به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Alevis » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علیرضا جلالی*، سید محمود مجیدی

    یکی از مصادیق تلفیق آزادی مذهبی و آزادی آموزشی، ترسیم صحیح نظام حقوقی تعلیمات دینی در مدارس می باشد. انگیزه پژوهش، توصیف چنین نظامی در کشورهای عضو شورای اروپا و نیز با توجه به مسئله لزوم احترام به اعتقادات مذهبی اقلیت ها، بررسی وضعیت علوی های ترکیه در این راستا محسوب می شود. توصیف این مسایل کمکی خواهد بود در راستای پاسخ به این سوال که احترام به اقلیت ها در چارچوب نظام تعلیمات دینی در مدارس از منظر دیوان اروپایی حقوق بشر چگونه تجلی پیدا می کند و دلیل عدم شناسایی علویان بعنوان گروه مذهبی مستقل چه می باشد. یافته های اصلی اینگونه بیان می شوند که از نظر دیوان مولفه یک نظام حقوقی عادلانه برای تدریس دین در مدارس به این شرح می باشد که حکومت ها موظفند به اعتقادات همه محصلین حاضر در کلاس ها احترام بگذارند. چنین امری به این معنی نیست که سامانه آموزشی نمی تواند یک دین خاص را ملاک اصلی نظام تربیتی خود قرار دهد، اما این نگرش نباید مخل حقوق اقلیت ها محسوب گردد. همچنین حکومت آنکارا به دلیل تقویت اتحاد ملی- مذهبی در جامعه تمایلی به شناسایی علوی ها به مثابه گروهی مستقل ندارد و چنین امری متضاد با آرای دیوان و ساختار سکولار نظام ترکیه محسوب می شود.

    کلید واژگان: تعلیمات دینی, مدارس, دیوان اروپایی حقوق بشر, ترکیه, علوی ها}
    AliReza Jalali *, Seyed Mahmood Majidi

    One of the aspects of the synthesis between religious freedom and freedom of teaching is the correct description of the legal system of religious education in schools. The aim of the research is the explanation of this system in the Council of Europe member States, especially in consideration of respect for the teachings of minorities, focusing on the situation of Turkish Alevis. These descriptions will help us to answer the following question i.e. what are the parameters of the European Court of Human Rights in outlining a legal system of religious education that requires States to respect the faith of minorities and whythe Turkish government does notrecognize Alevis as an independent minority. The result of our research is that from the point of view of European Court, a State can teach a particular religion in its education system, but these teachings must not affect the rights of Alevis. Ankara wants to strengthen its national and religious unity; hence it does not recognize Alevis as an autonomous community. All this is in contrast with the jurisprudence of the European Court and against Turkish secular system.

    Keywords: religious education, Schools, European Court of Human Rights, turkey, Alevis}
  • Ismail Kurun*

    Freedom of religion and conscience is regarded among one of the human rights in international documents signed or declared after the World War II. In this paper I investigate from a legal perspective whether the freedom of religion and conscience and religious minority rights that Alevis enjoy in Turkey are in line with the standards in relevant international documents. Therefore I firstly examine the relevant articles in international documents on the freedom of religion and conscience and religious minorities rights such as the Universal Declaration of Human Rights (1948), International Covenant on Civil and Political Rights (1966), the UN Declaration on the Elimination of All Forms of Intolerance and Discrimination Based on Religion or Belief (1981), Framework Convention for the Protection of National Minorities (1998), and a prominent ruling of the European Court of Human Rights. Then, in light of these documents, I critically assess the condition of Alevis in Turkey from a legal perspective. I eventually concluded that Turkish laws and legislation, as well as official practices in Turkey, fail in three major areas to meet the standards of freedom of religion and religious minority rights in international documents.

    Keywords: Alevis, Turkey, freedom of religion, conscience, religious minority rights, international law}
  • رجبعلی علیزاده*، علی بیات، مصطفی مجد، عبدالله رجایی لیتکوهی
    حضور علویان در نواحی شمال ایران از اواسط سده سوم قمری آثار عمیق، گسترده و پایداری در اوضاع این مناطق برجای نهاد. در پژوهش حاضر میراث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناصر اطروش و پیامدهای فعالیت وی در آن نواحی با تکیه بر منابع معتبر و تحقیقات جدید به روش توصیفی تحلیلی بررسی می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که کرامت انسانی، مبنای اندیشه و اخلاق سیاسی، وحدت اجتماعی عامل اصلی در اجرا و تحقق آرمانهای سیاسی، روا داری نسبت به مخالفان، عفو خطاکاران و اغماض نسبت به زیردستان از مشخصات اندیشه و حیات سیاسی ناصر اطروش بود و او از این طریق توانست قدرت سیاسی از دست رفتهعلویان و آموزه های فکری، فرهنگی و سیاسی تشیع را میان ساکنان بومی منطقه احیاء کند. همچنین، تعالیم فقهی وی حاکی از تقریب فقه زیدیه به امامیه بود.
    کلید واژگان: ایران, علویان, ناصر اطروش, میراث سیاسی, میراث فرهنگی, میراث اجتماعی}
    Rajab Ali Alizadeh *, Ali Bayat, Mostafa Majd, Abd, Allah Rajaei Litkuhi
    The presence of the Alawis in the north of Iran and the spread of their thoughts has had a profound influence on the regions. The present study will provide a descriptive analysis of the socio-political heritage of Nāsir al-Utrūsh and the effect of his activities during his settlement in the very regions. Through the promotion of Shia political doctrines, Nāsir al-Haqq restored the political authority of the Alawis. He emphasized on the significance of cherishing human dignity in political ethics, tolerance with the opponents, forgiveness of the wrongdoers, and mercy toward the subordinate. He considered social unity as an important factor in achieving his highest aspirations. His jurisprudential instructions implied the attempts to accord Zaidi jurisprudence with Imami Jurisprudence. He was also the founder of the first madrasa for Islamic instructions, and had the most effective role in converting the people of the regions to Islam.
    Keywords: Iran, Alevis, N?sir al-Haqq, Tabaristan, Gilan, Deylaman, Zaidi}
  • عبدالعلی قوام*، رضا صولت

    تلاش های ترکیه برای همگرایی با اروپا پس از گذشت نیم قرن همچنان بی نتیجه مانده است. در مرحله ی کنونی برای ترکیه و اتحادیه ی اروپا امکان بازگشت از این راه وجود ندارد، با این حال، اعضای این اتحادیه هنوز قادر به اتخاذ تصمیمی درباره ی عضویت آنکارا نیستند. در مقاله ی پیش رو، قصد داریم نشان دهیم که چرا کشورهای اروپایی همچنان در پذیرش ترکیه به عنوان عضوی از اتحادیه ی اروپا تردید دارند. اگرچه برخی از موارد، مانند مسائل اقتصادی و حقوق بشری به طور رسمی به عنوان دلایل مخالفت با عضویت ترکیه بیان می شود، با این حال، نمی توان از تاثیر مسائل غیرمادی و نبود هویتی یکپارچه در دو سوی این معادله چشم پوشی کرد.
    حزب عدالت و توسعه برای عضویت در اتحادیه ی اروپا تا سال 2007 رویکردی کارکردگرایانه داشته است؛ اما بعد از سال 2007 و پس از کودتای قضایی، سیاست خارجی آنکارا از کارکردگرایی به سمت سازه انگاری حرکت کرده است. نویسندگان، با تایید کارکردگرایی به عنوان بخشی از موانع اتحادیه ی اروپا، به انگاره های سازه انگاری در راستای مذاکرات معتقد هستند.
    در این مقاله با استفاده از رویکرد سازه انگاری نشان می دهیم که چگونه مسائل هویتی و تصویرهای بیناذهنی در مخالفت برخی کشورهای اروپایی با عضویت ترکیه در اتحادیه موثر بوده است.

    کلید واژگان: ترکیه, اروپا, حقوق بشر, هویت, اقلیت, علوی, کرد, ارمنستان, قبرس}
    Abdolali Ghavam*, Reza Solat

    Turkey's efforts to woo Europe in more than half a century have not helped this country to be a member of EU yet.  At this point none of them can step back from the Turkey's EU process, but still European Union members are not ready to accept turkey as a new member. This essay tries to understand why EU still hesitates to accept turkey. Although, some reasons like economy and human right are formally consider as the main obstacles in Turkey's EU process, we cannot ignore immaterial obstacles and different identities in this process. Justice and Development Party (AKP), had functionalist approach till 2007 in EU integration. But after judicial coup d’état in 2007, turkey’s foreign policy under the rule of AKP, tends to constructivism. So in this essay we focus on functionalism to explain parts of obstacles on Turkey's accession and at the same time use constructivism to explain the other parts. With constructivism theories, we will show how identity and Turkey's image in Europe and EU image in turkey do not help them to integrate more.

    Keywords: Turkey, EU, Human right, Identity, minorities, Alevis, Kurds, Armenia, Cyprus}
  • محمد ترابی *
    گسترش سریع عثمانی به سوی بیزانس و بالکان، در اوایل قرن سیزدهم میلادی در کنار عوامل مادی مرهون عوامل معنوی نیز بود. در این باره می توان به ارتباط معنوی بین بکتاشیه و ارتش عثمانی موسوم به «ینی چری» اشاره نمود. در ابتدای تاسیس دولت عثمانی بزرگان دین در امور سیاسی، اداری و نظامی، نقش و تاثیر بسیاری داشتند. این رابطه مثبت طریقت های شیعی با سلاطین عثمانی تا زمانی که متولیان امور در یک چارچوب مشروع فعالیت می نمودند، ادامه داشت و بزرگان دین، فرق صوفی مسلک و علویان از نظام حاکم حمایت می کردند. در اواخر دوره عثمانی تضعیف نقش دین و موسسات دینی باعث به وجود آمدن عکس العمل ها و قیام های مردمی شد. بایزید اول با نادیده گرفتن تذکرات علمای دین و افتادن به دامن انواع فسادها باعث انعقاد نطفه قیام های مردمی گردید. تاسیس دولت صفوی در سال 1501 در ایران نیز در بالا بردن روحیه شیعیان باطنی و گسترش فرهنگ اسلام شیعی عاملی تاثیرگذار بوده است. گسترش روزافزون چپاول های اقتصادی و ظلم به مردم عادی نیز از عوامل قیام ها به شمار می روند. در این مقاله با تبیین عوامل فوق، قیام های اسلامی و شیعی متعدد آن دوره بررسی شده اند.
    کلید واژگان: دولت عثمانی, قیام های جلالی, طریقت های شیعی, صوفیه}
    Mohammad Torabi *
    The rapid development of Ottoman Empire in the early 13th century A. D. to include Byzantium and the Balkans was due to both material and spiritual factors; and in this regard, one can refer to the spiritual relationship between Baktashieh and the Ottoman Army called "Yenichiris". The positive relationship between the Shiite orders and the Ottoman rulers persisted so long as the former worked within a legitimate framework; thus, the religious leaders, the Sufi sects, and Alevis supported the ruling government. The decline of the role of religion and the religious institutions caused the public revolts. Overlooking the warnings from the religious scholars, and getting involved in a variety of corruptions, first Bayazid caused the public revolts to be conceived. The establishment of Safavid Government in 1501 A. D. encouraged the esoteric Shiites, and was a major factor in the development of the Shiite Culture. The increasing rise of the economic scandals and oppressions are also regarded as the major factors in the revolts. Explaining the above-mentioned factors, this paper is concerned to examine the various Islamic and especially Shiite revolts of the early 13th century.
    Keywords: Ottoman government, Islam, revolt, order, Sufists, Alevis, Scholars}
  • احمد خامه یار *
    سرزمین شام از صدر اسلام، محل تجمع و سکونت پیروان فرقه های مختلف اسلامی بوده است. فرق مختلف شیعه نیز از سده های اولیه هجری در این سرزمین حضور داشته اند و حتی در برخی دوره های تاریخی، موفق به ایجاد حکومت شیعی شده اند. از نظر فکری نیز در برهه ای از تاریخ، منطقه جبل عامل، یکی از مهم ترین مراکز علمی و فقهی شیعه بوده است. این مطالب نشان دهنده اهمیت بررسی تاریخ و اعتقادات شیعیان این سرزمین است. یکی از راه هایی که می تواند به شناخت تاریخ، جامعه و اعتقادات دینی مردم یک منطقه کمک کند، مطالعه و بررسی زیارتگاه ها و نقاط مقدس آن مردم است. از این رو در این نوشتار مهم ترین مزارات فرق مختلف شیعه در سرزمین شام به اجمال معرفی و بررسی شده اند. به این منظور، مقاله در چهار بخش، به معرفی مزارات هر فرقه پرداخته است: 1. مزارات شیعیان امامیه؛ 2. مزارات علویان؛ 3. مزارات اسماعیلیان؛ 4. مزارات حروفیان. در هر بخش نیز با اشاره به مناطق اصلی حضور و تمرکز فرقه موردنظر، به معرفی و بررسی مزارات مورد احترام آنان پرداخته شده است. در پایان نیز دو نکته گذرا در باب اهمیت و کارکرد مطالعه این مزارات بیان شده است.
    کلید واژگان: زیارتگاه ها, شام, فرق شیعه, شیعه امامیه, علویان, اسماعیلیان, حروفیه}
    Ahmad Khameyar *
    Sham (the classical Arabic name for Syria) has been populated by the adherents of different Islamic sects ever since the coming of Islam. Shiite sects have also been living in this territory since the early centuries after Hegira; even they have sometimes succeeded in establishing Shiite governments. Jabal Amel once was one of the most important academic centers for Shiite jurisprudence. These considerations are indicative of the utmost importance of the examination of the history and beliefs of this territory. One of the ways in which one can study the history, society, and the beliefs of the people of a region, is to take its holy shrines and sacred places into account. Thus, the present writing is concerned to consider the most important tombs of different Shiite sects. The paper is divided into four parts, each of which is concerned with the tombs of one sect: the first part is concerned with the tombs of Twelvers; the second with the tombs of Alevis; the third with the tombs of Ismailis; and the fourth with the tombs of Hurufis. Discussing the center of every sect, each part has been concerned with a brief introduction of its holy tombs. Finally, two considerations have been made about the significance of the study of these tombs.
    Keywords: Shrines, Sham, Shiite sects, Imami Shiism, Alevis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال