به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اندازه دانه ها » در نشریات گروه « مهندسی معدن »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اندازه دانه ها» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • سید داود محمدی *، غلامرضا خانلری، لیلا احمدی
    به طور کلی بهره گیری از امکانات محلی و دسترسی به منابع قرضه مناسب و با صرفه اقتصادی در هر پروژه عمرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا، سنگ های آهکی به طور وسیعی برای احداث پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از فاکتورهایی که به عنوان عامل تمایز در سنگ های آهکی استفاده می شود، بافت سنگ های آهکی می باشد. در این پژوهش با در نظر گرفتن بافت به عنوان عامل متمایز کننده سنگ های مورد مطالعه، به بررسی مقاومت و دوام شش نمونه از سنگ آهک های استان همدان از طریق آزمایش سلامت سنگ پرداخته شده است. هدف از انجام این پژوهش دستیابی به نوعی از سنگ آهک می باشد که از نظر بافت و خصوصیات زمین شناختی در مقابل خوردگی ناشی از ترکیبات شیمیایی مقاوم بوده و کمترین تاثیرپذیری را از این نظر داشته باشد و در واقع کمترین میزان زوال را از خود نشان دهد. بررسی تاثیر بافت بر افت وزنی نمونه ها در آزمایش سلامت نشان می دهد که در سنگ های آهکی، بافت هایی که یکپارچگی در ساختار و همچنین نوع کربنات تشکیل دهنده آنها مشاهده می گردد، رفتار بهتری را نشان می دهند. همچنین در تمام نمونه هایی که دارای بافت و ترکیب یکنواختی بودند، مصالح درشت دانه، با محدوده اندازه 5/37 تا 50 میلی متر، دوام پذیری بالاتری را احراز نموده اند. بنابراین، بافت؛ یک عامل مهم و موثر بر دوام و مقاومت سنگ های آهکی در برابر خوردگی بوده و باید در کنار اندازه ذرات مصالح، به عنوان فاکتور تعیین کننده در ارزیابی دوام مطرح گردد.
    کلید واژگان: منابع قرضه, اندازه دانه ها, بافت سنگ, سولفات سدیم, سولفات منیزیم}
    S. D. Mohammadi *, Gj. Khanlari, L. Ahmadi
    Totally, the use of the suitable local barrow materials and the local services, are importance in civil projects. Regarding that, calcareous rocks are used extensively as barrow materials to construct of civil projects. The texture is a factor for districting the calcareous rock types. In this research, the resistance and durability of six calcareous rock samples from Hamedan province, under soundness test, were studied. The goal of this study is distinguishes the resistance texture of calcareous rocks against corrosion of chemical solutions. The results of soundness tests show that the resistance samples against corrosion have uniform texture and composition. Also, in coarse grain sizes, 37.5 to 50 mm range is durable size. Finally, the texture and grain size are an important factors on resistance and durability of calcareous rocks against corrosion of chemical solutio.
    Keywords: barrow materials, size grains, texture uniformity, sodium sulfate, magnesium sulfate}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال