به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « برداشت شن و ماسه » در نشریات گروه « محیط زیست »

تکرار جستجوی کلیدواژه «برداشت شن و ماسه» در نشریات گروه «علوم پایه»
  • علی پرویش*

    امروزه در سراسر جهان، رشد جمعیت سبب توسعه شهر نشینی شده است. در پی این رشد فیزیکی، استفاده از انواع مصالح ساختمانی از جمله شن و ماسه بعنوان محل قرضه جهت اجرای طرح های عمرانی مورد برداشت و بهره برداری قرار می گیرد. مدیریت حوزه های آبخیز بدون توجه به نقش بهره برداران دولتی و محلی، سیاست های حفظ منابع آب و خاک را با ناکامی مواجه می نماید و در درازمدت آثار و تبعات منفی زیادی بر جای خواهد گذاشت. در این تحقیق با استفاده از تکنیک GIS و مدل هیدرولیکی HEC-RAS و با کمک افزونه HEC-GeoRAS که پل ارتباطی بین مدل هیدرولیکی HEC-RAS و ArcGIS است، اقدام به بررسی اثرات برداشت بی رویه شن و ماسه بر ویژگی های هیدرولیکی و هیدرولوژیکی رودخانه باراندوزچای پرداخته شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که با برداشت عمقی یک الی دو متر از بستر رودخانه، سطح مقطع 1% کاهش و سرعت 1% افزایش می یابد به عبارتی به ازای برداشت 1 متر مربع از مقطع رودخانه، سرعت به طور میانگین 02/0 متر بر ثانیه در هر دوره بازگشت افزایش می یابد. این امر در مقاطع عرضی باعث افزایش توان رسوب گذاری و مشکلاتی اعم از بهم خوردن رژیم جریان و سیلابی شدن دبی هیدروگراف در رودخانه و در مقاطع طولی سبب کف کنی و تخریب کناره های رودخانه و زمین های زراعی اطراف گردیده است و همچنین باعث اثرات سوء بر پل ها و بناها و ساخت و ساز های کنار رودخانه شده است.

    کلید واژگان: بستر رودخانه, سیلاب, برداشت شن و ماسه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال