به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « منطقه خلیج فارس » در نشریات گروه « پدافند غیرعامل »

تکرار جستجوی کلیدواژه «منطقه خلیج فارس» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • حسن ذوالفقاری باختران، بهادر زارعی، مهدی حسین پور مطلق *، آرش قربانی سپهر

    امروزه مسایل مربوط به امنیت و چالش های امنیتی-سیاسی کشورها در مناطق مختلف جهان، بن مایه بسیاری از مسایل و پدیده های جغرافیای سیاسی و ژیوپلیتیک هستند. منطقه خلیج فارس یکی از مناطق جهان است که در آن چالش های امنیتی- سیاسی به خوبی قابل‌مشاهده است. این منطقه، با هشت کشور (ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین) متفاوت و گاه متضاد از نظر ویژگی‏های سرزمینی، جمعیتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی؛ جزء مناطق پرتنش در میان مجموعه های امنیتی در جهان محسوب می‏شود. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای، اینترنتی و خبرگزاری های مهم بین المللی به تبیین چالش‏های امنیتی- سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس پرداخته و مورد تجزیه و تحلیل عقلانی قرار داده است. سوال پژوهش نیز اینگونه صورت‏بندی می‏شود که مهم‌ترین چالش‏های امنیتی-سیاسی ایران در منطقه خلیج فارس کدامند؟ در پی پاسخ‌گویی به سوال مطرح شده؛ نتایج تحقیق نشان می دهد که دو  چالش‏ امنیتی- سیاسی مانند ناسیونالیسم (ایران و ناسیونالیسم عرب)، اختلافات مذهبی (اسلام سنی وهابیت و اسلام شیعی ایرانی که ریشه فرهنگی دارند) نظام امنیتی- سیاسی ایران را دچار چالش کرده است؛ بدین ترتیب عوامل مستقیمی که در یافته‏های تحقیق آمده است نیز باید مورد توجه قرار گیرند. چنین عواملی نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران چالش های امنیتی-سیاسی را امروزه و در دهه آینده به وجود می آورد، بلکه موانع اصلی شکل گیری یک همگرایی پویا در منطقه خلیج فارس نیز شناخته می شوند.

    کلید واژگان: امنیت پژوهی, چالش ناسیونالیسم, چالش فرهنگی مذهبی, ایران, منطقه خلیج فارس}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال