به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Popular novel » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • نسرین فلاح*، آیدا رضوانی
    در رمان عامه پسند ایرانی،  زنان نقش موثری به عنوان نویسنده برعهده دارند و با خلق شخصیت های زنانه و شرح زندگی آنان، جلوه های زندگی زن ایرانی را منعکس می کنند. نقد زنانه با دو گرایش عمده به تحلیل نقش زن با توجه به جلوه های حضور زنان در اثر و نویسنده ی خلاق آن می پردازد. در گرایش نخست با تاکید بر متن، جایگاه و نقش زنان بررسی می شود و خوانش زنانه ی متن مهم است. در گرایش دوم خلاقیت نویسنده ی زن و زبان زنانه ارزیابی می شود. بررسی جلوه های زنانه در آثار نویسندگان زن علاوه بر این که دیدگاه خاص نویسنده را نشان می دهد، جایگاه زنان را در جامعه ی معاصر منعکس می کند. این مقاله به شیوه ای تحلیلی- توصیفی با انتخاب آثار برجسته ی نویسندگان متعددی همچون فهیمه رحیمی، نسرین ثامنی و فتانه حاج سید جوادی، آن ها را از دیدگاه جلوه های زنانه تحلیل می کند. یافته ها نشان می دهد که جلوه های زنانه، در دو سطح فرم و محتوا نقش زنان را در این آثار مشخص می کند و این نقش با توجه به دیدگاه فمینیستی در دو بخش جنسی و جنسیتی طبقه بندی می شود. پس از تعیین نقش زنان در این آثار به مقایسه ی آن با تفکرات و اندیشه های فمینیستی می پردازد و تفاوت نقش زنان را در این آثار مشخص می کند. نقش و جایگاه زنان در آثار پیشگفته، با تفاوتی عمده نوعی خودآگاهی زنانه را نشان می دهد که اغلب بر اطلاع از جایگاه متعارف زنان و انعکاس آن استوار است و هیچ تمایلی به سمت دیدگاه های افراطی فمینیستی مشاهده نمی شود.
    کلید واژگان: رمان عامه پسند, نقد زنانه, جلوه های زنانه, فهیمه رحیمی, نسرین ثامنی و فتانه حاج سید جوادی}
    Nasrin Fallah *, Aida Rezvani
    In the Iranian popular novels, women play effective roles as authors and by creating female characters they can reflect women status.  Feminist criticism come in two general kinds, analyzing the role of women through the manifestation of women and creative writers. The first division, or Gynocritics, on the bases of text, women status and roles were studied. The second division, or feministcritique, evaluates creativity and feminine language. This article analyzed the manifestations of women in various authors with outstanding selection of their works such as Fahimeh Rahimi, Narin Sameni and Fattane Haj Sayyedjavadi.  After determining the role of woman in these works, the results were compaired with feminist views and the differences in these works were compared. These finding showed that the role of women in the afore mentioned works with the major difference establish the Iranian views which are often based on knowledge and reflection of known place of women. Finally, no tendency to the Extreme view of feminism was observed.
    Keywords: popular novel, Feminist criticism, Women’s manifestations, Fahimeh Rahimi, Narin Sameni, Fattane Haj Sayyedjavadi}
  • مینا کاظمی، زهره نجفی *، محسن محمدی فشارکی
    روایت شناسی به عنوان رویکردی نوین در متن شناسی با آراء ساختارگرایان پیوند اساسی یافته است. ولادیمیر پراپ، فولکلورشناس روسی، نخستین کسی است که با مطالعه ساختارگرایانه بر روی قصه های پریان روسی، روایت شناسی نوین را پایه گذاری کرد. او دریافت قصه های عامیانه با وجود تنوعی که در روایت دارند از نظر انواع قهرمانان و عملکردها به هفت نوع شخصیت و سی و یک عملکرد که همواره با توالی یکسان از پی هم می آیند، محدود می شوند. دستاوردهای او در این پژوهش، آغازگر مسیری نو برای روایت شناسان پس از او شد. در این نوشته با توجه به ساختار ساده و قصه گون رمان های عامه پسند -به عنوان نمونه- چهار رمان پریچهر، یاسمین، یلدا و گندم مرتضی مودب پور را که از رمان های پرفروش در گونه عامه پسند هستند برای بررسی قابلیت آنها با نظریه ریخت شناسی پراپ برگزیدیم. نتایج به دست آمده با مطالعات پراپ همخوانی دارد. تعداد شخصیت ها و عملکرد آنها محدود است و بر اساس توالی یکسانی از پی یکدیگر می آیند. در حقیقت رمان های عامه پسند- با وجود ناهمگونی ها و محدودیت هایی که در تطبیق با الگوی پراپ دارند- دارای قابلیت تطبیق ریخت شناسانه هستند.
    کلید واژگان: روایت شناسی, ریخت شناسی, پراپ, رمان عامه پسند, مرتضی مودب پور}
    M. Kazemi, Z. Najafi *, M. Mohammadi Fesharaki
    Narratology as a new approach in the context of a fundamental has linked to Formalists theories and opinions.
    . Vladimir Propp, Russian Folklorist is the first person who studied on the Russian vulgar stories and grunded modern narratology .He understood that vulgar stories limited to certain and limited heroes and functions that follow always after each other in a same progression regularly. His achievementsin this research was a new way for narrators that came after him.
    Comparison of his theory with nowadays novels has some limitations and incompatibility.according to simple structure of Popular novels, we chose four novels of Morteza Moaddabpour that are some of the best seller popular novels to compare them with Prop's morphology theory . Gained results are similar to Prop' study.It shows Number of characters and actions are limited and they come in a similar succession after each other regularly.
    Keywords: Narratology, Prop, Popular novel, MortezaMoaddabpour}
  • قدسیه رضوانیان، هاله کیانی بارفروشی*
    شکل گیری هویت زنان ایران متاثر از تصورات و انتظارات اجتماعی ای است که از طریق خانواده، منابع آموزشی، رسانه ها و درمجموع سیاست گذاری های کلان اجتماعی و فرهنگی به افراد انتقال می یابد. در دوران معاصر، ادبیات و به ویژه رمان نیز ازجمله عرصه های اندیشه بوده است که زنان در آن سهم انکارناپذیری داشته اند. این پژوهش با مطالعه هفت رمان دهه هشتاد از نویسندگان زن ایران، با سه رویکرد متفاوت به مقوله هویت پرداخته است. بر این اساس، رمان ها در بازنمایی هویت زن به سه دسته تقسیم می شوند: رمان هایی که به طور مشخص در زمینه هویت یابی زنان نوشته شده اند؛ رمان هایی که زنانی هویت یافته را نشان می دهند، اما هویت یابی موضوع محوری آنها نیست؛ و رمان هایی که نه به تامل و خوداندیشی زنان پرداخته اند و نه زنان در آنها به فردیت دست یافته اند. در رمان های گروه اول و دوم، هویت زنان دغدغه اصلی نویسنده است که در یکی برای دست یابی به آن تلاش می شود و در دیگری امری تثبیت شده است، اما در داستان های عامه پسند، زنان داستان ها فردیت و استقلال هویتی چندانی ندارند.
    کلید واژگان: هویت, زنان, رمان های دهه هشتاد, رمان نخبه گرا, رمان بینابین, رمان عامه پسند}
    Ghodsieh Rezvanian, Haleh Kiani Barforooshi*
    Women’s identity in Iran، the same as in other countries، has taken form under the influence of many socio-cultural institutions such as Family، Education، Media. In our time literature، due to the remarkable participation of women، has played an important role in the formation of this identity. This article studies seven Persian novels of 2000’s written by women whose concern has been، in one way or another، the matter of identity. The results of the study indicate three classifications in identity representation: 1) novels which are explicitly in search of women identity; 2) novels which are implicitly concerned with the concept of identity; 3) novels which show no interest in women identity. This third group falls mostly in the category of popular novels.
    Keywords: identity, Persian novels of 2000's, elite novel, popular novel}
  • زهره نجفی*، مینا کاظمی
    سبک، روش خاصی است که نویسنده یا شاعر برای بیان مطالب و مفاهیم مورد نظر خود به کار می گیرد. از دیرباز تا کنون تعاریف و تقسیم بندی های گوناگونی از سبک ارائه شده است. در بررسی سبک هر اثر ادبی ویژگی های زبانی، ادبی و فکری آن اثر مورد بررسی قرار می گیرد. از پدیده های نو اما قابل توجه در جریان ادبی معاصر، رمان های عامه پسند یا بازاری هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و عنوان پرفروش ترین رمان های دهه اخیر را به خود اختصاص داده اند. از این رو توجه بیشتر به این آثار، امری ضروری و لازم است. سبک نویسندگی و اسلوب خاصی که نویسنده برای بیان مفاهیم مورد نظر خود به کار می برد، از مشخصه های بارز هر اثر ادبی است و شناخت نویسنده و دنیای او و دیدگاه و بینش او را به جهان پیرامون نشان می دهد، از این رو بررسی سبکی رمان عامه پسند می-تواند گامی به سوی شناخت علل محبوبیت این آثار باشد.
    نگارندگان در این پژوهش به عنوان نمونه، چهار اثر مرتضی مودب پور را که در سال های اخیر مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است و از موفق ترین رمان نویسان عامه پسند بوده است، مورد تحلیل سبک شناسی قرار داده اند. بر پایه این بررسی مشخص شد که سبک مودب پور، رئالیسم است. وی از نثری ساده و عاری از پیچیدگی استفاده کرده؛ از صنایع بدیعی، جزکنایه بهره چندانی نگرفته و مشکلات جوانان و مسائل سیاسی و اجتماعی روز را با زبانی ساده مطرح کرده است.
    کلید واژگان: سبک شناسی, رمان عامه پسند, مرتضی مودب پور}
    Zohre Najafi*, Mina Kazemi
    Style is said to be the special mode of speaking in which a writer or poet expresses his or her thoughts and materials. From the ancient times up to now, many divisions and definitions have been provided for the literary style. In the examination of the style of each literary work, it is analyzed not only for the features of its language and thought, but for its literary features also. Among the new and noticeable issues in the contemporary literary currents is the rise of the popular novel which has been closely heeded to and has received the title of "the Best Seller" in the last decade. Therefore, it is essential that we pay closer attention to the analysis of such works. The style in which an author writes about his or her thoughts and themes is among the outstanding features of each work of literature. It shows the world of the author as well as his recognition and his outlook about the world around him. Therefore, the stylistic analyses of the popular novels can help us take a step forward to understand why in the last decades such works of fiction have been so popular. In the last years, Morteza Moaddabpour has been among the most successful writers of popular fiction, and has absorbed the attention of many readers. In the present research, the writers have attempted to analyze the stylistics of 4 of his novels. This study indicates that Moaddabpour is realistic in style. He writes in a simple prose style in which there is no complexity; with the exception of metonymy, he takes use of no rhetorical technique; and he expresses the social and political problems in the lives of the youth in a simple language.
    Keywords: Stylistics, Popular Novel, Morteza Moaddabpour}
  • مسعود کیانپور*، زهره نجفی، مینا کاظمی
    رمان های عامه پسند از پدیده های پرمخاطب دهه اخیر در جریان ادبی معاصر است که به فروش بالایی دست یافته اند. مسئله مورد بررسی در این مقاله، میزان و انگیزه های گرایش به این رمان ها در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که در سه سطح ویژگی های ظاهری، ادبی و محتوایی بررسی شد. بدین منظور، عواملی چون جنس، رشته، مقطع و پایگاه اجتماعی- اقتصادی برگزیده شدند تا ارتباط آن ها با میزان علاقه به رمان عامه پسند بررسی شود. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام گرفت. نمونه تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی 384 نفر برآورد شد که با حذف پرسشنامه های مخدوش، در نهایت 301 پرسشنامه واکاوی شد. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل گردید. نتایج نشان می دهد میزان مطالعه رمان در جامعه آماری ضعیف است (بیش از 57 درصد هیچگاه رمان نمی خوانند و یا به ندرت می خوانند). میانگین گرایش به رمان عامه پسند 52/3 است که متوسط رو به بالا محسوب می شود. از بین فرضیه های تحقیق، ارتباط معنادار و معکوسی بین میزان گرایش به رمان عامه پسند و پایگاه اجتماعی- اقتصادی به دست آمد. دیگر فرضیه تحقیق، یعنی وجود ارتباط معنادار میان مقطع تحصیلی و گرایش به رمان عامه پسند نیز تایید شد. اما ارتباط میان جنسیت مخاطبان و نیز رشته تحصیلی با گرایش به رمان عامه پسند، دو فرضیه دیگر تحقیق بودند که مورد تایید قرار نگرفتند.
    کلید واژگان: رمان عامه پسند, مخاطب سنجی, فرهنگ عامه, دانشجو, مطالعه, دانشگاه اصفهان, مطالعات فرهنگی}
    Masoud Kianpour*, Zohreh Najafi, Mina Kazemi
    Popular novels are among recent phenomena in literary trends with a large number of audience and high sale rates. This paper is an attempt to analyze the degree and reasons for reading popular novels by students of University of Isfahan. We studied popular novels in three different dimensions: appearance, content and literary qualities. Variables such as gender, level of education, socio-economic status and field of study are considered as possible independent variables that may influence tendency towards popular novels. Research sample includes 301 cases who were able to fill out our questionnaire from a total sample of 384 individuals. The result of the study indicates that mean of tendency towards popular novels is above the average (3/52).There is a meaningful but reverse relationship between socio-economic status and tendency towards popular novels in the sense that the higher the level of social-economic statue, the less tendency toward popular novels. Likewise, there is a meaningful and reverse relationship between level of education and tendency towards popular novels. However, with the other two independent variables, namely, gender and field of study, we did not find any meaningful relationship.
    Keywords: Popular Novel, Audience Evaluation, Pop Culture, University Student, Reading, University of Isfahan, Cultural Studies}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال