به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بسته بندی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • نرجس نیکفرجام*، شیرین عبدی زاده

    فرش دستباف علاوه بر جنبه های هنری و خلاقانه، از نظر اقتصادی اهمیت بسیاری دارد. این کالای هنری با همه ی ارزش ها و ویژگی های خاص خود به عنوان نماد برجسته ایران، نیاز به آگاهی رسانی و شناسایی اصولی آن، به متقاضیان دارد. اهل فرهنگ برای حفظ این هنر اصیل نخست باید آن را از حیث فرهنگی در جامعه نهادینه کنند. در این تحقیق مطالعه ی موردی در خصوص نقوش دستبافته های شول که شهرت جهانی دارند، صورت گرفته و کوشیده شده است تا با استدلال و ارائه نمونه هایی از نقوش و استفاده از ظرفیت های گرافیکی آن ها در طراحی بسته بندی، نشان دهیم چگونه با بهره گیری تخصصی و حرفه ای از نقوش دستبافته های هرمنطقه در بسته بندی همان محصولات و یا مشتقات آن ها می توان نقوش اصیل را در ذهن مخاطب ثبت و ایشان را با انواع نقوش مناطق مختلف آشنا کرد. گردآوری اطلاعات در این مقاله به روش کتابخانه ای جمع آوری شده اند و طرح هایی پیشنهادی برای بسته بندی چند مورد دستبافته و همچنین محصولات جانبی با استفاده از ظرفیت های گرافیکی نقوش بومی (دستبافته های شول) که توسط مولفین طراحی شده است، ارائه شده، که توسط پرسشنامه به همراه تصویر بسته بندی ها، در مولفه های افزایش فروش (اقتصادی)، شناساندن نقوش، شناساندن رنگبندی و تاثیرات اجتماعی بر مشتریان، در اختیار مخاطبین هدف در استان بوشهر قرار گرفت و توسط 130 نفر بر اساس طیف لیکرت ارزیابی شدند. روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران (اساتید راهنما و اقتباس از نمونه های مشابه) تایید گردید و پایایی پرسشنامه توسط روش آلفای کرانباخ معادل 0.758 محاسبه گردید. نتایج این پژوهش می تواند به خریدی هوشمندانه، آگاهانه و متعهدانه منجر شود.

    کلید واژگان: بسته بندی, تبلیغات, تبلیغات فرهنگی, نقوش بومی}
    Narjes Nikfarjam *, Shirin Abdizadeh

    In addition to artistic and creative aspects, handmade carpets are of great economic importance. This art product with all its special values and features as a prominent symbol of Iran, needs to inform and identify its principles to applicants. To preserve this original art, the lettered inhabitants must first institutionalize it culturally in society. In this research, a case study has been done on Shool hand-woven patterns that are worldwide well-known, and an attempt has been made to show how by using reasoning and providing examples of patterns and using their graphic capacities in packaging design. Specialized and professional collection of hand-woven designs from each region in the packaging of the same products or their derivatives can be recorded original designs in the mind of the audience and familiarize them with a variety of designs in different regions Data collection in this article has been collected in library method and suggested designs for packaging several hand-woven items as well as by-products using the graphic capacities of native designs (Shool hand-woven) designed by the authors are presented. Which was provided to the target audience in Bushehr province by a questionnaire along with the image of packaging, in the components of increasing sales (economic), identifying patterns, identifying color and social effects on customers, and was evaluated by 130 people based on the Likert scale. The validity of the questionnaire was confirmed by experts (supervisors and adapters of similar samples) and the reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha method equal to 0.758. The results of this research can lead to smart, informed and committed shopping.

    Keywords: Packaging, Advertising, Cultural Advertising, Indigenous Motifs}
  • سمیرا اشعری، احد شاه حسینی*

    طراحی متاثر از فرهنگ و تولیدکننده فرهنگ می باشد. به خاطر نقش با اهمیت طراحی در پایداری ارزش های فرهنگی در جوامع امروزی، ضرورت پژوهشی برای مطالعه در این حوزه احساس می گردد. بر همین اساس سوالی که می توان مطرح کرد این است که کاربرد فرهنگ و هویت در طراحی محصولات به چه صورت خواهد بود؟ هدف کلی این پژوهش مطالعه تطبیقی طراحی فرهنگ محور با نظریه بازنمایی استوارت هال و بررسی میزان و چگونگی هویت بخشی بسته بندی صنایع دستی ایران است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی تطبیقی با رویکرد کیفی و گردآوری اطلاعات اسنادی (کتابخانه ای)، از دیدگاه بنیادی با هدف یافتن روابط بین طراح، فرهنگ، هویت و محیط، به تطبیق طراحی فرهنگ محور از منظر کریستوفر الکساندر و ریموند لووی با نظریه بازنمایی هال می پردازد که از نوع مطالعات نظری می باشد. در مطالعه نمونه موردی بسته بندی صنایع دستی، از روش نمونه برداری طبقه ای و احتمالی با رویکرد کمی و تحلیل محتوای بصری و جمع آوری اطلاعات به روش میدانی استفاده شده است. نتیجه حاصل از پژوهش حاکی از این می باشد که طراحی می تواند در تعاریف تاریخی، تشریحی، روان شناختی و ساختاری فرهنگ قرار بگیرد و هویت هر محصول نشان از هویت جامعه طراح و مخاطب می باشد. بر اساس نظریه بازنمایی هال می توان رویکرد ارجاعی یا طراح محور را با دیدگاه الکساندر و رویکرد برساختی یا مخاطب محور را با دیدگاه لووی منطبق دانست و در نهایت با مطالعه موردی پژوهش به این نکته خواهیم رسید که 57%  از بسته بندی های صنایع دستی موجود در بازار دارای هویت ایرانی می باشند ولی شیوه هویت بخشی آن ها تنها محدود به نمادهای گیاهی (اسلیمی، بته جقه و تذهیب) و نمادهای هندسی می باشد.

    کلید واژگان: تفکر طراحی, طراحی فرهنگ محور, فرآیند طراحی, بسته بندی, صنایع دستی}
    Samira Ashari, Ahad Shahhoseini *

    Design is defined as the human capacity to build society, on the one hand, to satisfy needs and give meaning to life, and on the other hand, to create a product through empirical and analytical methods. In the process of creating a work, designers respond and shape the world in which they live and form themselves based on their perception of the culture of that world. Today, as the issue of the impact of culture on design is an undeniable debate. Therefore, addressing it can to some extent bridge the gap in this direction. The purpose of this article is an analytical-comparative study of cultural design from the point of view of Stuart Hall and his theory of representation. In this research, we try to select some Iranian handmade packaging as a case study of the effect of culture on product design and how to identify them. Therefore, the questions of the present study are: Design, in which group of definitions of culture? What is the relationship between designer, culture, identity and environment? Could Stuart Hall's theory of representation be a comparative study of culture-based design from the perspective of Christopher and Levy? What is the method and quantity of the identity of Iranian artisan packaging? The present study is an analytical-comparative method with a qualitative approach, which explores the relationships between the designer, culture, identity and the environment from a fundamental point of view. And it was done through the collection of documentary information (library texts) and context. After studying the text of the most important research and works in the field of the effects of culture on design, this research expresses the effect of each society's culture on designer and design, examining the position of design among the practical definitions of culture, comparing the views of Christopher Alexander and Raymond Levy with Stuart Hall's theory of representation. Finally, selecting the target population, which is 233 packaging samples available in the Iranian market, and selecting 79 samples of the target population by stratified and probabilistic sampling with a quantitative approach to investigate the extent and identity of Iranian artisanal packaging. In this perspective, it is therefore a sort of theoretical study and analysis of the visual content, which, according to Hall's theory of representation, deals with the discovery of fundamental meanings in the message and is based on arguments deduced from the data. The result of the research indicates that, based on the definitions of culture and identity that were formulated at the beginning of the research, it can be said that the design and production of the product fall into all four categories of historical, psychological, structural definitions. and descriptive of the culture. In discussing identity, it should be borne in mind that the identity of each product reflects the identity of the designer and the audience community. Therefore, in design, by designing and creating the product, a systematic media and symbolic communication is established. Hall defines the cycle of culture as production, consumption, norms, identity and representation. Finally, a place for design in Hall's theory can be placed in the reference designer-centered approach and in the public-centered structural approach; That his design-oriented approach may be consistent with Alexandria's point of view; These two points should be considered that first, designers subconsciously incorporate culture into their design, then when designing they consciously use cultural symbols in their design to adapt the product as much as possible to the culture of the company. Product. In the public-oriented approach, which can be considered in line with Levy's vision, in designing and producing the product, the public, its culture and society should be considered in order to maintain the meaning and identity that revolve. in the cultural cycle. it should be passed on to the next generation, education should be provided and the culture of that society preserved. Designers in this field, representing the cultural symbols of society in packaging, introduced the identity of Iranian craftsmanship. However, due to the lack of sufficient attention to the field of culture-oriented design and the lack of comprehensive content in this regard, the designers were unable to consciously encode cultural phenomena into a strong structure and use various Iranian cultural symbols in the design .Whereas 57% of the packages available on the market have Iranian identity, but the identification method in 83% of these packages is limited to plant symbols (arabesque, paisley, gilding) and geometric symbols. While the Iranian culture is rich and has many symbols that can be used symbolically in packaging design.

    Keywords: Design thinking, Culture-based design, process, Design process, Packaging, Handicrafts}
  • فرزانه فرشید نیک، الهه ایمانی*

    در دنیای معاصر توجه به هویت هر ملتی از جایگاه خاصی برخوردار است. یکی از مواردی که می تواند معرف هویت ملت در سطح ملی و بین المللی باشد، بسته بندی محصولات است. پژوهش حاضر با هدف توسعه تاثیرگذاری هویت ایرانی در طراحی بسته بندی کالا به تحلیل قابلیت های گرافیکی نقوش دو طرح قالی ایرانی پرداخته و به دنبال پاسخ به این پرسش ها بوده است که آیا استفاده از این نقوش در بسته بندی می تواند موجب توسعه نفوذ هویت ایرانی باشد؟ و در صورتی که پاسخ به این سوال مثبت است، با چه روش هایی می توان از قابلیت های زیباشناختی نقوش قالی ایرانی در طراحی بسته بندی محصولات ایرانی استفاده نمود؟ این پژوهش با روش توصیفی  تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده و در آن، با تحلیل بصری نقوش قالی طرح شکسته بندی یلمه بروجن و نیمه گردان میناخانی ورامین، 12 نمونه طراحی بسته بندی با بهره گیری از طرح و نقش این دو قالی ارایه شده است. درنهایت این نتایج به دست آمد که استفاده از نقوش سنتی قالی در بسته بندی کالاهای ایرانی، برای مخاطب ایرانی آشنا بوده و برای مخاطبین خارجی نیز تداعی کننده و یادآور نقوش ایرانی هستند، بنابراین تکرار تماشای یک نقش در ذهن مخاطب می تواند یکی از راه های دستیابی به توسعه نفوذ هویت ایرانی باشد. ضمن این که یک بسته بندی محکم و زیبا می تواند سالیان سال در خانه افراد نگهداری شود. هم چنین نقوش قالی های ایرانی این قابلیت را دارا بودند تا به روش های کلی و کاربردی شامل استفاده از طرح کلی و نقش و نگارها به طور مستقل، طرح و نقوش در ترکیب با سایر عناصر، و یا طرح کلی قالی و نقوش با ایجاد تغییراتی در فرم اصلی، در طراحی بسته بندی مورد استفاده قرار گیرند و بدین ترتیب طرح های متفاوتی خلق شوند.

    کلید واژگان: بسته بندی, هویت ایرانی, نقوش قالی, یلمه بروجن, میناخانی ورامین}
    Farzaneh Farshid Nik, Elahe Imani *
    Introduction

    In the contemporary world, where cultural and national identity are a matter of utmost importance, packaging of products seems to be an obvious instance or representation of national and cultural identity. Packaging is a factor that affects product evaluation. When buying goods, people see packaging carefully and keep some of them in their houses for years. For this reason, packaging is of great importance.The present research is important because in the recent years, the use of repetitive designs or imitation of foreign packaging designs have caused most of the packaging of Iranian products to be lacking in creativity, identity, and culture in the global markets. Therefore, the use of Iranian and traditional motifs, that have visual principles, will be suitable options to create creativity and aesthetics in the packaging of goods. Patterns taken from Persian carpets are one of the most important Iranian handicrafts that can be considered a good option for creating a national  identity.

    Research Method

    The present study, hence, was an attempt to develop the effectiveness of Iranian identity formation on packaging industry by focusing on the graphical potentials of two Iranian carpet motifs. The study tried to answer this question: whether or not using Iranian carpet motifs could improve national identity formation, and, if it did, with respect to the aesthetics of Iranian carpet designs and motifs, which methods should be used to facilitate such identity formation.The study used a descriptive-analytical method using library materials. After analyzing the images of Brick-shaped Yalameh and MinakhaniVaramin carpets and following principles of the visual imagery, the authors used the motifs and offered 12 designs for packaging goods. About the capabilities of patterns and structures of Yalma and Minakhani carpets, three general designs were proposed. The first was using the whole structure of the carpet design or a part of the carpet motifs without any change in the  fringe, border, and so on. The second was  using a part of the motifs in combination with other packaging motifs, and the third was making changes to the original form of the motifs or change to the whole structure of the carpet design. In continuation of the research, these three methods suggested by the for the designers to use Yalmeh and MinakhaniVaramin carpet motifs in packaging design were presented. In the visual examples, mentioned in the article in all three methods, one sample of carpet motifs and the second sample of the overall structure of carpets were used for packaging.

    Research Findings

    To reach the aim of the research, the characteristics of the visual principles of Brick-shaped Yalameh and MinakhaniVaramin carpet motifs were investigated. After investigations, it was determined that in these carpets, both in motifs and in the overall structure there were visual principles. Visual values include order, balance, symmetry, proportion, contrast, harmony of positive and negative space, rhythm, emphasis, and concentration. They  existed in all motifs and in the whole structure of the carpets. All of these were the principles and foundations of visual arts. This made it possible to use these motifs in graphics, including the designing of the designs of a suitable package or a creative package. Also, if strong boxes were made for packing goods and handicrafts, it was more likely that they would be kept in people's homes for years.Therefore, a design and pattern with Iranian identity on packaging can be a good advertising example for Iranian handicraft; through repeating Iranian designs and motifs, they could develop Iranian identity.

    Conclusion

    The analysis of the results confirmed that using and repeating such motifs in packaging of Iranian goods could enhance the national and cultural identity formation due to the affinity Iranian audience feel towards them. For foreign audiences, they are reminiscent of Iranian motifs and designs. Also, a firm and beautiful package can be kept in one’s home as a decorative object for years. Correspondingly, Iranian carpet motifs had the potential to be used in the packaging design in three general and practical ways, including the direct use of designs and motifs, in the combination with other elements or drawings by making changes in the original form, andin creating different designs.

    Keywords: VaraminMinakhani, BorujenYalmeh, carpet motifs, Iranian Identity, product packaging}
  • احسان آرمان*، فرهاد آل علی، میترا ذاکرین
    در این مقاله پس از معرفی مفاهیمی نظیر برند و بسته بندی و نیز معرفی و بیان صنایع دستی و ویژگی های هنرهای سنتی و بومی ایران، تلاش شده با برشمردن توانمندی ها و پتانسیل این صنایع و هنرها، امکان استفاده آن ها در صنعت بسته بندی به منظور هویت مندی و ارتقای برند تبیین گردد. در این راستا و در عصر حاضر، رویکردهایی نظیر طراحی پایدار و سبز نیز از اهمیت بسیار زیادی در فرایندهای طراحی بسته بندی برخوردارند که توجه به این مهم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بخش دیگری از این نوشتار، ضمن اشاره به اهمیت هویت در طراحی بسته بندی، به اهمیت مفهوم COO پرداخته و اهمیت استفاده از داشته های فرهنگی و سنتی هنر ایران مورد توجه قرار گرفته است، زیرا ارتقای صنایع دستی در دنیای امروز منفک از چالش های پیش رو نیست. در واقع به نظر می رسد صنایع دستی با حفظ ویژگی های اصیل خود، به خصوص داشتن بار فرهنگی، یگانگی و منحصربه فرد بودن، می تواند به عنوان یک بسته بندی کامل و با رعایت نکات کلیدی آن نظیر حفاظت از محصول، هویت سازی، جاذبه خرید و تشخص بخشی و... مورد استفاده صاحبان صنایع و مشاغل قرار گیرد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است و برای تبیین هدف پژوهش، نمونه های طراحی شده از صنایع دستی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. سپس این نمونه ها بر اساس قیمت تمام شده و کاربردشان و همچنین، هزینه تولید تقسیم بندی شد و در پایان، بر اساس این تقسیم بندی، پیشنهادات پژوهشگران مبنی بر به کارگیری روش های مدیریتی و تشویقی به منظور توسعه امکان استفاده از صنایع دستی به عنوان بسته بندی ارایه گردید.
    کلید واژگان: برندینگ, بسته بندی, صنایع دستی, گواهی مبدا, هویت مندی}
    Ehsan Arman *, Farhad Ale Ali, Mitra Zakerin
    In this paper researchers give an introduction to concepts of brand and packaging with special attention to packaging designers and industry owners as well as concepts such as green industries and the reduction of environmental pollutants in the world. Incidentally, introducing and expressing handicrafts and features of traditional and indigenous arts of Iran are to be discussed. Here, we examine the possibility of using them in packaging industry in order to identify and promote the brand. In the other part of this article, while pointing to the importance of identity in packaging design, we discuss the importance of the concept of COO and the significance of using cultural and traditional features of Iranian art in such as field.This article is done in descriptive-analytical methodology and on the basis of some extant examples in the world. Handicrafts are divided here into three groups from the perspective of packaging and production costs as follows: cheap (products such as some hand-woven fabrics and traditional prints), fine (products such as mat weaving, simple wooden and ceramic boxes), and expensive (products such as inlaid boxes, special fabrics such as cashmere, etc.).According to the main title of the research, the authors believe that different types of handicrafts can be used as packaging for other products. Retaining their original characteristics, especially cultural potentials, unity and uniqueness; it seems that handicrafts can be used as a complete package by observing their key points such as product protection, identity building, purchase attraction and personalization for industry and business owners.
    Keywords: Branding, Packaging, Handicrafts, COO, identity}
  • راضیه خرمی*، حسن صادقی نائینی
    یکی از فعالیت های متخصصین طراحی صنعتی، برندسازی است. نقش برند ها در شناسایی محصول شرکت در بازارهای رو به گسترش امروزی، نقش انکار ناپذیر است. ساخت یک برند قوی هدف نهایی بسیاری از سازمان هاست. یک برند معتبر حداقل باید یک مزیت متمایز ارایه دهد چرا که هیچ مقدار از ظاهر سازی، نمی تواند جبران کننده این کمبود باشد. هنرمندان ایرانی ، با زیربنای تفکر و حفظ هویت ایرانی و تعامل با سایر هنرمندان، بتوانند آثار و دارایی های ملی خود را در صحنه های جهانی عرضه کنند در این پژوهش توصیفی تحلیلی بررسی اصول طراحی بسته بندی دمنوش های گیاهی برای برند سازی مورد دقت قرار گرفته است. چگونگی کاربست معیارهای طراحی ارگونومی فرهنگی برای حصول محصولی متناسب با سلیقه ی مردم مورد تاکید بوده است. گرچه برند سازی اهمیت بسیاری دارد اما تحقیق حاضر نشان داد که عوامل دیگری همچون فرهنگ بر تقویت برند مخصوصا برند های دمنوش های گیاهی تاثیر دارد. نتایج نشان داد که اگر امکانی فراهم شودکه افراد بتوانند اطمینان حاصل کنند که محصولات بسته بندی هم مانند محصولات سنتی تازگی دارد افراد بیشتر ترغیب به خرید دمنوش های بسته بندی میشوند زیرا اطلاعات تغذیه ای بر روی بسته بندی درج شده است. دانستن بهتر اطلاعات تغذیه ای از دمنوش ها کمک بیشتری به افراد برای انتخاب و مصرف دمنوش ها دارد.برای ترغیب بیشتر افراد به خرید دمنوش ها بصورت بسته بندی در نظر گرفتن نام تجاری،نشانه های تجاری،ضمانت نامه ها و تایید کننده ها نیز تاثیربسزایی بر خرید محصول بصورت بسته بندی دارد.
    کلید واژگان: ارگونومی فرهنگی, برند سازی, بسته بندی, دمنوش}
    Raziye Khorami *, Hasan Sadeghi Naeini
    One of the activities of industrial design specialists and experts is branding. Brand’s role in identifying a company’s product is undeniable in today’s expanding markets. Making a strong brand is the ultimate goal of many organizations. A reputable brand should offer at least one distinct advantage because no amount of simulation can compensate for this shortcoming. Iranian artists, with the foundation of thinking and preserving the Iranian identity and interaction with other artists, be able to present their national works and assets on the world stage. In this descriptive-analytical research, the principles of designing the packaging of herbal teas for branding have been carefully considered. How to apply cultural ergonomic design criteria to achieve products tailored to people's tastes has been emphasized. Although branding is very important, the present study showed that other factors such as culture influence brand reinforcement, especially vegetable herbals brands. The results showed that if people were able to ensure that packaging products were as fresh as traditional products, people would be more likely to buy packaging herbals because nutritional information was included on the packaging. Understanding the nutritional information of herbals better helps people to choose and consume herbals. To encourage more people to buy herbals as packaging, brand names, trademarks, warranties, and endorsements also have a significant impact on product packaging.
    Keywords: cultural ergonomics, Branding, package, herbal}
  • صبا علی محمدیان*، هادی عارفی

    رشد تکنولوژی، نوع زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. این تاثیرات در همه زندگی اعم از تولید، عادات مصرف کننده و نحوه بسته بندی قابل مشاهده است. بسته بندی، عامل اساسی برای فروش بیش تر کالاها، ایجاد روش هایی خاص، جدید در ارایه آن محصولات به مصرف کنندگان است. هرقدر بسته بندی محصول، زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات، معرف محصول و مطابق با خصوصیات روان شناختی خریداران باشد، به همان اندازه، از فروش خوبی برخوردار خواهد بود.  ترغیب و تکرار اساسی ترین مزایای بسته بندی در مواد غذایی به عنوان معیار تبلیغاتی در تجارت است. بررسی گرافیک در بسته بندی مواد غذایی، می تواند هم اهمیت این هنر را نشان داده و هم عاملی برای توجه شرکت ها و بازاریابان در رقابت جهت برآورده کردن خواسته های مصرف کنندگان و فروش محصولی باشد. این پژوهش، به پاسخ گویی به این پرسش می پردازد: گرافیک بسته بندی مواد غذایی چه تاثیری بر ایجاد رغبت در خریداران دارد؟ در ادامه، میزان توانمندی تصاویر در پیام رسانی و جذابیت بصری در بسته بندی مواد غذایی را بررسی می کند. روش انجام پژوهش، توصیفی تحلیلی، و شیوه گردآوری اطلاعات کتاب خانه ای و میدانی است. یافته ها نشان می دهد که، با توجه به مقایسه گرافیک بسته بندی دو محصول کاله و روزانه، روزانه از اهمیت بیش تری در بین مصرف کنندگان برخوردار است. به طور کلی، شکل، رنگ و اطلاعات رویه محصول از مهم ترین ویژگی بسته بندی در ایجاد علاقه  شناخته شد که در بسته بندی مواد غذایی باید در نظر گرفت.

    کلید واژگان: گرافیک, بسته بندی, مواد غذایی, کاله, روزانه}
    S. Alimohammadin *, H. Arefi

    History has shown that in the beginning of human civilization, people did not need to pack food, but people went from place to place for food until they came to their permanent shelter. In such circumstances, they had to collect food from different places and bring it to their place of residence. This necessitated the use of the first samples of packaging such as dried pumpkins, mussels, leaves, animal skins and other natural materials. Animal skin was used to transport water, milk, yogurt, oil or buttermilk. Animal horns were used for transportation and storage of food and crops (currently bamboo is still used in the tropics for food storage). The industrial revolution made the world face the eruption of various industrial commodities. The diversification of goods and the intense competition between producers and traders over the arts also brought them into the collection of food packaging (dairy) as well as other sciences. With the advancement of the field, additional sciences such as individual, social and ergonomic psychology were added to the collection. The expansion of food packaging has made the industry independent from other industries, and competition from manufacturers and consumer needs has made the packaging industry a significant part of the production companies' budgets. The packaging industry has also become a powerful technology today. One of the types of packaging used in the food packaging industry today is the packaging of dairy products. Nowadays graphics in packaging are one of the main and influential factors in creating a customer's desire to buy a product that can affect product differentiation. Therefore, consumer perception of the nature of products through packaging communication elements influences their choice. Food packaging is a key factor in selling more and delivering attractive products to consumers. There is a two-way relationship between the packaging of a product and its conformity with the psychological aspects and characteristics of buyers that influence its marketing and sales. Studying graphics in food packaging can, on the one hand, show the importance of this type of art and, on the other hand, serve as a driving force for companies and marketers to increasingly compete to meet consumer demands and sell more of a particular product. This research aims to explore the potential of images in messaging and the visual appeal of food packaging, by answering the question: What effect does food packaging graphics have on their shoppers' desires? The purpose of this study was to evaluate the effect of packaging according to the variety of designs and graphic elements mentioned in the packaging of dairy and beverage products such as Daily and Kalleh, because these products have a very competitive market. The research method was descriptive-analytical and the data were collected through a library and field study and randomly distributed among 300 students, senior students of Shahid Rajaee University. The purpose of this study was to understand the impact of color quality, shape, and form of packaging on customers' expectations and willingness to buy the product and then to understand the customer's expectations in order to properly design the packaging and create the right place in the customer's mind. Accordingly, in this study we first describe the concept of packaging, graphics, characteristics and its constituents, the criteria for the success of food packaging, and finally analyze the samples of Daily and Kalleh products. Research findings showed that Daily was more important among consumers due to the comparison of the packaging graphics of the two products. Although their differences were observed, overall color and product information were identified as the most important packaging features for consumers' interest in and desire to consider in food design and packaging.

    Keywords: Graphics, packaging, food, Kalleh, Daily}
  • سوسن سامانی فر*، رضا افهمی، سید مسلم هاشمی
    فروش صنایع دستی بخشی لاینفک از گردشگری و صادرات نامریی، در زمره جنبه ملموس فرهنگ یک کشور برای گردشگران خارجی محسوب می شود و بسته بندی آن به عنوان بیرونی ترین و بارزترین وجه، به عنوان عاملی تعیین کننده، معرف و بازتاب دهنده کیفیت محصول می باشد. بسته بندی باید ضمن دارا بودن جنبه های فرهنگی و تناسب با محتوا، از کیفیات و استانداردهای مناسب برخوردار باشد. از آنجا که بسته بندی به ابزاری برای معرفی صحیح محصول و دارای نقش تشویقی و ترغیبی برای مصرف کننده است، عامل مهمی در توسعه اقتصاد گردشگری محسوب می شود و این ضرورت، نیازمند آگاهی از دیدگاه گردشگران و ترجیحات آنان جهت بازاریابی موفق محصولات صنایع دستی، به عنوان یک ابزار متقاعدکننده بسیار کارآمد در تصمیم گیری برای خرید است. به همین جهت، بسته بندی در تاثیرگذاری بر ذهنیت مصرف کننده به منظور ترغیب وی به خرید، باید دارای کیفیت و استانداردهای مناسبی از بعد بصری و اطلاعاتی باشد. هدف از این پژوهش شناسایی نقاط قدرت و ضعف بسته بندی صنایع دستی و شناسایی جنبه های مورد توجه گردشگران از ابعاد مختلف طراحی بسته بندی بوده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه های گردشگران خارجی بازدید کننده از شهر اصفهان به عنوان یکی از مهم ترین مراکز فروش صنایع دستی، درباره جنبه های گوناگون کیفیات بصری و اطلاعاتی کلیه بسته بندی های صنایع دستی این شهر و تعیین شاخصه های مورد توجه گردشگران در بسته بندی محصولات صنایع دستی پرداخته است. جهت انجام پژوهش و دستیابی به یافته های مورد نظر از روش پیمایشی و توزیع پرسشنامه در میان گردشگران خارجی استفاده شد و تحلیل آماری نگرش گردشگران نسبت به این موضوع با استفاده از نرم افزار SPSS و SmartPLS انجام شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که گردشگران خارجی مزبور، تنها رنگ و ابعاد بسته بندی ها را با موفقیت نزدیک به متوسط ارزیابی نموده و دیگر ابعاد بصری بسته ها از جمله نوآوری، شکل و طراحی آنها و همچنین تمامی جوانب ابعاد اطلاعاتی این بسته بندی ها نتوانسته انتظارات مورد توجه آنها را برآورده سازد. نتایج تحلیل عاملی نیز نشانگر تقدم نسبی ابعاد بصری بر اطلاعاتی و به ترتیب طراحی گرافیکی و نوع بسته بندی، اندازه و رنگ و نوآوری و در نهایت شکل آن است. همچنین استفاده از زبان بین المللی، اندازه متن و نوع فونت مناسب و در نهایت تناسب اطلاعاتی با محصول مورد انتظار آنها در طراحی یک بسته بندی مناسب صنایع دستی است.
    کلید واژگان: بسته بندی, ابعاد بسته بندی, گردشگران خارجی, محصولات صنایع دستی, اصفهان}
    Reza Afhami, Seyed Moslem Hashemi
    Handicraft selling is an inseparable part of the tourism industry and is considered an invisible part of exports, showing the tangible cultural features of the country to tourists. The packaging, as the outermost layer of handicraft, is a crucial factor of the product's quality. The packaging should have cultural aspects, be relevant to its content and also have a high quality. Since the packaging is a tool used to introduce the products in a correct manner, and also plays to stimulate the consumers, it is an important factor in the economic growth of tourism. As a result, the packaging should have appropriate information and visual quality in order to encourage the consumer to buy it. In this research, different parts of visual qualities and informative aspects of handicrafts industry packaging has been investigated.  The aim of this work is to determine the most important features of the packaging for tourists in Isfahan.  Also, we are after determining weaknesses and strengths of packaging design. The questionnaire method is used for this and they are handed out to tourists to used to obtain information. Statistical analysis is carried out by (SPSS) and (SmartPLS) software. The results show tourists only considered the color and size of packaging as having average acceptability. Other visual aspects such as innovation, shape, design and all informative features did not satisfy their expectations. The results demonstrates the relative priority of the visual aspects to informative features. The other important parameters in order are are graphic design, packaging type, size, color, innovation and shape. Furthermore, using international language, the font size and type, and providing appropriate information based on the type of the product are the other expectations.
    Keywords: Packaging, Packaging Size, Foreign Tourists, Handicraft’s Products, Isfahan}
  • منصور کلاه کج*
    تغییر و تحول گرافیکی برندها، معمولا تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تغییر ماموریت و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار یا حفظ آن و نیز عوامل اجتماعی، سیاسی یا پیشرفت های فناورانه است. برخی از برند ها و شرکت های بزرگ با سابقه چند ده ساله، با گذشت زمان  مجموعه عناصر بصری، نمادها و نشانه های قدیمی خود را کنار گذاشته یا بازنگری کرده و آن ها را  با قالبی جدید در معرض دید مشتریان خود قرار می دهند. تغییر چهره بصری برندها در طول زمان، ضمن اینکه نشان دهنده سلیقه بصری هر دوره است، بیانگر تحولات گرافیکی نیز هست. یکی از برندهایی که گرافیک بسته های محصول آن در طول زمان تغییر کرده، برند فریتولی است. این برند که در عرصه تولید تنقلات فعالیت می کند با هشت برند مختلف به نام های دیگر یکی از نا م آوران این عرصه است. اینکه بسته بندی های این برند از ابتدا تا کنون چه تحولی را از سرگذارنده، مسئله ای است که در این پژوهش به آن پرداخته می شود. هدف این پژوهش توصیف و تحلیل تحولات گرافیک خصوصا حوزه بسته بندی و شناخت عوامل موثر بر این تحولات است. چیستی تحولات انجام گرفته در بسته های برند گفته شده، سوالی است که در این پژوهش به آن پاسخ داده می شود. رویکرد این پژوهش کیفی است که به شیوه توصیفی و تحلیلی ارائه می شود، منابع این پژوهش اسناد کتابخانه ای و پایگاهای اطلاعاتی است. یافته های این مقاله نشان می دهد که علی رغم مقاومت برخی از برندهای معتبر در مقابل تغییر در بسته بندی که دلایل آن درمقاله آمده، برندهای بررسی شده، طراحی بسته های خود را تغییرداده یا بازنگری کرده، اما در این فرآیند همچنان کانال ارتباطی خود با مشتری را که همان حفظ هویت بصری محصول است با عناصر حداقلی نیز حفظ کرده اند.
    کلید واژگان: فریتولی, برند, بسته بندی, گرافیک, هویت بصری}
    Mansour Kolahkaj *
    The graphic design of the brands evolves under the influence of a wide variety of factors such as shifting targets to sell more or, at least, to keep the market share of a given product as well as social and political parameters or technological advances. In fact, many famous companies, after several decades, have started to change, modify or revise the visual elements, symbols and old signs used in their brands in order to present them to the customers in a new form and shape. The modified or changed visual face of a brand in the course of time indicates not only the visual taste of each era, but also it represents the evolution of graphic designs. Among the brands the visual designs of which have changed in the process of time,Frito-Lay Inc is a good example. A famous brand in the field of producing nuts and sweets, Frito-Lay Inc presents its products in the packages with eight various brands. This study aimed to examine the evolutionary trend of the packages of this brand since its inception. To do so, the evolution of graphic design and the involving parameters, particularly in the area of packaging, was analyzed and explained. Then, the evolution of the visual changes of the mentioned brand as well as its packaging was studied. The methodology is qualitative in nature and the results have been presented analytically and descriptively. The data were gathered based on library sources and reliable databases. The results indicated that in spite of resistance of certain famous brands to their packages being changed, the reasons which were pointed out in the study, their packaging design has been changed or modified. In this course, however, the effective communication with the customers, which has been realized through keeping the visual identity of the product represented by the minimal use of graphic elements, has been maintained.
    Keywords: Frito-Lay Inc, brand, packaging, graphic, visual identity}
  • رهرا کریمی پور، محمدرضا شریف زاده*
    صنایع دستی به عنوان یکی از شناسه های فرهنگی و هنری، معرف فرهنگ و تجلی بخش هویت ایرانی اسلامی در سطح بین المللی است. این سفیران فرهنگی با زبان بصری منتقل کننده فرهنگ و هنر ناب ایرانی اسلامی هستند و نیز موجب فرهنگ سازی و تقویت بنیان های فرهنگی می شوند. استفاده از این پتانسیل مخصوصا در میان مخاطبین بین المللی صنایع دستی نیازمند بهره گیری از روش های به روز و هوشمندانه است. بسته بندی دراین بین می تواند به عنوان واسطه ای ارزشمند جهت معرفی صنایع دستی ایران به بازارهای داخلی و خارجی عمل کند. از شاخص های موثر در انتخاب و خریداری کالای بسته بندی شده مولفه های فرهنگی و فاکتورهای هویت بخش می باشند. در این راستا هدف از انجام این پروژه شناسایی راه و روشی مناسب برای طراحی شایسته بسته بندی صنایع دستی است، به گونه ای که مولفه های فرهنگی و هویت بخشی به طور مناسبی نشانگر سلیقه، هویت و فرهنگ ایرانی باشد. در این پژوهش روش تحقیق کاربردی و ماهیت آن تحلیلی- توصیفی است و همچنین روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی، کتابخانه ای است. همین طور در پی پاسخ به این پرسش هستیم که، چگونه می توان در طراحی بسته بندی صنایع دستی ایرانی از مولفه های فرهنگ محور به گونه ای که نشانگر سلیقه، هویت و فرهنگ ایرانی باشد، استفاده کرد؟ برای دستیابی به اطلاعات این پروژه پس از ارائه تعاریف و عملکردهای بسته بندی به بررسی اهمیت بسته بندی صنایع دستی و مولفه هویتی و فرهنگی پرداخته شد. درنهایت به منظور ادغام آگاهانه هویت و فرهنگ در طراحی بسته بندی، مدل طراحی فرهنگ محور پیشنهاد شده است. با استفاده از مدل طراحی پیشنهادی ارائه شده مشخص می شود که طراحی بسته بندی با توجه به عوامل فرهنگی، می تواند تا حد قابل ملاحظه ای از تطابق راه حل های پیشنهادی اطمینان حاصل کند و در عین حفظ ویژگی های فرهنگی و هویتی ایرانی در طراحی بسته بندی صنایع دستی، با درک بهتر تجربیات سایر فرهنگ های خریدار، راه حل های کاربردی و موثری در این زمینه ارائه خواهد کرد.
    کلید واژگان: مولفه های فرهنگ محور, بسته بندی, صنایع دستی, محصول}
    Zahra Karimipour, Mohammadreza Sharifzade *
    Handicrafts, as the productions of activities involving the making of decorative or other objects by hand and also as a rich source of Iranian culture and civilization, have unique potential in introducing cultural features and social beliefs to the world. Utilizing this potential, especially among the international addressees of handicrafts, requires employing modern and ingenious information and methods. Packaging can act as a valuable medium for introducing Iranian handicrafts to the global market and improving its status in an effective way. Iranian packaging is due to the very limited history of advertising and industrial design in the West. This issue has caused problems such as mismatches with identity and Iranian culture. The lack of creative packaging in harmony with Iranian culture, has led to dissatisfaction of Iranian handicraftsmen. On the other hand, in order to prevent the export of these products in bulk and with national identity, it is also necessary to consider multicultural packaging patterns. One of the effective indexes in selection and purchase of the packaged goods is the identity-giving factors. In a traditional market where goods are unpackaged and buyers directly contact with the goods themselves, consumers directly view the goods and cannot fully check them before they are purchased. In addition to the information on the package, the apparent shape and overall packaging condition inform us with a view of application, quality level, price range and product identity. A product such as chocolate, in a typical package, with the same product in ultra-luxurious and luxurious packages, offers different identities. As a result, they will target different buyers. In the same vein, the present study was conducted to identify an appropriate method to provide a good design for Iranian handicrafts while considering exports approach, in such a way that the identity-giving visual elements appropriately reveal the Iranian taste, identity and culture. Expressing the identity-giving factors is impossible without considering the effect of packaging in identifying the goods. Hence, in order to access the information of this project, after presenting the definitions and functions of packaging and determining the basic visual elements in packaging, the effect of handicrafts packaging in exports was investigated. Considering the significance of the multi-cultural packaging in products’ exports, this issue was investigated. Finally in order to consciously integrate identity and culture in designing packaging, the culture-oriented, in order to design a product based on culture, analyzes are done in three areas of user, design and product. Models of designing were proposed. By employing the proposed designing models, it is revealed that the packaging design, while considering the cultural elements, can ascertain the adaptation of the proposed solutions. Moreover, with a better understanding of the experiences of other purchasing cultures, it can present functional and effective solutions in this field while maintaining the Iranian cultural and identity attributes in designing handicrafts’ packaging. In other words, the use of cultural experiences of the producer and buyer group by the designers of the field of packaging of handicrafts improves the proposed designs.
    Keywords: packaging, handicrafts, Cultural-based components, product}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال