به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مبلمان » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سیده مرضیه طبائیان*، الهه عابدپور، مریم میرخاقانی زاده

    امروزه ساختار نظام آموزشی در کشور، موجب پذیرش دانشجویان غیر بومی شده و این امر، موجب شکل گیری محیط هایی به نام خوابگاه های دانشجویی می گردد. ساکنین این خوابگاه ها، علاوه بر دستیابی به تجارب جدید و تعامل با دیگران، انتظار دارند محیط آن؛ همچون خانه، تامین کننده حریم شخصی باشد. یکی از معضلاتی که در بین این دانشجویان می توان به خوبی مشاهده نمود، احتیاج آن ها به محیط مناسبی برای زندگی، با مبلمان و بالاخص فضای کالبدی مورد نیازشان می باشد. با توجه به این حقیقت که، مطالعه رفتار انسان، وابسته به مطالعه محیط آن رفتار می باشد، لذا این تحقیق به ترجیح دانشجویان درمورد مبلمان مورد نیاز اتاقشان و شرایط محیطی در خوابگاه، از مباحث معماری و روانشناسی محیط پرداخته است؛ چرا که لازم است در کنار فعالیت های آموزشی و پژوهشی، از فضاهای مطلوب برای سکونت دانشجویان کمک گرفت تا آن ها نیز بتوانند از کیفیت زندگی سالم بهره مند شوند. از این رو، این پژوهش در پی یافتن راهبردهای ارایه معماری داخلی خوابگاه های دانشجویی، متناسب با رفتار فضایی دانشجویان پسر، بر پایه مبلمان این فضاها نگارش گردیده است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از بین 123 دانشجو ساکن در دو خوابگاه بوده، که پرسشنامه ای حاوی 2 گروه سوال، از ترجیحات دانشجویان در حوزه محیط، معماری و مبلمان مورد نیازشان، را پاسخ دادند. با توجه به نتایج و استفاده از آمار تشریحی مشخص گردید که دانشجویان خوابگاه ها، بدون درنظرگرفتن مقدار هزینه، خوابگاه را بر اساس مواردی از جمله کمترین ازدحام و شلوغی، فضای شخصی بیشتر و شرایط مناسب برای استراحت و مطالعه انتخاب می نمایند و در فضای داخلی اتاق، مبلمانی را ترجیح می دهند که مقرون به صرفه، ساده، طبیعی، چندکاره و بادوام بوده و همچنین علاوه بر روشنایی، کاربردی و انعطاف پذیر نیز باشد.

    کلید واژگان: رفتار و ادراک دانشجویان, خوابگاه, مبلمان, طراحی داخلی, روانشناسی محیط}
    Seyyedeh Marziyeh Tabaeeyan *, Elaheh Abedpoor, Maryam Mirkhaghanizadeh

    Today , the national educational system allows the admission of non - local students , which helps form environments called student dormitories . The residents of these dormitories not only acquire new experiences and interact with others , but also expect the environment to provide their privacy like the house does. A large number of students who have to go to cities other than their home in order to study and educate , often choose the dormitory environment to settle . Because they have stayed there for a certain period of time and they have to leave after graduation . They are separated from their family environment by going to dormitory and faced new people and a culture different from their own in that environment . In fact , this accommodation which is compulsion and selection is desirable when a person can adapt with new environment; since new studies indicate that living environment and especially the changes which may happen in it can be called the determinants in the mental and emotional state of individuals . Because student housing is not only considered as a shelter for students , but also it should provide an environment for their academic , mental and personal development. One of the crises students in these environments face is their need for an appropriate environment conducive to life with furniture, especially a structural space . Because the study of human behavior relies on studying the environment of that behavior , this research deals with student preferences at the dormitories about , the furniture required in rooms , and their environmental conditions from an architectural and psychological perspective. This is because students need not only educational and research environments but also a desirable space to live to have a healthy life quality. Therefore, after providing research background and theoretical framework, as well as different definitions and studying the problems of students in dormitory environments and analyzing influential factors on users' satisfaction with room space , the results of two dimensions of environment and architecture and furniture required for students ( including the type of room and bedroom furniture , the type of study furniture and the use of closet, the color of furniture ) and environmental psychology area ( including the feeling mental quietness , crowding, personal solitude , feeling comfort , security , friendly atmosphere ; the feeling of being at home , want to remain the door open , tendency to do group work ) were analyzed and finally the intended research model was extracted. Thus , this study aims to determine interior-design architectural strategies at student dormitories in proportion to male students’ spatial behavior based on the furniture in these spaces. The population of the research consists of 123 resident students at two dormitories. A questionnaire containing two groups of items includes students’ preferences about the environment, architecture, and furniture. Results suggested that students , without regard for the costs , choose the type of dormitories based on the highest personal space , the least crowdedness , and the most appropriate conditions for study and rest. In the meantime , they choose the interior design the furniture which is economical, simple , natural multi -purpose , and durable , in addition to being light, applicable, and flexible .

    Keywords: student behavior, dormitory, furniture, Interior design, Environmental Psychology}
  • احدنژاد ابراهیمی، امیرحسین فرشچیان، وریا عزیزی*

    مبلمان از آن رو که بازتابی از فرهنگ و هنر یک سرزمین و نمادی از شان و منزلت اجتماعی افراد به شمار میرود، در گذر تاریخ، نمایانگر طیف متنوعی از سبک های طراحی بوده است. هرچند که توسعه ی صنعتی جوامع و پیدایش نهادهای مدنی نوین، تحولی عمده در سبک های طراحی و تولید مبلمان ایجاد کرده است، اما هنوز هم گرایش به سبک های پیشین که ریشه در اصالت فرهنگی و تاریخی جوامع دارند، مورد توجه بسیاری از طراحان و کاربران مبلمان است. این نوشتار میکوشد تا به طور فشرده به طبقه بندی رویکردهای سبک شناختی طراحی مبلمان در سیر تحول تاریخی آن بپردازد و خاستگاه و ویژگیه ای کلیدی هر یک را مورد مطالعه قرار دهد .در این مقاله گونه های متفاوت این هنر ایرانی معرفی شده و مورد بحث و بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و خصوصیات کالبدی و شکلی تخت های کهن مبنای طبقه بندی قرار گرفته است. نتیجه حاصل از تحقیق، ضمن شناخت و بررسی سبک مبلمان سنتی، بیانگر این مطلب است که ریشه های علل وجودی سبکی چنین متفاوت در میان سبکهای مبلمان ایرانی را میتوان در ارتباط این هنر-صنعت با فرهنگ قومیتی قدیمی ایران جویا شد. روش پژوهش، تحلیلی-توصیفی است که با تحلیل ساختاری و تزیینی مبلمان سنتی و نگاهی جامعه شناسانه به بستر شکل گیری آن به اثبات فرضیه پرداخته شده است.

    کلید واژگان: مبلمان, سنت, فضای معماری, ایران}

  • مترجم: محمدرحیم اقارب پرست

    ادوارد لوسی-اسمیت متولد 1933 در کینگستون جاماییکا است. وی تحصیلات خود را در انگلستان تکمیل کرد. لوسی-اسمیت سال ها به عنوان نویسنده، عکاس، شاعر، منتقد ادبی و مورخ فعالیت داشته است و به عنوان یکی از پر تالیف ترین افراد در زمینه هنر در بریتانیا شناخته می شود. این مقاله ترجمه و تلخیصی از مقدمه کتاب «مبلمان، یک تاریخچه موجز</em>» اثر این نویسنده است. وی در یک بررسی عمیق از تاریخ مبلمان، نگاهی فراگیر به طراحی و ساخت مبلمان و اثرات متقابل مبلمان و جامعه، داشته است. لوسی- اسمیت مبلمان را از چهار جنبه مختلف مورد بررسی قرار می دهد؛ عملکرد مبلمان، مبلمان به عنوان شاخصی از وضعیت اجتماعی، جنبه های فناورانه مبلمان و در نهایت روشی که مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد تا سبک شخصی استفاده کننده اش را معرفی کند. وی در بررسی دوره های مختلف از پیش از تاریخ تا دوران معاصر که در نه بخش آن را تقسیم کرده همواره این چهار رویکرد را در نظر دارد. این کتاب اولین بار در 1979 به چاپ رسید و در چاپ سال 1993 مورد بازبینی قرارگرفت. از این منظر بخش های پایانی کتاب شامل اتفاقات و رویکردهای جدید در مبلمان و تاثیرات آن ها نیست.

    کلید واژگان: مبلمان, تاریخچه مبلمان, عملکرد مبلمان, طراحی, معماری}
    Mohammad rahim aghareb parast*

    Edward Lucie-Smith was born in 1933 in Kingston, Jamaica. He has finished his educations in England and from then on he has worked as photographer, writer, poet, art critic, historian and curator. He has known as the most prolific writer on the art in England. This article is a translation of the first chapter of his book; Furniture, A Concise History. In this book he takes a panoramic look at furniture history and explains the relations of society and furniture. He describes four approaches to furniture; the first is function, the second is furniture as an indicator of social status, the third is the technological aspects, and the last is the way furniture is used to make a personal and subjective statement to the individual who chooses to live with it.The book published in 1979 and reviewed in 1933, therefore this part of the book does not cover the later topics.

  • لیلا انسانیت، محمد رزاقی
    تغییرات سبک زندگی مردمان در عناصر متعددی ظهور پیدا می کند. این تغییرات در عناصر دنیای مصنوع از مبلمان اداری گرفته تا مبلمان خانگی و نیز مبلمان اماکن عمومی نظیر هتل ها، سفارتخانه ها و نظایر این ها نیز به وضوح قابل مشاهده اند. مبلمان لابی هتل یکی از عناصری است که جهانگرد در نخستین مراجعه به هتل با آن مواجهه می شود. ازآنجایی که هویت این اشیا با فرهنگ ایران بومی سازی نشده؛ بنابراین این حوزه درخور توجه ویژه است. اهداف این پژوهش، استخراج انتظارات گروه های مخاطبان مجموعه مبلمان هتل ها (جهانگردان خارجی و ایرانی) و تعریف فرایندی برای استفاده از منابع فرهنگی (استخراج، پالایش و بازتولید) است. برای دستیابی به انتظارات مخاطبان از مبلمان، با میهمانان ایرانی و خارجی هتل های چهار و پنج ستاره در تهران و برخی از شهرستان ها مصاحبه شد. با بررسی نتایج نظرسنجی، فاکتورهای ترویج فرهنگ ایران، محیط دنج، کاربری های متنوع، تزیینات و فاکتورهای ترویج فرهنگ ایران، محیط دنج و سادگی، به ترتیب بیشترین امتیاز را ازنظر میهمان خارجی و ایرانی به دست آورد. براساس یافته های این پژوهش و روش طراحی تجربه گرا، همچنین مدلی جهت استفاده از منابع فرهنگی پیشنهاد شده است. در این مدل، سه نوع از تجربه کاربر با محصول مشتمل بر تجربه زیبایی، تجربه احساسی و تجربه معنایی موردتوجه قرار گرفته اند که هر سه با لایه های فرهنگی ارتباط مستقیم دارد. طراحی در سطح لایه های عمیق فرهنگی می تواند به دلیل ارتباط احساسی ایجادشده، تاثیری عمیق، تجربه ای متمایز و احساس مثبتی را در مخاطب ایجاد کند.
    کلید واژگان: طراحی فرهنگ محور, طراحی تجربه گرا, مبلمان, هتل, هویت}
    Leila Ensaniat, Mohammad Razzaghi
    The changes of lifestyle are exhibited in various ways as well as in the very elements of artefacts; like office furniture or the furniture of public places such as hotels and embassies. Amongst the very¡ the hotel furniture is the one with which a tourist’s first contact is made. It is¡ therefore¡ argued that to convey Iran›s rich cultural identities to local and international tourists¡ these artefacts must be appropriately customized & localized. This investigation measured local and international tourists’ expectations and interests for hotel furniture in order to define a process through which Iran’s cultural resources to be extracted¡ refined and later amalgamated into the furniture. To that end¡ 30 guests of four and five-star hotels in major cities of Iran )Both local and International tourists( were interviewed. Results indicated that international guests are looking for “cozy & traditional environment” while local guests are looking for “cozy yet aestheticallyminimal environment”. A conceptual model is also developed to that effect¡ recommending how to integrate countries’ cultural heritage into furniture.
    Keywords: Cultural design, Experience design, Furniture, Hotel, Identity}
  • رضا پاسیان خمری، حسن رجبعلی، محمدرضا رونده
    مفهوم رضایتمندی به دامنه گستردهای از تمایلات و مطلوبیتها برای رفع نیازهای پایه یا متعالی انسان اشاره مینماید. این مطالعه، با هدف سنجش رضایتمندی استفادهکنندگان از بهکارگیری نقوش ایرانی در مبلمان منازل صورت گرفته است تا بتوان نظرات شهروندان و ترجیحات آنان را در مقبولیت مبلمان نقشدار تحلیل کرد. بدینسان، پرسشهای این پژوهش بدینقرار است: رضایتمندی مخاطبین از بهکارگیری نقوش ایرانی در مبلمان منزل به چه میزان است، تاثیر عوامل مختلف بر میزان رضایتمندی مخاطبین از اینگونه مبلمان چگونه است. برای این منظور، برمبنای الگوواره تحقیق تفسیری که حوزه های سنجش رضایت را پوشش میدهد، از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده گردید تا هر دو جنبه کمی و کیفی موضوع بررسی گردد. بدینسان پس از مطالعات اولیه، با تشکیل گروه های کانونی، داده های کیفی موردنظر جمعآوری گردید و نتایج، مبنای تدوین پرسشنامه قرار گرفت. همچنین، مدل کانسی بهعنوان مدل مطلوب تعیین ترجیحات و احساسات کاربران انتخاب شد. به دلیل وجود جامعه آماری باز و نامشخص، با توزیع پرسشنامه اولیه و تعیین میزان انحراف از معیار آن و تعیین ضریب خطای 05/0 درصد با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 482 مورد بهدست آمد که در دو گروه کارشناسان و شهروندان عادی طبقهبندی شدند. تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS19 صورت پذیرفت. یافته های پژوهش، بیانگر آن است که میانگین میزان رضایتمندی شهروندان از بهکارگیری نقوش ایرانی در مبلمان (33/3 درصد) یعنی بیش از حد متوسط است. علاوهبر این، میزان وابستگی متغیرهای موردنظر در رضایتمندی براساس تحلیل آماری رگرسیون نشان میدهد که عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی بهترتیب: ایجاد روحیه ملیگرایی، احترام برانگیزی نقوش، تاثیر بر تنوع موجود بازار و زیبایی است. پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ آزمون گردید که بیانگر حد متوسط پایایی (67/0) است. بدینترتیب، پرسش اصلی تحقیق یعنی میزان رضایتداشتن شهروندان از بهکارگیری نقوش ایرانی در مبلمان پاسخ یافت و تاثیر عوامل مختلف بر میزان رضایتمندی هم تعیین شد.
    کلید واژگان: رضایتمندی, مبلمان, نقوش ایرانی, مدل کانسی}
    Reza Pasian Kamari, Hasan Rajabali, Mohammadreza Ravande
    The concept of satisfaction points to a wide range of tendencies and desires for satisfying basic and transcendental needs of human. The aim of this paper is to assess users’ satisfaction with employing Iranian motifs in home furniture in order to analyze the ideas and preferences of citizens in acceptability of designed furniture. Therefore, this study raises the following questions: how much is the satisfaction of users with using Iranian motifs in home furniture and how do different factors affect users’ satisfaction? Due to this aim, current research uses mixed method of research (qualitative and quantitative) based on the interpretive system of inquiry that covers different areas of satisfaction assessment. Thus, after primary study, qualitative data was gathered through focus groups and then questionnaire was developed based on the results of gathered information. Also, Kanasei model was selected as the suitable model for determining users’ preferences and feelings. The statistical population which is divided into experts and citizens comprises 284 cases calculated by Cochran formula and 0.05 error rate. The data was analyzed by SPSS19 software. The results of this study show that the average of citizens’ satisfaction with Iranian motifs is 3.33 which is upper than medium. Furthermore, correlations of satisfaction’s factors based on regression analysis indicate that effective factors on satisfaction are respectively 1) nationalism morale, 2) respectability of motifs, 3) affecting the existent diversity of market and, 4) beauty. The reliability of the questionnaire was tested by Cronbach’s alpha which indicates moderate reliability (0.76). Hence, the main question of this research, i.e. the level of citizens’ satisfaction with using Iranian motifs in home furniture, was answered and the effect of different factors on it was determined.
    Keywords: satisfaction, furniture, Iranian motifs, Kansei model}
  • شیما دادخواه فرد، سید رضامرتضایی*
    توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا می کند. یکی از محیط های اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارک ها و بویژه زمین های بازی آنها می باشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند. این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی می پردازد که خود دستاورد روش کاربر محور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه می کند و روش هایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی می کند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر «الگوهای بروز یک رفتار» که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد.
    کلید واژگان: کودک, مبلمان, زمین بازی, طراحی کاربر محور, طراحی رفتارگرا}
    Shima Dadkhah Fard, Seyed Reza Mortezaei*
    Childhood is a critical era of life which has the ability to significantly improve the behavioral، educational and social aspects of individuals. Identification of suitable environment of growing up along with a real insight into child''s needs، help researchers and designers to gradually step towards improving the personal and behavioral characteristics of the next generation. Seemingly the social environments play fundamental role in effectiveness of interactions of children with each other and the surrounding environments. The parks and children’s playgrounds are the most especial environments which have the ability to develop the children’s social behavior and their relationships with others. This paper aims to target the children’s behavior by means of designing a set of furniture for playgrounds. The selected approach is behavioral design in tandem with user centered design (UCD). Previous approaches while fruitful have focused partially on user’s behavior - especially children- and at the expense of an overall understanding. Yet this paper is to isolate recurring user’s behaviors such as supportive ones، desired ones، and unwanted ones and note their frequency in a certain period of time within the specific context of children’s playground. In order to influence user behavior، both product design and system design offer potential ways of improving performance and reducing user error. User behavior can be guided through design. It is not only important to focus on the user needs and characteristics، but also it is equally critical to focus on how products influence people. Interaction design talks about influencing user behavior. On the other hand، user-centered design tries to incorporate the user''s perspective into the design process in order to achieve a usable product. There are five essential steps defined for UCD; planning the user-centered design process، understanding the context of use، specification of user requirements، production of prototypes، and carrying out user-based assessments. This paper is based on a comprehensive study about the behavioral design which later faces up to user centered design methodology in the author''s master''s thesis. The study was to identify and define the user''s requirements، context of use، and design commitments. Afterwards the phase of designing the product started and the output got evaluated by the experts. According to the results of their evaluation، the weaknesses of the product were eliminated and the resulting output got evaluated again by the experts of Tehran beautification organization. This paper mainly tries to achieve the concept of affecting user’s behavior by means of persuading، enabling and encouraging people. At the first stage different strategies persuade people to perform special behaviors. Then، at the second stage they should become enabled enough to perform the intended behavior. Finally، at the third stage، people get encouraged to do the intended behavior repeatedly. The article is pursued by evaluations which support the concept of affecting the user behavior by means of the proposed behavioral model. Besides، some practical strategies are proposed on the final part to facilitate considering user behavior through the design process.
    Keywords: Furniture, Children Playground, Behavioral Design, User Centered Design}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال