به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فرقه های مذهبی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محسن جمشیدی، حمیدرضا سعیدی نژاد*

    یازدهم سپتامبر صرفا یک حادثه بود، اقدامات بعد از ان هم بیشتر عکس العملی به جبران ان حادثه بوده است . جمهوری اسلامی بعد از یازدهم سپتامبر در مقطعی کوتاه با همراهی هژمون در منطقه نیوریالیستی رفتار کرده اما بر اساس رویکرد ایدیولوژیک انقلاب اسلامی ایران، این کشور همواره بر خلاف این نظریه عمل نموده و میتوان بر اساس عملکرد این کشور و همچنین داده های مورد بحث در پژوهش ریالیسم نیوکلاسیک را بعد از یازدهم سپتامبر مبنای سیاست خارجی ایران قلمداد نمود. تلاش ایران برای افزایش نقش منطقه ای بیشتر با هدف افزایش امنیت نسبی صورت می گیرد (ریالیسم تدافعی)همچنین اهداف وراهبردهای سیاست خارجی ایران بیشتر تدافعی و عمل گرایانه است . بعد از انقلاب اسلامی و تضاد ایدیولوژیک و استراتژیک با امریکا ، ایران برای ضعف نظامی خود در برابر امریکا و مقابله با جنگ اقتصادی غرب به تقویت توان نامتقارن خود در منطقه خاورمیانه مبادرت نمود(ریالیسم تهاجمی). حمایت از گروه های مقاومت منطقه فارغ از ایدیولوژی انها (فرقه گرایی مذهبی)، تولید و استفاده از سلاح های ساده ، کم هزینه و گسترش این نوع سلاح ها در منطقه (گرایش و تمایل به هژمون منطقه ای) دو تاکتیک مهم در دکترین نظامی ایران در نبرد نا متقارن است . نگارنده باروش کیفی و رویکرد توصیفی - تحلیلی در صدد پاسخ به سوال موجود و اثبات فرضیه خود از طریق داده های مورد بحث خواهد بود.

    کلید واژگان: بین الملل گرایی ایالات متحده, یازدهم سپتامبر 2001, سیاست خارجی جمهوری اسلامی, فرقه گرایی مذهبی, رئالیسم ساختارگرا, رئالیسم نئوکلاسیک}
    Mohsen Jamshidi, Hamid Reza Saeedy Nezhad *

    Elleven septamber was just an accident, and the aftermath has been more of a reaction to the incident. The Islamic Republic has acted briefly in the neo-realist post eleven septamber era after eleven septamber, but based on the ideological approach of the Islamic Revolution, the country has always acted contrary to this theory and can be based on its performance as well as the data discussed in the research. Neoclassical realism has been the basis of Iran's foreign policy since eleven septamber. Iran's efforts to increase its regional role are aimed at enhancing relative security (defense realism). Following the Islamic Revolution and the ideological and strategic conflict with the United States, Iran sought to strengthen its asymmetric capability in the Middle East (aggressive realism) in order to weaken its military against the United States and confront the Western economic war. Supporting regional resistance groups irrespective of their ideology (religious sectarianism), the production and use of simple, low-cost weapons, and the proliferation of such weapons in the region (tendency and tendency for regional hegemony) are two important tactics in Iranian military doctrine. The battle is asymmetric. The author of the qualitative study and the descriptive-analytical approach will attempt to answer the existing question and prove his hypothesis through the data in question.

    Keywords: US Internationalism, September elleven 2001, Islamic Republic Foreign Policy, Religious Sectarianism, Structural realism, Neoclassical Realism}
  • ابراهیم رایگانی، مهدی موسوی کوهپر، جواد نیستانی
    ارجان یکی از مهمترین کوره های ایالتی دوره ساسانی در جنوب غربی ایران بود که در دوران اسلامی نیز رشد و گسترش مضاعفی یافت. سلسله هایی چون صفاریان، آل بویه، سلجوقیان و اتابکان براین منطقه حکمرانی نمودند. اعراب مسلمان طی سالهای18تا23ه.ق تمامی منطقه ارجان و رستاق های وابسته به آن را فتح نمودند. در این منطقه مذاهبی چون زرتشتی، مسیحیت و صابئی بیشترین جمعیت از ساکنان را به خود اختصاص دادند. پس از ورود اسلام به منطقه ارجان، فرقه گرایی مذهبی به اوج رسید و اسماعیلیان، خوراج، شیعه اثنی عشری و فرقه های چهارگانه اهل سنت نیز به مذاهب و ادیان قبل از اسلام اضافه شدند. ارجان پس از قرنها شکوفایی و رونق سرانجام میان قرون ششم و هفتم ه.ق از رونق افتاده و متروک گردید. دلایل عمده ای براین ویرانی موثر بوده که این عوامل به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می شوند. عوامل طبیعی شامل زلزله های پیاپی، قحطسالی و بیماری های همه گیر و عوامل انسانی که بسیار مهم تر از عوامل طبیعی بوده اند عبارتند از منازعات مداوم میان مدعیان حکمرانی، حضور قلاع متعدد اسماعیلیه ( و تمامی امور مربوط به این قلاع از جمله غارت، ناامنی جاده ها، اسارت ساکنین منطقه)، مهاجرت-های متعدد بین المللی و نحله های فکری-اعتقادی متعدد و در نهایت تغییرات اساسی در جغرافیای سیاسی-اداری ایالات فارس و خوزستان که منجر به حذف نام ارجان گردید، از عمده ترین دلایل ویرانی و متروک گردیدن شهر یاد شده به شمار می روند.
    کلید واژگان: ارجان, ویرانی, اسماعیلیان, فرقه های مذهبی, تقسیمات سیاسی}
    Ibrahim Raygani, Mahdi Mousavi Kouhpar, Javad Neyestani
    Arajan was one of the most importantsassanian states in southwestern Iran which it’s prosperity and development continued in Islamic period. Dynasties such as Saffarids, Buyids, Saljuqs and Atabaks dominated over this area. The Arabs conquered throughout Arajan and its suburbs and villages by years 18 to 23 A.H. The dominant populations were Zoroastrian, Christian, and Sabian in this area. The religious sectarian peaked after arrival of Islam to Arajan area and Isma’ilist, Kharijis (Secedes), twelverShi’a, and quadruplet sects of Sunni Muslims were added to the Pre-Islam religions. Arajan was abandoned during 6th and 7th A.H and lost its prosperity after the centuries. There are lots of reasons for this abandonment which can be divided in two human and natural categories. Natural reasons comprising continuous earthquakes, famine [drought], and epidemic illnesses and the human reasons, much more important than the former, includes successive struggles between dominion claimants, numerous castles of Isma’ilists (they plundered, made insecure, and chain the people), various immigration to other places and several thinking-religious sects, and fundamental changes in the political-administrative geography at Fars and Khuzestan provinces which resulted in deletion of Arajan name.
    Keywords: Arajan, Destruction, Ismailists, Religious sects, Political Subdivisions}
  • امیر تیمور رفیعی، فاطمه حسین خراسانی
    شروع دوران امامت امام موسی کاظم علیه السلام مقارن بود با اعمال فشارهای سیاسی و اجتماعی بر خاندان اهل بیت(ع) از سوی حکومت عباسیان و همچنین ظهور فرقه های مذهبی در ابعاد گسترده . در چنین شرایطی و با وجود محدودیت های بسیار، امام کاظم علیه السلام ناگزیر بودند که برای دستیابی به اهداف والایی که مدنظر داشتند به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی روی آورند .
    اما در این بین شناخت روش های مورد استفاده توسط امام در مسیر این فعالیت ها ، از اهمیت خاصی برخوردار است هر چند که موضوعات دیگری همچون میزان کارکردهای این اقدامات و ابزارهایی که در اختیار امام کاظم علیه السلام بوده نیز به نوبه خود دارای اهمیت می باشند .برای داشتن درکی بهتر از این مباحث می بایست داده های تاریخی منابع اصیل و همچنین تحلیل هایی که در آثار نویسندگان معاصر وجود دارند مورد بررسی قرار گیرند.
    کلید واژگان: فرهنگ, تمدن, امام کاظم علیه السلام, عباسیان, فرقه های مذهبی}
  • محمد خداوردی تاج آبادی
    گسترش شیخیه در کرمان، متاثر از عوامل متعددی بود که این پژوهش در پی بررسی آن عوامل و عملکرد شیخیه در این شهر است. بررسی داده های تاریخی بر اساس روش تحلیلی در تحقیق تاریخی نشان می دهد که عوامل چندی با دامنه تاثیرگذاری متفاوت در این جریان تاثیر داشته اند: آشفتگی اوضاع اجتماعی فرهنگی و از آن جمله وضعیت عقیدتی و فکری در کرمان، نبود حوزه علمی و فقاهتی قوی در این شهر، همسایگی ولایت کرمان به یزد که اقامتگاه شیخ احمد احسایی بود، دلبستگی حکمران کرمان، ابراهیم خان ظهیرالدوله به علمایی چون به شیخ احسایی، گروش پسر او حاج محمد کریم خان به شیخ تا آنجا که از سید کاظم رشتی، دومین رهبر شیخیه، اجازه نامه دریافت کرد، و... از عوامل مهم گسترش شیخیه در کرمان است. استفاده حاج محمد کریم خان از پشتوانه های مادی و معنوی در کرمان و کوشش وی و جانشینانش در برگزاری مجالس وعظ، سخنرانی در مسجد و تدریس در مدرسه ابراهیمیه و تالیف کتب و رسائل مستقل درباره فقه و کلام شیخی به انسجام عقیدتی و اجتماعی این فرقه مذهبی کمک فراوانی کردند.
    کلید واژگان: کرمان, شیخیه, ابراهیم خان ظهیرالدوله, حاج محمد کریم خان, قاجاریه, فرقه های مذهبی}
    Mohammad Khodaverdi Tajabadi
    A variety of facts played role in expansion of Sheikhie in Kerman and this study tries to consider those facts and functions of Sheikhie in this city. study of historical facts، based on historical research method، shows social and cultural disturbance، especially in opinionative situation of Kerman، lack of strong canonic and scientific circle، Kerman''s vicinity to Yazd Province - which was Sheikh Ehsai''s residence، Inclination of Ebrahim Khan Zahiroldole، Kerman''s ruler، to Sheikh Ehsai، Haj Mohammad Karin Khan''s (His son) tendency to Ehsai and receiving permition From Seyyed Kazem Rashti، are most important facts of this expansion. Also Haj Mohamman Karim Khan''s use of Material and spiritual backings Kerman and His and His Succecors acts in carrying Preach sermonies، speaches in Mosques، Teaching in Ebrahimieh school، and compilation of books and epistles on Sheikhi canon Helped with This sect''s social and opinionative cohesion.
    Keywords: Kerman, Sheykhid, Ibrahimkhan Zahir, aldoleh, Sheikh Ahmad Ehsaii, Haj Mohammad Karimkhans, Endowment, Ibrahimiy's School}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال