به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شیوا » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علیرضا فرهنگ قهفرخی، احسان قدرت اللهی
    بحث برانگیزترین اصل اعتقادی مسیحیان در طول تاریخ باور به تثلیث مقدس بوده است که بیشترین حملات نیز از سوی دو دین ابراهیمی دیگر، یعنی یهودیت و اسلام به این اصل صورت گرفته است؛ به طوری که قرآن آن را معادل کفر دانسته، به عنوان بدعتی در اصل مسیحیت بر می شمارد «لقدکفرالذین قالوا ان الله ثالث ثلاثه...» 1 (ترجمه: قطعا آنانکه گفتند خداوند سومین آن سه تاست کافر شدند...) (مائده/73). اما از نگاه درون دینی، مسیحیان خود را موحد می دانند و سه گان را در عین وحدت تفسیر می کنند و تناقض ظاهری حاصل از آن را سری از اسرار غیرقابل فهم برای بشر می دانند. چون در دیگر سنن نظری بیفکنیم سه گان هائی را می یابیم که بی تردید عالیترین آنها سه گان هندوئی (Trimurti) براهما، ویشنو و شیواست. این سه گان دارای شباهت ها و تفاوت های مفهومی با تثلیث مسیحی است و تاثیرگذاری های جالب توجهی در جامعه هندی داشته است؛ به طوری که این سه خدا مستقلا پرستش می شوند و هر یک در راس یک نظام رب الاربابی قرار دارند. پیچیدگی های حاصل از نظام چند خدایی هندی مورد نقد و انکار بوداییان و جاینیان قرار گرفت و صدها سال هندوئیسم را در محاق فرد برد. در قرن هشتم میلادی با تلاش حکیمانه شانکار ا، یک نظام اعتقادی مستحکم به نام ودانتا در هندوئیسم بنیان گذاری شد و مجددا آن را احیا نمود.
    در این مقاله سعی شده تا مقدمتا ضمن بررسی ماهیت سه گان، فارغ از دیدگاه های درون دینی به اصول متافیزیکی وجود سه گان و ارتباط آن با وحدت پرداخته شود. با بررسی مفهوم سه گان مسیحی و سه گان هندویی، در نهایت به مقایسه تطبیقی این دو سه گان می پردازیم.
    کلید واژگان: سه گان, اب, ابن, روح القدس, ویشنو, شیوا}
    Farhang Ghahfarokhi .A., Ghodratollahi.E
    Belief to the holy Trinity is the most critical axiom of Christian theology which has been criticized more than the others by the two Abrahamic religions, that is Judaism and Islam. The holy Quran calls it blasphemy and heresy in original Christianity but Christians whom call themselves Unitarian, interpret this Trinity in view of Unity; so they believe that this antinomy is a mystery.When studying other traditions we encounter ternaries which of course the Indian Trimurti: Brahma, Vishnu and Shiva is the most important one. These two ternaries have simibrities and differences; this Trimurti has had deep effects on the Indian society in the case that each of these Gods are appreciated and prayed independently in a pantheistic system. In this article, free from inter religion viewpoints we assess the essence of Trinity from the metaphysical viewpoint and it’s relation to Unity. Finally after investigating the meaning of Christian Trinity and Indian Trimurti we go to the comparative study of these two ternaries.
  • محبوبه هادی نیا
    شکتی در زبان سنسکریت به معنای نیرو و توان، و در متون مقدس هندو، به ویژه تنترهای، عنوانی است برای نیروی خلاق مونث که منشا واحد تمام اشکال نیرو در عالم است. در مکاتب دینی تنترهیی، شکتی تنها وجود حقیقی، معرفت محض و سعادت مطلق است که سراسر هستی با تحدید نیروی او شکل گرفته است. از این رو، مانند برهمن در مکتب ادویته ودانته، سچیداننده 1 خوانده میشود و همانند برهمن با تنزل از مرتبه اطلاق و تجلی در اشکال و صور مختلف، عالم هستی را میآفریند در حجاب کثرات، پنهان می شود و به سیطره درک هیچ دانشی «مایا» و «وهم» و به کمک در نمیآید. شکتی حرکت و نیروی عالم هستی را اداره میکند و در پایان زمان، همه یروهای عالم را بهسوی خود می کشد و بدینترتیب، عالم هستی را محو و نابود میسازد. از این رو، شکتی نیروی آفرینش، و در عالیترین مفهوم علی خود، خدا مادری است که همه عالم از زهدان پاک او جاری میگردد و در تکمیل سیر وجودی خود میل بازگشت به سوی او دارد.
    کلید واژگان: شکتی, شیوا, لینگه, یونی, تنتره}
    Śakti, from Sanskrit shak, means sacred power and energy. In Hindu scriptures, it means the "efficient energy" of the Supreme Principle, or the feminine aspect of the Supreme Principle, which is responsible for every act of creation. According to Tantric doctrines, the supreme Śakti is the only feminine substance behind the well-known triple-aspect of The Reality i.e. Sat, Chit, Ānanda. Thus, similar to Brahman in Advaita Vedānta, Śakti is also regarded as "Satchidānanda", and like Brahman, it descends into the world of manifestation, while keeping herself concealed and unperceivable behind the veil of universal illusion, i.e. the Māyā. Śakti is also responsible for the world's final destination, so much so that the whole manifestation is supposed to be reintegrated into its single substance, i.e. the Śakti. Therefore, Śakti is the supreme creative substance, the divine-mother, from her sacred womb the whole manifestation comes forth and to her, the world strongly desires to return.
    Keywords: Sakti, Siva, Linga, Yoni, Tantra}
  • فتح الله مجتبایی، پریا الیاسی
    شیواپرستی از گرایش های مهم دین هندویی است که پیروان بسیاری را به خود اختصاص می دهد. این گرایش بر پرستش شیوا، خدای کهن که مفاهیم متباینی را در خود دارد ، متمرکز است. شیوا خدایی پیش از آریایی است که در طی گذاری نسبتا طولانی، از تمدن پیش آرایی تا دین هندویی متاخر، جایگاه ویژه ای در دین هندویی به دست آورد. این سیر تحول با توجه به متون مقدس اصلی هندو قابل درک است. افزون بر این، می توان مشاهده کرد که بقایای فرهنگ تمدن باشکوه پیش از آریایی، به ویژه تمدن شهرهای موهنجودارو و هاراپا، که پس از استیلای اقوام هندواروپایی و انقراض تمدن های شهرنشین آن دیار به کلی محو نشده بود و در قشرهای پایین و پست جامعه دینی هند و در میان اقوام بومی دراویدی نژاد آثاری از آن باقی ما نده بود، رفته رفته سر برآورد و بسان مکتب یوگا و شیواپرستی، ارکان مهم دین هندویی امروز را تشکیل داد. شیواپرستی اشکال نظام مند بیشتری در فرقه های شیوایی به خود می گیرد که هر یک با وجود برداشت متفاوت خود، اصول اعتقادی ویژ های دارند.
    کلید واژگان: رودره, شیوا, تمدن دره سند, شکتی, پشوپتی, بهکتی}
    Śaivism, a major sect of Hinduism, enjoys many devotees in India. Śiva, a god with paradoxical attributes, is devotionally worshiped in Śaivism. Śiva is, in fact, a pre-Vedic god which developed in a relatively long period, from pre-Vedic civilization to later Hinduism, and finally became a prominent god of India. This development istraceable in the Hindu scriptures. Besides, the remnants of the glorious pre-Vedic civilization, especially in Mohenjodaro and Harappa, cast some light on the study of this development. Some scholars believe thatpre-Vedic teachings and religious practices survived among the lower classes of the Hindu society and was gradually transmitted to other classes. These pre-Vedic beliefs mingled with the Vedic religion and finally brought forth the Yoga school and Śaivism. Therefore, in later Hinduism, we can see several Śaiva sects with their specific beliefs and practices.
    Keywords: Rudra, Siva, Indus valley civilization, Sakti, Pasupati, Bhakti}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال