به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "باور به پیش" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی باور به پیش در مقالات مجلات علمی
  • زهره سرمد*

    قبایل بدوی عقایدی کهن داشتند که برخاسته از حس فطری خداجویی در میان آنان بود؛ این عقاید که در ادوار مختلف به صورت مانا، فتیش، آنمیزیم، سحر و جادو، آیین قربانی و توتم جلوه گر شده است، در طی فرایند فطری، اعتقادی و ذهنی بشر پیدا شد. این عقاید پس از جلوه در آیین ها و ادیان مختلف، در گستره تدریجی تکامل خود بر زندگی امروز بشر نیز سایه افکنده است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی براساس منابع کتابخانه ای انجام شده است. در این پژوهش، همسانی صوری که به دنبال اشتراک لایه جمعی ذهن ناخودآگاه و با نگاه محدود و ذهن محصور بشر آن روزگار تحلیل شد و در صورت اعتقادی بنیادین قرار گرفت. در بین این باورها به فتیش، توتم و سحر و جادو بیشترین توجه را داشته است که  برخی با حفظ نام و نشان خود در اساطیر و حماسه های ایرانی راه یافته  است. در این روند برخی از باورها بدون یادکردی از پیشینه شان در باورهای عامیانه، نشانی پررنگ دارد که بعضا با مطالعات ژنتیکی و روان شناختی از حیطه خرافه به دنیای علم کشیده می شوند. در این تحقیق سعی بر آن است که پس از بیان باورهای کهن بدوی به نشانه های آن در روایات ودایی، زردشتی و اساطیر دیگر اشاره شود و علت همسانی آن ها  مورد بررسی قرار گیرد.اهداف پژوهش:بررسی باورهای کهن بدوی در روایات زدشتی.بررسی باورهای کهن بدوی در شاهنامه با تاکید بر شاهنامه مصور کتابخانه پاریس.سوالات پژوهش:باورهای کهن بدوی در روایات زدشتی چگونه منعکس شده است؟باورهای کهن بدوی در شاهنامه با تاکید بر شاهنامه مصور کتابخانه پاریس چگونه بارتاب یافته است؟

    کلید واژگان: باور, عقیده, خداجویی, مانا
    Zohreh Sarmad *

    The primitive tribes had ancient beliefs that arose from the innate sense of God-seeking among them; These beliefs, which have been manifested in different eras in the form of mana, fetish, enzyme, magic, sacrifice and totem, were found during the innate, belief and mental process of human beings, and after appearing in different religions and sects, in The gradual extent of its evolution has also overshadowed human life today. Ancient primitive beliefs in the beliefs of primitive religions and different religions have the same form, a formal similarity that seeks to share the collective layer of the subconscious mind with a limited view of the human mind of that time. Was analyzed and based on a fundamental belief, that some of these ideas, including mana, fetish, and animism, can be examined in terms of quantum physics and belief in cosmic consciousness, in terms of the physical, vegetable, animal, and human consciousness, the effect of energy. The vitality of the universe to each other, the recording of waves in the cosmic memory, the belief in various elements are intensified. Among these beliefs, fetish, totem and magic have received the most attention, some of which retain their name and symbol in Persian myths and epics. Has found its way. In this process, some beliefs, without mentioning their background in popular beliefs, have a colorful sign that are sometimes brought to the world of science from the field of superstition through genetic and psychological studies.

    Keywords: Belief, God-Seeking, Mana, Fetish
  • شهره جوادی*
    ساسانیان پارس‏ نژاد خالق فرهنگ و هنری باشکوه بودند که میراث اشکانی و هخامنشی را با تمام جلوه‏ های طبیعت‏ گرایانه در خود داشت. تعداد بی‏ شماری از آثار معماری، نقش برجسته، نقاشی، پارچه‏ بافی، ظروف، اشیای فلزی و شیشه‏ ای، جنگ‏ افزار و سکه های ارزشمند به‏ جهت نقش و نگارهای نمادین و خط‏ نگاره های پهلوی از آنان برجا مانده است. هنر ساسانی هنر «نوین ایرانی» است که سنت های پیشین را در خود دارد و با منظره سازی های باشکوه و بی‏ نظیر در قالب نیایشگاه، کاخ و شکارگاه، پردیس ایرانی یا همان بهشت زمینی را در تاریخ معماری جهان ثبت کرده است. در زمینه‏ های تزیین معماری، نقش برجسته، نقوش پارچه و ظروف و اشیا نیز ساسانیان از عناصر طبیعت در قالب نمادین بهره برده‏ اند. هنر ساسانی با تکیه بر باورهای طبیعت‏ گرا و اعتقاد به ایزدان مهر و آناهیتا و کیش زرتشت در گستره های وسیعی از فارس تا تیسفون، کرمانشاه، سیستان و آذربایجان شکل گرفته و در شاخه‏ های مختلف هنری آثار ارزشمندی از آن برجای مانده است. اکثر آثار معماری این دوران شامل نیایشگاه، کاخ، شکارگاه و 34 سنگ‏ نگاره در جوار عناصر طبیعی مانند کوه، آب و درخت در دل طبیعت بنا شده اند. ساسانیان را می‏ توان بزرگ‏ ترین منظره‏ سازان تاریخ ایران دانست، چنان‏ که آثار معماری نیایشگاهی، کاخ و شکارگاه، و همچنین سنگ‏ نگاره‏ های آنان بر سینه کوه و صخره‏ ها گواه این ادعاست.
    کلید واژگان: طبیعت, فرهنگ و هنر, سنگنگاره, آیین, باور, ساسانی
    Shohreh Javadi *
    The Persian Sassanids Empire, were the originators of a magnificent culture and art representing the ‘Parthian’ and ‘Achaemenid’ legacy with all its naturalistic manifestations. There are numerous architectural works, reliefs, paintings, woven fabrics, antique dishes, metal objects, glass things and war ordnances that have been remained from this era due to the presence of treasured coins with symbolic engravings and the calligraphy of Pahlavi era. The Sassanid art is considered as the ‘Modern Persian Art’ comprising the past traditions, and has established the Persian Paradise or Earthly Heaven in the history of world architecture by presenting the magnificent and distinctive landscapes in the form of holy sanctuaries/worship places, palaces and hunting grounds. Additionally, in the fields of architectural decoration, relief, fabric designs, ancient utensils and objects, the Sassanids were applying the natural elements in a symbolic form. The Sassanid art has been appeared in a wide range of lands from ‘Fars’ (Persia) to ‘Ctesiphon’, ‘Kermanshah’, ‘Sistan’ and ‘Azerbaijan’, relying on the naturalistic ideas and believes in the goddess of Mehr and Anahita, and following the Zoroastrian believes, as valuable works in various branches of art has been remained accordingly. Most of the architectural works of this time, including worship places, palaces, hunting grounds and 34 ‘reliefs’, have been established t next to the Natural elements such as mountains, water and trees in the heart of Nature. The Sassanid can be considered as the greatest landscapers in the history of Iran (Persian land), as the worship places, palaces and hunting grounds, and their ‘relief’ on mountain walls and cliffs can be referred to as the great indication of these architectural works.
    Keywords: nature, Art & culture, relief, Rituals, Belief, Sassanid Empire
  • مجید اسدی فارسانی، محمدتقی آشوری*، ایرج داداشی

    پوشاک با توجه به جنبه حفاظتی اش یکی از اساسی ترین نیاز های بشر محسوب می گردد، اما علی رغم این هدف مشترک در میان جوامع گوناگون راهکار های مشترک در شکل دهی به آن صورت نگرفته است و نمی توان دو جامعه ای را یافت که از این منظر نظام مشابهی را پیروی نمایند. در این میان پوشاک عشایری به عنوان نمونه ای از هنر قومی، دارای نظام ساختاری و نقوش منحصر به فردی است که پایداری خود را بعد از گذر سالیان متمادی حفظ نموده است و امکان مطالعه در لایه های پنهان آن را میسر می سازد. بنابراین شناسایی چگونگی بازتاب فرهنگ در نظام ساختاری، شکل و نقش پوشاک عشایری مساله اصلی تحقیق حاضر است. از این رو با هدف شناسایی رابطه بین اعتقادهای دینی- مذهبی با نظام ساختاری پوشاک و بازتاب مولفه های فرهنگی- تجسمی در قالب نقوش پوشاک، سوال اصلی مطرح شده این بود که فرهنگ چه نقشی در شکل دهی به ساختار، نقش و رنگ پوشاک عشایری دارد؟ در این تحقیق از روش انسان شناسی کارکردگرا با هدفی کاربردی و ماهیت توصیفی-تحلیلی استفاده شد و اطلاعات لازم از طریق منابع کتابخانه ای و روش میدانی با ابزار های اصلی فیش برداری و مشاهده مشارکتی کسب گردید. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش بر حسب رویکرد کیفی اتخاذ شده مبتنی بر تحلیل یافته های متنی، تصویری و اسنادی است که تحلیل محتوای مربوط به سه بخش سرپوش، پاپوش و تن پوش مردان بختیاری به عنوان نمونه مورد مطالعه از زوایای رنگ، شکل و نقش مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصله نشان داد که شکل گیری پوشاک مردان بختیاری ریشه در اعتقاد های مذهبی و اسطوره ای آنها دارد و در میان آنها نشانه هایی از آیین های مهرپرستی و و زرتشتی همچنان پابرجاست. در نهایت طراحی هماهنگ با شیوه زندگی عشایری، ارتباط نظام ساختاری پوشاک با عقاید مذهبی و جایگاه ماورایی آن از مهم ترین دلایل پایداری شکل و نقش پوشاک مردان بختیاری است.

    کلید واژگان: فرهنگ, باور های دینی, پوشاک, نقوش, جامعه عشایری, ایل بختیاری
    Majid Asadi Farsani, Mohammad Taghi Ashouri *, Iraj Dadashi

    Although garment studies have been widely practiced as cultural phenomena, nomadic garment designs and in-depth studies have not been addressed. Nomadic apparel, as an example of ethnic art, is a cultural product which indicates how the structure, shape, and role of nomadic clothing are the main issues of the present study. Bakhtiari, as one of the largest nomadic tribes of Iran, preserves a life based on nature, observing which makes it is possible for researchers to have a deep and participatory understanding of the field of research. Therefore, in the present study, the main purpose of identifying cultural components in the form of Il Bakhtiari’s clothing was to address this issue by adopting a qualitative approach to cultural studies using a functional anthropological method. The main questions are: why clothing has remained stable in the nomadic community? And also, what role does culture play in shaping the structure, role and color of the tribal garment? The study of culture is essential, and it is so important from the perspective of the garment study that it can serve as a mirror which reflects a whole view of human culture to provide a more comprehensive understanding of human lifestyles, and beliefs that are highly important to the nomads' dependence on the species. He reveals their clothes. Therefore, the study of Bakhtiari men's clothing also seems to have a central role in culture. The research method is qualitative and descriptive-analytical in nature and data collection is done by library and field research methods using participatory survey and observation tools. Therefore, textual analysis and presentation of tables to recognize the visual and structural components, roles and colors of garments, have been considered which were studied in three categories of head covering, foot covering and tone covering from both descriptive and thematic angles. The research population is tribal garments of the Bakhtiari tribes which are the examples in this research. The necessary information was gathered through library resources and field methods with the main tools of participatory observation and observation, and general sections of apparel, including the Bakhtiari men's apparel, cover and tunic are studied as examples in terms of the color and shape. The role was also analyzed. The findings of this study indicate that the clothing structure of the Bakhtiari men reflects the cultural manifestations of this ethnic group and is rooted in their religious and mythical beliefs, among which are the signs of secularism and Zoroastrianism. Consequently, in accordance with the nomadic lifestyle, the relationship between the structural system of the garment and religious beliefs as well as its transcendental status is one of the most important reasons for the stability of Bakhtiari men's clothing designs and motifs. The structural features of the Bakhtiari men's garments, due to their non-alignment, are a circular embodiment that is directly related to the dynamics of nomadic life and reflection, reflecting the constant movement and flow of life, and mediating the balance between the earth and the sky.  Bakhtiari man in this clothing is a virtuous individual who is committed to preserving nature and the flow of life. Because of the visual characteristics of their garments, it became clear that this garment is sacred, and in a way, expresses the religious thinking and ideology of the Bakhtiari tribe. Given the choice of black and white and the interpretation of the black (down) and white (up) roles, this was clearly observed. The nominal parallels and motifs used are of a kind of harmony, so due to the important position of the mountain or the Chogha in the ancient religions, the position of the gods in this matter was not only a very important one in the religious life of ancient times, but also in the lives of the Bakhtiari tribes. It has been critically acclaimed and reflected on architecture, nature, funerals, and ultimately the role and name of clothing. Therefore, when the structural system of clothing originates from the outline of society and its culture, this continuity becomes so profound that, despite its hidden features and qualities, it still maintains its sustainability and finds cultural value and status. Slowly, the primacy of existence and the ethnicity or the ethnicity of the Bakhtiari person is based on their clothing.

    Keywords: Culture, Religious Beliefs, Apparel, Motifs, Nomadic Community, Bakhtiari Tribe
  • میلاد روشنی پایان
    یکی از آثار دیوید هیوم، فیلسوف تجربه گرای اسکاتلندی قرن هجدهم، مقاله بسیار کوتاهی است با عنوان «درباره تراژدی». در غالب پژوهش ها با موضوع بررسی نظرگاه هیوم درباره تراژدی، این مقاله جایگاهی مرکزی دارد. هیوم با این پرسش مقاله را آغاز می کند که چگونه تراژدی با وجود انفعالات ناگوار و دردآوری که برمی انگیزد، هم چنان لذت بخش است؟ این مسئله او را بر آن می دارد که بر موضوع تراژدی و رابطه آن با انفعالات تمرکز کند. تاکنون نظر هیوم درباره این رابطه به شکل های متنوعی صورت بندی شده است که یکی از مشهورترین آن ها فرضیه تبدیل هیوم است. بر مبنای این فرضیه، انفعالات ناگوار به واسطه تمهیدات سبکی و بلاغی تراژدی به انفعالات لذت بخش تبدیل می شوند. این فرضیه در طول سالیان دستخوش تصدیق ها، انکارها، اصلاحات و تغییرات متعددی شده است و موافقان و مخالفان خود را داشته است. اما در غالب موارد موافقان و مخالفان این فرضیه در این نکته اتفاق نظر دارند که تراژدی از طریق تمهیدات شاعرانه و بلاغی-سبکی دست به تولید لذت می زند. این نظرگاه تا جایی پیش می رود که همه کارکردها و تاثیرات تراژدی به کارکردها و تاثیرات ذوقی و زیباشناسیک با محوریت تولید لذت تقلیل می یابد. این مقاله بنا دارد تا از سه طریق کارکردها و تاثیرات دیگر تراژدی از منظر هیوم را بررسی کند. اول با جستجوی بیشتر در مقاله «درباره تراژدی» که بخش هایی از آن پنهان تر مانده اند، دوم با بررسی آرای هیوم در باب تراژدی که در نوشته های دیگر او پراکنده شده است و سوم با استقرار مقاله «درباره تراژدی» در گستره فلسفه هیوم، و هم سنجش آرای هیوم درباره تراژدی با آرای فلسفی دیگر او. و از این طریق امیدواریم تا از یک سو امکان بررسی تاثیرات دیگر تراژدی نزد هیوم، به ویژه تاثیرات در داوری های شناختی و اخلاقی را وارسی کنیم و از سوی دیگر امکان بازنگری در فرضیه تبدیل هیوم را بیازماییم.
    کلید واژگان: انطباع, انفعال, باور, تراژدی, داوری, دیوید هیوم, فرضیه تبدیل هیوم
    Milad Roshani Payan
    David Hume, the Scottish empiricist, wrote a very short essay called “Of Tragedy”. It is always treated as an important text when discussing Hume’s view on tragedy. Hume begins the essay with the following question: why is it that tragedy is pleasurable, in spite of the painful passions it causes? Hume focuses on tragedy and its relationship with passions. So far Hume’s view on this relationship has been formulated in many different ways, one of which is Hume’s conversion theory. According to this theory, painful passions are turned into pleasurable ones using stylistic and formal rhetorical means. This view has been constantly proved, disproved, edited and changed by either its supporters or its critics. However, in most cases, the supporters or the critics agree that tragedy induces pleasure using poetic or rhetoricalstylistic means. This view goes on to argue that all the functions and effects of tragedy should be reduced to functions and effects of taste and aesthetic, focusing on the production of pleasure. This paper tries to explore other effects of tragedy according to Hume. First I would analyze and explore the ignored parts of the “Of Tragedy” essay, then I look into Hume’s thoughts on tragedy, scattered over other Humean texts and finally, I would situate Hume’s essay in the broader context of Hume’s philosophy to compare his other philosophical ideas with those focusing on tragedy. This way we can analyze other effects of tragedy according to Hume, especially its effects in the domain of cognition and mortality, and also find a way to reconsider Hume’s conversion theory.
    Keywords: tragedy, David Hume, passion, impression, Hume's conversion theory, belief, judgment
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال