به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Farhadi » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • حفیظه مهدیان*
    فریب، یکی از مضامین اخلاقی و اجتماعی مهم است که در جامعه ما به مساله تبدیل شده است. از آنجا که رسانه در ساخت اجتماعی معنا موثر است، این مقاله سعی دارد با واکاوی آثار یکی از نخبگان سینمای ایران که در آثارش بر مساله فریب تمرکز کرده، به این مساله بپردازد که رسانه چه بازنمایی از فریب در جامعه دارد؟ از منظر بارت، رسانه، اسطوره ساز است و مسائل ایدئولوژیک را به مثابه اموری طبیعی بر جامعه تحمیل می کند. رویکرد برساختی در نظریه بازنمایی استوارت هال نیز قائل است، رسانه بازتاب واقعیت نیست و امر اجتماعی را بر مبنای ایدئولوژی شخصی برمی سازد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی، درصدد است تا ببیند فرهادی در آثارش چه اسطوره هایی از فریب و دروغ در جامعه ایرانی می سازد. تحلیل محتوای کمی نشان داد، فرهادی از بین 6مولفه فریب، بیش از همه بر «دروغگویی» و «پنهان کاری» در فیلم هایش تمرکز دارد. تحلیل محتوای کیفی نشان داد «شرایط فرهنگی- اجتماعی در ایران»، «مذهب و شریعت مداری»، و «نوع حکومت مداری»، از مولفه هایی است که در آثار وی تکرار شده اند و به عنوان عوامل فریب، بازنمایی شده اند.
    کلید واژگان: اسطوره, بازنمایی, فریب, فرهادی, سینما}
    Hafizeh Mahdian *
    Deception is one of the important moral and social themes that has become a problem in our society. Because media is effective in social construction of meaning, this article attempts to examine what the media has to say about deception in society by examining the works of an Iranian cinema elite who has focused on the deception issue. From Barth's perspective, the media is mythical and imposes ideological issues on society as natural matters. The rigid approach to Stuart Hall's theory of representation also holds that the media is not a reflection of reality and that the social is based on personal ideology. Using qualitative and quantitative content analysis, this article seeks to see what myths and deceptions Farhadi is creating in Iranian society. Quantitative content analysis revealed that Farhadi, of the six components of deception, focuses mostly on "lying" and "secrecy" in his films. Qualitative content analysis showed that "socio-cultural conditions in Iran", "religion and law", and "type of governance" were among the components that were repeated in his works and represented as deceitful factors.
    Keywords: Myth, Representation, Deception, Farhadi, Cinema}
  • Elham Tavakoli, Mehrdad Navabakhsh *, Mansour Haghighatian

    Everyday life has intertwined with the kinds of relations that people have with each other. When these relations become power relations, people try to influence the relationship process. This article have examined the power relation in the “The Salesman”, prodused by Asghar Farhadi, and has analyzed the power relations that has been formed between subjects- Emad and the aggressor- and has attempted to answer these main questions: How did the subjects affect each other in this relation of power, and what strategies and techniques did they use to excercise power? To answer these questions, Foucault's views were chosen as the theoretical framework and the method of critical analysis of discourse of Fairclough was chosen as the research method. The unit of analysis in this study was the text of the conversations of these two subjects. The result of the research shows that the aggressor and Emad used dominant and antagonistic approaches to influence each other. The comparison of these actions showed that although the aggressor tried to use his dominant approach to advance his purposes, Emad confronted him with a rival approach. Eventually, Findings show that Emad, after many interactions, was able to turn his strategies into a "winning" strategy by changing his techniques.

    Keywords: power, Power Relation, Subject, Technique, Strategy, Foucault, Farhadi}
  • یوسف مظفری، امیرسعید مولودی*، علیرضا خرمایی

    اگر برحسب نظریه استعاره مفهومی، شالود ه تفکر بشری را استعاری د انسته و زبان را تنها یکی از بازنمایی های استعاره های مفهومی به حساب آوریم، باید بتوانیم استعاره های مفهومی را د ر بازنمایی های دیگری همچون تصاویر ثابت و متحرک، صد اها، موسیقی و... نیز ملاحظه کنیم. بر همین اساس، در  اثر حاضر، مفهوم سازی های استعاری فیلم فروشند ه بر اساس نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون (1980 , 2003) و نظریه استعاره چند وجهی فورسویل (2006, 2008) مورد بررسی قرار می گیرد . به همین منظور، بازنمایی های زبانی و غیر زبانی استعاره های مفهومی در سکانس های مختلف این اثر تحلیل می شوند . با بررسی د اد ه ها مشخص می شود که استعاره های مفهومی، به طور گسترد ه د ر این فیلم به کار گرفته شد ه اند . برخی از این استعاره ها مانند فیلم فروشنده به مثابه نمایشنامه مرگ فروشند ه یا تهران به مثابه نیویورک دهه چهل، کل روایت فیلم را در بر گرفته اند و تشابه شرایط اجتماعی د و جامعه را مفهوم سازی می کنند . برخی نیز همچون عماد به مثابه مش حسن، یا عماد به مثابه حیوان، برای شخصیت پرد ازی نقش ها مورد استفاد ه قرار گرفته اند .

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, فرهادی, فروشنده, سینما, استعاره چندوجهی}
    Yousef Mozafari, Amirsaeid Moloodi *, Alireza Khormaee

    In case, based on the theory of conceptual metaphor, we consider the foundation of human thought as metaphorical and consider language as only one of the representations of conceptual metaphors, we should be able to consider conceptual metaphors in other representations such as still and moving images, sounds, music, etc.Accordingly, in this research work, the metaphorical conceptualizations of the Salesman film are examined based on the conceptual metaphorical theory of Likoff and Johnson (1980, 2003) and the theory of Forswell Multidimensional Mkkketaphor (2006, 2008). For this purpose, linguistic and non-linguistic representations of conceptual metaphors are analyzed in different sequences of this work. Examination of the data reveals that conceptual metaphors are widely used in this film. Some of these metaphors, such as the Iranian film “ Salesman” as a play about US made film “ The Death of a Salesman” or Tehran as New York in the 1940s, pervade the entire narrative of the film and conceptualize the similarity of the social conditions of the two societies.  And some, such as Emad as Mash Hassan or Emad as an animal, have been used to characterize the roles.

    Keywords: Conceptual Metaphor, Farhadi, Salesman, Cinema, Multidimensional Metaphor}
  • سید علی روحانی*، محمد مهدی فیاضی کیا

    این مقاله فرض های بنیادین در بازنمایی نقش زن در سینمای فرهادی را در چهارچوب غیریت امر زنانه در آرای امانویل لویناس واکاوی می کند. آرای لویناس از این حیث مهم است که همواره از سوی برخی از متفکرین متهم شده که دیدگاهی سنتی درباره زنان داشته است. با بازخوانی آثار فرهادی می توان نگاه مشابهی را جستجو کرد. با این که اغلب سینمای فرهادی با ایده هایی درباره بازنمایی متفاوت از زن ایرانی در ارتباط دانسته شده اما این پژوهش تحلیلی است در باب نحوه مواجهه سوژه مذکر آثارش با این غیریت و این که چگونه زن در این آثار به عنوان قربانی و در عین حال منشا و سرآغاز ایجاد مشکلات مورد شناسایی قرار گرفته است. شباهت میان نگاه فرهادی به زن و آن چه لویناس از غیریت زنانه تعبیر می کند به پرسش بزرگ تری می انجامد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که چگونه تاکید بسیار گفتمان امروز در سینمای ایران بر وجهه قربانی بودن زنان، خود نوعی مداخله در ساخت تصویری از زنان است که سوژه مذکر مداخله گر ایجاد کرده و چگونه رویکرد لویناسی می تواند راهی برای برون رفت از این مداخله و نمایش شیوه ای از ارتباط میان سوژه و دیگری باشد که منجر به دستیازی سوژه به دیگری نشود.

    کلید واژگان: امر زنانه, سینمای فرهادی, امانوئل لویناس, دیگری}
    Seyyed Ali Rouhani *, Mohamad Mahdi Mahdi.Fayyazikia

    This essay examines the fundamental assumptions in representing women's in Farhadi cinema in the context of Emmanuel Levinas' thought. Levinas' opinion has always been accused by some of the thinkers who have had a traditional view of women. By looking at the works of Farhadi, one can look for a similar look. Although Farhadi cinema is often associated with ideas about the different depiction of Iranian women, this is an analytical study of how the male subject of his work works with this aspect and how women are sacrificed and, at the same time, The beginning of the problem has been identified. The similarity between Farhadi's look to the woman and what Levinas interprets from femininity brings to a bigger question. The results of this study show how much of the emphasis today in Iranian cinema on the victimization of women is itself an intervention in the construction of an image of women that has created a male interventional subject and how this approach can be a way to get out of this intervention and show. A way of communicating between the subject and the other that does not lead tothe subject violating the Otherness of the other a priori.

     

    Keywords: woman, femininity, Farhadi, Levinas, otherness}
  • اصغر فهیمی فر*، حسنعلی پورمند، محمد خیر دریب

    اراد بریخت من المسرح ان یتحول إلی منبر للحوار ولیس منصه للاوهام، ووضع مفهوما جدیدا للإبداع المسرحی عرف ب"التغریب" او "المسرح الملحمی"، الذی یهدف إلی حث دایره النقد فی ذهن المتفرج. إن هذا المفهوم یستند إلی فکره "صناعه ما هو غریب" وهذا ما یحوله إلی فعل شعری، وکان بریخت یهدف من مفهومه هذا إلی انتزاع الانفعال من الإنتاج المسرحی وإیجاد تباعدیه بین المشاهد و شخصیات المسرحیه وانفکاک الممثلین عن ادوارهم. وتحویل المتفرج السلبی الی مشاهد فعال و ایجابی. هذا ویعد اصغر فرهادی من اهم المخرجین السینماییین الإیرانیین، وهو من القلایل الذین یملکون نمطا خاصا بهم، وفیلم البایع من اهم افلامه حیث إننا فی هذا المقال نسعی إلی ان نظهر الطریق الذی سلکه هذا الفیلم من اجل إیجاد مشاهدین متفاعلین وایجابیین، وبقراءه کافیه لفیلم البایع ومن خلال محورین رییسیین وهما الشخصیات وحواراتها والثانی هو الجانب الإخراجی، حیث یمکننا ان نری طریقه تشکیل هذا الجمهور، وذلک من خلال المنطق الاستقرایی لهذا الفیلم مع آراء برتولت بریخت، واسباب تاثیر فیلم "فروشنده" (البایع) علی الجمهور حیث سوف یتم تحلیله من خلال مفاهیم التباعدیه والتماهی. ویبدو ان فرهادی یستخدم نفس الاسالیب غیر المباشره لبریخت، للوصول إلی المشاهد الفعال ویجبر الجمهور علی التفکیر، وذلک من خلال وسایل وطرق غیر مباشره. ولکن بطبیعه الحال، فإن اسلوب فرهادی لا یتناقض مع خلق تماهی الجمهور مع شخصیات الفیلم، وبالإضافه إلی خلق نوع خاص وحدیث من التباعدیه بطریقته الخاصه وذلک من خلال حرکات الکامیرا، الدیکور، الدیکوباج، التاطیر الفیلمی، والسرد الروایی. لانه وفی العصر الحالی امام موضوعات عادیه وبمعالجه عادیه للقصه، فإن ذلک لا یجبر ولا یدعو المشاهد للتفکیر.

    کلید واژگان: السینما, المشاهد, التباعدیه, التماهی, برتولت بریخت, اصغر فرهادی, فیلم البائع}
    Asghar Fahimi Far*, Hassanali Pourmand, Muhamad Khayer Drib

    Bertolt Brecht wanted the theater to become a forum for dialogue rather than a platform for delusions, and to develop a new concept of theater creativity known as "Westernization" or "APEC Theater" which aims to stimulate the cash circle in the spectator's mind. This concept is based on the idea of "making what is strange" and this turns it into a poetic act. Brecht intended, from this concept, to extract emotion from theatrical production and to distance the viewer from the characters of the play and the actors' departure from their roles, and then the truth becomes easier to understand. Asghar Farhadi is considered one of the most important Iranian film directors, and he is one of the few who owns a style of their own, and The Salesman  is one of his most important films as we in this article seek to show the way this film took in order to find positive and interactive viewers through two main axes: characters and their conversations as well as direction. Here we can see the way the audience is formed. By extrapolating this film with the opinions of Brecht, and the reasons for the influence of the film "Froshendeh" or Salesman, on the audience, it will be analyzed through the concept of divergence and identification. It seems that Farhadi like Brecht uses the same indirect methods, to reach effective and active viewer and forcing the audience to think. But, of course, Farhadi's style does not contradict the audience's identification with the characters of the film, in addition to creating a special and modern type of divergence in his own way through camera movements, decoration, decoupage, film framing, and narrative. Because in the present era with ordinary subjects and a normal treatment of the story, this does not force the viewer to think.

    Keywords: Cinema, Audience, Distancing Effect, Identification, Brecht, Farhadi, the sealsman}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال