به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پوشش دار » در نشریات گروه « مواد و متالورژی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پوشش دار» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • مرزبان شکری، یاسر ملایی برزی*

    در این مطالعه، تاثیرات سولفید مولیبدن بدون پوشش و پوشش دار شده (با پلی اتیلن گلیکول) با غلظت های مختلف روی مشخصه های روانکاری یک روغن موتور پایه به روش تجربی مورد بررسی قرار می گیرد. برای انجام این کار روغن موتور ایرانول ریسینگ 10W40 به عنوان روغن پایه در نظر گرفته شده و سپس روغن نانو با غلظت های مختلف شامل 0/025، 0/01 و 0/05 درصد وزنی به روش آلتراسونیک تهیه و ساخته شد. ویژگی ها و اندازه ذرات نانو در روغن با استفاده از روش های آزمایشگاهی مانند TEM و XRD بررسی شده و همچنین جهت، شدت، اندازه و حجم معلق در روغن به کمک روش های طیف سنجی FTIR و DLS مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی عملکرد روغن و تاثیر روی مشخصه های اصطکاک و سایش روغن موتور، تست استاندارد چهار ساچمه روی روغن پایه و روغن های نانو با غلظت های فوق انجام شده و نتایج آن ثبت شد. نتایج آزمایش های طیف سنجی روی روغن با پوشش دار و بدون پوشش با غلظت های مختلف نشان داد که میزان ته نشینی و رسوب ذرات پوشش دار با درصد وزنی 0/01 درصد سولفید مولیبدن کمترین میزان را دارا بوده و بهترین همگنی را ایجاد می کند. همچنین نتایج تست چهار ساچمه حداکثر حدود 20 درصد کاهش خواص سایشی روغن را برای نانوذره بدون پوشش با غلظت 05/0 درصد نسبت به روغن پایه نشان داد.

    کلید واژگان: مولیبدن سولفید, پوشش دار, روغن موتور, سایش, اصطکاک}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال