیت اجتماعی در نزد مردم، اصل شورا، اصل بیعت، وکالت، امر به معروف و نهی از منکر، اصل حق مداری انسان در گستره مباحات، اصل عدم ولایت انسانی بر انسان دیگر، اصل آزادی، اصل برابری ازجمله مبانی مردم سالاری دینی است. اصول مذکور، پشتوانه پیوند مردم سالاری بر درخت کهن تمدن اسلامی برای رویش نوین در تمدن اسلامی است از این رو، مردم سالاری دینی، مبداء تمدن نوین اسلامی و مدخل اثبات کارآمدی الگوی حاکمیت اسلامی در جهان معاصر برای مسلمانان بشمار می آید.

    کلید واژگان: مردم سالاری, مردم سالاری دینی, تمدن نوین اسلامی, اصل سلطنت انسان بر سرنوشت خویش, اصل عدم ولایت انسانی بر انسان دیگر}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال