به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Formal Order » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • میلاد امیری*
    رویه قضایی ایران در موارد حدوث تزاحم میان موجبات قرار منع تعقیب و موقوفی تعقیب، غالبا متمایل به قرار اخیرالذکر است. در این مجال سوالی مطرح می گردد؛ مبنی بر اینکه در صورت گذشت منجز شاکی، آیا صدور قرار موقوفی تعقیب، طبق بند «ب» ماده 13 قانون آیین دادرسی کیفری، نسبت به رفتاری که با بررسی مقام قضایی، بالذات فاقد وصف کیفری است، وجاهت حقوقی دارد؟ نگارنده بر این دیدگاه است که صدور قرار موقوفی تعقیب، با توجه به عبارت تعقیب «امر کیفری» در صدر ماده یاد شده و عبارت «جرایم قابل گذشت» در بند مذکور، فرع بر مجرمانه بودن رفتار است و در صورتی که رفتار انتسابی به متهم، بنا به تشخیص ابتدایی یا امتدادی مقام قضایی جنبه حقوقی داشته یا امر غیر کیفری تلقی شود، صدور قرار منع تعقیب، اولویت دارد و گذشت شاکی خصوصی، تاثیری در ماهیت امر غیر کیفری یا توقف این ارزیابی ماهوی ندارد.این مهم در قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه نیز مورد توجه مقنن این کشور قرار گرفته است به نحوی که مصالحه یا استرداد شکایت به عنوان حق شاکی در دعاوی عمومی «خاص»، موجب توقف تعقیب می گردد. لذا در این خصوص دیدگاه برخی قضات مبنی بر اولویت قرار شکلی موقوفی تعقیب بر قرار ماهوی منع تعقیب، به صورت مطلق قابل پذیرش نمی باشد. نگارنده به شیوه تحلیلی و توصیفی به بررسی موضوع می پردازد.
    کلید واژگان: قرارمنع تعقیب, قرارموقوفی تعقیب, قرارشکلی, قرار ماهوی, جرایم قابل گذشت}
    Milad Amiri *
    Iran's judicial practice in cases where there is a conflict between the reasons for the prohibition of prosecution and the suspension of prosecution, is often inclined to the latter order. In this area, a question is raised; According to Article 13 of the Criminal Procedure Code, if the plaintiff passes away, is there any legal justification for issuing a suspension of prosecution for a behavior that, according to the investigation of the judicial authority, does not have a criminal character? The author is of the opinion that the issuance of a suspension of prosecution, considering the phrase "criminal order" at the beginning of the mentioned article and the phrase "forgivable crimes" in the mentioned paragraph, is related to the criminality of the behavior and if the behavior attributed to the accused According to the preliminary or extended judgment of the judicial authority, if it has a legal aspect or is considered a non-criminal matter, the issuance of a restraining order has priority, and the passing of the private plaintiff has no effect on the nature of the non-criminal matter or the cessation of this substantive assessment.This issue has been brought to the attention of the legislators of this country in the French criminal procedure law in such a way that conciliation or restitution of the complaint as the plaintiff's right in "special" public lawsuits causes the prosecution to stop. Therefore, in this regard, the point of view of some judges regarding the priority of formal suspension of prosecution over substantive prohibition of prosecution is not absolutely acceptable. The author examines the subject in an analytical and descriptive. According to the knowledge and awareness that was obtained from the reasons for issuing the prohibition order and the suspension of prosecution, especially paragraph "b" of Article 13 of the Criminal Procedure Law, it should be acknowledged that the reasons for the prohibition order cannot be combined with the reasons for the suspension of prosecution. Because if there are reasons for the acquittal of the accused, especially the lack of criminal description or the lack of attention to the charges against the accused, there will be no reason to raise the reasons for suspending the prosecution, especially paragraph "b" of Article 13 of the Criminal Procedure Law, and the private plaintiff's indulgence in behavior that is basically It is not subject to criminal prosecution, it has no effect in stopping the prosecution with a suspension order, and the judicial authority is obliged to acquit the accused with a prohibition order according to Article 265 of the Criminal Procedure Law. Likewise, It is worth noting that if the Emirates and the witnesses do not pay enough attention to or attribute the accusation to the accused or it is weak or basically the judge is faced with the lack or lack of evidence and at this stage and during the investigation, the plaintiff declares his forgiveness, to The reason for this is that all four aforementioned conditions are present, the issuance of the suspension order is the first, and there is no need to prove the crime or the existence of evidence to prove the claim in accordance with Article 160 of the Islamic Penal Code at the time of issuing the order.
    Keywords: Prosecution prohibition order, prosecution suspension order, formal order, substantive order, Forgivable crimes}
  • علی ربانی گلپایگانی*
    یکی از راه‎های فکری خدا شناسی که برای عموم انسان‎ها قابل فهم است، تفکر در پدیده‎‏های عالم طبیعت است که از جهات گوناگون (حدوث، حرکت و...) می‎تواند راهگشای انسان در شناخت آفریدگار جهان باشد. یکی از برجسته‎ترین و نمایان‎ترین آنها، نظم و اتقان حاکم بر جهان است. از برهان نظم، تقریرهای مختلفی ارایه شده است که تقریر آن بر پایه قانون احتمالات، از آن جمله است. استاد شهید مطهری در آثار خود به تبیین این تقریر از برهان نظم پرداخته است؛ چنان که آن را بر اساس قانون سنخیت علی و معلولی نیز تقریر و تبیین کرده است. یقین حاصل از برهان نظم بر پایه قانون احتمالات، یقین معرفت‎شناختی و منطقی است، نه یقین روان‎شناختی که فاقد اررش منطقی و معرفت‎شناختی است. البته، یقین مزبور، یقین بالمعنی الاخص که در اولیات و فطریات وجود دارد نمی‎باشد، بلکه یقینی است در تراز یقین موجود در متواترات، تجربیات و حدسیات. اما یقین حاصل از برهان نظم بر اساس اصل سنخیت، یقین بالمعنی الاخص و همپایه یقین در اولیات و فطریات منطقی است. در این نوشتار، دو تقریر مزبور از برهان، تبیین و بررسی شده و به اشکالاتی که بر تقریر برهان نظم بر اساس قانون احتمالات وارد شده، پاسخ داده شده ا ست.
    کلید واژگان: برهان نظم, قانون احتمالات, اصل سنخیت, یقین منطقی, یقین معرفت شناختی, نظم غایی, نظم صوری, نظم فاعلی}
    Ali Rabbani Golpayegani *
    One of the rational ways of knowing God that is understandable to the general public is thinking about the phenomena of the natural world, which in various aspects (coming into being or huduth, movement, etc.) can be a way for man to know the creator of the world. One of the most prominent and apparent of them is the order and precision that governs the world. From the argument from design, various accounts have been presented, one of which is based on the law of probability. The martyred professor Morteza Motahari has given this account of the argument from design in his works, just as he has also explained it according to the law of congruity of cause and effect. Certainty arising from the argument from design according to the law of probability is epistemological and logical certainty, not psychological certainty which has no logical or epistemological value. Of course, this certainty is not certainty in the specific sense that exists in Awwalliyyat (primary propositions) and Fitriyyat (natural propositions), rather it is a certainty at the level of Mutawatirat (widely reported propositions), Tajribiyyat (empirical propositions), and Hadsiyyat (inspired propositions). But the certainty resulting from the argument from design according to the law of congruity of cause and effect is certainty in the special sense and is equivalent to the certainty of logical Awwalliyyat (primary propositions) and Fitriyat (natural propositions). In this article, the two accounts of the argument are explained and examined, and the objections to the account of the argument from design according to the law of probability are answered.
    Keywords: Argument from Design, Law of Probability, Principle of Congruity of Cause, Effect, Logical certainty, Epistemological Certainty, Ultimate Order, Formal Order, Subjective Order}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال